eitaa logo
فقه فرهنگی
682 دنبال‌کننده
190 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قران۰۱.mp3
29.07M
💢 آیات تربیت فرزند 🔹 جلسه یکم 🔹موضوع: کلیات و سبک‌شناسی تفسیر تربیتی ▫️ضرورت ▫️مفهوم‌شناسی ▫️توجه به نظام تربیت اسلامی: 1. مبانی تربیتی: مبانی خداشناسی، انسان‌شناسی، شناخت‌شناسی، ولی‌شناسی. این مبانی تاثیر خود را بر تربیت دارد. 2. اهداف تربیتی 3. روش‌های تربیتی 4. ساحات تربیتی: مانند تربیت اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... ▫️تعریف تربیت: فرایند شکوفاسازی استعدادها. ▫️منابع نظام تربیت اسلامی: قرآن، قول معصوم و رفتار معصوم (سیره معصوم)، عقل ▫️توجه به نظام تربیت برای تفسیر تربیتی لازم است. 🔸مراحل تفسیر تربیتی: تبیین درست مفهوم و لغات آیات (مفهوم شناسی)؛ توجه به سیاق آیات؛ دیدن دیگر آیات؛ آیاتی که درباره موضوعات نزدیک به مفهوم این آیه است را ببینیم؛ دیدن روایات ذیل آیه. 🔸انواع تفسیر: تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی (ارایه موضوع از بیرون و از درون به قرآن). 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن2.mp3
27.39M
💢 آیات تربیت فرزند 🔹 جلسه دوم 🔸چند مدل تفسیر داریم: تفسیر موضوعی تفسیر ترتیبی تفسیر تربیتی 🔸تعریف تربیت: فرآیند شکوفا سازی استعدادها 🔸اهمیت نقش خانواده در مباحث تربیتی خانواده یکی از بسترهای مهم تربیتی ست. 🔸آیات مربوط به فقه تربیتی و خانواده 🔘آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ (سوره تحریم/۶) 🔸لغت شناسی آیه: کلمه وقایه [وقی]؛ دلالت دارد بر دفع شی از شی دیگر به پاسطه غیر آن (انسان به واسطه چیزی دیگر از گناه بازداشته می شود) 🔸معنای ریشه وقی: حفظ کردن،صیانت، ایجاد مانع، پوشاندن 🔸وقایه مطلق است؛ هم معنای بالفعل را شامل می شود و هم معنای بالقوه را (هیچ قیدی ندارد) 🔸این آیه اطلاق دارد و همه انسان ها و زمان ها را در برمیگیرد. 🔸ابزار خاصی در امر نگهداری از خود و خانواده مدنظر نیست، هدف این است که افراد از گناه و آتش جهنم مصون بمانند. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن 3.mp3
17.78M
💢 آیات تربیت فرزند 🔹 جلسه سوم 🔸آیه وقایه : (یا ایها الذین آمنو قو انفسکم و اهلیکم نارا .... 🔸نکته‌های مهم : ▫️ به هر نوع روشی و هر ساحت تربیتی که فرد را از گناه باز می‌دارد شامل می‌شود ▫️روایتی داریم که آ آن را تا حدی می‌تواند قید بزند اگر پذیرفته شود: حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ. (الكافي، ج‏5، ص: 62) 🔸دایره حکمی: ▫️دایره روش‌های وقایه‌ای در این ایه چیست ؟؟ در این آیه امر و نهی واجب است و بقیه آن مستحب است ▫️ آیا زن نسبت به مرد و آیا مرد نسبت به زن بر اساس این آیه وظیفه دارد دو احتمال وجود دارد ۱_عده ‌ای می‌گویند ظاهر آیه اطلاق دارد ۲_ عده‌ای می‌گویند در این آیه تردید وجود دارد و بعد تربیتی را بیان می‌کند نسببت به خانم‌ها تردید وجود دارد زن از باب ولایت و سرپرستی وظیفه ندارد و باز خواست نمیشود ولی از باب امر و نهی که همه وظیفه دارد به طور اولی نسبت به فرزندانش وظیفه دارد. اما مرد نسبت به همسر خود وظیفه تربیتی دارد ایه دوم مربوط به فقه تربیتی. 🔸آیه دوم: وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ▫️ فرزندت را به نماز امر کن و خودت هم پایبند باش. ▫️ علیها به امر به نماز برمیگردد یعنی امر به نماز و پافشاری بر آن نکته دسته تعبیر در مورد نماز در روایت داریم: ۱_ تعبیر به امر به نماز ۲ _ تعبیر به مواخذه : به معنای مطالبه و پیگیری است! ۳_ تعبیر به زدن که سند ضعیف دارند. جمع بندی: دو دسته اول و دوم در حقیقت همین آیه است: امر به نماز و نماز را از فرزندان مطالبه کن. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن4.mp3
19.44M
💢 آیات تربیت فرزند 🔹 جلسه چهارم 🔸 بررسی آیه اصطبار، آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه(وامر اهلک بالصلوة واصطبر علیها ....) ▫️ منظور از اهل: ۱- خانواده (همسر و فرزندان)، مردم شهر را شامل نمی شود. ۲- پدر و مادر، به شرطی که با هم در یک خانه زندگی کنند. 🔸 اصل بر این است که این آیه اختصاص به پیامبر صلی الله ندارد به دو دلیل: ۱- انجام دادن پیامبر صلی الله ۲- قاعده اسوه حسنه. 🔸 اصطبار به معنای: تاب آوری و صبر همراه با سختی نقیض بی قراری و از باب افتعال است. 🔸 ضمیر ها در علیها بر می گردد: ۱- واژه صلوة ۲- جمله وامر اهلک بالصلوة 🔸 به نظر می رسد گزینه ۲ صحیح تر باشد چون تربیت فرایندی است که مستلزم گذر زمان هست و باید صبوری پیشه نمود. 🔸 واصطبر علیها، هم جنبه سلبی دارد، کار را انجام نده، مثل صبر بر معصیت هم جنبه ایجابی، که سازنده هست، مثل صبر بر طاعت. 🔹@feqahat
تفسیر تربیتی قرآن5.mp3
23.69M
💢 ▫️جلسه پنجم‌ استاد 🔸بررسی آیه ائتمار، سوره طلاق آیه ۶(أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ..) یکی از آیات که دربعدتربیتی فرزندگفته شده آیه ائتماراست.(وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ) 🔸طلاق از نگاه اسلام مکروه ترین حلال نزد خداوند است؛ اما احکام آن گفته شده است. 🔸روایت :ازدواج کنید ولی طلاق ندهید چون از طلاق عرش خداوند می لرزد و کاری منفوراست و برای آن راهکار ذکر کرده ازجمله درآیه: سوره نساء آیه ۳۵. اسلام از سه بعد شناختی، گرایشی، رفتاری به طلاق پرداخته است. 🔸دفاع اسلام از بچه در دومرحله ◇حمل،اسکان تهیه کنید و اگر بادار باشدتا وضع حمل نفقه بدهید ◇شیر دهی:توافق کنید با هم اگر به توافق نرسیدید به دیگری بدهد که شیر بدهد.برای فرزند بهترین شیر شیری مادراست اگرمادرشیر داد می تواند آن را اجرت بگیرد 🔸کلمه ائتمار:از باب افتعال به معنا اثر پزیری می باشد دراینجا به معنای مشورت است. و معروف به معنا آرامش و طمانینه می باشد با کلمات عرفان و معرفت هم خانواده است وامری شناخته شده و پسندیده است شامل هر کاری خوب می شود. 🔸قرآن یک قاعده کلی را می گویدکه مربوط یک مسئله نیست بلکه یک حکم کلی را بیان می کند. پس این آیه یک امری کلی است که پدر و مادر با هم سازش کند. ائتمار: فراز شیردهی، اموری جسمانی، تربیتی و آموزشی، هرچه در صلاح بچه است زن و شوهربامشورت و راه معروف را انتخاب کند می توان گفت این آیه با لسان ایجابی بیشتر به تربیت جسمانی فرزند دلالت می کند که والدین با هم مشورت وسازش کند. 🔸باید توجه به سیاق و فضایی آیه شود. 🔹@feqahat
تفسیر تربیتی قرآن6.mp3
13.14M
💢 ▫️جلسه پنجم‌ استاد 🔸آیه چهارم تربیتی خانواده:آیه مُضارّة وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ... لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ(بقره، 233) 🔸سیاق آیه: درمورد فرزند و رعایت مصالح و اهتمام به امورات فرزند است آیه ائتمار مقید به طلاق و حقوق فرزند و مشورت معروف بود اما این آیه مبارکه مقید به طلاق نیست 🔸نکات آیه: 1_تربیت جسمانی فرزند:یکی ازحقوق فرزند که 2سال کامل شیر داده شود حتی درعلم طب هم به همین مورد تاکید شده است. 2_آیه ائتمار خاص تربیت فرزند نبود، درمورد مشورت به معروف کلی بود اما این آیه مضاره تاکید میکند که ضرری ازسمت پدریامادر(بواسطه طلاق) به فرزند نباید برسد 🔸نکاتی راجع به * لاتُضارُّ * تضار به معنای کاستی ونقص است، ضد نفع میباشد "لا" در ابتدای فعل "لاتضار" لای نهی است یا نفی؟ اگر لای نهی باشد معنی آن میشود:ضرر نرساند(انشایی) اگر لای نفی باشد معنی آن میشود:ضرر نمی رساند(خبری) احتمال زیاد لای تحریم است گاهی خداوند درقرآن باجمله انشایی مارا صریحا ازکاری نهی میکند اما گاهی باجمله خبری مارا نهی میکند که به این میگویند: " جمله خبریه در مقام انشاء" پس فرقی نمیکند لای نهی باشد یانفی 🔸لاتضار معلوم است یامجهول؟ اگرمعلوم باشد معنایش میشود---> به فرزند ضرر نرسانید اگر مجهول باشدمعنایش میشود---> به همسر بواسطه فرزند ضرر نرسانید و نیز میشود هردو راشامل شود 🔹@feqahat
تفسیرقرآن7.1.mp3
8.25M
💢 ▫️جلسه هشتم استاد 🔸 بررسی ایه استیذان ایه ۵۸ و ۵۹ سوره مبارکه نور 🔸 این ایه، یک منطوق دارد: فرزندان باید در سه زمان خاص، سه زمانی که برای والدین جزو عورت محسوب میشود، برای ورود به اتاق والدین، اجازه ورود بگیرند و بدون اجازه بر پدر و مادر وارد نشوند. 🔸عورت به معنی، هر چیزی که از دیگران پنهان می کنید، یعنی حریم خصوصی افراد 🔸این ایه، چندین مفهوم دارد: ۱- بحث رعایت حریم پدر و مادر ۲- در تربیت جنسی، فرزندان رو زودتر از موعد، وارد مسایل نکنیم. ۳- در تربیت جنسی، نقش والدین یا همان مربی، پررنگتر هست که باید محافظت کنند تا فرزندان، صحنه های نامناسب را نبینند تا اسیب روحی- روانی نبینند و مصون بمانند زیرا کودک در کودکی باید کودکی کند. که درست نقطه مقابل اموزشهای غلط سند ۲۰۳۰ هست. ۴- در اینجا،تاکید بیشتر روی بعد اخلاقی مساله هست،که همان اموزش دادن اجازه گرفتن هنگام وارد شدن به اتاق والدین یا هر اتاقی که درب ان به هر دلیلی بسته می باشد. ۵- هیچ کسی نباید، در این ساعات عورات بر هیچ زن و مردی وارد شود نه فقط فرزندان بلکه هیچ کسی نباید وارد شود. ۶- فقط این سه زمان ملاک نیست، بلکه تمام روابط عاطفی همسران( عشق ورزی همسران منظور هست)، باید از دید فرزندان دور باشند. ۷- لام در لاستیذان، لام امر هست به والدین و دلالت وجوبی دارد. سوال: فرزندی ک به سن تکلیف نرسیده، چرا باید اجازه ورود بگیرد؟ زیرا در اینجا، مخاطب اصلی، پدر و مادر هست نه فرزند. 🔹@feqahat
هدایت شده از فارس زندگی
دوراهی ۲ محرم سال ۶۱؛ آیا مرگ ترسناک است؟ 🔹ندا آمد که انتهای این مسیر مرگ است و قرار است به زودی در خون خودشان بغلتند. حتی این جمله امام حسین (ع) خطاب به اصحابش که به خدا قسم، اینجا جایگاه کاروان ما و محل ریخته شدن خون ماست. آن‌ها را مردد نساخت، بلکه تا لحظه آخر هیچ خبری از یاس و ناامیدی در چهره‌شان نبود. 🔹اما به‌راستی چرا امام حسین (ع) گام در این مسیر نهاد، چگونه ایشان و یارانشان جسورانه پذیرای سرنوشتی شدند که ثانیه‌ها را می‌شمردند؟ 🔹‌این سوالات تنها بخشی از چالش‌های درونی به‌ خصوص نسل جدید است، کارشناس فقه تربیتی حجت‌الاسلام هادی عجمی زوایای جدیدی از این نوع نگاه امام حسین (ع) به زندگی را بیان کرده است. 🔸ادامه گزارش را اینجا بخوانید. @Fars_Zendegi
💢 فرصت محرم، را به تهدید تبدیل نکنیم! 🔸به هر دلیلی، در انتخابات طلاب گاهی مجبور می‌شوند از فردی خاص حمایت کند . هرچند ممکن است لازم باشد اما میدانیم آسیب‌هایی دارد؛ زیرا افراد مخالف آن کاندیدا را ممکن از است از ما جدا کند. درحالی که روحانیت، پیوسته باید جایگاه پدری خود را برای همه نگه دارد! 🔸در این ایام محرم، فرصت خوبی است که فاصله‌های احتمالی ایجاد شده را با محبت وحدت آفرین سید الشهدا، کم کنیم و راهبرد الهی جذب حداکثری برپایه محبت الهی و اهل بیت علیهم اسلام را پیگیری کنیم. 🔸پس لطفا این فرصت را با ادامه دادن مباحث انتخاباتی، به تهدید تبدیل نکنیم و بهترین استفاده را از این فرصت بری جذب دلهای مردم به دین و روحانیت داشته باشیم. 🙏
تفسیرتربیتی ج۹.mp3
8.15M
💢 ▫️جلسه نهم استاد 🔸بررسی آیه ۲ سوره مبارکه مائده: تعاونوا علی البر والتقوی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان ۱- یکی از ایات عام قران کریم است. آیات عام از منظر تربیتی، یعنی ایاتی که فقط ویژه تربیت نیستند و مفهوم کلی دارند ولی در تربیت هم قابل استفاده اند، بر خلاف ایات خاص تربیتی که فقط ویژه مقوله تربیت هستند مثل آیه وقایه. ۲- از سه طریق: الف: سیاق آیه ب: چندین روایت مثل( روایت از امام صادق علیه السلام،کافی ج۶،ص۵۰ و موثقه سکونی و روایت دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله ج: عقل می شود فهمید که ایه موضوع تربیت را بیان می کند. از آیه، کلیات را می فهمیم ولی جزئیات را از روایات می فهمیم. ۳- این آیه شریفه، یک قاعده کلی را بیان می کند و آن 🔸قاعده کلی اعانه بَر بِر همچنین از این آیه شریفه می شود، 🔸قاعده جزئی اعانه بر نیکی فرزندان را نیز برداشت نمود. زیرا یکی از مصادیقش، رفق و مدارا با فرزندان هست که همان اعانه نیکی هست. 🔹@feqahat
به علت گرما در سه کشور ترکیه و کویت و عربستان قطع گسترده برق به وجود امده! ایران دوران دولت روحانی هم که تا هوا گرم میشد قطعی‌های برق فراوان داشت. اما چرا اکنون با این فشار مصرفی قطع برق ندارد؟ مروت نیست اگر در این روز جمعه و زیر باد کولر، حداقل با یک صلوات شهید خستگی ناپذیر، ابراهیم رئیسی را یاد نکنیم
تفسیر تربیتی ج۱۰.mp3
15.38M
💢 ▫️جلسه دهم استاد 🔸بررسی ایه ۳۱ سوره مبارکه اسراء: لاتقتلوا اولادکم خشیة املاق نحن نرزقهم و ایاکم ... 🔸موضوعات مورد بحث در این آیه: ۱- حق زنده بودن ۲- ساحت تربیت جسمی و بدنی 🔸سیاق آیه: فضای عصر جاهلیت و زنده به گور کردن فرزندان هست. مهمترین ادله برای این کارشان، از ترس فقر بوده، (خشیة املاق) در مورد سیاق آیه، آیا فقط مختص زمان پیامبر صلی الله علیه و آله هست؟ خیر، در مورد جاهلیت مدرن امروزی نیز هست، مصداقش سقط جنین های امروزی. 🔸نکات مهم آیه شریفه: ۱- منطوق آیه: لاتقتلوا اولادکم؛ بچه هاتون رو نکشید، در زمان پیامبر صلی الله عمدتا بعد از تولد بوده و در مورد فرزند دختر بوده. ۲- خشیة املاق: الان هم هست و یک قاعده کلی می دهد و آن؛ ۳- نحن نرزقهم و ایاکم: مفهوم آیه را وسیع تر می کند و آیه را عام می کند یعنی هم (سقط جنین) و هم (بچه نیاوردن) را شامل می شود. 🔸از آیات دیگر مرتبط با این آیه می توان این ایات را ذکر نمود: سوره مبارکه انعام، ایه ۱۴۰ سوره مبارکه انعام، ایه ۱۵۱ سوره مبارکه ممتحنه، ایه ۱۲ سوره مبارکه تکویر، ایات ۸ و ۹ سوره مبارکه نحل، ایه ۵۸ 🔸مضمون کلی که از مجموع این آیات می توان بدان رسید، اینها هستند؛ ۱- انسان با ارتکاب این گناه (کشتن فرزند) هم نعمت فرزند و هم نعمتهایی که قرار بوده، خداوند بخاطر بچه به آنها بدهد را بر خود حرام می کند. ۲- در مجموع آیات، انچه که باعث می شود، مورد نهی و توبیخ خداوند قرار بگیرند، بخاطر عدم ایمان به توحید است. 🔹@feqahat