هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
ajami1_1.mp3
17.3M
🔹از سلسله پیشنشستهای همایش فقه تربیت المصطفی العالمیه خراسان رضوی
🔹کارگاه تحلیل تربیتی
#روش_شناسی تفقه تربیتی
🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
▫️تحلیل تربیتی چیست؟ چه ارتباطی با فقه تربیتی دارد؟
▫️تحلیل تربیتی در فقه: در دستگاههای فقهی شیعه تحلیل تربیتی (مقاصد الشرعه، علل الشرایع) برای بهدست آوردن حکم جایگاه چندانی ندارد. در برداشت احکام تربیتی با وجود اطلاقها و عمومات نیازی برای استفاده از تحلیلها م مقاصد و علل و حکمتها نیست.
▫️تحلیل تربیتی در تربیت اسلامی: تحلیل تربیتی پسا حکم است! یک روش پژوهشی میان رشتهای است.
▫️هدف، بیان فلسفه احکام تربیتی است؛ در جهت تقویت باورهای دینی و نه فتوا دادن بر اساس آن تحلیل!
▫️تحلیل تریبتی یک روش تربیتی برای پذیرش احکام تربیتی از سوی جامعه است؛ اما باید این نکته بیان شود که حکم دائر مدار این فلسفه و حکمت تربیتی نیست.
▫️بنابراین تحلیل تربیتی یک تفقه به معنای عام است نه معنای خاص که فتوا دادن است.
🔸منابع تحلیل تربیتی:
1. آیات و روایات (علل الشرایع؛ ثواب و عقاب الاعمال)
2. پیشنیه و کارهایی که با هدف تحلیل تربیتی و پژوهشهای میان رشتهای کار شده است.
3. پژوهشهای تربیتی در مورد همان موضوع. برای نمونه، پژوهشهایی که در مورد ازدواج، دیه و ... حتی منابع غیر تربیتی مانند منابع جرم شناسی که در تحلیل احکام پوشش و حجاب و احکام اجتماعی قابل استفاده است.
🔸دو مدل تحلیل تربیتی:
1. تحلیل یک حکم. با توجه به اینکه حکم است و در مقالم برداشت حکم نیستید.
2. تحلیل تربیتی ادله فقهی یک حکم. برای افرادی که توان فقاهتی نسبی دارند.
💠@feqhe_tarbiati
این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست!
تصور کنید به خانه وارد شدید. تا میخواهید راحتتر بنشید و راحتتر سخن بگویید، نگاه شما به یک نوشته بر دیوار بیافتد: «این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست». با دیدن این نوشته تغییری در رفتار شما به وجود نمیآید؟
واقعیت این است که در خانه همه این نوشته وجود دارد؛ اما کسی به این نوشتهها توجه نمیکند!
در خانه شما نوشته شده که دوربین فرزندانتان روشن است. در میهمانی و خانه دیگران نیز نوشته است که
فرزندان آن خانه دوربین مداربسته دارند و تمامی رفتار شما را ملاحظه میکنند! اما کسی به این نوشتهها توجه نمیکند.
واقعیت این است که فرزندان از رفتار والدین و بزرگترهای محبوبشان چنان الگوی میگیرند که گویی دقیقا روبهروی دوربین مدار بستهای نشستهاند و رفتار را با دقت نظاره و از آن تقلید کردهاند؛ حتی بدون اینکه متوجه این الگوگیری باشند!
ممکن است به همین دلیل باشد که روایات تاکید کردهاند که تنها راه هدایت دیگران امر و نهی مستقیم آنها نیست؛ بلکه باید با رفتار خود، دیگران را به خوبیها دعوت کرد. زیرا گاهی تاثیر الگوگیری از رفتار ما بیشتر از گفتار ماست.
امام صادق فرمودند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِیرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِیةٌ؛ با غير زبان مردم را به دين دعوت كنيد،آنها بايد ورع و پارسائى و تلاش و نماز و كار خير شما را ببينند،زيرا خود اين اعمال، دعوت كننده هستند!
#یادداشت
🔹@feqahat
یک #یادداشت غیر فقهی
🌸بهار در بهار
🔸سال شمسی با بهار طبیعت و بهار ولایت شروع میشود. که عید غدیر در بهار بوده و سالگرد شمسی آن، نوروز میشود.
اما امسال، این بهار در دلش بهاری دیگر دارد؛ بهار ایمان.
🔸در بهار طبیعی چوبِ بهظاهر خشک درختان زنده میشوند؛ میرویند؛ سبز میشود. در رمضان، قلبهای خشکیده، به لطف الهی، در سحرها جانی تازه مییابند.
🔸بهار که میشود، هر گیاهی بهاندازه توان خود از آن استفاده میکند. سبزهها برای مدتی کوتاه حیات مییابند؛ اما درختان تنومند، برای یک سال خود آب و انرژی ذخیره میکنند. در رمضان هم، برخی تنها با نخوردن، جسم و روح را جلا میدهند؛ اما سالکانِ قهار خداوند، توشه معنوی یک سال خود را ذخیره میکنند.
🔸در بهار، هر شب که صبح میشود، دشتی سبز شده جدیدی را میبینیم؛ در رمضان، هر شب خداوند دهها هزار از بندگانش را میبخشد و شب قدر، بیش از شمارش من و شما بخشیده و زنده و سبز میشوند.
🔸از بادهای بهاری، بدن را نباید پوشاند؛ زیرا باد بهاری با بدن، همان کاری را میکند که با درختان میکند. در رمضان، با خواب و خوردن بیجا، نباید جان را از این بادهای رحمت الهی بپوشانیم؛ زیرا رحمت الهی در رمضان با جان ما همان کاری را میکند که با جان پیامبر ص و اهلبیت ع میکرد.
بهار، عمرش کوتاست و خوشا به حال استفادهکنندگان از قرآن و رمضان نیز یک ماه بیشتر نیست! که
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت.... باقی همه بیحاصلی و بیخبری بود.
خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین... افسوس که آن گنج روان رهگذری بود.
💠💠💠
سال نو ایمانی و شمسی شما مبارک🌹
ارادتمند
عجمی
▫️
May 11
tarbiatakhlaqi3.mp3
19.48M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه سوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸جایگاه سیره در فقه تربیتی
اصل بر این است که سیره دلالت بر اباحه دارد؛ اما سیره در فقه تربیتی جایگاه ویژهای دارد. سیره در معصوم در تربیت و سیره بیان شده در قرآن دلالت بر رجحان (استحباب یا وجوب) دارد.
🔸سیره حضرت لقمان در تربیت اخلاقی فرزندان:
قرآن کریم سیره حضرت لقمان؟ع؟ در تربیت اخلاقی فرزندش را اینگونه توصیف میکند:
((وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یعِظُهُ یا بُنَی ... لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُور وَ اقْصِدْ فی مَشْیكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر
1. نقل یک رفتار در قرآن و تایید آن دلالت بر رجحان آن عمل دارد؛ هرچند انجام دهنده آن پیامبر نباشد.
🔸این آیات دلالت بر این دارد که حضرت لقمان نکاتی اخلاقی به فرزندش بیان میآموختند. از این عمل خاص الغای خصوصیت میشود به هر نوع شناخت افزایی در تربیت اخلاقی فرزندان. اما به انجام هر عمل تربیتی برای تربیت اخلاقی فرزندان سخت است که الغای خصوصیت کرد.
یعنی دلالت بر عمل رفتاری والدین ندارد و در حوزه امر و نهی و شناختدهی میتواند دلیل باشد.
2.قدر متیقین از این دلیل استحباب تربیت اخلاقی فرزندان در بعد شناختی دارد.
🔸دلیل دوم، روایاتی است که بر تادیب فرزند دلالت دارد ...
🔹@feqahat
Roozeh-v4.pdf
162.7K
🌀جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان
❇️کاری از موسسه موضوعشناسی
✅زیر نظر حجت الاسلام استاد فلاح زاده
🔸 بسیار کاربردی و زیبا
🔸پیشنهاد میشود برای دیگران ارسال کنید و در ثواب بیان احکام الهی شریک شوید.
🔹@feqahat
ajami03.mp3
8.39M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه چهارم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸دلیل دیگر: فرازی از رساله حقوق امام سجاد
این رساله منبعی بسیار عالی برای گفتمانهای میان ادیانی است.
▫️سند این رساله قابل تصحیح است. مرحوم نجاشی رساله حقوق امام سجاد؟ع؟ را آورده است. احمد بن علی نجاشی، رجال النجاشی، ص9.
فراز مورد نظر:
... وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَیكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیا بِخَیرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَیهِ (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص622).
«حَقُّ»: حق به معنای ثابت و لازم است؛ بنابراین در صورت اطلاق و با ضمیمه مقدمات حکمت، بر وجوب دلالت دارد. حق، طلبی است که برای صاحب حق و بر عهده دیگری ثابت است و میتواند آن را مطالبه کند. هر حقی، برای طرف مقابل وظیفهای الزامی را ایجاب میکند. پس وظایفی که در این خطبه بر دوش حاکم نهاده شده، وظایف الزامی و وجوبی است. «مَسْئُولٌ» و «وُلِّیتَهُ» این برداشت را تقویت میکند.
▫️این فراز:
دلالت بر وظایف واجب پدر و مادر در حسن ادب (خوب تربیت کردن) دارد. یکی از مصادیق آن حسن ادب در تربیت اخلاقی است.
🔹@feqahat
‼️ دو خطر مهم
اسلام منهای روحانیت
و
روحانیت منهای اسلام
یعنی اسلام سکولار و امریکایی و اخوند سکولار!
هدایت شده از فقه فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امیر مؤمنان به حجاب زنان گیر نمیدادند‼️
برخی این حرف را میزنند. اما معلوم نیست منظورشان کدام امیر است؟!
علی ع و امیر المؤمنین واقعی کسی بودند که امام صادق ع نقل میکنند:
جدشان امام علی(علیه السلام) هنگام به دست گرفتن زمام خلافت در کوفه مردان عراقی را این گونه سرزنش می نمود که: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؟!؛ ای مردم عراق، به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها به مردان تنه می زنند ...
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج؟!؛ آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید که زنان تان راهی بازارها و مغازه ها می شوند و با افراد بی دین برخورد می کنند؟!». (الكافي، ج5، ص: 537)
اگر فقط شانه به شانه شدن زن و مرد در بازار اینگونه ایشان را ناراحت میکرده است: تن نمایی برخی زنان در جامعه اسلامی ایران را چه میگفتند؟
با مسئولان ما چگونه برخورد میکردند؟
🔹@feqahat
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرات مسئولان لطفا پاسخ این مادر شهید را بدهند!