eitaa logo
فقه فرهنگی
690 دنبال‌کننده
183 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 عملی که امام علی (ع) در ماه شعبان به آن مداومت داشت چه بود؟ حضرت دعای کمیل را در چه حالتی میخواندند؟ در شعبان چه کنیم؟ در متن زیر مطالعه فرمایید: https://b2n.ir/r92219
مغولها به ایران حمله کردند! این روزها برخی چنان به خرید دلار حمله ور شدند که سربازان مغول به ایران اینگونه حمله نکرده بودند. چنان همه زندگی و پول خود را دلار میخرند و زندگی هشتاد میلیون نفر را نابود می‌کنند که مغول نکرد. چنان سرمست از سودهای خرید و فروش دلار هستند که مغول از غنائم جنگی ایران چنین سرمست نبود.
🔹 امام سجاد (ع) در جنگ روایت‌ها: باز تعریف طراز یاوری پیامبر(ص) در کلام امام سجاد (ع) معاویه و سیستم رسانه او در جنگی نرم، روایتی ناصحیح از پیامبر و یاورانش نشر داده بود و ... اما سوی امام سجاد به جنگ این روایت رفتند و با تعریفی صحیح طراز یاوری پیامبر (ص) را روایت کردند. متن در: shabestan.ir/detail/News/1254535
خداوند رحمت کند شهیدان دفاع مقدس را. شهید برونسی را. که وقتی در محاصره دشمن قرار می‌گرفتند، با توسل به حضرت زهرا س از ایشان می‌خواستند معبری برایشان باز کنند و گشایشی و لطفی ویژه... در این تنگنای عجیب اقتصادی توسل به حضرت زهرا س را امت حزب الله به جد، انجام دهند و طلب گشایش کنند ... دعا و توسل سلاح مومن است!
tarbiatakhlaqi.1.mp3
48.07M
🔹 🔸جلسه یکم: مقدمات 🔸1. نقشه بحث 🔸2. تعریف تربیت: در لغت از ربو به معنای زیاد و فزونی. در اصلطلاح فرایند شکوفاسازی استعدادها. جایگاه و اهمیت مبانی در تربیت: دعوا و اختلاف اصلی در تربیت، مبانی است: مبانی خداشناسی، انسان شناسی که مرتبط با تربیت است. نظام تربیت اسلامی چیست و جایگاه تربیت اخلاقی در آن. اخلاق بحث مشترک ادیان و فرهنگ‌‌های مختلف. تفاوت تربیت با اخلاق چیست؟ ارتباط فقه و ساحات تربیتی چگونه است؟ چرا برخی هنرها زمینه فساد در آن وجود دارد. کدام موسسات کارهای فقه تربیتی می‌کنند؟ 🔸3. تعریف تربیت اخلاقی فقه تربیت اخلاقی چیست؟ و چه ارتباطی با فقه دارد؟ چرا طلابی که در رشته‌های اخلاقی هستند باید فقه تربیتی بدانند. 🔹@feqahat
tarbiatakhlaqi.2.mp3
22.68M
🔹 🔸جلسه دوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان ▫️آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً 🔸1. خطابات شارع از قبیل قضایای حقیقیه است: شامل همه مکلفین در همه اعصار می‌شود؛ خطاب شامل مذکر و مؤنث است؛ ـ امر ظهور در وجوب دارد. ـ اصل بر مولویت هست هرچند عقل ما به آن برسد. درنتیجه اوامر را سریع ارشادی و بدون حکم نکنیم! اما برخی به راحتی دایره ادله شرعی را با ارشادی کردن، کوچک کردند!! 🔸2. کلمه اهل بر خانواده (همسر و فرزندان و نوه ها) دارد. 🔸3. «وقایه» در لغت و کاربرد قرآنی به معنای «صیانت و نگهداری از خطر و آسیب» است. این دلیل عام است و شامل تمام کارهایی سلبی و ایجاب که فرزندا را از گناه بازدارد، میشود. اما روایتی وجود دارد که این آیه را منصرف میکند: ... عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیةُ جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ یبْكِی وَ قَالَ أَنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی كُلِّفْتُ أَهْلِی فَقَالَ رسول‌الله؟صل؟: حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ .. «حَسْبُكَ» دلالت بر مقید کردن حکم آیه دارد! 🔸جمع بندی احتمالات ارتباط این آیه و ورایت: ▫️الف) روایت را نپذیریم. نجاشی آن را ضعیف در حدیث میداند. ▫️ب) روایت را بپذیریم و بگوییم آیه درباره امر و نهی است. ▫️ج) بگوییم در امر و نهی دلالت بر وجوب داریم اما در بیش از آن دلالت بر وجوب ندارد. 🔹@feqahat
🔹به بهانه روز جوان 🔸نگاه منفی به دوران جوانی در روانشناسی غربی، اشتباه یا راهبرد؟! در روانشناسان غربی، فروید و پیروانش معتقد بودند چالش اصلی جوانی، بازیابی تعادل روانی تعارض است؛ تعارضی که با توجه به تغییرهای هورمونی بلوغ، مسئول افزایش چشمگیر سائق جنسی است؛ تعارض‌های جنسی قدیمی که مدت‌ها در ناخودآگاه به سر برده‌اند و احیا می‌شود؛ یا دیدگاه‌هایی برگرفته از اریکسون که بر بحران هویت و آشفتگی هویت تاکید دارد. این ادبیات وارداتی از غرب، تا آنجا رسوخ کرده که برای برخی دستمایه توجیه روایات شده است! این نگاه چنان در غرب نهادینه شده است که نگاه فیلسوفان آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. ویل دورانت، فیلسوف و تاریخ‌نویس آمریکایی می‌گوید: «جوانی، سن بی‌قیدی و بی‌بندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیاده‌روی، مایه کامیابی نیست!» قرآن از روش فرعون در تسلط بر قومش اینگونه گزارش می‌دهد: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كاَنُواْ قَوْمًا فَاسِقِين؛ (فرعون) قوم خود را سبك شمرد، در نتيجه از او اطاعت كردند؛ آنان قومى فاسق بودند! او قوم خود را تحميق كرد و عقول آنها را سبك شمرد تا از وى اطاعت كنند. اصولا راه و رسم همه حكومت‌هاى جبار و فاسد اين است كه براى ادامه خودكامگى بايد مردم را در سطح پائينى از فكر و انديشه نگهدارند و با انواع وسائل آنها را تحميق كنند ... مطالعه بیشتر در یادداشت‌های زیر ▫️http://shabestan.ir/detail/News/1256046 ▫️https://b2n.ir/y59383
♨️ارزان فروشان وارد بازار شدند‼️ 💢در این اوضاع گرانی ساعتی، برخی زنان و دختران ایرانی، تصمیم گرفته‌اند مدل اتاق خوابی خودشان را که پیش از این با هزاران تعهد و مهریه و ... فقط یک مرد اجازه ورود بدان داشت را کاملا رایگان در اختیار تمامی رهگذران هوسران خیابانی قرار دهند. به امید اینکه کمکی به آزادی آنها در هوسرانی کنند و بدون هزینه و مهریه و ...، آنها را نیز بهرهمند کنند. این خبر مردان سرمایه‌گذار در عرصه کامجویی حداکثری را بسیار خرسند کرده است. تا آنجا که به هر وسیله رسانه‌ای و ... تلاش دارند از این طرح فروش رایگان، استقبال کرده و نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. تا مانند کشورهای غربی که بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارند، بتوانند هر زنی را در زندگی خیابانی خود، به آزادی مورد کامجویی تمام نشدنی خود قرار دهند. قابل توجه زنانی که خود را قهرمان این ارزان‌فروشی می‌دانند، باید گفت، زنان همفکر غربی آنها در قرن بیستم این راه رفته‌اند و اکنون بالاترین آمارهای بین المللی نداشتن آرامش و امنیت جنسی و نداشتن شریک زندگی پایدار را برای همجنسان غربی خود رقم زده‌اند. از سویی، از مهربانی این زنان که از خداوند هم به زنان مهربان‌تر شده‌اند و به گمانشان راهکاری بهتر از احکام الهی برای امنیت و آرامش و لذت زنان آورده‌‌اند، در تعجبیم. زن زندگی نمی‌کند تا مردان درباره او آزاد باشند. زن زندگی می‌کند تا آزادانه، زندگی آرام و با امنیت و شریک زندگی پایدار را انتخاب کند. در ترکیه نداشتن پدر در فرانسه تجاوز در 10 کشور نخست .
