eitaa logo
فِي الحِکمَة
955 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
📚وحدت شخصي داشتن جامعه: جوامع مختلف داراي وحدت شخصي ميباشند و لذا طبق همين مبنا روايات گوناگون بهتر
🌸حضرت (ره): اگر از استفاده نميکنيم براي آن است که يقين ما ضعيف است،از اين رو ، اگر خود امام (ع) را هم ببينيم،تغيير حالي در ما حاصل نميشود،چنانچه عده اي در حال حضور به ائمه (ع) بد و ناسزا ميگفتند! الخ. 📚در محضر بهجت،ج2،ص280. ________________________________ 🔅أقول: 1⃣قد أشار وليّ اللّه(ره)في کلامه تلويحا و بمعني اذا قبل هذا التطابق و التساوق قبل کلامه وإلا فلا. 2⃣قال اللّه تعالي:((و اعبد ربک حتي يعطيک اليقين)) حصول اليقين مشروط بالعبادة و عبادة الرّب الواحد مشروط بالرفض الأنائيت التي هي راس کل غفلة و شهوة فاليقين لا بالتدريس و التدرّس بل بالعمل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
خطبه.pdf
2.69M
📒 . 💢توضيح و تبيين برخي نکات در خطبه کتاب. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ اول.pdf
1.95M
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ اول. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ دوم.pdf
482.9K
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ دوم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ سوم.pdf
1.71M
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ سوم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ چهارم.pdf
680.5K
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ چهارم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ پنجم.pdf
3.07M
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ پنجم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ ششم.pdf
493.3K
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ ششم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
💠 : آيا اضافه ي بيت و ورح به خداوند متعال اضافه ي تشريفي است يا واقعيت دارد؟ 🔹 از (ره): 🔹خداوند متعال مالک همه ي اشياء است چنانکه ميفرمايد:((لَهُ ما في السَّمواتِ و الأرضِ)) و همه ي اشياي خارجيه هيچ استقلال و امتيازي از خود ندارند و قائم به او هستند،بنابراين اگر بيت،ارض،روح،عبد را به خود نسبت ميدهد و ميفرمايد:((بيتي))،((روحي))،((أرضي))و... در عين حال که همگي واقعيت دارد يک نوع تشريف و اکرام مضاف نيز هست. 📚در محضر علامه طباطبايي،ص198. ____________________________________ 🔰اقول: 1⃣اينکه گفت مالک همه اشياء است به اين معنا که لابشرط مقسمي مقابلي ندارد لذا حق ميشود نفس حقيقة الخصوصيات و عين تلک الحيثيات و هر چه از حقايق امکانيه و وجوبيه هست همه اوست و اوست که صدر و ذيل نظام هستي را پر کرده که از اين تعبير به وجود لم يلدي حق هم ميشود که ((کان اللّه و لم يکن معه شي)) ، ((هو الآن کما کان)) و (دائما او پادشاه مطلق است/در کمال عزّ خود مستغرق است) پس هرچه را در نظر گيري همه اوست چرا که((هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن)) اما تفوه به مالکيت من باب اشاره ي به غيريت مملوک و مالک است که اين يعني تنزيه او در عين تشبيه او. 2⃣اما اينکه گفت اکرام مضاف هم هست را از باب ((عنت الوجوه للحيّ القيّوم)) بايد خواند چه اينکه حمد و حامد و محمود همه اوست و هرچه را اکرام کند خود را اکرام نموده است و شيخ اکبر بر همين مبنا فرمود که:((وَ ما عُبدَ غير اللّه في کلّ معبود إذ لا غيرَ في الوجود)). 3⃣آنکه با لابشرط مقسمي بيشتر آشنا باشد بهتر ميابد که در عين اينکه بايد گفت:هر چه هست همه اوست بايد گفت: او هيچ کجا نيست و اشيا،اشيا است و او،او است لذا حضرت الامام علي ابن ابي طالب عليه اسلام فرمود:داخل في الاشيا لا بالممازجه و خارج عنها لا بالمباينه. دخول در عين خروج و خروج در عين تمزيج. 4⃣همانطور که تو دست بر سينه ات ميگذاري و ميگويي من؛حق هم عين مظاهرش است لذاست که صداي انا الحق از دل درختي براي نبي اش بيرون ميايد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ هفتم.pdf
894.8K
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ هفتم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ هشتم.pdf
2.35M
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ هشتم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ نهم.pdf
1.67M
📒 . 💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ نهم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. @felhekmat
فِي الحِکمَة
📚شرح مقدمه ابن ترکه بر کتاب #تمهيد_القواعد. 📋بخش پنجم=ادامه مقدمه و شرح پاره اي از اصطلاحات عرفا و
تعليقات تا شماره 29.pdf
1.84M
📚شرح مقدمه ابن ترکه بر کتاب . 📋تعليقات و توضيحات تکميلي. ✅تا اينجا مقدمه ابن ترکه و تعليقات کاملا به پايان رسيد. 🍀انشااللّه ادامه بخشها بارگذاري ميشود. @felhekmat
🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 💠قال مولانا امير المؤمنين علي عليه السلام: ((سيئةٍ تسؤكَ خيرٌ عندَ اللّهِ من حسنةٍ تعجبُك)). 📚نهج البلاغه،حکمت46. ______________________________________ 🔰اقول: گناهي که شخص را نزد خودش شرمنده کند نزد خدا بهتر از حسنه اي است که بر عجب و نفس پرستي بيافزايد ؛ فرمود:((مَن اثبَتَ لِنفسه التواضع فهو مُتکبّرٌ)) و تا انائيت زائل نشود شخص پي به ذل عبوديت و عزّ ربوبيت نبرده لذا پرستش معنا ندارد و تواضع عينا تکبر و خودپرستي است (گر علم لدني هم از برداري/سودت نکند چو نفس کافر داري) و از همين باب روش "اهل اللّه" در معالجه دل اينگونه است که فرمود: ((پس طريقت مشايخ بر آن است که در اين کار اول در تصفيه دل کوشند،نه در تبديل اخلاق که چون تصفيه دل دست داد،و توجه به شرط حاصل آمد،امداد فيض حق را قابل گردد ، و از اثر فيض حق در يک زمان،چندان تبديل اخلاق و صفات نفس حاصل آيد که به عمرها به مجاهدتها و رياضات حاصل نيامدي،و شرط تصفيه دل آن است که اول داد تجريد صورت بدهد به ترک دنيا و عزلت و انقطاع از خلق و مألوفات طبع و باختن جاه و مال تا به مقام تفريد رسد....)) لذا بايد اولا دست از بازيگري و خدعه با خدا کشيد و قدم صادقانه برداشت و طلب کرد و الا براي ناپاک قرآن و هر آنچه قرآنيست(روايات،عرفان و حکمت متعاليه) بنفسه لا يزيد الا خسارا خواهد بود و تا طهارت حاصل نشود آن ديگري حاصل نخواهد شد و چه بسا که شخص سائر سير استدراج هم شود. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💢نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمیبیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، امّا نمیدانید کجا باید بروید.» ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💢نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمیبیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، امّا نمید
✅اشارة: اينکه را به نداشتن چشم مثال زد فرمايشي دقيق و شريف است اما راه بصير شدن حشر و نشر و انس با آيات شريف قرآن و روايات است واقل مراتب بصيرت اين است که شخص کأنه حقيقت را ميبيند و بالاتر از آن أنّه حقيقت را بالعيان ميبيند و لذا راه را از غير راه ميبيند و ميداند که چه بايد کرد و اينگونه از تذبذب و اضطراب و وجدان در عين فقدان و عذاب خارج ميشود. ✅ايضاح: اما ربط بصيرت به امور سياسي و مادي در اين است که تمام کشاکشهاي کنوني ريشه در عقايد و تفکرات دارند و تفکرات منحصرا يا الهي اند و يا طاغوتي لذا کسيکه بصيرت در دين داشته باشد حضورا با تفکرات و عقايد الهي هم آشناست و اينگونه بدون خلل و اشتباه ميتواند حق را از باطل در هر امري تشخيص داده و خود و ديگران را با چراغ هدايت روشن کند. 📋نکته: اما اينکه گفته شد بدون خلل ميتواند راه درست و حق را تشخيص دهد زير سر علم حضوري است به اين بيان که به لحاظ اپيستمولوژي و معرفتشناسي علم حضوري و شهود که يکي از انحاء آن است مطلقا برتر از علم حصولي است چرا که به لحاظ روش شناسي در علم حصولي امکان وقوعي خطا و اشتباه در تطبيق امر ذهني با خارج وجود دارد اما چون علم حضوري يعني به محضر معلوم رفتن و هم آغوشي با وي لذا تطبيق و تطابقي نيست تا امکان خطا و خلل به امکان وقوعي وجود داشته باشد. 🆔 @felhekmat
Sonan Elahi-Ostad yazdan panah.pdf
5.78M
🔅تقرير جلسات از . ▫️52 صفحه. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🌸عنوان:مبحث حدوث دهري. 🌸استاد مدرس: . 🌸تعداد جلسات:پنج جلسه. 📒احتمالا براي اولين بار در ايتا(اهلش ميدانند که چيست). 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
Hoduth Dahri (Ashtiani) (1).mp3
14.03M
💢کانال فِي الحِکمَة_صوت 🆔 @felhekmat
Hoduth Dahri (Ashtiani) (2).mp3
14.42M
💢کانال فِي الحِکمَة_صوت 🆔 @felhekmat
Hoduth Dahri (Ashtiani) (3).mp3
15.04M
💢کانال فِي الحِکمَة_صوت 🆔 @felhekmat
Hoduth Dahri (Ashtiani) (4).mp3
12.49M
💢کانال فِي الحِکمَة_صوت 🆔 @felhekmat
Hoduth Dahri (Ashtiani) (5).mp3
4.97M
💢کانال فِي الحِکمَة_صوت 🆔 @felhekmat
🔰سالروز وفات : 🔹مقدمه يک: طبق نظريه اصالت وجود ، وجود مادي حقيقت واحد بالشخص و سيالي است که از فروعات اين قول رصين،جسمانية الحدوث و روحانية البقا بودن نفوس است. طبق اين مبنا انسان جسماني همان حيوان بالفعل است که قوه ي انسان شدن و روحاني شدن را در خود دارد.همانطور که حيوان حظي از شناخت عقلاني نبرده انسان جسماني هم نهايت طور شناختي اش طور وهماني است(صدرا طبق همين مبنا علم حصولي و مفهومي صرف را مطلقا وهماني توصيف ميکند) و ميدانيم که وهم عقل ساقط است لذا متعلق شناخت وهماني هم ناتمام و ناقص و ساقط است لذا تمام نظريات مبتني بر قوه وهم (که تنها قوه شناخت براي انسان جسماني است) اگر غلط نباشد نهايتا ناتمام و حداکثر ناقص و نامعتبر ميباشد. 🔹مقدمه دوم: دين داراي ظاهر و باطن و شريعت و حقيقتي است.بديهي است فقط کساني توانايي خوض در معارف ديني را دارند که انسان بالفعل شده باشند و داراي قوه ي عقل شده باشند که در حکمت متعاليه از اين مقام تعبير به روحاني شدن ميشود،از لوازم و خصيصه هاي انسان شدن و کسب عقل مشاهده ي ملائکه است و صدرا کساني را که موفق به شهود ملائکه نشده اند را انسان نميداند ، گرچه ظاهر انسان را داشته باشند.به بيان ديگر تنها کساني ميتوانند از معارف ديني خبر دهند که در سفر سوم از اسفار اربعه بوده باشند و به مقام نبوت انبائي رسيده باشند و به تعبير شيخ اشراق ثلم خلع بدن(ملکه ي خلع بدن) داشته باشند و "بارها" مُلک تن را خالي کرده باشند و به عوالم ديگر عروج کرده باشند. 📋نتيجه: "تمام" کسانيکه در معارف ديني نظريه پردازي ميکنند اگر صاحب مقام نبوت انبائي نبوده باشند تمام نظرياتشان مبتني بر وهم و نامعتبر خواهد بود پس آنکه دلش مريض نيست به حکم عقل در معارف ديني بايد به صاحبان اين مقام رجوع کند نه به آنکه در مهد ليبراليسم در رشته ي ادبيات و تاريخ تحصيل کرده است گرچه به اقتضاي جبله ي ذاتيه ناريان مر ناريان را جاذبند و نوريان مر نوريان را جاذبند. ✏️نکته: مرقات فهم مطالب علم عرفان نظري شهود است زيرا که اين علم در واقع ترجمه ي شهود به مفهوم براي تأنيس افهام اکابر فلاسفه بوده است و لذا تمام کسانيکه شرح قابل توجهي بر اين آثار نگاشته اند خود يد طولايي در مکاشفه و شهود داشته اند و لايق نظريه پردازي در ساحت معارف ديني هم بوده اند. ✏️نکته: بجهت وسعت و عظمت عوالم غيبيه حتي اکابر فلاسفه که از شناخت مفهمومي فراتر نرفته اند هم توانايي تبيين دقيق معارف را ندارند(گرچه لنگان اشاره اي من مکان بعيد ميتوانند داشته باشند)چه رسد به ديگران. ✏️نکته: مطالب گفته شده،برگرفته از زبده ي فرمايشات اکابر است لذا از تفسير و تاويل آن بايد خودداري کرد تا اشکالي وارد نباشد وگرنه آنکه دست ميبرد خود بايد پاسخگوي عويصات گسترده و متنوع باشد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل قول آيت اللّه ناصري از آيت اللّه قوچاني از آيت اللّه قاضي(رحمهم اللّه)در مورد قيام (رحمة اللّه)و اشاره به اسراري مگو در مورد اي(حفظه اللّه). 97/03/13 🆔 @felhekmat