eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نخستین شماره از دوفصلنامه تخصصی «فقه نظام» از سوی پژوهشگاه فقه نظام ویژه بهار و تابستان 1400 منتشر شد. 📚 نخستین شماره این نشریه به سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با هفت عنوان مقاله در حوزه فقه نظام منتشر شده است. 🔻 عناوین مقالات؛ 1️⃣ مفهوم شناسی فقه نظام و نسبت سنجی آن با نظام سازی در دیدگاه آیت‌الله اراکی/ مجید رجبی 2️⃣ رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی از منظر فقه نظام/ محمود حکمت نیا و نصیرالله حسنلو 3️⃣ آسیب‌شناسی روش عدم مغایرت در اسلامی سازی بانک/ محمد مادرشاهی و احمدعلی یوسفی 4️⃣ بررسی فقهی شرط عدالت در صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی/ محمدسهیل بهرام نسب و مسیح الله آصفی 5️⃣ بررسی فقهی سطح معیشت کارگزاران حکومت اسلامی/ محمدرضا عبداللهی 6️⃣ ثمرات سیاسی قاعده الزام(تعامل حکومت اسلامی با ادیان، مذاهب و دیگر حکومت‌ها)/ علی صالحی منش، سید سجاد ایزدهی 7️⃣ وحدت یا تعدد رهبری و استلزامات آن در فقه سیاسی شیعه/ رضا انصاری 📙 گفتنی است؛ نشریه تخصصی فقه نظام، درصدد اخذ مجوزهای علمی و پژوهشی است و بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه‌های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی است. 💻 سایت و ایمیل ارسال مقاله به ترتیب بدین شرح است؛http://jiiss.ir/fa/article/list و feghenezam@gmail.com ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌الله کعبی در درس خارج «حقوق اساسی» مطرح کرد؛ ⬅️ شخصیت افراد متأثر از وراثت، مدرسه، محیط پیرامون، دوستان، نوع حکومت و مدل روابط اجتماعی شکل می‌گیرد؛ بنابراین جامعه بر روی شخصیت و نگاه افراد اثرگذار است. از سوی دیگر رفتار و عملکرد افراد نیز بر نحوۀ شکل‌گیری جامعه تأثیر داشته و حکومت بازتاب اعتقادات، اخلاق، رفتار و عملکرد آحاد جامعه است. ⬅️ اینکه گفته شد جامعه بر فرد اثرگذار است به معنای اصاله الاجتماع، جبر اجتماعی و بی‌اختیار شدنِ افراد نیست، بلکه هر انسانی حتی اگر در اقلیت باشد دارای اختیار بوده و باید پاسخگوی رفتار خود باشد. ⬅️ بر اساس قرآن، اجرای دین از همة افراد جامعه اعم از زمامداران و فرمانبران خواسته شده است. خداوند متعال در آیۀ 200 سورۀ آل عمران وظایفی را برای مومنان و کلانِ جامعه بیان می‌کند. پروردگار در این آیۀ شریفه فرقی بین حاکم و افراد عادی جامعه نگذاشته و همگی را مخاطب قرار داده است. ⬅️ حضرت علی علیه السلام حقوق متقابل دولت و ملت را فریضه برشمرده و علت جعل این حقوق را به وجود آمدنِ نظمی که مبتنی بر دوستی، انسجام، هم‌بستگی و حفظ وحدت جامعه باشد، عنوان کرده است. ⬅️ هر جامعه‌ای که افراد آن تکالیفِ خود را انجام دهند، دارای انسجام اجتماعی گردیده و دارای دولتی قوی و پایدار می‌شود؛ بنابراین پایه و مبنای جامعۀ سیاسی، انجام فریضۀ الهی است. ⬅️ در قرآن کریم جامعۀ یکپارچۀ انسانی به عنوان یک شخصیت حقوقی و واحد سیاسی به رسمیت شناخته شده است. در برخی از آیات برای آن عنوان مستقلی به نام امت به کار رفته است. امت چیزی است که وجود حقیقی داشته و دارای اجل، کتاب، شعور، عمل، اطاعت و معصیت است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ 🔻عوامل تأثیرگذار بر نوع وظایف تربیتی حکومت 1️⃣ فلسفه سیاسی حکومت‌ها. 2️⃣ رویکردهای متفاوت در تشکیل حکومت؛ ⬅️ در نگاه فلسفی سیاسی اسلام - که فلسفه سیاسی اجتماعی و حکومتی است - در عصر غیبت نگاه فقیه در باب تشکیل حکومت، تأثیر زیادی بر نوع وظایف حکومت در باب تربیت دارد. 🔻 نهادهای تربیتی: ✅ نهاد خانواده: خانواده در مسائل تربیتی، هم در تربیت عام کلان و هم در تربیت خاص دینی وظیفه دارد. ✅ نهاد جامعه: کل جامعه به عنوان یک مجموعه در قبال تربیت مسئول‌ هستند. ✅ نهاد عالمان: که امروزه مصداق آن حوزه است و وظایفی دارند. ✅ نهاد حکومت: حاکمیت می‌تواند مجمع چند عنوان باشد، هم از حیث اینکه مکلفی از مکلفان است و همه مکلفان در مسایل تربیتی وظیفه دارند. حکومت از سه جهت در تربیت جامعه وظیفه دارد؛ مکلف بودن، عالم دین بودن و به طور خاص حاکم بودن. 🔻 وظایف حکومت در امر تربیت: 1️⃣ تربیت دینی: که مراد از «تربیت دینی به معنای خاص» تربیت اعتقادی، اخلاقی و حکمی می‌باشد؛ یعنی آنچه که مربوط به مسائل دینی به معنای خاص است در محدوده اعتقادات و احکام و امثال این‌ها است. 🔻ادله‌ای که می‌توان به صورت عام یا خاص به وظایف حکومت در امر تربیت دلالت داشته باشد عبارتند از؛ ⬅️ اولین دلیل در این باب، آیات و روایاتی است که مربوط به وظایف انبیاء به طور کلی یا پیامبر اکرم صلی الله وعلیه وآله به طور خاص می‌باشند. مجموعه‌ی آیات و روایاتی با موضوع وظایف انبیاء بیان شده است که نیازمند بررسی محتوایی دارد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» گفت: ⬅️ خانواده در مفهوم غربی عبارت‌اند از هر دو شخصی که زیر یک سقف به قصد زندگی مشترک با هم جمع شوند. در حالی ‌که در مفهوم قرآنی گفته می‌شود «من ذکرٍ و أنثی» یعنی آن دو شخص باید مذکّر و مؤنّث باشند؛ از این رو دو همجنس نمی‌توانند تشکیل خانواده بدهند. ⬅️ باید ارتباط زن و مرد در خانواده قانون‌مند باشد؛ به این معنا که در ابتدا دو شخص با یک‌دیگر نامحرم هستند اما به وسیله عقد شرعی محرمیّت میان آنها به صورت زوجیّت برقرار می‌شود. ⬅️ مبنای اولیه تشکیل خانواده به دلیل نیاز هر زن و مرد به همدیگر، تعاون و همکاری است. نیازهای مختلفی مانند: جسمی، جنسی، عاطفی و فکری نیز وجود دارند. ⬅️ در نظریه‌های جامعه‌شناسی، نظریه‌ی استخدام مطرح است یعنی هر شخصی برای رسیدن به نیازهای خود، دیگری را به خدمت قرار می‌گیرد. اما قرآن کریم از عنصر زوجیّت استفاده می‌کند «و خلق منها زوجها». در واقع قرآن با این بیان به این سمت می‌رود‌ که زوجین چگونه با همدیگر تعامل داشته باشند. ⬅️ قرآن کریم در خصوص عنصر هویّتی ازدواج سعی می‌کند انسان را از خودخواهی و خودمحوری بیرون بیاورد. همچنین خودخواهی انسان را تبدیل به خداخواهی می‌کند؛ یعنی این خودخواهی را به درجاتی که به خداخواهی منتهی شود ارتقا می‌دهد. ⬅️ در تشکیل خانواده، اوّلین گام خروج از خودخواهی است. یعنی انسان از تنها بودن و از این‌که فقط به فکر خودش باشد و از «من» به «ما» تبدیل شود. زمانی که این ارتباط به وجود می‌آید، انسان براساس آگاهی و تجاربی که به دست می‌آورد احساس می‌کند باید از خودخواهی فاصله بگیرد و دیگرخواهی و دیگران را نیز در نظر بگیرد و برای دیگران حقّی قائل شود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ✅ آیه 208 سوره بقره «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» از جمله آیاتی است که دال بر وجود ابعاد فردی و اجتماعی بر دین دارد. ✅ معنای لغوی «سلم» در آیه، صلح و وحدت است که دال بر تکلیف شرعی مولوی می‌کند؛ یعنی یکی از واجبات جامعه مسلمین وحدت می‌باشد. وجوب وحدت، واجب اجتماعی است و نمی توان آن را واجب فردی