✅#معرفی_مقاله
◀️ مقالۀ «بررسی آراءعلامۀ طباطبایی در زمینۀ زیست اجتماعی انسان»، نوشتۀ حجت الاسلام دکتر محمود تقیزاده داوری، در سال 1398 در نشریۀ «علوم اجتماعی» (دانشگاه علامه طباطبایی) چاپ شده است.
🔸در این مقاله، استاد محمود تقی زاده داوری مسألۀ «هویت اجتماعی» انسان را در آراء علامۀ طباطبایی مورد بررسی قرار میدهد. مسألۀ مورد پژوهش این مقاله، مسألهای متعلق به فلسفۀ علم اجتماعی است.
🔸نویسنده ابتدا به عنوان پیشینۀ بحث، این مسأله (هویت اجتماعی انسان) را در آراء افلاطون و ارسطو، به عنوان پیشگامان آن مورد بحث قرار داده و سپس دیدگاه فارابی، شیخ الرئیس، ابن خلدون و شهید مطهری را به صورت فشرده بررسی میکند.
🔸نویسنده معقتد است نوشتههای علامۀ طباطبایی در رابطه با هویت اجتماعی انسان به دو دسته تقسیم میشوند: الف- نوشتههای فلسفی. ب- نوشتههای فلسفی-الهیاتی.
🔸 از نظر نویسنده، علامۀ طباطبایی در جای جای آثار خود «مدنی بالطبع» بودن را مساوق «مستخدم بالطبع» بودن میداند، در صورتی که این نکته نادرست است و به نظر میرسد این دو تعبیر در آراء علامه نوعی ناسازگاری درونی برای نظریۀ ایشان محسوب میشود.
#دکتر_تقیزاده_داوری
#تقی_زاده_داوری
#علامه_طباطبایی
#مبانی_علم_الاجتماع
#فلسفه_علم_اجتماعی
#فلسفه_علوم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #مصاحبه
◀️ تبلیغ دینی در قارۀ آفریقا [: دادههای مردمشناختی از نگاه فقیه دینی]
🔸یادداشت زیر، متن پیادهشدۀ مصاحبۀ نشریۀ «زمانه» در سال 1392 ه.ش با آیت الله ملکزاده است. عنوان این مصاحبه «تبلیغ دینی در قارۀ آفریقا» است.
🔸یکی از منابع غنی شناخت مردم و اقوام دیگر مواجهه مستقیم با آنها و زیست واقعی در کنار آنهاست. شیوۀ «فهم» رفتارهای اجتماعی اقوام و ملیتهای دیگر تا حدّی تحت تأثیر چارچوب نظری پژوهشگر است.
🔸 در سنّت علمی مسلمانان، بسیاری از سفرنامهها و «رحلة»ها حاوی نکات مردمشناختی قابلتوجهی است، امّا زیست اجتماعیِ یک فقیه شیعه در میان اقوام و ملیتهای آفریقایی دریچۀ جدیدی به فهم رفتارهای اجتماعی آنهاست.
🔸 در این مصاحبه آیت الله ملکزاده از نحوۀ تبلیغ دینی در آفریقا با توجه به بستر فرهنگی مردمان این قاره سخن میگوید. تجربیات ایشان حاصل حضور مسقیم در کشورهای متعدد آفریقایی است.
🔸 علاوه بر ارائۀ شناختهای دست اول از زندگی اجتماعی مردم آفریقا، ابحاث تطبیقی میان تبلیغ جامعۀ تبشیری مسیحی در آفریقا و تبلیغ اسلامی نیز مطرح گردیده است. همچنین، راهکارها و تجویزهایی برای مواجهۀ فرهنگی و مستقیم با مردم قارۀ آفریقا بیان شده است.
#آیت_الله_ملک_زاده
#آیت_الله_محمد_حسین_ملک_زاده
#مردم_شناسی_دینی
#مردم_شناسی
#تفقه_جامع
#تبلیغ
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #معرفی_کتاب
◀️ کتاب روش شناسی علوم انسانی، نوشته استاد احمد حسین شریفی در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات آفتاب توسعه منتشر شده است.
🔸 این کتاب شامل یک مقدمه و چهارده فصل است. «نویسنده در این نوشتار بر آن است که فلسفه روش و روش شناسی را در نظر بگیرد و به گونه ای مسیر خود را طی کند که اولا [...] برخوردار از وضوح باشد و بتواند برای محققان علوم انسانی راهبری کند؛ در خدمت اهداف و کارکردهای اصلی علوم انسانی باشد [...] و ثالثا در همه بخش ها مبانی، مقاصد و ارزش های اسلامی را مورد توجه قرار دهد».
🔸پس از طرح مباحث مقدماتی (فصول اول تا سوم)، نویسنده در فصل چهارم از روش تعریف، در فصل پنجم از روش توصیف، در فصل ششم و هفتم در باب روش تبیین، ضمن فصل هشتم، نهم و دهم درباره روش استدلال و انواع آن (قیاس، استقراء و تمثیل)، در فصل یازدهم و دوازدهم در باب روش تفسیر، در فصل سیزدهم از پیش بینی و در فصل چهاردهم از روش ارزیابی بحث کرده است.
🔸این کتاب برای همه کسانی که به روش شناسی علوم اجتماعی، علوم انسانی و رابطه علوم اجتماعی و دانش فقه علاقه دارند قابل استفاده است.
#استاد_احمد_حسین_شریفی
#احمد_حسین_شریفی
#روش_شناسی
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #بریده_کتاب
◀️ «فقیه به مثابه حافظ مصالح اجتماعی و محور وحدت سیاسی و اجتماعی جامعه شیعه» در کلام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
🔸«ففي الغيبة الكبري ... لا بد بطريقٍ أولي للإمام من رعاية مصالح شيعته، و دفع ما يؤدي إلي ضياع أمرهم و انحلاله، و ذلك بنصب القيِّم علي أمورهم، الحافظ لشئونهم الاجتماعية و السياسية، و قوانين دينهم و دنياهم. و ليس ذلك بالإجماع و الاتفاق إلا ولاية الفقهاء ... كل ما يقع تشريعاً تحت مسئولية الإمام عليه السلام و رعايته مما يرتبط بمصالح الامة الإسلامية و شئون الولاية علي الناس، و تقام لحفظها الحكومات يكون ذلك واقعاً تحت مسئولية الفقهاء و رعايتهم و إدارتهم».
* ضرورة وجود الحكومة او الولاية للفقهاء، صافی گلپایگانی، لطف الله، ص: ١٥
🔸ترجمه: «پس در دوران غیبت کبری ... به طریق اولی لازم است امام مصالح پیروان خویش را رعایت نموده و آنچه مایه نابودی و انحلال امر آنهاست دفع نماید، آن هم از طریق منصوب كردن کسانی که سرپرستی امور آنها را به دست گرفته، حافظ شؤون اجتماعی و سیاسی ایشان و قوانین دین و دنیای آنها باشند. ... و چنین شأني بنا به اجماع و اتفاق فقها منحصر در فقيه است .... پس هرآنچه تشریعا در حوزه مسؤليت هاي امام معصوم عليه السلام مي باشد و رعايت آن مربوط به مصالح امت اسلامي و از جمله شؤون ولايت و سرپرستی بر مردم است و حکومت ها حافظ آن هستند، واقعا تحت مسؤليت، رعايت و اداره فقهاست».
#آیت_الله_صافی_گلپایگانی
#صافی_گلپایگانی
#فقه_السیاسه
#فقه_السياسة
#فقه_الاجتماع
#مصالح_اجتماعی
#ولایت_فقیه
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #سخنرانی_علمی
◀️ سخرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با عنوان «تبیین فقه نظام ولایی» مورخ ۶ دی ۱۴۰۰ در مدرسۀ فقاهت حوزۀ علمیۀ مشهد برگزار شده است.
🔸 در این سخنرانی، استاد خسروپناه به تبیین «فقه الاجتماع»، «فقه اجتماعی»، «فقه ولایی» و «فقه نظام ولایی» میپردازد.
#عبدالحسین_خسروپناه
#استاد_عبدالحسین_خسروپناه
#فقه_الاجتماع
#فقه_اجتماعی
#فقه_السیاسه
#فقه_نظام_ولایی
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #سخنرانی_علمی
◀️ سخنرانی علمی استاد احمد حسین شریفی با عنوان «مواجهۀ بنیادین با آسیبهای اجتماعی» در تاریخ ٢٦ دی ماه سال ۱۴۰۰ در دومین همایش ملّی مواجهه با آسیبهای اجتماعی از منظر اسلام ارائه شده است.
🔸در این سخنرانی، دکتر احمد حسین شریفی رویکرد بنیادین اسلام در قبال آسیبها و انحرافهای اجتماعی را توضیح میدهند.
#احمد_حسین_شریفی
#استاد_احمد_حسین_شریفی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
#آسیب_شناسی_اجتماعی
#علم_الاجتماع
#دانش_اجتماعی_مسلمین
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #نقد_كتاب
◀️ جلسه نقد كتاب "اندیشه فرهنگی آیت الله خامنه ای" توسط کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای عالی اسلامی
🔸 نویسنده کتاب: دکتر مهدی جمشیدی
🔸 ناقدان:
دکتر سید علی سیدی فرد
دکتر علی جعفری
#نظریه_فرهنگی
#آیت_الله_خامنه_ای
#دکتر_مهدی_جمشیدی
#دکتر_سید_علی_سیدی_فرد
#دکتر_علی_جعفری
https://www.dana.ir/1802048
@Fiq_al_Ijtima
✅ #درس_گفتار
◀️ #جلسه_هشتم
◀️ درسگفتار نظریههای کلاسیک جامعهشناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ هشتم:
🔸ماکیاولی و بعدها توماس هابز اعتقاد داشتند که انسان ایدئال فلسفی و دینی ربطی به جهان واقعی ندارد. از نظر آنها، هدف انسان بیشینه کردن منفعت این دنیایی است.
🔸 توماس هابز، فیلسوف انگلیسی قرون شانزدهم و هفدهم، معتقد بود علم اخلاقی نوین را بنیان نهاده است.
🔸نقد هابز بر نظریات گذشتگان در مورد حکومت و مسائل سیاسی این بود که:
الف- مقدمات آن ها در مورد انسان، ایدئال و غیر واقعی است. مقدماتی مانند اینکه مثلا انسان کمال طلب است و خیر دیگران را می خواهد.
ب- اهداف ترسیمشده نیز مناسبتی با وضعیت واقعی انسان ندارد.
🔸برخی جنبه ها و مبادی نظریه سیاسی هابز از این قرار است:
الف- هابز یک ماتریالیست تمام عیار است و تمام واقعیت را منحصر در اشکال مختلف ماده می داند.
ب- او را هم نظریه پرداز حکومتهای مستبد و مطلقه سکولار می دانند و هم نظریه پرداز حکومت های لیبرال.
ج- از نظر او همۀ رفتارهایشان مبتنی بر دو اصل است: اول، اصل «صیانت از خود» و دوم اصل «جلب منفعت».
د- این نظریه تا پیش از تحقق علم جامعه شناسی نظر غالب در باب تشکیل اجتماع بوده است. طبق این نظریه انسان تا پیش از حضور در اجتماع در یک وضع طبیعی قرار دارد.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
#نظریه_کلاسیک
#فلسفه_علم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima