هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
👆👆👆
🔴 توجه
🔰 این مطلبی که در برخی کانالها منتشر شده است، خلاف واقع است و در بیانات آن دیدار رهبری با مسئولین قوه قضائیه درج نشده است.
👇👇👇
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33645
👆👆👆
🔹 مطلب ذکر شده حتی در دیگر سخنرانی های رهبری که در سایت معظم له درج شده است وجود ندارد.
🔹 دوستان در انتشار بیانات رهبری کمی دقت به خرج دهند.
✍️ سید احمد رضوی
🔰 صراط؛ مروج گفتمان اصیل انقلاب
@s_a_razavi
گاه نوشت | مجید تقی زاده
👆👆👆 🔴 توجه 🔰 این مطلبی که در برخی کانالها منتشر شده است، خلاف واقع است و در بیانات آن دیدار رهبری ب
.
👆برادر بزرگوار، جناب آقای سید احمد رضوی، سلام علیکم
نمی دانم چقدر با مقوله پژوهش در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی آشنایی دارید...
اگر احیانا آشنایی داشته باشد، باید بدانید که بیانات از نظر دفتر حفظ و نشر به دو دسته #مشروح و #غیرمشروح تقسیم می شوند.
در بیانات مشروح، همانطور که از اسم آن پیداست، مشروح بیانات، در صفحه #بیانات سایت khamenei.ir منتشر می شود (آن هم گاهی با حذفیاتی)...
https://farsi.khamenei.ir/speech
در بیانات غیرمشروح، فقط تعدادی جمله با نقل قول (مثل: ایشان فرمودند و...) در بخش #اخبار سایت khamenei.ir منتشر می شود
https://farsi.khamenei.ir/news-index
و مشروح بیانات در صفحه بیانات منتشر نمی شود...
در خصوص دیدار فوقالذکر، آدرسی که شما در پست گذاشته اید، لینک #خبر دیدار است و در صفحه بیانات سال ۹۵ اصلا متن مشروح این دیدار منتشر نشده است...
لذا از شما با این کمالات، انتظار نمی رود که اگر کسی به هر طریقی به متن مشروح آن دیدار دسترسی پیدا کرده و بخشی منتشر کند، (که البته چیز عجیب و غریبی نیست و خیلی از پژوهشگرانی که با دفتر کار می کنند، به بخشی از این بیانات دسترسی دارند...) به جای اینکه سعی بفرمایید به متن مشروح دسترسی پیدا کرده و موضوع را بررسی کنید، او را متهم به #خلاف_واقع کنید!!
@Gah_Newesht
.
👆برادر بزرگوار، جناب آقای سید احمد رضوی، سلام علیکم
نمی دانم چقدر با مقوله پژوهش در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی آشنایی دارید...
اگر احیانا آشنایی داشته باشد، باید بدانید که بیانات از نظر دفتر حفظ و نشر به دو دسته #مشروح و #غیرمشروح تقسیم می شوند.
در بیانات مشروح، همانطور که از اسم آن پیداست، مشروح بیانات، در صفحه #بیانات سایت khamenei.ir منتشر می شود (آن هم گاهی با حذفیاتی)...
https://farsi.khamenei.ir/speech
در بیانات غیرمشروح، فقط تعدادی جمله با نقل قول (مثل: ایشان فرمودند و...) در بخش #اخبار سایت khamenei.ir منتشر می شود
https://farsi.khamenei.ir/news-index
و مشروح بیانات در صفحه بیانات منتشر نمی شود...
در خصوص دیدار فوقالذکر، آدرسی که شما در پست گذاشته اید، لینک #خبر دیدار است و در صفحه بیانات سال ۹۵ اصلا متن مشروح این دیدار در سایت منتشر نشده است...
اما در #نرمافزار_حدیث_ولایت (که خود دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظلهالعالی برای استفاده پژوهشگران منتشر میکند) مشروح این دیدار موجود است که اسکرینشات آن در بالا خدمتتان ارسال شده است.
لذا از شما با این کمالات، انتظار نمی رود که اگر کسی به هر طریقی به متن مشروح آن دیدار دسترسی پیدا کرده و بخشی از آن را منتشر کند، (که البته چیز عجیب و غریبی نیست و خیلی از پژوهشگرانی که با دفتر کار می کنند، به بخشی از این بیانات دسترسی دارند...) به جای اینکه سعی بفرمایید به متن #مشروح دسترسی پیدا کرده و موضوع را بررسی کنید، او را متهم به #خلاف_واقع کنید!!
@Gah_Newesht
هدایت شده از جوانان عاشورایی ایران
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ عصر جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ در مسجد جمکران چهخبر است؟!!
💥یک اتفاق جذاب، هیجانانگیز و جوانانه! جا نمانید...
✅اطلاعاتبیشتر و ثبتنامگروهی👇
https://eitaa.com/joinchat/478609408C5532b9021d
❇️ ورود فقها به عرصههای تخصصیِ دیگر ممنوع، غیر از من!!
📝 تناقضات اخیر آقای علوی بروجردی
🖋 مرتضی صادقی
👤 مصاحبهی اخیر آقای علوی بروجردی با موضوع اقتصاد انجام و منتشر شده است. بیت الغزل مطالب آن این است که حوزه باید به بررسی احکام شرعی بپردازد و علوم و امور تخصصی از اقتصاد گرفته تا سیاست و جامعه شناسی و روانشناسی و... را به عقلا و علم عقلا واگذار کند.
🔺 در مورد این مصاحبه از منظرهای مختلف مجال برای نقد و بررسی وجود دارد؛ از مدعیات دینی گوینده گرفته تا مدعیات ناظر به اقتصاد و سایر علوم و مدعیات ناظر به سیر چهل سالهی انقلاب و مدعیات ناظر به وضعیت دنیا و سایر کشورها مثل ژاپن و ... .
🔻 ولی آنچه در این نوشته مد نظر است پر رنگ کردن تناقض مواضع آقای علوی بروجردی در این مصاحبه است.
♨️ ایشان در عین طرح این ادعا که کار فقیه ورود به عرصههای تخصصی نیست، در جایجای این مصاحبه اظهار نظرهای تخصصی مینماید!!
از ترجیح اقتصاد آزاد به اقتصاد سوسیال گرفته تا حقیقت بانک و حقیقت بهره و درستی و یا نادرستی عملیاتهای اعتبارمحور بانکها و دولتها و حتی خنثیبودن یا نبودن علوم انسانی عقلائی!
⁉️ آیا تک تک این موارد، مباحث تخصصی مورد بحث در دانشگاهها و مجامع علمی مربوطه نیست؟ پس علت این همه اظهار نظر چیست؟!
‼️ همچنین جالب است که ایشان از بین دو مدل اقتصاد که بین عقلاء رائج بوده یکی را موافق با اسلام ارزیابی میکند!
❓سؤالی که از ایشان مطرح است این است که شما با اتکاء چه دانش و تخصصی چنین مطلبی را بیان میکنید؟
آیا بر اساس دانش آن دکتر که اشاره کردید برای عمل چشم نزد او رفتید یا بر اساس تخصص آن تعمیرکار ارمنی متخصص که گفتید برای تعمیر ماشین، مشتریاش بودید؟!
❓آیا غیر از این است که با اتکاء درس فقهی که خواندهاید و آگاهی از متون دینی که به دست آوردهاید چنین قضاوتی میکنید؟
⁉️ بنابراین چرا کسانی که در عرصه اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی و جامعه شناسی اسلامی و ... وارد میشوند را تخطئه میکنید؟
✅ مگر نه این است که لااقل طبق روش شما، برای اینکه بین نظریات عقلائی موجود در اقتصاد یا سیاست یا جامعه شناسی یا روانشناسی و ... ببینیم کدام با اسلام موافق است، باید فقاهت را به کار بگیریم و به متون دینی مراجعه کنیم؟
#علوم_اسلامی
#علوی_بروجردی
@Tanbiholomah
🔰 تفاوت «حرام شرعی» با «حرام سیاسی»
▪️ وجه اشتراکشان اینست که هر دو «حرامِ فقهی» هستند؛ اما تفکیکشان بخاطر توجّه به «تعدّدِ جهت حرمت» است. بیحجابی از دو جهت حرام است:
1️⃣ جهت اوّل حرمتی که طبق ادلّهی مسلّم قرآنی و حدیثی دارد؛ فارغ از وجود حکومت اسلامی و ابعاد سیاسی که ممکن است داشته باشد.
2️⃣ امّا جهت دوّم که معمولاً به آن توجّه نمیشود و رهبر انقلاب به آن اشاره فرمودند، حرمت مضاعفِ فقهی از جهت عنوان ثانیهای است که بخاطر شرایط ویژهی سیاسی و اجتماعی پیدا میکند.
🔹 اگر امروز حجاب بهمثابه خطّمقدّمِ جبههی دشمن برای «برهمزدنِ #انسجام_اجتماعی» و «جنگ با #حکومت_اسلامی» است، پس همراهی کردن با این جریان توسّط مسلمانانی که درون جامعۀ اسلامی زندگی میکنند و تحت حاکمیّت اسلام هستند، نوعی جنگ با حکومت اسلامی و لذا حرام است. (اینکه دقیقاً موضوعِ کدام عنوان فقهی میشود بحث دیگریست)
🔺از آنجا که این عنوان وجه سیاسیِ پررنگی دارد، رهبر انقلاب از آن به «حرام سیاسی» تعبیر کردند.
📌 پ.ن: با وجود چنین حرمت مضاعفی، مواجهۀ پدرانهی رهبر انقلاب با همین افراد در همین بیانات و همچنین هوشمندی ایشان در پردازشِ مسئله بگونهای که باعث دامنزدن به دوقطبیِ اجتماعی نشود، بسی مشعوفکننده است.
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
🔹 نقش ا مام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی
✔️عباسعلی مشکانی سبزواری
🔻در یادداشت حاضر، نویسنده با رویکردی تحلیلی و با بهرهگیری از بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب به تبیین نقش شاخص امام حسن مجتبی(ع) در حفظ و استمرار انقلاب نبوی پرداخته است.
👈بخوانید: https://kayhan.ir/fa/news/173483
🔻نقد روششناسانۀ تحلیل آیتالله علیدوست:
قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. آیتالله علیدوست در مصاحبه با تارنمای جماران، مطالبی را دربارۀ مداخلۀ حاکمیّت در ماجرای کشف حجاب مطرح کردهاند که به نظر این قلم، دربردارندۀ این مضامین هست:
الف. لازمۀ «حجاب قانونی»، «اجبار به حجاب» است.
ب. نتیجۀ اجبار به حجاب نیز در شرایط کنونی، ایجاد «لجاجت» بلکه «بیاعتقادی» در جامعه است.
ج. این وضع، نقض غرض شارع است.
د. چون عمل حاکمیّت در این باره، مصداق نهیازمنکرِ مفسدهانگیز است، این تکلیف از حاکمیّت ساقط میشود.
هـ . پس در موقعیّت کنونی، اقتضای «مصلحت فقهی» این است که تحقّق حجاب در جامعه بهصورت «اجباری» نباشد، بلکه از «سازوکارهای فرهنگی» استفاده شود.
۲. از ایشان که نظریهپرداز و مؤلّف «فقه مصلحت» هستند، انتظار میرفت که بسیار فراتر از معادلههای گفتهشده و تکراری، استدلال کنند و متغیّرها و عنصرهای بیشتر و دیگری را وارد سنجش فقیهانۀ خویش سازند تا محاسبۀ مصلحتاندیشانهشان، «بخشی» و «بُرشی» نباشد. مصلحتبینی ایشان تنها بر «یک متغیّر» تکیه دارد و آن «تولید لجاجت در مکشفهها» است، حالآنکه مصلحت از سنجش مبتنی بر «برآیند همۀ متغیّرها» به دست میآید. تنها آنهنگام میتوان سخن ایشان را پذیرفت که تمام یا بیشتر متغیّرهای حاضر در این عرصۀ اجتماعی و حاکمیّتی، گرد آورده شوند و «منافع» و «مضار» مترتّب بر آنها، در کنار یکدیگر دیده شوند. حتّی در فقه فردی، «معادلهسازیهای تکمتغیّره»، موجب «سادهسازی نابجا» میشوند و ازاینرو، رهزن طریق صواب در فهم و تدبیر هستند؛ چه رسد به فقه اجتماعی که در هر لایه از آن، دهها متغیّر حاضر هستند و هر یک به گونهای در صورتبندی مسأله، مدخلیّت دارند. این وضع آنچنان غلیظ و برجسته است که باید گفت مسألههای اجتماعی، نقطۀ اوج «پیچیدگی» در جهان انسانی هستند و پیچیدگیشان نیز برخاسته از «تراکمِ» متغیّرها و همچنین «مناسبات تودرتو»ی آنها نسبت به یکدیگر است. این جهان را جز با منطق «تحلیل شبکهای» نمیتوان فهم کرد و سیاست اجتماعی نیز مدّتهاست از عهد آغازین ربطهای علّیِ خطّی و تکبُعدی عبور کرده است. یکی از دلایل پدید آمدن اختلافها و پراکندگیهای فراوان در مسألههای اجتماعی نیز همین امر است که احصای همۀ متغیّرها و یافتن مناسبات و تعاملات آنها، دشوار است و داوریها و آراء، برآمده از «فهمهای موردی» و «بینشهای تکّهای» هستند.
۳. از این گذشته، همۀ متغیّرها نیز «وزن» و «اعتبار» یکسان ندارند و چهبسا یک متغیّر آنچنان مهم و تعیینکننده باشد که متغیّرهای دیگر را به حاشیه براند. این امر نیز در تحلیل ایشان به چشم نمیخورد؛ گویا فقط پای یک متغیّر در میان است و باید بر اساس همان نظر داد و حکمرانی کرد. در محاسبههای مصلحتاندیشانۀ اجتماعی، هم متغیّرهای متعدّدی حضور دارند و هم این متغیّرها، وزانت و منزلت یکسانی ندارند. چهبسا اگر پای متغیّرهای دیگری به این تحلیل باز شود و «ضریب واقعی» به آنها داده شود، ایجاد لجاجت در مکشفهها آنچنان اهمّیّت نیابد و صدرنشین نباشد. «روند فزایندۀ کشف حجاب به کشف نقاط دیگر بدن»، «احتمال گذار زنانی از مرحلۀ ضعف حجاب به مرحلۀ کشف حجاب»، «پیدایی چرخۀ ساختشکنی در عرصههای دیگر»، «سستشدن انگیزۀ بدنۀ انقلابیِ مردم»، «وقوع نزاعهای در لایۀ مردمی»، «رقیقشدن اقتدار نظام در روایتها» و ... از جملۀ متغیّرهای بنیادین و سرنوشتساز در معادلهسازیهای معطوف به کشف مصلحت اجتماعی هستند.
۴. از سوی دیگر، ایشان میان الزام قانونی به حجاب و ایجاد لجاجت در فرد، «ربط علّیِ قطعی» برقرار کرده است؛ حالآنکه این سخن، اثباتنشده و در حد یک «فرضیه» است. هیچگونه پیمایشی، این نظر را تأیید نمیکند و این گفته، بسیاری از یک گمان قیاسی و حدس پیشینی، اعتبار ندارد. ایشان امر «محتمل» را «مفروض» انگاشتهاند و بر اساس آن، قضاوت کردهاند، درحالیکه این احتمال، فقط «یکی از مسیرهای ممکن» است. فارغ از این نقص روشی، هرگز نمیتوان حکم کرد که میان الزام قانونی به حجاب و لجوجشدن فرد، «تلازم ذاتی» برقرار است و خواهناخواه، همه یا بیشتر از افراد چنین خواهند شد، بلکه شاید تنها «برخی» مبتلا به کینه و لجاجت شوند و «بقیه» یا موضع خنثی داشته باشند و یا حتّی بهتدریج، متنبّه شوند و پس از مدّتی در اثر غلبۀ فضای اجتماعی، همراه گردند. تمام این فرضیهها در متن این واقعیّت، ممکن و محتمل هستند و هیچگونه مسیر منحصربهفردی و مطلقی وجود ندارد. جهان اجتماعی، جهان «تنوّعها» و «تکثّرها» است، نه جهان «یکنواختیها» و «همگونیها». ازاینرو، باید برای فهم و تدبیر آن، «منطق پیوستاری» را به کار گرفت و طیفها و طبقهها را دید و مراتب و درجات را ملاک قرار داد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
شهادت یا نفلهگی؟
حقیقتِ قتلِ حمیدرضا الداغی کدام است؟
ابوالفضل اقبالی
☑️ اخیرا محسن برهانی استادِ خودجسورپندار دانشگاه تهران در توئیتی ادعا کرده است که چون #حمیدرضا_الداغی احکام پیچیده فقهی را در موقعیت دفاع از خطر رعایت نکرده، «نفله»(تعبیر گستاخانه ایشان است) شده و شایسته هیچ مدحی نیست. صرفنظر از اینکه این توئیت ایشان نشانگر عصبانیت و لجبازی او با مردم متدین ایران است، اما ببینیم آیا واقعا این ادعای ایشان درست است یا خیر؟
✅️ فرض کنیم تنها داده در اختیار ما همان فیلم منتشر شده در فضای مجازی باشد. ماجرا چیست؟ یکی از چند اراذل و اوباش حاضر در صحنه با زور و رفتاری کاملا «متعرضانه» میخواهد دختری را با خود ببرد و خود دختر و رفیقش مقاومت میکنند(اکراه و عدم تمایل دختر به رفتن با آن پسر کاملا واضح است). جالبه که حتی رفیق خود آن پسر مزاحم(شریک جرم اصلی) هم در ابتدای فیلم مانع او میشود. در این حین یک شهروندی که عابر گذری است و متوجه این درگیری شده وارد صحنه میشود. تا اینجا چند نکته قابل ملاحظه است:
✅️ اولا مزاحمان آن دختر از اراذل باسابقه شهر سبزوار بودند و سبزوار هم شهرستان کوچکی است. در چنین جوامع کوچکی بعید نیست که اراذل و اوباش شهر افراد شناخته شدهای باشند. چنین افرادی معمولا هراس اجتماعی که نسبت بهشان وجود دارد سوءاستفادههای زیادی میکنند. اخاذی از مردم، تعرض به نوامیس و... رفتار شایع این اراذل است. بعید نیست در این صحنه نیز نوعی تعرض به آن دختر در حال رقم خوردن باشد.
✅️ ثانیا از هیچ کجای این موقعیتی که شاهد بودیم(از سطح درگیری اراذل با دختر تا نحوه ورود شهید الداغی به صحنه) بوی مرگ نمیآید. میزانسن صحنه در حد یک خصومت یا درگیری معمولی خیابانی است. حتی نحوه هجوم حمیدرضا به اراذل هم حاکی از این است که او حتی احتمال دست به چاقو بردن توسط آنها را نمیدهد و در اثنای درگیری غافلگیر میشود. لذا اساسا موضوع این اتفاق «دفاع مشروع در برابر خطر» نیست که برهانی از آن سخن میگوید.
✅️ ورود شهروند سبزواری به این صحنه کاملا با هدف تذکر و عتاب به فردیست که در حال ایجاد مزاحمت برای یک دختر جوان است.(موقعیتی که به جز بیناموسها، بقیه نسبت به آن چنین واکنشی را نشان میدهند) مردهای باغیرت در مواجهه با چنین صحنههایی، به دلیل زننده بودن نفس آن رفتار، همان ابتدا مواجههای عتابگونه با مرد میکنند و معطل بررسی علت این رفتار یا نسبت میان مرد با زن نمیمانند. زیرا اساسا معتقدند چنین رفتاری حتی با همسر نیز در خیابان غلط زیادی کردن است. چه برسد با دختر و زن مردم.
✅️ حال باید از امثال محسن برهانی پرسید اگر چند لات گردن کلفت در خیابان متعرض دختر و همسر شما بشوند، انتظار شما از مردان حاضر در آن موقعیت چیست؟ بنشینند و چرتکه بیاندازند که آیا موازین فقهی دفاع از خطر در این موقعیت رعایت میشود؟!! یا اینکه حتی به قیمت جان و سلامتی خودشان هم که شده مانع اذیت و آزار ناموس شما شوند؟ البته من پاسخ سوالم را قبلا در توئیتهای ایشان در دفاع از جنبش بیناموسها گرفتهام!
✅️ نکته پایانی: شهید سبزواری ما مقتول یک نزاع شخصی نشد که بگوییم خونش هدر رفت. رفتار او در آن موقعیت کاملا مسئولانه و اجتماعی بود و شهادتش نشانه حیات «مردانگی» و «غیرت» در جامعهای است که دشمنانش سعی دارند واقعیتهای آن را وارونه جلوه دهند. حتی لحظهای به این حقیقت شک نکنید که اگر امثال حمیدرضاها را نفله خطاب کنیم عامدانه امنیت اجتماعی زنان را مخدوش ساختهایم.
https://eitaa.com/eqbali62
🔖 پدرخوانده هوش مصنوعی پس از ترک گوگل گفت: از خلق این تکنولوژی پشیمان است
🔺 جفری هینتون، دانشمندی که به همراه دو تن از دانش آموزان خود سیستمهای #هوش_مصنوعی امروزی را خلق کردهاست، میگوید شغلش در گوگل را کناره گذاشته است تا بتواند آزادانه درمورد #خطرات هوش مصنوعی صحبت کند و بخشی از وجودش در حال حاضر از ماحصل یک عمر کارش پشیمان است.
🔺 او نگران است که نسخههای بعدی این تکنولوژی حتی به تهدیدی برای بشریت تبدیل شوند زیرا این تکنولوژی معمولا رفتار غیرمنتظرهای را از دادههای آموزشی خود یاد میگیرد.
📝 @FarajNezhad110