دانست. ✅ به مناسبت حکم و موضوع می‌توان گفت ایمان سلم‌آور است و دین وحدتی را ایجاد می‌کند که موجب تکامل انسان می‌شود. مدعی هستیم تنها عامل ایجاد‌کننده وحدت در جامعه بشری، دین است. همچنین با قطع نظر از آیه مذکور، معتقد هستیم یگانه عامل تنظیم کننده عدالت در جامعه دین می باشد و حاصل نا‌عدالتی در جامعه ایجاد تفرقه است. ✅ امروزه تفکری در حال گسترش و تبلیغ است که می‌گوید سلم (وحدت) به وسیله حذف دین ایجاد می‌شود و آن چیزی که مانع از صلح به شمار می‌رود، دین است. این در حالی است که آیه مذکور فقط دین را عامل وحدت می‌داند. ✅ سلم یعنی سازش در جمیع ابعاد و امور به این معنا که هر شخصی باید حق خود را رعایت کند؛ از این رو رعایت حقوق یکی از مقدمات ایجاد سلم است. حال سوال اساسی این است که حقوق را چه کسی می‌تواند به نحو دقیق بیان کند؟ پاسخ منحصر در دین است و بشر عاجز از آن است که بتواند چنین برنامه دقیقی را ارائه بدهد. ✅ دین درصورتی می تواند سلم به معنای واقعی را اجرا کند که حاکم باشد. بدون تشکیل حکومت نمی‌توان سلم (وحدت) را ایجاد کرد. یعنی زمانی که دین حاکم و قانون شد و مردم نیز ملزم به تبعیت از آن شدند، سلم محقق می‌شود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله اراکی: فقه متعارف برای اداره نظام کافی نیست / فقه نظام پاسخگوی نیاز جامعه است نه فقه معاصر ⬅️ آیت الله اراکی با ذکر روند اقتصادی جامعه افزودند: اقتصاد جامعه روندی دارد که از یک نقطه شروع می‌شود و به نقطه‌ای ختم می‌یابد. نظام اقتصادی مسائل پراکنده نیست مانند تولید. تولید یک رفتار جدا از رفتارهای اقتصادی دیگر نیست بلکه یک حلقه از یک زنجیره می‌باشد. 📖متن کامل سخنرانی بر روی لینک زیر موجود می‌باشد. 🌐https://b2n.ir/q68188 🆔@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد: ✅ فقه اختصاص به حقوق و احکام ندارد بلکه استنباط مکتب (مانند مکتب اقتصادی) و نظام (مانند نظام اقتصادی) نیز از وظایف آن به شمار می‌رود. ✅ بیشترین تمرکز فقهای ما در استنباط احکام اقتصادی بوده و در حوزه‌های مکتب و نظام کمتر ورود کرده‌اند. اما با این حال پیشینه‌ای از آن در تاریخ علمی حوزه وجود دارد؛ به عنوان مثال شهید صدر، شهید مطهری، مرحوم حکیمی، شهید بهشتی به بیان این مباحث پرداخته‌اند. ✅ اهداف اقتصادی اسلام بر اساس نظر معظم بزرگان در درون جامعه اسلامی، موضوع عدالت اقتصادی است. اما در مقایسه با دارالکفر موضوع قدرت هدف است. ✅ در بحث عدالت دو عنصر رفاه عمومی و تعدیل ثروت مطرح است. در رفاه عمومی حاکم اسلامی موظف است با استفاده از ابزار زکات و خمس آحاد مردم را بر اساس شرایطی که زندگی می کنند (روستایی، شهری و...) به سطح خط معیشت برساند. این وظایف منحصر در حاکم نیست بلکه متوجه جامعه اسلامی است و حاکم به عنوان متولی آن است. ✅ اسلام تفاوت در بهره‌مندی را پذیرفته است؛ به این معنا که قرار نیست همه مردم از سطح بهره‌مندی یکسانی برخوردار شوند بلکه مهم کم شدن فاصله طبقاتی می‌باشد. بر این اساس نظریه جامعه بی‌طبقه توحیدی، از نظر ما یک نظریه التقاطی ترکیبی از نظریات مارکسیستی و اسلامی است. ✅ سرمایه داری و مارکسیست به لحاظ تئوریک قابل طرح هستند اما در عمل قابل پیاده سازی نمی‌باشند؛ به همین دلیل در این دو نظریه حرکتی به سمت همدیگر مشاهده می‌شود یعنی سرمایه داری به سمت مارکسیست و مارکسیست به سمت سرمایه داری در حال حرکت است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com