🔰 #یادداشت | اعتماد مصدق به آمریکا چگونه نهضت ملی شدن صنعت نفت را به شکست کشاند؟ - ۲
#ادامه_یادداشت :
🔹 آیتالله کاشانی، رهبری که «اگر او نبود، نهضت ملی شدن صنعت نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست… به کمک او دکتر #مصدق و دیگر سرانِ نهضت ملی شدن صنعت نفت توانستند حمایت مردم را به این حرکت جلب کنند؛ والاّ حمایت مردم جلب نمیشد. کسی مصدّق را نمیشناخت؛ کسی معنای ملی شدن صنعت نفت را نمیدانست؛ تودههای عظیم مردم که رأی و حضور و اقدام آنها در تحوّلات اجتماعی تعیینکننده است، در جریان وارد نبودند و برای آنها توضیح داده نشده بود. دستگاه دربار که مخالف چیزفهمی مردم بود، خودش هم عامل دست انگلیسیها بود. روشنفکران و سیاسیونی که جهت حرکتشان این بود، وسیله و راهی نداشتند و مردم به آنها اعتماد نمیکردند…[اما] سابقه این مرد را، #علما میشناختند و مردم ایران هم به او ارادت داشتند.
او کسی بود که بهوسیله قشون غاصبِ مداخلهگرِ انگلیس در ایران، از کشور تبعیدشده بود…وقتیکه از تبعید به تهران برگشت، امواج احساسات و ارادت مردم نسبت به این روحانی مجاهد و مبارز، چنان توفانی به راه انداخت که همه دشمنان را پس زد و انگلیسیها و دیگران حساب کار خود را کردند و فهمیدند که مبارزه با این عالم روحانی بهجایی نخواهد رسید. بعد، مرحوم آیتالله کاشانی بهعنوان نماینده مردم تهران و رئیس مجلس آن روز، پشتیبان طرح ملی شدن صنعت نفت شد… و بهاینترتیب در سال ۱۳۲۹ شمسی، #مردم طرفدار ملی شدن صنعت نفت ایران شدند و علیرغم اینکه محمدرضا موافق نخستوزیری مصدّق نبود، به پشتیبانی حمایت مردمی، مصدّق نخستوزیر شد. اگر این حمایت عظیم مردمی را برای مصدّق به وجود نمیآورد، او نخستوزیر نمیشد. بعد در سال ۱۳۳۱ که ضد حملهٔ دربار علیه مصدّق شروع شد و او از نخستوزیری برکنار گردید، فقط یک عامل توانست مجدداً قدرت را به مصدّق برگرداند و او مرحوم آیتالله کاشانی بود.»(۲۰/۰۸/۱۳۸۰)
همچنین در کنار عناصر مردمی و رهبری روحانیت، حضور مبارزان فدائیان اسلام از دیگر عناصر مؤثر در پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت بود:
«آن وقتیکه حکومتها و دولتهای فاسد یکی پس از دیگری در دهسالهٔ اول حکومت محمدرضای #پهلوی بر سرکار میآمدند، جمعیت مسلّح فدائیان اسلام به رهبری مرحوم نواب صفوی - روحانی جوان و فداکار - تنها نقطهٔ مقاومت را تشکیل میداد.»۱۲/۰۱/۱۳۵۹) و «اگر مرحوم نواب نبود و تلاشهای آنها نبود…ممکن نبود که به آن شکل بتوانند حکومت را بدهند به مصدق»(۲۲/۱۰/۱۳۶۳)
* چگونگی شکست نهضت ملی
🔸 عوامل ناکامی این جنبش را میتوان در چند عامل در کنار هم دانست. منزوی کردن #روحانیت، نفوذ تفکر جدایی دین از سیاست، اعتماد به آمریکا و درنهایت اتحاد مخالفان این نهضت در براندازی جنبش از اهم موارد است.
الف) منزوی کردن روحانیت
یکی از عوامل ناکامی نهضت، منزوی کردن روحانیت و درواقع نادیده گرفتن عاملان حقیقی نهضت بود:
«اگر علما نبودند و انگیزهٔ دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت»(۱۹/۱۰/۱۳۹۵) ازاینرو «وقتی با سوء رفتارها، کجسلیقگیها و انحصارطلبیها، دستِ روحانی روشنفکر و آگاه و شجاعی مثل مرحوم کاشانی کوتاه شد، ملت هم کنار کشید و رؤسای دولت نهضت ملی تنها ماندند. لذا دشمن آمد و با آنها هر کار میخواست کرد.»(۱۴/۰۳/۱۳۸۱)
ب) جدایی دین از سیاست
یکی دیگر از عوامل شکست، همصدایی ملیگرایان با مخالفان نهضت در موضوع جدایی دین از سیاست بود.
