eitaa logo
مدرسه فقه و اصول
776 دنبال‌کننده
144 عکس
3 ویدیو
57 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه فقه و اصول درس استاد «زیدعزه» 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
1570449023-10194-97-7.pdf
661.9K
بازخوانی ویژگی ها و فرایند شناخت موضوعات احکام فقهی
استاد علیدوست 3.pdf
117.3K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 تبیین اقسام موضوع در موضوع‌شناسی 👤 استاد ابوالقاسم علیدوست «زیدعزه» ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
یکی از اقسام موضوع که رایج است: موضوعاتی که مخترع شرعی است ( موضوع مقابل متعلق نیست و مقابل حکم است) مثل صلاة و زکات و حج و صوم. در مخترع شرعی هم تعیین و هم تبیین موضوع با شارع است. نگویید: حقیقت شرعیه را قبول نمی کنیم چرا که این بحث ارتباطی با حقیقت شرعیه ندارد چرا که اگر قبول نکنید، در استعمال تعیّنی صلاة و صوم این بحث جاری می شود. دوم، موضوعات مستنبطه از ادله شرعی است، یعنی فهم موضوع متوقف بر فهم ادله شرعی است مثل خون داخل تخم مرغ که نجس است یا نه؟ یا مثل مفهوم وطن که برخی مستنبطه می دانند و برخی نمی دانند و شارع آن را بیان نکرده است و امام به عنوان ارتکاز عرفی بیان داشتند و در این مورد هم تعیین و تبیین آن به دست شارع است، در اینجا محل ورود فقیه است. مفهوم فقیر، جلل و... اگر مستنبطه باشد شارع که اینها را اختراع نکرده ولی ممکن است حد خاصی بیان کرده است و باید فقیه ورود است. سوم، موضوعی که عرفی است، ساده ( عرفی ) یا پیچیده با داشتن پایگاه در اجتهاد چیزی که معمولا دیده در بحثی نمی شود. آیا پس انداز طلاب از وجوهات موجب استطاعت می شود؟ اختلاف است، استطاعت مخترع شرعی است؟ آیا مستنبط از ادله است؟ مسأله استطاعت عرفی ساده است اما استطاعت از طریق وجوهات مبتنی بر قول به ملکیت برای آخذ است. اگر بگوییم مورد مصرف سهم امام، مبلّغ دین است ولی مالک نمی شود، لذا اگر پس انداز کند و بمیرد به فرزندان وی نمی رسد. مرحوم امام می فرماید: با شهریه مستطیع نمی شود از این جهت است. 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
روش موضوع شناسی آیت الله شاهرودی.mp3
14.44M
✅ فایل صوتی روش مرحوم آیت الله هاشمی (ره) 🔹ارائه: استاد احمد مبلغی 🔹عنوان نشست: «التحليلات المنهجية للسيد الشاهرودي في عملية الإستنباط» (تحلیل‌‌های روشی در فقه ‌‌آیت‌الله شاهرودی؛ دی ماه ۱۳۹۷)
75 ایده‌ خام پژوهشی.pdf
161.5K
75 ایده خام پژوهشی قابل توجه فضلای مدرسه تابستانه فقه و اصول دارالعلم لطفا برای تدوین مقاله تا ساعت ۷ صبح یکشنبه ۱۴ مرداد، موضوع مقاله خود را انتخاب و موارد ذیل را تنظیم و تکمیل بفرمایید تا پس از تأیید، فرایند تدوین توسط شما شروع شود. ▪️عنوان پژوهش ▪️تبیین مسأله ▪️پیشینه ▪️نواوری ▪️سؤال اصلی ▪️فرضیه لازم است موضوع انتخابی شما مطابق با مباحث و مسائل روز دروس القایی اساتید دوره تابستانه فقه و اصول دارالعلم باشد . ارتباط با آیدی ذیل برای ارسال سوالات و مشورت درباره موضوع مقاله : @anfd110 @b_shakeri ارسال طرح ابتدایی مقاله به آیدی ذیل @anfd110 برای آشنایی با ایده های پژوهشی مرتبط با مباحث مطرح شده در مدرسه تابستانه فقه و اصول می توانید گروه ذیل را ملاحظه بفرمایید . https://eitaa.com/joinchat/2413101933Ca042d05cb4 تشکر فراوان
2024-07-30-08-34-59.MP3
44.98M
📝 عرف و موضوع‌شناسی 🎙استاد علیدوست 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
2024-07-30-10-06-27.MP3
53.13M
📝 موضوع‌شناسی در فقه بین الملل 🎙 استاد درایتی (زید عزه) 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
موضوع‌شناسی فقه حقوق بین الملل استاد درایتی (زیدعزه) روابط بین‌الملل در ضمن شاخه های علوم سیاسی است ولی حقوق بین‌الملل، ذیل زیر شاخه‌های علم حقوق است. روابط بین‌الملل به چیستی و چگونگی آن می پردازد و بازیگران بین‌المللی شناسایی می شود و ملت ها بر اساس منافعشان و نوع رابطه را با سایر بازیگران مشخص می‌کنند که بهترین منافع را جلب کنند. قهر و آشتی و تهدیدها را روابط بین‌الملل تشخیص می‌دهد ولی حقوق بین‌الملل از جنس بایدها و نبایدهاست، حقوق بین‌الملل در صدد منافع و مصالح نیست، بلکه از جنس باید است و لذا فقه بین‌الملل در واقع فقه حقوق بین الملل است. تعریف حقوق بین‌الملل: آن قواعد و مقرراتی که روابط اجزاء و تابعان جامعه بین المللی را تنظیم می‌کند. این مقررات مجموعه اصول و قواعدی است که روابط تابعان آن را تنظیم و مشخص می‌کند. اشخاص حقوق بین‌الملل، ابتداء دولت‌ها را شامل می‌شود و سازمان‌های بین المللی و تابعان بهره‌وران از این حقوق هستند که برای دولت ها و سازمان های بین‌المللی مثل نهضت‌های آزادی بخش که اشخاص هم از بهره می‌برند. تابع فعال: آنهایی هستند که در خلق قوانین بین‌المللی موثر هستند که در درجه اول دولت‌ها را شامل می‌شود و سازمان های بین‌المللی در درجه دوم هستند. تابعان منفعل: تابعانی که از بخشی از حقوق بهره‌مندند و در شکل‌دهی آنها نقشی ندارند و انسان ها را شامل می‌شود که شامل مباحث حقوق بشر می‌شود و از حقوق بین‌الملل بهره‌مندند ولی در تشکیل قواعد نقشی ندارند. 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
2024-07-30-16-11-46.MP3
66.37M
📝 موضوع شناسی در فقه هنر 🎙 استاد عشایری 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد درایتی 3.pdf
173.3K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع‌شناسی 👤 استاد حمید درایتی «زیدعزه» 📅 دوشنبه ۸ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۰:۰۰ جلسه هشتم ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
موضوع شناسی فقه هنر استاد عشایری زیدعزه یکی از شگفتی های کتاب مکاسب این بود که مرحوم شیخ پس از بررسی درباره تعریف سحر، که حس می شود که جمع بندی دشوار است، می گوید فقیه کاری به موضوع ندارد و در انتهای بحث به احتیاط ختم می شود، چون موضوع دقیق روشن نشده و کسی از فقهاء حاشیه نزده است. مرحوم شهید صدر در المدرسة القرآنیه فرق تفسیر ترتیبی و موضوعی را بیان می کند، ترتیبی آن است که از اول تا آخر تفسیر شود ولی در تفسیر موضوعی یک موضوع نکته مرکزی بحث قرار می گیرد، و بعد برای بررسی بیشتر، دلالات تطابقی و التزامی جمع آوری و بحث می شود و ترابط آنها تحلیل می شود، کاری که بزرگان ما در فقه انجام میدپ دهند شبیه تفسیر موضوعی است، چون اگر وسائل الشیعه را به ترتیب بیان می کردند، ترتیبی می شد، بلکه موضوعات را یک به یک بحث کردند. امروزه مباحث دانش اخلاق به دانش نظری و هنجاری و اخلاق کاربردی تقسیم می شود و در اخلاق نظری سخنگو از علم اخلاق و حکم رفتارها بحث میکند و این سبک اخلاق هنجاری است ولی در اخلاق کاربردی این بحث ها مفروض انگاشته شده است فلذا صحبت در اخلاق کاربردی در حوزه تکنولوژی و فناوری و خدمت و اشتغال است مثل اینکه؛ در فقه امنیتِ مراقبت از تروریست مطرح می شود که چیزی نمانده افراد اصلی را شناسایی شوند و اگر دستگیر شود، اطلاعات از دست می رود و اگر دستگیر نشود، فردا مکانی را منفجر می کند، به همراه او تلفنی است که اطلاعات برنامه فردایش در آن است آیا میتوان برای عقب افتادن انفجار آن را دزدید؟ 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد عشایری 2.pdf
142.8K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع شناسی فقه هنر 👤 استاد عشایری منفرد «زیدعزه» 📅 سه‌شنبه ۹ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد درایتی 4.pdf
159.1K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع‌شناسی در فقه بین‌الملل 👤 استاد حمید درایتی «زیدعزه» 📅 سه‌شنبه ۹ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۰:۰۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
عرف و موضوع شناسی در ابتدا ترور جناب اسماعیل هنیه را تسلیت عرض می‌کنم و امیدواریم آنچه نقشه دشمن است خنثی شود. دو نوع عرف موضوع‌ساز و موضوع‌زدا داریم. عرف به معنای مردم نیست بلکه در کلام عرب به معنای فهم و عادت است و مقتضیات زمان و مکان زیر مجموعه‌ی عرف است. گاهی عرف برای حکم شرعی، موضوع می‌سازد؛ چنانکه برخی اوقات عرف موضوع را از بین می‌برد. مثلا در گذشته خون مصداق مالا ینتفع به بود، لذا می‌شود موضوع برای بیع باطل. اما همین خون ما لا ینتفع به در اثر پیشرفت تکنولوژی، ینتفع به می‌شود. اینجاست که در واقع عرف به واسطه پیشرفت علمی، بیع باطل را به بیع صحیح تغییر می‌دهد. مثلاً در بحث اعماق زمین و هوا و فضا که وقتی زمین را خریدی هوا و زمینش را هم مالک هستیم یا خیر؟ در اینجا عرف مالکیت را محدود می‌کند و یا محدوده هواپیمایی کشورها؟ بحث مالکیت فکری (معنوی) هم از این دست است؛ مثل سود و حق التالیف و حق النشر. تغییرات ناپیدا گاهی فقیه تغییر موضوع را حس نمی‌کند، برخی تغییرات مثل خون است، اما بحث ازدواج موضوعش تغییر کرده است و تغییراتش ناپیدا است. برخی اوقات ازدواج بواسطه اقتضائات زمان و مکان و عرف، پیچیدگی‌هایی پیدا می‌کند. امروزه ازدواج، بار ایدئولوژیک دارد و در باب ازدواج شیعه و سنی مثلا باید دقت شود. نکته: ما همان‌طور که بر نوآوری تاکید داریم بر انضباط فقهی هم پافشاری می‌کنیم، فلذا هم باید انضباط فقه جواهری را داشته باشیم و هم بدون ترس، به‌دنبال نوآوری باشیم. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد علیدوست 4.pdf
124.3K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 عرف و موضوع‌ شناسی (۲) 👤 استاد ابوالقاسم علیدوست «زیدعزه» 📅 چهارشنبه ۱۰ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۸:۳۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
موضوع‌شناسی در فقه بین‌الملل بحث امروز را در حالی شروع می‌کنیم که از شهادت جناب اسماعیل هنیه واقعا متاثر شدیم. حقوق بین‌الملل و منابع آن معاهدات بین‌المللی است که از عمده‌ترین قوانین آنهاست و منابع فرعی آن، نظریه حقوق بین‌الملل و رویه قضایی است. حقوق بین‌الملل، حقوق و تکالیف دولت‌ها را مشخص می‌کند؛ از این جهت در کنوانسیون‌ها تنظیم می‌شود که بر اساس این قواعد با هم رفتار کنند. لذا باید برای خودِ کنوانسیون‌ها هم فرایندی تعریف شود. کنوانسیون‌ وین قالب تدوین معاهده‌ها را مشخص می‌کند. روابط دیپلماتیک و کنسولی: هر کشور برای انجام اهداف خود در سایر بلاد و حمایت از اتباع خود، سفرائی در آن کشور دارد که حقوق دیپلماتیک، محدوده اختیارات آنها را مشخص می‌کند. موضوع بعد در عرصه بین‌الملل مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها و عملکرد دیگر دولت‌ها در قبال تخلف است. مسئولیت مبتنی بر خطا و خطر هر دو آثار و احکام خود را دارد. حقوق بین‌الملل خصوصی برخی موضوعات در ارتباط با اشخاص است؛ مثل پناهندگی. آیا کشورها می‌توانند به اتباع دیگر پناهندگی بدهد؟ یا معیارهای تابعیت آیا فقط خاک و خون است؟ یکی از موضوعات چالشی حقوق بین‌الملل، حقوق بشر است. حقوق بین‌الملل سلسله مراتب و قوانین رئیسی و فرعی دارد. قواعدی به نام قواعد جهان شمول که در اکثر کشورها پذیرفته شده است. مثل منشور سازمان ملل که اگر کشوری عضو سازمان ملل نباشد، عملکرد متناسب سازمان در رابطه با آن کشور هم لحاظ می‌شود. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد - مجله فقه دانشگاه آزاد.pdf
301.4K
سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد استاد واسطی زیده عزه