هدایت شده از
#علامه_طهرانی
✅ طبه ای که یک ساعت بیکار باشد، طلبه نیست.
طلبه باید لیلاً و نهاراً و سفراً و حضراً درس بخواند و از دقائق عمر خود استفاده کند . طلبه ای که یک ساعت بیکار باشد طلبه نیست، چون "طلبه" جمع "طالب" است و "طالب" یعنی جوینده و خواهان . و زمانی این عنوان به نحو حقیقت بر او صادق است که متلبس به مبدا اشتیاق یعنی طلب باشد.
بر این اساس سفارش می فرمودند که ایام تعطیل را نیز درس بگیرید ...
می فرمودند: ما در دوران طلبگی اصلا اوقات فراغت نداشتیم و معنی اوقات فراغت را نمی فهمیدیم تمام روز های تعطیل را درس میگرفتیم و با این همه آن مقدار از نهج البلاغه را که حفظ نموده ام مربوط به پنج شنبه و جمعه های قم است که نهج البلاغه میخواندم.
📚 آیت نور، ج۲، ص ۱۳۹.
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از
#استاد_یزدان_پناه به نقل ازحضرت #علامه_حسن_زاده می فرمودند:
همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل میکنند.
بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید ۳۰۰ روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم...
@fvtt_ir
هدایت شده از
032 Tanghih al-Asfar - Ostad Amini nejad-1.mp3
3.29M
#درس_اخلاق_کوتاه ۲
#استاد_امینی_نژاد
موضوع: نعمت هماهنگی عقل و دل و دین
منبع: اسفار/دور ۲/جلد ۱/ جلسه ۳۲
eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
#علامه_طباطبایی
✅ تنها متخصص فلسفه شرق در عالم
در اينكه ايشان #تنها_متخصّص فلسفه شرق در تمام عالم بوده اند بين دوست و دشمن خلافى نيست.
گويند: آمريكا قبل از سى سال، ايشان را بهتر از آنچه ايرانيان شناختند شناخت؛ و براى آنكه علّامه را به عنوان لزوم تدريس فلسفه شرق در آمريكا بدانجا برد، به شاه طاغوتى ايران (محمّد رضا) متوسّل شد، و شاه ايران از حضرت آيت الله العظمى بروجردى رضوان الله عليه اين مهمّ را خواستار شد، و آيت الله بروجردى هم پيغام شاه را بحضرت علّامه رسانيدند؛ ولى علّامه قبول نكردند.
📚مهر تابان، ص ۴۶
@fvtt_ir
هدایت شده از
هوالعزیز
✅پرهیز از تکذیب بی دلیل معارف عرفانی
پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بی تصور از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آيد، تكذيب بی تصور نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است. اگر خداى تبارك و تعالى از ما سؤال كند كه شما كه مثلا معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلك حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلم آن علم و مقدمات آن را نكرديد، براى چه كور كورانه آنها را تكفير و توهين كرديد، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آنكه سر خجلت به زير افكنيم. و البته اين عذر پذيرفته نيست كه «من پيش خود چنين گمان كردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصا مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزاى آن بحقيقت معلوم نشود. چيزى را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهى با مطالعه يك كتاب يا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراك آن كنى! البته نخواهى از آن چيزى ادراك كرد- رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم يتعدّ طوره.
بیانات #امام_خمینی در شرح چهل حديث/ ص ۳۹۰
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
مرحله اول.pdf
971.7K
#شرح_نهایه_الحکمه
#استاد_امینی_نژاد
#مرحله_اول
🔴 برگزیده ای از متن پیاده شده جلسات درسی استاد
🔵موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
مرحله دوم.pdf
455.3K
#شرح_نهایه_الحکمه
#استاد_امینی_نژاد
#مرحله_دوم
🔴 برگزیده ای از متن پیاده شده جلسات درسی استاد
🔵موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
مرحله سوم.pdf
482K
#شرح_نهایه_الحکمه
#استاد_امینی_نژاد
#مرحله_سوم
🔴 برگزیده ای از متن پیاده شده جلسات درسی استاد
🔵موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
مرحله چهارم.pdf
1.33M
#شرح_نهایه_الحکمه
#استاد_امینی_نژاد
#مرحله_چهارم
🔴 برگزیده ای از متن پیاده شده جلسات درسی استاد
🔵موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
مرحله ششم.pdf
1.14M
#شرح_نهایه_الحکمه
#استاد_امینی_نژاد
#مرحله_پنجم
🔴 برگزیده ای از متن پیاده شده جلسات درسی استاد
🔵موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
🔷 معنی زلف و خال در اشعار حافظ
#استاد_یزدان_پناه :
زلف و خط و خالِ لب و... كه در شعر حافظ آمده، در واقع كشف و شهودات حافظ است كه به صورت تشبيهی و تمثيلی و استعاره ای درآمده. مثلا در اشعار حافظ وحدتِ حق تعالي به خال و كثرت به زلف تشبيه شده است.
📚 شرح نمط نهم اشارات | ١٤ مهر ٩٥
@fvtt_ir
هدایت شده از
ضرورت فلسفه.mp3
3.05M
#استاد_یزدان_پناه:
برای فهم معارف قرآن و دین باید فلسفه و عرفان خواند...
@fvtt_ir
هدایت شده از
شاخصه های کلان مکتب فلسفی.pdf
250.3K
#مقاله
#تاریخ_فلسفه
#استاد_یزدان_پناه
شاخصه های کلان مکتب فلسفی با تأکید بر مکتب مشاء و اشراق
📚 منبع: مجله معرفت فلسفی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir
هدایت شده از
✅ روح عوامانه
🔻حضرت امام خمینی (ره) با وجود اینکه فقیه بود و در فلسفه و عرفان مقام والایی داشت، روح تعبد ایشان به ظواهر شرع اعجاب انگیز بود.
🔻از مرحوم حاج آقا مصطفی فرزند حضرت امام منقول است:
شبی هوا در نجف طوفانی شده بود و بیرون رفتن از خانه بسیار سخت بود؛ به امام عرض کردم: امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دور و نزدیک ندارد؛ بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی. همان زیارت جامعه را که در حرم می خوانید، امشب در خانه بخوانید.
🔻امام فرمودند: « مصطفی این روح عوامانه را از ما نگیر، بگذار حرم را از نزدیک زیارت کنم. » و همان شب به حرم مشرف شدند.
@fvtt_ir
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیئت امام حسن علیه السلام
#استاد_عابدینی
۱۸ مهر
جریان اربعین #ذخیره_عظیم_الهی است که خداوند برای مومنین کمک قرار داده در رسیدن به #ظهور...
جریان اربعین یک #فرهنگ_مهاجم است.
دشمن این #سرمایه_عظیم را می شناسد و به دنبال خراب کردن آن است...
آن کسی که نمی تواند برود باید خود را #جامانده تصور کند، جامانده #حرکت...
جریان اربعین شعاع عظیمی از #عاشورا است که قدرت تغییر منطقه ای و جهانی دارد
@fvtt_ir
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ محبت و رفتار جالب مرحوم #استاد_مهندسی نسبت به حضرت معصومه سلام الله علیها
✳️ مشاهده گسترش #نور_ولایت حضرت امام رضا سلام الله علیه، توسط مرحوم مهندسی رحمة الله علیه
📢توضیح از #استاد_یزدان_پناه
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از
#کلام_استاد
در روایات آمده که مومن هم در روز قیامت احساس #غبن می کند (یوم التغابن) زیرا می بیند ایامی بر او گذشت که می توانست #ذکر بگوید ولی نگفت، و این سنگین تر از غبن کافران و مشرکان است ؛ زیرا در دل این غبن لذتی نهفته است که او آن را از دست داده است.
#استاد_یزدان_پناه جلسه ۱۵ تیر ۹۴
مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام آمل
هدایت شده از
#امام_خمینی
✅نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه یونانی
📒 قسمت اول
فلسفه ارسطو با فلسفه ای که بعد از اسلام پیدا شده است فاصله اش زمین تا آسمان است، در عین حالی که بسیار ارزشمند است؛ در عین حالی که شیخ الرئیس راجع به منطق ارسطو می گوید که تاکنون کسی نتوانسته در او خدشه ای بکند یا اضافه ای بکند، در عین حال فلسفه را وقتی ملاحظه میکنیم، فلسفه اسلامی با آن فلسفه قبل از اسلام زمین تا آسمان فرق دارد.
📚صحیفه امام خمینی، ج ۱۸، ص ۲۶۳
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از
#امام_خمینی
✅ نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه یونانی
📒 قسمت دوم
سخنی که زبانزد بعضی است که این فلسفه از یونان اخذ شده، غلط است، کی فلاسفه یونان از این حرفها سر درآورده و چه کسی سراغی از این حرفها در کتب آنها دارد. این حرفها در کتب آنها نبوده و نخواهد بود. بهترین کتاب فلسفی آنها اثولوجیا است که دارای مختصری از معارف بوده و بقیهاش طبیعیات است. بلى شفاى شیخ، فلسفه یونانى است و در آن هم این حرفها نیست.
📚تقریرات فلسفه امام خمینی، ج ۱، ص ۸۷
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از
#امام_خمینی
✅نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه یونانی
📒 قسمت سوم
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف مبدأ و معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و عرفاء شامخ این ملت است، درست تصدیق میکند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبیّ ختمی و اهل بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلاح نموده اند، آن وقت می فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
بلی، بعضی از حکمای اسلام، به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل شیخ الرئیس(بو علی سینا)؛ ولی حکمت شیخ (بوعلی) در بازار اهل معرفت در باب معرفة الربوبیه و مبدأ و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.
بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله ی اهل معرفت را، به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم است – مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، صدر المتألهین (ملاصدرا) قدّس سرّه، و تلمیذ بزرگوار او، فیض کاشانی قدّس سرّه، و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سرّه -؛ و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیّه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس (مخالفین) هر حکمتی را به یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📚آداب الصلاة، امام خمینی، ص ۳٠۴
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128