eitaa logo
قلم های بیدار
142 دنبال‌کننده
119 عکس
42 ویدیو
2 فایل
کانال شعر قلم های بیدار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تولیدات هنری اربعین 🚩اولین ♦️نوا و نما ♦️هنرهای تجسمی ♦️شعر و ادبیات ♦️هنرهای دیجیتال ♦️اجراهای پاتوقی 📌۷۲ کمک هزینه سفر زیارتی کربلا @afarineshbasij
💠 شعر عاشورایی بعد از انقلاب 🔹ترکیب‌بند محتشم کاشانی در قله‌ی مرثیه‌ی عاشورایی قرار دارد و پس از او و به استقبال از او جریان ترکیب‌بندسرایی عاشورایی تا امروز پررونق بوده و هست. در ترکیب‌بند محتشم و ترکیب‌بندهایی که در استقبال از آن سروده شده‌اند و به طور کلی‌تر در منظومه‌ها و مرثیه‌ی عاشورایی گذشته‌ی ما، غالباً توجه به زوایای اجتماعی قیام عاشورا کم‌رنگ است و گاهی به مجرم دانستن افلاک و ستارگان و نفرین به تقدیر و سرنوشت بسنده شده است (البته نه به این معنا که شعرا به هیچ وجه توجهی به ابعاد اجتماعی و برملا کردن چهره‌ی یزیدیان نداشته‌اند). در نتیجه مخاطب شعر با وجود این‌که با خواندن اشعار و مراثی در سوگ آل الله می‌سوزد و می‌گدازد اما این سوز و گداز کمتر منجر به واکنش اجتماعی مبنتی بر ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و انتقام‌جویی می‌شود. هر چند نفس تذکر مصیبت امام حسین(علیه‌السلام) خود اثر اجتماعی و تبری از ائمه‌ی جور را در پی دارد اما این جنبه از مرثیه‌پردازی کمتر مورد توجه شعرا بوده است. به طور مثال عمان سامانی با این‌که در مثنوی بلند و پر مغز خود مرثیه‌ی سیدالشهدا(علیه‌السلام) را با لایه‌های عرفانی عمیق درآمیخته اما در نهایت اگر به تابلویی که او از عاشورا ترسیم می‌کند بنگریم، در آن تابلو اثری از تبری که در کنار تولی یکی از دو بال تفکر شیعی است دیده نمی‌شود. از این روست که ترکیب‌بند نیر تبریزی با آوردن چنین بیتی در میان استقبال‌کنندگان از محتشم متمایز می‌شود و می‌درخشد: گفت ای گروه هر که ندارد هوای ما سر گیرد و برون رود از کربلای ما... 🔸با پیروزی انقلاب که حاصل همین عزاداری‌ها و زنده نگه داشتن چراغ مرثیه‌ی عاشورایی بود، ادبیات عاشورایی نیز رنگ و بوی تازه‌ای گرفت و درون‌مایه‌هایی چون برائت جستن از ائمه‌ی جور، اعتراض، تبیین و ملامت مرام کوفیان، هشدار نسبت به حسینی بودن و یزیدی نبودن و... در اشعار عاشورایی بسامد یافت. یکی از ترکیب‌بندهایی که پس از انقلاب سروده شد و از این حیث با تمام ترکیب‌بندهای پیش از خود متفاوت است، ترکیب‌بند «با کاروان نیزه»، سروده‌ی علیرضا قزوه است. زبان اعتراض و تعریض‌های سیاسی و اجتماعی در بندهایی از این چهارده بند و به طور خاص در بند چهارم آن بسیار قابل توجه است. به ابیاتی از این دست توجه کنید: بند چهارم: پیشانی تمامی‌شان داغ سجده داشت آنان که خیمه‌گاه مرا تیر می‌زدند این مردمان غریبه نبودند، ای پدر دیروز در رکاب تو شمشیر می‌زدند بند هفتم: دست خداست، این‌که شکستید بیعتش دستی خدای‌گونه‌تر از این بیاورید! بند چهاردهم: هنگامه‌ی برون شدن از خویش، چون حسین راهی برو که بگذرد از مسجدالحرام 🔹درباره‌ی شعر علیرضا قزوه به ویژه اشعار عاشورایی او می‌توان در نوشتار مستقلی از زوایای مختلف سخن گفت. علت انتخاب ترکیب‌بند عاشورایی او از میان اشعار فراوان عاشورایی این شاعر، تمایز آشکاری بود که این ترکیب‌بند در جریان ترکیب‌بندسرایی عاشورایی داشت. وگرنه اشعار و ابیات درخشان عاشورایی علیرضا قزوه کم نیستند. 📝 📗 🌐 shereheyat.ir@ShereHeyat
🔻«شب شعر اعتراض» ویژه «شعر هیئت» در شهرستان ادب برگزار می‌شود. ☑️ @ShahrestanAdab
🔹 دلشوره سرزده آمد به مهمانی همانی که زمانی... دستپاچه می‌شوم از اين ورود ناگهانی خستهٔ راه است و تنها آمده چرتی بخوابد من غبارآلود در پيراهن خانه‌تکانی مادرم راه اتاقم را نشانش می‌دهد، من مضطرب از هرچه دارد در اتاق من نشانی می‌نشينم گوشه‌ای از آشپزخانه هراسان امشب از دلشوره‌ها تا صبح دارم داستانی وای آن نقاشی چسبيده بر در را نبينی آه! آن تک‌بيت‌های روی ميزم را نخوانی آن پرِ لای کتاب حافظ، آن فالِ مکرّر آن نشانِ لای قرآن، خط دور «لن ترانی» صفحهٔ آهنگ محبوبش که می‌گفتم ندارم وای... وای از «ياد ايامی که در گلشن فغانی...» نه! تو را جان همان که دوستش داری کمد را وا نکن... آن نامه‌ها و شعرهای امتحانی نامه‌های خط‌خطی با تمبرهای عاشقانه شعرهايی با رديف شک‌برانگيز «فلانی» غرق افکارم، اذان صبح می‌گويند، ای وای! جانمازم! آن دعايی که... نمی‌خواهم بدانی! @ghalamhaye_bidar
🚩 (جلسه چهارم) چهارشنبه بیست و هفتم شهریور نود و هشت از ساعت پنج و نیم عصر 🔹بزرگداشت شهریار با حضور آقای مقیمی @ghalamhaye_bidar
🔹عزای بی ریا شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین روی دل با کاروان کربلا دارد حسین از حریم کعبه ی جدّش به اشکی شست دست مروه پشت سر نهاد اما صفا دارد حسین می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم بیش از اینها حرمت کوی منا دارد حسین پیش رو راه دیار نیستی کافیش نیست اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین بسکه محمل ها روَد منزل به منزل با شتاب کس نمی ‌داند عروسی یا عزا دارد حسین رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند تا بجائی که کفن از بوریا دارد حسین بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب ورنه این بی ‌حرمتی ها کی روا دارد حسین سروران، ‌پروانگان شمع رخسارش ولی چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین سر به تاج زین نهاده راه ‌پیمای عراق می ‌نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین او وفای عهد را با سر کند سودا ولی خون به دل از کوفیان بی‌ وفا دارد حسین دشمنانش بی‌ امان و دوستانش بی ‌وفا با کدامین سر کند، مشکل دو تا دارد حسین سیرت آل علی با سرنوشت کربلاست هر زمان از ما یکی صورت نما دارد حسین آب خود با دشمنان تشنه قسمت می ‌کند عزّت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین دشمنش هم آب می ‌بندد به روی اهل بیت  داوری بین با چه قومی بی ‌حیا دارد حسین بعد از اینش صحنه ‌ها و پرده ‌ها اشک است و خون دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ‌ئی گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز  با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا جای نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین اشک خونین گو بیا بنشین به چشم شهریار کاندرین گوشه عزایی بی ‌ریا دارد حسین @ghalamhaye_bidar
محفل ماهانه شعر و ادب انقلاب اسلامی جمعه ۲۹ شهریور خانه هنرمندان اصفهان ساعت۱۰ صبح
🔻 ایرانی برای سومین سال عازم پیاده‌روی می‌شود 🔗 گفتنی‌ست آن‌دسته از شاعران عضو دوره‌های آفتابگردان‌ها که خواهان شرکت در این کاروان هستند می‌توانند با مراجعه به سایت این دوره آموزشی و رفتن به صفحه ثبت نام کاروان اربعین ویژه آفتابگردان‌ها، اقدام به ثبت نام در این رویداد آیینی و ادبی کنند: aftabgardanha.com/ثبت-نام-کاروان-اربعین 🔗 متن کامل این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11020 ☑️ @ShahrestanAdab
brochure.pdf
1.19M
فراخوان نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان شهر من
حلقه امین این هفته برگزار نمی شود. زمان جلسه بعدی اعلام خواهد شد. @ghalamhaye_bidar
🌺 فراخوان چهاردهمین شب شعر فصلی به ساعت اصفهان 🌺 تاریخ برگزاری شب شعر: پنج شنبه 14 آذر 98 از ساعت 16:30 الی 19 سالن سوره حوزه هنری اصفهان @khaneadabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خنده بس کن دگر ای روحانی/ نا امیدم ز تو لاریجانی 🔹شعرخوانی جنجالی کلامی زنجانی خطاب به روحانی و لاریجانی که بلافاصله برنامه زنده از شبکه سه قطع شد.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فیلم کامل شعرخوانی کلامی زنجانی در همایش
هشتمین محفل ماهانه شعر و ادب انقلاب اسلامی جمعه ۲۹ آذر خانه هنرمندان اصفهان ساعت۱۰ صبح
🏴 عاشقان را سر شوريده به پيكر عجب است دادن سر نه عجب، داشتن سر عجب است!... تيغ بارد اگر آنجا كه بود جلوۀ دوست تن ندادن ز وفا در دم خنجر عجب است‏ تشنه‌لب، جان به لبِ آب سپردن سهل است تشنۀ وصل كند ياد ز كوثر عجب است‏ تنِ بى‌سر عجبى نيست گر افتد روى خاک سر سربازِ ره عشق به پيكر عجب است‏ سردار شهید @ghalamhaye_bidar
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ بر سر درِ تاریخی از غیرت ایرانی نامی است که می‌ماند، نام تو سلیمانی! ضمن عرض تسلیت شهادت سردار آسمانی، شهید ، دوستان شاعر اشعار و سروده‌های خودتون رو در هر قالبی (دوبیتی ، رباعی ، غزل ، سرود و ترانه و...) به آدرس: @sardar_asemani در پیام رسان ایتا ،سروش، بله و تلگرام ارسال نمایند. از سروده‌های منتخب جهت تولید سرود و نماهنگ و همچنین چاپ در مجموعه‌ای به همین نام استفاده خواهد شد. همچنین در شب شعر جهت شعرخوانی از عزیزان شاعر دعوت به عمل خواهد آمد.
🔹نوسروده‌ی به مناسبت خروش مردم عراق علیه حضور ۱۶ ساله‌ی آمریکایی‌ها در این کشور ببین بغداد را و جوشش زیباترین حس را خروش جان‌نثاران «ابومهدی مهندس» را ببین بغداد را و جوش خون «حاج قاسم» را ببین تاثیر خون پاک آن مردان مخلص را عراق و خیزش مختارهای رسته از زنجیر ببین فریاد ملت را، ببین آواز مجلس را شنیدم بارها از دولتش بانگ «رجایی» را شنیدم بارها از مجلسش خشم «مدرس» را خوشا جمع «حکیم» و «صدر» و «کرد» و «سنی» و «شیعه» که برهم می زند پیمان بی عقلان ناقص را صدای کامل فتح است این ، دنیا نخواهد خورد فریب نطق‌بازی‌های این خامان نارس را ببین خم گشتن حکام بدبخت سعودی را ببین دوشیدن اعراب ثروتمند مفلس را جهان مبهوت بانگ «یا‌لثارات» شما مانده ست نمی بیند کسی «داووس» یا «بین‌المجالس» را الهی از سر این قوم، کم کن سایه‌ی غم را بیفشان بر سر این عاشقان گل‌های نرگس را @ghalamhaye_bidar
فراخوان هفته قرآن و عترت استان اصفهان http://Isfahan.farhang.gov.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ دیدنی «اعجاز» 🌹تقدیم به حاج قاسم سلیمانی 🎼 موسیقی: امید روشن بین ✍️ شاعر: محمد رسولی 🎙 کر: گروه محراب 🎞 تدوین: حامد حسینی 🔸تهیه شده در دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما @ghalamhaye_bidar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 بلند شو مَرد... 🔻 روایت حامد عسکری از طلبه جوانی که همسرباردار و فرزندش را به خاطر بیماری کرونا از دست داد @ghalamhaye_bidar
بهاریه با توسل و تبرک و تخلص به نام مبارک ( سلام الله علیه) بهار آمد، هلا زندانیان عصر تنهایی! نگاهی تر کنید اکنون به این تصویر رویایی اگر جسم شما دربند، اما چشم آزاد است از این روزن، توان دل را فرستادن به صحرایی زمان را! جامهٔ فرسوده از تن می‌کند بیرون زمین را! می‌رود رو سوی دوران شکوفایی ببین بر میله‌های بند، تاکی دست‌افکنده برآورده سر از دیوار زندان، سرو رعنایی ببین گل بی‌مهابا آمده از خانه‌اش بیرون عجب تصویر زیبایی! عجب تصویر زیبایی! روانِ پاک را باکی نباشد از شب زندان تو هم روشن چراغی کن گر از یاران فردایی تو هم در خود چراغی باش، بشکن این زمستان را که نور است آنچه ما را می‌برد زین فصل یلدایی و یادی کن از آن خورشیدمردی که تمام عمر سلاحش بود زیر تیغِ نامردان، شکیبایی چه شب‌هایی که تنها زیر باران غل و زنجیر تنش در چاه زندان بود و دل در ماه‌پیمایی زنی ناپاک آوردند تا پاکیش بستاند سرانجامش چه شد؟ بانوی پاکِ راهب‌آسایی کجا دیده کسی اینگونه یوسف را که در زندان مسلمان گردد از زیبایی زهدش، زلیخایی «شقیق» آن پیر صوفی، نزد او از وهم شد آزاد «شطیطه» آن زن درویش، از او یافت والایی و یادت هست آن شب «بشر حافی» را رهایی داد که عمری بود در بند سرابستان دنیایی؟ و یادت هست آن نوروز، با اندوه عاشورا به پیری روضه‌خوان بخشید خلعت‌های اهدایی؟ و یادت هست در زندان «علیّ بن مسیّب» را به آنی برد با خود در سفرهایی تماشایی؟ به یادآر و چراغی باز روشن کن به یاد او که بود آیینهٔ آزادی و رادی و دانایی گشایش‌بخش ما هم از شب این رنج رایج اوست که هم باب‌الحوائج اوست در اوج توانایی غریبان راست یاور، گرچه خود تندیس غربت هم یتیمان راست مأوا، گرچه خود در عین تنهایی نمی‌پرسی چرا باران چنین بی‌تاب می‌گرید؟ نمی‌دانی نسیم از چیست سرگردان و سودایی؟ بهار امسال از راه آمده، اما غریبانه به قلب خویش دارد آتش داغی معمایی به دوش خویش دارد می‌کشد تابوت دریا را چه دریایی، چه دریایی، چه دریایی، چه دریایی... تو هم مانند باران، دیده‌ای ترکن به داغ او چنان طوفان، تو هم در جان خود انگیز غوغایی بباید تا که رنگی باشد از معشوق در عاشق که وامق بود عذرایی، که مجنون بود لیلایی «امام رافضی‌ها»یش لقب‌دادند بدکیشان که شاید خنجر اسمی شود زخم مسمایی «امام رافضی‌ها» او و ما هم «رافضی»، به‌به! خوشا اینگونه بدنامی! خوشا اینگونه رسوایی! # برای او که چیزی نیست این دیوار و این زندان شگفتا می‌شکافد نیل را آن چشم موسایی غم و درد مرا در دم مداوا می‌کند نامش شگفتا روح تسکین است آن قلب مسیحایی به او برگرد و با او باش و هم در چنتهٔ او بین: کرامت‌های موسایی و حکمت‌های عیسایی بهار ماست چشم او، قرار ماست چشم او همان چشمی که دارد جذبه‌ای از چشم طاهایی به فرزندان او روشن قم و شیراز و مشهد شد به یمن اوست ایران جمله مولایی و زهرایی زمستان گر که فرعون است و بیماری سپاهانش بهار موسوی آمد، که دارد قصد دعوایی؟! # دلا دائم مقیم درگه موسای کاظم باش اگر که سالک عشقی و بی‌خویشی و شیدایی @ghalamhaye_bidar
✅چرا آقا را دوست داری؟/بعثت من وشما پرسید اگر ولی فقیه امروز ما، آیت الله خامنه ای نبود، بازهم امرش مطاع بود؟ گفتم حتما؛ اینکه روشن است. گفت یعنی همین مقدار هم محبت داشتید؟ گفتم لزوما نه؛ محبت امر دیگری است. ولی فقیه حکمش نافذ است به حکم عقل و شرع. اما محبت وجه دیگری است و مرتبط به شخص نه جایگاه. رهبرانقلاب را دوست دارم چون هم فقیه است و هم عارف و اهل سلوک. آنهم سلوکی که با صبر و استقامت اجتماعی در راه قیام لله، منازلش طی می شود. اگر قیام خمینی در "تاسیس انقلاب" بود، قیام خامنه ای در "تثبیت انقلاب" است. تثبیت در هر امری، مشقت آورتر از تاسیس است. لذا رهبری امروز با رهبری سال 68 نیز متفاوت است. صبر و استقامت در این سالها او را ارتقای روحی بخشیده است. حکمرانی امروز او اگر حکمیانه و داهیانه است، ریشه در رشد سلوکی و معنوی او دارد. رشد جامعه امروز برآمده از رشد اوست و رشد او به رشد معنوی جامعه منتج می شود. ✅این بحث را با مفهوم بعثت دقیقتر می شود فهم کرد. حضرت آقا ذیل بحث بعثت نکته متفاوتی را از آنچه ما در کتب اعتقادی دیده ایم مطرح می کنند. به تعبیر ایشان بعثت یعنی برانگیختگی. یکی برانگیختگی جامعه و یکی هم خود پیامبر. پیامبر در معراج چنان اوج می یابد که در "قاب قوسین او ادنی" در نزدیک ترین حالت به الله جل جلاله و ذات الوهیت قرار می گیرد. آنجا که فراترش براحدی میسر نیست. آنگاه از این حرف یک نتیجه می گیرد و ان اینکه بعثت یعنی "حرکت کنی تا بتوانی حرکت دهی." همه درس بعثت اینجاست. چنین تعبیری از مفهوم نبوت و بعثت را در سخنان حضرت امام نیز می یابیم. امام ذیل آیه "فاستقم کما امرت" در سوره هود توضیح می دهند که آنچه پیامبر را پیر کرد، استقلامت در مسیر هدایت و رشد امت بود. ✅ما رهبری را دوست داریم چون رشد معنوی او را در راه رشد کمالی مردم وجدان می کنیم. اما پیام این محبت چیست؟ درس عید بعثت اینجاست. هدایت در گفتن و نوشتن نیست. هدایت در منبر و خطابه نیست. این همه هست و اما این نیست. هدایت در حرکت کردن و حرکت دادن است. باید قیام کرد تا قیامت ساخت. باید هدایت شد تا هدایت کرد. هدایت تنها به حرف نیست. هدایت نفوذ کلام می خواهد و نفوذ کلام در محبت به هادی است و محبت به هادی در عمل اوست. درس بعثت برای من و شماست. برای ما که ادعای کار فرهنگی و رسانه ای و انقلابی داریم. اگر دغدغه اصلاح داریم باید اصلاح شویم. جوان انقلابی باید دوست داشتنی باشد به عملش، تا علمش نیز موثر افتد. دعاکنیم در این روز عزیز برای یکدیگر/ @ghalamhaye_bidar
✅چرا آقا را دوست داری؟/بعثت من وشما پرسید اگر ولی فقیه امروز ما، آیت الله خامنه ای نبود، بازهم امرش مطاع بود؟ گفتم حتما؛ اینکه روشن است. گفت یعنی همین مقدار هم محبت داشتید؟ گفتم لزوما نه؛ محبت امر دیگری است. ولی فقیه حکمش نافذ است به حکم عقل و شرع. اما محبت وجه دیگری است و مرتبط به شخص نه جایگاه. رهبرانقلاب را دوست دارم چون هم فقیه است و هم عارف و اهل سلوک. آنهم سلوکی که با صبر و استقامت اجتماعی در راه قیام لله، منازلش طی می شود. اگر قیام خمینی در "تاسیس انقلاب" بود، قیام خامنه ای در "تثبیت انقلاب" است. تثبیت در هر امری، مشقت آورتر از تاسیس است. لذا رهبری امروز با رهبری سال 68 نیز متفاوت است. صبر و استقامت در این سالها او را ارتقای روحی بخشیده است. حکمرانی امروز او اگر حکمیانه و داهیانه است، ریشه در رشد سلوکی و معنوی او دارد. رشد جامعه امروز برآمده از رشد اوست و رشد او به رشد معنوی جامعه منتج می شود. ✅این بحث را با مفهوم بعثت دقیقتر می شود فهم کرد. حضرت آقا ذیل بحث بعثت نکته متفاوتی را از آنچه ما در کتب اعتقادی دیده ایم مطرح می کنند. به تعبیر ایشان بعثت یعنی برانگیختگی. یکی برانگیختگی جامعه و یکی هم خود پیامبر. پیامبر در معراج چنان اوج می یابد که در "قاب قوسین او ادنی" در نزدیک ترین حالت به الله جل جلاله و ذات الوهیت قرار می گیرد. آنجا که فراترش براحدی میسر نیست. آنگاه از این حرف یک نتیجه می گیرد و ان اینکه بعثت یعنی "حرکت کنی تا بتوانی حرکت دهی." همه درس بعثت اینجاست. چنین تعبیری از مفهوم نبوت و بعثت را در سخنان حضرت امام نیز می یابیم. امام ذیل آیه "فاستقم کما امرت" در سوره هود توضیح می دهند که آنچه پیامبر را پیر کرد، استقلامت در مسیر هدایت و رشد امت بود. ✅ما رهبری را دوست داریم چون رشد معنوی او را در راه رشد کمالی مردم وجدان می کنیم. اما پیام این محبت چیست؟ درس عید بعثت اینجاست. هدایت در گفتن و نوشتن نیست. هدایت در منبر و خطابه نیست. این همه هست و اما این نیست. هدایت در حرکت کردن و حرکت دادن است. باید قیام کرد تا قیامت ساخت. باید هدایت شد تا هدایت کرد. هدایت تنها به حرف نیست. هدایت نفوذ کلام می خواهد و نفوذ کلام در محبت به هادی است و محبت به هادی در عمل اوست. درس بعثت برای من و شماست. برای ما که ادعای کار فرهنگی و رسانه ای و انقلابی داریم. اگر دغدغه اصلاح داریم باید اصلاح شویم. جوان انقلابی باید دوست داشتنی باشد به عملش، تا علمش نیز موثر افتد. دعاکنیم در این روز عزیز برای یکدیگر/ @ghalamhaye_bidar