✅#معرفی_کتاب
◀️ کتاب فلسفه فقه الاجتماع حاصل درسگفتارهای استاد عبدالحسین خسروپناه می باشد که توسط حجت الاسلام مجید رجبی تقریر شده است.
◀️ این کتاب به صورت مشترک توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام و پژوشگاه فقه نظام در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شده است.
🔸 این کتاب با نگاهی درجه دوم و فلسفی به مباحثی نظیر چیستی فقه مضاف، فقه الاجتماع، گستره و کارآمدی آن، مفهوم حکم شرعی و فرایند آن در مقام ثبوت و اثبات، نسبت فقه الاجتماع با دانش های اجتماعی دیگر، مکاتب و رویکردهای فقه الاجتماع مطرح شده است.
#فقه_الاجتماع
#فلسفه_فقه_الاجتماع
#فلسفه_علوم_اجتماعی
#استاد_خسروپناه
#عبدالحسین_خسروپناه
#مجید_رجبی
@Fiqh_al_Ijtima
✅#درس_گفتار
◀️ #جلسه_نهم
◀️ درسگفتار «نظریههای کلاسیک جامعهشناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان.
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ نهم:
🔸ماکیاولی و پیروان او در دوران مدرن معتقد بودند اهدافی که سنت طرح می کند:
اولا متناسب با انسان های واقعی طرح نشده اند، لذا غیر قابل حصول اند و؛
ثانیا در صورت حصول نیز ارزش های دیگری وجود دارند که ارزشمندتر از ارزش های سنتی اند: ارزش های این جهانی.
🔸غالب متفکران اجتماعی مُدرن به انسان واقعی نظر داشتند، امّا در مقام توسعۀ نظریه و دانش مجبور بودند تئوریهایی کلّی در مورد انسان ارائه کنند.
🔸طبق نظریههای مُدرن پس از ماکیاولی و اتباع او، انسان موجودی است کاملا تابع غریزه و اهداف زیستی. نیروهای ضروری بیرونی او را وادار به انجام افعالی خاص می کنند، نه این که او تحت تاثیر ایده ها و ارزش ها انتخاب کند.
🔸 این خط فکری انسان شناسانه (حیوان انگاشتن و تابع غریزه و نیروهای بیرونی دانستن انسان) در سراسر دوران مدرن دنبال شده است. در میان اندیشمندان اجتماعی، ماکیاولی، مانویل، هابز، نیچه، مارکس و ... و در میان جامعه شناسان پارتو رسما به چنین چیزی تصریح دارند.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
#نظریه_کلاسیک
#فلسفه_علم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima
✅#سخنرانی_علمی
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «رابطۀ فقه نظام و علوم اجتماعی» توسط حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ در میان جمعی از فضلای حوزۀ علمیۀ قم.
🔸در این سخنرانی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه به بررسی نسب «فقه نظام» و «علوم اجتماعی» میپردازد.
#فقه_نظام
#فقه_اجتماعی
#علم_اجتماعی_اسلامی
#استاد_عبدالحسین_خسروپناه
#عبدالحسین_خسروپناه
@Fiqh_al_Ijtima
✅#سخنرانی_علمی
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «انقلاب اسلامی، حکمت متعالیه و فرهنگ» توسط استاد حمید پارسانیا در تاریخ ٢٤ شهریور ١٤٠٠، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های بین الملل
🔸این سخنرانی به بیان رابطۀ بنیادهای فرهنگ انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه میپردازد.
#علم_اجتماعی_اسلامی
#فلسفه_علوم_اجتماعی
#حکمت_متعالیه
#استاد_حمید_پارسانیا
#حمید_پارسانیا
@Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام و موسسه معنا قم برگزار میشود :
✅ سلسله جلسات مبانی فقه نظام اجتماعی
🔰 با موضوع :
نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها
🔶 سخنران :
دکتر حسین طالبی
دکترای فیزیک هستهای
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔷 ناقد :
دکتر سید علی سیدی فر
دکترای فلسفه غرب معاصر
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔸زمان :
پنجشنبه ۵ اسفندماه
ساعت ۱۴
🔹مکان برگزاری : قم
❌ جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.
♦️علاقه مندان برای حضور فیزیکی در جلسه به شماره 09370146791 پیامک بدهند.
🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
✅#درس_گفتار
◀️ #جلسه_دهم
◀️ درسگفتار «نظریههای کلاسیک جامعهشناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان.
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ دهم:
🔸تاریخ یکی از مهمترین حوزههای طرح افکار مدرن بود. خصائص تاریخ در دورۀ مدرن چنین است:
🔸توجه به زندگی مردم: در این رویکرد جدید، تاریخ تنها تاریخ سیاسی محدود نمیشد و زندگی مردم را نیز در بر میگرفت. گفته میشود ولتر بنیانگذار این انقلاب تاریخی است.
🔸توجه به تاریخ عمومی بشریت در مقابل تواریخ منطقهای: تاریخ تبدیل به یک تاریخ عام شد. تا پیش از این هر ملت از منظر خود تاریخش را مینوشت ولی در دوران مدرن، تاریخ، تاریخ بشریت است.
🔸رویکرد تحلیلی: در این دوره، درمقابل تاریخ صرفاً نقلی، تاریخ تحلیلی و تبیینی داریم .
🔸پیدایش فلسفۀ تاریخ: در دوره مدرن فلسفۀ تاریخ مورد توجه بود. در فلسفۀ تاریخ:
اولا تاریخ به عنوان یک موضوع واقعی مورد مطالعه قرار میگیرد؛ پدیدهای واقعی که دارای آغاز و انجام و سیر مشخصی است؛
ثانیا تاریخ صرفا جمع افعال انسانی افراد نیست؛
ثالثا موضوع تاریخ انسان شد و تاریخ تبدیل شد به تاریخ سرگذشت بشر نه این یا آن ملت خاص که در خارج تحقق دارند؛
رابعاً آن ها در پی علت محرک تاریخ یا موتور محرک تاریخ بر آمدند و عموما هم طبق «تئوری ترقی» که در قرن هجدهم رواج داشت، علت حرکت تاریخ یا همان انسان را، عقل و علم می دانستند.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
@Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 اندیشکده دولت و نظامسازی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میکند:
📌 کرسی ترویجی «ژرفکاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی»
👤 ارائه دهنده: دکتر سیدعلی سیدیفرد
👥 ناقدین: دکتر مهدی زریباف، دکتر محمد نعمتی
🕑 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح
💠 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق(ع)، سالن چهار کلاسها، کلاس ۴۵۴
◀️ شرکت به صورت مجازی:
🌐 https://online.lmskaran.com/ch/302-19875
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com