هدایت شده از سیدنقی موسوی
فقه حکمرانی تربیتی ج هجدهم 021108.mp3
19.24M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
8 بهمن 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه هجدهم
ادامه بررسی حدیث رساله الحقوق
نکات مقدماتی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از سیدنقی موسوی
فقه حکمرانی تربیتی ج نوزدهم 021108.mp3
20.05M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
8 بهمن 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه نوزدهم
ادامه بررسی حدیث رساله الحقوق
فراز مربوط به حقوق و تکالیف تربیتی خانواده
شرح مفردات و احکام مستنبطه
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از سیدنقی موسوی
فقه حکمرانی تربیتی ج بیستم 021115.mp3
18.69M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
15 بهمن 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه بیستم
ادامه بررسی حدیث رساله الحقوق
فراز مربوط به حقوق و تکالیف تربیتی خانواده
...
...
مباشرت و تسبیب در تربیت و دلالت آن در طراحی در الگوی حکمرانی تربیتی
....
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از سیدنقی موسوی
فقه حکمرانی تربیتی ج بیست یکم 021115.mp3
21.95M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
15 بهمن 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه بیست و یکم
ادامه بررسی حدیث رساله الحقوق
فراز مربوط به حقوق و تکالیف تربیتی حکومت
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
ویژه نامه کتاب سال حوزه 25 9 بهمن 1402 نهایی.pdf
29.95M
📚 #ویژه_نامه
📖 فایل ویژهنامه بیست و پنجمین همایش کتاب سال و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔰کانال رسمی کتاب سال حوزه
https://eitaa.com/ketabesal
هدایت شده از سیدنقی موسوی
دلالتهای تربیتی رساله الحقوق-چاپ-402.pdf
371.5K
انتشار مقاله جدید
تبيين دلالتهاي تربيتي «رسالة الحقوق»
🖋️سيدنقي موسوي
چکيده
مطالعات تربيتي در وجه رايج خود در زمان حاضر با غلبة رويکردهاي سکولار و ليبرال مواجه است و لازم است تربيتپژوهي اسلامي و در دل آن همزمان با رشد قلمروِ مطالعات فقه تربيتي، عرصة حديثپژوهي تربيتي نیز رشد متوازني را تجربه کند؛ همانطورکه لازم است ادبيات «حقوق تربيتي» با هدف ارتقای «تقنين تربيتي» و کمک به حوزة «حکمراني تربيتي» مورد توجه قرار گيرد. برايناساس، نوشتار حاضر درصدد است «رسالة الحقوق» امام سجاد را که نظامي از حقوق و تکاليف را ارائه کرده است، مورد شرح و تفسير و دلالتيابي قرار دهد. روش پژوهش، توصيفي و استنباطي است و مؤلف تلاش کرده است که در ابتدا مضامين و معاني مربوط به تربيت را براساس ضوابط فهم متن کشف کند؛ سپس با گردآوري، تجميع و طبقهبندي مجموعة مداليل و معاني تربيتي استنباطشده، آنها را در چهار محور صورتبندي نمايد. برخي از نتايج مهم به شرح زير است: تربيت بر والدين و حکومت واجب است و مردم در قبال همديگر و بخصوص کودکان وظيفة اصلاحي و تربيتي بهنحو رجحاني بر عهده دارند. محوريترين مفهوم در حقوق معلم عبارت است از رعايت حريم شخصيت / نقش معلم (اکرام و احترام). تربيت براساس انگارة پدري (نسبتبه همة کودکان و مردم) و انگارة امانتداري (نسبتبه دانش) تصويرسازي ميشود و تربيت ماهيتاً نوعي اعانه و احسان است که بر شبکهاي از حقوق و تکاليف طولي و عرضي و الزامي و غيرالزامي (واجب و مستحب) قوام يافته است.
کليدواژهها: #تربيت_اعتقادي، #حديث_تربيتي، #آموزش_دين، #تربيت_ديني.
#مقاله
📚مجموعه #مقالات فقه تربیتی
#علمی_پژوهشی
💢استاد: حجت الاسلام دکتر سید عنایت الله کاظمی
👇👇👇
MFT_Volume 9_Issue 18_Pages 243-270.pdf
379.7K
📚
مسجدمحوری در تربیت و تبیین مبانی آن
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان:
سید عنایت الله کاظمی
سید نقی موسوی
حسن شکوری
چکیده
تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی با مسجد، پیوند وثیقی دارد و در مساجد، بهعنوان اولین مراکز آموزشی در جهان اسلام، علاوه بر قرآن، دیگر شاخههای علمی نیز تدریس میشد. مساجد در طول قرنها، کارکرد تعلیمی و تربیتی خود را با فرازوفرودهایی همچنان حفظ کردهاند. امروزه نیز ایده مدارس مسجدمحور در تلاش است تا مسجدمحوری را احیا و همان نقش را ایفا نماید. با این مقدمه، سؤال اصلی نوشتار حاضر این است که آیا به لحاظ دینی، مسجدمحوری از مبانی استواری برخوردار است؟ آیا مساجد موجود، ظرفیت لازم برای تبدیلشدن به مدرسه رسمی را دارند؟ آیا با وجود تربیت رسمی و مدارس دولتی، حضور مسجد ـ مدرسهها در آموزش و پرورش ضرورتی دارد؟ نوشتار پیش رو در پی آن است که با روش کیفی و توصیفی ـ استنباطی، پاسخی برای این سؤالات بیابد. در بیان مهمترین نتایج تحقیق پیش رو باید گفت اولاً: از دیدگاه دین استفاده از فضای مسجد برای تعلیم و تعلم قرآن و مفاد دینی، جایز بلکه مستحب است؛ ثانیاً: میتوان با رعایت شرایطی، سایر مفاد علمی را در مساجد آموزش داد؛ ثالثاً: مدرسه مسجدمحور پدیده نوپیدایی است که اثبات کارایی آن نیاز به تجربهورزی، ثبت تجارب، مطالعات میدانی طولی و سنجش آمار و نتایج دارد....
💠@feqhe_tarbiati
MFT_Volume 9_Issue 17_Pages 195-220.pdf
351.5K
📚تبیین اصل رعایت تدریج در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی
نویسندگان:
سید عنایت الله کاظمی؛
حسن شکوری؛
مجید تلخابی.
چکیده
موضوع تربیت، انسان است که تکاملی تدریجی دارد؛ ازاینرو هم اصل تربیت کردن و هم تربیتپذیری و تغییر در وی، زمانبر و متدرج است. یکی از اصول عام تربیت، اصل رعایت تدریج است که مفاد آن انجام اقدامات تربیتی بهدور از شتاب و عجله، همراه با تأنی و تدریج است. حال بهکارگیری این اصل در فرایند تربیت، در بدو امر مستلزم بررسی مشروعیت آن است. ازاینرو سؤال اصلی مقاله پیش رو، چیستی مبانی و ادله دینی اصل رعایت تدریج از نگاه فقه تربیتی است که دو سؤال درباره «قلمرو این اصل در تربیت و بررسی پیامدهای عدم رعایت آن» در ادامه میآید. نوشتار حاضر با روش استنباطی و تحلیلی و از خلال بررسی ادله قرآنی و روایی به دنبال یافتن پاسخ به سؤالات فوق است. در بیان مهمترین نتایج و یافتههای پژوهشی باید گفت براساس حکم عقل، رعایت تدریج و پرهیز از شتاب و عجله در تربیت، رجحان عقلی دارد که بهملازمه، رجحان و مطلوبیت شرعی آن نیز قابل اثبات است. مستفاد از ادله نقلی نیز، رجحان و استحباب رعایت تدریج در فرایند تعلیم و تربیت از سوی مربیان است که اگر عدم رعایت آن موجب اشمئزاز از اصل تربیت شود و زمینه ضلالت متربی را فراهم سازد، رعایت تدریج الزامی خواهد بود. اصل رعایت تدریج بهجهت شمول و قلمرو، تمام ساحات تربیت را در بر میگیرد و در هر ساحتی هم شامل نوع محتوای تربیتی و هم روش ارائه محتوا میشود.
💠@feqhe_tarbiati
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 275-300.pdf
396.9K
📚قاعده هدایت از دیدگاه فقه تربیتی
نویسندگان:
علی رضا اعرافی
مجید تلخابی
سید عنایت الله کاظمی
چکیده
در عرصۀ تعلیم و تربیت یکی از قواعد مهم برای تثبیت و ترویج معارف و اندیشههای دینی متربیان، قاعدۀ هدایت است. مفاد این قاعده عبارت است از مجموعۀ فعالیتها و اقدامهای تربیتی خاص که بعد از آگاهی فرد باید انجام گیرد؛ با این هدف که فرد بدان آگاهیها، التزام قلبی پیدا کند، خلقیات روحی و درونی در او ایجاد و رفتارهای دینی در او نمایان شود. به خلاف قاعدۀ ارشاد، در قاعدۀ هدایت، شخص نسبت به مسأله علم دارد؛ اما عامل تربیتی باید این علم و آگاهی را از راه تقویت اراده، ایجاد انگیزه در او و احیاناً تغییر شرایط محیطی و اجتماعی نهادینه سازد. وجوب هدایت مشروط به علم است و این وظیفه به عالم اختصاص پیدا میکند. همچنین وجوب هدایت، مشروط به احتمال تأثیر در متربی است. این نوشتار با روش استنباطی و تحلیلی، قاعدۀ هدایت را در خلال بررسی ادلۀ نقلی اثبات و شرایط، قلمرو و مراتب آن در فرایند تربیت را بررسی میکند. در بیان مهمترین نتایج تحقیق پیش رو باید گفت از دیدگاه فقهی اولاً هدایت در محدودۀ واجبات و محرمات، واجب است و در غیر آن رجحان دارد؛ ثانیاً بهکارگیری اقدامات هدایتی دیگران اگر منجر به اضرار، اجبار و اکراه شود، جایز نیست؛ ثالثاً بهکارگیری روشهای مختلف هدایت، فینفسه مطلوبیت شرعی دارد؛ اما در مواردی که هدایت جز با روشی خاص انجام نمیپذیرد، بهکارگیری آن روش، از رجحان مطلق برخوردار است.
