eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد_و_بررسی_روش_شناسی_دکتر_فیرحی_استاد_نعیمیان.mp3
19.93M
| 🎧 بازخوانی رویکرد روش‌شناسی دکتر فیرحی 👤 دکتر ذبیح‌الله نعیمیان استاد حوزه و دانشگاه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
مرحوم فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرده است ♦️محمد متقیان تبریزی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی: بیانی که مرحوم آقای فیرحی در سخنرانی‌های خود مطرح کرده و مکررا در شرح وی هست، تلقی درستی از اندیشه میرزای نائینی نیست و متاسفانه تحریف اندیشه نائینی هم در آن صورت گرفته است، زیرا نائینی با شواهد متعدد و با صراحت ولایت عامه فقها را اثبات کرده است. ♦️اولین بحث درباره اندیشه سیاسی ایشان این است که وی چه مبنا و فکری درباره برقراری حکومت اسلامی در عصر غیبت کبری دارد؟ دو تقریر از دروس مکاسب وی مهمترین منابعی است که می‌توان به آنها رجوع کرد. ♦️از منظر فیرحی، اگر میرزای نائینی به سمت قانون اساسی و مجلس رفته است، به این دلیل است که برای فقیه، سِمَت ولایت عامه قائل نیست. این شرح به نظر بنده خیلی عجیب است، زیرا تعارض بین دو تقریر از میرزا را به مخالفت میرزا تلقی کرده است. لذا از نظر بنده، فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرده است و گفته میرزای نائینی چون تمایل به ولایت فقیه ندارد قانون اساسی را مطرح می‌کند. آقای ورعی هم که دیدگاه فیرحی را دارد در جلسه‌ نقدی وقتی با این نوع اشکالات مواجه شد گفت که من احساسم این است؛ یعنی ما جواب منطقی از ایشان نشنیدیم. اگر تقریر خوانساری از میرزای نائینی را با دقت تأمل کنیم خواهیم دید که او ضمن پذیرش اصل ولایت عامه برای فقیه، در برخی مصادیق مشکوک مانند گرفتن زکات و اقامه نماز جمعه تردید دارد. ♦️مرحوم فیرحی کتاب تنبیه‌الامه میرزای نائینی را شرح داده و آقای ورعی آن را تصحیح کرده و عجیب است که وی توانسته براساس محتوای این کتاب به جمع‌بندی برسد و نظر عجیبی را به میرزا نسبت دهد. در صفحه ۴۹ این شرح درباره مشروعیت نظارت هیئت منتخبه مبعوثان بنابر اصول اهل سنت بحث کرده و گفته است: «مشروعیت این هیئت بنابر اصول اهل سنت مانند حل و عقد و امت به نفس انتخاب ملت، محقق خواهد شد و متوقف بر امر دیگری نیست ولی بنابر اصول طائفه امامیه که این امور نوعیه را از وظایف نواب عام می‌دانیم ...»؛ آیا عبارت از این صریح‌تر؟ یعنی میرزا نه تنها نظر خودش را با صراحت بیان کرده، بلکه آن را به طایفه امامیه هم نسبت داده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
سودای فقه تجدد 🔹مجله تخصصی دیده‌بان اندیشه‌، در شماره هفدهم و هجدهم خود ویژه‌نامه‌ای را تحت نقد و بررسی پروژه فکری مرحوم داود فیرحی در سه بخش «منظومه فکری مرحوم فیرحی»، «شرح تفصیلی نظرات» و «رصد درگذشت» را سال 1399 منتشر کرد. ▫️در این شماره از مجله «دیده‌بان اندیشه» که با عنوان «سودای فقه تجدد» نام‌گذاری شده بود، گذری کوتاه به زندگی مرحوم فیرحی و سوابق علمی، کتاب‌ها و مقالات برجسته او دارد و در ادامه منظومه فکری، پیش‌فرض‌ها، محورهای اندیشه و نیز به شرح تفصیلی نظریات، مبانی و اصل اندیشه مرحوم فیرحی را بهمراه برخی نقدهای وارده از سوی اندیشوران فقه و فلسفه به اندیشه وی را به مخاطبان ارائه می‌دهد. 🔻در بخشی از سرمقاله این شماره می‌خوانیم که: مرحوم فیرحی با نقدهای خود، سنت و مدرنیته را به یک اندازه به چالش می‌کشید و از خلال همین فرآیند، سعی می‌کرد تا مدل پیشنهادی سیاسی خود را ارائه دهد؛ اگرچه که اغلب نظریات ایشان همان ویژگی التقاطی از سنت و مدرنیته را به دنبال دارند؛ ولی می‌توان ادعا کرد که ایشان در واقع با داعیه جمع بین این دو، هر دو را با اشکال روبرو می‌کرد. از این رو در فرآیند مهندسی معکوس می‌توان نظریات وی در حوزه‌های مختلف سیاسی را، هم از جانب طرفداران مدرنیته و هم از جانب مبانی سنتی به چالش کشید. 🔸باید توجه داشت که این صرفاً یکی از قرائت‌هایی است که از منظومه فکری مرحوم فیرحی وجود دارد. در دیگر قرائات، گاهی فیرحی را به‌صورت کاملاً درون دینی، صرفاً ناقد حوزه علمیه معرفی می‌کنند. گاهی او را به‌عنوان یک تاریخ شناس زبردست اسلامی می‌شناسند و گاهی پویایی فقه سنتی را مدیون زحمات او می‌دانند. برخی سعی دارند که مرحوم فیرحی را ناجی اصلاح طلبی دینی دانسته و او را در مقام مارتین لوتر پروتستان بنشانند. همچنین برخی مایلند تا او را وارث هرمنوتیک ‌هایدگری بنامند. این قرائت‌ها و قرائات دیگر، همه نشان از این مساله دارند که منظومه فکری مرحوم فیرحی همچنان برای موافقان و مخالفان به‌صورت واضح روشن نبوده و جزئیات آن تبیین نشده است، از این رو به نظر می‌رسد که برای اعمال هرگونه اظهار نظر با نقد و تحلیل، آشنایی دقیق با منظومه فکری ایشان، ضروری است. 🔹لذا فکرت به مناسبت سالگرد مرحوم فیرحی پیشنهاد دارد که این شماره از دیده‌بان را مطالعه نمایید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
| ✅ «شاه بیت جریان روشنفکری» در طول حیات دویست و چند سال خود، یک جمله بیشتر نبوده و آن «لزوم تحقق مدرنیته و تجدد در ایران است»؛ از ملکم خان و آخوندزاده گرفته تا سروش، ملکیان و شایگان و شبستری و کدیور و فیرحی، نعمت الله فاضلی و سریع‌القلم و محسن رنانی و همه و همه برای این، قلم‌ها زده‌اند و سخنان گفته‌اند. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ برساخت‌های مکتب سازی 🎙حجت‌الاسلام جواد خواجوی؛ استاد حوزه و دانشگاه ▪️کسی که نظام فکری و فلسفی دقیقی مبتنی بر مکتب خود به صورت مبرهن و مستدَل نداشته باشد به تبع آن نظام معرفت شناختی ندارد. ▪️عینک ورود به یک مکتب، معرفت شناسی آن مکتب است. اگر یک مکتبی نتوانست معرفت شناسی قوی ارائه دهد، در واقع دارد هوادارانش را به مکاتب دیگر ارائه می‌دهد و وقتی مرید یک مکتبی عینک مکتب دیگری را به چشم زد یواش یواش در همان مکتب قرار می‌گیرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
. 🔴 نمایندگان اندیشه غربی به دنبال بی اعتبارساختن باورها و تحریف اندیشه دینی در ایران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پایانی بر یک بنگاه دروغ پردازی 💠 از حملات متعدد به اصل نظام و کیان ایرانی و تا رویای حذف جمهوری اسلامی ایران و مواضع متناقض در قبال جنایات رژیم صهیونیستی، گوشه‌ی از کارنامه‌ی سیاهِ شبکه منوتو است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔘 ا ✅ نبرد افکار عمومی در میدان غزه ▪️در هر نبردی آنچه فراتر از تجهیزات و حتی آرمان‌ها تعیین‌کننده است، عزم و اراده‌ است. عزم و ارادة افراد درگیر در نبرد، در مقابل تمام کاستی‌ها و ضعف‌ها و فقدان‌ها می‌تواند قد علم کند و محاسبات را برهم زند. ▪️آنچه در جبهة نبرد غزه در یک ماه اخیر، بیش از هر چیز رخ نموده‌است، عزم ملت غزه، بر ایستادگی و حفظ سرزمین مادری است. در این میان شکل‌گیری باوری جهانی در حمایت از مردم غزه و گسترش آن در کشورهای مختلف، فارغ از هر دین و نژادی، و بازتاب آن در فضای مجازی، مُقوّم عزم‌ و ارادة‌ ساکنان این خطة باریک بوده‌است. ▪️از این‌رو، با وجود ابعاد پیچیدة این واقعه، دبیرکل حزب‌الله، در سخنرانی راهبردی خود، جنگ غزه را «جنگ افکار عمومی» دانسته و مهمترین هدف اسرائیل را القای فرهنگ تسلیم‌پذیری و «نابودی عزم و اراده» ملت فلسطین و لبنان، در مطالبة حقوق مشروع و دفاع از دین و سرزمین خویش، می‌خواند! 🔻ادامه مطلب را در اینجا بخوانید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا ✅ ریشه دشمنی یهود با مسیحیت بخش اول/ عناوین مهم سخنان آیت الله احمد عابدی در گفت‌وگوی اختصاصی با رسانه‌ی فکرت درباره ریشه‌های خشونت یهود: ▪️ در کتاب‌هایی مثل البحر الزاخر و تاریخ تمدن ویل دورانت یا تاریخ تمدن هنری لوکاس فراوان آمده است که یهودی در طول تاریخ چقدر با خشونت با مسیحی‌ها برخورد کرده‌اند علت آن هم این است که در انجیل مسیحی‌ها و دیگر کتاب‌های مذهبی مسیحی‌ها خیلی به یهودی‌ها توهین شده‌ است. ▪️ مسیحی‌ها همیشه می‌گفتند که یهودی‌ها عیسی را به دار زدند؛ عیسایی که میسحی‌ها از پیغمبر هم بالاتر می‌دانستند و صلیب را به‌ عنوان نشانه آدم‌کشی یهود درست کردند. اینها باعث شده در طول تاریخ بین یهودی‌ها و مسیحی‌ها اختلاف باشد. ▪️ یهود در تلمود خودشان، حضرت عیسی را {نعوذ بالله} نامشروع می‌دانند. سابقه و دشمنی دیرینه یهودی‌ها با مسیحی‌ها خیلی زیاد است و بسیار بیشتر از دشمنی یهودی‌ها با مسلمانان است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ ریشه‌ خشونت یهود 🎙آیت الله احمد عابدی ▪️یهودیان هروقت که می‎خواهند صفات خدا را بیان کنند، می‎گویند مهمترین صفات خداوند این است که خدا سخت کیفر است. و همیشه خدا را به شدت عذاب و شدت عقاب معرفی می‎کنند. یعنی خدا از لحاظ دین یهود به سخت کیفر بودن شناخته می‌شود. ▪️خشونت یهودیان به دین نژاد پرستانه آنها برمی‎گردد. یهودی‌ها معمولا معتقدند که قوم برگزیده خدا هستند و گاهی خودشان را فرزند خدا می‌نامند و می‌گویند که خدا دیگران برای ما آفریده است که نوکر ما باشند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 🔸غلامحسین ابراهیمی دینانی، سفر هانری کربن (فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی) به ایران را این‌گونه روایت می‌کند: ▪️هانری کربن وقتی از فرانسه به ایران آمد و آقای طباطبائی را دید، هنری که کربن داشت این بود که آن زمان فیلسوفی در جهان وجود نداشت که او را ندیده باشد. هایدگر و ژیلسون و امیل بریه را دیده بود و کاملا به روز بود. آنگاه دریافت که آقای طباطبایی کجا سایر فیلسوفان آن زمان کجا. و اصلا قابل مقایسه نیستند. آزادی در اندیشه هایدگر کجا و آزادی در اندیشه علامه طباطبایی کجا. ▪️محمدحسین طباطبایی و هانری کُربَن از سال ۱۳۳۷ به‌طور حضوری و مکاتبه‌ای با یکدیگر ارتباط داشتند. کُربَن برای تدریس فلسفه در دانشگاه تهران هر سال پاییز به تهران می‌آمد و با مرتضی مطهری در دانشگاه آشنا شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا ✅ معنویت و حیات در آینه نگاه علامه علامه طباطبائی(ره) در تبیین نسبت معنویت و حیات چنین می‌اندیشد: ▪️کمالات باطنی و مقامات معنوی انسان به یک رشته واقعیت‌های حقیقی بیرون از واقعیت طبیعت و جهان ماده وابسته است و «عالم باطن» که موطن حیات معنوی است، جهانی است بسیار اصیل‌تر و واقعیت‌دارتر و پهناورتر از جهان «ماده و حس». ▪️وراى عالم ماده و طبیعت و پس‌پرده غیب‏، حقایق اصیلى است که انسان دیر یا زود و بالاخره در دم مرگ و روز رستاخیز، به آنها اطلاع یافته، برایش مشهود و مکشوف خواهد افتاد. ▪️معنویت‏، مخصوصاً در لسان قرآن «حیات» نامیده شده و حقیقتاً یک واقعیت زنده‌‏اى بوده و از قبیل مقامات و موقعیت‌‏هاى پندارى و قراردادى اجتماعى، مانند ریاست و مالکیت و فرمان‌فرمایى و نظایر آنها نیست. ▪️پایه و اساس جامعه متمدن امروز ماده و زندگى مادى و پیشرفت مادى و علم و صنعت و کمالات مادى است، ولى پایه زندگى جامعه اسلامى با دارا بودن همه مزایاى مادى، ایمان به خدا، فضیلت، معنویت‏ و پیمودن مدارج عالى انسانیت است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا ✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
| خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی ▪️مردم همیشه در گفت‌وگوهایشان ابتدا می‌گویند: «البته هیچ کس مدعی نیست که دین، مسبب همۀ جنگ‌ها و خشونت‌ها بوده» و بعد بقیهٔ گفت‌وگو را صرف تلاش برای اثبات این امر می‌کنند که در واقع همۀ آن‌ها، تقصیر دین بوده است. این جمله‌ای است از کارن آرمسترانگ، نویسنده، محقق و دین‌پژوه شهیر بریتانیایی. ▪️در سده اخیر به‌ لطف گسترش رسانه‌های جمعی تصویری و صفحات زرد مجازی این باور در تفکر عمومی جهان مدرن، بطور گزاره‌ای مبرهن و انکار ناپذیر شایع شده است که ادیان، علت تامه خشونت‌های بزرگ تاریخ‌اند. ▪️به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، با تکثیر فزاینده آثار پژوهشی، مقالات و کتب فراوان از جامعه‌شناسان و تاریخ‌دانان و محققان عرصه ادیان مواجه هستیم که درحال کاوش مفهوم خشونت مذهبی و تلاش برای اثبات انفصال ناپذیری مفهوم «دین» از «خشونت» هستند. ▪️در عالم غرب، ایجاد تنفر عمیق نسبت به کشتارهای تحت عنوان دین، تبدیل به ابزاری مناسب شده برای مشروع و خوب جلوه‌دادن کشتار و کشتن تحت عنوان لیبرال‌دموکراسی. در واقع خشونت به نام مذهب، خطرناک و افراطی است و درمقابل، خشونت به نام دموکراسی و سکولاریسم، عقلانی و صلح‌جویانه! این گزاره که دین دائما خشونت‌زاست، بقدری در عالم مدرن واضح و سوال‌ناپذیر تلقی می‌شود که ویلیام کاوانا در کتاب خود، آن را «اسطوره» می‌نامد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📱وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا تشکیل پایگاه فکری تهاجمی را باید از علامه طباطبائی یاد بگیریم ▪️یکی از خصوصیّت جذاب، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است... هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری... این کتاب المیزان سرشار است از مسائل سیاسی و اجتماعی که... اینها امروز هم مسائلِ روزِ ما است؛ اینها در اختیار افراد قرار می‌گرفت. ▪️این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاه‌های فکری پُرکننده‌ی خلأ‌ها و دارای جنبه‌ی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. 🔻بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا ✅ از علامه طباطبایی یاد بگیریم... ▪️مرحوم آقای طباطبائی (ره) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا می‌‌شدند، موضع‌شان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونه‌اش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده می‌کنید. ▪️این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است. این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاه‌های فکری پُرکننده‌ی خلأ‌ها و دارای جنبه‌ی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. این، یک خصوصیّت که برای من خیلی جذّاب است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا فلسفه سیاسی حیات معقول ◾️علامه جعفری انسان معاصر را دچار یکسری مشکلات و معضلات وبحران‌های بعضا لاینحل می‌داند که اگر با طرحی فلسفی نتوان آن رانجات داد، دچار عواقب بسیار خطرناکی است ؛ اگرچه تاکنون نیز دچار دردهای بزرگی شده است، که هر یک به مصیبتی بزرگ برای زندگی بشر تبدیل شده‌اند. وی دردهای بزرگی را که بشر امروز دچار شده، ناشی از حاکمیت نگرش و تفکر اومانیستی و مادی گرایانه بر زندگی بشرمی داند و آثار آن را بی معنی شدن جهان هستی، نگاه شی ءگونه انسان محور و انحصار حیات در حیات طبیعی و مادی و رفع نیازمندی های آن می داند. ◾️علامه جعفری ضمن نقد و نفی فلسفه های مادی، ضرورت داشتن نگرش فلسفی با جهت الهی برای حیات و زندگی را واضح و روشن می داند. به عقیده وی، باید در جامعه تعقل همگانی ایجاد کرد تا همیشه همه افراد جامعه، از افکار، اعمال و رفتارهای خود پرسش فلسفی داشته باشند و در عین حال بتوانند بدانها پاسخ معقول بدهند. فلسفه اصلی ضروری برای زندگی بشر است. ◾️ فلسفه، یعنی فکر، تأمل، اندیشیدن، واین امر همه شئون حیات آدمی و اصول زندگی انسان را در بر می گیرد.فلسفه به این معنی یک پیشرفت و حرکت در عمق و تحول، گردیدن وشدن است ؛ چون به طرح سؤالات اساسی پرداخته و اهتمام به پاسخ آنهاداشته ؛ در حالی که علوم تجربی امروزی، حرکت در عرض و سطح دارند ؛ اما فلسفه مبانی اصول عملی هر جامعه را شکل می دهد و بافرهنگ آن جامعه عجین شده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت