#یادداشت
🔰 ضرورت توسعهی فقههای مضاف
🖊استاد مجتبی الهی خراسانی
▫️فقه شیعه در دهههای اخیر ـ به ویژه پس از انقلاب اسلامی ـ شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در پرداختن به مسائل نوپدید و توجه به رویکردهای جدید در تحقیقات علمی بوده است. بررسی معاملات بانکی، بورس و ماهیت قراردادهای مالی جدید، مسائل پزشکی در ابعاد متنوع تشخیصی و درمانی به ویژه در حوزههای جدیدتر همانند پیوند اعضا، شبیهسازی و مانند آن، بخشی از این مسائل است.
▫️پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، انبوهی از مسائل مرتبط با سیاست و حاکمیت را فراروی فقیهان نهاد و فقه را به پاسخگویی به حوزه وسیع مطالبات جدید، ملزم ساخت.
▫️تنوع بخشی از این تغییرات، بدانجا رسید که شاخهها و گرایشهای معینی از پژوهشهای فقه ـ از فقه خانواده گرفته تا فقه حکومت، فقه پزشکی، فقه شهر و … ـ شناسایی شد و مجموعاً با نام «فقههای مضاف» شناسانده شد. اینک پژوهشهای بسیاری در حوزه فقههای مضاف در مراکز و پژوهشکدههای علمی در حال انجام است و هر یک، حوزهای از مسائل نوپدید را میکاود.
▫️از سوی دیگر استمرار و غنای پژوهشهای جدید و توسعه مسائل هر دانشی از جمله فقه، در گرو ارتقای آموزشهای تخصصی است. دشواری آنگاه رخ مینماید که رشتهها و آموزشهای تخصصی، نسبتی با توسعه مورد نظر و جهتگیریهای جدید در مسائل علم، نداشته باشد. در این صورت، تحقیقات نوآمد در آن علم، از منابع انسانی کافی محروم میماند و نوپردازان و پیشتازان عرصههای پژوهشی، به تدریج به انزوا خواهند رفت و دسترنج علمی آنها ارتقا نخواهد یافت.
▫️به نظر میرسد وضعیت کنونی دروس خارج فقه ـ به عنوان عالیترین مقطع تدریس علم فقه ـ خطر یادشده را گوشزد میکند. مروری بر موضوعات این دروس در خلال چندسال گذشته در مراکز حوزوی مختلف اعم از قم، مشهد، تهران و اصفهان، نشان میدهد فاصلهای جدی میان تمرکز آموزشهای تخصصی با نقطه کانونی تحقیقات نوآمد فقهی وجود دارد.
▫️در حالی که عرصهها و رویکردهای جدید فقهی، سهم قابل توجهی در منشورات فقهی ـ اعم از کتب و مقالات ـ یافتهاند، اما این نسبت در دروس خارج مشاهده نمیشود و فضای عمومی دروس، همچنان در ابواب و موضوعات کلاسیک سیر میکند.
▫️از طرف دیگر، اسلوب تدریس و برگزاری دروس خارج نیز، نیازمند مناسبسازی با نیازمندیهای خاص موضوعات و رویکردهای جدید است. هم اکنون رایجترین شیوه تدریس خارج فقه، خطابه، تقریر یا احیاناً املا(!) است. از این رو اولاً تمامی بار آمادهسازی درس، بر دوش استاد است و ثانیاً مشارکت دانشپژوهان در نهاییسازی محتوای درس و خروجی مکتوب آن، بسیار اندک است.
▫️این دو معضل در روش معمول خطابه و تقریر، مشکل استاد و شاگرد را در موضوعات و رویکردهای نوپدید، دوچندان میسازد. چه این که عرصههای جدید فقهی، نیازمند بررسیهای برونفقهی وسیع و تأملات درونفقهی عمیقی است، و از این رو استاد برای حل و ارائه مسئله در حد یک تدریس تخصصی، به فرصتی چند برابر موضوعات کلاسیک نیاز دارد. لذا بسیاری از اساتید، از طرح مسائل مستحدثه و اختصاص خط تدریس خارج خود به فقههای مضاف، پرهیز دارند. همچنین به دلیل بافت نسبتاً ایستای محتوا در کتب درسی کلاسیک، فاصله دانشپژوه با موضوعات و عرصههای جدید نیز زیاد است و فهم ابعاد مسئله و حل آن، برای ذهن ناآماده او پیچیده است.
▫️لذا بایستی با طراحی مدلهای جایگزین و اتخاذ شیوههای نوین و ترکیبی، مشکل یادشده را مرتفع کرد. در غیر این صورت، تربیت و توسعه متخصصان فقههای مضاف در آیندههای نه چندان دور، با بحران منابع انسانی روبرو خواهد شد.
🔗 منبع یادداشت: شبکه اجتهاد
#فقه_مضاف
#گفتمان_فقه_مضاف
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فلسفه فقه مضاف - استاد مقیمی حاجی.mp3
29.12M
#صوت_نشست_علمی
🔊 #بشنوید
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• #فقه_مضاف
🌀 موضوع: فلسفه فقه مضاف
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام مقیمی حاجی
▫️استاد سطوح عالی حوزه علمیه- معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور
🗓 تاریخ ارائه: ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
#فقه_مضاف
#فلسفه_فقه_مضاف
#نشست_علمی
#گفتمان_فقه_مضاف
#صوت
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فقه مضاف؛ مفهوم شناسی، بایسته ها و آسیب ها- استاد علیدوست.mp3
10.33M
#صوت_نشست_علمی
🔊 #بشنوید
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• #فقه_مضاف
🌀 موضوع: فقه مضاف؛ مفهوم شناسی، بایسته ها و آسیب ها
🎙ارائه دهنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
▫️استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه
🗓 تاریخ ارائه: 1400/08/08
🔗 لینک متن نشست:
http://a-alidoost.ir/persian/news/27098/
#فقه_مضاف
#فلسفه_فقه_مضاف
#نشست_علمی
#گفتمان_فقه_مضاف
#صوت
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#دیدگاه
🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش اول)
🖊آیت الله احمد مبلغی
🔻پیرامون تاسیس فقه مضاف پرسشهایی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد:
▫️آیا روند کنونی در ایجاد فقههای مضاف، درست است؟
▫️آیا به صرف اضافه کردن فقه به چیزی فقه مضاف درست میشود؟ یا آن که باید در چارچوبی تعریف شده دست به این کار بزنیم؟
▫️برای درستی یک فقه مضاف چه معیارهایی را میتوان تصور و ارایه کرد؟
▫️آیا فقههای مضاف ایجاد شده، شرایط و معیارهای لازم را برای ساخته شدن داشته اند؟ چه ساختار و تقسیم بندیهایی برای فقه مضاف قابل ارایه است؟
🔹اشکالات وضعیت کنونی در تاسیس فقههای مضاف
اشکالاتی چند در جریان تاسیس فقه جدید وجود دارد که اگر آنها را رفع نکنیم فقههای مضاف به سامان نمیآیند:
▫️ارائه نشدن روش مربوط به هر یک از فقههای مضاف،
▫️تاسیس یا جریان برخی از فقههای مضاف بدون تنقیح موضوعات آنها،
▫️وقوع خلط و تداخل در دامنهها و مسالههای برخی از فقههای مضاف،
▫️عدم بهره گیری از معیارهای علمی و انضباط بخش در تاسیس پارهای از فقههای مضاف،
▫️رنج بردن فقههای مضاف از فقدان یک ساختار شفاف و فراگیر که رابطه میان آنها را منطقی کند، از جمله این اشکالات میباشد.
▪️فلسفه وجودی هر فقه مضاف در صورت “برآمدن از یک معیار به هنگام تاسیس آن” محقق میشود، و فقدان معیار منقح، سبب میشود تا فقه مضافی که تشکیل و تاسیس میشود، مسیر پر تشویشی بپیماید.
#فقه_مضاف
#گفتمان_فقه_مضاف
#استاد_مبلغی
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#دیدگاه 🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش اول) 🖊آیت الله احمد مبلغی 🔻پیرامون تاسیس فقه
.
🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش دوم)
🖊آیت الله احمد مبلغی
🔹فقههای مضاف تشنه ساختار و نیازمند بازسازی
فقههای مضاف را میتوان به چهار دست کلان “فقه وجودها”،” فقه پدیدهها”، “فقه نهادها” و” فقه ساحتها” تقسیم کرد. اهمیت این چهار دسته در این است که روی هم رفته میتوانند همه مسائل انسان معاصر را با زوایای خاص آنها پوشش دهند. هر یک از این چهار سنخ اگر شکل نگیرد یا نادیده گرفته شود، پوشش دهی فقه نسبت به مسائل جامعه معاصر و زوایای آنها دچار اختلال و کاستی میگردد.
1️⃣ فقه وجودها (اشیاء و موجودات): فقه اشیاء و موجودات همچون فقه انسان، فقه حیوان، فقه زمین و.. مقصود اشیاء و موجوداتی است که شایسته است فقه به رفتارهای پیرامونی آنها که گاه بسیار مهم و کلان هستند، بپردازد. وقتی فی المثل رشته “فقه انسان” شکل بگیرد، مسائل و زوایای بسیاری پیش روی قرار میگیرد که بسیاری از آنها متعلق به انسان معاصر و نیازهای متحول و مناسبات متطور او است.
▫️فقه حقوق بشر را میتوان در ذیل همین عنوان به بحث گذاشت. یا فی المثل اگر فقه الارض شکل گیرد، بسیاری از مسایل کلان مربوط به آن، همچون مسائل زیست محیطی؛ از قبیل توازن زیست محیطی، گازهای گلخانهای و… یا مساله انرژی و… یا رابطه امکانات مستقر در زمین با نسلهای انسانی (والارض وضعها للانام) و … قابل طرح میگردد.
2️⃣ فقه پدیدهها: فقه پدیدهها مربوط به اموری است که از دو خصلت “حادث و عارض بودن بر زندگی انسانی (خواه در سطح داخلی یا خارجی)” و “تطور داشتن ذات آن در گذر زمان” برخوردار است. پدیدههای اجتماعی (همچون آسیبهای گوناگون اجتماعی) ذیل موضوع این فقه جای میگیرند.
▫️ وقتی فقه پدیده را از فقه اشیاء جدا میکنیم، به این معناست که به آنها نگاه ساده نمیشود که فتوا بدهیم، بلکه از ابتدا به تخصص بها میدهیم تا آنها را خوب بشناسیم.
▫️پدیدهها بر خلاف اشیاء، شکل گیریشان از عوامل مختلف ناشی میشود و امروزه پدیدهها وسیع تر، درهم تنیده تر، پیچیده تر و جهانی تر شده است، بر این اساس، در فقه پدیدهها، نگاه ما به ریشهها، نیز معطوف خواهد شد.
▫️در فقه پدیدهها به سه سنخ احکام یکی” رفتارهای قابل تصور در قبال خود پدیدهها” و دیگری “رفتارهای قابل تصور در قبال ریشههای پیدایش این پدیدهها” و “در قبال وضعیت تبادلی و تعاملی پدیدهها با هم” توجه میشود.
3️⃣ فقه نهادها و موسسات: وقتی فقه نهادها مطرح میشود باید ابعاد و شؤون سازمانها و رفتارهایِ قابل تصور در قبال آنها بررسی شود؛ زیرا موسسات دارای اهمیت و نقش تاثیرگذار در فضاهای اجتماعی و بین المللی هستند و گاهی کارکردهای فراملی، فرامنطقهای و جهانی، و کارکردهایی به موازات دولتها دارند.
▫️مقصود رفتارهایی است که در قبال سازمان به عنوان سازمان انجام میشود، خواه مطرح در قبال سازمان به صورت عام یا مطرح نسبت به هر سازمان به صورت خاص.
▫️مباحثی مانند ایجاد سازمان، تقویت یا تضعیف سازمان، رعایت نظم و ساختار سازمانی، مسئولیت سازمانی و موسسه ای، انتقاد در سازمان، ورشکستی سازمان و … شخصیت حقوقی سازمان و نیز وضعیتهای اختصاصی هر سازمان همگی در این فقه نهادها میگنجند.
▫️فقه الدوله را هم میتوان در فقه نهادها بحث کرد و هم در فقه ساحتها؛ یعنی فقه سیاسی (فقه ساحت سیاست) که هر کدام توجیهی دارد و میتوان در هر دو دوجا بحث کرد ولی در یک، از زاویهای خاص بحث شود؛ چون هم ابعاد سیاسی دارد و هم ابعاد ساختاری و موسساتی.
4️⃣ فقه ساحتها (فقه حوزههای دانشی): فقه ساحتها (یا حوزههای دانشی) فقهی است که به حوزهها و ساحتهایی میپردازد که دانشهایی در قبال آنها شکل گرفته است، نمونه آن فقه اقتصادی، فقه سیاسی، فقه پزشکی و…می باشد.
#فقه_مضاف
#گفتمان_فقه_مضاف
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گفتگوی_علمی
📺 #ببینید
|⇦• #فقه_مضاف
🌀 موضوع: هویت فقه مضاف و پیشینه آن چیست؟
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم
▫️استاد سطوح عالی حوزه علمیه
#فقه_مضاف
#فلسفه_فقه_مضاف
#گفتگوی_علمی
#گفتمان_فقه_مضاف
#کلیپ_تصویری
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_درس
🔔#برنامه_درسی_فقه_مضاف
🌀موضوع درس: #فقه_شعائر
🎙 استاد: استاد سید محسن حسینی فقیه
⏰زمان: چهارشنبه ها ساعت 10
🕌 مکان: مشهد، مدرسه آیت الله خویی (ره)، فاز جدید، مدرس ۷
#فقه_مضاف
#فقه_شعائر
#درس_خارج
#گفتمان_فقه_مضاف
🔗 کانال دروس استادحسینی فقیه
🆔 @hosseinifaghihostad
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#یادداشت
🔰 «#فقه_مضاف» در نگاه نوآورانه آیتالله #هاشمی_شاهرودی(ره)
🖊حجتالاسلام محمدباقر پورامینی
▫️دانش فقه وظیفه مکلف را نسبت به احکام شرعی مشخص میکند تا او از عهده مسئولیت شرعی برآید و مصالح و منافع دنیوی و اخروی در پرتو این اطاعت خداوندی، ارزانی انسان مکلف شود؛ از این رو فقه، «اشرف العلوم» بهشمار میآید.
▫️یکی از سوالات اصلی در فلسفه فقه، شناخت غرض این دانش است. در فلسفه فقه، غرض اصلی و نهایی فقه را تشخیص وظیفه عملی «مکلف» میدانند. در این زمینه نگاههای متفاوتی ارائه شده است که دیدگاه آیتالله هاشمی شاهرودی، نظری دقیق و نوآورانه است.
▫️ایشان ضمن ارائه بحث «مهندسی فقه»، وظیفه عملی «مکلف» را شامل همه افعال و تروک، در همه بخشهاى زندگى انسان دانسته که در هر عرصهاى حکم شرعى موجود است.
▫️وی در یک تقسیمبندی نو درباره غرض علم فقه، به سه اثر عملى، علمى و دینى اشاره میکند.
▫️در نگاه ایشان «غرض عملی فقه» رسیدن به احکام شرعى در همه زندگى بشر است و معنایش این است که فقه همه ابعاد و عرصههاى فردی، اجتماعی و خانوادگی زندگى انسانها و همه قشرها و نسلهاى انسانها را دربرمىگیرد و در همه این بخشها احکام فقهى وجود داشته و جارى است. آیتالله شاهرودی معتقد است فقه، در این بخشها نهتنها حکم «تکتک» اشخاص را مشخص مىکند، بلکه عهدهدار احکامى که مربوط به جمع و کلان جامعهاند نیز است؛ از اینرو وی «نگاه سیستمی به فقه» دارد و ایده «فقه نظام» در منظر وی شامل نظام قضایى، نظام اقتصادى، نظام سیاسى، نظام ادارى و… نیز میگردد، یعنی احکام نظامات اجتماعی نیز در فقه موجود است و باید همه آنها در علم فقه باب و فصل داشته باشند و عظمت و وسعت آنها غرض از فقه را مشخص مىکند.
▫️آیتالله هاشمی شاهرودی از «غرض علمی فقه» نیز یاد میکند و تاکید دارد روش استفاده از منابع اسلامى و شریعت در علوم و معارف اسلامى دیگر -مثل فلسفه، کلام، تفسیر و علوم عقلى- بر فقه اتکا دارد؛ یعنى مفسرى که فقیه نباشد و با مذاق شارع آشنا نباشد، خیلى جاها به اشتباه مىافتد. افزون بر این برخى از علوم انسانى مانند علم حقوقمدنى یا کیفرى و علم اقتصاد، تماما بر فقه متکی است.
▫️ایشان معتقد است علم فقه با تمام علوم دیگر در تماس است و این اثر مبارک اقتضا مىکند براى رسیدن به معارفى که علم فقه در آنها تاثیر فوقالعادهاى دارد، مباحث «#فقه_مضاف» و فقهتخصصى در علم فقه پدید میآید؛ مثلا فقهجزا و قضا، فقهسیاست، فقهمدیریت، فقهالجهاد، فقهبهداشت و سلامت، فقه خانواده و احوال شخصى و… ایجاد شود و ثمره این مطلب، ضمن توسعه در بحثهاى فقهى، نیازهاى جوامع امروز بشرى را تامین مىکند. ایشان راه ایجاد فقههای مضاف را منحصر در متد فقهی اجتهادی و به شیوه اجتهاد جواهرى و از راه استخراج و استنباط صحیح از منابع فقهى و نه با ذوق شخصى و مصلحتاندیشىها میداند. در این زمینه نیز وی تاکید دارد باید تلاش، همت، مهندسى و تقسیمبندى فقهى جدید صورت گیرد.
▫️«غرض دینی فقه» سومین غرض دانش فقه در نگاه فقیه بزرگوار آیتالله هاشمی شاهرودی است؛ یعنی مقصود از فقه حفظ دین از اندراس، تحریف، کهنه و مردهشدن و حفظ امت اسلامى از انحراف و گمراهی است و به وسیله فقه و فقها، دین و شریعت الهى حفظ میشود. ایشان تاکید دارد حفظ شریعت اسلام به برکت سنت و پایهگذارى استمرارى صدور سنت از معصومان(ع) در همه ابواب و مناظره با علماى دیگر بوده است و بعد از صدور منابع عظیم سنت و حفظ آن از طریق ائمه(ع) در عصر غیبت به فقها منتقل شد که تلاش بسیارى براى حفظ و تجمیع و تدوین آنها کردند و مشکلات زیادى در این راستا متحمل شدند تا امروز به دست ما رسیده است و به این ترتیب حرکت اجتهاد و پویایى استنباط فقهى احیا شده است.
▫️میراث فقهی آیتالله هاشمی شاهرودی، گرانقدر و راهگشاست که برخی در قالب ایدهها مطرح شد و چشمانداز جدیدی را برای مجتهدان نوآور و فقهای جوان پدید آورده است که اوج آن در «مهندسی فقه» که طرحواره آن در درس فقه ماههای آغازین سال ۹۳ ارائه شد، تبلور یافت. امید است ضمن پیگیری دقیق و تلاش برای تحقق این آرزوی علمی او در دانش فقه، عرصههای جدید ابداعی ایشان چون «نگاه سیستمی به فقه»، «فقههای مضاف» در قالب نظریهپردازى فقهى (فقه النظریات) پیگیری و به انجام رسد؛ عرصهای که برای حوزههای علمیه و نظام جمهورى اسلامی بسیار ضروری است.
#فقه_مضاف
#گفتمان_فقه_مضاف
#آیت_الله_هاشمی_شاهرودی
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
📣 پانزدهمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402
🤝با مشارکت مدرسه مجازی فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان
🔔#نشست_حضوری_و_مجازی
💬 با عنوان: «بررسی تربیتی وقایع فلسطین و برداشتهای تربیتی بومی از آن»
🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام هادی عجمی
👤استاد سطوح عالی حوزه؛ عضو گروه فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان و مدرس و نویسندۀ فقه تربیتی
🏢 مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
📆زمان: چهارشنبه 1 آذر، ساعت 15:30
#فقه_مضاف
#فقه_تربیت
#دانشگاه_فردوسی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
Fegh Siasi.mp3
18.79M
#صوت_نشست_علمی
🔊 #بشنوید
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• #فقه_مضاف
|⇦• #فقه_سیاسی
🌀 موضوع: نقش #فلسفه_فقه_سیاسی در تولید و توسعه علوم انسانی
🎙 با حضور: حجج اسلام ایزدهی، شبان نیا و سیدباقری
#فقه_مضاف
#فلسفه_فقه_سیاسی
#نشست_علمی
#گفتمان_فقه_مضاف
#صوت
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فقه نظام ولایی۱۷۷.mp3
13.64M
#صوت_نشست_علمی
🔊 #بشنوید
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• #فقه_مضاف
🌀 موضوع: فرایند تحصیل در فقه عمومی و #فقه_تخصصی(فقه مضاف)
🎙 ارائه: استاد عبدالحسین خسروپناه
#فقه_مضاف
#فقه_تخصصی
#نشست_علمی
#گفتمان_فقه_مضاف
#صوت
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#دیدگاه
🔰فقه کاربردی
✔️ استاد حمید درایتی
▫️دانش فقه ذاتا کاربردی و ناظر به رفتار مکلفین است و حتی شامل فکر مکلفین هم میشود و از همین روست که خداوند میفرمایند: «إنّ بعضَ الظن إثم» و هر آنچه به صورت اختیار از مکلف سر میزند در حوزه فقه میگنجد.
▫️فقه کاربردی گاهی مراد موضوعاتی است که مورد ابتلاء است و الآن در فقه بحث نمیشود؛ دوم: فقه کاربردی یعنی اهتمام به مباحثی که مورد ابتلاء است و ممکن است در فقه کلاسیک جائی نداشته باشد مانند بیمه که در اینصورت فقه کاربردی تر میشود.
▫️در دو لایه نسبت به فقه کاربردی میتوان سخن گفت: آموزشی و پژوهشی؛ و در سطح آموزشی برخی قائلند عناوین، باید مستحدثه باشد که در این صورت دو تأمل کلی وجود دارد: اول: آموزش همیشه باید عقبه پژوهشی داشته باشد. دوم: در مباحثی که متون آموزشی و پژوهشی داریم جنبه مهارت ورزی طلاب برای فراگیری مسأله و تحلیل و نتیجه گیری بسیار بهتر است.
▫️ مهمترین مشکل حوزه این است که برنامه پژوهشی ندارد و آموزش منهای پژوهش بدون تحول است. در حوزه پژوهش باید به سراغ مسائل مستحدثه رفت و این مسأله باید از دغدغه شخصی به دغدغه عمومی تبدیل شود. توصیه من این است اگر کسی میخواهد در مسائل نوظهور فعالیت کند به صورت تخصصی در یک ساحت و آن هم به حسب علاقه باشد.
▫️ تا وقتی در فقه سنتی نتوانستیم اطلاعات موجود را به درستی بفهمیم، در موضوعات جدید نمیتوانیم نظر بدهیم و طلاب در زمانی که فقه سنتی را به خوبی میخوانند باید به افقهای جدید نیز توجه داشته باشند.
#فقه_مضاف
#فقه_کاربردی
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_درس
🔔#برنامه_درسی_فقه_مضاف
🌀موضوع درس: #فقه_وقف
🎙 استاد: آیت الله شیخ احمد مروی
⏰زمان: یکشنبه الی سه شنبه ساعت 7:15 صبح
🕌 مکان: مشهد، محرم مطهر رضوی(ع)، مسجد مدرسه علمیه میرزا جعفر
#فقه_مضاف
#فقه_وقف
#درس_خارج
#گفتمان_فقه_مضاف
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#دیدگاه
🔰 فقه مضاف ضرورتی پر آسیب
🖊 آیت الله علیدوست
▫️امروز با توسعه دانشهای مختلف مواجه هستیم و همچنین مسائل دانش فقه بسیار گسترش یافته است. همان گونه که دنیا به سمت توسعه تکنولوژی پیش میرود، شاهد خلق قراردادها و معاملات جدید هستیم که سؤالات شرعی مختلفی را به دبنال خواهد داشت.
▫️فردی که میخواهد در زمینه فقه مضاف تحقیق کند، باید در این زمینه اطلاعات کلی، تخصص کافی و همچنین تمرکز و تمحض در مسائل فقه مضاف همچون فقه سیاسی، فقه معاملات و فقه پزشکی داشته باشد.
▫️ زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حُسن محسوب میشد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمیباشد.
▫️باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد [و] فردی که میخواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد.
▫️ نباید در شاخه بندیهای فقههای مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد.
▫️باید در زمینه فقههای مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد و فقه پزشکی، فقه معاملات و فقه سیاست براساس مسائل کلان فقهی شکل گرفته است.
▫️پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است. یکی از آسیبهای فقه مضاف، پرداختن به طرح احتمالات مختلف است، در حالی که باید طرح این بحثها، براساس مسائل و واقعیتهای موجود باشد.
#فقه_مضاف
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #فقه_مضاف
⇦• #فقه_محیط_زیست
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)برگزار می کند:
🌀 نشست علمی: «چالش های فقهی و حقوقی مدیریت پسماند» (با تاکید بر عملکرد سازمان مپ شهرداری مشهد)
🎙با حضور: مهندس مسعود رضوی (مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد)
⏰ زمان: پنجشنبه 2 آذر آبان 1402 ساعت 9:30
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، سالن جلسات مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی
#فقه_مضاف
#فقه_محیط_زیست
#نشست_علمی
#مشهد
💠 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)
🆔 @mfaam_razavi
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #اصول_فقه_مضاف
🌀 نشست علمی: نقش عرف در استنباط فقهی
🎙با حضور: استاد مهدی زمانی فرد
⏰ زمان: پنجشنبه 2 آذر آبان 1402 ساعت 9:50 الی 11
🕌 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، طبقه دوم، اتاق جلسات
#فقه_مضاف
#اصول_فقه
#عرف
#نشست_علمی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #فقه_حکومتی
⇦• #منشور_روحانیت
⇦• #موضوع_شناسی
🌀 نشست علمی: بررسی و تبیین منشور روحانیت
🎙با حضور: حجت الاسلام فردوسی پور
⏰ زمان: پنجشنبه 2 آذر آبان 1402 ساعت 9 صبح
🕌 مکان: مشهد، بلوار طبرسی اول، چهارراه برق، خیابان شهید صدوقی، مدرسه علمیه جواد الائمه(ع)
#فقه_حکومتی
#منشور_روحانیت
#امام_خمینی
#مکتب_امام_خمینی
#نشست_علمی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #فقه_و_عدالت
🔶🔸پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام:
🔸اندیشه های تمدنی امام رضا علیهالسلام؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس
💠 دوازدهمین پیش نشست ملی
🔰 کرسی علمی ترویجی
جایگاه شریعت و عدالت با تاکید بر آموزه های امام رضا علیه السلام
🎙ارائه کننده:
آیت الله ابوالقاسم علیدوست
مدرس دروس خارج حوزه علمیه قم
👤 ناقد:
حجه الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری
مدیر مدرسه عالی فقاهت
👤 دبیر علمی:
حجه الاسلام والمسلمین دکتر عباسعلی مشکانی سبزواری
دبیر حلقه فقه السیاسه مدرسه عالی فقاهت
🏫مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، تالار اجتماعات مدرسه عالی فقاهت
📅 پنجشنبه مورخ ۱۴٠۲/٠۹/٠۹
⏰ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir
🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام میتوانید به سایت و کانال کنگره مراجعه فرمایید
https://gcir.imamreza.ac.ir/fa/
https://eitaa.com/I_reza_5
#فقه_و_عدالت
#فقه_مضاف
#نشست_علمی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #فلسفه_شریعت
🔰 گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام برگزار میکند:
💠نشست علمی فلسفه شریعت - جلسه هفتم
👤 ارائه دهنده: حضرت استاد آیت الله احمد مبلغی زیدعزه
( استاد هادی حلقه تخصصی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام)
📆 جمعه ۱۴۰۲/۹/۳
🕰 ساعت ۲۰:۰۰
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
#فلسفه_شریعت
#فقه_مضاف
#نشست_علمی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#معرفی_درس
🔔#برنامه_درسی_فقه_مضاف
⇦• #فقه_سیاست
🌀موضوع درس: #فقه_محاربه
🎙 استاد: استاد ربانی بیرجندی
⏰زمان و مکان: ساعت 7 صبح، مشهد، مدرسه علمیه نواب.
🔗 لینک کانال دروس استاد ربانی بیرجندی:
🆔@rabbanibirjandi
#فقه_مضاف
#فقه_محاربه
#درس_خارج
#گفتمان_فقه_مضاف
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_کتاب
⇦• #فقه_اقتصاد
📚 عنوان کتاب: نظام مسائل فقه الاقتصاد
📝 نویسنده: سید احمد عاملی و علی اکبر کریمی
📌 ناشر : انتشارات حوزه علمیه خراسان
🔖توضیحات:
این کتاب به بیان مسائل مرتبط با نظریه دولت و بخش عمومی در اقتصاد و مبحث مهم واساسی مالکیت از منظر فقه الاقتصاد،در سه فصل مجزا و 34 مسئله کلان پرداخته است.
#فقه_مضاف
#فقه_اقتصاد
#معرفی_کتاب
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#معرفی_کتاب
⇦• #فقه_سیاست
📚 عنوان کتاب: مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان علیه السلام
📝 نویسنده: آیت الله سید احمد علم الهدی
🖊مقرر: سید مهدی مرویان حسینی
📌 ناشر : انتشارات حوزه علمیه خراسان
🔖 توضیحات: کتاب مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان علیه السلام حاصل تقریرات درس خارج فقه امام جمعه مشهد در سال تحصیلی 94-95 است که در پاییز سال 1399 توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان چاپ و منتشر شده است.
🖋️در این کتاب که در مقام تبیین و دفاع از نظریه مشروعیت قیام و اقامه حکم در عصر غیبت بر اساس ادله معتبر فقهی به رشته تحریر درآمده، عناوین سه گانه «حکومت و دولت از منظر آموزههای اسلامی»،
«ادلّه مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت» و
«اشکالات نظریه مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت» مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
*️⃣علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب به فروشگاه انتشارات حوزه خراسان به نشانی مشهد، خیابان امام خمینی، حدفاصل امام خمینی ۳۲ و ۳۴ مراجعه کنند.
#فقه_مضاف
#فقه_سیاست
#کتاب_تقریرات
#معرفی_کتاب
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #فقه_پزشکی
⇦• #فقه_حقوق
🔰 دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند:
🌀 هم اندیشی علمی: تفاوت های زن و مرد در قانون دیات (بررسی مبانی فقهی، حقوقی و پزشکی)
🎙با حضور:
#آیت_الله_ابوالقاسم_علیدوست
#دکتر_سیدحسین_فتاحی_معصوم
#دکتر_علی_مراد_وحیدی
📆 چهارشنبه 8/9/1402
🕰 ساعت 12 الی 14
🕌 مکان: مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده الیهات و معارف اسلامی، سالن شهید عبدالکریمی
#فقه_مضاف
#فقه_پزشکی
#فقه_حقوق
#نشست_علمی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#معرفی_کتاب
⇦• #فقه_مضاف
📚 عنوان کتاب: کرانه های اجتهاد (2)
📝 نویسنده: جمعی از نویسندگان
📌 ناشر : دفتر تبلیات شعبه خراسان
🔖 توضیحات:
کتاب «کرانههای اجتهاد۲؛ گفتارهایی در موضوعات و مسائل فقهی و اصولی» به نویسندگی جمعی از استادان و نخبگان حوزه های علمیه و دانشگاه ها به همت اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و منتشر شد.
این کتاب دارای دو بخش «فقه پژوهی» و «پژوهش های فقهی معاصر» با آثاری از آیت الله دکتر احمد مبلغی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و حجج اسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، محمد جواد ارسطا، رضا اسلامی، مهدی مهریزی، مجتبی الهی خراسانی، علی رحمانی، مهدی همازاده و… است.
در بخشی از «درآمد» این کتاب آمده است: دانش فقه در گذشته پاسخگو و پیشگام بوده؛ اما در دوره معاصر با دوچالش جدی و فزاینده روبرو است. اول توسعه نیازهای عصری؛ دوم فقر تحقیقات فقهی. منشاء نیازهای عصری، رشد پدیده های مدرن، ترابط علوم انسانی و اسلامی، اقتضائات حکومت دینی و غیره است. فقر تحقیقات فقهی؛ فقری است که بیش از آنکه نظری برآمده از ناآگاهی نسبت به قواعد تحقیق باشد، هنری و مهارتی است. نابلدی در نگارش فارسی و نویسندگی به منزله هنر انعکاس ذهنیات، به میزان عربی نویسی، جدی گرفته نمی شود. فقدان مهمتری که فراتر از توان نوشتاری، به نحیف شدن پیکر پژوهش های فقهی افزوده، مهارت های پژوهشی از شناخت منابع تا مستند سازی و از روش پردازش تا حل مسأله است.
#فقه_مضاف
#اجتهاد
#معرفی_کتاب
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
⇦• #فقه_حقوق
🔰 دانشگاه علوم رضوی برگزار می کند:
🌀 نشست علمی: مزیت های رشته فقه و مبانی حقوی اسلامی
🎙با حضور:
#حجت_الاسلام_دکتر_حسین_فرزانه
📆 یکشنبه ۱۴٠۲/۹/۵
🕰 ساعت ۱۳
🕌 مکان: مشهد، دانشگاه علوم رضوی، سالن شهید سلیمانی
#فقه_مضاف
#فقه_حقوق
#نشست_علمی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
@feqhemozaf_khorasan