💠توضيحي درباره کتاب:
🔸 #نقش_الفصوص، شرح مختصر کتاب #فصوص_الحکم، بدست شيخ اکبر است. جامي که شارح نقش الفصوص است، گلچيني ( نقد به معناي جدا کردن سره از ناسره ميباشد ) از کلام بزرگان همراه با شرح و توضيح ذيل عبارات شيخ اورده.
🔹در سير تحول شرحهايي که بر فصوص نگاشته شده، شرح جامي حدوسط بين اجمال و تفصيل (از لحاظ مباحث نظري و هم از لحاظ مباحث لفظي و دستوري) است. #نقد_النصوص بهترين گلچين از لب مطالب عميق عرفاني است.
🔸با توجه به سير شروحِ #کتاب #فصوص_الحکم ، اين کتاب بين شروح متعدد بهترين شرح براي عزيزاني است که هنوز به تمام رموز مکتب شيخ وارد نشده اند.
#معرفي_کتاب
🆔 @felhekmat
💠 #اسفار_اربعه:
🔸عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله می دانند؛ این مراحل به #اسفار_اربعه معروف است:
1⃣ #سفر_اول: سفر از خلق به سوی حق است؛ به این معنا که سالک در این مرحله باید حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و بین حقیقت ازلی و ابدی را بردارد؛ به بیان دیگر، سالک در اثر ریاضت هایی که به جان می خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می شود و این عشق در شدیدترین مرحله به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می انجامد.
2⃣ #سفر_دوم: سفر از حق به سوی حق و با حق است. در این سفر سالک در صفات خدا سیر می کند؛ تا این که به مقام مشاهده همۀ کمالات خدا (آن مقدار که برای انسان ممکن است) نائل می شود.
3⃣ #سفر_سوم: سفر از حق به سوی خلق و با حق است. سالک در این مرحله در مراتب افعال حق و در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت سیر می کند؛ یعنی ذات و لوازم این عوالم را مشاهده می کند.
4⃣ #سفر_چهارم: سفر از خلق به سوی خلق و با حق است. در این سفر سالک اطلاعات کاملی از امور تمام مخلوقات به دست می آورد.
📋نکته:
آنچه آمد صورت و تعريف کلي از اسفار بود. اطلاع دقيق و مفصل اسفار اربعه را بايد از کتابهاي مفصل خواست.
#طرح_درس #اسفار_اربعه #عرفان #سفرهاي_چهارگانه
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔰أقول:
1⃣اعلي درجات علم به شي آن است که شخص وصل به درياي علم و حضرت علميه شود. و علم به عين ثابت شي پيدا کند. براي واصلين به اين مقام امر مجهولي باقي نميماند تا با بازنگري و تجدد علم سابق معلوم گردد. و همچنين اگر اين مرتبه از علم حاصل شود، تمام ابعاد شي را تحت پوشش قرار ميدهد زيرا که احاطه به شي پيدا شده.
2⃣پس از مقدمه سابق ميتوان به عنوان کتاب فصوص الحکم پرداخت:لفظ الحکم ميتواند اشاره به حکمت حق تعالي از ايجاد عين خارجي هر نبيّ (کلمه) و لفظ فصوص اشاره به اقتضائات و نقوش حک شده بر همان عين باشد. و اللّه العالم.
3⃣ چون "عموم" ديگر اعيان (اعيان رعيت) تحت عين هر نبيّ قرار ميگيرد، با تفريعِ اصولِ هر کلمه اي که مندرج در کتاب فصوص الحکم است، ميتوان به مشارب افرادِ رعيت و امور مخصوص بدانها، علم پيدا کرد. و اين است معناي تفريع اصول و غرض شيخ، نه آنکه محقق قيصري(ره) فرموده اند.
4⃣ نويسنده بفداي کلمه اي که فصوص الحکمِ چهارده وجود نازنين_أعني معصومين(عليهم السلام)_از اولين تا آخرين، بر صفحه قلبش نازل آيد.
📋نکته:
حق متعال عين ثابت ندارد و تخصصا خارج از موضوع ميباشد.
📋نکته:
ظهور خارجي و مظهر داشتن، از اقتضائات لاينفک برخي اسماء هست لذا تعبير حکمتِ حق از ايجاد، اشاره به منظوري ديگر دارد،فتامّل.
📋نکته:
علم به عين ثابت حضرت ختمي(ص)از راه احاطه، براي جميع رعيت محال و ممتنع است. مگر به اندازه اي که حضرتش خود اِخبار بفرمايند. و روشن است که اين کتاب صادر از حضرت ختمي(ص) و نازل به ابن عربي است؛فتامّل.
#طرح_درس #فصوص_الحکم
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن #کتاب شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم #رسالة_الولاية از #علامه_طباطبايي ره.
🆔 @felhekmat
💠 #خطابات_قرآني:
🔹چون #قرآن #خطابات_جمالي_و_جلالي حق متعال بر عين ثابت محمدي(ص)است، لذا تمام خطابات متوجه حضرتش ميباشد و همچنين چون همه ي ديگر اعيان تحت عين ثابت حضرتش(ص) هستند، موجب ميشود تا همه ي ديگر اعيان هم بقدر سعه وجودي مخاطب باشند. لذاست که هر صاحب دلي در حال تفال به مصحف شريف، مکتوب را عينا احوال باطني خويش ميابد.
📋نکته:
#اصحاب_قلوب، اهل اللّه هستند. که سرّ و حقيقت امر برايشان آشکار شده. و محقق به انوار الهي شدند. و در اطوار ربوبي، دگرگون گشته اند. زيرا مرتبه قلب ولادت دوم است/إن شئت قلت هم الرّاجعون من مقام الجمع الي مقام القلب.
#طرح_درس #اهل_اللّه #خطابات_قرآني #مخاطب_قرآن #قرآن
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
◾️◾️◾️◾️
◾️◾️◾️
◾️◾️
◾️
💠 #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين:
🔹اشارة:
قال مولانا اميرالمومنين(ع):((انا باطن السين و سرّ السين))،(مشارق انوار اليقين)؛ #سين از #حروف_نورانيه و مخصوص #انسان_کامل است. زيرا که عدد زبر(س) و بيّنه اش(ين) در #جدول_ابجدي برابر باهم است (س=60،ين=60) و جمع بين امکان و وجوب به تساوي در حد اعتدال، کرده است. تعداد حروف ((سين)) پس از #تکسير برابر با هشت ميباشد(تکسير=سين_يا_نون=8). و عدد هشت در جدول ابجدي برابر با کلمه ي ((ح)) ميباشد(ح=8). انضمام حرف استخراج شده با حرف سين(ح+سين) ميشود #حسين (ع)،فاليتامّل.
#طرح_درس #امام_حسين ع #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين #انسان_کامل #ابجد #تکسير #حروف_نورانيه
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #مقامات_انبيا_و_اوليا:
1⃣ #محَدّث:
کسي است که به او خبر ميرسد و #الهام ميگيرد.
2⃣ #نبيّ:
کسي است که به او خبر ميرسد و #الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد.
3⃣ #رسول:
کسي است که خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و #صاحب_کتاب نيز هست.
4⃣ #الوالعزم:
تکليفي سنگين تر از رسول دارند که #امامند.
5⃣ #ختم:
#عصاره ي همه ي آنچه گفته شد است.
📚ترجمه و شرح قصيده عائره #ينبوع_الحياة
#طرح_درس #نبوت_إنبائي #نبوت_تشريعي #مقامات_انبياء #مقامات_اولياء #عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #ميرزامهدي_آشتياني ره در بيان #امام_خميني ره:
🔹#آیة_اللّه_میرزا_مسلم_ملکوتی_تبریزی:
🔹وقتی علامه طباطبائی در سال 1325 ش از تبریز به قم بازگشت و درس فلسفه را آغاز نمود بنده اولین شاگرد معظم له در این درس بودم. پیش ازآن ضمن این که در درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی شرکت داشتم در درس فلسفه خصوصي معظم له نیز حاضر می شدم. ایشان وقتی این درس را آغاز کردند شاگردان خویش را گزینش فرمودند...
🔹حضرت امام پیش از این هم یک درس فلسفه عمومی داشتند که در اثر اعتراض برخی تعطیل شده بود...
🔸 یک روز معظم له در درس خصوصی فلسفه خطاب به آقایان فرمود: این درس که من به شما می گویم #فلسفه نیست و من هم #استاد_فلسفه نیستم و این از باب ناچاری و قحط الرجال است.
🔹بعد فرمود: قرار است استاد فلسفه بیاید و شما ان شاء الله به درس ایشان خواهید رفت و آن وقت می فهمید که فلسفه چیست و استاد فلسفه کیست؟
🔸لذا همه منتظر بودیم که ناگهان باخبر شدیم مرحوم آقای #میرزا_مهدی_آشتیانی وارد قم شدند و شروع به تدریس #فلسفه از کتاب اسفار کردند. بلا فاصله حضرت امام درسشان را تعطیل کردند و ما همه به درس فلسفه مرحوم آقای آشتیانی رفتیم.
🔹ایشان حقیقتا #فیلسوف_شرق بود. درس اسفار معظم له در واقع درس خارج فلسفه بود... پس از مدتی آقای آشتیانی به مشهد مقدس هجرت نمودند، آن وقت حضرت امام دوباره درس فلسفه را شروع کردند و ما نیز شرکت کردیم.
📚خاطرات آیة الله مسلم ملکوتی،ص35و32.
📋نکته:
تبحر ايشان در علم فلسفه و عرفان عجيب و بسيار بسيار نادر است. اما ايشان تصريح فرمودند که تمام آنچه عرضه داشتند خودشان به علم اليقين بدان رسيده اند و لا اکثر من هذا.
📋نکته:
ايشان همچنين فقيهي قوي بودند که استجازه هاي متعدد از اکابر فقهاي زمان خويش من جمله آيت اللّه سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت اللّه نائيني، آقا ضيا الدين عراقي، شيخ عبدالکريم حائري (رحمهم اللّه اجمعين) بيانگر اين مطلب هست؛ لمثل هذا فليعمل العاملون.
📋نکته:
برخي آثار معقول و مشهود ايشان به اين ترتيب است:اساس التوحيد، حاشيه بر اسفار، حاشيه بر فصوص ابن عربي، حاشيه بر فصوص فارابي، حاشيه بر الهيات شفا، حاشيه بر مصباح الانس، رساله اي در جبر و تفويض، تعليقات بر منظومه.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #تطهیر_ظاهر نه تنها مقدمه، بلکه لازمه ي #تطهیر_باطن است:
تا #تقوای_تام_ملکي دنیایی بر وفق دستور #شریعت مطهره حاصل نشود، #تقوای_قلبی رخ ندهد و تا تقوای قلبی حاصل نشود، #تقوای_روحی سری حقیقی پیدا نشود. و تمام #مراتب_تقوی مقدمه این مرتبه است، و آن #ترک_غیر_حق است.
🔹شخص #سالک و طالب حق باید خود را از #افراط و #تفریط بعضی از #جهله_اهل_تصوف و بعضی #غفله_اهل_ظاهر مبرا کند تا #سیر_إلی_اللّه برای او ممکن شود، چرا که بعضی از ازت طایفه را عقیده بر آنست که علم و عمل ظاهری قالبی حشو است و برای جهال عوام است و کسانی که اهل سر و حقیقتند و اصحاب قلوبند و ارباب سابقه حسنی هستند احتیاج به این اعمال ندارند و اعمال قالبیه برای حصول حقایق قلبیه و وصول به مقصد است و چون سالک به مقصد خود رسید، پرداختن به مقدمات، تبعید است و اشتغال به کثرات حجاب است.
🔹طایفه دوم در مقابل این دسته قیام نمودند و در جانب تفریط افتادند و انکار کلیه مقدمات معنویه و اسرار الهیه را نمودند و جز محض ظاهر و صورت و قشر، دیگر امور را بکلی منکر شدند و به تخیلات و اوهام نسبت دادند. و بین این دو طایفه کشمکش و مجادله و مخاصمه بوده و هر یک دیگری را بر خلاف شریعت می دانستند و حق آنست که هر دو طایفه قدری از حق تجاوز نموند و افراط و تفریط کردند... .
🔹بالجمله #اهل_تصوف از #حکمت_عیسویه، من حیث لا یشعرون، دم میزنند و #اهل_ظاهر از #حکمت_موسویه و #محمدیون از هر دو اینها به طریق تقیید بری هستند (جمع ظاهر و باطنند).
📚تلخيص از کتاب #آداب_الصلوه #امام_خمینی ره
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
زیارت عاشورا(1).pdf
70.6K
💎 #زیارت_عاشورا 💎
💠تصحیح استاد احمد عابدی💠
بر اساس نسخ خطی کامل الزیارات و مصباح المتهجد و ...
استاد می فرمایند اگر شده در طول عمرتان یک بار زیارت عاشورا را به این سبک بخوانید
🆔 @Ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمسک به کشف تام و شريعت ختمي(ص)واجب و اقتدا به شريعت ديگر انبيا #حرام فقهي و سلوکي است،چه رسد اغتنا به #مکاشفات_ناقص بعضي سلاک در ابتداي سلوک. لذا کلامي زيبا ولي #ضد_دين، عرفان و برهان است.
🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 #آيت_اللّه_مرعشي_نجفي ره:علم #جفر حقيقت دارد.
📋 #علامه_دهدار از اکابر اين علم شريف است. ايشان رساله اي هم در قضا و قدر دارند که با تعليقات حضرت علامه حسن زاده(حفظه)به چاپ رسيده.
🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة
🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875
🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعات بين اعضا.
🔹ماجراي خواندني ملاعبداللّه و #امام_حسین ع (1).
🆔 @felhekmat
👇👇ادامه دارد👇👇
💠 #ما_رأيت_إلا_الجميلا :
🔰أقول:
#عينيت_اسماء_جمال_و_جلال بياني بود که ذکرش گذشت فراجع. اکنون در بيان فرمايش #عالمة_غير_معلمة سلام اللّه عليها بر سبيل ايجاز اشاره اي تقديم عزاداران ميشود و آن اينکه #الجمال_في_الجلال_کامنا_مستورا
اما چشم خدابين لازم است تا مستور و کامن را ببيند، قوله سبحانه:
(( #إن_مع_العسر_يسري))؛آري چشمي ديگر بايد تا در متن عسر، يسر را به مشاهده نشيند.
امر خداي دان همه مقبول و ناقبول
مِن رحمةٍ بَدا و إلي ما بَدا يعول...
🔸پس:
1⃣متن بلاياي کربلا به حيثيت اطلاقيه جميل هستند و نه به حيثيت تعليليه لذا نياز به واسطه در عروض يا ثبوت (مثل اينکه گفته شود چون شهدا به لقاي حق رسيدند پس کربلا زيباست!) براي جميل شدن ندارند،
بلکه به عينه براي اهلش جميل هستند. به اين ترتيب زيبايي کربلا ربطي به وصول شهدا به مقامات فوق تصور ندارد(که اين حرفي است کودکانه گرچه من وجه غلط هم نيست)بلکه در شمشير و نيزه خوردن زيبايي نهفته است و همين جراحات و مصائب بعينه جميل هستند، که جمال در جلال کامن است، گرچه کور نميفهمد و نميبيند.
2⃣اگر يزيدي مشربان به طعنه و کنايه گفتند اينهمه حزن و گريه بر حسين(ع) شما را افسرده کرده. ميتواني در جواب اقتدا به عمه ي سادات کني و بگويي اين #اشک و حزن بعينه تازگي و شعف و طهارت است، نه آنکّه تو پنداشتي.
3⃣آنکه فقط در بلا جمال را مشاهده و دريافت کند مرتبه ي سلوکي اش ناقص و يک چشمش هنوز کور است(تمام آنچه از شوق و شعف مولوي و سيد هاشم حداد و آيت اللّه قاضي رحمهم اللّه نقل شده تماما مربوط به اوائل سلوکشان است چه اينکه به حکم اتحاد عاشق و معشوق آيت اللّه قاضي به مرض عطش از دنيا رفت و در اواخر عمر شريفِ ظاهري اش به مجردِ ديدن آب، بر مولا و مقتدايش امام حسين ع حزنا ميگريست و هيچ آرام نداشت).
4⃣مسجونين در عالم الابدان گرچه بگريند و بر سرو سينه زنند اما محزونين حقيقي فقط مقيمين و بلکه متمکنين عالم الارواح و فوق آنند که اقرح جفوننا در حقشان صدق ميکند. گرچه حسين جان (ع) رحمت واسعه است و مادرش[م] سلام اللّه عليها گريه کنندگان را روز محشر مثل مرغي که دانه جمع ميکند گلچين خواهد کرد.
#امام_حسین #طرح_درس #اسماء_جمال #اسماء_جلال #الجمال_في_الجلال_کامنا_مستورا #عالمة_غير_معلمة #ما_رأيت_إلا_الجميلا #اشک #عرفان #عرفان_کربلا #کربلا #زينب س #عينيت_اسماء_جمال_و_جلال
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #سرّ_بلايا_و_محن:
#شيخ_کبير( #قونوي) در کتاب #نفحات_الهيه عمده دليل نزول #بلايا بر اکابر الهي (انبياء و سپس اوليا و سپس پايين تر و پايين تر) را در دو امر کلي خلاصه ميکند:
1⃣وسعت عين ثابت اکابر.
2⃣کمال عدل اعتدالي.
🔸بيان ذلک:
1⃣وسعت #عين_ثابت اکابر:
وسعت عين ثابت #انسان_کامل که مصداق تام و بلکه اتم اسماي الهي است، موجب ميشود تا حسب رتبه و وسعت عين ثابتش قبول کند هر خوبي و ضد نسبي همان خوبي را. به اين بيان که حسب رتبه اش جامع بين اِسمهاي جمالي و جلالي حق است. لذا حظش از بلايا(اسمهاي جلالي) به همان اندازه که از منايا(اسمهاي جمالي) بالاست، بالا ميرود. پس هر قدر مرتبه اش بالاتر باشد وسعت عين ثابتش بيشتر است و هر چه وسعت عين ثابتش بيشتر باشد بلاياي بيشتري بر وي نازل خواهد شد.
2⃣کمال #عدل اعتدالي:
کمال عدل اعتدالي به اين است که بين #منايا و #بلايا اعتدال ايجاد کند. به اين بيان که به همان اندازه اي که اکابر داراي درجات عاليه اخروي (منايا) هستند بايد در دنيا مورد انواع بلايا قرار گيرند.
#طرح_درس #اسماء #اسماء_جمال #اسماء_جلال #عين_ثابت #بلايا #محن #منايا
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔰أقول:
از انضمام قاعده شريف عرفاني #کل_شي_فيه_کل_شي به ما سبق، ميتوان کلمه ي مبين را در کريمه ي:((إن هذا لهو البلاء المبين)) مربوط به مبتلي دانست. به اين ترتيب چون #انسان_کامل #مظهر_اتم فيه کل شي و لابشرط از جميع مراتب است لذا #کمال_استجلا با مبتلا شدنش رقم ميخورد. پس #بلا موجب #کمال_جلا و استجلا در وي خواهد بود به اين ترتيب که حق متعال اسمهاي جلالي خويش را در وي مشاهده ميکند. و اينچنين موجب قرب فرد به حق و همچنين مشاهده خلق مر حق را ميشود(لذا سالار شهيدان به بالا گرفتن حرب هشٌ بشٌ بسامٌ). فثبت من التوطئة السابقة اين که چون حضرت ختمي(ص) مظهر اتم و #حبيب_اللّه (به اصطلاح عرفان) است پس به اقتضاي حبيب بودن و مظهر اتم بودن بايد بيش از همه مبتلي به اشد بلايا باشد. لذا فرمود:((ما اوذي نبي بمثل ما اوذيت)). حضرت ابراهيم(ع) #خليل_اللّه است و حضرتش (ص) #حبيب_اللّه لذا در روايت هست که #حضرت_ابراهيم ع آرزو داشت تا به دست خودش فرزندش را ذبح نمايد اما حق متعال #امام_حسين (ع) را جانشين وي قرار داد و به اين ترتيب حبيب اللّه مصيبت زده و داغدار فرزندش شد. فإن ابنت هذا لک، فليتامل في التجلي التام #نحر في ((فصلّ لربّک و انحر))... قلم را تاب اظهار بيش از اين نيست.
آري سيد و #سالار_شهيدان که سرّ جميع انبياست، سپر بلاي انبيا و جميع اهل عالم گشته و به اين ترتيب حبّ حضرتش موجب رجوع هر محبّي به رحمت الهي ميگردد؛فليتامل و يغتنم.
#طرح_درس #نحر #امام_حسين #حضرت_ابراهيم #حبيب_اللّه #خليل_اللّه #کمال_جلا #کمال_استجلا #بلا #کل_شي_فيه_کل_شي #انسان_کامل #مظهر_اتم #ذبح_عظيم #اسماء_جلال #اسماء_جمال #اسماء #عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #کل_شي_فيه_کل_شي:
در مقام بيان اين #قاعده_عرفاني به بيان فلسفي ميتوان گفت؛ چون وجود بسيط است نه خليط داخلي دارد و نه ضميم خارجي. لذا هر ذره اي با خود لشگري از تمامي اسماء و صفات را به همراه خواهد داشت. و در هر شي و ذره اي حقيقت همه اشيا (اسماء) به نحو اندماجي موجود است.
#طرح_درس #عرفان #قاعده_عرفاني
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠عالم #عيسوی_مشرب است:
🔹 #عالِم عيسوی مشرب است، چون خود به #علم زنده شده و ديگران را به آن زنده می کند. علم #حيات ارواح است چنانکه آب حيات اجساد،از اين روی علم وقتی در عالم تجسد پيدا می کند در خواب به صورت آب در می آيد.
#مشرب_عيسوي #مشارب #عرفان #طرح_درس
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #ختم_مجرّب:
هرکه خواند پنج سوره پنج وقت
هرچه خواهی گو بیابی غیر رنج
صبح: «یس»، ظهر: «عمّ»، عصر: «فتح»
«واقعه» مغرب، عشا «الملک» گنج
🔹سوره یس بعد از نماز صبح،
سوره عمّ یتسائلون بعد از نماز ظهر،
سوره إنا فتحنا بعد از نماز عصر،
سوره واقعه بعد از نماز مغرب،
سوره ملک بعد از نماز عشاء.
🔹این دستور را مرحوم #آیة_الله_مرعشی_نجفي (ره) در اجازه کبیره خود به نقل از استادشان آیة الله شیخ موسی کرمانشاهی جهت #وسعت_رزق آورده اند، و در کرامات مرعشیه به نقل از حضرت ولی عصر عج در ضمن داستان تشرف نقل شده، اما گویا در اثر سهو، به جای سوره فتح، سوره نوح، [و در وصیت نامه آیة الله مرعشی به جای فتح، سوره عصر] ذکر شده است).
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat