eitaa logo
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
158 دنبال‌کننده
45 عکس
0 ویدیو
10 فایل
به نام خداوند جان و خرد 🔸اطلاع‌ رسانی، معرفی و بارگزاری آثار (درسگفتار، سخنرانی، مقاله و کتاب) در حیطۀ: «فقه الاجتماع»، «فلسفۀ علم اجتماعی»، «جامعه‌شناسی»؛ و «مردم‌شناسی»، با رویکرد دینی، بومی و نقدی.
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ شهید ثانی در کتاب شریف اللمعة الدمشقية بیان می‌کند: «ولیقصد المصلي الانبیاء و الملائکة و الائمة و المسلمین من الإنس و الجنّ». اللمعة الدمشقية، ص 31 🔸 ترجمه: «و نمازگزار باید در سلام نمازِ خویش، پیامبران، فرشتگان و پیشوایان دین و مسلمانان انس و جنّ را قصد نماید [قصد رساندن سلام به ایشان را در سر داشته باشد]». 🔸 نکته: در عبادت فردی نماز نیزْ قصد ابلاغ سلام به پیامبران و فرشتگان و امامان و مسلمانان، موجب احساس وحدت و احساس همبستگی با جریان حق می‌شود. 🔸اقتباس از گفتار استاد سیدعلی خراسانی. @Fiqh_al_Ijtima7
◀️ علامۀ حلّی و تصویر فقه به مثابه دانش تنظیم زیست انسانی 🔸علامۀ حلّی (648-726ق) فقیه بزرگ شیعه در قرن هفتم، دانش فقه را عهده‌دار تنظیم همۀ ساحات زیست انسانی می‌داند. تعبیر علامۀ حلّی در کتاب «تحریر الأحکام الشرعية علی مذهب الإمامية» چنین است: «و أفضل العلم بعد المعرفة باللّه تعالى علم الفقه، فإنّه الناظم لأمور المعاش و المعاد، و به يتم كمال نوع الإنسان، و هو الكاسب لكيفيّة شرع اللّه تعالى، و به يحصل المعرفة بأوامر اللّه تعالى و نواهيه الّتي هي سبب النجاة، و بها يستحق الثواب، فهو أفضل من غيره» 🔸ترجمه: «پس از شناخت خدای، نیکوترین دانشْ فقه باشد، زیرا سامان‌دهندۀ کارهای این جهان و آن جهان است و کمال نوع انسان بدو حاصل گردد، و همین علم باشد که کیفیت شرع خدای را آشکار سازد. بدوست که شناخت امرها و نهی‌های خدا- که همان ریسمان و چارۀ نجات است- میسّر گردد و بدین شناخت است که آدمی شایستۀ ثواب گردد. پس فقه از غیر آن نیکوتر باشد». 🔸برگرفته از مقالۀ «تفقه جامع و مسألۀ کارآمدی در حکمرانی اجتهادی»، نوشتۀ استاد سیدعلی خراسانی، منتشرشده در نشریۀ رهیافت اندیشۀ، پاییز 1401 @Fiqh_al_Ijtima
✅ ادب پارسی به مثابه منبعی برای کشف قواعد اجتماعی 🔸 سعدی، شیخ اجلّ، می‌فرماید: که بازار چندان که آکنده تر دل مستمندان پراکنده تر 🔸 در این بیت سعدی با بلاغت تمام مفهوم محرومیت نسبی (relative deprivation) را معرفی می‌کند. ادب پارسی منبعی برای کشف آموزه‌ها و قواعد اجتماعی و همچنین فهم ذهنیت اجتماعی انسان روزمره‌ی ایرانی است. نمایش ثروت موجب احساس محرومیت می‌شود. 🔸 برگرفته از درسگفتارهای استاد سیدعلی خراسانی. @Fiqh_al_Ijtima
🔸در تمدن اسلامی، علاوه بر پژوهش‌ها و تحقیقات نظری، کارهای تجربی دقیقی در حوزۀ شناخت اجتماعی انجام شده است. یکی از شاهکارهای تجربی پژوهش جامع ابوریحان بیرونی تحت عنوان «تحقیق ما للهند» است. 🔸تحقیق ما للهند، یک دایرة المعارف بزرگ هندشناسی است که با رویکردی تجربی و مردم‌شناختی تدوین شده است. این کار به حوزۀ مردم‌شناسی فرهنگی تعلق دارد. 🔸ابوریحان بیرونی، بنا به اختلاف اقوال، حدود سیزده تا هفده سال در هند سکونت داشته، زبان سانسکریت را آموخته و تک تک تجربیات خود را ثبت نموده است. 🔸 در این اثر گرانسنگ ابوریحان بیرونی به مقایسۀ تطبیقی فرهنگ دینی یونان، صوفیه و برخی دیگر از ادیان با فرهنگ و دین هندی‌ها پرداخته است. 🔸به لحاظ تجربی، کار ابوریحان به مراتب از آثار جامعه‌شناسان کلاسیک غنی‌تر و درخشان‌تر است. 🔸این کتاب به زبان عربی نگاشته شده است و از این اثر دو ترجمه به فارسی در دست است: ترجمۀ استاد اکبر داناسرشت و ترجمۀ دکتر منوچهر صدوقی سها. ترجمۀ نخست بهتر است. @Fiqh_al_Ijtima
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: 🔰 سلسله نشستهای اطلس مصلحان 🔷 اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟ 🔶ارائه دهندگان: 🔸 حجت الاسلام و المسملین سید پیمان غنایی 🔸 دکتر سید علی سیدی فرد 🔸 حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق حیدری 🔷 دبیر علمی: 🔹 حجت الاسلام سید مصطفی مدرس 📆 پنج شنبه مورخ 29 دی ماه 🕤 ساعت 15:30 صبح 🔰متن معرفی سلسله نشستهای اطلس مصلحان 💠سوالات مربوط به دور اول از سلسله نشستهای اطلس مصلحان —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243