eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سمینار_تخصصی 🔸 #شهید_امت 🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی 🎧بخش دوم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سمینار_تخصصی 🔸 #شهید_امت 🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی 🎧بخش سوم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سمینار_تخصصی 🔸 #شهید_امت 🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی 🎧بخش چهارم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه 1️⃣3️⃣ 🔰موضوع مصاحبه: رابطه فلسفه و دین ❇️علامه طباطبایی: «تا این فلسفه خوانده نشود، بسیاری از آیات و روایات فهمیده نمی شود». نظر شما در این باره چیست؟ آیا فهم فلاسفه، به هستی شناسی دینی تعیّن می بخشد؟ 🔺این به معنای تعیّن نیست. 🔸ما تعبیر می کنیم تا کسی فقه و اصول نخواند، منظور روایات استصحاب را به خوبی نمی فهمد. این بدان معنا است که کسانی که این پختگی را پیدا می کنند، وقتی به روایات استصحاب می رسند، معنایش را می فهمند. ظهورگیری آن هم، همان روال را دارد. 🌸آیت الله حسن زاده آملی فرموده اند: «اگر می خواهید معارف دین را خوب بفهمید، باید فلسفه و عرفان بخوانید»؛ 🔹زیرا ما را به فضایی هستی شناختی می برد که در آن، ملائکه، خدا، معاد و… مطرح است؛ به تعبیر دیگر فلسفه و عرفان نوعی پختگی برای انسان می آورد. ⚠️متن دینی برای ما راهنما است، نه اینکه چون من این گونه فهمیدم، آن را تعیّن می دهم. 🔸با خواندن فلسفه و عرفان اسلامی که آهسته آهسته خود را به آموزه های دینی نزدیک کرده است، وزانتی پیدا می کنیم که اگر این کارها را نمی کردیم، آن قوت را نداشتیم؛ همچنان که فقیه باید کار فقهی و اصولی کند تا آن پختگی لازم حاصل شود. به وقتش ظهورگیری هم می کند؛ یعنی نمی گوید من این متن دینی را تعیّن می دهم، بلکه می گوید من به جایی رسیده ام که متن دینی را خوب می فهمم؛ یعنی متن دینی منفعل نیست، بلکه فاعل و راهنما است، نه اینکه توده مبهمی باشد که من آن را تعیّن دهم. 🔹این را من قبول دارم، با این شرط که دین را از فاعل و راهنما بودن نیندازید. مگر ممکن است دین که ادعای اصلی آن معارف است، بگوید من حرف هایی می زنم و شما هر گونه خواستید آن را بفهمید. ما فهمِ معارف دین را به برکت عرفان و فلسفه به جایی رسانده ایم که بسیار غنی است. ✅فیلسوف مسلمان با فهمیدن آموزه های دینی و معارف دین به اسلامی کردن فلسفه می پردازد؛ 🔸ولی اینکه بگوییم عنصر یونانی بودن مانده است، باید گفت اصل عنصر یونانیت، یعنی روش آن باقی مانده است. عنصر اصلی و شاکله تفکر یونان، عقلانی بودن آن است. آیا دین بر این صحه می گذارد؟ اگر دین راه عقل را ببندد و خودش هم از این راه نرود و توصیه هم نکند، آن گاه باید بگوییم هر کس به روش عقلی زحمت بکشد، هرگز در راه شریعت نیست؛ ❇️مانند کسانی که برای اثبات بی فایده بودن فلسفه و اصل بودن شریعت، از بحث شکاکیت غربی استفاده می کنند و می گویند: همه چیز بی ارزش است. پس فلسفه را کنار بگذارید و دنبال شریعت بروید؛ اما باید از اینان پرسید شما چگونه شریعت را قبول کرده اید؟ وقتی راه معرفت را می بندید، شریعت هم جزو آن است. اگر به فرض بگویید متن دینی با شکاکیت می سازد، پیامدهای این امر بسیار ناگوار و ناصواب خواهد بود. ✔️بنابراین اصل عنصر یونانی بسته به عقلانیت آن است و اگر آن عنصر عقلانی را دین پذیرفته است، چرا ما نپذیریم؟ شواهد فراوانی از آیات و روایات وجود دارد و تأکیدهای عارفان ما در این زمینه بسیار است. 🔺در سنت اسلامی، عقل، دل و قرآن به هم گره خورده و اصلش هم به شریعت برمی گردد. 🔸شریعت این د رهم تنیدگی را ایجاد کرده است و این سبب شد که فیلسوف مسلمان به تدریج به این سو کشیده شود. 🔹متن دینی حس و عقل و شهود را می پذیرد؛ پس موارد توجیه پذیری را باید گسترش داد. 🔸قرار نیست هر آنچه از یونان آمده است، با شریعت نسازد. 👈این دستگاه از اسلامی بودن نمی افتد، به شرط آنکه فضای عقلانی و مفاهیمی که داریم با واقع و شریعت بسازد که اگر این شرط محقق شود، برای ما کافی است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 تأملی در باب ظهور کرونا در قم 🔘 یادداشت 🔹لینک یادداشت در خبرگزاری فارس https://b2n.ir/614761 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
تأملی در باب ظهور کرونا در قم1.pdf
437.5K
📝 تأملی در باب ظهور کرونا در قم 🔘 یادداشت 🔹فایل پی دی اف 🔹لینک یادداشت در خبرگزاری فارس https://b2n.ir/614761 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰تأملی در باب ظهور کرونا در قم محمدرضا فلاح / 1 اسفند 98 1️⃣ 🔺امروز شنیدم حوزه یکی دو همایش را به خاطر مراعات بهداشت ـ تذکرات وزارت بهداشت دربارۀ جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ـ تعطیل کرده است. ⚠️این نگران کننده بود. 🔸بخصوص وقتی که خبررسان می‌پرسید فلان جلسه‌ای را که بناست در حوزه برگزار کنیم تعطیل کنیم یا خیر. 🔹پیشتر که پس از پخش حسابشدۀ کلیپ آتش زدن کتاب هاریسون توسط آیت الله تبریزیان به سرعت نامۀ «رسمی» برائت از این حادثه توسط حوزه منتشر شد و پس از آن موجی از تخریب ایشان به راه افتاد، برخی متأسف و نگران حوزه شدند ⚪️(خود نگارنده نیز متوجه عمق ماجرا نبود)، 🔹اما این بار پس از شنیدن انفعال حوزه بسیاری کسان نگران ایران اسلامی شدند که داشت بی‌دفاع می‌ماند. این به جایگاه ممتاز حوزه برمی‌گردد، جایگاهی که هم‌اکنون دارد. 🔸وقتی کلیپ آقای تبریزیان پخش شد خیلی‌ها حدس زدند که توطئه‌ای پزشکی در جریان است که ایشان را که «یکی» از نمادهای استغنای از نظام بهداشت جهانی و پارادایم و مافیای طب شیمیایی است می‌کوبند. 🔹سناریو کامل بود و سر و ته داشت، هرچند تنها پرده‌های اولیۀ آن آشکار شد. توانستند حوزه را در این بازی وارد کنند و انفعالی را از جانب آن به نمایش بگذارند. 🔸اکنون که بازی کرونا ـ آن هم از قم ـ سر برآورده است، ربط حوادث به هم آشکارتر می‌شود و پرده‌های دیگری از این سناریو به نمایش در می‌آید؛ نباید هیچ مقاومتی در برابر این سناریو در میان می‌بود، نباید هیچ کس حتی به فکر امکان مقابله آسان با کرونا و به فکر مقابله از طریق راه حلی غیر مسیر تعیین شدۀ طراحان می‌بود. گویا تا حد زیادی چنین هم شد. 🔹بازی کرونا ابتدا یک جنگ بیولوژیک نیست، یک جنگ سیاسی نیست، یک جنگ اقتصادی نیز نیست، بلکه بیش از همه و پیش از همه در اصل یک جنگ روانی است و شاید پس از همه یک توطئۀ راهبردی جمعیّتی است. البته این جنگ روانی ثمرات مالی و سیاسی و فرهنگی زیاد و واقعاً جذابی برای مدیران ماجرا دارد؛ ولی همۀ جنگهای دیگر بر پیشرفت مواضع جنگ روانی تکیه دارد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣ 🔸کرونا به قم آمد چون قم در کوبیدن آقای تبریزیان ـ طب مستقل ـ سنگ تمام گذاشت و استعداد انفعالی از خود نشان داد. ▪️این طبیعت دشمنان ما است. 🔸هر جا که نقطه ضعف را ببینند از همان جا وارد می‌شوند و برای خود هیچ محدودیّت الهی یا اخلاقی یا حتی حقوقی هم قائل نیستند. ➖کلیپ دو سال پیش این روزها پخش می‌شود، ➖با سرعت کم‌سابقه‌ای بیانیۀ رسمی حوزه صادر می‌شود، ➖جمع کثیری در قم مشغول کوبیدن طب اسلامی می‌شوند و ... ◼️لبخند رضایتی «عمیق» بر لبان فتنه‌گران می‌نشیند. ⚠️همان طور که باید مدارس مسجدمحور را کوبید و آنها را متهم کرد که داعشی تربیت می‌کنند، باید طب سنتی ـ اسلامی را هم کوبید چون استقلال می‌آفریند، چون به استقلال «فکر» می‌کند و به ما پیشنهاد می‌دهد از چمبرۀ «نظام سلطۀ بهداشتی» خارج شویم. این پیشنهاد از دسته‌ای بنیادهای اعتقادی تغذیه می‌کند و به هیچ وجه قابل مصالحه نیست. 👈خواهش می‌کنم به این موضوع به طور جدی و از منظر جنگهای مسلّم تمدنی نگاه کنیم. 🔺راه حل هرج و مرج نیست، ولی راه حل انفعال هم نیست. این که سراغ برخی پزشکان بی‌تعهد یا بی‌خبر از توطئه‌های جهانی بهداشت برویم و بپرسیم چه باید کرد، «کمی» شبیه آن است که امام خمینی از سیاسیون حرفه‌ای و بی‌خاصیت قبل انقلاب بپرسد که چه باید کرد. حوزه باید با تفکری ناب و بومی و دلیرانه نبرد تمدنی اسلام و کفر را طراحی کند و تمام لوازم آن را نیز با چشمان باز ببیند تا کشور را از انفعال راهبردی‌ای که گرفتارش شده نجات بدهد. نظام پزشکی کشورمان اگر توانسته باشد خود را از این که امتداد اراده‌های نظام بهداشت جهانی(؟) باشد حفظ کند، بی‌تردید نتوانسته خود را از چنگال آنها نجات بدهد و به همین جهت در بسیاری مواقع نمی‌تواند نبرد واقعی را طراحی و اجرا کند. 🔹کرونا در قم خواهد ماند و به کل کشور سرایت خواهد کرد اگر قم این سناریو را به خوبی تشخیص ندهد و قلب فتنه را نکوبد. باید حوزۀ علمیه عزیز جنگ نظام سلطه با اسلام و تشیع و ایران و حوزه علمیه و خصوصاً «قم» را «باور» کند. 🔸ما می‌دانیم که همه بنای انقلابی‌گری داریم، ولی هنوز مثل خیل کثیری از جبهۀ انقلاب آرایش جنگی نگرفته‌ایم و لَخت و خوش‌بینانه با مسائل پیرامون مواجه می‌شویم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣ ❇️بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار اعضاى ستاد کنگره‌ى بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان(16ـ2ـ94) : «دشمن دارد به شکل ویژۀ ممکن با ما مبارزه می‌کند. آن شکل ویژه را باید شناخت و راه مقابلۀ با آن را پیدا کرد؛ انواع و اقسام شیوه‌ها هست؛ منتها حالا بعضى‌ها نمی‌خواهند این را بفهمند، نمی‌خواهند باور کنند، چون اگر چنانچه باور کنند تکلیف به گردنشان می‌گذارد؛ بعضى‌ها هم کشش آن را ندارند. امّا واقعیّت قضیّه این است؛ یعنى امروز در زمینه‌هاى مختلف ـ همان‌طور که عرض کردیم، هم در زمینۀ اقتصادى، هم در زمینۀ فرهنگى، هم در زمینۀ سیاسى ـ یک جنگى در کشور وجود دارد. «وَ اِنَّ اَخَا الحَربِ لاَرِق.»(نهج‌البلاغه، نامۀ ۶۲)؛ کسى که اهل مبارزه است بیدار است؛ بعد فرمود: «وَ مَن نامَ لَم یُنَم عَنه.» اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانۀ این نیست که او هم از شما غافل است؛ نخیر، شما ممکن است خوابت ببرد، [امّا] او بیدار باشد؛ این را باید توجّه داشت؛ لذاست که عرصه عرصۀ مهمّى است.» —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac