✅ استفاده از سرمه در مقابل نامحرم
⚡️سؤال: آیا سرمه چشم از چیزهایی است که باید پوشیده شود؟
♦️پاسخ:
❗️آیات عظام امام خمینى، خامنهاى، فاضل و وحیدخراسانی: اگر عرفاً زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.[1]
❗️آیت الله سیستانی: سرمه چشم اشکالی ندارد به شرطی که در حرام نیفتد و قصد جلب توجه مردان در کار نباشد.[2]
❗️آیات عظام مکارم و نورى: پوشاندن آن واجب نیست.[3]
❗️آیت الله بهجت و آیت الله صافى: زینت محسوب مىشود و باید پوشانده شود.[4]
❗️آیت الله تبریزى: اگر نزد زنان کهنسال و یا نزدیک به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نیست و در غیر این صورت باید پوشانده شود.[5]
[1]) آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1707 و دفتر: آیات عظام امام خمینى، آیت الله وحید خراسانی و حضرت آیت الله خامنهاى.
[2] سیستانی، سید علی،الفتاوى المیسرة، ص 430، سوال: من المألوف هذه الأیام أن تضع المرأة الکحل فی العینین والمکیاج على الوجه وتلبس الخاتم والقلادة والسوار للزینة ثم تخرج أمام الناس فی الأسواق والشوارع ؟
- لا یجوز لها ذلک إلا فی الکحل والخاتم بشرط أن تأمن من الوقوع فی الحرام ولا تقصد بها إثارة الرجال الأجانب .
[3]آیت الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 542 و 500؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج 1، س 802 .
[4]دفتر: آیت الله بهجت و آیت الله صافى. به نقل از پرسمان.
[5]آیت الله تبریزى، صراط النجاة، ج 1، س 882 و 883.
#سرمه
#زینت
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ پلاستیک کشیدن به میت زیر کفن
⚡️سوال: آیا غاسل می تواند تمام بدن میّت یا بعض از آن را (ناف تا زانو) در پلاستیک بپیچد و سپس کفن کند؟
آیة الله بهجت (ره):
مانعی ندارد اگر جهتی عقلایی دارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
مانعی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
بدون ضرورت نباید به بدن میّت پلاستیک بپیچند. والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
در صورت ضرورت اشکالی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
فقط در صورت اضطرار، اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
#کفن
#میت
بسم الله الرحمن الرحیم
بحثمون درباره ی استحاضه بود
گفتم که خون استحاضه معمولا سرد و زرد و رقیق و بدون سوزش و فشار هست
و اگر خونی که از خانم خارج میشه خون حیض نفاس و زخم نباشه،خون استحاضه هست
استحاضه سه قسم داره
قلیله
متوسطه
کثیره
برای تعیین نوع استحاضه حتما و حتما باید از پنبه استفاده کنید
استفاده از دستمال کاغذی و چیزایی شبیه آن اصلا درست نیست
خانمی که استحاضه هست باید حتما اختبار کنه
حالا اختبار یعنی چی
یعنی مقداری پنبه مثلا اندازه ی فندقی که پوست داره برمیدارید و اون رو در ابتدای فرج قرار می دید
به این کار اختبار میگن
به اندازه ی یک ریزش خون صبر می کنید یعنی اونقدری که اگر خونی باشه خارج بشه بعد پنبه رو بر میدارید
اگر فقط سطح رویی پنبه آلوده شده بود
نوع استحاضه قلیله است
این اختبار باید بعد از دخول وقت نماز انجام بشه
یعنی وقتی که اذان داده شد
وظایف قلیله
تطهیر و آب کشیدن ظاهر فرج
تعویض پنبه
وضو برای هرنماز
که البته در تعویض پنبه اختلاف نظر مراجع رو داریم
به رساله ها مراجعه کنید
اون پنبه ای که برای اختبار استفاده شده بود اگر از روی اون نفوذ کرده و از زیر پنبه بیرون زده
نوع استحاضه متوسطه میشه
وظایف متوسطه
همان کارهایی که قلیله انجام می داد رو باید انجام بده
علاوه بر اون ها باید غسل هم بکنه
مثلا ساعت 9 صبح احساس کرد که استحاضه ش متوسطه شد
برای نماز ظهر باید غسل انجام بده و بعد از غسل تحفظ کنه
یعنی جلوی بیرون اومدن خون رو با پنبه بگیره،بعد وضو بگیره و نماز بخونه
و برای نماز عصر فقط دوباره وضو بگیره
حالا اگر اون پنبه ای که استفاده کرده،علاوه براینکه خون ازش رد شده حتی انقدر زیاد بوده که به نوار یا حالا پارچه ای که داشته رسیده،نوع استحاضه کثیره میشه
برای استحاضه کثیره باید علاوه بر اعمال قلیله،برای هر نوبت نماز غسل هم بکند
یعنی برای نماز صبح یک غسل
نماز ظهر و عصر یک غسل
نماز مغرب و عشا هم یک غسل
غسل استحاضه طبق نظر آقایان مکارم صافی گلپایگانی خویی سیستانی نیاز به وضو نداره
خانم مستحاضه برای هر کاری که مشروط به طهارت هست باید غسل کند یا وضو بگیرد
مثلا اگر برای نماز غسل کرده و وضو گرفته و نماز خوانده بعد نماز نمی تواند به خط قرآن دست بزند و برای مس قرآن باید دوباره غسل کند و وضو بگیرد
البته اگر استحاضه اش متوسطه یا کثیره باشه
برای قرائت سوره های سجده دار رفتن در مساجد جایز هست
اما طبق نظر آقای مکارم و اراکی باید غسل نمازش رو انجام داده باشه
نزدیکی کردن زن مستحاضه یا در وقت نماز هست
که نیاز به غسل جدید نداره
یعنی اگر بعد از اذان صبح غسل کرد و نماز خواند و بعد تا قبل از طلوع خورشید خواست نزدیکی داشته باشه،نیاز به غسل جدید نداره
البته بعد عمل نزدیکی غسل جنابت رو باید انجام بده
اما اگرهمین خانم بعد طلوع آفتاب تا اذان ظهر میخواد نزدیکی داشته باشه،باید اول غسل استحاضه ی کثیره یا متوسطه رو انجام بده بعد نزدیکی داشته باشه،بعد از اون غسل جنابت انجام بده
خانم اگر نمیتونه وارسی کنه مثلا مشکلی داره که نمیتونه پنبه رو جلوی فرج قرار بده باید به اونچه یقین داره عمل کنه
اگر بین دوتا نماز پنبه ای که برای تحفظ گذاشته،به هیچ وجه آلوده نشه وضویی که گرفته باقی است و لازم نیست دوباره وضو بگیره
بعد از وضو هم باید مبادرت به نماز داشته باشه
یعنی تا وضو گرفت سریع بره سراغ نماز
حتی نباید تا آشپز خونه بره مثلا غذا رو هم بزنه
که در اینصورت دوباره باید بره وضو بگیره و اگر باید غسل میکرده .غسل کنه
مگر اینکه بدونه فعلا خونی خارج نمیشه
حالا اگر از خون استحاضه پاک شد آیا غسل نیاز داره؟؟؟
اگر استحاضه متوسطه هست یا کثیره باید بعد از پاک شدن غسل کند
یعنی ساعت 10 صبح از خون استحاضه ی کثیره پاک شده برای ظهر ولو اینکه پاک هست باید بره و غسل کنه
اینم بگم که در استحاضه ی متوسطه ،هر وقت متوسطه بودنش شروع شد باید غسل کند و اگر ادامه داشت باید هر صبح غسل کند
مثلا اگر ساعت 5 بهدازظهر استحاضه ش متوسطه شد باید برای نماز مغرب و عشا بعد از اذان بره غسل کنه واگر ادامه داشت.فردا صبح برای نماز صبح دوباره باید غسل کند و باز اگر ادامه داشت،روز بعد برای نماز صبح باید غسل کند.
#حیض
#استحاضه
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅اگر روزهدار قبل از اذان ظهر، عازم سفر شود، ولی پیش از آنکه به حد ترخص برسد، وقت اذان فرا برسد، تکلیف او چیست؟
🔖حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در فرض سؤال که به حد ترخص نرسیده، باید روزه نگه دارد و روزهاش صحیح است.
🔖حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر هنگام اذان ظهر داخل شهر نبودید روزه صحیح نیست.
🔖حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر هنگام اذان ظهر در وطن نباشید، روزه باطل است.
🔖حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از ظهر از حد ترخص خارج نشده باشید، روزهتان صحیح است.
🔖حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
روزه شما درست نیست، بعداً قضای آن را به جا آورید.
#روزه
#حدترخص
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅استعمال اقسام آمپول و سرم در حال روزه
فتاوای مراجع عظام تقلید:
🔖آیات عظام: امام، سبحانی: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.
🔖آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: بايد روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.
🔖آیةالله العظمی اراكي: استعمال آمپولهايي كه تزريق مي شود، تقويتي باشد يا غيرتقويتي، و نيز سرم غذايي و تقويتي – چون در موارد مذكور أكل و شرب صادق نيست- اشكال ندارد.
🔖آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوداري كند و فرق بين آمپولها نيست، و اگر لازم شد و تزريق كرد، روزه او باطل نمي شود.
🔖آیات عظام: خوئي، تبريزي: آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جهت ديگر استعمال مي شود، براي روزه دار اشكال ندارد و بهترآن است كه از استعمال آمپولي كه بجاي دواء و غذا به كارمي برند، خودداري كنند.
🔖آیةالله العظمی بهجت: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند بلكه اجتناب خالي از وجه نيست ، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جهت ديگر استعمال مي شود، اشكال ندارد و اجتناب از آمپولي كه معلوم نيست از قسم اول باشد يا نه، لازم نيست.
🔖آیةالله العظمی امام خامنه ای: احتياط واجب آن است که روزهدار از آمپولهاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مىشود و نيز انواع سرمها خوددارى کند، لکن آمپولهاى دارويى که در عضله تزريق مىشود و نيز آمپولهايى که براى بىحسّ کردن به کار مىرود، مانعى ندارد.
🔖آیةالله العظمی سيستاني: آمپول و سرم روزه را باطل نمي كند هرچند آمپول تقويتي يا سرم قندي نمكي باشد و همچنين اسپري كه براي تنگي نفس استعمال مي شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمي كند و همچنين دارو در چشم و گوش ريختن روزه را باطل نمي كند اگر چه مزه آن به گلو برسد و اگر در بيني بريزد اگر به حلق نرسد روزه را باطل نمي كند.
🔖آیةالله العظمی وحید خراسانی: تزریق آمپولی که به جای دوا بکار می رود یا عضور ا بی حس می کند اشکال ندارد. و احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای آب و غذا بکار می رود خودداری کند.
🔖آیةالله العظمی شبیری زنجانی: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم و آمپولی که بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپول دوایی و آمپولی که كه عضو را بي حس مي كند؛ اشكال ندارد.
🔖آیةالله العظمی مكارم شیرازی: تمام انواع آمپولها دارويي يا تقويتي كه به صورت عضلاني تزريق مي شوند و همچنين تزريق عضلاني واكسن براي افراد روزه دار اشكالي ندارد ولي تزريق آمپولها و سرمهاي وريدي (که در رگ تزریق می شود) جايز نيست همچنین تزریق خون روزه را باطل می کند اما باید تا آخر روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید و احتیاطا قضای آن را نیر بجا آورد.
🔖آیةالله العظمی نوري همدانی: احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد و تزريق هيچ نوع آمپول ها روزه را باطل نمي كند.
🔖آیةالله العظمی مظاهری: تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دارو استعمال می شود اشکال ندارد ولی بهتر است که روزه دار از استعمال آمپول یا سرمی که به جای غذا بکار می رود خودداری کند.
#آمپول
#روزه
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ سفر مستحبی خانم در صورت رضایت همسر و ایذاء والدین
⚡️سوال: اگر زنی با رضایت همسرش بخواهد به عتبات مشرف شود ولی پدر زن بدلیل ناامنی در عراق به سفر دخترش راضی نباشد آیا زن میتواند به این سفر برود؟
پاسخ:
امام خمینی ره : مسأله ۱۲۹۵؛ سفری که اسباب اذیت پدر و مادر باشد حرام است و انسان باید در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگیرد.
این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست
(خوئی، تبریزی:) مسأله سفری که واجب نیست اگر سبب اذیت پدر و مادر باشد، حرام است و انسان باید در آن سفر نماز را تمام بخواند، و روزه هم بگیرد.
(سیستانی:) سبب اذیت ناشی از شفقت پدر و مادر بر او باشد..
(زنجانی:) ولی اگر مثل سفر حج واجب باشد، حرام نیست و باید نماز را شکسته بخواند؛ هر چند سبب اذیت پدر و مادر باشد.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
( مکارم) چنانچه فرزند با نهى پدر و مادر سفر نماید بطورى که مایه اذیّت آنها شود، باید نماز را باید بنابر احتیاط واجب تمام بخواند.
📌پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - احکام زیارت اربعین - leader.ir
اگر سفر شما بدون اطلاع والدین موجب ایذاء ایشان شود جایز نیست و در صورتی که پدر به جهت شفقت پدری از رفتن به سفر نهی می کند، اطاعت کنید.
-------
✅ نکته: اگر بدون اطلاع بروند که موجب ایذاء نشود، اشکالی ندارد.
#سفر
#حرام
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
🍃بسماللهالرحمنالرحیم🍃
♦️کانال "سرآغاز" با هدف انتشار احادیث مهدوی همراه با تبیین مختصر و استخراج پیام حدیث، برای استفاده در آغاز کلاسهای تدریس ایجاد شده است.
🔹امیدواریم گامی در جهت تعجیل ظهور محسوب شود.
#انجمنعلمیپژوهشیمهدویت
#جامعةالزهرا
🤲#دعاکنیدموثردرظهورباشیم
❣#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَالْفَـــرَج🌹
@saraaghaz
┄┅═✼🍃🌸🍃✼═┅┄
✅شك در نذر واجب
نذرى كردهام، ولى بين دو چيز (روزه گرفتن و صدقه دادن به فقير ) شك دارم و نمىدانم كدام يك از آن دو است ؛ تكليف چيست؟
📌همه مراجع: بايد احتياط كرده و به هر دو عمل كنيد.
خامنه اى، استفتاء، س ۱۱۰۹، فاضل، جامعالمسائل، ج ۱، س ۱۳۲۹ و دفتر: همه مراجع.
منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / رساله دانشجویی.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
در صورتى كه نوع نذر را فراموش كرده باشد و يا شك بين چند مورد دارد و نمىتواند احتياط كند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردى كه احتمال مىدهد قرعه مىزند وطبق آن عمل مىنمايد. در صورت شك يا فراموشى مقدار آن، آن مقدار كه يقينى است بجا مىآورد.
#نذر
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅خمس حقوق
طبق نظر رهبری معظم
⚡️ اگر سال خمسی من، اول ماه باشد و حقوق من چند روز قبل از سال خمسی واریز شود، آیا به حقوق این ماه خمس تعلق می گیرد؟
جواب: اگر تا پنج روز پس از سررسید سال خمسی مصرف شود، خمس ندارد؛ همچنین پس انداز مقداری پول برای پیشآمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس، مقدار باقیمانده کفایت نمیکند و نگرانی شخص برطرف نمیشود، خمس ندارد؛ هر چند احتیاط این است که پس از رفع نگرانی (با حصول درآمد جدید)، خمس مقداری که مصرف نشده پرداخت شود.
⚡️من کار کردم، ولی هنوز دستمزدم را نگرفتم. الان سال خمسی من رسیده، اگر بعد از سال خمسی ام پولم را دریافت کنم، آیا باید خمسش را بپردازم یا نه؟
ج. اگر قبل از سال خمسی، بدون مشقت امکان دریافت آن بوده، خمس دارد، و در غیر این صورت جزو درآمد سال جدید میباشد؛ و چنانچه تا سر سال خمسی صرف در مؤونه شود، مشمول خمس نمی شود.
#خمس
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ عقد آریایی
طبق نظر رهبری معظم
⚡️ مدتی است که در بعضی از خانواده های ایرانی غیر از عقد شرعی اسلامی، عقدی با عنوان "عقد آریایی" انجام می شود. سوال این است که آیا خانواده های مسلمان مجاز به انجام این عقد هستند یا نه؟ اگر فقط عقد آریایی بخوانند، عقدشان صحیح است؟ اگر بعد از عقد شرعی، عقد آریایی بخوانند اشکالی دارد؟
☘پاسخ: از این گونه امور جداً اجتناب شود.
#عقد
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅حکم خون سقط زیر چهارماه
طبق نظر آیه الله مکارم
⚡️ اگر خانمی سقط جنین زیر چهار ماه داشته باشد، وظیفه ی او چیست؟
☘بايد طبق وظيفه مستحاضه عمل نموده و عبادات خود را انجام دهد و در عين حال، از کارهاي ديگري که بر حائض حرام است دوري کند. اگر قبل از گذشتن ده روز از سقط، پاک شود و دوباره خون ببيند (حتي لکه کمرنگ)، چنانچه (مجموع پاکي و خون) از ده روز نگذرد به همين شيوه عمل مي کند. ولي اگر خون، بيشتر از ده روز ادامه پيدا کند، بقيه را به دستور استحاضه عمل مي نمايد.
#سقط
#استحاضه
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi