eitaa logo
آکادمی سواد رسانه‌ای گرالیت
746 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
111 ویدیو
44 فایل
آموزش تخصصی سوادرسانه‌ ای 🔖برگزارکننده کارگاه‌ های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ ای 🕹سرگرم آموزی 💡یک سواد بی‌مزه 📎#سوادرسانه_ای
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ درک رسانه ای و مواجهه هوشمندانه با رسانه ها 🔸رشد تکنولوژی های نوین ارتباطی، معنای با سواد بودن را در دنیای امروز تغییر داده است و در قرن جدید تنها به فردی که خواندن و نوشتن می داند، با سواد اطلاق نمی شود. بلکه پیام های رسانه ای، به همان اندازه سواد محسوب میشود که خواندن و نوشتن ضروری و مهم است. 🔹 ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم سواد رسانه ای موجب می شود که رسانه در خدمت افراد جامعه باشد نه اینکه آن ها در خدمت رسانه باشند. 🔸 اصولا سواد رسانه ای را برخورداری از مهارت های کافی برای دریافت سودمند اطلاعات و پیام های رسانه ای تعریف می کنند و مفهوم گسترده تر آن، به معنای دریافت، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و پردازش اطلاعات رسانه ای است . 🔹سطح سواد رسانه ای یک جامعه مهم ترین عاملی است که افراد را در مواجهه با رسانه ها در حالت یا قرار می دهد. 🔺درک سواد رسانه ای موجب می شود که مخاطبان رسانه ها با توانایی درک پیام های رسانه ای، به تعبیر و تفسیر آن ها پرداخته و از وضعیت مصرف کننده به مصرف کننده و رسانه ها تبدیل شوند و این همان مواجهه هوشمندانه با دنیای رسانه ای است. 🔻🔻 از همین منظر باید گفت که سواد رسانه ای، بلکه این پدیده عادات رسانه ای افراد را تغییر داده و با هوشیار کردن مخاطب به او می آموزد که چطور از رسانه ها استفاده کند. @geraliit
📚کتاب: مقدمه ای بر اصول و مبانی ارتباطات 🖌 دکتر غلامرضا آذری @geraliit
🖊 چگونه «ابتذال» در جوامع رواج گسترده می‌یابد؟ ‍میلان کوندرا در یکی از کتاب‌هایش به پدیده‌ای اشاره می‌کند به عنوان «جذابیت انکارناپذیر ابتذال»! او معتقد است که بسیاری از انسان‌ها، تمایل عجیبی به چیزهای سطحی و دم‌دستی دارند؛ مضامین کلیشه‌ای، امور سطحی ونخ‌نما، سریال‌های اشک‌آور، حاشیه‌های زندگی هنرمندان، چیزهایی که با احساسات ما بازی کند و شعورمان را به بازی بگیرد! ▫️ «ابتذال» از ریشهٔ بذل کردن است؛ به معنی بذل توجه بر چیزی که در ذات، ارزش آن را ندارد. بطور مثال شما اگر یک آفتابه را طلاکوبی کنید، کار مبتذلی کرده‌اید. برای اینکه آفتابه، آفتابه است؛ حتی اگر طلا باشد باز هم آفتابه است. ▪️ابتذال در تمام دنیا هواداران فراوانی دارد. موسیقی‌های نازل ولی پرطرفدار، فیلم‌های کم‌ارزش هنری ولی پرفروش. در واقع اکثر محصولات پرفروش از یک الگوی ثابت پیروی می‌کنند و تمایل به ابتذال در مردم را هدف قرار داده و معمولاً به جز مواردی استثنا، از ارزش هنری نیز برخوردار نیستند. ▫️ابتذال همواره دو سر دارد؛ آنها که آن را تولید می‌کنند و آنها که آن‌ را مصرف می‌کنند. تا زمانی که تقاضا برای ابتذال وجود دارد، عرضهٔ آن در دنیا ادامه خواهد داشت. شاید برای مقابله با ابتذال تنها راه، پرورده کردن سلیقهٔ جامعه باشد. ▪️در همین راستا نقل حکایتی از مثنوی معنوی چندان خالی از لطف نیست! مولوی داستان مردی را می‌گوید که هنگام عبور از بازار عطرفروشان، ناگهان بر زمین افتاد و بیهوش شد. مردم دور او جمع شدند و هر کسی چیزی می‌گفت، همه برای درمان او تلاش می‌کردند. یکی نبض او را می‌گرفت، دیگری گلاب بر صورت او می‌پاشید و یکی دیگر عود و عنبر می‌سوزاند. اما این درمان‌ها هیچ سودی نداشت. حال مرد بدتر و بدتر می‌شد و تا ظهر بیهوش افتاده بود و همه درمانده شده بودند. ▫️اما تنها برادرش فهمید که چرا وی در بازار عطاران بیهوش شده است؛ با خود گفت: من درد او را می‌دانم، برادرم دباغ است و کارش پاک کردن پوست حیوانات از مدفوع و کثافات است! او به بوی بد عادت کرده و مغزش پر از بوی سرگین و مدفوع است و با استشمام بوی خوب عطرها بیهوش شده است. سپس کمی سرگین