eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
979 عکس
56 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 گزارش سلسله نشست های 🔹 🗓۱۴ آذر ۱۳۹۷ 🔸 🔷 ابتدا یکی از برادران دو سؤال در مورد تحصیل فلسفه پرسید 1⃣ «فلسفه که داریم می خوانیم سوال من نیست، بومی من نیست؛ هر چه جدی تر می خوانیم بیشتر از خودش دور می شویم؛ مثل ریاضی خواندن است. خودم توجه می کنم به این که باید اینطوری بشود، درگیر اصطلاحات نشوم، برای باز شدن نگاه و پیدا کردن ادبیات خوب است ولی این که وارد فضایش بشوم سخت است. خود حضرتعالی هم بیشتر بار را می دهید که مطلب را فهم بکنیم.» 2⃣ «این فلسفه ای که دارم می خوانم، [می خواهد چه کند؟] ما در دانشگاه که می خواستیم کاری برای انقلاب بکنیم گفتند در حوزه بروید عمیق تر این کار را می کنید. نسبت این درس هایی که می خوانیم با آن رسالت انقلابی مان برایم معلوم نمی شود، هم اصول و هم فقه و هم حکمت و عرفان! این که الان می خوانم بعدا کجاها است که به درد من می خورد؟ از منظر تعبدی پی می گیریم که همه می گویند لازم است. برای خودمان واقعا روشن نیست که نسبت ها چطوری است.» ☑️ در پاسخ به این سؤالات استاد فرمودند: 🔘 پاسخ به سؤال اول 🔹 حداقل در باب دانش فلسفه و تعلیم حکمت می شود این ملاحظه را داشت، که چرا حکمت اینطور است که روی عطش های من نیست؟ این را می شود مطالبه کرد و مطالبه ی درستی است و مقوله ی تعلیم حکمت باید به این مسئله بپردازد و این مشکل را حل بکند. الان حکمت هم تقریبا شبیه نحو دارد تدریس می شود شروع می کنند می گویند یک مشت قواعد است این ها را یاد بگیر این ها در ذهنت جمع بشود تو یک آدم متفاوتی می شوی یک طور دیگری عواطفت شکل می گیرد و ... بعد از مدت ها تحصیل معلوم خواهد شد که وقت هایی که گذاشتی سودمند بوده است! راستش من با شما همراه هستم که تعلیم حکمت کاش بهتر از این بود، به این معنا که اگر دستگاه آموزشی ما چالاک تر از این بود می آمد از مسئله های ما شروع می کرد، بعد تا ساحت ناب اندیشه های بی ملاحظه ی فلسفی می برد. الان این بحث های فلسفی بدون هیچ پیه و چربی اضافی است. این مسیر مسیر بی نتیجه ای نیست. واقعا نتیجه می دهد. می شود انسان از این مسیر استفاده بکند و به یک طراز معرفتی متفاوتی برسد، بعد احساس می کند که ناخود آگاه دارد از یک زاویه دیگری به مسائل نگاه می کند. لذا باید گفت انگار چاره ای نداریم، و باید این مسیر را در پیش بگریم. ولی اگر مجالی داشتیم برای بعد از خودمان این روند تحصیلی را یک مقداری ویرایش بکنیم و مسیر متفاوتی پدید بیاوریم [خیلی خوب می شود] 🔘 پاسخ به سؤال دوم در بحث خدمت به انقلاب و نسبت به انقلاب اینطوری می شود، در نسبت گرفتن با عطش های انقلاب اسلامی یعنی مسئله های انقلاب، واقع قضیه این است که ما خیلی یک خطی ارتباط نمی گیریم، یعنی مثلا با ادبیات عرب برویم با انقلاب ارتباط بگیریم، ادبیات عرب و منطق و فلسفه و اصول و فقه سر جمع یک شخصیت علمی از من درست می کند من می توانم با انقلاب ارتباط بگیریم. البته اگر حکمت نباشد من آنجا یک آدم ضعیفی هستم. لذا نمی شود یک ارتباط مستقیم تناظری نشان داد. شبیه به این را می شود نشان داد، که موقعی که نگاه تو عوض شده حادثه های اینطوری که پیش می آید دیگر نگاه تو عوض شده و تصویرت و نظام حساسیت هایت تغییر می کند و لذا راه حل های متفاوتی ارائه می کنید. مثلا شما به خاطر این که حکمت می خوانید، درباره ی انسان تلقی متفاوتی پیدا می کنید، درباره ی انسان کامل تلقی متفاوتی پیدا می کنید، درباره نبوت و امامت و غیبت و ظهور و انتظار و ... تلقی متفاوتی پیدا می کنید. می بینید که خیلی راهبردی شد. چون مهم ترین مسئله ی ما انتظار است. بشر مسئله ای مهم تر از غیبت امام زمان ندارد. فلذا رفتاری مهم تر از انتظار ندارد. ما باید در انقلاب اسلامی ظهور را هدف گرفته باشیم و حق نداریم به چیز دیگری فکر بکنیم، به خاطر این که اشتباه است حق نداریم؛ ما هایی که دوست داریم ظهور را هدف بگیریم آن حقیقت و محتوا و معنایی که از ظهور پیدا می کنیم در سرنوشت این آسیب شناسی ها و راهیابی ها دخالت ندارد؟ در تمام این ها تاثیر دارد. این هم آن خط تأثیر مستقیم. اصل قضیه این است که ما با یک ذخیره ای از دانایی می رویم پشت مسئله های انقلاب قرار می گیریم این ذخیره باید خوب انتخاب بشود. 📌 @fvtt_ir
📝 گزارش سلسله نشست های 🔹 🗓۱۴ آذر ۱۳۹۷ 🔸 🔷 در ادامه یکی دیگر از برادران فرمودند «اگر مدام در حال رفت و برگشت برای حل این مسائل باشیم، نحوه خواندن دروس حوزوی ما می تواند تغییر پیدا بکند. مثلا روی ادبیات و متن خوانی می گفتیم روی یکی از آثار امام بیاوریم و فقه و ... هم به همین شکل. ☑️ حجت الاسلام فلاح ناظر به این بیان فرمودند: «به نظرم چیزی که می فرمایید منتفی نیست و درست است. فقط یک قاعده ای اینجا وجود دارد آن هم این که نظام آموزشی مطلوب تان هنوز مشخص نیست. لذا این نظام آموزشی که دارد به شما پیشنهاد می شود دور نیاندازید، باید به آن ملتزم بشوید البته بعلاوه ها و ویرایش هایی بزنید ولی باید مراقب بود که این را دور نیاندازید. اگر بتوانید مسئله دار تحصیل بکنید تحصیل تان خیلی سمت و سو دار می شود. مثلا شخصی برای شیعه کردن یکی از کشورهای آفریقایی در حوزه هت از کجا این ماموریت آمده کار ندارم، ولی اگر به این تصمیم رسیده باشد؛ الان من این جا که هستم چطوری درس می خوانم؟ احتمالا تا اجتهاد می روم و باید هم بروم ولی اطلاعاتی که جمع می کنم کارهایی که می کنم همه سمت و سو پیدا می کند. اگر من ناظر به اقدام عینی، روی یک مسئله ای از مسائل کلان انقلاب متمرکز بشوم احتمالا خیلی من را جمع و جور خواهد کرد؛ البته عنوان کلی انقلاب فکر نمی کنم اینقدر توان روشنگری داشته باشد؛ باید حتما ناظر به یک مسئله کلان و عینی باشد. 🔹 فضای آگاهی که در جلسه ی قبل به آن اشاره کردیم را ما احتیاج داریم. یک نمونه اگر پیش بیاید آدم احساس می کند که همین که مسئله ها را بتوانم ببینم خیلی تغییر ایجاد می کند، طبیعتا مسئله های تمدنی را آدم های عادی نمی توانند برای من و شما روایت بکنند باید با یک آدم های غیر عادی ارتباط بگیرید، این باید ها را به خودتان نمی گویید. 🔷 سپس یکی از عزیزان درخواست کردند که «معنای تمدن و تمدنی فکر کردن را یک مقدار توضیح بدهید» ☑️ استاد در توضیح اینگونه بیان کردند که «در تعریف تمدن گفته می شود شما وقتی می آیید در فضای کلان فکر می کنید وقتی سعی می کنید در افق همه فاکتور ها فکر بکنید در افق تمدنی هستید. تمدن‌سازی در شمار کلان‌ترین حوزه‌های اثرپذیری و اثرگذاری بشری است. در ارتکازات ما تمدن محصولی دامنه‌دار، زمان‌بر، کاملاً خارج از اندازه‌ها و اراده‌های فردی و عصارۀ تلاشهای طیف وسیعی از انسانها شمرده می‌شود.» 🔹 سپس حمایت رهبری انقلاب از مسئله حضور زنان محجبه در مسابقات بین المللی و کسب مدال را به عنوان یک مثال زدند و فرمودند: «مثلا شما دارید دختران محجبه می فرستید می روند در عرصه های بین المللی مقام ورزشی می گیرند، حجابشان را هم حفظ می کنند عفیفانه هم رفتار می کنند بر می گردند، شما دارید مرز می درید، یعنی این یک مسئله ی بزرگ تمدنی است. برای این که جهان غرب سال ها زحمت کشیده که بگوید اگر زن متدین باشد نمی تواند پیشرفت بکند. شما دارید می زنید این را منفجر می کنید. یعنی دارید گره هایی را از جلوی ذهن بشر بر می دارید. این قطعا یک مسئله ی تمدنی است. لذا اینکه زنان بروند در مسابقات بین المللی مدال بیاورند خیلی ارزش است. لذا می گوید حسنه بزرگی کردید کارتان ارزش تاریخی داشت. حضرت آقا می گوید جایگاه زن را شما در خانواده نمی دانید چیست، نمی دانید خانواده در جامعه جایگاهش کجا است، زن و خانواده از هم تفکیک ناپذیر هستند، لذا زن به خاطر تفکیک ناپذیری از خانواده جایگاهش در جامعه جایگاه فوق العاده حساسی است. بسیار مهم است که زن ها یتان دارند به چه فکر می کنند به چه کاری مشغول هستند، به خاطر این دست تحلیل ها، حضرت اقا در مورد زن و تمدن یک تحلیلی دارد. بر اساس همین نگاه پایه ای که دارد می گوید جهان غرب با این رفتاری که دارد نشان می دهد از ناحیه ی زن و خانواده فرو خواهد ریخت. بایستید تماشا بکنید. جهان غرب در یک گرانیگاه تمدنی دارد به شدت از خودش ضعف نشان می دهد و آن هم زن و خانواده است، یک سیاه چاله درست می شود کل تمدن را می مکد. بعد می گوید این جا ما نقطه امتیاز درایم اینجا حرف داری، خیلی جلو هستیم. در این فضا ایشان می گوید این که زن مسلمان برود با حجاب، بدون هیچ گونه حاشیه برود مقام بگیرد، به این پیکر بد بخت کوفته دو تا مشت و لگد می زند. یک دفعه زن هایشان شکه می شوند، که چرا ما را برای این که ورزشکار بشویم لخت می کنید؟» 📌 @fvtt_ir
📝 گزارش سلسله نشست های 🔹 🗓۱۴ آذر ۱۳۹۷ 🔸 🔘 استاد در جمعبندی بحث های قبلشان فرمودند: «از حیات بشری در افق تمدنی باید شناخت داشته باشی. تا بتوانی بگویی چه چیزهایی مسئله است و چه چیزهایی دارایی های تو است. با برخورد ذهنی خالی نمی شود. ما باید آدم ها را در یک موقعیت تمدنی قرار بدهیم. یک تعبیری داریم به نام موقف تمدنی، نظام تعلیم و تربیت متفاوت ما، یکی از کارهایی که باید برای طلبه ها بکند این است که آن ها را در موقف تمدنی قرار بدهد. این را باید در بیاوریم که یعنی چه؟ این که من بگویم برو رسائل را بخوان خوب بخوانی ها! می گویی باشد. تمام شد؟ اینطوری نمیشود این آدم را باید بیاوری در موقف تمدنی قرار بدهی. برنامه ریزان تعلیم و تربیت ما باید این را بفهمند. و باید از آب در بیاورند.» 🔷 در اینجا یکی از حضار از این که «راهکار چیست؟» پرسیدند که استاد در پاسخ بیان کردند: «چند نکته است: 1⃣ فضایی درست کنیم که در این فضا چیزهایی که تردد می کند مسائل در سطح تمدنی باشد. عصرهای پنج شنبه را برای این کارها خالی کنید؛ بقیه طول هفته از شنبه صبح تا پنج شنبه ظهر درسی باشد، فقط همین یک چهاردهم را به این امر اختصاص بدهید. 🔹 جلسه گذشته مثال زدم. حضرت آقا یک کد سنگین به نام دارد می دهد. رهبر پشت آن ایستاده؛ اگر مجموعه ی شما یک مجموعه ای باشد که دلش به حال خودش بسوزد پنج نفر بروند روی این کار بکنند. 🔹 بحث بعدی است، الان از جمعیت چه می دانید. حضرت آقا گفته که این جزو مهم ترین بحث های کشور است و به شدت در معرض خطر هستیم. پنج نفر بروند روی جمعیت. بروید آدم پیدا بکنید، بیاورید گزارش بگیرید که در مسئله جمعیت چه خبر است. 🔹 حضرت آقا گفته به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و سرنوشت ساز است. بروید کسانی که پیدا کنید که کار کردند ۵ نفر از دوستان بروند با این ها ارتباط بگیرند و کار بکنند. 🔸 آن ۵ نفر که می روند روی الگو دو ماه پنج شنبه ها را برای جمع برنامه می گذارند و همینطور مسائل دیگر. 2⃣ آدم هایی که در افق تمدنی هستند را در ارتباط با جمع خودتان قرار بدهید 🔹 نه صرفا به بهانه الگو و جمعیت و فضای مجازی، یک کاری بکنید یک طیف قابل توجهی از نخبگان جمع شما را بشناسند. بعد بایستید تماشا بکنید ببینید چه می شود. مثلا ما در فضای اقتصاد اسلامی چند تا کارشناس داریم هفتاد هشتاد تا کارشناس حوزه تربیت کرده، یک تعدادی که مقرر اقتصاد سرمایه داری هستند همیشه هم اسم این ها مطرح بوده، به ندرت کسانی داریم که در فضای اقتصاد اسلامی کاملا اصیل فکر می کنند و تلقی شان از حضرت آقا این است که ایشان خیلی می فهمد. یکی از این آدم ها جناب استاد حاج آقای احمدعلی یوسفی است که ایشان یک شخصیت ملی است. شاید بیش از بیست تا طرح ملی را ارزیابی کرده است. تیم تشکیل داد طرح بانکداری اسلامی را نقد جدی کردند؛ یک خاری در چشم این ها شده، یک آدم سفتی هم هست کلی هم شاگرد تربیت کرده و تمرکزش هم روی اقتصاد مقاومتی است. رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه است. رئیس گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه است. دو سه نفر سه چهار نفر بودند با هم پژوهشگاه را زدند یکی ایشان است جزو قدیمی های تیم آقای رشاد است، ماها است وقت گذاشتم یک انسی با ایشان گرفتم نهایتا با ایشان قرار گذاشتیم که ۵ شنبه بیا فقه نظام اقتصادی اسلامی بگو، این مثل یک هودجی می ماند بچه ها را سوار می کند، آهسته آهسته از فضاهای عادی جمع می کند می برد در یک افق فوق العاده. بسم الله. 📌 @fvtt_ir
📝 گزارش سلسله نشست های 🔹 🗓۱۴ آذر ۱۳۹۷ 🔸 🔘 در پایان استاد گرانقدر خطاب به طلاب فرمودند: «نظام آموزشی شاید یک سری کارها را بتواند بکند. ولی جای تحرک دوستان را پر نمی کند. . من در دوران طلبگی خودم منتظر کسی نمی شدم. دقیقا همین کارها را کردم. اینکه من دارم از شما درخواست می کنم من خودم هم همینطوری بودم. من تعجب می کنم خودتان برای خودتان یک کاری نمی کنید، ! مشکلی که این سال ها با طلبه ها داشتم قدم بر نداشتن آن ها بود. این چه رفتاری است؟ مدام می نشیند نق می زنند. فکر می کنید در این حر ف ها چه هست؟ بلند بشو برای خودت یک کاری بکن. بچه ها فکر می کنند باید یک کسی پیدا بکنند که به او انتقاد بکنند. شما دارید خودتان را از یک زندگی فوق العاده با شکوه محروم می کنید. گاهی بعضی از بچه ها خیلی تردید در آن ها زیاد است نمی دانم چه کسی گرفته زده حسابی له شان کرده است. هر چه می گویی تو اگر رستم نیستی سهراب هستی! می شنود می گوید این آخه! حاج آقا مقاله اش را هم دارید؟! کل داستان این است که شما باید یک آبگیر آگاهی درست بکنید، یک پایگاه شناخت! البته یکی از کارها این است. ما ده دوازده تا راهکار پیدا کردیم. اگر طلبه ها حرکت بکنند کلی اساتید واقعا عزیز را می شود بالای سرشان قرار داد و بشوند هیئت علمی این ها که مشاوره بدهند. ولی اگر حرکت نکنید آدم این ها را بیاورد کجا آویزان بکند؟ اگر بنشینید و ناله بکنید تبدیل به همان ناله می شوید؛ گاهی بهانه های برخی طلبه ها برای کار نکردن شبیه این است که اگر سوار این اسب بشوم و بروم نکند یک دفعه نعل اسبم کج بشود یا زین کج بشود؛ خب بشود! ، می خوری زمین دو مرتبه سوار می شوی. 📌 @fvtt_ir
#استاد_یزدان_پناه 💠 به نظرم مهمترین کاری که حضرت امام کرد این بود که آنچه در ساحت تحقیق #عرفان و #حکمت یافت عملا در کارایشان به #بروزهای_اجتماعی، #فرهنگی، #سیاسی و #تمدنی تبدیل شد. 🔷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 eitaa.com/fvtt_ir
🔸هو النور ✅ برای کسی که به دنبال حکمت اسلامی است، گذراندن یک دور درس خارج فقه و اصول ضروری است، جهات مختلف دارد، یکی آنکه ظهورگیری از متون دینی را بیاموزد و تمرین کند. اما باید توجه کند چه درس خارجی برود، درس خارجی که خیلی سروکارش با اصول عملیه نباشد و ... . 📝درس حکمت متعالیه - ۹۵/۱۱/۴ @fvtt_ir
✅ فلسفه علم دینی محض! اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتىِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است. مثلاً امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی می‌آمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ فقط تفاوتش این بود که امام آنجا می‌نشست، آقای طباطبائی اینجا می‌نشست؛ جایشان فرق داشت. هر دو، روی زمین می‌نشستند - هم امام روی زمین می‌نشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است. 🎙بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
✅ تضحیه ! 🔷 «..حضرت آقاى ...كه الآن مرجع تقليد هستند، ايشان مدتى در نجف درس تفسير شروع كردند و يك جلدش هم از چاپ بيرون آمده به نام البيان كه يك مقدمه اى است. اين كتاب نشان می دهد اين مرد چقدر در اين كار استعداد دارد، ولى اى كاش ادامه می دادند، ولى ادامه ندادند. در يك سخنرانى گفته ام كه يكى از علماى تهران وقتى با ايشان صحبت كرده بود، گفته بود: ديگر نمى توانم، دارم از بين مى روم. طلبه هاى فاضلى كه تا ديروز به درس من مى آمدند ديگر نمى آيند. از ايشان پرسيده بود پس آقاى چطور در قم اين كار را كردند؟ ايشان پاسخ داده بود: ايشان كردند يعنى خودشان را قربانى كردند...» 📚مجموعه آثار ، ج۲۷، ص۲۴۱ @fvtt_ir
🔴نوعِ بيانات عرفا است. 🔷 حضرت امام از استاد خود آيت الله شاه آبادی نقل می كنند كه وقتی اهل بيت با مردم صحبت می كردند، در حد فهم و انديشه خودِ مردم صحبت می كردند. اما وقت با خدا صحبت مي كردند در حد فهم و انديشه خودشان صحبت می كردند؛ لذا در ادعيه و مناجات اسرارِ عجيب و بسيار زيادی نهفته است. ⬅️بعضی ها . مي گويند ما احتياجی به اين علوم (عرفان و فلسفه) نداريم!! با اينكه نمی دانند با اين علوم بر سر سفره اهل بيت نشسته اند. اصلا وقتی اين بحث ها را می خوانيم، راحتتر به معارف دست پيدا مي كنيم. 📣حضرت امام ره مي فرمايند : " به جان دوست قسم؛ نوعِ بيانات اين آقايانِ عرفا و روايات است." يكي از اين است كه ما اسرار بيانات اهل بيت را بهتر و دقيقتر متوجه می شويم. 📚 شرح نمط نهم اشارات/ جلسه ١٣ مهر ٩٥ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
#مخالفین_فلاسفه_و_عرفا #علامه_حسن_زاده @fvtt_ir
تفاوت اخلاق و عرفان ... @fvtt_ir
🔸هوالعلیم ✅ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. 🔷مقام معظم رهبری می فرمایند: پایه‌ی علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفی نباشد، اصلاً علم میشود بیمعنا. تولید فکر خیلی مهم است. البته تولید فکر از تولید علم دشوارتر است. متفکرین و نخبگان فکری در معرض آسیبهائی هستند که نخبگان علمی کمتر در معرض آن آسیبها قرار میگیرند. بنابراین کار، کار دشواری است؛ اما بسیار مهم است. 📚 بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها * ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
#علامه_طباطبایی بی خبری از روح دین و باطن امر سبب انحطاط مسلمانان ... @fvtt_ir
گفتگوی_میان_هگل_و_فیسلوفان_اسلامی.pdf
1.69M
#متن #نشست_علمی 🔷موضوع: هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان 🔷با ارائه اساتید: یزدان پناه، پارسانیا، طلاب زاده، بهشتی و احسن 🔶زمان برگزاری: ۹۷/۰۹/۲۲ 🔶مکان برگزاری: مجمع عالی حکمت اسلامی - قم 🔷 تنظیم و پیاده سازی: محمد توپچی @fvtt_ir
✅نماز شب راه رسیدن به دنیا و آخرت استاد علّامه [طباطبایی] مى‌فرمودند: چون به نجف اشرف براى تحصيل مشرف شدم؛ از نقطه نظر قرابت و خويشاوندى و رحميّت گاهگاهى بمحضر مرحوم قاضى شرفياب مى‌شدم؛ تا يك روز در مدرسه‌اى ايستاده بودم كه مرحوم قاضى از آنجا عبور مى‌كردند؛ چون بمن رسيدند دست خود را روى شانه من گذاردند و گفتند: اى فرزند! دنيا مى‌خواهى بخوان؛ و آخرت مى‌خواهى بخوان! 📚مهرتابان، علامه طهرانی، ص ۱۶ 📌 @fvtt_ir
✅ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است، و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛ مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید اینگونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛ لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ صدرالمتألّهین و شاگرد عالیمقدار آن، فیض کاشانی، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می کنند. آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید. 📚کشف الاسرار/ ص ۳۲۳ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
✅ پیشینه حکمی مشهد همین مشهدی که شما مثال زدید و تعجب می‌کنید که مشهد طالب و مایل مسائل حکمی و فلسفی است، خب این مشهد یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی در این شهر حضور داشتند؛ مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا مثل مرحوم شیخ اسدالله یزدی که عارف بود؛ اینها همه در مشهد بودند، مال دوره قبل از دوره اساتید ما هستند. یعنی پدر من، هم پیش مرحوم آقا بزرگ درس خوانده بود، هم پیش مرحوم آشیخ اسدالله یزدی. طبقه قبل از ما و اساتید ما، اینها را درک کرده بودند قبل از اینها، مرحوم آمیرزا حبیب ـ عارف و حکیم ـ در مشهد بوده. یا مرحوم حاج فاضل سبزواری الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکز اینجوری بوده. خب، ، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک . یعنی توجه نکنید، اینجوری می‌شود. 📌 دیدار جمعی از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در تاریخ ۲۳ بهمن ۹۱ با مقام معظم رهبری 🔷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
#استاد_جوادی_آملی نه عقل چنین تهمتی را برمی تابد که در برابر دین قرار گیرد و نه دین چنین اتهامی را تحمل میکند که در قبال عقل است. 📌 @fvtt_ir
#سید_هاشم_حداد به واسطه برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که گویا خستگی از زمین قم و از خاک قم برداشته شده است. 📌 @fvtt_ir
#استاد_یزدان_پناه ✅ اجتهاد در معارف حضرت استاد حسن‌زاده می فرمودند: همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای #اجتهاد_در_معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه #ملاصدرا و #ابن_عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. لذا اگر طلبه‌ای می‌خواهد در باب معارف مجتهد شود، #حتماً نیاز به بحث‌های فلسفی ـ عرفانی در این سنتی که تا کنون شکل گرفته دارد. باید #تمام این کتابها #خوب خوانده‌ شود. 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
🔷طلاب عزیز و فضلای جوان، نباید حتی برای یک لحظه حضور در میدان های گوناگون را فراموش کنید. این حضور، با درس خواندن منافات ندارد، بلکه موید درس خواندن است. 🔶 مدرسان معظم و محترم و اساتيد حوزه علمیه قم و سایر حوزه ها، طلاب را به سمت هدف های انقلابی و اسلامی سوق بدهند. 🗓٢ اسفند ۶۸ 📌 @fvtt_ir
یه وقت کسی در منقول، مجتهد مطلق است ولی در فلسفه (فقط) هفت هشت سال درس خوانده، این (شخص) جمع مکسر بین معقول و منقول کرده و مشکل جدی دارد ... اگر شما بخواهید جمع مکسر کنید، خب در همان طلیعه امر میگویید قلم اینجا رسید و سر بشکست! این مشکل آخوند (صاحب کفایه) و امثال آخوند، مشکل خیلی هاست! ... اگر کسی در معقول و منقول مجتهد بود، جمع سالم کرده و این شخص است که می تواند بگوید: حاشا که فلسفه مخالف شریعت و حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت بین آن دو جمع میکند. ولی اگر در احدالطرفین جمع مکسر بود، او همیشه درگیر است. 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 برگزیده ای از عالی استاد موضوع: اراده جمعی و علیه السلام موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 eitaa.com/fvtt_ir
بسم الله الرحمن الرحیم : ✅ امروز انسجام ذهنی جامعۀ انقلابی هدف قرار گرفته است. نمی‌گویم الزاماً دشمنان، شاید بالاترین دشمن حق‌پویی طبیعت زندگی دنیایی است. «ولنبلونّکم بشیء من الخوف و الجوع ... و بشّر الصابرین.» انقلاب اسلامی طوفندگی خود را مدیون ایدۀ نیرومندی بود که امام خمینی رحمةالله‌علیه از دل یک تاریخ دردها و درکها و سوگیریها و تلاشهای الهی بیرون کشیده بود. آن ایده از جوهره‌هایی تغذیه می‌کرد. آن ایده تا زنده است ما زنده‌ایم. آن ایده تا نیرومند است ما نیرومندیم. آن ایده تا نوین است ما نیز سخن نو برای بشریّت داریم. آن « » در آب و هوای لیبرال و در آب و هوای چپ‌اندیشی گم خواهد شد. ما نیازمند نفوسی هستیم که نقش قیّم این اندیشه را بازی کنند. عمیق باشند، ریشه در اصالت‌های فکر اسلامی داشته باشند، آن جوهره را با مجموع تجربیات تا امروزمان تراشیده باشند و حنجرۀ مقدس آن ایدۀ الهی را آمادۀ آوازی خوش نموده باشند. امروز کارزاری جذاب پدید آمده است. باز هم عصای موسی و دست کلیم‌الهی خواهد درخشید. آن ایده توحید است. سطحی‌نگری بلای جان مؤمنان است. مؤمن از آنجا که باطن(غیب) را چون ظاهر می‌بیند از کعبه هم ارزشی بالاتر دارد. «الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انّا الیه راجعون.» «أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوٰاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُهْتَدُونَ.» ﴿البقرة، ۱۵۷﴾ اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان! سالها ـ و نه ساعتها ـ باید در این باره سخن گفت، گفتگو کرد. همینجا باید خیمه زد. @fvtt_ir
✅ تنها متخصص فلسفه شرق در عالم در اينكه ايشان فلسفه شرق در تمام عالم بوده اند بين دوست و دشمن خلافى نيست. گويند: آمريكا قبل از سى سال، ايشان را بهتر از آنچه ايرانيان شناختند شناخت؛ و براى آنكه علّامه را به عنوان لزوم تدريس فلسفه شرق در آمريكا بدانجا برد، به شاه طاغوتى ايران (محمّد رضا) متوسّل شد، و شاه ايران از حضرت آيت الله العظمى بروجردى رضوان الله عليه اين مهمّ را خواستار شد، و آيت الله بروجردى هم پيغام شاه را بحضرت علّامه رسانيدند؛ ولى علّامه قبول نكردند. 📚مهر تابان، ص ۴۶ @fvtt_ir