eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری 🎤گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش سوم) 🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکان‌پذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️انسان جعلی 🔶جهان پر است از انسان جعلی. 🔹انسانهای جعلی از نظر ظاهری کاملا شبیه انسانهای حقیقی‌اند و همین نیز تشخیص آنان را از یکدیگر دشوار می‌سازد. 🔹آنها می‌توانند صاحب ثروت، مکنت، منزلت و مدرک باشند، بی آنکه شریف باشند و دانشی اندوخته باشند و آزاده باشند و راستی در وجودشان نقشی بسته و یا رنگی بر وجودشان زده باشد. 🔹برجسته‌ترین تفاوت آنها با انسان‌های حقیقی در قدرت برنشاندن ناحق به جای حق و برساخته سخن دروغ به جای کلام راست است: دروغ را هرچه گنده‌تر می‌گویند تا امکان نپذیرفتن آن به حداقل ممکن برسد. 🔹به چشمهایت خیره می‌شوند و ناراست ترین سخن را با جسارت تمام نثار وجود تشنه‌ی حقیقت‌ات می‌کنند. 🔹دستانت در مقابله با آنان تهی است، چراکه آنان وجودی تهی از حقیقت‌اند و تو مغلوب وجود ناپاک‌شان می‌شوی. 🔹در آستان فساد خانه دارند و جز تباه ساختن‌ها هدیتی برای زندگی ندارند. مأموریت‌شان ویران ساختن نیکویی هاست. 🔹در انتظارند تا دریابند که کدامین حقی از صاحب حقی می‌توان ربود؟ آتشی از ویرانی به جان زندگی می‌ریزند و وعده‌هایی که می‌دهند، تو را به نیستی و خسران می‌کشاند. 🔹سوزاننده‌ی نیکی‌اند و در پاسداشت سیاهی‌ها، همداستان اهریمن‌اند. دیوانی لولیده در سایه‌ی نورند. آفتاب ستیزندگانی سوگند خورده به تخریب انسان‌اند.از نیکویی‌ها لباسی غبارآلوده در خدمت نیرنگ بربافته‌اند. 🔹از خوبی‌ها قالبی از استثمار انسان برساخته‌اند. انسانیت را وام می‌گیرند تا انسان را به استخدام پلیدکاری‌های خود درآورند. 🔹دین را چنان به تاراج می‌برند که مغولان نیز با آزادگان نکردند. مدرک دانشگاهی اشان همچون خود آنها جعلی است یا خریدنی یا ربودنی یا به میراث بردنی. 🔹️خدا را گواه می‌گیرند که جز قصدی نیکو در دل ندارند، حال آنکه انبان فریب و خدعه‌اند و زبان را دامی بر سر راه حق گسترده‌اند. 🔹دیگران برای آنان طعمه‌اند و فرصتی برای بدکاری تحقق یافته. کلامی ناراست بر زبان دارند و کلامی ناراست در دل. ریا می‌کنند تا مگر برنده باشند. تظاهر می‌کند تا فریبی در کار خلق کنند. مکر می‌کنند تا حق‌ها بربایند. 🔹️تا آخرین قطره‌ی خون، کسی دیگر از خود را نمایندگی می‌کنند. وعده می‌دهند، اما عمل نمی‌کنند. همواره کسی دیگر از آنچه باید باشند،هستند. نسخه‌ای رمنده از آن خودِ حقیقیِ خویش‌اند که قرار بود باشند. 🔹️گویی با جنبنده‌ای مادون خویش معاوضه شده‌اند. غباری از خود حقیقی‌شان‌اند. تعلیم نیافته، تزکیه نشده، پرورش نیافته، در کالبدی انسانی، دست اندرکار انتشار شیطان در زمین‌اند. شب را روز می‌نمایانند و روز از وجودشان غرق در تیرگی است. 🔹️زمین از حضورشان در تلاطم و وحشت است. پایان اعتمادند و آتشی دودآلود و نامیمون در فریب گرمی و خود شادمان در بزم تاراج و شاد از سفره‌ی پرحاصل از هبوط از خداگونگی و سرخوش از فروغلتیدن در افسون زشتکاری. ✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و تکثرگرایی معرفتی 🔹️انسجام در باور و گفتار، «نشانه» یا علامت صدق است، نه «معیار» و ملاک صدق. یعنی اگر باور یا گفتار یک فرد، صادق باشد، با مجموعه باورها و گفته‌های صادق او انسجام و هماهنگی هم خواهد داشت و تعارضی در باورها و گفته‌های او پیدا نخواهد شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و تکثرگرایی معرفتی 🔹اخیراً جایی در فضای مجازی اظهار شده است که پدیده «کرونا» و شیوع آن در جهان، ممکن است باعث مجال ظهور بیشترِ «تکثرگرایی معرفتی» در جامعه انسانی شود و در واقع، کرونا و بلاهایی از این دست ممکن است موجبات نزدیک شدن انسان‌ها به یکدیگر را فراهم آورد؛ زیرا این مسئله، مسئله بشریت است و افراد انسانی اکنون مجال این را یافته‌اند‌ که دیگران را فارغ از گرایش‌های فکری آنها بنگرند و نسبت به آنها ابراز احساسات داشته باشند. 🔹️فارغ از اینکه ممکن است این پیش بینی درست از کار در نیاید، اما این اظهارنظر، هم درست و هم بسیار مهم و قابل توجه به نظر می‌رسد و لذا بر اندیشه ورزان لازم است که این مسئله را بررسی و واکاوی کنند. 🔹️بر این اساس شاید این پرسش مطرح شود که آیا پدیده کرونا که اکنون دامنگیر بشریت شده و اقسام و اصناف مختلف ابنای بشر، از غنی و فقیر، شاه و گدا، مهتر و کهتر، رئیس و مرئوس، و دوگانه‌هایی از این دست را به چالشی یکسان طلبیده، آگاهی‌ها و باورهای مختلف افراد را نیز به یکسان معتبر نمایانده است؟ 🔹️به بیان دیگر، اگر چنین است که همه در برابر کرونا مساوی‌اند، آیا چنان است که باورهای همگان نیز از اعتبار معرفتی یکسانی برخوردار‌اند؟ 🔹️این پرسش، ناظر به مبحثی به نام تکثرگرایی یا پلورالیسم معرفتی است که در دانشی به نام معرفت شناسی مطالعه و بررسی می‌شود. 🔹البته تکثرگرایی معرفتی دارای تقریرات، اقسام و جنبه‌های مختلف و متنوعی است که در این نوشتار کوتاه پرداختن به آنها ممکن نیست؛ ضمن اینکه آثار و مقالات قابل توجهی نیز در این باره در کشور موجود است. 🔹اما به طور خلاصه، تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان،اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری و غیره، شیوه‌های متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش می‌گیرند و لذا دارای باورها و نظام‌های معرفتی مختلف و متفاوتی می‌شوند و چون به دلیل وجود زمینه‌های متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمی‌توان یافت، پس باورهای بشری می‌توانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند. ✍🏻نویسنده؛مهدی عباس زاده 🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=702 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ؛مخالفان علم‌زده، موافقان اخباری 🔸طب اسلامی به‌معنای نفی تجربه بشری نیست، بلکه طبی مبتنی‌بر توحیدی است که آموزه‌های دینی را در پیش‌فرض‌ها و غایات خود لحاظ می‌کند و منابع معرفتی مختص به خود را دارد و تجربه را نیز در بر می‌گیرد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ؛مخالفان علم‌زده، موافقان اخباری 🔸احاله و تقلیل «طب اسلامی» به «روایت‌درمانی» مصداقی از همین مغالطه است؛ خواه عمدا خواه سهوا. 🔸هرچند جریان پرسروصدایی امروزه خود را نماینده طب اسلامی معرفی می‌کند، اما این جریان سخنگوی رسمی یا نمایندگی انحصاری طب اسلامی یا طب سنتی نیست و میان طب اسلامی به معنی عام آن و این جریان مدعی، نه مطابقت بلکه دست‌بالا صرفا نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار خواهد بود. 🔸برای روشن‌تر شدن مساله، منازعه بر سر طب اسلامی را می‌توان ذیل عنوان گسترده‌تر علم دینی تفسیر کرد؛ اینکه تعریف علم دینی چیست؟ روش‌های کسب معرفت آن علم از کجاست؟ وجوه تمایز آن از دیگر علوم چیست؟ 🔸برخلاف تصور رایج، علم دینی لزوما به معنای کشف یا استخراج گزاره‌های علمی از متون دینی نیست. 🔸در تلقی مشهور از علم دینی در میان صاحب‌نظران معتقد به آن، نکات قابل تأملی به چشم می‌خورد که در ادامه به آن می‌پردازیم‌ و مثال‌هایی نیز از علم پزشکی که موضوع بحث است، خواهیم آورد. 🔸باید بدانیم علوم مختلف مبانی و مبادی‌ای فلسفی و غیرتجربی دارند که علم بر آنها بنا می‌شود و به‌صورت قابل‌توجه اما ناملموس در قضایا و تجویزهای آن علم تاثیرگذارند؛ نمونه‌هایی از تاثیر آن مبادی غیرتجربی را می‌توان در اصول موضوعه(postulates) و متعارفه(axioms) هر علم، روش‌ها و غایات علوم یافت. ✍🏻نویسنده؛محمد نوروزی،پزشک و مسئول المپیاد فلسفه پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران 🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=731 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️مقابله با انحصار 🔹️اکران آنلاین خروج در سامانه‌های صوت و تصویر اتفاق ویژه‌‌ای بود که باعث شد مباحث جدیدی در عرصه اکران و تبلیغات به دنبال داشته باشد؛ با این حال از چند روز گذشته برخی انتقادها نسبت به عدم پخش تبلیغات در میان برخی فعالان این عرصه رخ داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️مقابله با انحصار 🔹️اکران آنلاین در سامانه‌های صوت و تصویر اتفاق ویژه‌‌ای بود که باعث شد مباحث جدیدی در عرصه اکران و تبلیغات به دنبال داشته باشد؛ با این حال از چند روز گذشته برخی انتقادها نسبت به عدم پخش تبلیغات فیلم خروج در میان برخی فعالان این عرصه رخ داد. 🔹️آنها معتقد بودند این بی‌اعتنایی صداوسیما نسبت به خط‌شکنی فیلم خروج می‌‌تواند این حرکت تازه را از حرکت و نفس بیندازد؛ هر چند به نظر می‌‌رسید که صداوسیما هم دلایلی برای عدم پخش تبلیغات این فیلم داشته باشد. 🔹️به نظر می‌آید با ادامه این حرکت و ادامه نمایش آنلاین فیلم‌‌ها شرایط حادتری میان سامانه‌‌های پخش صوت و تصویر با صداوسیما ایجاد شود. 🔹️برگردیم به اصل ماجرا که عدم پخش تبلیغات تلویزیونی فیلم خروج بود. 🔹در حالی که فیلیمو در سال‌های اخیر با خرید چند شرکت زیرمجموعه کوچک نظیر سینماتیکت و الحاق آن به خود در حال گسترش سیطره خود در این عرصه است، واگذاری انحصاری اکران این فیلم شاید اقدامی ریسکی از سوی موسسه اوج باشد که خود وابستگی به حاکمیت دارد. 🔹وابستگی فیلیمو به آپارات و نماوا به شرکت شاتل نشان می‌دهد که عرصه این بازی چقدر گسترده است و لازم است که همه بازیگران این عرصه به نحوی که عدالت رعایت شود وارد زمین شوند اما فعلا راه به انحصار بیشتر این شرکت‌ها ختم می‌شود. 🔹️از این منظر می‌توان اقدام ساترا (بخوانید صدا‌وسیما) را درباره عدم پخش تبلیغات خروج ارزیابی کرد. 🔹️روز گذشته بود که ساترا در بیانیه‌ای شرایط تبلیغات فیلم‌های اکران اینترنتی را بیان کرد. در متن بیانیه ساترا شرط تبلیغات، انحصاری نبودن اکران فیلم‌هاست: «در روزهایی که کشور و جهان با معضل بیماری کرونا روبه‌رو است، صنعت سینما نیز از این مساله متأثر شده است. 🔹ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، منجر به اکران نشدن فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما شده که می‌تواند منجر به لطمه جدی به تولیدکنندگان فیلم شود. 🔹در این شرایط اهمیت رسانه‌های صوت و تصویر به عنوان بستری برای نمایش و اکران فیلم‌های سینمایی، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. خانواده رسانه‌های صوت و تصویر می‌توانند به بهترین نحو از این فرصت استفاده کنند و در راستای رسیدن به سهم حداکثری محتوای ایرانی گام بردارند. 🔻متن کامل مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=734 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ورشکستگی و خشونت با آشکار شد. 🔹️چیزی که شگفت انگیز و واضح است این است که این ویروس کوچک، سیاست وحشتناک نئولیبرالیستی سرمایه داری را به عنوان رشد اقتصادی لجام گسیخته، گسترش ویرانی زمین و مصرف گرایی، و نابرابری عمیق بین توده مردم (بنا بر آکسفام ۲۶ نفر از میلیاردرهای دنیا بیش از ۵۰ ٪ از مردم دنیا ثروت دارند) را مشخص و برجسته کرده است. 🔹️و مشخصاً، بنابر آگامبن، به تبع نقد فوکو از زیست-سیاست (بیوپولیتیک) نئولیبرالی، این سیاست‌ها که خودِ بافت زندگی را به زیر کنترل می‌گیرند، چشم انداز هولناکی را هم اکنون در مقابل ما گشوده‌اند: تنزل تهی دستان به «زنده بودن محض» bare life که مانند یهودیان و پیکرة مسلمان(der muselmann) در اردوگاه‌های نازی فاقد هرگونه اهمیت حقوقی و یا تئولوژیکی هستند و در پی اولین بحران‌های جدی موضوع اردوگاه‌های نژادپرستانه و یا قتل عام عمومی خواهند شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ورشکستگی و خشونت با آشکار شد. 🔰 اسدالله رحمان زاده در گفتگو با مهر 🔹️شیوع در جهان و تحولاتی که حول آن شکل گرفت، باعث شد ساحات مختلفی از زندگی بشر تحت تأثیر این ویروس قرار گیرد. 🔹️این ویروس باعث شد که متفکرینی به بازخوانی معنای زندگی بنشینند و از منظری جدید به دنیا و وجوه مختلف آن نگاه کنند. 🔹️تاکنون تاملات فلسفی مختلفی در مورد ویروس کرونا صورت گرفته است و سوالات متعددی در این زمینه مطرح شده است. فیلسوفان مطرح دنیا هر یک به نحوی در مورد این ویروس به تأمل نشسته‌اند. 🔹️در گفتگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد دانشگاه «کنت را کاستا کالج» کالیفرنیا نگاهی خواهیم داشت به مباحثی که متفکرین دنیا در موضوع کرونا مطرح کرده‌اند. 🔹️رحمان زاده در این گفتگو ضمن اینکه تقریر خود را از دیدگاه فلسفی فیلسوفان مختلف در مورد ویروس کرونا بیان می‌کند به پرسش‌های ما در مورد این ویروس پاسخ داده است. 🔹️تأمل فلسفی در مورد کرونا ما را به چه حقایقی رهنمون می‌کند؟ بعد از عبور از کرونا، ما کجا خواهیم بود؟ آیا نسل انسان، تحت تأثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان‌ها و طبیعت چگونه خواهد بود؟ کرونا تاریخ را تغییر می‌دهد؟ و… سوالاتی است که رحمان زاده در این گفتگو به آن پاسخ گفته است. 🔻 متن کامل گفتگو: 🌐 http://fekrat.net/?p=738 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️مهم‌ترین رویدادهای امروز 🎞مقابله با انحصار 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/861 🎤ورشکستگی و خشونت با آشکار شد 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/863 ✏️ ؛مخالفان علم‌زده، موافقان اخباری 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/859 📝 و تکثرگرایی معرفتی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/857 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی 🔹️به‌نظر در ایران یک الگوی جهانی و یک الگوی بسیار زیبایی ارائه شد؛ ارتش، سپاه، روحانیت و مردم عادی همگی با تمام توان وارد صحنه شدند. 🔹️به‌نظرم می‌رسد هیچ جای دنیا این نوع خیزش عمومی که کل کشور را در بر می‌گیرد، تا جایی که اطلاع دارم به وجود نیامده است. 🔹️بنابراین ایران می‌تواند این فداکاری‌های کادر پزشکی، ورود روحانیون و ورود عموم مردم را به عنوان الگو و طرح ارائه بدهد و به نظر من در تاریخ ثبت خواهد شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی 🎙گفتگوی ویژه با دکتر محمدعلی آذرشب، پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی، استاد دانشگاه تهران 🔹️یکی از مسائل مهمی که به نظرم می‌رسد باید مطرح کنیم این است که کرونا یک همبستگی جهانی به وجود آورده است؛ یعنی به عبارت دیگر هر نقطه‌ای از نقاط دنیا وقتی که آسیب می‌بیند، در واقع کل دنیا آسیب دیده است. 🔹این همبستگی جهانی یک فرصت مهم و مناسب است برای اینکه این را به صورت یک الگویی اعلام کنیم و دنیا را به همبستگی جهانی دعوت کنیم. 🔹دوم اینکه فرصتی پیش آمده تا به جهان اسلام دعوت کنیم؛ جهان اسلام اولاتر از همه باید این همبستگی را داشته باشد. 🔹به هر حال هم قرآن، هم سنت و هم سیره ائمه و سیره صالحین به همبستگی و همدردی دعوت کرده‌اند؛ این باید بیش‌تر ایجاد شود. 🔹اما متأسفانه در جهان اسلام به جای شکل‌گرفتن همبستگی میان کشورها، جنگ و خون‌ریزی و درگیری و فتنه‌انگیزی پیش آمده است؛ اکنون فرصت مناسبی پیش آمده تا این مسئله را مطرح کنیم. 🔹یک مطلب دیگری هم هست: به‌نظرم می‌رسد برای تقریب بین مذاهب اسلامی الان یک سوژه بسیار خوبی به وجود آمده است؛ ما نباید گرفتار این تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قومی باشیم، بلکه باید کل جهان اسلام را به عنوان یک کشور واحد قرار بدهیم. 🔹الان اروپایی‎ها با تمام مشکلاتی که بینشان هست، یک نوع همبستگی مالی و کمک مالی به کشورهای آسیب‌دیده را دارند پیش‌بینی می‌کنند و سعی می‌کنند که به کشورهای آسیب‌دیده بیش‌تر کمک کنند؛ در حقیقت یک نوع همبستگی اروپایی به وجود آمده و از باب اولا باید بین جهان اسلام نیز این مسئله به وجود بیاید. 🔹کشورهای ثروتمند و کشورهایی که امکانات بیش‌تری دارند باید به کمک کشورهای فقیر و علی‌الخصوص کشورهایی که دارای پناهندگان هستند­، بشتابند. 🔹الان پناهندگان آسیب‌پذیرتر از همه هستند؛ اتفاقاً اردوگاه‌های پناهندگان در کشورهای اسلامی در آفریقا و آسیا خیلی فراوان است و باید یک توجه و عنایت خاصی به این‌ها شود. 🔻ادامه مطاحبه در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=742 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سرنوشت شعار «علم برای علم» 🔸علم خوب است، اما علمی مفید است و انسان را به سر منزل مقصود می‌رساند که با تزکیه نفس همراه باشد، اما اگر این علم همراه با خودخواهی و قدرت‌طلبی بشر باشد، بیشترین ضربه را به انسان زده و باعث نابودی او می‌شود، کما اینکه نمونه آن را در جنگ جهانی اول و دوم مشاهده کرده‌ایم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سرنوشت شعار «علم برای علم» 🔸یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تمدن غرب، آن را بر اساس تفکر تبیین و تلاش کرد که مفاهیم ارزشی را از آن بگیرد، مسأله علم و علم‌آموزی بود. 🔸این جدایی علم از ارزش‌های دینی، موضوعی بود که بنا بر مبنای مورد قبول جامعه غربی، گریزی از آن وجود نداشت. 🔸تمدن غرب در حوزه هستی‌شناسی، این امر را پذیرفته بود که جهان هستی محدود به جهان مادی است و فراتر از آن چیزی وجود ندارد و اگر سخنی نیز از خدا به میان می‌آید، تنها به عنوان سازنده‌ای است که جهان را آفریده و رها ساخته است، مانند ساعت‌سازی که ساعتی را ساخته و آن را رها کرده، به همین خاطر در اندیشه غرب از خداوند متعال به عنوان «ساعت‌ساز لاهوتی» یاد شد. 🔸یکی دیگر از اصولی که تمدن غرب آن را پذیرفت «اومانیسم» یا همان انسان‌محوری بود، این سبب شد که انسان به جای خدا نشسته و هستی را بر اساس امیال خویش تفسیر کند. 🔸موضوعی که یکی از فیلسوفان غربی در مورد آن نوشت: «انسان‌گرایی خود، نوعی دین است؛ زیرا نوعی اعتقادنامه دارد. 🔸با این همه، دینی است بدون خدا؛ اگر هم خدایی وجود داشت باشد، شناختنی نیست و نباید او را به حساب آورد. انسان باید فقط برای انسان زندگی کند؛ زیرا انسان چه بخواهد و چه نخواهد، در دنیاست و باید خود را حفظ کند. 🔸انسان به معنای واقعی، خودش خالق خودش است؛ باید معیارهای خودش را به وجود آورد، باید هدف‌های خودش را تعیین کند، باید خودش راه به سوی آن‌ها بگشاید. 🔸تمدن غرب اگر چه با شعار «علم برای علم» تلاش کرد که دانشمندان بزرگ را با خویش همراه کند، ولی تاریخ نشان داد که این شعار دروغی بزرگی بود که جامعه بشری را به نابودی کشاند. 🔸به گونه‌ای که در ۳ روز با بمب اتمی که توسط علم ساخته شده بود، چیزی حدود ۲۲۰ هزار نفر در هیروشیما و ناکازاکی از بین رفت. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=746 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دینداری نباید به مناسک فروکاسته شود 🔹️نباید به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروکاسته شود بلکه نسبت آن با باطن دینداری هم باید دیده شود. 🔹به علاوه وی به زایش‌ این باطن و ‌ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در ‌این‌ ایام کرونایی اشاره کرد؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی می‌توان سراغ گرفت. 🔹️در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسمات و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد. 🔹️از منظر دیگر پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که باوجود از دسترس خارج ‌شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل‌ این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ باطنی در عصر کرونا 🎥وبیناری با موضوع «دینداری اجتماعی در کرونایی» با حضور حجت‌الاسلام و تقی آزادارمکی و با حضور جمعی از صاحبنظران و علاقه‌مندان به همت گروه مطالعات فرهنگی‌،اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پژوهشکده مطالعات اسلامی و تبلیغ باقرالعلوم (ع) برگزار شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ باطنی در عصر کرونا 🎥وبینار «دینداری اجتماعی در کرونایی» با حضور حجت‌الاسلام پارسانیا و تقی آزادارمکی برگزار شد. 🔸ابتدا آزادارمکی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تعطیلی مناسک عمومی در کشور را موجب مشکلات عدیده‌ای برای اعتبار و بقای دینداری و نیز گروه‌های مرجع دیندار در ‌ایران کنونی دانست. 🔸وی با قائل‌شدن نقش محوری در شکل‌دهی هویت جامعه ‌ایرانی برای روشنفکران در ‌ایام مشروطه و سپس تحویل ‌ این نقش محوری به علمای حوزه‌های علمیه در زمان قبل از انقلاب اسلامی و اندکی پس از آن و نهایتاً تصاحب ‌ این نقش محوری خصوصاً در دهه اخیر از سوی قشری که می‌توان آن را جامعه مداحان نامید، نیاز عمده‌ این قشر اخیر و عمده متدینان مرتبط با‌ این قشر را در شکل‌گیری ارتباطات احساسی و چهره به چهره برای هویت‌یابی دانست. 🔸وی در واقع از سه جمهوری اسلامی سخن گفت؛ جمهوری اسلامی دوم را جمهوری اسلامی علما با کنش‌های سنتی و معهود و جمهوری اسلامی سوم و اخیر را با کنش‌های جامعه مداحان که در قالب اجتماعات و مراسمات بزرگ مذهبی همبسته است، مرتبط دانست. 🔸در ارائه بعدی، حجت‌الاسلام ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نگرانی‌ها و مسائل مطرح از سوی آزادارمکی بر‌ این نکات تأکید كرد که نباید دینداری به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروکاسته شود بلکه نسبت آن با باطن دینداری هم باید دیده شود. 🔸به علاوه وی به زایش‌ این باطن و ‌ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در ‌این‌ ایام کرونایی اشاره کرد؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی می‌توان سراغ گرفت. 🔸وی در عین حال افزود در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسمات و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد. 🔸از منظر دیگر پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که باوجود از دسترس خارج ‌شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل‌ این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=749 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎬 ادوارد سعید دروغ‌ها را فاش می‌کند 🔹ادوارد سعید ، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرق‌شناسی هشدار می‌دهد. 🔹او می‌گوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است و در این مسیر، شرق‌شناسی را متهم می‌کند. 🔹او این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
برنامه عصر.mp3
17.36M
🔊 ♦️در برنامه عصر مطرح شد: 🔸بهداشت و درمان مردم در اولویت نیست. 🔸آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا را تحقیر کرد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در برنامه عصر مطرح شد: 🔶بهداشت و درمان مردم در آمریکا اولویت نیست. 🔶آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا را تحقیر کرد. 🔹️شب گذشته (سه‌شنبه ۱۳۹۹/۲/۲) برنامه تلویزیونی «عصر» با اجرای نادر طالب‌زاده و با حضور «دکتر فؤاد ایزدی»، استاد دانشگاه تهران با موضوع «تحولات اخیر ایالات متحده و سقوط قیمت نفت» از شبکه افق صداوسیما پخش گردید. در این برنامه همچنین، «دکتر ویلیام بیمن»، استاد دانشگاه و نویسنده از طریق تماس تصویری در بخشی از جریان برنامه حضور داشت. 🔹️دکتر بیمن در ابتدای صحبت‌های خود ضمن اشاره به ناگهانی‌بودن ماجرای سقوط قیمت نفت اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های صنعتی و تجاری کاهش‌یافته و لذا نیاز به استفاده و نیاز به نفت هم بسیار کاهش‌یافته است؛ این بحرانی است که پیش‌بینی نشده و تأثیرات منفی در گذاشته است. 🔹این میهمان برنامه که از مینه‌سوتا با برنامه عصر ارتباط برقرار کرده بود، به بی‌مسئولیتی در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه رئیس‌جمهوری داریم که مسئولیت‌پذیر نیست و احتیاج داریم که مدیریت بهتری صورت گیرد. 🔹دکتر فؤاد ایزدی، به عنوان اولین مسئله‌ی مورد بحث به کاهش قیمت آمریکا پرداخت، و تصریح کرد: شاخص نفت در آمریکا به منهای ۳۷ دلار رسیده و این مشکل آمریکاست. 🔹این مشکل به مدت‌زمان ادامه‌داشتنِ بستگی دارد. 🔹دقیقاً بلایی که می‌خواستند بر سر کشور ما بیاورند و فروش نفت‌مان را به صفر برسانند، آمریکایی‌ها امروز با آن درگیر شده‌اند. 🔻لینک کامل متن: 🌐 http://fekrat.net/?p=753 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: ✏️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/823 📚دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/829 🎬 دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/832 📝توجه به نصرت الهی در 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/834 ✍🏻ضروریات گفتگوی موفق 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/852 🎬 ادوارد سعید دروغ‌ها را فاش می‌کند. 💠https://eitaa.com/fekrat_net/877 🔊 در برنامه عصر مطرح شد. 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/879 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️نفت چه تأثیری در اقتصاد دارد؟ 🔹به نظر می‌رسد که در رونق و رکود اقتصادی نقش فراوانی دارد. 🔹بعضی می‌گویند منابع نفتی رو به پایان است و بعضی نظری متفاوت دارند. 🔹اما وابستگی اقتصادی به نفت، تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️نگاهی به پدیده در ایران معاصر 🔰 شرط تشدید یا تعدیلِ دولتِ متورم 🔸با بحرانی که به‌وجود آورد، نقش و حضور مردم در فضای عمومی جامعه پررنگ‌تر شد. 🔸به‌دلیل شرایط خاص کشور و وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که کشور و مردم را در بر گرفته و با توجه به بودجه‌های ناچیز و محدود دولتی، حضور مردم و نقش مردم در فائق آمدن بر این بیماری می‌تواند بسیار موثر باشد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️نگاهی به پدیده در ایران معاصر 🔰 شرط تشدید یا تعدیلِ دولتِ متورم 🔸۱۲ فروردین هر سال، به‌خاطر اینکه نوع نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران توسط مردم و در یک رأی‌گیری مستقیم پذیرفته و تایید شد، تعطیل و جشن گرفته می‌شود. 🔸این جشن البته در میان تعطیلات نوروز خیلی ملموس نیست ولی اصل موضوع واجد اهمیت زیادی است. 🔸پیدایش نوع جدیدی از دولت در ایران پس از انقلاب‌اسلامی مشخصه عمده‌ای است که در طول تاریخ ایران تازگی دارد. اینکه برای نخستین بار در تاریخ این مرز و بوم، نظام سیاسی بر آرای مستقیم مردم مبتنی می‌شود و آنان قرار است در بخش‌های مختلف آن، چه به‌صورت مستقیم و چه به‌نحو غیرمستقیم، نقش‌آفرینی کنند، در مبحث ماهیت دولت، نکته کلیدی و مهمی است. 🔸معمولا همیشه دولت برخاسته از آن چیزی است که مردم آن را طلب می‌کنند. 🔸از این‌رو در اینجا درباره ماهیت دولت بر این نکته تاکید می‌کنیم که دولت‌ها در عصر جدید عمدتا ساخته و پرداخته آن چیزی هستند که در جامعه شکل گرفته است و به‌طور طبیعی در تداوم و استمرار آن دولت و با توجه به جهت‌گیری‌هایی که در راستای ارزش‌های جامعه است، مشارکت عمده‌ای دارند. 🔸با چنین منظری، این ساخت دولت جدید در ایران درواقع با حمایت و پشتیبانی و حضور مستقیم مردم اتفاق افتاد. 🔸از این‌رو است که این موضوع باید در تداوم دولت برآمده از این خواسته عمومی همچنان حفظ شود و بتواند به‌صورت مطلوبی ادامه پیدا کند. بنابراین، عدم توجه به مردم و حضور و نقش آنان می‌تواند انحراف اساسی در اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی باشد. 🔸اگر در طول تاریخ، حضور مردم در تاسیس یک دولت را بررسی کنیم انقلاب اسلامی ایران بیشترین حجم همراهی مردم را با خود داشت. 🔸این حضور مردم بود که با دمیدن بر تنور انقلاب و اوج‌گیری تظاهرات به رهبری حضرت امام خمینی(ره) توانست نظام سیاسی پیشین را از بین ببرد و نظام سیاسی جدیدی در ایران به وجود بیاورد که در قالب «جمهوری اسلامی» استقرار یافت. 🔸از این منظر رهبری مورد قبول و حضور و نقش مردم باعث این تغییر شد و اگر این حضور و نقش مردم دچار چالش و کم‌رمق شود و مورد توجه قرار نگیرد طبیعتا در ادامه با کاهش مشروعیت و اقتدار مواجه می‌شود. 🔸علاوه‌بر اینکه این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی بر کارآمدی دولت نیز وارد آورد.درنتیجه فاصله‌ها باید ترمیم شود و همچنان مردم اولویت و صاحب نقش و اثر باشند. 🔻متن کامل: 🌐 http://fekrat.net/?p=769 ✍🏻نویسنده؛ شریف لک‌زایی،عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net