🔹یک تذکر فقهی‼️
بر اساس آیات و روایات، در قیامت، حساب و کتاب دستهای از افراد، با دیگران متفاوت است و سختتر و با دقت بیشتر با آنها برخورد خواهد شد! افرادی مانند متجاهران به فسق، پایهگذاران گناه در جامعه، افتخار کنندگان به گناه، کسانی که در مکانهای مقدس گناهی را انجام میدهند و ... اما از همه مهمتر، کسانی هستند که به دستگاه دین متصل هستند. آنهایی که عموم مردم، رفتار آنها را پای دین میگذارند. رفتارهایی که اگر اشتباه باشد، علاوه بر ضربه به انجام دهنده، به دین دیگر مردم نیز ضربه میزند.
زنان پیامبر(ص) ، تا پیش از ازدواج با ایشان، همچون دیگر افراد جامعه بودند؛ اما هنگامی که همسر پیامبر شدند و به دین و پیامبر (ص) متصل گردیدند، دیگر ثواب و عقاب آنها با دیگران متفاوت میشود!
زیرا رفتار درست آنها، سبب جذب عموم مردم به دین و لغزش آنها سبب دوری برخی از دین میشود. در سوره الأحزاب، آیه 32 بر این تفاوت تاکید شده است: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ ...؛ اى همسران پيامبر! شما همچون دیگر زنها نيستيد!»
نمونه دوم، شقرانى آزادشده پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بود. اما گاهی گناهی که در شان او نبود انجام میداد. او نقل میکند:
«روزی هنگام تقسيم بيت المال، در زمان منصور كسى نداشتم كه برايم واسطه شود. همان طور در خانه منصور متحير بودم ناگاه چشمم بحضرت صادق عليه السّلام افتاد از جاى حركت كرده گفتم: فدايت شوم من غلام شما خانواده هستم؛ من شقرانى هستم. حضرت بسیار به من احترام کرد. حاجت خود را عرض كردم. پياده شد و داخل گرديد. پس از مختصر زمانى بيرون آمد. از داخل آستين خود مقدارى پول در آستين من ريخت. فرمود شقرانى! كار خوب از همه مردم خوب است؛ اما از تو بهتر است! كار زشت از همه كس زشت است؛ اما از تو زشتتر است! امام عليه السّلام با كنايه او را موعظه كرد!»
نتیجه و درخواست
از آیات و رویاتی که دو نمونه از آن بیان شد، حکمی کلی برداشت میشود؛ حکمی که عقل نیز به آن حکم میکند. حکم این است: گناه افراد منتصب به دین و حاکمیت اسلامی که به دین ضربه میزند، عقاب بیشتری دارد. این اشتباه، عموم مردم و جوانان را نسبت به دین بدبین میکند؛ ممکن است حتی سبب شود به علت اشتباه این افراد، آنها نیز دچار گناهی شوند.
🔹@feqahat
🔹در راهپیمایی 22 بهمن تقریبا همه آمده بودند!
حتی آنهایی که نیامده بودند!
🔸نگاهی خاص به آمار شرکت در راهپیمایی 22 بهمن
حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، در شهرها و به ویژه روستاها، بسیار قابل توجه و دشمن شکن بود.
اما ...
اگر آمدن به راهپیمایی 22 بهمن ماه، نشان از همراهی با نظام است، سکوت مؤدبانه بسیاری از مردم در مقابل گرانیها و فشارهای اقتصادی را باید، همراهی آنها با نظام دانست؛ هرچند ممکن است به علت کدورت از این اوضاع، در راهپیمایی شرکت نکرده باشند.
درنتیجه سکوت و صبر مؤدبانه آنها را باید همراهی با نظام دانست. پس آنها را هم که به آمار افرادی که راهپیمایی آمده بودند، اضافه کنید!
فقط میماند افرادی که از نظر فکری به طور کامل نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند؛ که جمعیت آنها قابل توجه نسبت نیست.
پس دروغ نیست که بگوییم تقریبا همه آمده بودند!
🔹@feqahat
جهاد تببین امام موسی بن جعفر.docx
24.4K
📚متن طرح منبر و مقاله:
🔹امام موسی بن جعفر، مهربانی با ابهت
🔸در ترویج و پخش این محتوا یاری کنید
🔹@feqahat
✅ تنها کسی که شعار«زن، زندگی، آزادی» را در عمل حقیقت بخشید، عزیز دل همه ما، پیامبر رحمت هست که با بعثتش، فرهنگ زنده به گور شدن دختران، به گور رفت ...
اثرجدید #حسن_روح_الامین بانام #نجات_دختران
#اصلاح_فرهنگی
🔹@feqahat
💢در مورد حجاب و قیمت دلار در کشور، تهاجم فرهنگی و اقتصادی رخ نداده است! با کودتا مواجهیم!
#کودتای_فرهنگی
#کودتای_اقتصادی
.
📝#یادداشت
عملی که امام علی (ع) در ماه شعبان به آن مداومت داشت چه بود؟
حضرت دعای کمیل را در چه حالتی میخواندند؟
در شعبان چه کنیم؟
در متن زیر مطالعه فرمایید:
https://b2n.ir/r92219
مغولها به ایران حمله کردند!
این روزها برخی چنان به خرید دلار حمله ور شدند که سربازان مغول به ایران اینگونه حمله نکرده بودند.
چنان همه زندگی و پول خود را دلار میخرند و زندگی هشتاد میلیون نفر را نابود میکنند که مغول نکرد.
چنان سرمست از سودهای خرید و فروش دلار هستند که مغول از غنائم جنگی ایران چنین سرمست نبود.
#خیانت_به_وطن
🔹 امام سجاد (ع) در جنگ روایتها:
باز تعریف طراز یاوری پیامبر(ص) در کلام امام سجاد (ع)
معاویه و سیستم رسانه او در جنگی نرم، روایتی ناصحیح از پیامبر و یاورانش نشر داده بود و ...
اما سوی امام سجاد به جنگ این روایت رفتند و با تعریفی صحیح طراز یاوری پیامبر (ص) را روایت کردند.
متن در:
shabestan.ir/detail/News/1254535
#یادداشت
خداوند رحمت کند شهیدان دفاع مقدس را. شهید برونسی را. که وقتی در محاصره دشمن قرار میگرفتند، با توسل به حضرت زهرا س از ایشان میخواستند معبری برایشان باز کنند و گشایشی و لطفی ویژه...
در این تنگنای عجیب اقتصادی توسل به حضرت زهرا س را امت حزب الله به جد، انجام دهند و طلب گشایش کنند ...
دعا و توسل سلاح مومن است!
tarbiatakhlaqi.1.mp3
48.07M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه یکم: مقدمات
🔸1. نقشه بحث
🔸2. تعریف تربیت:
در لغت از ربو به معنای زیاد و فزونی. در اصلطلاح فرایند شکوفاسازی استعدادها.
جایگاه و اهمیت مبانی در تربیت: دعوا و اختلاف اصلی در تربیت، مبانی است: مبانی خداشناسی، انسان شناسی که مرتبط با تربیت است.
نظام تربیت اسلامی چیست و جایگاه تربیت اخلاقی در آن.
اخلاق بحث مشترک ادیان و فرهنگهای مختلف.
تفاوت تربیت با اخلاق چیست؟
ارتباط فقه و ساحات تربیتی چگونه است؟
چرا برخی هنرها زمینه فساد در آن وجود دارد.
کدام موسسات کارهای فقه تربیتی میکنند؟
🔸3. تعریف تربیت اخلاقی
فقه تربیت اخلاقی چیست؟ و چه ارتباطی با فقه دارد؟
چرا طلابی که در رشتههای اخلاقی هستند باید فقه تربیتی بدانند.
🔹@feqahat
tarbiatakhlaqi.2.mp3
22.68M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه دوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
▫️آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً
🔸1. خطابات شارع از قبیل قضایای حقیقیه است:
شامل همه مکلفین در همه اعصار میشود؛
خطاب شامل مذکر و مؤنث است؛
ـ امر ظهور در وجوب دارد.
ـ اصل بر مولویت هست هرچند عقل ما به آن برسد. درنتیجه اوامر را سریع ارشادی و بدون حکم نکنیم! اما برخی به راحتی دایره ادله شرعی را با ارشادی کردن، کوچک کردند!!
🔸2. کلمه اهل بر خانواده (همسر و فرزندان و نوه ها) دارد.
🔸3. «وقایه» در لغت و کاربرد قرآنی به معنای «صیانت و نگهداری از خطر و آسیب» است.
این دلیل عام است و شامل تمام کارهایی سلبی و ایجاب که فرزندا را از گناه بازدارد، میشود. اما روایتی وجود دارد که این آیه را منصرف میکند:
... عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیةُ جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ یبْكِی وَ قَالَ أَنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی كُلِّفْتُ أَهْلِی فَقَالَ رسولالله؟صل؟: حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ ..
«حَسْبُكَ» دلالت بر مقید کردن حکم آیه دارد!
🔸جمع بندی احتمالات ارتباط این آیه و ورایت:
▫️الف) روایت را نپذیریم. نجاشی آن را ضعیف در حدیث میداند.
▫️ب) روایت را بپذیریم و بگوییم آیه درباره امر و نهی است.
▫️ج) بگوییم در امر و نهی دلالت بر وجوب داریم اما در بیش از آن دلالت بر وجوب ندارد.
🔹@feqahat
🔹به بهانه روز جوان
🔸نگاه منفی به دوران جوانی در روانشناسی غربی، اشتباه یا راهبرد؟!
در روانشناسان غربی، فروید و پیروانش معتقد بودند چالش اصلی جوانی، بازیابی تعادل روانی تعارض است؛ تعارضی که با توجه به تغییرهای هورمونی بلوغ، مسئول افزایش چشمگیر سائق جنسی است؛ تعارضهای جنسی قدیمی که مدتها در ناخودآگاه به سر بردهاند و احیا میشود؛ یا دیدگاههایی برگرفته از اریکسون که بر بحران هویت و آشفتگی هویت تاکید دارد. این ادبیات وارداتی از غرب، تا آنجا رسوخ کرده که برای برخی دستمایه توجیه روایات شده است!
این نگاه چنان در غرب نهادینه شده است که نگاه فیلسوفان آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. ویل دورانت، فیلسوف و تاریخنویس آمریکایی میگوید: «جوانی، سن بیقیدی و بیبندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیادهروی، مایه کامیابی نیست!»
قرآن از روش فرعون در تسلط بر قومش اینگونه گزارش میدهد:
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كاَنُواْ قَوْمًا فَاسِقِين؛ (فرعون) قوم خود را سبك شمرد، در نتيجه از او اطاعت كردند؛ آنان قومى فاسق بودند!
او قوم خود را تحميق كرد و عقول آنها را سبك شمرد تا از وى اطاعت كنند. اصولا راه و رسم همه حكومتهاى جبار و فاسد اين است كه براى ادامه خودكامگى بايد مردم را در سطح پائينى از فكر و انديشه نگهدارند و با انواع وسائل آنها را تحميق كنند ...
مطالعه بیشتر در یادداشتهای زیر
▫️http://shabestan.ir/detail/News/1256046
▫️https://b2n.ir/y59383
#یادداشت
♨️ارزان فروشان وارد بازار شدند‼️
💢در این اوضاع گرانی ساعتی، برخی زنان و دختران ایرانی، تصمیم گرفتهاند مدل اتاق خوابی خودشان را که پیش از این با هزاران تعهد و مهریه و ... فقط یک مرد اجازه ورود بدان داشت را کاملا رایگان در اختیار تمامی رهگذران هوسران خیابانی قرار دهند. به امید اینکه کمکی به آزادی آنها در هوسرانی کنند و بدون هزینه و مهریه و ...، آنها را نیز بهرهمند کنند.
این خبر مردان سرمایهگذار در عرصه کامجویی حداکثری را بسیار خرسند کرده است. تا آنجا که به هر وسیله رسانهای و ... تلاش دارند از این طرح فروش رایگان، استقبال کرده و نام #زن_زندگی_آزادی را برای آن انتخاب کردهاند.
تا مانند کشورهای غربی که بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارند، بتوانند هر زنی را در زندگی خیابانی خود، به آزادی مورد کامجویی تمام نشدنی خود قرار دهند.
قابل توجه زنانی که خود را قهرمان این ارزانفروشی میدانند، باید گفت، زنان همفکر غربی آنها در قرن بیستم این راه رفتهاند و اکنون بالاترین آمارهای بین المللی نداشتن آرامش و امنیت جنسی و نداشتن شریک زندگی پایدار را برای همجنسان غربی خود رقم زدهاند.
از سویی، از مهربانی این زنان که از خداوند هم به زنان مهربانتر شدهاند و به گمانشان راهکاری بهتر از احکام الهی برای امنیت و آرامش و لذت زنان آوردهاند، در تعجبیم.
زن زندگی نمیکند تا مردان درباره او آزاد باشند.
زن زندگی میکند تا آزادانه، زندگی آرام و با امنیت و شریک زندگی پایدار را انتخاب کند.
#ایدز در ترکیه
#بحران نداشتن پدر در فرانسه
#آمار تجاوز در 10 کشور نخست
.
💢این انگها به ما نمیچسبد!
مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، مقتدر؛ اما مظلوم هستند ....
در مظلومیت آنها همین بس که دشمنان آنها از کثیفترین روشها برای نابودی آنها استفاده میکند.
هواپیمای مسافربری آن را میزند و به انجام دهنده مدال افتخار میدهد؛ بمبهای شیمیای برای نابودی مردم ایران به صدام قاتل هدیه میدهد؛ از قاتلان جوانان ایران حمایت مالی میکند و به آن در آلبانی سرپناه میدهد؛ هلال احمر آن را تحریم میکند؛ داروها و حتی پانسمان بیماریهای عفونی کودکان آن ار تحریم میکند و ...
چنین جنایاتی علیه بشری، او را از خونآشامی سیرآب نکرده و در اقدام جدید، در راستای همان کودک کشی که تجربهاش را در یمن و فلسطین بهخوبی کسب کرده است، به ترساندن دختر بچههای مدرسهای دست میزند تا شاید به برخی اهداف سیاسی و اجتماعی کثیفش برسد.
اما چه مظلومانهتر اینکه نوکران رسانهای او، بر این دروغ بدمند که این کار از سوی برخی افراطیهای طبیعتا متدین انجام گرفته و نظام بر آن آنها چشم پوشی کرده است!!!
نظامی که افتخارش این است که 60 درصد دانشگاهیان او زنان هستند! افتخارش این است که با کمک از فرهنگ ناب اسلامی، امنترین امنیت اخلاقی جهان را برای دخترانش رقم زده است. افتخارش این است که مدافعان حرمش، زنان عراق و سوریه و ایزدیهای عراق را از دستان کثیف داعش رهایی دادهاند!
این وصلهها به غیرت ایرانی و نظام جمهوری اسلامی ایران نمیچسبد. به همانهایی میچسبد که سردمداران قاچاق دختران برای بردگی جنسی در اروپا و آمریکا هستند. به آنهایی میچسبد!
🌷تولدی پیش از تولد حضرت آدم‼️
🔸اگر از بسیاری بپرسند، میلاد دوازدهمین امام چه تاریخی بوده، میگویند نیمه شعبان سال 255 یا 256 هجری قمری است.
🔸حال، اگر منظور از این پاسخ، پدید آمدن جسمی حضرت است، صحیح؛ اما اگر منظور، این است که از چه زمانی حقیقت ایشان در قلبهای جهان تولد یافت، پاسخی دیگر باید داد.
🔸میتوان گفت
در آن روزهایی که هر یک از اهل بیت علیهم السلام، بارها بشارت به مهدی میدانند، نامش در دل مؤمنان زاییده شد. تولد نامی همراه امید به رفتن باطل ، آنگاه که میشنیدند: «هنگامی که قائم قیام کند، دولت باطل میرود» .
🔸میتوان گفت
در کربلا و پس از شهادت ابی عبدالله علیه السلام که آسمانیها دگرگون شدند و چهار هزار فرشته برای یاریش به زمین آمدند، دیدند حسین علیه السلام کشته شده است. در آن هنگام خداوند مهدی را به آنها نشان داد تا بتواند آنها را مقداری آرام کند. و فرمود بر سر قبرش ژولیده و خاکآلود باشند تا قائم (ع) ظهور کند و یاریش کند و شعار آنها یا لثارات الحسین است. آنجا بود که مهدی در دیدگان فرشتگان متولد شد و امید را در قلبشان زایید.
🔸میتوان گفت
پیشتر، آن هنگام که پیامبر در اجتماع مؤمنان صدر اسلام بشارت به آمدن پسرش مهدی میداد، نام و یادش در میان مسلمانان به دنیا آمد.
میفرمود:اسم او، اسم من است و اسم پدرش، اسم فرزندم. او، از فرزندان دخترم است. خداوند، به دست او حق را آشکار میکند و با شمشیرش، باطل را فرسوده می کند».
🔸میتوان گفت
هنگامی که قرآن در قصههایش بشارت میداد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين» امید به میلادش را در دلها متولد کرد.
بهویژه آنگاه که امیرمؤمنان فرموند: «آنان که در زمین ضعیف گشتهاند آل پیغمبر صلی الله علیه و آله هستند که خداوند پس از تلاش همه ائمّه علیهم السلام، مهدیِ آنها را برمیانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».
🔸میتوان گفت
از همان نخست، هنگامی که فرشتگان به خلق یافتن انسان ایراد گرفتند که «قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ؛ آيا كسى را در آن قرار مىدهى كه فساد و خونريزى كند؟! درحالی که ما تسبيح و حمد تو را بجا مىآوريم». خداوند به آنها پاسخ داد: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون؛ من حقايقى را مىدانم كه شما نمىدانيد» و مگر غیر از دوران ظهور حضرت مهدی، کار بشر سامانی فرشته پسند مییابد؟ پس آن هنگام هم امید به ظهور تو بود که پاسخی برای فرشتگان شد.
پس باید گفت
🔸مهدی ما، نه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری و نه در زمان ائمه و نه حتی زمان پیامبر و پیامبران، بلکه پیش از خلقت آدم، امید به آمدنش متولد شد. امیدی که از فرشتگان تا همه خوبان عالم را نسبت به نسل آدم، امیدوار نگه داشته است!
به امید تولد این امید 🌹
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
ajami1_1.mp3
17.3M
🔹از سلسله پیشنشستهای همایش فقه تربیت المصطفی العالمیه خراسان رضوی
🔹کارگاه تحلیل تربیتی
#روش_شناسی تفقه تربیتی
🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
▫️تحلیل تربیتی چیست؟ چه ارتباطی با فقه تربیتی دارد؟
▫️تحلیل تربیتی در فقه: در دستگاههای فقهی شیعه تحلیل تربیتی (مقاصد الشرعه، علل الشرایع) برای بهدست آوردن حکم جایگاه چندانی ندارد. در برداشت احکام تربیتی با وجود اطلاقها و عمومات نیازی برای استفاده از تحلیلها م مقاصد و علل و حکمتها نیست.
▫️تحلیل تربیتی در تربیت اسلامی: تحلیل تربیتی پسا حکم است! یک روش پژوهشی میان رشتهای است.
▫️هدف، بیان فلسفه احکام تربیتی است؛ در جهت تقویت باورهای دینی و نه فتوا دادن بر اساس آن تحلیل!
▫️تحلیل تریبتی یک روش تربیتی برای پذیرش احکام تربیتی از سوی جامعه است؛ اما باید این نکته بیان شود که حکم دائر مدار این فلسفه و حکمت تربیتی نیست.
▫️بنابراین تحلیل تربیتی یک تفقه به معنای عام است نه معنای خاص که فتوا دادن است.
🔸منابع تحلیل تربیتی:
1. آیات و روایات (علل الشرایع؛ ثواب و عقاب الاعمال)
2. پیشنیه و کارهایی که با هدف تحلیل تربیتی و پژوهشهای میان رشتهای کار شده است.
3. پژوهشهای تربیتی در مورد همان موضوع. برای نمونه، پژوهشهایی که در مورد ازدواج، دیه و ... حتی منابع غیر تربیتی مانند منابع جرم شناسی که در تحلیل احکام پوشش و حجاب و احکام اجتماعی قابل استفاده است.
🔸دو مدل تحلیل تربیتی:
1. تحلیل یک حکم. با توجه به اینکه حکم است و در مقالم برداشت حکم نیستید.
2. تحلیل تربیتی ادله فقهی یک حکم. برای افرادی که توان فقاهتی نسبی دارند.
💠@feqhe_tarbiati
این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست!
تصور کنید به خانه وارد شدید. تا میخواهید راحتتر بنشید و راحتتر سخن بگویید، نگاه شما به یک نوشته بر دیوار بیافتد: «این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست». با دیدن این نوشته تغییری در رفتار شما به وجود نمیآید؟
واقعیت این است که در خانه همه این نوشته وجود دارد؛ اما کسی به این نوشتهها توجه نمیکند!
در خانه شما نوشته شده که دوربین فرزندانتان روشن است. در میهمانی و خانه دیگران نیز نوشته است که
فرزندان آن خانه دوربین مداربسته دارند و تمامی رفتار شما را ملاحظه میکنند! اما کسی به این نوشتهها توجه نمیکند.
واقعیت این است که فرزندان از رفتار والدین و بزرگترهای محبوبشان چنان الگوی میگیرند که گویی دقیقا روبهروی دوربین مدار بستهای نشستهاند و رفتار را با دقت نظاره و از آن تقلید کردهاند؛ حتی بدون اینکه متوجه این الگوگیری باشند!
ممکن است به همین دلیل باشد که روایات تاکید کردهاند که تنها راه هدایت دیگران امر و نهی مستقیم آنها نیست؛ بلکه باید با رفتار خود، دیگران را به خوبیها دعوت کرد. زیرا گاهی تاثیر الگوگیری از رفتار ما بیشتر از گفتار ماست.
امام صادق فرمودند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِیرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِیةٌ؛ با غير زبان مردم را به دين دعوت كنيد،آنها بايد ورع و پارسائى و تلاش و نماز و كار خير شما را ببينند،زيرا خود اين اعمال، دعوت كننده هستند!
#یادداشت
🔹@feqahat
یک #یادداشت غیر فقهی
🌸بهار در بهار
🔸سال شمسی با بهار طبیعت و بهار ولایت شروع میشود. که عید غدیر در بهار بوده و سالگرد شمسی آن، نوروز میشود.
اما امسال، این بهار در دلش بهاری دیگر دارد؛ بهار ایمان.
🔸در بهار طبیعی چوبِ بهظاهر خشک درختان زنده میشوند؛ میرویند؛ سبز میشود. در رمضان، قلبهای خشکیده، به لطف الهی، در سحرها جانی تازه مییابند.
🔸بهار که میشود، هر گیاهی بهاندازه توان خود از آن استفاده میکند. سبزهها برای مدتی کوتاه حیات مییابند؛ اما درختان تنومند، برای یک سال خود آب و انرژی ذخیره میکنند. در رمضان هم، برخی تنها با نخوردن، جسم و روح را جلا میدهند؛ اما سالکانِ قهار خداوند، توشه معنوی یک سال خود را ذخیره میکنند.
🔸در بهار، هر شب که صبح میشود، دشتی سبز شده جدیدی را میبینیم؛ در رمضان، هر شب خداوند دهها هزار از بندگانش را میبخشد و شب قدر، بیش از شمارش من و شما بخشیده و زنده و سبز میشوند.
🔸از بادهای بهاری، بدن را نباید پوشاند؛ زیرا باد بهاری با بدن، همان کاری را میکند که با درختان میکند. در رمضان، با خواب و خوردن بیجا، نباید جان را از این بادهای رحمت الهی بپوشانیم؛ زیرا رحمت الهی در رمضان با جان ما همان کاری را میکند که با جان پیامبر ص و اهلبیت ع میکرد.
بهار، عمرش کوتاست و خوشا به حال استفادهکنندگان از قرآن و رمضان نیز یک ماه بیشتر نیست! که
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت.... باقی همه بیحاصلی و بیخبری بود.
خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین... افسوس که آن گنج روان رهگذری بود.
💠💠💠
سال نو ایمانی و شمسی شما مبارک🌹
ارادتمند
عجمی
▫️
May 11
tarbiatakhlaqi3.mp3
19.48M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه سوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸جایگاه سیره در فقه تربیتی
اصل بر این است که سیره دلالت بر اباحه دارد؛ اما سیره در فقه تربیتی جایگاه ویژهای دارد. سیره در معصوم در تربیت و سیره بیان شده در قرآن دلالت بر رجحان (استحباب یا وجوب) دارد.
🔸سیره حضرت لقمان در تربیت اخلاقی فرزندان:
قرآن کریم سیره حضرت لقمان؟ع؟ در تربیت اخلاقی فرزندش را اینگونه توصیف میکند:
((وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یعِظُهُ یا بُنَی ... لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُور وَ اقْصِدْ فی مَشْیكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر
1. نقل یک رفتار در قرآن و تایید آن دلالت بر رجحان آن عمل دارد؛ هرچند انجام دهنده آن پیامبر نباشد.
🔸این آیات دلالت بر این دارد که حضرت لقمان نکاتی اخلاقی به فرزندش بیان میآموختند. از این عمل خاص الغای خصوصیت میشود به هر نوع شناخت افزایی در تربیت اخلاقی فرزندان. اما به انجام هر عمل تربیتی برای تربیت اخلاقی فرزندان سخت است که الغای خصوصیت کرد.
یعنی دلالت بر عمل رفتاری والدین ندارد و در حوزه امر و نهی و شناختدهی میتواند دلیل باشد.
2.قدر متیقین از این دلیل استحباب تربیت اخلاقی فرزندان در بعد شناختی دارد.
🔸دلیل دوم، روایاتی است که بر تادیب فرزند دلالت دارد ...
🔹@feqahat
Roozeh-v4.pdf
162.7K
🌀جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان
❇️کاری از موسسه موضوعشناسی
✅زیر نظر حجت الاسلام استاد فلاح زاده
🔸 بسیار کاربردی و زیبا
🔸پیشنهاد میشود برای دیگران ارسال کنید و در ثواب بیان احکام الهی شریک شوید.
🔹@feqahat