استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم3 #استاد_محمدی_قائینی 💢 ویژگی های مکتب فقهی آیت الله بروجردی 🔻 طبق
#مکتب_شناسی_فقهی
#مکتب_فقهی_قم4
#استاد_محمدی_قائینی
🔻 ضرورت فحص جامع از ادله
❇️ طبق مبنای آیت الله #بروجردی (ره) نباید تنها به وسائل الشیعه اکتفا کرد بلکه باید به منابع دست اول یعنی #کتب_أربعه هم رجوع کرد و حتی اگر پیش از کتب أربعه به #أصول_أربعه_مأئه نیز دسترسی داریم باید به آنها نیز مراجعه کنیم. بحمدالله امروز تعدادی از این أصول إحیاء شدهاند. از طرفی در کنار اینها باید به منابع و متون فقهی #عامه نیز باید توجه داشت. لذا آقای بروجردی (ره) #جامع_الأحادیث را نوشتند.
🔻 تفاوت منهج صاحب جواهر با آنچه امروزه به عنوان مکتب نجف خوانده می شود
❇️ روش استنباطی مرحوم #صاحب_جواهر نیز با مشی موجود که به مکتب نجف مرسوم است متفاوت بود. روش ایشان نیز اهمیت دادن به استظهارات بود. لذا برای #اجماع، #شهرت و #سیره اهمیت خاصی قائل میشدند و به راحتی از کنار آنها عبور نمیکردند. ایشان به راه حلهای جمع بین روایات متعارض میاندیشد و بسیار تلاش میکند که به سادگی روایتی را کنار نگذارد و تا جای ممکن وجه جمع آنها با هم را پیدا کنند. عمدتاً در موارد نهایی و خاص سراغ اصول میرفتند.
❇️ نتیجه اینکه #مکتب_قم روش فقهای نجف را در استفاده از علم اصول افراطی دانسته و برای نزدیک شدن به مراد معصومین (علیهم السلام) از تاریخ فقه و توجه به #اصول_متلقات و #سیر_تطور_مسئله در طول زمان و عنایت به #اقوال اهل سنت، کمک میگرفت. اصول متلقات همان کتب فتوایی باقیمانده از فقهای متقدمین است که شهرت موجود در آنها میتواند کاشف از قول معصوم (ع) باشد.
🆔 @ghaeeni
خارج فقه 14.11.99.mp3
20.01M
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه71
📆 تاریخ 14/11/1399
@ghaeeni
قاعده نفی سبیل 15.11.99.mp3
17.28M
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
#قاعده_نفی_سبیل8
💢 تطبیقات قاعده نفی سبیل
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 11
📆 تاریخ 15/11/1399
🆔 @ghaeeni
عقل 15.11.99.mp3
22.35M
#بحوثٌ_فی_العقل
#استاد_محمدی_قائینی
💢 کارکردهای عقل در فهم متون دینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 10
📆 تاریخ 15/11/1399
🆔 @ghaeeni
🌐 #اطلاعیه
🔚 #پایان_بحث_صلاه_الجمعه
❇️ با لطف الهی و با گذشت بیش از 70 جلسه از درس #خارج_فقه با موضوع #صلاه_الجمعه از دروس استاد معظم جناب استاد #محمدی_قائینی این مبحث هفته آینده به پایان می رسد.
❇️ لذا جلسه آخر به جمع بندی، مرور و #پاسخ_به_اشکالات و ابهامات طلاب گرامی اختصاص خواهد یافت. سروران گرانقدر می توانند پرسش های خود را به آیدی ادمین #ارسال کنند تا محضر استاد تقدیم شده و در جلسات پایانی پاسخ داده شود.
❇️ انشالله بعد از جمع بندی و پاسخ به اشکالات، #مبحث_جدید آغاز خواهد شد.
📚 طلاب بزرگواری که #تقریرات درس فقه را نگاشته اند، می توانند با ارائه تقریرات به استاد از نظرات ایشان بهره مند شوند. درصورت داشتن تقریر از دروس، لطفا به ادمین اطلاع دهید.
#ارائه_تقریرات
#پاسخ_به_اشکالات
🆔 @ghaeeni
خارج فقه 18.11.99.mp3
19.14M
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه72
📆 تاریخ 18/11/1399
@ghaeeni
خارج فقه قرائت جمعه 19.11.99.mp3
20.84M
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه(قرائتها)
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 73
📆 تاریخ 19/11/1399
@ghaeeni
خارج اصول عدالت 19.11.99.mp3
17.91M
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید(عدالت)
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 73
📆 تاریخ 19/11/1399
@ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم4 #استاد_محمدی_قائینی 🔻 ضرورت فحص جامع از ادله ❇️ طبق مبنای آیت ال
#مکتب_شناسی_فقهی
#مکتب_سامرا
#استاد_محمدی_قائینی
💢 #مکتب_سامرا، تحول در روش آموزشی و #مجتهدپروری
❇️ مکتب سامرا توسط #میرزای_شیرازی بزرگ (ره) که بعد از رحلت شیخ انصاری (ره) به مرجعیت رسیدند، تأسیس شد. ایشان به سامرا رفتند و تا آخر عمر در آنجا بودند و حوزه را نیز در آنجا دایر کرده بودند.
❇️ ویژگی اصلی #مکتب_سامرا مربوط به حوزه استنباط و روشهای تفقه نیست، بلکه بیشترین وجه تمایز حوزه سامرا از دیگر مدرسهها و مکاتب فقهی، خصوصیت و ویژگی بحثی و روشهای آموزشی است. #روش_آموزشی خاصی که میرزای شیرازی بنا نهادند وجه تمایز این حوزه با دیگر حوزهها شد.
❇️ ایشان با شنیدن اشکالات و نظرات طلاب، به آنان شخصیت میداد و روح تحقیق و #پژوهش را در آنان زنده میکرد و طرح مسائل علمی را وسیله ترقی دانش پژوهان قرار میداد و به آنان به چشم ابزاری برای پیشرفت خود نمینگریست. ابتداء نظر آنان را جویا میشد و نهایتاً جمع بندی مینمود. مرحوم #میرزای_شیرازی بیش از آنکه #نظریه_پرداز باشد، #آموزگار_تفکر در علوم دینی بود. هدف او ایجاد #ملکه_اجتهاد بود، نه إفتاء.
❇️ ایشان در درس تنها طرح بحث میفرمودند ولی خود به استدلال ابتدایی و بحث یک جانبه نمیپرداختند. عمده بار به دوش طلاب بود. آنها باید بحث را ادامه میدادند. نقش میرزا در این میان #نقش_نظارتی و هدایتی بحث بود. یعنی بر حسن اجرای قواعد و #روشهای_تفقه بوسیله شاگردان نظارت داشتند. لذا درس ایشان زمان معینی نداشت و گاه یک جلسه درسی تا دو ساعت یا بیشتر به طول میانجامید.
❇️ این روش با آنچه در حوزههای قم و نجف مرسوم بود و هست دارای تفاوت جدی است. در این حوزهها درسها #استاد_محور است. از ابتدا تا انتهای جلسه درسی استاد است که طرح بحث میکند، رد و اثبات میکند و بحث را به پیش میبرد. نهایتاً شاگردان یکی دو اشکال طرح کنند که معلوم نیست آن هم با پاسخ استاد روبرو شود یا نه. در این روش مرسوم طلبه نقش ویژه و فعالی در درس نخواهد داشت و این استاد است که از ابتدا تا انتها محور است.
❇️ اما میرزای شیرازی (ره) روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی #مجتهد_پرور است و به اصطلاح امروزیها در #تکنولوژیهای_آموزشی این روش را روش کارگاهی و #شاگردمحور نامگذاری میکنند.
❇️ در این روش طلبه پخته میشود و از نقش عنصر منفعل در بحث به #عنصر_فعال تبدیل میشود. این موجب میشود که طلبه کم کم #روش_استنباط را عملاً فراگیرد و محفوظات خود را بکار گیرد.
#مکتب_شناسی_فقهی
#مکتب_سامرا
#میرزای_شیرازی
#آموزگار_تفکر
#تحول_در_روش
#شاگردمحوری
🆔 @ghaeeni