eitaa logo
فقه کاربردی
749 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استفتائات مراجع ارتباط با ادمین کانال @najmossaqeb110
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه کاربردی
. 5️⃣ #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی) 🔸از ریش و ابرو دست خود را مرطوب کرده و مسح نماید. 🔻رساله
✅ آب گرفتن از سایر اعضاء وضو رهبری معظم؛ اگر برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد، نمی‌تواند دست را با آب تَر کند، بلکه باید دست را با رطوبتی که در ریش (لحیه) یا ابرو (حاجب) هست مرطوب کند و مسح کند. (و از آنجایی که لحیه به معنای ریش است، نه به معنای استخوان فک و محل رویش ریش،) اگر ریش یا ابرو ندارد (مثل بانوان یا نوجوانان یا افراد ریش تراش) چنین وضویی باطل است و لازم است وضو را از سر بگیرد @fiqhe_karbordi
✅ نحوه تیمم طبق نظر آیه الله خامنه ای سؤال: آیا در تیمم حتما باید بوسیلۀ گِردی کف دست روی پیشانی کشیده شود یا بوسیلۀ انگشتان هم صحیح است؟ در صورت اول، حکم نمازهای خوانده شده با تیممی که با انگشتان کشیده شده است، چیست؟ جواب: در تیمم باید کف هر دو دست (کف انگشتان جزء کف دست است) را به پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر می‌روید تا زیر ابروها بکشید، سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ‌ بکشید و احتیاط واجب آن است که پس از آن، بار دیگر دست‌های ‌خود را بر زمین بزنید و کف دست چپ را بر پشت دست راست و کف دست راست را بر پشت دست چپ بکشید، در غیر این صورت تیمم صحیح نیست و نمازهایی را که یقین دارید با تیمم باطل خوانده اید، باید اعاده کنید. @fiqhe_karbordi
✅ تیمم بر سیمان و موزاییک ♻️تیمم بر سیمان آیت الله صافی: صحیح نیست. حضرات آیات مکارم، نوری: به احتیاط واجب صحیح نیست. آیت الله فاضل: صحیح نیست مگر چیزی که تیمم بر آن صحیح است نباشد. حضرات آیات بهجت، خامنه ای: صحیح است. ♻️تیمم بر موزائیک اگر سطح موزائیک پوشیده از سنگ باشد بطوری که وقتی انسان دست بر روی آن می زند تمام کف دست بر روی سنگ قرار بگیرد، حکم تیمم بر سنگ را دارد و صحیح است، اما اگر سنگ های سطح موزائیک با فاصله باشد، در حکم تیمم بر سیمان است. @fiqhe_karbordi
✅ حکم تلاوت قرآن در ایام عادت سؤال: قرائت قرآن در حال حیض غیر از سوره‌هایی که سجده واجب دارند، چه حکمی دارد؟ ۱. مکروه نیست. (آیات عظام سیستانی و وحید) ۲. تلاوت بیش از هفت آیه از قرآن مکروه است، مگر در وقت نماز و به مقدار نمازش که در این زمان مستحب است. (آیات عظام امام خمینی، رهبری و نوری) ۳. تلاوت قرآن مکروه است. (آیات عظام جوادی‌آملی، سبحانی، شبیری، صافی و مکارم) نکته. مراجعی که تلاوت قرآن را در ایام عادت ماهانه مکروه می دانند، فرموده اند کراهت به معنای کم شدن ثواب است (به غیر از آیت الله شبیری). @fiqhe_karbordi
✅ تشخیص جنابت زن بدون نزدیکی سؤال: به جز عمل آمیزش چه ملاک و معیاری برای تشخیص جنابت زن مطرح است؟ آیا بیان این مطلب صحیح است:"چنان چه مقارن با حالات شهوانی که اصطلاحاً به آن اوج لذّت می‌گویند رطوبتی خارج شود حکم منی را داشته و زن جنب می‌گردد و اوج لذّت زمانی است که بعد از آن آتش شهوت فروکش می‌نماید. " امام خمینی  بله، صحيح است ميزان در جنابت زن (بدون دخول)، شهوتي است كه مقارن با آن مني خارج مي شود و با ساير حالات فرق دارد. تذكر: منظور از شهوت نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي استفتائات،1380، ج1، ص53، با استفاده از س103 آیت الله اراکی  اگر از زن آبي با شهوت خارج شود حكم مني را دارد و غسل واجب مي شود و لازم نيست آن آب با جستن بيرون بيايد و بدن سست شود. تذكر: منظور از شهوت نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي العروة الوثقي،1380، ج1، ص198، فصل في غسل الجنابة، با استفاده از "الاول" توضيح المسائل، 1368، ص63، م344 آیت الله بهجت بله. اگر رطوبتي با شهوت و جستن بيرون آمده و بعد از بيرون آمدن آن، بدن سست شده، آن رطوبت حكم مني را دارد. بلكه اگر فقط شهوت و جستن باشد ثابت شدن حكم مني خالي از وجه نيست. تذكر: منظور از شهوت، نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي. توضيح المسائل، ص71، م350 استفتائات، ج1، ص224، با استفاده از م800 آیت الله تبریزی بسمه تعالي. چنانچه رطوبتي از زن همراه با شهوت خارج شود و سستي بياورد به نحوي كه انزال بشود موجب جنابت است. آیت الله جوادی آملی خوش آمدن و سست شدن بدن مادامی که منی خارج نشود موجب جنابت نیست و اگر رطوبت با اوج شهوت بیرون آمده باشد در حکم منی است. توضیح المسائل، ص 98، م 361 و بخش استفتائات، ص 539، احکام غسل آیت الله خامنه ای اگر با نهايت لذت از زن رطوبتي خارج شود حكم مني را دارد و زن جنب مي‏شود. آیت الله خویی چنانچه رطوبتي با شهوت و جستن بيرون آمده و بعد از بيرون آمدن آن، بدن سست شده، آن رطوبت حكم مني را دارد و چنانچه با شهوت و سستي رطوبت از زن خارج شود، احتياط واجب آن است كه غسل كند و وضو هم بگيرد. تذكر : منظور از شهوت نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي العروة الوثقي مع تعليقه،1421ه.ق، ج1، ص189، فصل في غسل الجنابة، با استفاده از "الاول"، توضيح المسائل، 1422ه.ق، ص60، م352 آیت الله سبحانی خروج رطوبت همراه با اوج شهوت موجب جنابت زن می‌شود. استفتائات، ج1، ص 61، س 171 آیت الله سیستانی رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصورات شهوت‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد. اما اگر این رطوبت، زیاد باشد به حدی که صدق انزال کند و لباس‌ها را آلوده نماید، در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذت جنسی و ارضای کامل باشد، نجس و موجب جنابت است؛ بلکه اگر همراه با آن هم نباشد، بنابر احتیاط لازم نجس و موجب جنابت می‌باشد. توضیح المسائل جامع، ج1، ص 141، م 417 آیت الله شبیری در زن اگر جدا شدن آب از محلش با شهوت همراه باشد و آب خارج شود حكم مني را دارد و لازم نيست با دو نشانه ديگر(جستن و سست شدن بدن) همراه باشد. تذكر: منظور از شهوت نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي توضيح المسائل، ج1، ص 81، م 384 استفتائات، ج1، ص 136، س 524 آیت الله صافی خروج رطوبت با حالت مفروضه، مني محسوب مي‏شود. آیت الله فاضل لنکرانی  رطوبتي كه در اوج شهوت خارج ميشود باعث جنابت ميشود، و اگر شك پيدا شد اگر همراه شهوت خارج شود محكوم به مني بودن است. بلي صحيح است. آیت الله گلپایگانی اگر رطوبتي با جستن و سستي و يا با جستن و شهوت خارج شود حكم مني را دارد. تذكر: منظور از شهوت نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي هداية العباد،1413ه.ق، ج1، ص37، م175 توضيح المسائل، 1368، ص59، م352 آیت الله مکارم شیرازی  معيار دقيقاً همان است كه در ذيل سؤال نوشته ايد. آیت الله نوری همدانی بلي صحيح است. اگر رطوبتي با شهوت بيرون بيايد و بدن سست شود در حكم مني است.  توضيح المسائل، ص74، با استفاده از م 347 توضيح المسائل،1389، ص74،م347 آیت الله وحید خراسانی اگر با شهوت رطوبتي خارج شود غسل جنابت بر او واجب است. تذكر: منظور از شهوت نهايت شهوت است نه شهوت ابتدايي توضيح المسائل،1383، ص253، با استفاده از م352 منهاج الصالحين، 1428ه.ق، ج2، ص44، م169 @fiqhe_karbordi
✅ خواندن صیغه عقد به زبان فارسی آيا زن و مرد مى توانند خودشان صيغه ازدواج را به فارسى بخوانند، يا اينكه بايد وكيل بگيرند تا عربى خوانده شود؟ آيات عظام امام، خامنه اى، سيستانى، صافى، مكارم، نورى و وحيد: اگر نمى توانند خودشان به صورت عربى صحيح بخوانند، مى توانند به فارسى و يا هر زبان ديگرى صيغه را اجرا كنند؛ ولى بايد در همان زبان، لفظى را بگويند كه معناى «زوجت» و «قبلت» را بفهماند و لازم نيست وكيل بگيرند. آيه اللّه  بهجت: خواندن عقد نكاح به زبان فارسى ويا هر زبان ديگرى، جايز است؛ هر چند توانايى بر خواندن زبان عربى هم داشته باشند و وكيل گرفتن لازم نيست. آيات عظام تبريزى و فاضل: اگر نمى توانند خودشان به صورت عربى صحيح بخوانند، چنانچه گرفتن وكيل برايشان ممكن باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد وكيل بگيرند و اگر ممكن نيست، مى توانند خودشان به زبان فارسى و يا هر زبان ديگرى صيغه را اجرا كنند؛ ولى بايد در همان زبان، لفظى را بگويند كه معناى «زوجت» و «قبلت» را بفهماند.[۳] تبصره. صيغه عقد دائم به زبان فارسى اين است كه پس از تعيين مهر، نخست دختر بگويد: «خود را همسر تو كردم به مهر تعيين شده». سپس مرد بگويد: «اين ازدواج را قبول كردم». [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۷۰ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۳۴؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۳۶۶ و خامنه اى، استفتاء، س ۴۰. [۲]. بهجت، توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۷۰. [۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۷۰.(احكام ازدواج،پرسمان). @fiqhe_karbordi
✅نذر روزه با وجود داشتن روزه قضا 👈سوال: الف) آیا با داشتن روزه قضا، می توان روزه نذر نمود؟ ب) بر فرض صحت نذر، آیا می توان ابتدا روزه نذری را گرفت؟ آیت الله تبریزی (دام ظلّه) نمی تواند نذر کند. استفتائات جدید، ج 2، ص 385، س 1596 آیت الله خامنه ای (دام ظلّه) اگر نذر مطلق و غیر مقید به زمان باشد اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب اول روزه قضا را انجام دهد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله سیستانی (دام ظلّه) الف- اگر ایام معینی را نذر نکند اشکال ندارد. و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه او است قبل از آن داشته باشد. ب- جایز نیست. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه) کسی که روزه قضا بر ذمه دارد می تواند نذر کند که روزه بگیرد و صحیح است. جامع الاحکام، ج 1، ص 129 س 495 آیت الله فاضل لنکرانی (ره) الف: بلی مشروط به اینکه برای نذر زمانی را تعیین کند تا آن زمان بتواند روزه های واجب خود را بگیرد. ب: بلی. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه) نذر در این مورد اشکال دارد. استفتائات، ج 2، ص 151، با استفاده از س 436 @fiqhe_karbordi
✅خمس جهیزیه که به صورت تدریجی خریداری می شوذ ❗️سوال: آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد؟ امام خمینی(ره): جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد. (تحریر الوسیله، 1408 هـ ق، ج1، ص 359 و 360، م 177 ) (توضیح المسائل، 1385، ص 253، م 1777) (استفتائات، 1380، ج1، ص 353، س 28) آیة الله بهجت(ره): جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد. پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد. (استفتائات، 1386، ج 3، ص 35 و 36، س 3498 و 3499) (توضیح المسائل، 1381، ص 272، م 1391) آیة الله تبریزی(ره): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست. پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود. (توضیح المسائل، 1383، ص 263، م 1786) (استفتائات، 1385، ج2، ص 153،س 714) (استفتائات، 1385، ج2، ص 177، م 821) آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد. پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند. (اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906) آیة الله خوئی(ره): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد. پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد. (توضیح المسائل، 1371، ص 299، م 1786) (استفتائات، 1381، ص 123 و 124، س 399) (استفتائات، 1381، ص 123 و 124، با استفاده از س 399) آیة الله سیستانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش  باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد. سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد؟ خمس دارد. (توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 1747 ، م 1747) (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد. (المسائل الشرعیه، 1428، هـ ق، ص 387، م 1785) (توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 11، م 1786) آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد. پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد. (جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 207، س 748 و 750) آیة الله فاضل لنکرانی(ره): جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که
هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه کنند و تهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد. پول آن: اگر برای تهیه جهیزیه مورد نیاز و در حد شأن راهی غیر از این نداشته باشید و در موقع نیاز نتوانید تهیه کنید، در این صورت خمس به آن تعلّق نمی گیرد. (توضیح المسائل، 1384، ص 296، م 1829) (جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 187، م 743) (جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 188، س 746) آیة الله گلپایگانی(ره): جهیزیه: اگر موقعی که دختر در معرض ازدواج است اجناس به عنوان جهیزیه مورد حاجت او خریداری نمایند خمس به آن تعلّق نمی گیرد اگر چه سال بر آن بگذرد. پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد. (مجمع المسائل، 1411هـ ق، ج1، ص 337، س 173 و با استفاده از س 171و 172) آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): جهیزیه: در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد. پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.) (توضیح المسائل، 1386، ص 281، م 1500) (استفتائات، 1383، ج 3، ص 112، س 334) آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر در منطقه ای باشد که معمولاً جهیزیه دختر را به تدریج تهیه می کنند به این معنا هر سال مقداری از آن را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن، جهیزیه بخرد و از شأنش زیاد نباشد، لازم نیست خمس آن را بدهد. پول آن: اگر نمی تواند وسائل جهیزیه را از درآمد بین سال خریداری نماید و به اندازه احتیاج و متعارف باشد، خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1386، ص 253، م 1773) (هزار و یک مساله فقهی، 1383، ج1، ص 84، س 294) آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند در صورتی که آن شخص نتواند در غیر این صورت جهیزیه را تهیه کند و ندادن جهیزیه منافی شأن او باشد چنان چه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. پول آن: اگر کنار گذاشتن جنس به دلیل عدم توانایی یا قدیمی شدن مدل آن، مقدور نیست، می تواند پول کنار بگذارد و خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1383، ص 522، و 523 م 1794) (استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)
✅ تغییر سال خمسی سوال؛ آیا می توان سال خمسی را از شمسی به قمری و یا بالعکس تغییر داد؟ (تقدم و تأخّر سال خمسی) امام خمینی شخص نمي تواند سال خمسي را تغيير دهد مگر با اجازة وليّ امر. توضيح المسائل، ص630، س40 آیت الله بهجت بله، مي توان تغيير داد ولي اگر اين تغيير موجب تأخير سال خمسي شود بايد سود فاصلة سال اصلي و سال جديد را تخميس كند و هر وقت حساب خود را تسويه كرد، همان وقت ابتداي سال او مي شود. استفتائات، ج3، ص8 و9 با استفاده از س3401 و 3404 جامع‌المسائل، ج2، ص158، با استفاده از ذیل م 16 آیت الله خامنه ای تقديم و تأخير سال خمسي جايز نيست مگر با اجازه‌ي وليّ امر خمس یا نماینده مرجع، و بعد از حساب کردن مدّت گذشته و مشروط است به اين كه موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود و در مورد اجناسی که پول پرداختی بابت خرید آن از درآمد سال قبل بوده است باید خمس آن پول‌ها پرداخت شود.    اجوبةالاستفتائات، 1387، ص213، س1001 آیت الله سیستانی بسمه تعالی. تغيير به زودتر مانعی ندارد. منهاج الصّالحین، ج1، ص 407، م 1246 توضیح المسائل جامع، ج1، ص 649، م 2303 آیت الله شبیری برای دادن خمس می توان سال شمسی یا سال قمری را ملاک قرار داد. توضیح المسائل، ص 356، م 1775 آیت الله صافی بسم الله الرحمن الرحيم. مانع ندارد.ولي بايد بنحوي باشد كه موجب تضييع خمس نشود. احکام خمس، ص 52، س 150 آیت الله فاضل لنکرانی باسمه تعالي. مانعي ندارد. (در صورتي كه ضرري به اهل خمس وارد نشود، به اين طريق كه در اثناي سال، منافع خود را تخميس كند و پس از گذشت يك سال تمام از تخميس مذكور به حساب سال خود رسيدگي کند. آیت الله گلپایگانی در مورد تبديل سال قمري به شمسي،10 روز تأخير در سال قمري اشكال ندارد و در زيادتر از ده روز اگر در آخر سال خود، خمس زائد بر مؤونه را بدهد و مثلاً اگر دو ماه بعد نيز حساب عوائد خود را نموده و خمس زائد بر مؤونه اين مدت را نيز بپردازد مي تواند اين وقت را اوّل سال خود قرار دهد. مجمع المسائل،  ج1، ص375، س313 و ج4، ص227، س651 آیت الله مکارم شیرازی جلو انداختن حساب سال به هر اندازه هيچ مانعي ندارد ولي تأخير آن جز با اجازة حاكم شرع جايز نيست. استفتائات جديد، ج1، ص94، س353    آیت الله نوری همدانی مي تواند سال خمسي را جلوتر قرار دهد و اگر عقب تر قرار داد بايد مدّت اضافي را محاسبه نمايد و اين تأخير با اجازة فقيه باشد. هزار و يك مسأله فقهي، 1383، ج2، ص91 و92، س320 آیت الله وحید خراسانی تغيير سال خمسي از قمري به قمري اشكال ندارد. ولی باید خمس سود بین سال را بدهد و سال جدید را برای سودهای آینده قرار دهد. تذكر: بنابراحتياط واجب سال خمسي بايد قمري باشد. (بنابراين تغيير سال قمري به شمسي اشكال دارد.) منهاج الصالحين، ج2، ص382، م1246 آیت الله تبریزی بسمه تعالي. چنانچه فعلاً سال خمسي شمسي شخص تمام نشده و بخواهد آنرا به سال قمري تبديل كند يا به عكس، ميتواند حساب كند و خمس ربح تاكنون را بدهد و از روزي كه خمس بعض سال كه گذشته محاسبه كرده و پرداخت مي كند سال خمسيِ جديد شروع مي شود. منهاج‌الصالحین، ج1، ص 349، م 1246  آیت الله خویی بله می‌توان تغییر داد به اینکه خمس سود بین سال را بدهد و سال جدید را برای سودهای آینده قرار دهد. منهاج‌الصالحین، ج1، ص328، م1246
✅پرسش: زن باردار آیا می تواند روزه بگیرد در صورتی که دکتر به آن گفته ضرر دارد؟ آیه الله سیستانی پاسخ: زنى که زائیدن او نزدیک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز یک مُد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقیر دهد. واما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نیست گردد روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد.
✅ حدث اصغر در بین غسل [اگر در بین غسل حَدَث اصغر از او سر زند] مسأله ۳۸۶ اگر در بین غسل حَدَث اصغر از او سر زند، مثلًا بول کند، غسل باطل نمی‌شود (۱). (۱) (اراکی:) ولی اگر غسل جنابت باشد باید مانند سایر غسلها برای نماز وضو هم بگیرد. (خوئی:) باید غسل را رها کرده و غسل دیگری بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبی نماید بنا بر احتیاط مستحبّی وضو هم بگیرد. (گلپایگانی، فاضل، صافی:) می‌تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ و بهتر آن است که غسل را احتیاطاً از سر بگیرد به قصد آن چه بر ذمّه او است از اتمام یا اعاده؛ لکن وضو بعد از غسل در این صورت هم واجب است. (نوری:) ولی بعد از غسل برای نماز وضو بگیرد. (زنجانی:) غسل او صحیح است، ولی باید پس از غسل وضو هم بگیرد و احتیاط مستحب آن است که غسل را نیز مجدداً اعاده کند. (سیستانی:) لازم نیست غسل را رها کرده و غسل دیگری بنماید بلکه می‌تواند غسل خود را تمام نماید و بنا بر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد، ولی اگر از غسل ترتیبی به ارتماسی و یا از ارتماسی به ترتیبی عدول نماید، لازم نیست وضو هم بگیرد. (بهجت:) اتمام غسل لازم نیست، بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنا بر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد وضو بگیرد. [(مکارم:) اگر در اثناء غسل، حَدَث اصغر از شخص سر بزند (مثلًا بول کند) ضررى به غسل او نمى ‏زند؛ ولى براى نماز و مانند آن باید وضو بگیرد.] (تبریزی:) بنا بر احتیاط باید غسل را از سر بگیرد و برای نماز وضو هم بگیرد. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. @fiqhe_karbordi