eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
194 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 امیرالمومنین امام على (عليه السلام) : المَعذِرَةُ بُرهانُ العَقلِ عذرخواهى، دليل خردمندى است. 📚 عيون الحكم والمواعظ، ص۳۵ @ganjinehnoorDrnasiri
🤲 رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ .(128بقره) 🌼 پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرار ده! و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور! و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر، که تو توبه‌پذیر و مهربانی. @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویژگی های نفاق و منافقین 🎙آیت الله مجتبی (ره) 📖چگونگی شناسایی نفاق در دیگران - نفاق از ملکات خبیثۀ شیطانی ✍️ امّا در مورد شناسایی توسّط دیگران، بحث جدایی مطرح است، که چون انسان در دل دیگران نیست و –به اصطلاح- نمی‌داند در دل آن‌ها چه می‌گذرد، راه‌های شناسایی متفاوتی دارد که راه شناسایی مشخّصی که دارد، در مورد همین عمل، با قول و زبان است که انسان این‌گونه می‎تواند آن را شناسایی کند که اگر دید چیزی را از نظر درونی مدّعی است و می‌گوید، ولی بر خلاف آن عمل می‎کند، که می‌گوییم: قولش با عملش تطبیق نمی‎کند. اگر دیدی قول با عمل تطبیق نمی‎کند، عمل با عمل تطبیق نمی‎کند، یا قول با قول تطبیق نمی‎کند، که سه حالت را گفتم، راهِ شناسایی‌اش این است. ناهمگونی دو گفتار، ناهمگونی دو عمل، یا ناهمگونی گفتار و کردار، گویای این است که مبتلا به این بیماری است، اگرچه از درونش خبر نداشتیم، ولی راهِ کشف درون این است. @ganjinehnoorDrnasiri
💢 شگفتانه ✍دکتر عباس پسندیده برای کراجکی کتابی است به نام «التعجب» است. در این کتاب می‌گويد یک وقت بانویی که در عالم دومی ندارد، مثل صدیقه کبری (س)، چندین شب و روز مردم را دعوت کرد، فرمود: بیائید علی بن ابیطالب را یاری کنید، حاضر نشدند!! در همین شهر زنی برخاست گفت بیائید علی بن ابیطالب را بکشید، هزارها نفر آماده شدند؛ «العجب»! چگونه می‌شود که دختر پیامبر از این مردم دعوت کرد بیائید علی را یاری کنید، کسی جواب نداد؛ دختر ابوبکر آمده گفته علی را بکشید هزارها نفر شمشیر کشیدند. شما و ما باید بدانیم که داریم در این عالم زندگی می کنیم؛ آن وقتی که عصر، عصر عصمت بود؛ اینطور گذشت. 🌑 نکته ها: 1⃣ این شگفتانه نشان می‌دهد عنصر اثرگذار در جریان‌های اجتماعی، اعتبار و اعتماد اجتماعی است، نه حقانیت و حتی عصمت! 2⃣ این شگفتانه نشان می‌دهد گاه جریان عصمت نیز (که پاک از اشتباه است) اعتبار و اعتماد اجتماعی را از دست می‌دهد؛ هرچند نادرست است 3⃣ این شگفتانه نشان می‌دهد ناکامی جبهه حق، فقط به خاطر اشتباه حق‌مداران نیست! گاه گفته می‌شود ببینید چه کرده‌اید که مردم به شما اعتماد نمی‌کنند! هرچند اشتباه عملکردها و نقش آنها را در کاهش اعتماد اجتماعی نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما باید دانست که اعتماد و عدم اعتماد اجتماعی تابع حق و باطل نیست؛ می‌شود معصوم و بر حق بود، اما افکار عمومی و اعتماد اجتماعی را نداشت. 4⃣ این شگفتانه نشان می‌دهد پدیده‌های اجتماعی تابع قوانین خاص خود است که نیازمند شناخت دقیق، سپس تئوریزه کردن و در نهایت برنامه‌ریزی اجتماعی است.... @ganjinehnoorDrnasiri
چطورۍگنـٰآھ‌نڪنیم؟! -قـدم‌اول: هروقت‌ڪہ‌فڪرگنـآھ‌اومد‌تـوسرت🚶🏿‍♂'! ¹•شیطان‌رولعنـت‌ڪن! ²•یہ‌صلـوآت‌بفرست! ³•بگواستغفرالله -قـدم‌دوم: اگردیدۍبـآزم‌ول‌ڪن‌نیست . . ¹•برویه‌وضوبگیـر ²•دورڪعت‌نمـآزبـخون! ''تو۹۹درصدمواقع‌جواب‌میدھ ڪآفیہ‌فقط‌یه‌بارامتحان‌کنید🌿'' -قانون‌دلمون‌ازامروز . .↓ موقع‌گناه،اگردیدی‌هیچ‌جوره‌نمی‌تونۍ جلوی‌شیطان‌وبگیری! اول‌دورکعت‌نمازمیخونۍ بعدهـرگناهی‌خواستی‌انجام‌میدۍ👀🌿'! ''مطمئن‌باش‌اینجورۍخداڪمڪت‌میڪنہ‌دیگه‌ سمت‌اون‌گنـٰاھ‌نمیرۍ..(:🕶🕊'! @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این شب یلدای مهدوی همراه با همه عاشقان مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه دست به دعا به درگاه خداوند متعال بلند کرده عرض می کنیم : " اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج". @ganjinehnoorDrnasiri
امام على عليه السلام:صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدْفَعُ النِّقَمَ؛ صله رحم، نعمت ها را فراوان مى كند و سختى ها را از بين مى برد. @ganjinehnoorDrnasiri
💠 ضعف سالمندی 🔹 در سوره مباركه «یس» فرمود: ﴿مَن نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِی الْخَلْقِ﴾؛ ، ضعف پیری، نعمت است! این اگر در دوران پیری هم نشاط جوانی را داشته باشد كه خام ‌اندیش می ‌شود، این الآن باید به فكر رفتن باشد. نفرمود «من نعمّره ننكّسه فی الأمر»، فرمود: ﴿مَن نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِی الْخَلْقِ﴾. آن روحانیت و معنویت و آن عقل و خِرد را كه نمی ‌گیرد، مگر اینكه كسی خودش از دست بدهد! 🔹 آنچه در سوره مباركه «یس» آمد به عنوان موجبه كلیه است و نقص نیست؛ خب یك آدم پیر اگر ضعیف بشود اینكه نقص نیست، این الآن باید بارِ كمتری داشته باشد به فكر خودش باشد، این باید به فكر رفتن باشد نه به فكر خوردن و خوابیدن! ما وسایل خوردن و خوابیدن را از او می ‌گیریم كه این بیدار باشد، اینکه چیز خوبی است. 🔹 نفرمود «من نعمّره ننكّسه فی الأمر»، فرمود: ﴿فِی الْخَلْقِ﴾؛ اما آن كسی كه جنبه «فی الأمر»ش یعنی جنبه روحش ضعیف بشود، این یك نحو عذاب است که آن را به نحو موجبه جزئیه فرمود، فرمود: ﴿وَمِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَی لاَ یعْلَمَ من بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾. بعضی ها هستند كه در دوران پیری، خرفت می‌ شوند، این یک عذاب است. این یك كودك نود ساله است؛ الآن هم وقتی شد می‌ خواهد حرف بزند می ‌گوید ما وقتی كه جوان بودیم این قدر می‌ خوردیم! خب این یك بچه هشتاد ساله است، یك بچه نود ساله است، این كه عاقل نشد. 🔹 فرمود همان مقدار فهمی هم كه دارد از او می‌ گیریم: ﴿مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَی لاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ نه اینکه همه‌ تان این طور می‌ شوید، آنهایی كه با بودند، با بودند، در دوران پیری، عاقل ‌ترند، محترم‌ ترند. @ganjinehnoorDrnasiri