eitaa logo
فقه فرهنگی
688 دنبال‌کننده
181 عکس
19 ویدیو
73 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
حمله به مناطق مسکونی.mp3
13.91M
🎙تردیدهایی بر جواز حمله به مناطق مسکونی برپایه مقابله به مثل در آیه ۱۹۴ سوره بقره: فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ  🔸آیا امکان دارد به اطلاق این آیه استدلال کرد؟ 🔸سیره اهل بیت ع چه ارتباطی با این آیه دارد؟ دیدگاه برگزیده: در هنگام اضطرار و در جایی که برای دفاع هیچ راهی دیگر نباشد فقط جایز است که بسیار محدود است. 🔹@feqahat
قواعد فقهی ۱۲.mp3
19.64M
جلسه دوازدهم استاد عجمی 🔸قاعده تسبیب 🔸اقسام تسبیب: ▫️ترک بیان حکم یعنی می‌تواند حکمی را بگوید اما ترک می‌گوید. ▫️اکراه (اجبار ومجبور ساختن کسی برای کاری ) ▫️تمهید مقدمات مقدمات کار وعملی را برای کسی آماده ومحیط نمودن ▫️عدم مانع عدم ممانعت از فعلی که حرام است توان ممانعت دارد اما نمی‌کند. 🔸احکام تسبیب درترک بیان حکم درموضوع :حرام نیست. درحکم :حرام است. تعریف اکراه (اجبار کردن کسی بر عملی که رضایت ندارد ) 🔸اقسام اکراه ▫️اکراه عقلی ▫️ اکراه عرفی ▫️تمهید مقدمات 🔹
قواعد فقهی۱۳.mp3
18.22M
🔸 جلسه سیزدهم ۱۳ استاد عجمی 🔸قاعده فقهی تسبیب ▫️اقسام تسبیب: ۱- ترک بیان حکم ۲- اکراه ۳- تمهید مقدمات: الف) تسبیب خاص: یعنی تمهید مقدمات برای کار حرام که فاعل به حکم یا موضوع آن ندارد. ب) اغرای به جهل 🔸 آیا علم داشتن موضوعیت در حرمت دارد ؟ 🔸دیدگاه فقها درباره تسبیب خاص: ۱- حرمت مطلق: مشهور فقها این نظریه را پذیرفته‌اند. شیخ انصاری، امام خمینی، شهید صدر، محقق خویی، آیت‌اللّه تبریزی و آیت‌اللّه سبحانی از جمله قائلان به این حکم‌اند. 2. جواز مطلق: این احتمال قائلی ندارد. . تفصیل میان امور مهم و امور غیرمهم. 🔸 ادله حرمت تسبیب خاص: 1- مقتضای قواعد: ظهور خطابات شرعی؛ حکم عقل؛ فهم عرفی. 2- روایات: روایات تسنین سنت سیئه؛ روایات حرمت فتوای بدون علم و ... . جمع‌بندی تسبیب در دو مورد حرام است: 1. عناوینی که بر تسبیب به آن کارها نیز صدق می‌کنند؛ 2. عناوین مؤکّدی که می‌دانیم شارع به تحقق آنها راضی نیست، هرچند انجام آن با تسبیب دیگران باشد. 🔹@feqahat
هدایت شده از اجتهاد
💢آیا فقاهت شیعی اجازه حمله نظامی به مناطق مسکونی اسرائیل را می‌دهد؟ ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی انتقام موشکی ایران از مداخلات امنیتی و نظامی اسرائیل، که به فرمایش مقام معظم رهبری در نماز جمعه «دفاع مشروع و قانونی و عقلی بود»، حواشی داشت. از جمله بحث چرایی نزدن مناطق مسکونی فلسطین اشغالی در حمله جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری حمله موشکی ایران را یک حرکت نظام اخلاقی دانستند که به رغم اینکه می‌توانست مناطق غیر نظامی را بزند، در این حمله موشکی و حمله پیشین، مناطق نظامی را هدف خود قرار داد. اما برخی برپایه آیه 194 سوره بقره، این حق را برای ایران قائل شدند که به مناطق نظامی در یک حرکت مقابله به مثل، حمله کند. از نگاه این افراد زدن مناطق مسکونی اسرائیل جایز است؛ زیرا قرآن در آیه 194 سوره بقره دستور می‌دهد: «فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ». در این آیه دستور داده شده است که مقابله شما با دشمن، در حد اندازه تعدی و تجاوز دشمن باشد. اگر دشمن همان اسرائیل، مناطق غیر نظامی را هدف قرار می‌دهد، ما برپایه آیه باید مناطق غیر نظامی آنها را بزنیم. یا حداقل جایز است این کار را انجام دهیم. همانگونه که برخی می‌گویند اگر دشمن از بمب هسته‌‌ای در جنگ استفاده کند، برای ما نیز این اقدام جایز است. در اینگونه اطلاق‌گیری از مقابله به‌مثل و برداشتی اینگونه از این آیه، مناقشاتی وجود دارد که بدان اشاره می‌شود. 📝 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76201 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تذکری فقهی به رئیس جمهور محترم کشور ✔️چندی است درباره انتصاب‌های رئیس جمهور محترم کشور حاشیه‌هایی مطرح می‌شود و از سوی برخی اساتید باسابقه حوزه علمیه تذکرهایی به گوش می‌رسد. با توجه به تعهد دینی و شهرت رئیس دولت چهاردهم به استفاده از معارف نهج البلاغه، روشن است که حکم شرعی و تقیدات دینی برای ایشان مهم است. حال که روند نصب و انتصابات دولتی سرعت گرفته، تذکری فقهی در این باب لازم به نظر می‌رسد. 📝 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76221 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔹 با موضوع 🔹با حضور استاد حجت‌الاسلام 💢کارگاه حل فقهی تعارض و تزاحم‌های تربیتی 🔸حوزه علمیه امام خمینی ره 🔸 5شنبه‌های هر هفته 🔸ساعت 9 الی 10 صبح صوت جلسات در همین کانال ان شاالله به مرور گذاشته می‌شود.... 🔹@feqahat 👇👇👇👇
تزاحمات تربیتی۱.mp3
45.89M
🔹حل فقهی جلسه یکم استاد عجمی 🔸مقدمه ▫️تزاحم و تعارض چیست و چه تفاوتی دارد؟ ▫️چه کنیم مقالات و پایان‌نامه‌های ما انسجام داشته باشد؟ 🔸چالش یک: آیا برای فرزند کافر و گنهکار می‌توان دعا کرد؟ ▫️ادله حرمت دعا کردن برای فرزند کافر و گنهکار: ▫️آیه۱۱۳ سوره توبه: مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَن يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ. ▫️۸۰ سوره توبه: اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ. حداقل دعای برای کفار بی‌اثر است. ▫️آیه ۴۶ سوره هود: قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ. اگر فرزند گنهکار از اهل نباشد حاکم بر ادله تربیت و دعا برای عهد است. 🔹@feqahat
📝کلماتی که بسیار در متن‌های طلاب و دانشجویان به‌کار می‌رود؛ اما خاص و عملی نیست. لذا جایگزین مناسب برای مقالات را آورده‌ام: هیأت هیئت افعال کارها، کنش‌های، کردارها اوصاف صفت‌ها، چگونگی‌ها، وصف‌ها ملکات ملکه‌ها، صفت‌های راسخ مستحسنه پسندیده، ستوده، نیک، نیکو خود معمولا اضافی است او است اوست پس درنتیجه، بنابراین، بدین روی مفاد مفهوم، معنا، محتوا متضمن دربردارنده، دربرگیرنده، شامل، مشتمل، حاوی تأثیرات اثر، اثربخشی، اثرگذاری، واکنش، افاقه، اعتبار، اهمیت، نفوذ رسوخ، قدرت، گیرایی،اثر گذاشتن، نفوذ کردن، کاراشدن، کارگر شدن مبتنی . براساس، برپایه، بناشده، بنانهادهشده، نهاده‌شده مطابق برحسب، طبق، موافق، برابر، مساوی، معادل، سازگار به طریق اولی ارجح، برتر، سزاوارتر، مقدم روحیات خلقیات، رسوم، عادات معرض دستخوش، پیش، جلو، فرارو، جایگاه، عرضگاه، دسترس فقدان نبود، کمبود جلب فراخوان، گرفتن، جذب ارضاء خشنود کردن ، راضی گردانیدن . یقیناً البته، بدرستی، براستی، بی‌تردید، بی‌شبهه، بی‌گمان، ممانعت بازداشتن، جلوگیری، خودداری، نظر دیدگاه، نظر، نگرش مواظبت پاسداری، حراست، نگهبانی، نگهداری، پاییدن، نگهبانی کردن، مراقبت کردن بشود شود طبق برپایه، براساس روان، اما خاص بنویسیم!
💢میزان رضایت ایرانی‌ها با هر نگاهی به این دو بخش کشور چه قدر است؟ ۱. صنعت نظامی کشور ۲‌. صنعت خودرو کشور 🔸مدیریت اولی بر اساس قانون اساسی در دست رهبری و مدیریت بخش دوم به دست دولت‌هاست! این است تفاوت مدیریت! موفقیت فقط به بودجه نیست.... به مدیر است
تزاحمات تربیتی ۲.mp3
27.35M
🔹حل فقهی جلسه دوم استاد عجمی 🔸مقدمه ▫️تزاحم و تعارض چیست و چه تفاوتی دارد؟ ▫️چه کنیم مقالات و پایان‌نامه‌های ما انسجام داشته باشد؟ 🔸چالش یک: آیا برای فرزند کافر و ناصالح میشود دعا کرد: دلیل مخالف: مَا كاَنَ لِلنَّبىِ‏ِّ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كَانُواْ أُوْلىِ قُرْبىَ. پاسخ: قدر متیقین این است که این آیه فقط در مورد مشرکی است که اطمینان داریم که یقینا جهنمی است که معمولا کمتر پیش می‌آید! 🔸إنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ ▫️پاسخ: حداکثر دعای برای کفار لغو است؛ نه حرام. 🔸نادى‏ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْني‏ مِنْ أَهْلي‏ وَ...قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ ▫️پاسخ: اهل تو نیست؛ یعنی از اهل ایمان نیست؛ خداوند فرزند بودن او را نفی نمیکند. 🔸ادله جواز دعا برای فرزند گنهکار و حتی کافر: ▫️اطلاق ادله دعای برای فرزند؛ ادله‌ای که میگویند برای فرزند دعا کنید و دعا برای فرزند قریب به استجابت است. ▫️دعای یعقوب برای فرزندان. همچنین دعای پیامبر و اهلی بیت؟عهم؟ برای گنهکاران امت اسلام. 🔸جمع‌بندی: برپایه ادله بیان شده، به ویژه آیه80 سوره توبة، جمع بندی اینکه دعا برای اقوام کافر حرمت دارد؛ به جز فرزند؛ دعا برای فرزند کافر کراهت دارد. اما دعا و استغفار برای دیگر گناهان فرزند همان حکم استحباب را دارد. 🔹@feqahat
💢۲۰ سال یک بیستم بودجه نظامی را کمک کردیم تا نمره ۲۰ در امنیت و نداشتن جنگ در ایران داشته باشیم! 👇👇👇 ترامپ گفت آمریکا در بیست سال، هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کرده است (کل درآمد نفتی ما از اول اکتشاف نفت  تا حالا 1500 میلیارد دلار). اما خودشان میگویند در خاورمیانه موفق نشدیم! خاورمیانه را دادیم ایران!!! اما ترامپ میگوید ایران 16 میلیون دلار در منطقه هزینه کرده است. اولا دروغ است. دوما اگر دست باشد واقعا با هزار میلیارد دلار بسیار متفاوت است. گمانم نزدیک به نصف یک میلیونم میشود. این پول، تقریبا هزینه یک سال بودجه نظامی ماست. پس ما تو بیش از 20 سال هر سال به یک بیستم بودجه سالانه نظامی کشور را برای حمایت از گروه‌های هم پیمان ما خرج کردیم. با اینکه در بعد نظامی هم خرج لازم را انجام دادیم. (بودجه هر سال نظامی ایران حدود 12 میلیون دلار است که حتی از ترکیه و ژاپن و ... کمتر است؛ اما ثمر بسیاری داشته). در جنگ عراق ما 600 میلیارد دلار خسارت مادی داشتیم! غیر از انسان‌های عزیز که شهید شدند و تازه زیرساخت آنچنانی نداشتیم و عراق هم موشک‌های مخرب امروزی رو نداشت! 20 سال یک چندم خرج جنگ، خرج کردیم. تا جنگ در ایران نداشته باشیم و موفق شدیم!
مرحوم محدّث قمی اعلی اللَّه مقامه الشریف در شرح حال صدرالمتألّهین شیرازی نوشته اند: از بعضی از مشایخ خود شنیدم که مرحوم ملاصدرا به واسطه بعضی از ابتلائات از اقامتگاه خود به دارالایمان قم که عُشّ آن محمّد و حرم اهلبیت صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم است، مهاجرت کرد .... و گاهگاهی که بعضی مطالب علمیه بر او مشکل می گردید، از کهک به زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها تشرّف می یافت و از آن حرم فیض آثار بر او افاضه می شد. به خلاف دیدگاه غربی که برگزیدگان مسابقات دختران شایسته آنها فقط هنر برده جنسی شدن چشمان سیری‌ناپذیر مردانشان را دارند ، اما در اسلام دختر برگزیده آن به مقامی می‌رسد که علمای بزرگ به درگاهش کاسه گدایی برای دریافت علم و حکمت به دست می‌گیرند.
هدایت شده از فارس زندگی
کلیدی‌ترین الگوها برای شجاع شدن فرزندان 🔹فریاد «حیدر حیدر» تهرانی‌ها روز گذشته در میدان امام حسین(ع) طنین‌انداز بود، فریادی که حرارت و اشتیاق آن‌ها برای جان‌فشانی در مکتب امام حسین (ع) را فریاد می‌زد، مردمی که برای پاسداشت سردار شهید مقاومت عباس نیل‌فروشان این چنین در مراسم تشییع حاضر شدند، نشان می‌دهد شجاعت و قهرمان‌پروری ایرانیان نسل به نسل می‌چرخد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. 🔹حال در این وانفسای دنیای مدرن و با این‌ همه حجم اطلاعات و شبکه‌های مجازی که به‌راحتی در دسترس فرزندانمان است، چگونه می‌توانیم آن‌ها را شجاع و قهرمان بار بیاوریم تا در آینده شخصی خودشان و حتی در گستره بزرگ‌تری در جهان اسلام و به‌خصوص جبهه مقاومت شجاعانه تصمیم بگیرند و خوش بدرخشند؟ 🔹این موضوع را با کارشناس فقه تربیتی حجت‌الاسلام هادی عجمی در میان گذاشتیم. او برای پدر و مادرهای امروزی چند راهکار دست‌یافتنی ارائه داده است. 🔸️گزارش کامل را اینجا بخوانید @Fars_Zendegi
فراخوان رسمی کمک به مردم مظلوم لبنان 🔹طی هماهنگی که جبهه جهانی شباب‌المقاومة با دفتر رسمی حزب‌الله لبنان در قم انجام داده است شما می‌توانید مطمئن باشید کمک‌هایی که به حساب جبهه‌جهانی شباب‌المقاومة واریز می‌کنید از طریق حزب‌الله در لبنان هزینه خواهد شد. گزارش کمک‌های شما مرحله به مرحله اعلام خواهد شد. ♻️ جهت کمک مردم مظلوم لبنان و امور اجتماعی مربوطه کمک‌های خود را به شماره کارت زیر👇👇
 ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۴۳۴۴
بنام «جبهه جهانی شباب المقاومة» واریز نمایید. 🔸 الجبهة العالمية لشباب المقاومة https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb
💢این روزها برخی وهابیون به ظاهر مسلمان به‌خصوص در عربستان بسیار خوشحال هستند از شهادت سران مقاومت. میگویند فلسطین از ایران و حماس و حزب الله پاک شد! ‼️اینها لابد یادشان نیست که قبل از جمهوری اسلام و حماس و حزب الله بود که اسرائیل شروع به غصب بخش‌هایی از فلسطین و لبنان و اردن و سوریه کرده بود. اصلا فلسفه تشکیل حزب الله و حماس و علت کمک ایران به انها ازادی سرزمینها بود و حزب الله که همراهی بیشتر با فکر جمهوری اسلامی داشت، زودتر توانست کشورش را از اسرائیل نجات دهد. اگر تفکر مقاومت اسلامی نبود شما هم امروز نبودید! اگر کشورهای مقاومت را بگیرند، بعدی شما هستید! تفرقه می‌اندازند تا یکی یکی بر ما حاکم شوند!
نگاهی فقهی به شهادت برادران اهل سنت در جبهه مقاومت... 🎙صوت 📚متن و پیوست 👇👇👇
شهدای فلسطین.mp3
17.54M
💢آیا کشته‌ شدگان مسلمان در فلسطین شهید هستند؟ پاسخی فقهی به مسئله شهادت سرداران جبهه مقاومت در فلسطین 🔸@feqahat
هدایت شده از اجتهاد
💢پاسخی فقهی به مسئله شهادت سرداران جبهه مقاومت در فلسطین ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی پس از شهادت قهرمانانه یحیی السنوار و در راستای تفرقه اندازی‌های فرقه‌ای دشمن برای پیروزی رسانه‌ای، درباره حرکت مقاومت، سرداران مقاومت و شخصیت آن‌ها و حتی نوع شهادت آن‌ها شبهات بسیاری در رسانه‌ها پخش می‌گردد. در این بین اما، گاهی برای همراهی مخاطب شیعه، از منابع روایی به نفع صهیونیسم‌ها بهره برده می‌شود! از جمله این شبهه که جانباختگان جبهه مقاومت در فلسطین، به علت شیعه نبودن، شهید نیستند! تا آنجا که برای اثبات سخن خود حتی از روایتی از وسائل الشیعه نیز استفاده می‌کنند. 📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76244 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
در فلسطین و لبنان با چه تفکری مواجهیم؟.mp3
13.2M
🎙در فلسطین و لبنان با چه تفکری مواجه هستیم؟ ▫️چرا جبهه مقاومت متشکل از شیعه و سنی شده است؟
انا لله و انا الیه راجعون مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پی جنایات اخیر اسرائیل در لبنان بیانیه‌ای داده و در آن نوشته‌اند: مجمع، بازگشت این رژیم به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷ و تشکیل دولت مستقل فلسطین را راه‌حل برون رفت از این بحران می‌داند. آیا اعضای این مجمع نمی‌دانند که معنای بازگشت اسرائیل به فلان مرزها یعنی رسمیت و شرعیت بخشی به کشوری به نام اسرائیل؟!! امید که در بیانیه‌ای دیگر این خطا را اصلاح کنند وگرنه عبور این جمع از خط قرمز انقلابی گفتمان امام ره ثابت می‌گردد. در آن صورت طلاب انقلابی به وظیفه خودشان در مقابل شما عمل خواهند کرد؛ ولو تا به حال احترام برای اساتید این جمع قائل بودند.
💢هدایت و مشاوره در اسلامی 🔹از سلسله دروس فقه تربیتی و فقه تربیتی 🔸محل برگزاری: جامعه المصطفی العالمیه خراسان 🔸مفهوم‌شناسی راهنمایی و مشاوره اسلامی 🔸نگاهی به مشاوره و راهنمایی اسلامی 🔸بایسته‌های مشاوره و راهنمایی اسلامی 🔸احکام و فروع فقهی مشاوره و راهنمایی اسلامی 🔸اصول مشاور و راهنمایی اسلامی از منظر فقه تربیتی ▫️استاد: حجت الاسلام هادی عجمی بارگزاری دروس در کانال فقه فرهنگی: 🔸@feqahat 👇👇👇
هدایت و راهنمایی در اسلام ۱.mp3
53.71M
جلسه یکم استاد عجمی 🔸مقدمه ▫️اهمیت رسیدن به راهنمای، هدایت و مشاوره اسلامی ▫️اهمیت مفهوم شناسی دقیق در رسیدن به مشاوره و تربیت اسلامی ▫️بیان مصداقهایی برای مفهوم شناسی اشتباه از تربیت که موجب تعریف اشتباه از تربیت شده است! 🔸تعریف لغوی هدایت: هدایت از ریشه «هدی» به معنای ارشاد و راهنمایی و ضد گمراهی است؛ نه اینکه لزوما ایصال الی المطلوب باشد. البته برخی بر این باورند که هدايت به مفهوم «راهنمائى همراه با لطف و مهربانی» است که اشتباه است. این یکی از مراتب راهنمایی و هدایت است نه معنای هدایت! برخی میگویند هدایت ویژه خداست که اشتباه است. ▫️بیان و توضیحی بر دیدگاه ملاصدار درباره هدایت. ▫️دیدگاه نهایی: هدایت: ارشاد و راهنمایی راه است. 🔸هدایت معنایی مستقل از تربیت، امر به معروف و نهی از منکر، دعوت و ... دارد! ولو در مواردی مصداق واحد داشته باشند؛ اما مفهوم مستقل دارند. 🔸قواعد هدایت الهی اختصاص به خداوند دارد! مانند تاکید هدایت الهی بر آزادی که در این حد ما مربیان مامور به آن نیستیم. ما در تشریع نمی‌توانیم برخی روشهای الهی برای هدایت را انجام دهیم! اما درباره قواعد هدایتی که پیامبران انجام دادند اصل بر اختصاص نیست! ⭕️ اصلاحیه نسبت به صوت: ریشه برخی نگاه ها نسبت به محدود کردن معنای تربیت به تربیت بدنی، دیدگاه علامه مصطفوی در التحقيق في كلمات القرآن الكريم‏ است. در صوت به اشتباه گفته شد ریشه این برداشت بیان راغب اصفهانی در المفردات است. 🔹@feqahat
هدایت و راهنمایی در اسلام ۲.mp3
54.62M
جلسه دوم استاد عجمی 🔹کلمات همسو با هدایت و تربیت 🔸امربه معروف و نهی از منکر: امر و نهی همراه با استعلاء 🔸دعوت: فراخواندن به خیر؛ با روشهای مختلف مانند بیان اثار و فواید؛ دعوت بر اساس قرآن، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است 🔸تربیت: فرایند شکوفاسازی استعدها 🔸تبلیغ: رساندن پیام 🔸هدایت راه نشان دادن است نه شکوفایی استعدادها، استعلاء ندارد و دعوت هم نیست. هرچند در مصداق‌هایی مشترک بشوند. ▫️به دست آوردن منظومه‌ای از کلمات همسو با تربیت، ابعاد مختلف تربیت و شیوه‌های تربیت را نمایان می‌کند. 🔶اقسام هدایت الف) به اعتبار هادی و هدایت‌گر به هدایت بشری و الهی تقسیم می‌شود. ب) به اعتبار مخاطب به هدایت عام و هدایت خاص تقسیم می‌گردد. ج) به اعتبار نوع هدایت به هدایت عام و هدایت خاص تقسیم میگردد. هدایت خاص به هدایت خاص تکوینی و تشریعی. هدایت عام همه موجودات آفرینش را دربر می‌گیرد. د) به اعتبار روش تقسیم می‌شود به روش، به کلامی و عملی، مستقیم و غیر مستقیم و .... . 🔸هدایت بشری معمولا ایصال الی المطلوب نیست بلکه ارائه طریق است. در خدا اگر کسی را هدایت کند حتما هدایت میشه ایصال الی المطلوب واقعی است 🔸هدایت حداقلی ارشاد جاهل است؛ اما مراتب بالاتر دارد مانند ایصال الی المطلوب. در مواردی پدر و مادر وظیفه هدایت خاص دارند. فطرت هدایت تکوینی است. پیامبران و کتب آسمانی، برای نوع انسان‌ها، هدایت تشریعی انسان هستند. 🔹@feqahat
مشکل سخت نگیری است! نه سخت گیری! اگر به خانمی در مورد حجابش تذکر داده شود؛ اما او در اعتراض لباس از تن خارج کند، میگویند، این نتیجه سختگیری است! اما اگر تصور کنید کسی در اعتراض به جریمه پلیس به علت کمربند نبستن حتی خود را عریان هم که بکند، می‌گوید که آن فرد بی‌حیا و احمقی بود! نمی‌گویند چه پلیس سختگیری! مشکل از نظام اولیت ماست. مشکل این است که فراموش کردیم که اگر کمربند، نگهبان جان است، حجاب زن در جامعه، نگهبان آرامش، جان و لذت زنان و مردان جامعه است. کافی است نگاهی اندازیم به ازدیاد آمار خشونت علیه زنان، تنهایی زنان و حتی خودکشی زنان که همزمان با کم شدن پوشش زن در غرب زیاد شده است! ازدیاد فرزندان بدون پدر در اروپا و مادرانی که به تنهایی مجبور به بزرگ کردن فرزندانشان هستند. و حتی آمار کم شدن لذت زن و شوهر از یکدیگر که آن نیز در ارتباط با پوشش زنان در جامعه است! بنابراین، مشکل از سختگیری نیست؛ اتفاقا مشکل از سخت نگیری ماست. چون آنها می‌دانند با دوتا غلط کردم؛ احساسی شدم و ... او را خواهند بخشید! اما باید بدانیم، اگر سخت نگیریم، به زنان، مردان و کودکان جامعه آینده خیانت کردیم! .