.
✨﷽✨
✅ نکاتی برای اربعین موسوی-بخش سوم
❓ چرا این همه تلاش و تضرع معنوی میکنیم و سود چندانی نمیبینیم ؟
✅ پاسخ: وجود ذرهای از حب دنیا در کنار انبوه عبادات و تضرعات، همانند فضلهی موش در دیگ بزرگ غذا عمل میکند و همهی آن عبادات و اعمال صالح را آلوده میکند. بههمینجهت است که خدای متعال در قرآن کریم فرمود: دستیابی به مقصد را #فقط برای کسانی مهیا کردهایم که هیچ فسادی را طلب نکنند.
👈 علامه طباطبایی در این باره میفرماید:
«سالک باید متوجّه باشد که در جنگ انفسی به طور کامل از عهدهی جنود شیطان برآید و آثار نفسانیّهی خود را به کلّی قطع کند و اصول آنها را از زوایای مخفیّهی خانهی دل برکند؛ چه اگر ذرّهای از حبّ مال و جاه و منصب و کبر و شخصیّت طلبی و خویشتن دوستی در او باقی باشد، هرگز به کمال نخواهد رسید. لهذا بسیار دیده شده است که کثیری از کمّلین پس از سالها ریاضت و مجاهده به کمالات نرسیده و در جنگ انفسی شکست خوردهاند. و علّت آن اینست که ریشهی بعضی از صفات هنوز در خانهی دلشان باقی بوده، لیکن پنداشتهاند که آن ریشه به کلّی از بین رفته است؛ لذا در مواقع امتحان الهی و در مظانّ بروز نفس و جلوه ی آثارش، آن ریشهها ناگهان جوانه داده و نموّ نموده و کار سالک را ساختهاند. توفیق غلبه بر نفس و جنود آن منوط به دستگیری و عنایات خاصّهی حضرت ربّ الأرباب است؛ چه طیّ این مرحله بدون توفیق و دستگیری خاصّ او صورت نبندد. گویند: روزی مرحوم سیّد بحرالعلوم -رضوان اللّه علیه- را شاگردانش خندان و متبسّم یافتند، سبب پرسیدند، در پاسخ فرمود: پس از بیست و پنج سال مجاهده، اکنون که در خود نگریستم، دیدم دیگر اعمالم ریائی نیست و توانستهام به رفع آن موفّق گردم. فتأمّل جیّدا!» رساله لب اللباب، ص۳۱.
👈 چلهگیری و چلهنشینی برای مطالعهی احوال درون نفس و تنظیف و تطییب آن، بسیار ضروری است. نظامی گنجوی چه زیبا سرود:
جثّه خود پاکتر از جان کنى
چون که چهل روز به زندان کنى
مرد به زندان شرف آرد بدست
یوسف ازین روى به زندان نشست
رو به پس پرده و بیدار باش
خلوتى پرده اسرار باش
هرچه خلاف آمد عادت بود
قافله سالار سعادت بود
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
⚜ دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گفتمان عمومی، مسئولیت ملی»
⚜ زمان: سوم و چهارم خرداد ۱۴۰۲
✅ در این همایش، به عنایت الهی، مدیر پنل «معنویت در الگوی پیشرفت» از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح فردا هستم و مقالهای نیز در این میزگرد، ارائه خواهم کرد.
🆔 @ghafari_ir
.
✅ روحانیت، پناهگاه و امین مردم
⚜ در مورد این تصویر، نظرات منفی فراوانی طرح شده است. لکن در کنار همهی آن نکات منفی، این جنبهی مثبت، کمتر مورد توجه قرار گرفته است 👇
⚜ نه این خانم را میشناسم و نه عالم محترمی را که بهعنوان پاسخگو در حاشیهی نمایشگاه کتاب، روبروی این خانم نشسته است. محتوای گفتگو را هم اطلاعی ندارم. اما تصویر، حکایت از یک گفتگوی کاملاً جدی دارد. حال، یا پرسش مسأله شرعی است یا بیان یک مشکل از مشکلات زندگی است یا شکایت از مسئولان میکند و خیال میکند این طلبه محترم، نمایندگی از مسئولان دارد! اینها مهم نیست.