eitaa-6.2(2440).apk
41.25M
نسخه جدید ایتا
💢این انگ‌ها به ما نمی‌چسبد! مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، مقتدر؛ اما مظلوم هستند .... در مظلومیت آنها همین بس که دشمنان آنها از کثیفترین روش‌ها برای نابودی آنها استفاده می‌کند. هواپیمای مسافربری آن را می‌زند و به انجام دهنده مدال افتخار می‌دهد؛ بمب‌های شیمیای برای نابودی مردم ایران به صدام قاتل هدیه می‌دهد؛ از قاتلان جوانان ایران حمایت مالی می‌کند و به آن در آلبانی سرپناه می‌دهد؛ هلال احمر آن را تحریم می‌کند؛ داروها و حتی پانسمان‌ بیماری‌های عفونی کودکان آن ار تحریم می‌کند و ... چنین جنایاتی علیه بشری، او را از خون‌آشامی سیرآب نکرده و در اقدام جدید، در راستای همان کودک کشی که تجربه‌اش را در یمن و فلسطین به‌خوبی کسب کرده است، به ترساندن دختر بچه‌های مدرسه‌ای دست می‌زند تا شاید به برخی اهداف سیاسی و اجتماعی کثیفش برسد. اما چه مظلومانه‌تر اینکه نوکران رسانه‌ای او، بر این دروغ بدمند که این کار از سوی برخی افراطی‌های طبیعتا متدین انجام گرفته و نظام بر آن آنها چشم پوشی کرده است!!! نظامی که افتخارش این است که 60 درصد دانشگاهیان او زنان هستند! افتخارش این است که با کمک از فرهنگ ناب اسلامی، امن‌ترین امنیت اخلاقی جهان را برای دخترانش رقم زده است. افتخارش این است که مدافعان حرمش، زنان عراق و سوریه و ایزدی‌های عراق را از دستان کثیف داعش رهایی داده‌اند! این وصله‌ها به غیرت ایرانی و نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد. به همانهایی می‌چسبد که سردمداران قاچاق دختران برای بردگی جنسی در اروپا و آمریکا هستند. به آنهایی می‌چسبد!
🌷تولدی پیش از تولد حضرت آدم‼️ 🔸اگر از بسیاری بپرسند، میلاد دوازدهمین امام چه تاریخی بوده، می‌گویند نیمه شعبان سال 255 یا 256 هجری قمری است. 🔸حال، اگر منظور از این پاسخ، پدید آمدن جسمی حضرت است، صحیح؛ اما اگر منظور، این است که از چه زمانی حقیقت ایشان در قلب‌های جهان تولد یافت، پاسخی دیگر باید داد. 🔸می‌توان گفت در آن روزهایی که هر یک از اهل بیت علیهم السلام، بارها بشارت به مهدی می‌دانند، نامش در دل مؤمنان زاییده شد. تولد نامی همراه امید به رفتن باطل ، آنگاه که میشنیدند: «هنگامی که قائم قیام کند، دولت باطل می‌رود» . 🔸می‌توان گفت در کربلا و پس از شهادت ابی عبدالله علیه السلام که آسمانی‌ها دگرگون شدند و چهار هزار فرشته برای یاریش به زمین آمدند، دیدند حسین علیه السلام کشته شده است. در آن هنگام خداوند مهدی را به آنها نشان داد تا بتواند آنها را مقداری آرام کند. و فرمود بر سر قبرش ژولیده و خاک‌آلود باشند تا قائم (ع) ظهور کند و یاریش کند و شعار آنها یا لثارات الحسین است. آنجا بود که مهدی در دیدگان فرشتگان متولد شد و امید را در قلبشان زایید.‏ 🔸می‌توان گفت پیشتر، آن هنگام که پیامبر در اجتماع مؤمنان صدر اسلام بشارت به آمدن پسرش مهدی می‌داد، نام و یادش در میان مسلمانان به‌ دنیا آمد. می‌فرمود:اسم او، اسم من است و اسم پدرش، اسم فرزندم. او، از فرزندان دخترم است. خداوند، به دست او حق را آشکار می‌کند و با شمشیرش، باطل را فرسوده می کند». 🔸می‌توان گفت هنگامی که قرآن در قصه‌هایش بشارت می‌داد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏» امید به میلادش را در دل‌ها متولد کرد. به‌ویژه آنگاه که امیرمؤمنان فرموند: «آنان که در زمین ضعیف گشته‌اند آل پیغمبر صلی الله علیه و آله هستند که خداوند پس از تلاش همه‌ ائمّه علیهم السلام، مهدیِ آنها را برمی‌انگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند». 🔸می‌توان گفت از همان نخست، هنگامی که فرشتگان به خلق یافتن انسان ایراد گرفتند که «قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ؛ آيا كسى را در آن قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند؟! درحالی که ما تسبيح و حمد تو را بجا مى‏آوريم». خداوند به آنها پاسخ داد: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون‏؛ من حقايقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد» و مگر غیر از دوران ظهور حضرت مهدی، کار بشر سامانی فرشته پسند می‌یابد؟ پس آن هنگام هم امید به ظهور تو بود که پاسخی برای فرشتگان شد. پس باید گفت 🔸مهدی ما، نه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری و نه در زمان ائمه و نه حتی زمان پیامبر و پیامبران، بلکه پیش از خلقت آدم، امید به آمدنش متولد شد. امیدی که از فرشتگان تا همه خوبان عالم را نسبت به نسل آدم، امیدوار نگه داشته است! به امید تولد این امید 🌹
🔺یورونیوز: «زن‌کشی، آزار فیزیکی و جنسی، اپیدمی‌های خاموش اروپا هستند.» 🔹رسانه‌های سعودی و صهیونیستی و بهایی فارسی زبان چگونه این واقعیات را کاملا وارونه بیان می‌کنند! حتی بی‌بی‌سی انگلیسی فارسی متفاوت مطلب می‌زنند!
ajami1_1.mp3
17.3M
🔹از سلسله پیش‌نشست‌های همایش فقه تربیت المصطفی العالمیه خراسان رضوی 🔹کارگاه تحلیل تربیتی تفقه تربیتی 🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی ▫️تحلیل تربیتی چیست؟ چه ارتباطی با فقه تربیتی دارد؟ ▫️تحلیل تربیتی در فقه: در دستگاه‌های فقهی شیعه تحلیل تربیتی (مقاصد الشرعه، علل الشرایع) برای به‌دست آوردن حکم جایگاه چندانی ندارد. در برداشت احکام تربیتی با وجود اطلاق‌ها و عمومات نیازی برای استفاده از تحلیل‌ها م مقاصد و علل و حکمت‌ها نیست. ▫️تحلیل تربیتی در تربیت اسلامی: تحلیل تربیتی پسا حکم است! یک روش پژوهشی میان رشته‌ای است. ▫️هدف، بیان فلسفه احکام تربیتی است؛ در جهت تقویت باورهای دینی و نه فتوا دادن بر اساس آن تحلیل! ▫️تحلیل تریبتی یک روش تربیتی برای پذیرش احکام تربیتی از سوی جامعه است؛ اما باید این نکته بیان شود که حکم دائر مدار این فلسفه و حکمت تربیتی نیست. ▫️بنابراین تحلیل تربیتی یک تفقه به معنای عام است نه معنای خاص که فتوا دادن است. 🔸منابع تحلیل تربیتی: 1. آیات و روایات (علل الشرایع؛ ثواب و عقاب الاعمال) 2. پیشنیه و کارهایی که با هدف تحلیل تربیتی و پژوهش‌های میان رشته‌ای کار شده است. 3. پژوهش‌های تربیتی در مورد همان موضوع. برای نمونه، پژوهش‌هایی که در مورد ازدواج، دیه و ... حتی منابع غیر تربیتی مانند منابع جرم شناسی که در تحلیل احکام پوشش و حجاب و احکام اجتماعی قابل استفاده است. 🔸دو مدل تحلیل تربیتی: 1. تحلیل یک حکم. با توجه به اینکه حکم است و در مقالم برداشت حکم نیستید. 2. تحلیل تربیتی ادله فقهی یک حکم. برای افرادی که توان فقاهتی نسبی دارند. 💠@feqhe_tarbiati
این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست! تصور کنید به خانه وارد شدید. تا می‌خواهید راحت‌تر بنشید و راحت‌تر سخن بگویید، نگاه شما به یک نوشته بر دیوار بیافتد: «این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست». با دیدن این نوشته تغییری در رفتار شما به وجود نمی‌آید؟ واقعیت این است که در خانه همه این نوشته وجود دارد؛ اما کسی به این نوشته‌ها توجه نمی‌کند! در خانه شما نوشته شده که دوربین فرزندانتان روشن است. در میهمانی و خانه دیگران نیز نوشته است که فرزندان آن خانه دوربین مداربسته دارند و تمامی رفتار شما را ملاحظه می‌کنند! اما کسی به این نوشته‌ها توجه نمی‌کند. واقعیت این است که فرزندان از رفتار والدین و بزرگ‌ترهای محبوبشان چنان الگوی می‌گیرند که گویی دقیقا روبه‌روی دوربین مدار بسته‌ای نشسته‌اند و رفتار را با دقت نظاره‌ و از آن تقلید کرده‌اند؛ حتی بدون اینکه متوجه این الگوگیری باشند! ممکن است به همین دلیل باشد که روایات تاکید کرده‌اند که تنها راه هدایت دیگران امر و نهی مستقیم آنها نیست؛ بلکه باید با رفتار خود، دیگران را به خوبی‌ها دعوت کرد. زیرا گاهی تاثیر الگوگیری از رفتار ما بیشتر از گفتار ماست. امام صادق فرمودند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِیرَوْا مِنْكُمُ‏ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِیةٌ؛ با غير زبان مردم را به دين دعوت كنيد،آنها بايد ورع و پارسائى و تلاش و نماز و كار خير شما را ببينند،زيرا خود اين اعمال، دعوت كننده هستند! 🔹@feqahat
یک غیر فقهی 🌸بهار در بهار 🔸سال شمسی با بهار طبیعت و بهار ولایت شروع می‌شود. که عید غدیر در بهار بوده و سالگرد شمسی آن، نوروز می‌شود. اما امسال، این بهار در دلش بهاری دیگر دارد؛ بهار ایمان. 🔸در بهار طبیعی چوبِ به‌ظاهر خشک درختان زنده می‌شوند؛ می‌رویند؛ سبز می‌شود. در رمضان، قلب‌های خشکیده، به لطف الهی، در سحرها جانی تازه می‌یابند. 🔸بهار که می‌شود، هر گیاهی به‌اندازه توان خود از آن استفاده می‌کند. سبزه‌ها برای مدتی کوتاه حیات می‌یابند؛ اما درختان تنومند، برای یک سال خود آب و انرژی ذخیره می‌کنند. در رمضان هم، برخی تنها با نخوردن، جسم و روح را جلا می‌دهند؛ اما سالکانِ قهار خداوند، توشه معنوی یک سال خود را ذخیره می‌کنند. 🔸در بهار، هر شب که صبح می‌شود، دشتی سبز شده جدیدی را می‌بینیم؛ در رمضان، هر شب خداوند ده‌ها هزار از بندگانش را می‌بخشد و شب قدر، بیش از شمارش من و شما بخشیده و زنده و سبز می‌شوند. 🔸از بادهای بهاری، بدن را نباید پوشاند؛ زیرا باد بهاری با بدن، همان کاری را می‌کند که با درختان می‌کند. در رمضان، با خواب و خوردن بی‌جا، نباید جان را از این بادهای رحمت الهی بپوشانیم؛ زیرا رحمت الهی در رمضان با جان ما همان کاری را می‌کند که با جان پیامبر ص و اهل‌بیت ع می‌کرد. بهار، عمرش کوتاست و خوشا به حال استفاده‌کنندگان از قرآن و رمضان نیز یک ماه بیشتر نیست! که اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت.... باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود. خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین... افسوس که آن گنج روان رهگذری بود. 💠💠💠 سال نو ایمانی و شمسی شما مبارک🌹 ارادتمند عجمی ▫️
tarbiatakhlaqi3.mp3
19.48M
🔹 🔸جلسه سوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان 🔸جایگاه سیره در فقه تربیتی اصل بر این است که سیره دلالت بر اباحه دارد؛ اما سیره در فقه تربیتی جایگاه ویژه‌ای دارد. سیره در معصوم در تربیت و سیره بیان شده در قرآن دلالت بر رجحان (استحباب یا وجوب) دارد. 🔸سیره حضرت لقمان در تربیت اخلاقی فرزندان: قرآن کریم سیره حضرت لقمان؟ع؟ در تربیت اخلاقی فرزندش را این‌گونه توصیف می‌کند: ((وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یعِظُهُ یا بُنَی ... لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُور وَ اقْصِدْ فی‏ مَشْیكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر 1. نقل یک رفتار در قرآن و تایید آن دلالت بر رجحان آن عمل دارد؛ هرچند انجام دهنده آن پیامبر نباشد. 🔸این آیات دلالت بر این دارد که حضرت لقمان نکاتی اخلاقی به فرزندش بیان می‌آموختند. از این عمل خاص الغای خصوصیت می‌شود به هر نوع شناخت افزایی در تربیت اخلاقی فرزندان. اما به انجام هر عمل تربیتی برای تربیت اخلاقی فرزندان سخت است که الغای خصوصیت کرد. یعنی دلالت بر عمل رفتاری والدین ندارد و در حوزه امر و نهی و شناخت‌دهی می‌تواند دلیل باشد. 2.قدر متیقین از این دلیل استحباب تربیت اخلاقی فرزندان در بعد شناختی دارد. 🔸دلیل دوم، روایاتی است که بر تادیب فرزند دلالت دارد ... 🔹@feqahat
Roozeh-v4.pdf
162.7K
🌀جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان ❇️کاری از موسسه موضوع‌شناسی ✅زیر نظر حجت الاسلام استاد فلاح زاده 🔸 بسیار کاربردی و زیبا 🔸پیشنهاد می‌شود برای دیگران ارسال کنید و در ثواب بیان احکام الهی شریک شوید. 🔹@feqahat
ajami03.mp3
8.39M
🔹 🔸جلسه چهارم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان 🔸دلیل دیگر: فرازی از رساله حقوق امام سجاد این رساله منبعی بسیار عالی برای گفتمان‌‌های میان ادیانی است. ▫️سند این رساله قابل تصحیح است. مرحوم نجاشی رساله حقوق امام سجاد؟ع؟ را آورده‌ است. احمد بن علی نجاشی، رجال النجاشی، ص9. فراز مورد نظر: ... وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَیكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیا بِخَیرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَیهِ (من لا يحضره الفقيه، ج‌2، ص622). «حَقُّ»: حق به معنای ثابت و لازم است؛ بنابراین در صورت اطلاق و با ضمیمه مقدمات حکمت، بر وجوب دلالت دارد. حق، طلبی است که برای صاحب حق و بر عهده دیگری ثابت است و می‌تواند آن را مطالبه کند. هر حقی، برای طرف مقابل وظیفه‌ای الزامی را ایجاب می‌کند. پس وظایفی که در این خطبه بر دوش حاکم نهاده شده، وظایف الزامی و وجوبی است. «مَسْئُولٌ» و «وُلِّیتَهُ» این برداشت را تقویت می‌کند. ▫️این فراز: دلالت بر وظایف واجب پدر و مادر در حسن ادب (خوب تربیت کردن) دارد. یکی از مصادیق آن حسن ادب در تربیت اخلاقی است. 🔹@feqahat
‼️ دو خطر مهم اسلام منهای روحانیت و روحانیت منهای اسلام یعنی اسلام سکولار و امریکایی و اخوند سکولار!
هدایت شده از فقه فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حضرت آیت الله خامنه‌ای: یعنی استفاده از منابع. نکته: یکی از نواقص کتب موجود حوزه، آموزش ندادن استفاده از منابع است. مسئله مهم در اجتهاد، آموزش روش‌های استفاده از منابع است. یادگیری این مسئله، اجتهاد را سال‌ها جلو می‌اندازد. @feqahat
💢امیر مؤمنان به حجاب زنان گیر نمی‌دادند‼️ برخی این حرف را می‌زنند. اما معلوم نیست منظورشان کدام امیر است؟! علی ع و امیر المؤمنین واقعی کسی بودند که امام صادق ع نقل می‌‌کنند: جدشان امام علی(علیه السلام) هنگام به دست گرفتن زمام خلافت در کوفه مردان عراقی را این گونه سرزنش می نمود که: «يَا أَهْلَ‏ الْعِرَاقِ‏ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ‏ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؟!؛ ای مردم عراق، به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها به مردان تنه می زنند ... «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج؟!‏؛ آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید که زنان تان راهی بازارها و مغازه ها می شوند و با افراد بی دین برخورد می کنند؟!». (الكافي، ج‏5، ص: 537) اگر فقط شانه به شانه شدن زن و مرد در بازار اینگونه ایشان را ناراحت می‌کرده است: تن نمایی برخی زنان در جامعه اسلامی ایران را چه می‌گفتند؟ با مسئولان ما چگونه برخورد می‌کردند؟ 🔹@feqahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرات مسئولان لطفا پاسخ این مادر شهید را بدهند!
بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ بلکه انسان می‌خواهد آنچه (از عمرش) در پیش است همه را به فجور و هوای نفس گذراند. سوره قیامت آیه 5