📝#یادداشت
ایراد این است که رونالدو را نمیشناسند!
در کلیپی دیدم که کریستیانو رونالدو، فوتبالیست معروف، گریم کرد و لباسی شبیه بیخانمانها پوشید. به یکی از خیابانهای مادرید رفت و در یک فضای عمومی شروع کرد با توپبازی کردن آنهم بامهارت بالا! اما کسی به او توجه چندانی نداشت. نزدیک به 45 دقیقه گذشت و خبری از توجه چندان مردم به او نبود. فقط گاهی افرادی چند لحظه به او نگاه میکردند... همین! تازه حتماً بسیاری با خود میگفتند این کارها به چه دردی میخورد؟ که چه؟ این آدم چه بیکار است!
رونالدو با کودکی شروع کرد به فوتبال بازی کردن. مقداری که بازی کرد، توپ را برداشت، بر آن امضا کرد. بعد گریم خود را کند و یکلحظه افراد متوجه شدند در کنار رونالدو هستند!
یکی گریه کرد؛ دیگر به دوستش تماس گرفت که الآن من نزدیک فلانی هستم... جمعیت با گوشی و در حال عکس گرفتن، دورش جمع شد!
این فرد، همان رونالدو بود؛ اما مردم چون او را نمیشناختند، توجهی به او نداشتند!
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
وقتی در خبرها میآید که مرجع تقلیدی از دنیا رفته است، گاهی افرادی در ذهنشان این میآید که مگر او چه کرده است؟ به چه دردی خورده؟ این علما و آخوندها چه میکنند؟ اگر جرئت کند حتی این حرفها را بر زبان هم جاری میکنند، اما...
اما حتماً اگر این بزرگواران و خدمتی که این عزیزان به شیعیان بلکه به انسانیت کردهاند را میدانستند؛ همچون تشییع کنندگان آن مرجع میشدند که پشت تابوت ایشان اشک میریختند؛ از تشییع جنازه عکس میگرفتند و به دوستانشان در تماس، افتخار میکردند که در آنجا هستند!
▫️آنها که اهل خودنمایی نیستند؛ اما دستگاههای فرهنگی باید، با زبان و هنر مردم فهم، آقایی و قهرمان بودن این بزرگان را نمایش میدانند و آنها را میشناساندند... اما آنچه باید را نکردند!
🔹@feqahat
📝#یادداشت
استاد دانشگاهی میگفت: دختری دانشجو نزدیک من شد. گفت: سوالی دارم.
گفتم بفرمایید.
گفت: خدا رو برام ثابت کن!
ظاهری مذهبی نداشت و گمانم واقعا نتوانسته بود از عمق وجودش خدا را اثبات کند؛ اما حتما به دنبال حقیقت بود که این پرسش را داشت.
این فراز از دعای ماه رجب را برایش خواندم و ترجمه کردم:
يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ، يا مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً؛
ای کسی که از روی بخشش و مهرورزی، به کسانی عطا میکنی و میدهی که نه از چیزی خواستهاند و نه حتی تو را میشناسند!
دختر دانشجو گفت: تا به حال کسی خدا را برایم اینگونه معرفی نکرده بود!
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
دعا، فضایی عاشقانه و نیایشی را بین ما و خدا ایجاد میکند. به همین علت مسیحیت و بسیاری از ادیان دیگر که زحمت نماز را به خود نمیدهند؛ اما خود را از لذت دعا محروم نکردهاند. ماه رجب، ماه دعاست.
التماس دعا.
یکی از اولویتهای فعالیتهای فرهنگی میان افرادی که ارتباط کمتری با محتوای دینی دارد؛ اما عاطفی هستند مانند دختران جوان و هنرمندان، استفاده از دعا و مضامین آن است. زیرا دعا از روشهایی است که ارتباط با گرایش و عاطفه انسانی برقرار میکند.
@feqahat
📝#یادداشت
🔹سند روایت لیلةالرغائب
🔸از کتبی که در دست ماست، سید بن طاووس در الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص: 185 اولین فرد از علمای شیعه است که روایت لیلة الرغائب را آوردهاند. ایشان درباره سند آن بیان داشتهاند:
«وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله، و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم اللّه، فقال في جملة الحديث عن النبي صلّى اللّه عليه و آله في ذكر فضل شهر رجب ما هذا لفظه: و لكن لا تغفلوا عن أوّل ليلة جمعة منه، فإنّها ليلة تسمّيها الملائكة ليلة الرغائب، و ذلك انّه إذا مضى ثلث الليل لم يبق ملك في السماوات و الأرض الّا يجتمعون في الكعبة و حواليها، و يطّلع اللّه عليهم اطلاعة فيقول لهم: يا ملائكتي سلوني ما شئتم، فيقولون: ربنا حاجتنا إليك ان تغفر لصوّام رجب، فيقول اللّه تبارك و تعالى: قد فعلت ذلك.
ثم قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله ...»
🔸گروهی از فقیهان معاصر شیعه همچون میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت، راجح دانستهاند. (تبریزی، صراط النجاة فی اجوبة الاستفتائات، ۱۳۹۱، ج۱۰، ص۳۴۰؛ فاضل لنکرانی، جامع المسائل، انتشارات امیر قلم، ج۲، ص۱۷۲؛ صافی گلپایگانی: معارف دین، ۱۳۹۱، ج۳، ص۲۵۸).
🔸آیت الله مکارم شیرازی سه راه برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب ارائه کرده است: یک راه این است که کسی قائل به این باشد که تسامح در ادله سنن معتبر است یعنی روایات مرسل و غیر صحیح در این گونه موارد حجت است و می توان به استحباب آن فتوا داد. حتی اگر این روایات در کتب اهل سنت باشد. راه دوم این است که احادیث «مَن بَلَغ» را برای اثبات استحباب حجت ندانیم ولی در روایت است که اگر کسی آنها را «رجاءً» به امید دریافت پاداش یا در خواست ثواب انجام دهد، آن ثواب به آنها داده می شود. راه سوم این است که به سراغ اطلاقات ادله نماز و دعا رویم. عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس میخواهد زیاد و هر کس که می خواهد کمتر بخواند.بنابراین میتوان به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است، اعمال لیلةالرغائب را به جا آورد.(بيانات در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹، سایت مدرسه فقاهت).
🔸دیدگاه نگارنده این است که:
پذیرش قاعده تسامح در ادله سنن با وسعتی که برخی فقها فرمودهاند به راحتی ممکن نیست و بخش وسیعی از معارف و نظام معرفتی شیعه را برپایه غیر استوار بنا خواهد کرد!
مگر گفته شود این قاعده تنها درباره انجام اعمال عبادی با قصد رجاء، جریان دا رد که حرفی پذیرفته است.
🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۰.mp3
24.39M
🔹برنامه ریزی درسی: روشهای آموزشی در #فقه_مدرسه
🔸این روشها به دو نوع به دست میآید:
▫️یکم. بر اساس نگاه کارشناس + قواعد کلی فقهی
روشهایی که کارشناسان تربیتی میگویند و شامل عناوین کلی مانند اتقان است. این روشها ناظر به شرایط زمانی و مکانی ممکن است تغیر کند. مانند روشهای: توضیحی؛ سخنرانی؛ پیش سازماندهنده؛ نمایشی (نمایش عملی)؛ حفظ و تکرار؛ یادیارها؛ مسألهای؛ بارش فکری؛ واحد پروژه؛ بیان فکر؛ اکتشافی؛ مشارکتی؛ بدیعهپردازی؛ ایفای نقش؛ آزمايشي؛ پرسش و پاسخ؛ بحث گروهی. البته برخی از این روشها در روایات نیز تصریح شدهاند.
▫️دوم. روشهای مصرح در روایات:
🔸1. خطابه
روایاتی مانند مرسله: وَ قَالَ ع خُذُوا الْعِلْمَ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ عوالي اللئالي (العزيزية في الأحاديث الدينية، ج4، ص: 78) قول تنها کلامی نیست که از زبان خارج شود؛ بلکه دیدگاه افراد را نیز شامل میشود که از طریق نگارش به دست ما رسیده. اما دلیل اصلی سیره اهل بیت است.
🔹@feqahat
🔸2. گفتگوی گروهی علمی (مذاکره علم)
▫️اینجا نیز سیره ویژه وجود دارد.
🔸سه احتما در استفاده از سیره در روشها:
▫️الف) سیره دلالت بر اباحه دارد اما با تناسب حکم و موضوع دلالت بر رجحان دارد؛
▫️ب) سیره حتی اگر دلالت بر اباحه دارد نیز قابل برداشت در استفاده از روش است؛ زیرا مهم این است که آن روش را بتوان انجام دارد. دلالت بر اباحه یعنی استفاده از آن روش نادرست نیست و همین کافی است.
▫️ج) سیره در مواردی که اهل بیت به آن اهتمام داشتهاند دلالت دارد بر رجحان دارد. اما مثلا در تعدد زوجات، زیاد انجام میشده ولی ممکن است بیان شود که مورد اهتمام اهل بیت نبوده و رجحانی ندارد. اما جلوس گروهی و مذاکره علمی و خطابه مورد اهتمام اهل بیت بوده است که دلالت بر رجحان و حتی آکدیت در رجحان دارد.
▫️روایات مذاکره علم:
▫️صحیحه عبدالله ابن سنان: ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ تَذَاكُرُ الْعِلْمِ بَيْنَ عِبَادِي مِمَّا تَحْيَا عَلَيْهِ الْقُلُوبُ الْمَيْتَةُ إِذَا هُمُ انْتَهَوْا فِيهِ إِلَى أَمْرِي. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 41
▪️ممَّا تَحْيَا عَلَيْهِ الْقُلُوبُ الْمَيْتَةُ دلالت بر رجحان دارد و اینکه این خبر در مقام انشا است.
▫️... أَبَا جَعْفَر ؟ع؟ يَقُولُ تَذَاكُرُ الْعِلْمِ دِرَاسَةٌ وَ الدِّرَاسَةُ صَلَاةٌ حَسَنَةٌ. الكافي، ج1، ص41.
▫️... «يَا أَبَا ذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ كُلِّهِ اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفَ مَرَّةٍ عَلَيْكُمْ بِمُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَام». جامع الأخبار، ص37، 38.
▫️دو جنبه از این روایات برداشت میشود:
حکم طریقی مذاکره و خطابه. حکم طریقی است برای به دست آوردن حلال و حرام.
🔸نکته مهم : حکم دیگر، جنبه نفسی خود این روشهاست. همینکه خود این روش استفاده شده، جنبه نفسی نیز دارد. چرا دیگر روشها و طریقها استفاده نشد؟ درنتیجه خود اینها جدای از طریقیت، دارای جنبه نفسی نیز هستند.
این دو روش مورد اهتمام اهل بیت بوده است اما مذاکره و گفتگوی علمی در آموزش و پروش، روش مورد اهتمام نیست!
هرچند به آموزش حضوری و اجتماع در روایات تاکید شده، اما مثلا آموزش مجازی برای برخی مانند خانمهای متاهل روش خوبی است؛ درنتیجه میتوان گفت اولویت با حضور و اجتماع است؛ مگر برخی موارد.
روشهای مصرح دیگر در جلسه بعد... ان شاالله
🔹@feqahat
🔹بررسی فقهی جهاد تبیین
🔸 چرا رهبر انقلاب «جهاد تبیین» را یک فریضه قطعی برشمردند؟
🔸موضوع جهاد تبیین اینروزها دو بار از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است، حال سؤال اینجا است که آیا تبیین واجب است یا در فقه نیز از آن سخن گفتهاند؟ ادله این مسئله در فقه چیست؟ آیا پس از انقلاب این ادبیات در فقه آمده یا این فریضه ریشه در فقه شیعه دارد؟
تبیین فقهی در:
🔹http://fna.ir/6o9zd
#یادداشت
#فقه_جهادتبیین
نظریه ولایت فقیه امام در قانون اساسی_1.mp3
11.31M
🔹مکتب فقهی امام خمینی ره
🔹فاصله ولایت فقیه در دیدگاه امام خمینی تا ولایت فقیه در قانون اساسی
🔸سیر جاگذاری اصل ولایت فقیه و اصلاح آن در قانون اساسی
🔸آیا قانون اساسی فعلی با ولایت مطلقه فقیه سازگاری دارد؟
🔸چه کسانی با اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مخالف بودند؟
🔸امام به آنها چه گفت؟
🔸چرا امام خمینی در اصلاح قانون اساسی تاخیر فرمودند؟
🔹@feqahat
#سخنرانی
فرهنگ کشور نه پدر بزرگ میخواهد و نه بچه!
وضعیت فرهنگی کشور آنگاه سامان مییابد که پدربزرگان بزرگوار فرهنگی بعد از سالها تلاش، جای خودشان را به نخبگان دهه شصتی بدهند که برادر بزرگ جوانان امروز هستند و پدرِ جوانی برای نوجوانان و کودکان کشور و آنها را فهم میکنند!
این جابهجایی باید پیش از اینکه آنها نیز پیرمردانی شوند که مخاطب را نمیفهمند، ملاحظهگر و راکد شوند، اتفاق افتد.
رونوشت به همه پدربزرگان فرهنگی محترم کشور
🔹@feqahat
🔹چرا روایت درست واقعه کربلا، جهاد تبیین برای هدایت انسانها است؟
🔸چرا حضرت زینب سلام الله علیها، نماد اسم لطیف خداوند است و حضورشان لطف به انسانیت است؟
اینجا بخوانید:
https://farsnews.ir/Culture/1645261384000044180/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
جزوه جغرافیای مسائل-گروه فقه تربیتی- پشت و رو.pdf
6.81M
📚 جغرافیای مسائل فقه تربیتی
کاری از گروه فقه تربیتی جامعه المصطفی
🔹قابل توجه کسانی که به دنبال موضوع برای #پایاننامه هستند.
🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۱.mp3
20.46M
🔹#فقه_مدرسه. ادامه #روشهای_آموزشی
🔸3. پرسشگری
تا به حال دوبار درباره پرسشگری صحبت کردیم. در ادله ارشاد جاهل در ادله قواعد فقهی مدیریت فرهنگی و در مسئله محوری در نظام درسی.
گفتیم که «فَسْئَلُوا» به معنای پیجویی علم است نه فقط پرسیدن کلامی. اما پرسش کلامی یکی از مصادیق آن است.
🔸بر اساس ادله یکی از روشهای آموزشی، پرسش است. البته باید روشهای آموزشی به گونهای باشد که دانش آموز را پرسشگر کند.
🔸امروزه تنها بر حفظ و حافظه دانشآموزان تاکید میشود و دانشآموز پرسش ندارد؛ چون مطلب را کامل نفهمیده است. باید پرسش را ایجاد کرد و پاسخ داد. این روش یک روش دروندینی و مهم است. ادله آن قبلا بیان شده.
🔸ادب پرسش، پرهیز از تعنت است.
▫️مقاییس اللغه میگوید: «تَعَنُّت» به معنای بهسختی انداختن دیگران و مشتبه کردن است.
▫️تعنت بالذات مورد نظر است نه تعنتی که بالعرض پیش میآید. باید فرد قصد بهسختی انداختن داشته باشد. و سختی معتنابه باشد. وگرنه در پاسخ دادن نوعی سختی وجود دارد.
▫️این تعبیر در روایاتِ متعددی بیان شده است: « سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً» از امام صادق در الكافي، ج6، ص381. علی ع در نهج البلاغة، ص472. الغارات، ج1 ؛ ص103 و 104.
به مناسبت حکم و موضوع، این نهی دلالت بر کراهت دارد. برداشت برای موضوع ما این است که دانشآموز به گونهای رشد کند که واقعا دنبال پرسش حقیقی و دانستن شود.
