هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
#فقه_تربیتی
🔹 #فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یکم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱)
استاد #عجمی
🔸مشکل و مسئله چیست؟
🔸أدلّه معتبره در استنباط کدام اند ؟
🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در
مسائل جدید فقهی
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه دوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن
▫️آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه دریچهای جدید را برای مسلمانان باز کرد.
🔸این آیه از ادله نظام ساز است
🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است!
🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان میدهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد!
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه سوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
برداشت از ارشاد جاهل:
▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است.
نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد.
اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی!
▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل:
🔹آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود.
در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد.
🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ...
قالب مقدم است یا محتوا؟
برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه چهارم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
🔸 آیات سؤال
((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7.
▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان میکند. اگر نمیدانید باید جستجو و سوال کنید!
▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده!
▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند!
▫️مناسبات حکم و موضوع نشان میدهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است.
▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟
پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟
▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است.
▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است.
حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ...
▫️نکات دیگر:
استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟
آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه پنجم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آیات کتمان علم
این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم میگوید آنها که میدانند باید بیان کنند.
▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42
▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146.
▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15.
🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است.
🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود.
🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است.
🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
💢تلخترین سخن رهبر انقلاب(حفظهالله) در دیدار بانوان:
«دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبتهایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرفهایی که آماده کرده بودم و میخواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینهها زیاد صحبت کردهایم.»
حرفهای بر زمین مانده فرهنگی.....
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه ششم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه تبيين
آل عمران آیه 187.
عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطعنظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ»
▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است.
سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید.
▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد.
🔸آیه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104
وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب.
🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد.
این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هفتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104
نکات: روشهای تربیتی دو دستهاند:
روشهای مصرح که جایگاه ویژهای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانهای هم داشتند.
دسته دوم روشهای عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی میگویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند.
در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان میکند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان میکند.
در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند!
🔸آيه وظایف پیامبران
مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي أدْعُوا إلى اللّه على بصيرةٍ أنا و من اتّبعني.)) یوسف، آیه 108.
🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع)
هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان میدهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند.
این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند.
یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد.
▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هشتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8)
استاد #عجمی
🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان
▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت میکنند که شامل علما میشود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد.
آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.))
▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه میداند.
آیه 104، سوره آلعمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون.
آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.))
آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.))
ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟
🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان میکند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان میگوید!
🔸این ادله و دیگر ادلهای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت میکند!
🔹@tarbiatmadresei_ir
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇
https://ana.ir/fa/news/888430...
فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 htt
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇
https://ana.ir/fa/news/888430...
باسمه تعالی
بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزادهای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است.
زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را میرنجاند؛ بهویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گماردهاند.
بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیستها سختتر خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند.
اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسانهای آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است.
سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفهای خود هر آنچه میتوانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟
بنابراین از شما نیز میخواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولتهای خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتشبسهای ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایتها پایان نیابد.
▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
💢استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نقد و بررسی عرفانهای غیروحیانی:
بزرگترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است
▫️▫️▫️▫️▫️
معنا و معنویتی که در ادیان الهی به ویژه اسلام و تشیع مطرح است خاصتر، خالصتر و به توحید نزدیکتر میشود. چنان که در ادبیات معنوی نهج البلاغه با توحید الهی خاصی مواجه میشویم و حضرتامیر(س) در توصیه اخلاقی به امام حسن(ع) میفرمایند: همه آنچه گفتم وقتی حاصل میشود که از جانب خدا توفیق باشد.
بزرگترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است
متن کامل در👇👇👇
https://qudsonline.ir/xb6h7