👈 آنچه در این تصویر، مهم است، پناهبردن این خانم با این ظاهر غیراسلامی به یک طلبه است. این دقیقاً یعنی #پیروزی_اندیشه_اسلامی در #کف_اجتماع. این یعنی بانوان جامعه با هر شکل و رنگ، فقط به اهل علم حوزوی اعتماد میکنند و فقط او را امین میبینند. شما هیچ وقت مشابه این تصویر را در گفتگوی یک خانم با یک استاد دانشگاه کتشلواری حتی متدین نخواهد دید.
✅ من این عکس را دوست دارم. این تصویر، نماد عقلانیت روحانیت است؛ نماد پناهگاه بودن آن طلبه است! نشان ایران ماست و آنچه که از شیعیان انتظار میرود.
🌟 پ.ن: قطعاً ظاهر این بانوی ایرانی، ظاهر غیراسلامی است. اما بهرحال امثال این بانوان، در گفتگوهای روشنگرانه خواهند توانست نادرستی این سبک زندگی را بشناسند. کمبود این گفتگوها دقیقاً همان خلأ فرهنگی است که مسئولان فرهنگی باید به فکر حل آن باشند.
✍️ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
#اعلام_برنامه
💡#برنامه_زنده "چــــــراغ"
💢#کارشناس_این_هفته :
🎙استاد دکتر سید احمد غفاری
📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان
⏱ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران
📡@velayattv
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 حکايت دانشجویی که در تحقيق دانشجويیاش، به نتيجهی عجيبی در مورد زنان بليغ عرب رسيد.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💫 تبیین معنای آیهی کریمهی «الرجال قوّامون علی النساء»
🔥 برخی گفتهاند این آیهی قرآنی، دلالت میکند که مردان سرپرست زنان هستند؛ آیا چنین نگاهی درست است؟
🆔 @ghafari_ir
.
✅ #احترام_به_سادات
✨ یکی از وکلای مورد اعتماد و تامالاختیار حضرت عسکری علیهالسلام، جناب احمدبناسحاق قمی است.
⚜ یکی از نوادگان امام صادق علیهالسلام بنام ابوالحسن، که ساکن قم و مبتلا به شرابخواری بود، یکبار برای درخواست حاجتی به در خانه وکیل امام عسکری علیهالسلام رفت و اجازه خواست تا با او ملاقات کند، اما احمدبناسحاق به او راه نداد. سید با غصه و ناراحتی به خانهی خود برگشت.
🌟 در همان سال، احمدبناسحاق به حج مشرف شد. در بین راه به سامراء رسید و اجازه خواست که با امام حسن عسکرى علیهالسلام ملاقات کند، ولی بر خلاف انتظارش، امام به او اجازه نداد. احمد گریه طولانی و تضرع نمود تا امام به او اجازهی حضور دادند.
⚜ همین که خدمت آن حضرت رسید، عرض کرد ای پسر رسول خدا! برای چه مرا از زیارت خود منع نمودی و حال آنکه من از شیعیان و پیروان تو هستم؟!
✨ امام فرمودند: برای آنکه تو پسر عموی ما را از در منزل خود راندی. احمد با شنیدن این جمله گریه کرد و گفت به خداوند قسم که او را رد نکردم مگر به خاطر آنکه از گناهانش و شرابخواری توبه کند.
✅ امام فرمودند: راست گفتی ولی چارهای نیست جز آنکه به سادات احترام بگذاری و به آنها اهانت نکنی؛ که در غیر این صورت، از زیانکاران خواهی بود؛ آنها منتسب به ما هستند.
✨ وقتی احمدبناسحاق به قم برگشت، طبقات مختلف مردم به دیدن او آمدند و ابوالحسن نیز با ایشان بود. همین که چشم احمد به او افتاد، از جای خود بلند شد و او را در آغوش گرفت و بالای مجلس نشاند. ابوالحسن با توجه به رفتار سابق احمد این کار را از او بعید میدانست و به همین خاطر، علت را پرسید.
✨ احمدبناسحاق ماجرای دیدار خودش را با امام عسکرى علیهالسلام و فرمایشات ایشان را توضیح داد. ابوالحسن با شنیدن این سخنان و توجه به مقام معنوی سادات، از کردهی خود پشیمان شد و در همان جا از کارهای زشت خویش توبه کرد و به خانه آمد و آنچه از آثار گناه وجود داشت نابود کرد و پرهیزکاری و ورع را پیشه نمود و در نهایت، در نزدیکی قبر مطهر حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها به خاک سپرده شد.
#روایت
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_منتخب
⭕️#چراغ
👈آیا جامعه ی مشرکان مکه اهل تساهل بودن؟⁉️🧐
✍️کارشناس شبکه ی معاند ادعا میکنه مشرکان مکه اهل تساهل و مماشات بودن و بالعکس پیامبراکرم(ص) و مسلمانان اهل مدارا با دیگران نبودن و حتی به پیروان ادیان دیگر هم اجازه نمیدادن به مناسک دین خودشون رفتار کنن‼️😳
اما بشنوید پاسخ زیبای استاد غفاری رو که نشون میده این افراد چطور با جعل و سانسور تاریخ با افکار مخاطب بازی میکنن👌
🎙استاد #غفاری
#تاریخ_پخش : 1402.03.03
✅ #به_اشتراک_بگذار
☑️ برای پیوستن به کانال کافیه روی لینک بزنی👇
🔰 @velayattv
عضو شو و کانال ما رو معرفی کن🎀👆
🆔 @ghafari_ir
.
👈 نیم کیلو باش، ولی مرد باش!
🔹همقد گلوله توپ بود …
گفتم : چه جوری اومدی اینجا ؟
گفت : با التماس !
گفتم : چه جوری گلوله رو بلند میکنی میاری ؟
گفت : با التماس !
به شوخی گفتم : میدونی آدم چه جوری شهید میشه ؟
لبخندی زد و گفت : با التماس !
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
.
✨﷽✨
✨امام رضا جانم؛ خیلی دوستت دارم..
باید غبار صحن تو را توتیا کنند
«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»
هو هوی باد نیست که پیچیده در رواق
خیل ملائکند رضا یا رضا کنند
«هرگز نمیرد آنکه دلش» جَلد مشهد است
حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند
#امام_رضا
#دهه_کرامت
━💠🍃🌺🍃💠━━
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
📡 وبینار درآمدی بر منظومهی فکری و سیرهی عملی امام خمینی(ره)
🎙 سخنران: حجت الاسلام سید احمد غفاری قرهباغی؛ عضو محترم هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
💫 ویژهی دانشگاهیان / همراه با ارائهی گواهی
🕰 زمان : روز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
🎗 لینک وبینار:
b2n.ir/khomeinii
🆔 @ghafari_ir
.
✅ مولفههای اندیشهی عرفانی حضرت امام خمینی ره
✍ سیداحمد غفاری قرهباغ
▪️ #بخش_اول
✨ چند ویژگی محوری را میتوان در عرصهی اندیشههای عرفانی امام راحل، مورد توجه قرار داد، که میتوانند چراغ راه پژوهشهای اندیشمندان گردد.
1⃣ نخستین مساله در رابطه با این موضوع، آن است که امام خمینی (ره) احیاگر عرفان اصیل است؛ ما در عصری زندگی میکنیم که دورهی بروز معنویتنماها است؛ معنویتهای رنگارنگی که هم به سلوک معنوی انسان آسیب میزنند و هم به سبک زندگیاش نفوذ کرده و به لایههای مختلف زندگیاش صدمه میزنند. امام خمینی (ره) میخواست معنویت اصیل اهلبیتی را در عصر کنونی جلوهگر کند و لذا همواره تلاش میکرد که از ادبیات موجود در کلام اهل بیت (ع) که سرچشمهاش در کلام امیرالعارفین علی بن ابی طالب (ع) است، استفاده کرده و به کار بندد.
2⃣ دومین ویژگی در میان خصایص عرفانپژوهی امام خمینی (ره) ویژگی جامعهگرایی در عرفان است؛ این ویژگی از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده و بسیار ضروری است که اندیشمندان حوزه حکمرانی، برای آن وقت بگذارند. در آثار عرفانی امام خمینی (ره) میان مُلک و ملکوت جمع شده است، بین زندگی اجتماعی و سیاسی با معنویت و زهد و پارسایی جمع شده است. امام خمینی (ره) در کنار پرداختن به امور معنوی و پرداختن به زهد، مساله توجه به رهبری سیاسی و تلاش برای برقراری عدالت در ساحت های مختلف را مورد توجه قرار میدهد و نه تنها تزاحمی را میان این دو نمیبیند، بلکه این امور را از وظایف عارفان راستین میداند که این رویکرد، همان رویکرد انبیا و اولیای الهی است که ولایت معنوی را با رسالت و امامت اجتماعی بر عهده داشتند.
✅ امام خمینی (ره) سخن شنیدنی خطاب به فرزندشان در جلد ۱۸ صحیفه نور صفحه ۵۱۲ دارد: «پسرم! نه گوشه گیری صوفیانه دلیل پیوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت، شاهد گسستن از حق. میزان در اعمال، انگیزههای آنها است. چه بسا عابد و زاهدی که گرفتار دام ابلیس است و آن دام گستر، با آنچه مناسب او است چون خودبینی و خودخواهی و غرور و عُجْب و بزرگبینی و تحقیر خلق الله و شرک خفیّ و امثال آنها، او را از حق دور و به شرک میکشاند. و چه بسا متصدی امور حکومت که با انگیزه الهی به معدن قرب حق نائل میشود، چون داود نبی و سلیمان پیامبر -علیهماالسلام- و بالاتر و والاتر چون نبی اکرم -صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم- و خلیفه بر حقّش علیبنابیطالب -علیهماالسلام- و چون حضرت مهدی -ارواحنا لِمَقْدَمِه الفداء- در عصر حکومت جهانیاش. پس میزان عرفان و حرمان، انگیزه است. هر قدر انگیزهها به نور فطرت نزدیکتر باشند و از حُجب حتّی حُجب نور وارستهتر، به مبدأ نور وابسته ترند تا آنجا که سخن از وابستگی نیز کفر است».
👆 این تعبیر امام خمینی (ره) به خوبی نشان میدهد که ایشان گوشهگیری را مساوی با رویکرد عرفانی نمیدانند؛ امام راحل، عرفان را وارد عرصه اجتماع کرد و به این ترتیب، عارف کامل در نگاه امام خمینی (ره) می تواند یک مصلح اجتماعی و حاکم حکیم باشد و این نشاندهندهی پیوند میان اندیشه عرفانی و سیاسی امام خمینی (ره) است.
🆔 @ghafari_ir
.
✅ مولفههای اندیشهی عرفانی حضرت امام خمینی ره
✍️ سیداحمد غفاری قرهباغ
▪️ #بخش_دوم
3️⃣ سومین ویژگی در اندیشه عرفانی امام خمینی (ره) خصیصه ولایت محوری است، البته در رویکرد عرفانی مکتب «ابن عربی» و تقریبا همه عارفان اسلامی تصریح به جایگاه محوری ولایت به عنوان عنصر اصلی و عصاره و جوهر عرفان ناب، شده است.
