eitaa logo
استاد محمدی قائینی
800 دنبال‌کننده
165 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه70.mp3
23.22M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 70 📆 تاریخ 13/11/1399
🔻 ضرورت فحص جامع از ادله ❇️ طبق مبنای آیت الله (ره) نباید تنها به وسائل الشیعه اکتفا کرد بلکه باید به منابع دست اول یعنی هم رجوع کرد و حتی اگر پیش از کتب أربعه به نیز دسترسی داریم باید به آن‌ها نیز مراجعه کنیم. بحمدالله امروز تعدادی از این أصول إحیاء شده‌اند. از طرفی در کنار این‌ها باید به منابع و متون فقهی نیز باید توجه داشت. لذا آقای بروجردی (ره) را نوشتند. 🔻 تفاوت منهج صاحب جواهر با آنچه امروزه به عنوان مکتب نجف خوانده می شود ❇️ روش استنباطی مرحوم نیز با مشی موجود که به مکتب نجف مرسوم است متفاوت بود. روش ایشان نیز اهمیت دادن به استظهارات بود. لذا برای ، و اهمیت خاصی قائل می‌شدند و به راحتی از کنار آن‌ها عبور نمی‌کردند. ایشان به راه حل‌های جمع بین روایات متعارض می‌اندیشد و بسیار تلاش می‌کند که به سادگی روایتی را کنار نگذارد و تا جای ممکن وجه جمع آن‌ها با هم را پیدا کنند. عمدتاً در موارد نهایی و خاص سراغ اصول می‌رفتند. ❇️ نتیجه اینکه روش فقهای نجف را در استفاده از علم اصول افراطی دانسته و برای نزدیک شدن به مراد معصومین (علیهم السلام) از تاریخ فقه و توجه به و در طول زمان و عنایت به اهل سنت، کمک می‌گرفت. اصول متلقات همان کتب فتوایی باقیمانده از فقهای متقدمین است که شهرت موجود در آن‌ها می‌تواند کاشف از قول معصوم (ع) باشد. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 71.mp3
32.6M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 71 📆 تاریخ 14/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قاعده نفی سبیل 15.11.99.mp3
17.28M
💢 تطبیقات قاعده نفی سبیل 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 11 📆 تاریخ 15/11/1399 🆔 @ghaeeni
عقل 15.11.99.mp3
22.35M
💢 کارکردهای عقل در فهم متون دینی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 10 📆 تاریخ 15/11/1399 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 🔚 ❇️ با لطف الهی و با گذشت بیش از 70 جلسه از درس با موضوع از دروس استاد معظم جناب استاد این مبحث هفته آینده به پایان می رسد. ❇️ لذا جلسه آخر به جمع بندی، مرور و و ابهامات طلاب گرامی اختصاص خواهد یافت. سروران گرانقدر می توانند پرسش های خود را به آیدی ادمین کنند تا محضر استاد تقدیم شده و در جلسات پایانی پاسخ داده شود. ❇️ انشالله بعد از جمع بندی و پاسخ به اشکالات، آغاز خواهد شد. 📚 طلاب بزرگواری که درس فقه را نگاشته اند، می توانند با ارائه تقریرات به استاد از نظرات ایشان بهره مند شوند. درصورت داشتن تقریر از دروس، لطفا به ادمین اطلاع دهید. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 72.mp3
27.21M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 72 📆 تاریخ 18/11/1399 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 73.mp3
27.34M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 73 📆 تاریخ 19/11/1399 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ، تحول در روش آموزشی و ❇️ مکتب سامرا توسط بزرگ (ره) که بعد از رحلت شیخ انصاری (ره) به مرجعیت رسیدند، تأسیس شد. ایشان به سامرا رفتند و تا آخر عمر در آنجا بودند و حوزه را نیز در آنجا دایر کرده بودند. ❇️ ویژگی اصلی مربوط به حوزه استنباط و روش‌های تفقه نیست، بلکه بیشترین وجه تمایز حوزه سامرا از دیگر مدرسه‌ها و مکاتب فقهی، خصوصیت و ویژگی بحثی و روش‌های آموزشی است. خاصی که میرزای شیرازی بنا نهادند وجه تمایز این حوزه با دیگر حوزه‌ها شد. ❇️ ایشان با شنیدن اشکالات و نظرات طلاب، به آنان شخصیت می‌داد و روح تحقیق و را در آنان زنده می‌کرد و طرح مسائل علمی را وسیله ترقی دانش پژوهان قرار می‌داد و به آنان به چشم ابزاری برای پیشرفت خود نمی‌نگریست. ابتداء نظر آنان را جویا می‌شد و نهایتاً جمع بندی می‌نمود. مرحوم بیش از آنکه باشد، در علوم دینی بود. هدف او ایجاد بود، نه إفتاء. ❇️ ایشان در درس تنها طرح بحث می‌فرمودند ولی خود به استدلال ابتدایی و بحث یک جانبه نمی‌پرداختند. عمده بار به دوش طلاب بود. آن‌ها باید بحث را ادامه می‌دادند. نقش میرزا در این میان و هدایتی بحث بود. یعنی بر حسن اجرای قواعد و بوسیله شاگردان نظارت داشتند. لذا درس ایشان زمان معینی نداشت و گاه یک جلسه درسی تا دو ساعت یا بیشتر به طول می‌انجامید. ❇️ این روش با آنچه در حوزه‌های قم و نجف مرسوم بود و هست دارای تفاوت جدی است. در این حوزه‌ها درس‌ها است. از ابتدا تا انتهای جلسه درسی استاد است که طرح بحث می‌کند، رد و اثبات می‌کند و بحث را به پیش می‌برد. نهایتاً شاگردان یکی دو اشکال طرح کنند که معلوم نیست آن هم با پاسخ استاد روبرو شود یا نه. در این روش مرسوم طلبه نقش ویژه و فعالی در درس نخواهد داشت و این استاد است که از ابتدا تا انتها محور است. ❇️ اما میرزای شیرازی (ره) روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی است و به اصطلاح امروزی‌ها در این روش را روش کارگاهی و نامگذاری می‌کنند. ❇️ در این روش طلبه پخته می‌شود و از نقش عنصر منفعل در بحث به تبدیل می‌شود. این موجب می‌شود که طلبه کم کم را عملاً فراگیرد و محفوظات خود را بکار گیرد. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه .mp3
32.33M
(قرائتها) 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 74 📆 تاریخ 20/11/1399 @ghaeeni