«تصورات و احساس قوامالسلطنه و #سلطنتطلبها و انگلیسیها در مورد روحانیت درست همان احساسی بود که ملیگراها داشتند، و اینیک چیز عجیبی است. اینها هر دو باهم دشمن و مخالف بودند، اما در مقابلهٔ با دین و حضور علمای دین و دخالت افکار اسلامی یک فکر داشتند».(۱۳۶۳/۰۴/۲۹) و آن تفکیک دین از سیاست بود.
بدین ترتیب «تا #دین بود، تا عنصر ایمان دینی بود، حرکت به جلو بود؛ وقتی این [عنصر] از آن گرفته شد، حرکت متوقف شد، شکست خورد، تبدیل بهعکس شد.» (۱۹/۱۰/۱۳۹۵)
@rahbari_plus
🔰 #یادداشت | اعتماد مصدق به آمریکا چگونه نهضت ملی شدن صنعت نفت را به شکست کشاند؟ - ۳
#ادامه_یادداشت :
🔹 ج) اعتمادبنیانسوز به جریان سلطه
در این برهه دشمن سلطهگر «فهمید که راز پیروزی ملت ایران چیست؛ لذا درصدد برآمد تا سیاسیون و سردمداران دولتی را از روحانیت و دین جدا کند. آنها را از آیتالله کاشانی جدا کردند و بینشان فاصله انداختند و متأسفانه موفّق هم شدند. از سی تیر ۱۳۳۱ که مرحوم آیتالله کاشانی توانست ملت ایران را آنطور به صحنه بیاورد، تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که عوامل امریکا در تهران توانستند مصدّق را سرنگون و تمام بساط او را جمع کنند و مردم هیچ حرکتی از خود نشان ندادند، یک سال و یک ماه بیشتر طول نکشید. در اینیک سال و یک ماه، با وساطت ایادی ضد استقلال این کشور و با توطئه دشمنان این ملت، دکتر مصدّق مرتّب فاصله خود را با آقای کاشانی زیاد کرد…اشتباه او همینجا بود. ملت ایران را سرانگشت روحانیت وادار میکرد که صحنهها را پُر کند و به میدان بیاید و جان خود را به خطر بیندازد. در ۲۸ مرداد که کاشانی منزوی و خانهنشین بود – و درواقع دولت مصدّق او را منزوی و از خود جدا کرده بود – عدم حضور او درصحنه موجب شد که مردم نیز درصحنه حضور نداشته باشند؛ لذا کودتاچیهای مأمور مستقیم امریکا توانستند بیایند و بهراحتی بخشی از ارتش را به تصرّف درآورند و کودتا کنند.»(۲۰/۰۸/۱۳۸۰)
«دکتر مصدّق برای اینکه بتواند با انگلیسیها مبارزه کند و در مقابل انگلیسها بایستد به خیال خودش، رفت سراغ آمریکاییها؛ با آنها ملاقات کرد، #مذاکره کرد و درخواست کرد؛ [به آنها] اعتماد کرد. کودتای بیستوهشتم مرداد نه بهوسیلهٔ انگلیس [بلکه] بهوسیلهٔ #آمریکا در ایران انجام گرفت، علیه مصدّق.» (۱۱/۰۸/۱۳۹۶)
این در حالی است که «نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیسها بود و خیال میکرد آمریکاییها کمکش میکنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالفند.» (۲۲/۰۳/۱۳۹۶)
د) اتحاد لاشخورها بر جنازهٔ نهضت ملی
وقتی #استحاله آرمانهای یک نهضت ضمیمه شود به تفرقه در میان اصحاب آن، قطعاً بستر را برای دشمنان و براندازان آن فراهم خواهد کرد:
«دولت مصدّق که نفت را، منبع ثروت ملّی کشور را از چنگ انگلیسیها و از دست انگلیسیها با کمک افرادی که بودند -مرحوم آیتالله کاشانی و دیگران- توانست خارج کند، یک اشتباه تاریخی انجام داد و آن تکیهٔ به آمریکا بود. در مقابلِ دشمنی انگلیسها، فکر کرد باید یک پشتیبانی در عرصهٔ بینالمللی داشته باشد، این پشتیبان آن روز ازنظر او آمریکا بود؛ به آمریکاییها اعتماد کرد؛ امید او به آمریکاییها بود. از این #خوشبینی و سادهاندیشی، آمریکاییها استفاده کردند، [کودتای] بیستوهشتم مرداد را به راه انداختند...و همهٔ زحماتی را که ملّت ایران در ظرف دو سه سال -دوران ملّی شدن صنعت نفت- کشیده بودند، بر باد داد. مصدّق را هم گرفتند، بردند زندانی کردند و محمّدرضای پهلوی را که از ایران فرار کرده بود، برگرداندند، به سلطنت نشاندند؛ و ۲۵ سال از سال ۳۲ تا سال ۵۷ این ملّت، زیر یوغ حکومت تحمیلی و وابستهٔ پهلوی به انواع خفّتها، انواع فشارها، انواع سختیها مبتلا شد؛ آمریکاییها [این کار را] کردند.» (۱۲/۰۸/۱۳۹۴)
«کنسرسیومی که بعد از قضایای بیست و هشتم مرداد در کشور به وجود آوردند، خیلی وضعش بدتر بود ازآنچه قبلاً وجود داشت؛ یعنی اگر قبلاً دست انگلیس بود، حالا دست انگلیس و آمریکا بود.»(۹۴/۱۰/۱۹)«چند دولت دیگر (هم) بودند؛ یعنی از چاله درآمد، افتاد در #چاه.»(۱۱/۰۸/۱۴۰۱) و «نهضت ملی شدن صنعت نفت بهوسیلهٔ کسانی که آن را اداره میکردند، به لیبرال دمکراسیِ آمریکایی ملحق شد.»(۱۴/۰۳/۱۳۸۱)
«امروز هم همینها هستند که علیه مردم کشورها، از نظامهای مرتجع و دیکتاتور دنیا حمایت میکنند. همینها هستند که صهیونیستها را در #فلسطین آوردند و کاشتند و یک کشور را از دست ملتش گرفتند و غاصبی را در آنجا گذاشتند و دائم در طول چهل سال گذشته، از دولت اسرائیل حمایت کردند. این، #نظام_سلطه است. بزرگترین بلاهای عالم برای ملتهای دنیا، همین نظام سلطه است.»(۰۶/۱۰/۱۳۶۸)
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصال العاشقین
نام تو چه زیباست حسین جان
#اربعین_حسینی
@ghalamnegaremonfared
🔰 #تحلیل | کابینه پزشکیان و مسأله هماهنگی با رهبر انقلاب
✏️ محمد ایمانی
🔸آقای پزشکیان چند بار در مجلس گفت: کابینه را با رهبری هماهنگ کردیم.
🔹اما جناب پزشکیان! این کابینه ای است که به سلیقه و فهم شما و کارگردانی شورای موسوم به شورای راهبری چیده شده و پس از چیده شدن، به رهبر انقلاب عرضه شده است.
🔸سیره و منش ایشان در بسیاری موارد این است که اصلا دخالت نکنند و در موارد بسیار معدود هم از میان گزینه های مد نظر رئیس جمهور، روی مطلوب ترین/ یا کم ضرر ترین صحه می گذارند تا حق انتخاب رئیس جمهور را محترم شمرده باشند.
🔹کابینه پیشنهادی، کابینه شماست آقای پزشکیان، نه کابینه تراز همت بلند رهبر انقلاب.
@rahbari_plus
🔖مسجد، هستهی مقاومت انقلاب فرهنگی
1. مسجد تنها نهادی است که از آغاز تأسیس تاکنون، مرکز و محور تحولات عظیمی در جامعهی اسلامی بوده و جایگاهی است که نقش عمدهای در تربیت فرد و بازسازی اجتماع و حاکم کردن دین بر جامعه دارد. از آنجا که از ابتدای استقرار حکومت نبوی در مدینه، مسجد «قلب تپنده جامعه اسلامی» به شمار میرود، میتوان ادعا کرد خشت اول تشکیل جامعه اسلامی از صدر اسلام بودهاست. با انزال وحی بر قلب پیامبر اکرم (صلی الله علیه) تعریف جدیدی از دینداری توسط ایشان ارائه شد و جامعهی نوینی براساس شریعت اسلامی پایهگذاری شد و مسجد به عنوان «محور» این حرکت انتخاب شد. «همراهی دین با سیاست»، «دنیا و آخرت»، «مردم باوری» و «خداباوری»، در این نهاد اجتماعی و اجرایی سامان گرفت و آنجا را به «نقطهی تعامل»، «توسعه»، «مودت»، «محبت» و «انس و اخوت در بین امت مسلمان» تبدیل کرد. جایی که در آن به تعمیق ایمان، اعتقاد، اخلاص و ایثار به جامعه و توسعه مبانی سیاسی و اسلامی پرداخته میشود.
2. انقلاب اسلامی ایران هم در راستای «بهفعلیت رساندنِ اهداف پیامبران الهی» در جامعه اسلامی و به سمتِ «تحققِ تمدنِ نوینِ اسلامی» در حرکت است و برای رسیدن به اهداف عالی خود نیازمندِ تمسک به «ظرفیتهای بیشمارِ» مسجد است. در باب اهمیت و جایگاه مسجد روایات بسیار زیادی نیز وارد شده که با بررسی آنها میتوان نقش محوری مسجد را در «شخصیتسازی فردی» و با عنوان «منشائی برای تغییرات و حرکتهای اجتماعی» دریافت. از طرفی مسجد باید عامل پیدایشِ وحدت، صفا و صمیمیت دلهای نمازگزاران باشد که دراینمیان، نقش «امام جماعت محله» برای «سازماندهیِ» این امور در مساجد، بسیار مهم خواهد بود. امامخمینی (رحمت الله علیه) در سخنرانیها و پیامهایشان، مردم و بهویژه «جوانان» را به حضور در مسجد و اجتماعات مذهبی فرامیخواندند و آنجا را محلی برای رفع گرفتاریهای اجتماعی مسلمین و پیشبُردن نهضت اسلامی میدانستند. رهبر انقلاب نیز همیشه، ضمن تأکید بر نقشِ عبادی مساجد، آن را «کانون انقلاب و حل مشکلات جامعهی اسلامی» میدانند که باید بهعنوان «پایگاه اداره اجتماع و حکومت اسلامی»، در محلهها «فعالیتهای حرکتساز و جریانآفرین انقلابی» داشته باشند.
3. در عصر حاضر که از آن به «دهکدهی جهانی» یاد میشود، نقش فعالیت فرهنگی، تبلیغی مساجد و ارتباط عظیم آن با تحولات شگرف حاصل از ارتباطات، در این مقطع حساس تاریخی مسئولیت بسیار مهمی را بر دوش مسلمانان، علما، خطیبان و عناصر فرهنگی نهاده است. از طرفی هم نباید مرعوب این تحولاتِ شگرف ارتباطات شد. در این میان «بازسازی انقلاب فرهنگی جامعه و ماندگار کردن فرهنگ اسلامی» نیاز به تلاش روزافزون دارد و از آنجا که مسجد، «نقطهی ارتباطی و رسانهای سنتی» در جوامع اسلامی است، نباید نادیده گرفته شود. رسانهی مسجد، با «ارتباط حضوری با مخاطبان» و با «سازماندهی حرکتهای اجتماعی» و «ایفای نقش ارتباطی»، جایگاه ویژهای در بازسازیِ انقلابی فرهنگی جامعه دارد. درست همانطور که در دوران انقلاب اسلامی، مسجد حلقهی واسط بین مردم و رهبری بود و نقش ارتباطی ایفا میکرد، امروز نیز امام محله باید به عنوان «حلقهی واسط و رابطی»، «ارتباط تشکیلاتی» بین مردم محل و اهداف فرهنگی انقلاب را «بازسازی و ساماندهی» کند. زیرا به فرمودهی رهبر انقلاب، جوان امروز از جوانان اول انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشند، عقبتر نیستند. زیرا با وجودِ همهی ابزارهای تبلیغی که با شگردهای گوناگون بهدنبال فروریختن پایههای ایمان جوانان مؤمن هستند، آنها ایستادهاند. پس این خیل عظیم جوانان مؤمن جزء «معجزات انقلاب» هستند و نیاز به هادی و راهنمایی از جنس خودشان دارند. در اینجا نقش امام جماعت محله این است که با استفاده از ظرفیت جوانان تربیت شدهی این مکتب و پایگاه مسجد محل به «زنده نگاه داشتن و تقویت و تزریق حس مسئولیتپذیری افراد محله؛ نسبت به حوادثِ جامعه، به آینده، به دشمنشناسی، تقویت ایثار و وجدان کاری و انضباط، تعاون اجتماعی، سازگاری اجتماعی محله پرداخت. همچنین در زمینهی اقتصادی با پرهیز دادن مردم از اسراف، اصلاح الگوی مصرف و روحیهی قناعت را فرهنگسازی کند.
🖋آمنه عسکری منفرد
#روز_جهانی_مسجد
📝...ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared
📝ادامهی مطلب
در حقیقت؛ امام مسجد باید با «نگاه مدبرانه» و «زنده نگهداشتن اندیشههای امامین انقلاب»، روحیه انسجام و اتحاد اسلامی، قرآنی را در جامعهی کوچکِ محله تزریق کنند. «شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصههایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصهها و ترویج گزارههای صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است.
هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصههایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راهحلهای عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزارههای صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است.» (بیانات رهبر، ۱۶آذر ۱۴۰۱)
4. یکی از راهکارهای عملی در جهت تحقق اهداف فوق، این است که ارتباط و تعامل تنگاتنگ و مؤثری بین امام جماعت هر محله با اعضای شورای همان محل برقرار شود، تا ضمن بررسی مقتضیات محلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با مسجد و شورای محله حاصل شود. تجربهی هشت سال دفاع مقدس نشان داد که ظرفیت مسجد، علاوه بر تربیت نیروی مقاوم برای جنگ، جایگاه مناسبی برای تعامل اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در رفع نارساییهای اجتماعی است. این مهم نیازمند قانونی در جهت «دارا بودن قدرت اجراییِ» ائمه جماعات مساجد، در جهت رفع مشکلات و آسیبهای اجتماعی محلهها است که برای تحقق آن ائمه جماعات میتوانند از ظرفیت جوانان تربیت شده در مکتب بسیج مساجد یاری بگیرند، تا از این طریق قدمهای بزرگی برای بازسازی انقلابی فرهنگی محلهها برداشته شود. در این صورت با بررسی و شناخت ظرفیتهای هر محله توسط امام آن محله، سپس بررسی کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی در محلههای هر شهر، زمینهی تهیهی طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینهها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط در شورای شهر، سپس به نمایندگان مجلس فراهم آید که در نهایت «بازسازی انقلابی فرهنگ جامعه» را به دنبال خواهد داشت. آری! مساجد ما باید «هستهی مقاومتِ انقلابِ فرهنگیِ جامعه» باشند که از آن تریبون، «صدای عدالتخواهی در سایهی پیشرفت انقلاب اسلامی» بلند شود.
🖋آمنه عسکری منفرد
#روز_جهانی_مسجد
@ghalamnegaremonfared
13950531_17311_128k.mp3
712.7K
🔹«روز مسجد» اساساً یک روز انقلابی است؛ یعنی تشکیل این روز و تعیین این روز که به خواست و مطالبه جمهوری اسلامی بود و در سازمان کنفرانس اسلامی بهعنوان «روز مسجد» تصویب شد، بهمناسبت آتش زدن مسجدالاقصی است؛ بهمناسبت مقابله با دشمن صهیونیست است.
▪️بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران
۱۳۹۵/۰۵/۳۱
#روز_جهانی_مسجد
#یک_روز_انقلابی
#امام_خامنهای
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@khamenei_voice
@t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ریل | ۴ روز تا اربعین حسینی(ع)
✏️ رهبر انقلاب: گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
بعد منزل نبود در سفر روحانی
🏴 #بعثت_خون
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاصل اتصال #حرکت_تمدنی_اربعین_حسینی با #اندیشه_مقاومت، برآوردن فریاد #مرگ_بر_اسرائیل و اعلام انزجار از یزیدیان زمان، در حرم قمر منیر بنیهاشم (علیهالسلام) است.
این حرکت نتیجهی همان اندیشهی جریانسازی است که بساط ظلم را برخواهد چید و زمینهساز ظهور منجی آخرالزمان خواهد گشت انشاءالله.
🖋آمنه عسکری منفرد
#اربعین_حسینی
#مقاومت
@ghalamnegaremonfared
🔖بانوان اربعینی، تمدنسازند
اربعین، «هجرت» از خود است به «حسین»،
هجرت از منیّتهاست به آزادگیها،
هجرت از فراق است به «وصل»،
و چون ذات هجرت «جهاد» را به دنبال دارد، وقتی آن را برمیگزینی یعنی سختیها و رنجهای جهاد را برگزیدی، زیرا جهاد یعنی انتخاب سختترینها با بالاترین رتبهاش برای رسیدن به معشوق، به شوق اینکه او نیز تو را برگزیند و از آنجا که انسان را در رنج آفریدهاند تا به تکامل رسد «لقد خلقنا الإنسان فی کبدٍ» (بلد/۱۴)، پس این «رنج» نیز حلقهی اتصال بین عاشق و معشوق خواهد شد، اگر آن را مقدس بیابی و آنگاه برگزینی.