بدبوی سگ برداشت و به بازار آمد. مردم را کنار زد و کنار برادرش نشست و آن مدفوع بد بوی را جلو بینی برادر گرفت؛ چند لحظه بعد مرد دباغ به هوش آمد! ▪️در حقیقت این تمثیل مردمی است که به فرهنگ نازل خو گرفته و از آثار اصیل، هنر والا و فرهنگ فاخر روی برگردان‌اند؛ تا جایی که آنها را خسته‌کننده، سخت‌فهم و یا غیرسرگرم‌کننده می‌دانند و از خواندن یک کتاب عالی، تماشای یک فیلم هنری و یا گوش‌دادن به یک موسیقی اصیل، نه تنها هشیار نمی‌شوند بلکه به بیهوشی عمیق رضایت می‌دهند! ✍️محمودوطن‌خواه @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 معیار دوگانه رسانه‌های بیگانه در بازی با واژه‌ها و تصاویر! مصاحبه خبر 20:30 با آقای شایان فخاری، مدیر مجموعه آموزشی گرالیت @geraliit
⭕️ تاثیر وسایل ارتباط جمعی درباره نقش و تاثیر وسایل ارتباط جمعی به طور کلی سه دیدگاه نظری وجود دارد: ۱- دیدگاه افراطی ۲- دیدگاه تفریطی ۳- دیدگاه بینابین به نظر طرفداران دیدگاه اثرات مطلق و افراطی، وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه برای اولین بار در تاریخ انسان پدید آورند. به گفته ژان کازنو، این اندیشه در نظر مردم رواج یافته که وسایل ارتباط جمعی قدرتی فوق تصور دارند و می توانند افکار فلسفی و سیاسی را منقلب نموده، شکل تازه ای به آن بخشند و به اختیار، تمامی رفتارها را هدایت نمایند. طبق نظرات طرفداران دیدگاه تفریطی، وسایل ارتباط جمعی تاثیر چندانی بر مخاطبین خود ندارند و دیگر دوران سلطه وسایل ارتباطی و رواج عقاید تند و انتساب اثرات جادویی و خارق العاده به وسایل ارتباط جمعی پایان یافته است. این عده معتقدند که وسایل ارتباط جمعی با وجود تکنولوژی برتری که از آن استفاده می کنند، با موانع بسیاری در راه اثرگذاری بر دیگران مواجهند. در مقابل دو دیدگاه افراطی و تفریطی، دیدگاه سوم که بینابینی می باشد، نظر بر این دارد که باید پذیرفت که وسایل ارتباط جمعی، ابزاری اجتماعی- فرهنگی به معنی عالی آن هستند و از این جهت اثرات چشمگیری برجای می گذارند، اما این آثار نه آنچنان است که هیچ محدودیتی را نشناسند (دیدگاه افراطی) یا آنکه چنان ناچیز است که هیچ اعتنایی را شایسته نباشد (دیدگاه تفریطی)، بلکه باید دید حدود تاثیر این وسایل چیست و در چه شرایطی این تاثیرات محدود و یا تقویت می شوند. به نظر می رسد که دیدگاه سوم واقع بینانه تر باشد. @geraliit
🔹 رسانه در نگاه اندیشمندان 🔸ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی در کتاب "روح زمان یا زمان‌زدگی" بیان می‌کند که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسید و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد. وی معتقد است که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار تخدیری، به پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است. مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، است که معمولاً با سرگرمى‌هاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامه‌هاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید. 🔸هربرت مارکوزه ، فیلسوف آلمانی مکتب فرانکفورت نیز با طرح مفهوم تک ساحتی، نقش تشدیدی رسانه‌ها را در غرق شدن مخاطبان در فرهنگ بسته‌بندی می داند. مارکوزه معتقد است که رسانه‌ها نوعی شعور کاذب ایجاد می کنند که باعث می‌شود خلاقیت و اندیشه از بین برود و تقلید و یکپارچگی جای آن را بگیرد. مارکوزه پیامد چنین وضعی را سیاست زدایی جامعه و حذف مسایل سیاسی و اخلاقی از زندگی عمومی می‌داند. @getaliit
تاملی بر نظریه مارپیچ سکوت این روزها و در فضای غلبه رسانه ها، دو مساله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجه گیری خودمان تحلیل کنیم و در واقع صاحب باشیم و نکته دیگر اینکه را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند. نکته دیگر اینکه رسانه ها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه مي توانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آنها علاقه اي نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم مي توانند دست و پايتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند. نظريه چنين ادعايي دارد و مي گويد حاكمان رسانه ها با حذف تدريجي مخالفان خود، مي توانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش می بخشند. در این سیطره رسانه ای، فرهنگ ها تغییر می کنند، ارزش ها به ضد ارزش تبدیل می شوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعه ای تهی از صداقت و دانش و سرشار از آنچه رسانه ها تزریق کردند، باقی خواهد ماند. رسانه به ما می گوید ایران عصبانی ترین کشور دنیاست و همه متاثر از آن، باور می کنند اما همین رسانه به ما نمی گوید مثلا در صد روز گذشته 52 نفر در لندن با چاقو کشته شده اند. چرا؟ چون تصمیم بر این است ما خودمان را عصبی ترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد؛ جایی که مهد خوشبختی و آرامش و ... است. این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانه ها با و و و و جدیدا با ، فرصت تامل روی مسائل را ار ما می گیرند. در واقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساسا فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ می دهد، نداریم. حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور می کنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تاکید بر مهمترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامه ریزی می کند، شما هم دروازه بانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دو دستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست. منبع: عصر هوشمندی @geraliit
🌀علت تغییر ارزش‌ها چیست؟ «اقناع» غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانه ای است. هزینه های هنگفت دستگاه های عظیم رسانه ای در این جهت انجام می شود که بر مخاطبان تأثیر گذاشته و رفتار آن ها را مطابق میل گردانندگان آن تغییر دهد که در این صورت می گوییم اقناع صورت گرفته است. برای رسیدن به این مرحله، نیاز است در کنار هزینه های فراوان مادی، اقدامات تکنیکی که اغلب مخاطبان از آن اطلاع ندارند اما از سوی گردانندگان رسانه ها، با برنامه ریزی مورد استفاده قرار می گیرد، صورت گیرد. تا به حال به این فکر کردید چطور موضوعی که تا دیروز در فرهنگ ایرانی به عنوان ضدارزش قلمداد می شد، امروز به ارزش تبدیل شده است و همه نیز آن را پذیرفته اند؟ یا چطور به یکباره در حالی که شما به هیچ عنوان موضوع ذهنتان فلان موضوع نبوده چون نه نیازتان بوده و نه برایتان اهمیت داشته، به نیازتان تبدیل شده و برایتان دارای اهمیت می شود؟ مساله ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که شما فکر می کنید خودتان انتخاب کردید که چه چیزی برایتان مهم باشد یا چه چیزی اولویت امروزتان، اما باید بدانید متاسفانه شما فقط حس می کنید انتخاب کرده اید. شما از بین آنچه رسانه ها قبلا انتخاب و برایش برنامه ریزی کرده اند، انتخاب می کنید. به زبان ساده تر، شما از بین انتخاب رسانه ها، انتخاب می کنید. رسانه ها تنها از طریق اقناع می توانند انتخاب هایشان را به خورد مخاطب بدهند و در ضمن این حس را نیز ایجاد کنند که مخاطب خودش انتخاب کرده است. ❇️پس نکته اول : این شما نیستید که انتخاب می کنید. اینکه چگونه رسانه انتخابش را به انتخاب شما تبدیل می کند نکته مهم بعدی است. ❇️رسانه با استفاده از ، ، استفاده از معین، ، و ربط مسائل مختلف به موضوع مدنظر، استفاده از و ایجاد و.... موفق به جابه جایی اولویت مخاطبان و اقناع آنها می شود.(همه تکنیک ها قبلا در کانال منتشر شده است) ❌به قول برنارد کوهن، ممکن است رسانه های امروزی نتوانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند اما به جرأت می توانند به مردم بگویند به چه چیزی بیاندیشند. با این توضیح کوتاه، به اخبار یک ماه اخیر شبکه های اجتماعی و ... توجه کنید و این پنج سوال کلیدی سواد رسانه‌ای را از خود بپرسند: 1️⃣سازنده این پیام کیست؟ 2️⃣برای جلب توجه مخاطب از چه فنون خلاقانه‌ای استفاده شده است؟ 3️⃣چطور درک دیگران از یک پیام، با درک من متفاوت است؟ 4️⃣از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی، و عقایدی حذف یا به آن اضافه شده‌اند؟5️⃣ و چرا این پیام ارسال می‌شود؟ در صورتی که پاسخ مشخصی برای این سوالات یافتید، بعد قانع شوید و پیام رسانه را قبول کنید. بدترین مساله این است که اجازه دهیم بی اطلاعی و بی تحلیل بودن ما سکویی برای رسیدن عده ای به هدفشان شود. 🙏خواندن این متن را به دوستانتان نیز پیشنهاد بدهید. منبع: عصر هوشمندی @geraliit
رسانه‌ها و تبلیغ مصرف گرایی 🔹 رسانه‌ها اهرم فرهنگی قدرتمند و کسب‌وکار بزرگی در دنیا هستند که مدام سعی می‌کنند تا پیروان فکری و عملی بیشتری برای خود بیابند. 🔸 یکی از عقایدی که رسانه‌ها به تبلیغ آن می‌پردازند، مصرف‌گرایی است. 🔹 ایجاد سود در بیشتر رسانه‌ها یک هدف تعیین‌کننده است. 🔸 عموماً رسانه‌ها از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند؛ بنابراین منافع تجاری و تبلیغاتی می‌تواند در کنترل آن‌ها نقش به سزایی داشته باشد. 🔹 در همه جوامع، بازار مصرفی و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز جامعه بسیار تعیین‌کننده هستند که ما چه چیزهایی در تلویزیون ببینیم، چه چیزهایی از رادیو بشنویم و یا چه چیزهایی در روزنامه‌ها و مجلات بخوانیم. 👈 درنتیجه رسانه‌ها برای کسب سود بیشتر در تلاش‌اند تا محصولات بیشتری در جامعه مصرف شود. 🔸 برخی از شاخص‌های جامعه مصرف گرا عبارتند از: 1️⃣ کالایی شدن هر چیز و بت شدن کالا 2️⃣ عمومیت یابی مصرف و ارزش شدن آن 3️⃣ تنوع یابی ساحت رفاه و رفاه طلبی زیاد 4️⃣ تبدیل شدن مصرف به عنوان مقوله‌ای فرهنگی: 👈 به جای اینکه مصرف صرفاً یک رفتار اقتصادی مطرح شود نشانگر شخصیت افراد است 5️⃣ نبود ارتباط بنیادین با نیازهای واقعی: 👈 افراد دیگر برای رفع نیاز مصرف نمی‌کنند بلکه صرف مصرف مهم است 🔹 در این میان فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها نقش بیشتری را ایفا می‌کنند. 🔸 تبلیغ برای یک سبک زندگی مصرف‌گرا همواره یکی از اولویت‌های سینمای هالیوود بوده است، آنچنان‌که همواره خانواده را به این سمت تشویق می‌کند که اگر می‌خواهید به لذت واقعی زندگی تصویر شده در فیلم‌های سینمایی دست یابید باید از ابزارهای مادی استفاده کنید. منبع: عصر هوشمندی @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون شک وظیفه اخبار انتقال درست وقایع و حوادث است ولی تفاوت ماهوی رسانه‌ها در نحوه بازنمایی، چارچوب سازی و زبان مورد استفاده است. در این ویدئو به این موضوع پرداخته‌ شده است! @geraliit
💢دو تجویز راهبردی برای ارتقای سواد رسانه‌ای ♨️همه ما باید سواد رسانه‌ای را در خود ایجاد و تقویت کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم: 1️⃣طراحی رژیم مصرف رسانه ای: به اینکه چه میزان اطلاعات مان را از کدام رسانه می گیریم حساس باشیم. کسانی که سواد رسانه ای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات می گیرند. آن ها رنگین کمان رسانه ای دارند. اگر رژیم مصرف رسانه ای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانه ای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد. 2️⃣از مخاطب منفعل به مخاطب منتقد: اگر باور کنیم که هیچ کدام از رسانه ها، هدف شان حقیقت نیست بلکه خدمت به گروه/اندیشه/طبقه خاصی است، از این به بعد، استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در پیش خواهیم گرفت. برای تبدیل شدن به خواننده/تماشاگر منتقد همیشه این سه سوال را از خود بپرسید: ۱.چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟ (هدف او چه بوده است؟) ۲.چه ارزش‌ها و دیدگاه‌هایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟ ۳.احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟ @geraliit
بازنمایی زن در رسانه ها 🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است. 🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است. 🔻یکی از حوزه های مهمی که تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از در جامعه است. 🔻تصویری که از «زن ایده‌آل» در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سال‌های اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان می‌دهد که به ظاهر خود توجه موشکافانه‌ای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبه‌های اغراق آمیزی هم پیدا کرده است. 🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب می‌بینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیان‌تان تغییر دهید؟ چرا؟ 🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟ 🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟ عصر هوشمندی @geraliit
| 🔸جامعه اطلاعاتی تئورى‌هاى مطروحه در قبال جامعه ‌اطلاعاتى از نوع تئورى‌هاى كلان هستند. در اين تئورى‌ها عده‌‏اى هستند كه را سرمنشاء خير و مطلوبيت قلمداد كرده و جمع ديگرى به عكس آن را سرفصل كنترل‌‏هاى بيرحمانه شهروندان معرفى مى‏كنند. معتقدان به دوران فراصنعتى نظير دانيل بل و لژيون پيرو او، پست مدرنيست‏هايى چون ژان بودريار و مارك پوستر و معتقدان به تخصص‌هاي انعطاف ‏پذير مثل ميشل پيور، چارلز سيبل و لارى هرش هورن و همچنين افرادى چون مانوئل كسلز كه بر وجه توسعه‌اطلاعاتى تأكيد مى‏ ورزند بر اين باور هستند كه آنچه امروز به نام جامعه‌اطلاعاتى با آن مواجه هستيم، يك جامعه جديد و متفاوت با گذشته است. اما گروه دوم با افراد و تفكراتى نظير نئوماركسيست‏ها مثل هربرت شيلر و يا پيروان نظريه مقررات‏ گذارى با افرادى مثل مايكل اگلى‏ تيا وآلن لى‏ پاتيز و يا معتقدان انديشه انباشت انعطاف‏پذير با چهره ‏هايى مثل ديويد هاروى و يا كسانى كه به دولت، ملت اعتقاد دارند نظير آنتونى گيدنز و يا پيروان نظريه گستره همگانى مثل يورگن هابرماس و نيكلاس گرانهام بر اين باور هستند كه اگر چه اطلاعات اكنون به يك پارامتر كليدى براى جوامع مدرن اطلاعاتى تبديل شده و حتى به عبارت جامعه اطلاعاتى هم معتقدند و آن را در ادبيات خود به كار مى‏ گيرند، اما مى‏ گويند مناسبات حاكم بر جوامع قبلى (پس از فئوداليسم) بر جامعه‌اطلاعاتى هم حاكم است. نویسنده : یونس شکرخواه @geraliit
مفهوم متن/ زیرمتن /فرامتن تولید رسانه شامل سه بخش است که شامل: : در واقع همه ی اطلاعات، تصاویر، جلوه های صوتی و... که ظاهر محصول رسانه ای را نشان میدهد متن هستند : به پیام های پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهره گیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب استفاده میکند، زیر متن میگویند. معمولا منتقدین آثار رسانه ای هستند که همه ی این علایم مخفی را کشف و بررسی می کنند. : به بخش بالا تر از این دو که خارج از متن و درون پیام است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است و حتّی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی که سازنده می خواهد تبدیل می کند، فرا متن میگوییم. @geraliit
ده فاجعه ی بزرگ برندسازی در جهان 1. برند Braniff شعار کوتاه «رو چرم پرواز کنید.» را برای جلب مشتری ها انتخاب کرد، اما ترجمه ی این شعار در زبان اسپانیایی به مفهوم «برهنه پرواز کنید» بود. 2. شعار انتخاب شده coors -«راحت باشید»- در زبان اسپانیایی به مفهوم «از اسهال رنج ببرید» ترجمه می شود. 3. برند frank predue شعار «طبخ یک مرغ برشته کار هر مردی نیست» را برای خود برگزید اما این شعار در زبان اسپانیایی معنای ضد اخلاقی دارد. 4. نام خودروی chevy nova در زبان اسپانیایی به «راه نمی رود» ترجمه می شود. بنابراین، فروش این محصول هرگز در کشورهای اسپانیایی با موافقت مواجه نشد. 5. زمانی که pepsi فعالیت بازاریابی خود را چنین آغاز کرد، شعار زیبای «pepsi شما را به زندگی باز میگرداند.» را انتخاب کرد، در حالی که واژه های انتخاب شده برای این شعار در زبان چینی معنای «pepsi اجداد شما را از قبر بیرون می آورد.» بودند. 