🔹@feqahat
🔸4. روش نمایشی
در این روش معلم طرز کابرد وسیلهای، یا چگونگی ساختن یک شیء و یا نحوه انجام عملی را نشان میدهد، سپس دانشآموزان همان عمل را تکرار میکنند.
🔸ادله:
▫️یکم. آیه غراب
«فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُواري سَوْأَةَ أَخيهِ قالَ يا وَيْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمين» مائده، 31.
▫️دوم. صحیحه حمّاد بن عیسی: روایتی که در آن امام صادق دو رکعت نماز برای حماد میخوانند که نماز صحیح را به او آموزش بدهند. وسائل الشيعة، ج 5، ص 459.
▫️سوم. روایت حطب: پیامبر دستور به جمع کردن چوب از بیابان برای آتش دستور دادند و بعد تهیه آتشی شعله ور فرمودند: قَالَ إِيَّاكُمْ وَ الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ طَالِباً أَلَا وَ إِنَّ طَالِبَهَا يَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِين. الكافي، ج 2، ص 288.
▫️چهارم. «قَالَ ص صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي» نهج الحق و كشف الصدق ؛ ص423
🔸مزیت این روش: از دیدن و تصویر نیز برای آموزش استفاده میشود. در اردو به خوبی میتوان از این روش استفاده کرد.
▫️5. روش ایفای نقش
در روش تدریس ایفای نقش برخی از دانشآموزان، نقشی را که معلم بر عهدهی آنان گذاشته است را اجرا میکنند.
مانند روش امام حسن و حسین ع در آموزش وضو برای آن پیرمرد. و اینکه در کودکی امام صادق با کودکان بازی میکردن و آنها را معلم میکردند تا خواص میوه ها را بگویند. البته در آن هنگام حضرت امام نبودند اما بلاخره در سیره بوده است. سیرهای که ردع نشده است.
▫️6. روش کتابت
کتابت دو اثر دارد: حفظ علم برای آیندگان و حفظ علم در ذهن دانش آموز که بر این اثر دو روایت دلالت دارد:
وَ رُوِيَ أَنَّ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ كَانَ يَجْلِسُ إِلَى النَّبِيِّ ص يَسْتَمِعُ مِنْهُ الْحَدِيثَ فَيُعْجِبُهُ وَ لَا يَحْفَظُهُ فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ اسْتَعِنْ بِيَمِينِكَ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ أَيْ خُطَّ. بحار الأنوار، ج2، ص152
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اكْتُبُوا فَإِنَّكُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتَّى تَكْتُبُوا. الكافي، ج1، ص52.
🔸6. روش تدریس برای تربیت دانشآموز
خود تدریس یکی از روشهایی است که برای تربیت و آموزش است. مانند نظام درسی حوزه که طلاب برای سطوح پایینتر تدریس میکنند و سبب استحکام مطلب در ذهن خود طلبهِ معلم میشود. در آموزش و پروش میتوانند از دانش آموزان به عنوان معلم یار پایههای پایینتر استفاده کنند. در روایات بر نشر علم تاکید شده که مدلی از آن، تدریس است.
تحول در نظام آموزش و پرورش باید از مدارس مسجد محور و اسلامی شروع شود. دست آنها در استفاده از روشهای درون دینی بازتر است.
🔸در روایات به روشهایی مانند قصه، مسابقه و بازی نیز اشاره شد.
🔸نتیجه اینکه هر روشی که آیات و روایات استفاده شده و حتی اباحه داشته باشد، روش درون دینی است اما اگر برداشت استحباب شود، آن روش مقدم بر دیگر روایات است.
🔸نکته رجالی: روایات در این باره ضعیف هستند اما: برپایه قاعده ضم احادیث ضعاف میتوان از مفهوم کلی مجموعه روایات متعدد، حکم شرعی برداشت کرد. اما به جزئیات آن روایات نمیتوان استنادکرد.
🔹@feqahat