💠@feqhe_tarbiati
MFT_Volume 7_Issue 14_Pages 7-35.pdf
431.3K
📚بررسی حکم ارشاد جاهل از منظر فقه تربیتی
نویسنده: سید عنایت الله کاظمی
چکیده
ارشاد جاهل، شامل مجموعه اقداماتی مانند، تعلیم، اعلام و تذکر دادن میشود؛ زیرا گاهی متربی نمیداند و دانستن او هم با اعلام، محقق میشود و او از حکمالله باخبر میشود؛ گاهی متربی نمیداند اما با صرف اعلام، دانستن محقق نمیشود بلکه وی به تعلیم نیاز دارد؛ گاهی متربی حکم و موضوع را میداند اما در حال حاضر، غافل است که با تذکر و تنبه، متوجه میشود. ارشاد جاهل بهعنوان یک اقدام تربیتی در مواردی واجب و در مواردی نیز مستحب است اما وجوب آن، مشروط به احتمال تأثیر و عدم ضرر معتنابه به مرشد و مربی است. این نوشتار با روش استنباطی و تحلیلی دیدگاه فقه را در این مسئله موردپژوهش موردبررسی قرار میدهد. بهاجمال و در بیان مهمترین نتایج تحقیق پیش رو باید گفت از دیدگاه فقها ارشاد جاهل نسبت بهحکم با قیودی مانند «دارا بودن شرایط عام تکلیف، الزامی بودن حکم، مورد ابتلا بودن حکم برای جاهل» واجب است اما در ارشاد به موضوع، بین فقها اختلافنظر وجود دارد. برخی قائل به وجوب ارشاد جاهل هستند (علامه حلی،1401: 48) و برخی به عدم وجوب ارشاد قائلاند (عاملی، 1418: 2/579) اما بهطورکلی ارشاد جاهل، در محدوده احکام غیر الزامی یا احکامی که مورد ابتلا نیست، رجحان دارد.
💠@feqhe_tarbiati
MFT_Volume 7_Issue 13_Pages 225-246.pdf
408.8K
کارکرد اصل رعایت توان متربی در نظام تعلیم و تربیت
نویسنده: سید عنایت الله کاظمی
چکیده
رعایت کردن توان متربی بهعنوان یک قاعده عام در فرایند تعلیم و تربیت کاربرد دارد. ازآنجاکه ابعاد و ساحات وجودی انسان قابل تغییر و تربیت است توجه به اصل رعایت توان متربی، بهعنوان عامل مهم و اثرگذار در ساحات تربیتی بیشازپیش اهمیت پیدا میکند. امروزه یکی از شاخصهای توسعه، بالا بودن درصد باسوادی اجتماعی است که معمولاً بر اساس قانون تعلیم اجباری محقق میشود. در این میان، تعلیم اجباری و حکم آن از نظر فقه تربیتی جایگاه ویژهای پیدا کرده و کارکرد اصل رعایت توان در این عرصه نیز موردتوجه دانشوران علوم تربیتی قرار گرفته است. از دیگر کاربردهای اصل رعایت توان میتوان به تعلیم و تربیت کودکان استثنایی اشاره نمود که قواعد و اصول کلی تربیت این نوع از متربیان را دستخوش تغییر و تحول میسازد. شاید یکی از مهمترین کارکردهای اصل رعایت توان متربی در نظام تعلیم و تعلم، در حوزه سنجش و ارزیابی عملکرد متربیان باشد. امروزه سنجش و ارزیابی در نظام آموزشوپرورش و ملاک رشد و پیشرفت تحصیلی متربیان غالباً بر اساس کمیت عددی و نمره انجام میگیرد، درحالیکه ملاک سنجش مزبور، ناکارآمد است و اصل رعایت توان متربی معیار نوینی ارائه میدهد.
💠@feqhe_tarbiati