6. زمانی که coca-cola برای نخستین بار به بازار چین وارد شد نام محصولش را به گونه ای انتخاب کرد که تلفظ آن در زبان چینی شبیه coca-cola باشد. اما کاراکترهای به کار رفته، مفهوم «قوباغه مومیایی شده را بجوید» میرساند. این شرکت با متوجه شدن این اشتباه به سرعت ترکیب کاراکترهای خود را تغییر داد و کاراکترهایی را انتخاب کرد که معنای «لذت در دهان» را انتقال دهد. 7. شرکت تولید کننده ی موی clairol محصول جدید خود را با نام Mist-stick نوعی دستگاه برای مجعد ساختن مو- به بازار آلمان معرفی کرد، اما مشکل اینجا بود که mist در زبان آلمانی به معنای «فضولات» است. 8. زمانی که شرکت gerber برای نخستین بار فروش غذاهای مخصوص نوزادان را در آفریقا آغاز کرد، از بسته بندی های کاملا مشابه با بسته بندی هایی که در آمریکا عرضه می کرد، استفاده کرد. روی برچسب بسته بندی، تصویر یک نوزاد زیبای خندان قرار گرفته بود. بعدها این شرکت دریافت که در آفریقا به دلیل نرخ بالای بی سوادی تمامی شرکت ها تصویری از محتوای بسته را روی بسته بندی نصب میکنند. 9. شرکت ژاپنیMitsubishi مجبور شد نام مدل Pajero را در کشورهای اسپانیایی زبان تغییر دهد، زیرا این واژه در زبان اسپانیایی در برگیرنده مفاهیم غیر اخلاقی است. 10. مدول خودرو Mr2 تولید Toyota از فروش اندکی در فرانسه برخوردار شد، زیرا تلفظ این نام در زبان فرانسوی شبیه یک ناسزا است. @geraliit
🎯 متاورس چيست؟ و چه کسی قرار است آن را بسازد؟ از اواخر دهۀ ۱۹۷۰ و اوایل دهۀ ۱۹۸۰ ، بسیاری از اهالی جامعۀ فناوری منتظر وضعیت آینده‌ای، اگر نخواهیم بگوییم شبه‌جایگزین، برای اینترنت بودند که می‌توان نامش را گذاشت «متاورس». متاورس نه‌تنها انقلابی در لایۀ زیرساخت دنیای دیجیتال ایجاد خواهد کرد، بلکه بخش عمده‌ای از لایۀ فیزیکی آن و همچنین تمام خدمات و پلتفرم‌هایی که روی آن بنا شده‌اند، طرز کار این دنیای دیجیتال و آنچه را در آن فروخته می‌شود نیز دستخوش تغییر اساسی خواهد کرد. هرچند تعریف چشم‌اندازی کامل از متاورس همچنان کاری دشوار و به‌ظاهر خارق‌العاده می‌نماید و به‌نظر می‌رسد دهه‌ها با آن فاصله داریم، تکه‌هایی از آن رفته‌رفته دارند واقعی و واقعی‌تر می‌شوند و، مثل آنچه در تمام تغییرات این‌چنینی دیدیم، مسیری که متاورس قرار است بپیماید، به‌اندازۀ سودآوربودن وضعیتِ پایانی‌اش، طولانی و غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود. 🔖 ۱۱۱۷۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۶۹ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10596/ @geraliit
🔸آیا هوش مصنوعی گوگل به ادراک دست یافته است؟ در پی افشاگری بحث‌برانگیز یکی از مهندسان گوگل مبنی بر اینکه هوش مصنوعی تولیدی این شرکت به توانایی ادراک دست یافته است، این شرکت وی را از کار تعلیق کرده است. بلیک لمواین، مهندس ارشد نرم‌افزار در واحد هوش مصنوعی گوگل، ادعا کرده است زبان مبتنی بر شبکه عصبی این شرکت موسوم به مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو (LaMDA) به گونه‌ای هشیارو «دارای روح» است. آقای لمواین پیشتر با بیان اینکه این سیستم به اندازه یک کودک ۷ یا ۸ ساله قوه درک و استنتاج دارد، گفته بود مسئولان گوگل در واکنش ابراز نگرانی‌اش بارها و بارها سلامت عقل او را زیر سوال برده‌اند و به او گفته‌اند «اخیراً توسط روانپزشک معاینه شده‌ای؟». مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو در واقع یک مدل زبان عصبی است که از طریق محتوای مکالمات یا متن‌های مکتوب آموزش ببیند. با این حال اکثر کارشناسان هوش مصنوعی بر این باورند که این صنعت هنوز با آن‌چه اصطلاحا «احساس محاسباتی» خوانده می‌شود فاصله زیادی دارد و نمی‌توان گفت که دارای احساسی شبیه به «خودآگاهی» است. گوگل اعلام کرده است که صدها محقق و مهندسش با این نرم‌افزار کار کرده‌اند و به نتیجه‌ای متفاوت از ادعاهای آقای لمواین رسیده‌اند. این شرکت گفته است سیستم‌هایش روش‌های مکالمه را تقلید می‌کنند، اما هوشیاری و توانایی ادراک از پیش خود ندارند. برایان گابریل، سخنگوی گوگل، در بیانیه‌ای گفت: «تیم ما، شامل کارشناسان زمینه‌های فناوری و اخلاق، این نگرانی‌ها را بررسی کرده‌اند و به او اطلاع داده‌اند که شواهد ادعاهای او را تأیید نمی‌کند.» در سال‌های اخیر شماری از محققان ادعاهای خوش‌بینانه‌ای درباره میزان پیشرفت هوش مصنوعی ابراز کرده‌اند، با این حال بسیاری دیگر این ادعاها را رد می‌کنند و می‌گویند هنوز زود است که درباره چنین دستاوردهایی سخن گفته شود. عماد خواجه، محقق هوش مصنوعی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، می‌‌گوید: «اگر از این سیستم‌ها استفاده می‌کردید، هرگز چنین چیزهایی را نمی‌گفتید.» او اضافه کرد: «در حال حاضر آن‌ها به شدت ناقص هستند. گاهی اوقات نتیجه کاملی تولید می‌کنند، گاهی اوقات مزخرف تولید می‌کنند. سیستم‌ها در بازآفرینی الگوهایی که در گذشته دیده‌اند بسیار خوب هستند، اما نمی‌توانند مانند یک انسان استدلال کنند.» فناوری گوگل در واقع همان چیزی است که دانشمندان آن را «شبکه عصبی» می‌نامند؛ یک سیستم ریاضی که مهارت‌ها را از طریق تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها یاد می‌گیرد. برای مثال با دریافت الگوها در هزاران عکس گربه، می‌تواند تشخیص یک گربه را بیاموزد. این فناوری در حالت پیشرفته‌اش می‌تواند با خواندن هزاران کتاب و مقاله، الگوی تولید علم را تقلید کند و به سوالات جواب بگوید. یان لیکان، رئیس تحقیقات هوش مصنوعی در شرکت متا (فیسبوک سابق) و یکی از چهره‌های کلیدی در ظهور و توسعه شبکه‌های عصبی، این هفته در مصاحبه‌ای گفته بود این نوع سیستم‌ها هنوز به اندازه کافی برای دستیابی به هوش واقعی قدرتمند نیستند. یورونیوز خبر داد بخش منابع انسانی گوگل اعلام کرده است که لمواین مشی محرمانه گوگل را نقض کرده و از همین رو قرارداد کاری او را به حال تعلیق درآورده است. بلیک لمواین یک روز قبل از تعلیق اسنادی را به دفتر یک سناتور ایالات متحده تسلیم کرده و مدعی شده بود که گوگل و فناوری آن عامل «تبعیض مذهبی» هستند. @geraliit
🔸وب۳ چیست؟ وب۳ یا وب ۳.۰ که به عنوان فاز (مرحله) یا نسل بعدی اینترنت نامگذاری شده به اصطلاح یک چتر تازه برای پوشش و سازماندهی (زیست‌بوم) آنلاین (برخط) دست واسطه‌های بزرگ موجود در اینترنت را قطع می‌کند. ▫️وب۱ عصر و باز بود که در آن بیشتر فعالیت‌های آنلاین شامل سرزدن به صفحات بود. ▫️وب۲ که عصر کنونی است، عصر تمرکز به شمار می‌رود که در آن سهم عظیمی از ارتباطات و تجارت بر روی یا بسترهای اینترنتی آنلاینِ متعلق به تعداد انگشت شماری ازغول‌های فناوری دیجیتال از جمله گوگل،آمازون، فیسبوک، اپل و مایکروسافت () انجام می‌شود و به طور اسمی از سوی نهادهای دولتی تنظیم‌کننده مقررات نظارت می‌شود. ▫️وب۳ (Web3) قرار است جهان مجازی و فعالیت‌های اینترنتی را از آن کنترل انحصاری رها کند. وب۳ در تئوری ترکیبی از دو نسخه قبلی اینترنت خواهد بود، اما قدرت را از غول‌های فناوری و شرکت‌های بزرگ می‌گیرد و آن را به دست مردم بازمی‌گرداند. وب۳ در ابتدایی‌ترین سطح خود یک اکوسیستم آنلاین غیرمتمرکز بر پایه بلاک‌چین است. پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های ساخته شده بر روی نسل جدید اینترنت (وب۳) متعلق به یک دروازه‌بان مرکزی نیستند، بلکه متعلق به کاربرانی هستند که با کمک به حفظ و توسعه این خدمات در آن سهیم می‌شوند. در واقع، کاربران می‌توانند به جای تبادل داده‌ها برای آپلود محتوایی به صورت آنلاین، با کسب توکن‌هایی در سیستم بلاک‌چین، همزمان هم مشارکت‌‌کننده و هم سهامدار باشند و در شبکه حرفی برای گفتن داشته باشند. (Gavin Wood) در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار اصطلاح وب۳ را به کار برد و مفهوم نسل بعدی اینترنت را توصیف کرد. در آن زمان، او به تازگی همکاری برای توسعه را آغاز کرده بود؛ رمزارزی که این روزها پس از بیشترین ارزش بازار جهانی رمزارزها و سرمایه جذب شده در این بازار را به خود اختصاص داده است. وود در حال حاضر بنیاد وب۳ را اداره می‌کند که از توسعه و اجرای پروژه‌های غیرمتمرکز در حوزه فناوری اطلاعات پشتیبانی می‌کند و در زمینه ایجاد زیرساخت (زنجیره بلوکی) برای وب۳ متمرکز است. بلاک‌چین‌‌ها شبکه‌‌هایی از اطلاعات گسترده اینترنتی هستند که هر یک درست مثل یک دفتر بزرگ ثبت دیجیتالی و رمزی اطلاعات و گزارش‌ها بر مبنای اصول باز بودن، عدم تمرکز و غیرقابل هک بودن طراحی شده‌اند و هر کدام به بلوک قبلی اضافه می‌شود. لذا با وجود این که اطلاعات ذخیره‌شده روی این سیستم، بین تمامی اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود ولی امکان رخنه در اطلاعات ثبت‌شده و حذف و دستکاری آنها تقریبا از بین می‌رود. رمزارزهای مثل بیت‌کوین و اتریوم نیز از طریق فناوری بلاک چین خلق شده‌اند. همچنین بر روی هر پلتفرم بلاک‌چینی می‌توان توکن ایجاد کرد. توکن‌ها دارایی دیجیتال هستند که می‌تواند نشان دهنده سهم یک شرکت یا پروژه باشند ولی درست مثل یک ارز، وسیله مبادله، واحد شمارش و یا ذخیره کننده ارزش هستند. بنابراین تفاوت رمزارز و شبیه تفاوت یک اسکناس و یک برگه سهام است. بنابراین، با توسعه وب۳، رمزارزهای این اکوسیستم غیرمتمرکز و نیز توکن‌های مشارکت‌کنندگان آن می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد ولی منتقدان نسل بعدی اینترنت هنوز در مورد تحقق ادعای غیرمتمرکز بودن آن و نیز توان حفظ امنیت بالای آن مردد هستند. چنانکه ، بنیانگذار و مدیر عامل سابق معتقد است وب۳ برخلاف تبلیغات در نهایت یک نهاد متمرکز با برچسبی متفاوت است. ، بنیانگذار و مدیر عامل خودروسازی هم تاکید دارد که وب۳ بیشتر یک اصطلاح تبلیغاتی است تا یک واقعیتِ در حال رخداد. همزمان جرائم رمزنگاری چه در پلتفرم‌‌های دیفای (DeFi) یا بسترهای امور مالی غیرمتمرکز و چه در بسترهای (رمز دیجیتالی غیرقابل معاوضه) در حال رخداد است. @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از فن آوری دیپ فیک(جعل آشکار) هر چیزی را به راحتی باور نکنید @geraliit
روش شناسی های تصویری گیلیان رُز ترجمه: جمال الدین اکبرزاده جهرمی @geraliit
4_5915934841668374041.pdf
14.57M
روش شناسی های تصویری گیلیان رُز ترجمه: جمال الدین اکبرزاده جهرمی @geraliit
🎯 بنگاه‌های خبری معمولاً احساسات ما را گروگان می‌گیرند — آیا راهی برای کنترل تاثیر مخرب اخبار بد وجود دارد؟ 📍پیگیری اخبار ضروری اما دوست‌نداشتنی است. پیگیری اخبار ما را به شهروندانی دغدغه‌مند و مسئولیت‌پذیر تبدیل می‌کند؛ همیشه از دوروبرمان مطلعیم و نسبت به سرنوشت دیگران بی‌تفاوت نیستیم. با‌این‌حال چه کسی دوست دارد که کل روز خود را با روانی آزرده از خبرهای بد اقتصادی و حوادث ناگوار به شب برساند. واقعیت این است که این روزها بیش از گذشته در معرض اخبار منفی قرار داریم و هر روز نیز پژو‌هشگران بیشتری دربارۀ تاثیر مخرب خبرهای بد بر سلامت جسم و روانمان هشدار می‌دهند. آیا راهی برای کنترل یا مدیریت تاثیر مخرب اخبار بد وجود دارد؟ 🔖 ۱۰۷۵۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۵۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10615/ @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ترور و جان باختن شینزو آبه دردناک و تلخ است. اما پوشش رسانه‌ای بحران فوق العاده است. 🔹تیم مدیریت بحران برای جلوگیری از نمایش تصویر تن خون آلود شینزو آبه حین انتقال به سمت هلی کوپتر امداد، از پرده ای آبی رنگ استفاده کرد تا روان شهروندان و مخاطبان صدمه نبیند.چون خود خبر به اندازه کافی تلخ است. 🔹تلویزیون ان.اچ.کی ژاپن، یعنی رسانه ملی و رسانه رسمی کشور علاوه بر پیگیری و پوشش خبری لحظه لحظه رویداد، نیز مراقب است، تصاویری را منتشر کند که به سلامت روان مخاطبان ضربه نزند. 🔹این ابتکار مدیریت بحران ژاپنی بیانگر این است که در حین و بعد از بحران هم تیم امداد و نجات و هم تیم پوشش رسانه‌ای از قبل می داند که چه نقش و‌ مسئولیتی برعهده دارد و دچار دستپاچگی نمی شود و وظایف و اصول خود را فراموش نمی‌کند و اخلاق حرفه‌ای را فدای پخش تصاویر تلخی نمی کند که ممکن است به دیده شدن و افزایش رنکینگ کمک کند. @geraliit