⬅️ اینجاست که پیوند مفهوم ولایت با مفاهیمی نظیر حکمت و عدل بسیار جلوهگر و مهم می شود؛ ولیّ کسی است که هم حَکَم و هم عادل است و سلطنت وحدت، مقتضی ویژگی حکمیت و ویژگی ابراز اسم حَکَم و عادل است، به بیان دیگر، ولیّ مظهر اسم مبارک ترکیبی حَکَم عدل است و از هیچ حقی تجاوز نمیکند و به هیچ بنده ای نیز ستم روا نمی دارد؛ گاهی حکم بر کثرت می کند، گاهی همین کثرت را ظهور وحدت می بیند و عدالت اَسمایی را تدبیر می کند و این، رویکرد بسیار مهمی در ولایتاندیشی است که در درون خودش عدالتمحوری و پذیرش حکمیت را دارد که جلوههای مختلف ولایت تکوینی و تشریعی است.
4️⃣ چهارمین ویژگی در اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)، مسئولیت پذیری است. شاید بشود گفت غالب مکاتب عرفانی متمرکز بر کلیدواژه عدم پذیرش مسئولیت هستند، از سوی دیگر معمولا عرفان با مردم گریزی و ترک دنیا و عزلت عجین شده است اما ویژگی خاصی که عرفان امام راحل دارد این است که ایشان در عین اوج عرفانی، هرگز از خلق گریزان نبود و خدمت به خلق را عبادتی بزرگ و عین سلوک می دانست.
⬅️ امام خمینی (ره) نظر کسانی که تصور می کردند عرفان مردم را از فعالیت باز می دارد با این عبارت نقد کرده و در جلد 20 صفحه 166 صحیفه نور می نویسد: «امیرالمؤمنین در عین حال که اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در این امّت، به حق تعالی بود مع ذلک، نرفت کنار بنشیند و هیچ کاری به هیچی نداشته باشد، هیچ وقت هم حلقه ذکر نداشت، مشغول بود به کارهایش، ولی آن هم بود. یا خیال میشود که کسی که اهل سلوک است، اهل سلوک باید به مردم دیگر کار نداشته باشد، ... این سلوک در انبیا زیادتر از دیگران بوده است، در اولیا زیادتر از دیگران بوده است، لیکن نرفتند خانه شان بنشینند و بگویند که ما اهل سلوکیم و چه کار داریم که به ملت چه می گذرد... اگر بنا باشد که اهل سلوک بروند کنار بنشینند، پس باید انبیا هم همین کار را بکنند و نکردند. موسی بن عمران اهل سلوک بود، ولی با این وجود، رفت سراغ فرعون و آن کارها را کرد، ابراهیم هم همینطور، رسول خدا هم که همه میدانیم. رسول خدایی که سالهای طولانی در سلوک بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک حکومت سیاسی ایجاد کرد برای اینکه عدالت ایجاد بشود. بهتبع ایجاد عدالت فرصت پیدا می شود برای اینکه هر کس هر چیزی دارد بیاورد. وقتی که آشفته است نمی توانند، در یک محیط آشفته نمی شود که اهل عرفان، عرفانشان را عرضه کنند»؛ بنابراین، امام خمینی (ره) مبادرت به طرح عرفان جامعهگرا می کند نه عرفان جامعهگریز، امام (ره) عرفان جلوتپذیر و نه خلوت پذیر را پیشنهاد می کند و این عرفان را به عنوان عرفان ناب معرفی می کند.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
آقای ظریف! #ترکمنچای با همهی ننگهایش، مربوط به اوائل سال ۱۲۰۰ شمسی است که حدود ۲۰۰ سال با ما فاصله دارد.
آیا بهتر نیست بجای پرداختن به آن در این چند روز اخیر، پاسخگوی ننگهای حاصل از #برجام میشدید؟ که بهرحال محصول خودتان است و اولویت دارد! و اگر گشایشی هم داشت، برای جیب مبارک شما و دوستانتان بود که صدها سکه طلا بابتش پاداش گرفتید، نه مردم!
🆔 @ghafari_ir
.
☣ نشست نقد کتاب «نبوت و ولایت از دیدگاه ابنعربی»
🕰 روز یکشنبه ساعت ۱۴
☣ مکان: تهران، خیابان نوفللوشاتو، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @ghafari_ir
.
📢 سخنرانی استاد سیداحمد غفاری در سلسلهنشست دانشگاه شهید بهشتی با عنوان:
💭 «بررسی مناسبات رویکرد اخلاقی در قرآن با نظریات فرااخلاقی وظیفهگرایی، نتیجهگرایی و اخلاق فضیلتمحور»
🕰 جمعه ۲۶ خرداد ساعت ۱۷
👉 webinaronline.ir/link/S2328721230
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✨ #صدرزاده_های_امیدآفرین
✍ سیداحمد غفاری
#بخش_اول
✨ #امیدواری و #امیدآفرینی، نقطهی مقابل #واقع_بینی نیست، بلکه #مکمل_حرکت بر اساس واقعیت است. انسان امیدوار و امیدآفرین، درصدد است که از وضع موجود رهایی یابد و به وضع مطلوب برسد. پس حکیمانه نیست که از واقعیت موجود، بیاطلاع باشد. چرا که در اینصورت، نمیتواند از آسیبشناسیِ وضع موجود، به عنوان یکی از اصلیترین عوامل پیشرفت، بهره ببرد. ولی این هم حکیمانه نیست که بجای امیدآفرینی، پمپاژ یأس کند و خودش و همه را از دستیابی به آیندهی مطلوب، مأیوس کند. چرا که به امیدواری خودش و دیگران، به عنوان #اهرم_نقشآفرین در رقم زدن وضع مطلوب آینده نگاه میکند.
✅ نمادها و اسطورههای موجود در سایر سنتهای الهی و قدیمی نیز، حکایت از محوری بودن امید در جامعهسازی دارد. به عنوان نمونه، در اسطورههای یهود، کبوتر به دلیل ارتباط آن با داستان کشتی نوح، نماد امید است. هنگامی که حضرت نوح در ماجرای طوفان بزرگ، در کشتی بود، کبوتری را برای جستجوی خشکی فرستاد. سرانجام کبوتر با شاخهای زیتون برگشت که نشان میدهد سیل کاهش یافته و زمینهای خشک بار دیگر در دسترس است.
این رویداد، نمادی از امید برای پایان رنج و آغاز دورانی جدید به حساب میآید، زیرا پایان یک سیل ویرانگر است و فصل جدیدی را در تاریخ بشریت رقم میزند. توانایی کبوتر برای یافتن شاخه زیتون در میان ویرانههای سیل، نمادی از ظرفیت زندگی جدید حتی در تاریکترین زمانها است.
📹 پ.ن: نماهنگی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره بروز امثال شهید صدرزاده در میان جوانان، با وجود فعالیتهای زیاد دشمن
🆔 @ghafari_ir
▪️ امام محمد باقر علیهالسلام:
▪️ هر كس از خرج كردن داراییاش در راه خداپسندانه بخل ورزد، چند برابر آن را در راه غير خداپسندانه هزينه خواهد كرد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۱۷۳.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ به مناسبت #روز_عرفه؛ روز نیایش و دعا
۱. هدف اصلی نیایش
بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان نه تنها محتاج خداست، بلکه عین احتیاج است و بلکه هویتی غیر از احتیاج ندارد؛ این سخن، بر وفق مضامین قرآنی و روایی است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
چنین موجودی با چنین حقیقتی، اگر بخواهد صداقت را در زندگی رعایت کند، باید اظهارکنندهی همین حقیقت باشد؛ هدف اصلی نیایش اظهار همین حقیقت هست. انسان با نیایش، صادقانه و به دور از هرگونه نفاق، وابستگیاش را اعلام میکند و فقر خودش را علنی میکند. پس خداوند، گریاندن بنده را خوش ندارد، بلکه هدفش از دعوت انسان به دعا و پرستش، صادقنمودن انسان و پرهیزدادنش از نفاق است. نیایش، غبار غفلت و زنگار خودپسندی و غرور را از صفحهی دل و جان میزداید، حجابهای متعدد «من و ما» را کنار میزند، دیدهی حقبین دل را به سیمای محبوب میدوزد، و روح نشاط و امید را در کالبد پویندگان کوی دوست میدمد.
پس هرکس که اهل عقلانیت و حقیقت است، نیایشگرتر است، و به همین دلیل است که حکیمان و فیلسوفان، نیایشکنندهتر از سایرین هستند.
۲. استجابت نیایشگر توسط هستی و خدا: اثر تکوینی نیایش
ابراز صادقانهی هر حقیقتی، تاثیر تکوینی خودش را به همراه دارد؛ به همین دلیل است که معصوم علیهالسلام فرمود: «النجاة فی الصدق». انسان تا زمانی که صداقت میورزد، با حقیقت همراهی میکند و همین همراهی با حقیقت، سبب همراهی تمام ارکان هستی با او میشود. اظهار صادقانهی فقر و وابستگی به خداوند، سبب همراهی همهی هستی و از جمله خداوند با انسان میشود. به همین دلیل است که خدای متعال در قرآن کریم، نتیجهی دعا را «استجابت» معرفی میکند و به بندگانش اینگونه نوید میدهد که قطعاً در پس دعا، استجابت خدا خواهد بود. استجابت، صرفا یک واکنش ساده نیست، بلکه پاسخی سرشار از التفات و توجه ویژه است که فقط نصیب انسان نیایشگر میشود. همچنین، استجابت خدا، نشانهای از همراهی کل هستی با انسان نیایشگر است. «چون که صد آمد، نود هم پیش ما است.»
۳. فلسفه نیایش؛ خواستههای انسان و خواستهی خدا
همانگونه که گفته شد، هدف اصلی نیایش، اظهار صادقانهی فقر از سوی انسان است، و نتیجهی اظهار فقر، برقراری ارتباط دوسویه میان انسان و خداست. انسان دعا میکند و خدا استجابت.
ولی مقرر نیست که خدای متعال آنگونه پاسخ بدهد که بنده ضعیف به صلاح میداند؛ بنده ضعیف، بنده ضعیف هست و خواستههایش هم ضعیف است، و چه بسا آنچه میخواهد، به مصلحت او نیست؛ خدای حکیم در پاسخ به دعای انسان، باید حکمت را رعایت کند، نه خواستهی انسان را. هرچند همین رعایت کردن مصلحت انسان، پاسخی پر از لطافت است به نیایش صادقانهی انسان.
۴. فلسفهی نیایش/ فایدهی نیایش
فلسفهی نیایش و پرستش، غیر از فایدهی آن است؛ هدف اصلی نیایش، در اظهار فقر و وابستگی به خدا است؛ اما نیایش فوائدی دارد که نباید با هدف دعا خلط شود؛ به عنوان مثال، شخص نیایشکننده به آرامش میرسد؛ به قول سعدی: «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی».
همچنین، شیوع دعا و نیایش در جامعه، سبب تعالی آن جامعه است؛ به تعبير الکسیس کارل:
«فقدان نيايش در ميان ملتى برابر با سقوط آن ملت است! اجتماعى كه احتياج به نيايش را در خود كشته است معمولاً از فساد و زوال مصون نخواهد بود.»
اما هدف اصلی دعا، رسیدن به آرامش نیست؛ بنابراین هرچند این سخن درست است که انسانهای نیایشگر، انسانهای دارای آرامش هستند، اما این سخن نادرست است که بگوییم هدف از نیایش، رسیدن به آرامش است.
۵. دعا و نیایش؛ مخدر یا پیشران؟
برخلاف گمان نادرست برخی، نیایش ابزاری برای کنار گذاشتن دنیا نیست؛ همچنین، نیایش ابزاری برای نادیده گرفتن ابزارهای دنیوی نیست؛ همچنین، نیایش مسیری برای عزلت و کنارهگیری از جامعه و بیاعتنایی به مشکلات آن نیست؛ برخلاف این گمانهای نادرست، نیایش مسیری برای متصلشدن به قدرت و اراده بینهایت است؛ انسان نیایشگر به هنگام نیایش، «یک بهعلاوه بینهایت» میشود و معلوم است که چنین توانی، شکستناپذیر است؛ دقیقا به همین دلیل است که ایمان، قدرتی دارد که میتواند در مقابل همهی قدرتهای محدود و غیر الهی استقامت نموده و آنها را شکست دهد.
#عرفه
#دعا
#نیایش
⚜ خبرگزاری شبستان
💻 http://shabestan.ir/detail/News/1275208
✍ سیداحمد غفاری
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#صدرزاده_های_امیدآفرین
#بخش_دوم
✅ تأکید بر امید در مسیر مقاومت در راه حق، تأکیدی برخاسته از درام هیجانی یا خلسهی تخدیری نیست؛ بلکه اصرار بر امید برای مبارزان در مسیر حق، ناشی از وعدههای قطعی خدای متعال برای کسانی است که در طریقت سلوک نبوی و علوی واقع شدهاند و بر حضور در این صراط مستقیم و نفی مسیرهای دیگر اصرار دارند.
✅ یکی از وظایف رهبرانِ طریقت حق، ایجاد امیدِ مبتنی بر اعتماد قطعی به نصرت الهی و مبتنی بر یقین به قویتر بودن جنود ظاهری و باطنی خدا نسبت به جنود شیطان است. به همین جهت است که حضرت موسی علیهالسلام، فقط اینگونه نبود که به رود نیل ورود کند و آن معجزه را رقم بزند؛ بلکه پیش از آن، با تاکید بر اینکه #خدا_با_ما_است ایجاد امید میکند و این امیدآفرینی را وظیفهی خود میبیند.
✨ مسیر مقاومت، سختیهای خودش را دارد؛ ولی مهم این است که در حال سلوک این مسیر سخت باشیم و در برابر شیاطین این مسیر، تسلیم نشویم.
✍ سیداحمد غفاری
#امید
#کلیپ_امید
🆔 @ghafari_ir
.
💢برگزاری نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🎙 سخنرانان علمی:
1⃣ حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری
2⃣ دکتر قاسم پورحسن
🕰 روز سهشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح در محلّ مؤسسه در تهران
🌏 لینک برگزاری مجازی:
https://irip.ac.ir/u/14r
📎برای کسب اطلاع بیشتر لینک زیر را ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/593
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 چند میگيری تا نام علی را نبری؟
#حتما_ببينيد
🆔 @ghafari_ir
.
✨بِســـمِاللهِالرّحمـــــنِالرَّحيـــــمِ✨
🌺 بهمناسبت سالروز ولادت حضرت امام هادی علیهالسلام
🌟حکایتی دربارهی یکی از یاوران صادق امام هادی علیهالسلام
🌟دو فرزند متوکّل خلیفهی عباسی، نزد یعقوببناسحاق اهوازی معروف به ابنسِکّیت، از شیعیان و اصحاب امام هادی علیهالسلام و از بزرگان اهل لغت و ادب، درس میخواندند.
🌟متوکّل از طریق فرزندان خود، کم کم متوجه شد که ابنسکّیت از هواخواهان امام هادی علیهالسلام است.
🌟متوکّل که از دشمنان سرسخت آل علی علیهمالسلام بود، روزی ابنسکّیت را به حضور خود خواست و از وی پرسید: آیا فرزندان من شرف و فضیلت بیشتر دارند یا حسن و حسین فرزندان علی؟
🌟ابنسکّیت بدون ترس و ملاحظه، جواب داد: به خدا سوگند، قنبر خادم علىبنابیطالب علیهالسلام، از تو و دو فرزندت نزد من بهتر است.
⚜️ متوکل از این پاسخ شجاعانه، سخت برآشفت. در همان دم، دستور داد زبان ابنسکّیت را از پشت سر درآوردند و بدین صورت، آن یار راستین امام دهم را شهید کرد.
📕الکُنیٰ و الألقاب، ج۱، ص ۳۰۹.
⚜️رحمت و رضوان خداوند بر ابنسکّیت و همهی یاوران صادق امام هادی علیهالسلام.
🆔 @ghafari_ir