نظام تربیت و حضرت زهرا۰۱.mp3
18.66M
🔹نظام تربیت اسلامی و حضرت زهرا س
جلسه یکم
🔸فرمول به دست آوردن اولویتها در نظام تربیت اسلامی
1⃣فرمول شماره ۱
▫️کشف نظام اولویت بر اساس امر و نهی الهی
هرآنچه امر شده و واجب شده از اولویت بیشتری نسبت به مستحبها برخوردار است.
هرآنچه نهی شده و حرام شده از اولویت در ترک بیشتری برخوردار است.
▫️فلسفه این فرمول چیست؟
▫️چرا در این فرمول نماز از روزه بالاتر است؟
▫️بر اساس این فرمول چه چیز در رشد ایشان تاثیر بیشتری داشت؟
ارایه شده در موسسه زیست بوم نهی
نظام تربیت و حضرت زهرا۰۲.mp3
13.05M
🔹نظام تربیت اسلامی و حضرت زهرا س
جلسه دوم
🔸فرمول به دست آوردن اولویتها در نظام تربیت اسلامی
2⃣فرمول شماره ۲
▫️اولویت دادن به اعمالی که در قرآن برتر دانسته شده
مانند مواردی که از افضل تفضیل استفاده شده.
مانند:
فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما
الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ
🔸مجاهدت یعنی کاری که در را مبارزه با دشمن باشد.
🔸زندگی حضرت زهرا س سراسر مجاهدت در راه خدا بود.
ارایه شده در موسسه زیست بوم نهی
نظام تربیت و حضرت زهرا س ۰۳.mp3
14.8M
🔹نظام تربیت اسلامی و حضرت زهرا س
جلسه سوم
🔸فرمول به دست آوردن اولویتها در نظام تربیت اسلامی
2⃣فرمول شماره ۳
▫️بررسی جایگاه اعمال در سیره و رفتار معصومان
▫️جایگاه استفاده از روشهای تربیتی در سیره اهل بیت، مقدار درجه اهمیت آن عمل را نشان میدهد.
▫️آیا قصاص مرتد در سیره اهل بیت ع بوده است؟
▫️در سیره تربیتی کدام روش بیشتر استفاده میشده است.
▫️در سیره حضرت زهرا به کدام رفتار بیشتر توجه شده است؟
ارایه شده در موسسه زیست بوم نهی
هدایت شده از فقه فرهنگی
سلسله جلسات #فقه_تربیت_جنسی
🔸فقه تربیت جنسی
🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
👇👇👇
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۱.mp3
18.81M
🔹#فقه_تربیت_جنسی . جلسه یکم
🔸1. در کنار آیات قرآن، روایات، سیره تربیتی، قاعده فقهی در فقه تربیتی جایگاه ویژهای پیدا کرده است؛ زیرا میتواند برای عناوینی که دلیل در آیات و روایات نیست، دلیل باشد.
🔸2. اهمیت بحث از تربیت جنسی در فقه تربیتی:
روایات و ادله مهمی که درباره آن وجود دارد؛
تربیت جنسی تاثیر مهمی در تربیت انسان دارد؛
🔸3. ادله تربیت جنیسی: ادله عام و خاص دارد.
ادله عام ادلهای است که ویژه تربیت جنسی نیست اما در آن کابرد دارد.
🔸4. ادله خاص تربیت جنسی:
در ادله روشهایی برای تربیت جنسی وجود دارد که بعد از بررسی میتوان از آن یک نظام ساخت.
🔸5. روشهای تربیت جنسی فرزندان:
یکم. اولین روش عدم مواجهه جنسی فرزندان: شیوه ندیدن مجامعت.
🔸ادله:
... عن أَبَاعبدالله؟ع؟ يَقُولُ: «لَا يُجَامِعِ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ لَا جَارِيَتَهُ وَ فِي الْبَيْتِ صَبِيٌّ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يُورِثُ الزِّنَا.» (الکافی، ج5، ص500)
▫️جمله خبری است اما در مقام انشاست؛
▫️به مناسبت حکم و موضوع، بیت به معنای اتاق است؛
▫️در این روایات سخن از ارتباط خاص است نه صرف نگاه.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی 02.mp3
31.42M
🔹#فقه_تربیت_جنسی . جلسه 2
🔸روش عدم مواجهه جنسی فرزندان: شیوه ندیدن مجامعت
▫️رسُولُ اللَّهِ ص «وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا غَشِيَ امْرَأَتَهُ وَ فِي الْبَيْتِ صَبِيٌّ مُسْتَيْقِظٌ يَرَاهُمَا وَ يَسْمَعُ كَلَامَهُمَا وَ نَفَسَهُمَا مَا أَفْلَحَ أَبَداً إِذَا كَانَ غُلَاماً كَانَ زَانِياً أَوْ جَارِيَةً كَانَتْ زَانِيَةً» (الکافی، ج5، ص501)
▫️أبُوجَعْفَرٍع «إِيَّاكَ وَ الْجِمَاعَ حَيْثُ يَرَاكَ صَبِيٌّ يُحْسِنُ أَنْ يَصِفَ حَالَكَ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كَرَاهَةَ الشُّنْعَةِ قَالَ لَا فَإِنَّكَ إِنْ رُزِقْتَ وَلَداً كَانَ شُهْرَةً عَلَماً فِي الْفِسْقِ وَ الْفُجُور.» وسائل الشیعة، ج20، ص134
▫️أبی عبدالله ع «إِيَّاكَ أَنْ تُجَامِعَ أَهْلَكَ وَ صَبِيٌّ يَنْظُرُ إِلَيْكَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ؟صل؟ كَانَ يَكْرَهُ ذَلِكَ أَشَدَّ كَرَاهِيَةٍ.» (وسائل الشیعة، ج20، ص134)
▫️علِيٍّ ع «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟ أَنْ يُجَامِعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ الصَّبِيُّ فِي الْمَهْدِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمَا.» (مستدرک الوسائل، ج14، ص228)
🔸ضعفهایی در سند هست؛ اما برپایه قاعده ضم احادیث میتوان مفهومی کلی از آنها برداشت کرد.
جایی که ثواب و عقاب یا فلسفه اخروی بیان میشود جایگزین امر و نهی انشائی است.
در این روایات ارتباط خاص مورد نظر است؛ در یک اتاق که صدا و تصویر آن را کودک ببیند مورد نظر است؛ حتی اگر کودک ممیز نباشد؛ این عمل مکروه نیست و حرام است؛ کراهت پیامبر، کراهت درونی است نه کراهت خود عمل!
با الغای خصوصیت وجوب بازداری کودک از دیدن هر ارتباط جنسی بر میاید.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی 3.mp3
32.64M
🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه سوم
🔸ادامه روش تربیت جنسی:
🔸روش عدم مواجهه جنسی فرزندان: شیوه جداسازی بستر
🔸الف) روایات دلالتکننده بر تفریق مضاجع پس از دهسالگی
▫️رسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «الصَّبِيُّ وَ الصَّبِيُّ وَ الصَّبِيُّ وَ الصَّبِيَّةُ وَ الصَّبِيَّةُ وَ الصَّبِيَّةُ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِينَ.» وسائل الشیعة، ج20، ص231
▫️ابی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «يُفَرَّقُ بَيْنَ الْغِلْمَانِ وَ النِّسَاءِ فِي الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِينَ.» الکافی، ج6، ص47
▫️ جعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ؟ع؟ قَالَ: «يُفَرَّقُ بَيْنَ الصِّبْيَانِ وَ النِّسَاءِ فِي الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِينَ.» وسائل الشیعة، ج21، ص461.
🔸 ب) روایت دلالتکننده بر جداسازی بستر کودکان پس از ششسالگی
▫️«رُوِيَ أَنَّهُ يُفَرَّقُ بَيْنَ الصِّبْيَانِ فِي الْمَضَاجِعِ لِسِتِّ سِنِينَ.» ، وسائل الشیعة، ج20، ص231
▫️روایت 6 سال ضعیف است. درنتیجه همان 10 سال ملاک است.
🔸جمع بندی
▫️«یفرّق» ظهور در وجوب دارد. اما حمل آن بر وجوب بعید است؛ ظهور آن در وجوب در صورت فساد یا عریان خوابیدن نظر دارد؛ ازاینرو میتوان «یفرّق» را بر جامع بین وجوب و استحباب حمل کرد.
▫️ملاک در صدق وحدت مضجع، تشک یا لحاف واحد نیست؛ بلکه بر حسب تشخیص عرفی است.
به نتقیح مناط، هرنوع جداسازی بستر بین کودکان ده ساله یا بین کودک ده ساله و برزگترها مستحب و در مواردی واجب است. مناط جلوگیری از فساد است.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۴.mp3
32.42M
🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه چهارم
🔸ادامه روش تربیت جنسی:
🔸روش اجازهخواهی هنگام ورود به اتاق خلوت اولیا (استیذان)
((لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ ...)) سوره نور،آیه 58 و 59.
🔸نکات
عوره معنای عامی دارد و شامل هرچیزی است که افراد دوست ندارند دیده شود.
«حِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم» كنايه از آن است که اولیا در حالى هستند كه ميل ندارند دیگران ايشان را در آن حال ببينند.
- اوقات ذکرشده موضوعیت ندارد و کنایه از اوقات خلوت است.
- در غیر اوقات خلوت، اذنخواهی مملوک و کودک نیاز نیست.
🔸هرچند فرزند مکلف نیست اما این تکلیف والدین است که او را اینگونه تربیت کنند!
🔸روایاتی فلسفه این امر را بیان کردهاند که محدود نیست به اینکه حتما والدین ارتباط خاص داشته باشند.
🔸این آیه تنها در مورد تربیت جنسی نیست و اتفاقا از جهت تربیت اخلاقی و فهماندن حریم شخصی والدین به فرزند نیز هست!
🔸لم بلغ الحلم شامل سنی است که متوجه این امور میشود و حتی سن کمتر.
🔸در این روش نیز نوعی احتیاط تربیتی دیده میشود تا آن مسئله اصلی که ندیدن والدین باشد، اتفاق نیافتد. در روشهای تربیت جنسی نوعی احتیاط دیده میشود.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۵.mp3
35.05M
🔹#تربیت_جنسی جلسه پنجم
🔸ادامه روشهای تربیت جنسی:
🔸نگاهنکردن به عورت بچه ممیز
▫️علِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ؟ع؟ إِذَا حَضَرَ وِلَادَةُ الْمَرْأَةِ قَالَ أَخْرِجُوا مَنْ فِي الْبَيْتِ مِنَ النِّسَاءِ لَا تَكُونُ الْمَرْأَةُ أَوَّلَ نَاظِرٍ إِلَى عَوْرَتِهِ.» من لایحضره الفقیه، ج3، ص560
▫️أبُوعبدالله؟ع؟: «لَا يَدْخُلِ الرَّجُلُ مَعَ ابْنِهِ الْحَمَّامَ فَيَنْظُرَ إِلَى عَوْرَتِهِ.» وسائل الشیعۀ، ج2، ص56.
🔸مباشرتنکردن با عورت بچه پس از شش سالگي ▫️علِيٌّ ع: «مُبَاشَرَةُ الْمَرْأَةِ ابْنَتَهَا إِذَا بَلَغَتْ سِتَّ سِنِينَ شُعْبَةٌ مِنَ الزِّنا.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص230.
🔸پرهیز از بوسیدن لبها و گونهها با قصد ریبه
▫️ابی عبدالله ع: «لَيْسَ الْقُبْلَةُ عَلَى الْفَمِ إِلَّا لِلزَّوْجَةِ أَوِ الْوَلَدِ الصَّغِيرِ.» ، الکافی، ج2، ص186.
🔸در دامن ننشاندن و نبوسیدن دختر 6 ساله نامحرم
▫️ أبَاعبدالله؟ع؟ فَقَالَ لَهُ عِنْدِي جُوَيْرِيَةٌ لَيْسَ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا رَحِمٌ وَ لَهَا سِتُّ سِنِينَ قَالَ: «لَا تَضَعْهَا فِي حَجْرِک.» من لایحضره الفقیه، ج3، ص436.
🔸این روشهای در تربیت فرزند است که تا به حال بیان شده است و گویای نوعی احتیاط در بعد تربیت جنسی است. وگرنه تمام این اوامر را نمیتوان حمل بر وجوب در تمامی مراتب کرد؛ اما نشان میدهد دراین بعد از تربیت نوعی احتیاط لازم است. از سویی این روشهای تصریح شده موضوعیت دارند.
🔸نکات و جمع بندی در جلسه بعد
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۰۶.mp3
24.92M
🔹🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه ششم
🔸ادامه روشهای تربیت جنسی تا دوران ممیزی:
🔸برداشت از ادله روشهای تربیت جنسی تا دوران ممیزی:
▫️1. با نوعی احتیاط در تربیت جنسی مواجه هستیم با اینکه کودکان لزوما به سن تکلیف نرسیده اند. مانند جداسازی بستر یا لزوم اذن گرفتن برای ورود به اتاق خواب که احتیاطی برای جلوگیری از آسیب احتمالی است. در دیگر ساحات تربیتی چنین احتیاطی کمتر وجود دارد.
▫️2. این دوران پیش از سن تکلیف است و خطاب به والدین فرزندان است. از باب زمینهسازی برای تربیت. این دوران قبل از ممیزی و بلوغ دوران زمنیه سازی سلامت جنسی کودک است. این دوران از پیش از تولد شروع میشود تا دوران ممیزی.
در این دوران آموزش مستقیم جنسی وجود ندارد و کودک را وارد فضای جنسی نمیکند اما روشهای احتیاطی را برای سلامت و امنیت فرزند به والدین آموزش میدهد. مانند جداسازی بستر، بوس نکردم لب دختر یا بر روی پا نگذاشتن او توسط نامحرم ولو پیش از تکلیف دختر. به خلاف نگاه غربی و سند 2030 که فرزند را زودتر از لزوم وارد فضای جنسی میکند و کودکی را از او میگیرد!
▫️3. در تربیت جنسی توجه به حریم مربی و متربی توجه شده است و همه مسائل پسر را نباید مادر به او بگوید و نباید هر چیزی را پدر به دختر بگوید.
▫️4. سخن از این است که پیش از اینکه فرزندان وارد دقتهای جنسی شوند او را وارد مسائل جنسی نکنید؛ اگر وارد این فهم شد، ممیز میشود و دوره دوم تربیت جنسی شروع میشود.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۰۷.mp3
28.85M
🔹🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه هفتم
🔸 روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی تا ازدواج (دوران دوم تربیت جنسی):
🔸در تقسیم بندی تربیت جنسی، ملاک دوران ممیز است. نه لزوما دوران تکلیف.
دوره دوم از ممیزی تا ازدواج است. زیرا آموزش جنسی در دوران ازدواج کاملا مستقیم است.
دوران ممیزی تا ازدواج، دوران سازماندهی جنسیتی است. ادله سازماندهی جنسیتی:
1. آیه 53 احزاب: ((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن... .)).
این آیه خاص زنان پیامبر است.
معادل پوشش در فقه کلمه «ستر» است؛ اما اشتباه رایج به پوشش، حجاب گفته میشود. حجاب به معنای مانع و کج نشینی است.
این آیه تنهای جایی است که کلمه حجاب در مورد ارتباط با خانمها مطرح شده است؛ اما الغای خصوصیت از این آیه به همه زنان سخت است و نمیتوان گفت در مورد همه زنان است.
این آیه یک سطحی بیشتر از رعایت را برای زنان پیامبر لازم میداند.
آیه دستور میدهد با زنان پیامبر از پشت پرده و مانعی ارتباط داشته باشید..أَبِيبَصِيرٍ قَالَ كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِيجَعْفَرٍ(ع) فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ: «لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.» ( وسائل الشیعة، ج20، ص198)
این برخورد سخت حضرت نشان میدهد مزاح خاص در یک فضای دونفری بوده است. این برخورد تند حضرت نشان از حرمت اینگونه برخورد دارد.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۸.mp3
34.06M
🔹#تربیت_جنسی جلسه هشتم
🔸 ادامه روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی
🔸دو موثقه اول مسعدة
▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «أَرْبَعٌ يُمِتْنَ الْقَلْبَ ... وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ يَعْنِي مُحَادَثَتَهُنَّ وَ ....» وسائل الشیعۀ، ج20، ص.197
نکات مهم: ملاک مولوی یا ارشادی بودن آیات و روایات چیست؟
▫️«لَا تَبْدَءُوا النِّسَاءَ بِالسَّلَامِ وَ لَا تَدْعُوهُنَّ إِلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ النَّبِيَّ؟صل؟ قَالَ: النِّسَاءُ عَيٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا عِيَّهُنَّ بِالسُّكُوتِ وَ اسْتُرُوا عَوْرَاتِهِنَّ بِالْبُيُوتِ» وسائل الشیعۀ، ج20، ص234.
▫️وجه جمع روایت:
«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟ يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ علیه وَ كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ؟ع؟ يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ يُعْجِبَنِي صَوْتُهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ.» ، وسائل الشیعۀ، ج12، ص77.
▫️قالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ؟ع؟: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحُونَ.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص235.
▫️از نکات مهم این رویات این است که حضرت مردان را مخاطب ارشاد و نهی از منکر خویش قرار میدهد.
▫️این روایت به مطلق اختلاط زن و مرد دلالت ندارد و به اختلاط خاص دلالت دارد؛ یعنی فقط مواردی که برخوردی بین زن و مرد صورت میگیرد.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۹.mp3
23.19M
🔹#تربیت_جنسی جلسه نهم
🔸 ادامه روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی
▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «لَيْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِيقِ شَيْءٌ وَ لَكِنَّهَا تَمْشِي فِي جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِيق.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص183.
«لیس» در حرمت، ظهور دارد؛ اما با توجه به سیره قطعی متشرعه بر عدم حرمت این امر، باید از ظهور آن در حرمت دست برداشت و آن را بر کراهت یا بر مواردی که فتنه باشد، حمل کرد!
▫️رسُولِ اللَّهِ؟صل؟ فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: «... وَ نَهَى أَنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرْأَةُ عِنْدَ غَيْرِ زَوْجِهَا وَ غَيْرِ ذِي مَحْرَمٍ مِنْهَا أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِ كَلِمَاتٍ مِمَّا لَا بُدَّ لَهَا مِنْهُ ... .» من لایحضره الفقیه، ج4، ص6.
این روایت از لحاظ دلالی بر کراهت نداشتنِ صحبت با نامحرم به مقدار ضرورت دلالت دارد و بیش از آن مکروه است
▫️أنَّهُ قَالَ لِفَاطِمَةَ مَا خَيْرُ النِّسَاءِ قَالَتْ: «(لَا يَرَيْنَ النِّسَاءَ) وَ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَوْنَهُنَّ... .» ، بحار الأنوار، ج37، ص69.
تعبیر «خیر النّساء» بر استحباب دلالت دارد و نشان از اینکه در مراتبی بالاتر، و در صورت ظرفیت برخی بیشتر رعایت کنند.
▫️روایات نهی از سوارکردن زنان بر اسب.
فقها معاصر قائل به حرمت صرف سوار شدن زنان به اسب نیستند بلکه در اسب سواری و تیراندازی بر عدم فسادی دیگر مانند اختلاط زن و مرد تاکید دارند.
آنچه در این روایات نهی شده است همان تهییج شهوت است.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۱۰.mp3
26.43M
🔹#تربیت_جنسی جلسه دهم
🔸 جمعبندی روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی
▫️در مجموع میتوان به جمعبندی زیر اشاره داشت:
1. اینکه کسی زنان را نبیند و کسی هم زن را نبیند، یک روایت داشت که معتبر نبود.
2. استحباب رفت و آمد کم با جنس مخالف و اختلاط کم، مشترک بیشتر ادله بود.
3. در صورت برخورد فیزیکی زن و مرد، چنین برخوردی حرام است.
4. تکلم با زنان اگر با قصد ریبه باشد، به طور مطلق، حرام است؛ اگر قصد ریبه نباشد، در زنان جوان و زنان پیر زیبایی که تأثیرگذارند، کراهت دارد و در غیر آن کراهت هم ندارد.
5. در حکم خروج زنان از خانه نیز، اگر بیرونرفتن زن باعث گناه شود، حرام و در غیر این صورت مکروه است. خانهماندن در حکم حرمت موضوعیتی ندارد و اگر در خانه مرتکب حرام میشود، حرمت دارد و اگر در بیرون از خانه مرتکب حرام نمیشود، حرمت ندارد.
6. بحث اشتغال زنان هم محکوم به احکام فوق است. در شغلهای ضروری عنوان ثانوی در صورت اهمبودن، مقدم میشود.
در مجموع در صورت خلوت با اجنبی و ریبه و مدافعه حرمت دارد و در بقیه موارد، مراوده زیاد، کراهت دارد و در بقیه موارد، کراهت هم ندارد.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۱۱.mp3
29.29M
🔹#تربیت_جنسی جلسه یازدهم
🔸 جمعبندی نظام تربیت جنسی
🔸سه مرحله تربیت جنسی در اسلام: بر اساس روشهای تصریحی در آیات و روایات
▪️1. پیش از ممیزی: توجه دادن به مربی برای مراقب جنسی از فرزند
▪️2. بعد از ممیزی: ساماندهی جنسیتی
▪️3. دوران ازدواج:
▫️شناختی: آموزههای جنسی در روایات با تاکید بر: عاطفی بودن رابطه زناشویی، اذیت نشدن زوجه، دعاهای درخواست فرزند صالح و دیگر آداب عبادی آن
▫️گرایشی: تشویق به ازدواج؛ تغییر نگرش درباره ازدواج و ابعاد مادی آن؛ معیار قرار ندادن امور مالی در ازدواج و تزویج؛ مانع ندیدن مشکلات مادی برای ازدواج نکردن؛ تشویق به مهریه کم؛ معیارقرارندادن موقعیت و قومیت در ازدواج و تزویج
▫️رفتاری: رفع موانع رفتاری و خارجی ازدواج از راه تشویق والدین و دیگر مؤمنان به ازدواج دادن فرزندان و دیگران.
🔹@feqahat
تربیت جنسی ۱۲.mp3
25.16M
#تربیت_جنسی جلسه دوازدهم
🔸 آیا در تربیت جنسی برای ترک یک گناه بزرگ میتوان گناهی کوچکتر را به متربی تجویز کرد؟
♨️این پرسشی پرتکرار و مهم است‼️
در دل این پرسش پرسشی کلیتر قرار دارد که: آیا در تربیت، هدف، وسیله را توجیه میکند؟
🔹پاسخ:
🔸1. هدف اصلی تربیت چیست؟ هدف اصلی تربیت رساندن متربی به عبودیت است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون» (ذاريات : 56) با گناه نمیتوان کسی را به این هدف رساند.
🔸2. استثنائاتی که درباره جواز غیبت فاسق، ظالم و بدعتگذار و مانند آن بیان شده است، استثنا هستند و فقط باید بهطور محدود و با شرایطی فقط در همان موارد استفاده شوند! و حکم کلی نمیدهند که بتوان قاعدهای کلی برداشت کرد که برای ترک گناهی بدتر گناهی پایینتر را انجام داد!
🔸3. ادلهای که بهطور خاص میگویند: «لَيْسَ فِي الْحَرَامِ شِفَاء». یعنی خداوند در گناه، شفا قرار نداده است. ممکن است گناه درمانی کوتاه مدت باشد؛ اما شفا نیست. ممکن است در ظاهر گناهی مانند شراب خوردن مشکلی را در انسان حل کند؛ اما مشکلات جسمی و روحی بیشتری بهوجود میآورد. ممکن است اگر به کسی که دچار همجنسگرایی شده، بگوییم دوست دختر داشته باش، این مشکل او حل شود، اما او را در وادی گناهی دیگر انداختهایم که معلوم نیست این گناهش کمتر باشد. زیرا گناهی که با اطمینان به اینکه مربی گفته است و بدون ترس و احساس گناه انجام گیرد، بدتر از گناهی است که از روی ترس و حیا از دیگران انجام گرفته است!
♨️مربی که گناهی را تجویز میکند، بدترین خیانت را به متربی کرده است!
🔹@feqahat
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#معرفی_درس
#فقه_تربیت
#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش
🌀 عنوان درس: فقه نظام آموزش و پرورش
▫️بررسی نظام آموزش و پرورش در ادله (آیات، روایات، سیره و ...)
▫️آیا حاکمیت اسلامی در قبال تعلیم و تربیت جامعه و نظام آموزش و پرورش وظیفه شرعی دارد؟
🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان
🕌 محل برگزاری: حوزه علیمه قرآن و عترت
مشهد مقدس، خیابان آیت الله شیرازی، شیرازی 17، پلاک4
📅 زمان: 4شنبهها، ساعت 12
🔹بارگذاری این درس و همچنین فقه ساحات تربیتی (فقه تربیت عبادی، تربیت جنسی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی) در: @feqahat
#فقه_مضاف
#فقه_تربیت
#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش
سلسله جلسات فقه تربیتی ناظر به مدرسه در حوزه علمیه قرآن و عترت مشهد مقدس.
آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟
👇👇👇
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
#فقه_تربیتی
🔹 #فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یکم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱)
استاد #عجمی
🔸مشکل و مسئله چیست؟
🔸أدلّه معتبره در استنباط کدام اند ؟
🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در
مسائل جدید فقهی
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه دوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن
▫️آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه دریچهای جدید را برای مسلمانان باز کرد.
🔸این آیه از ادله نظام ساز است
🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است!
🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان میدهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد!
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه سوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
برداشت از ارشاد جاهل:
▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است.
نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد.
اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی!
▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل:
🔹آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود.
در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد.
🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ...
قالب مقدم است یا محتوا؟
برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه چهارم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
🔸 آیات سؤال
((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7.
▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان میکند. اگر نمیدانید باید جستجو و سوال کنید!
▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده!
▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند!
▫️مناسبات حکم و موضوع نشان میدهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است.
▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟
پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟
▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است.
▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است.
حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ...
▫️نکات دیگر:
استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟
آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه پنجم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آیات کتمان علم
این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم میگوید آنها که میدانند باید بیان کنند.
▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42
▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146.
▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15.
🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است.
🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود.
🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است.
🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
💢تلخترین سخن رهبر انقلاب(حفظهالله) در دیدار بانوان:
«دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبتهایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرفهایی که آماده کرده بودم و میخواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینهها زیاد صحبت کردهایم.»
حرفهای بر زمین مانده فرهنگی.....
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه ششم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه تبيين
آل عمران آیه 187.
عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطعنظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ»
▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است.
سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید.
▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد.
🔸آیه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104
وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب.
🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد.
این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع.
🔹@tarbiatmadresei_ir