«رنج مقدس» یعنی انتخاب آرمانهای والا، یعنی خود را در معشوق فنا کردن، یعنی در دنیای محدودیتهای فانی زیستن اما محدود به مادیاتِ تن نبودن، یعنی پای ارادت به معشوق را به زمین نبستن، یعنی روح را به بلندای حقیقت پرواز دادن و در یک کلام، یعنی اعلام تبری کردن از همهی شرک و فریاد تولی بر آوردن به همهی توحید.
و بار دیگر در ایام اربعین حسینی که صحنهی بروز و ظهور رنج مقدس است، اینجاست که درمییابی، پابهپای حسین و کاروان عاشوراییان قدم به بیابانهای کرب و بلا نهادن و مظلومیت و حقانیت راه حسین را فریاد زدن؛ با استعانت از صبر، هجرت را برگزیدن و با عشق در این راه جهادکردن، حقیقت رنج مقدس است، گاه با جهادی از جنس ازخودگذشتن و به خدا رسیدن و گاه با جهادی از جنس جهادِ تبیینِ حضرت زینب (سلامالله علیها) که با سختکوشی برای روایت صحیح حق و حقیقت در اوج خفقان رسانهای، همراه است. ما معتقدیم «این حرکت، حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریککننده و عملکننده است، هم عشق و محبّت هست و این مختص تفکر شیعی است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۹ آذر ۹۴) و تاثیرگذاری این تفکر و حرکت جهادی با حضور پررنگ زنان، مؤثرتر و پایدارتر خواهد گشت.
زنان انقلابی اربعینی در این مسیر، با هجرت از خود و برگزیدن جبههی جهاد زنانه در عصر غیبت، با خودشناسی و خودآگاهی به نقش خود در تربیت نسل انقلابی و تمدنساز پیبرده، مسیر «حسین» را برگزیدند و با انتخاب رنج مقدس ، برای روزگار پساز ظهور تربیت میشوند و تربیت میکنند.« زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش روی زنان جهان گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف، محجبه و شریف بود و در عینحال در متن مرکز بوده و در عرصۀ سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.» (امام خامنهای، اسفند ۹۱ در کنگرۀ ملی هفت هزار زن شهید کشور)
آنان میدانند تجربهی زیستهی زن انقلاب اسلامی، خانواده انقلابی میسازد و خانواده انقلاب اسلامی، تمدنساز خواهد بود، بنابراین در دنیای رنگارنگ مملو از مادیزدگی که در کنار سرخوشیهای مستانه، سرشار از اضطراب و هیاهوی ناشی از غفلت و گمراهی است، نقش تاریخساز و جریانسازِ زن را باور دارند و آرامش، امنیت و سعادت خویش و خانواده را در مسیرِ امنِ توحید و ولایت میطلبند و اینگونه با پایِ ارادت، سر در راه پر مشقت اما شیرین و مقدس پیادهروی اربعینی خانوادگی میگذارند تا با همراه کردن کودکان و نوزادان خود در این مسیر حماسهساز، فریاد تمدنی امنیت در سایهسار ولایت الله را از سرزمین کرب و بلا به گوش جهانیان برسانند. آنان عشق به حسین را با شیرهی جان به کودکان خود نوش میکنند و با ارادتی از روی اخلاص، دلداری و رسیدگی به کودکان خسته از پیادهروی در مسیر را به خستگی مخدرات اسیر کربلا پیوند میدهند.
و امروز زنان اربعینی دوشادوش مردان انقلابی، از گوشه گوشهی دنیای اسلام، عَلَمِ وحدت و حقانیت اسلام و ولایت را به دوش دارند و با تبیین اهداف عاشورا قدم جای قدمهای زنان عاشورایی میگذارند، زیرا یقین دارند بانوان تمدنساز تاریخ اسلام، از صحرای کربلا به صبح ظهور میپیوندند، اگر جایگاه و نقش خود را در نقشهیجامع ولیّ زمان بیابند و جریانساز شوند.
🖋آمنه عسکری منفرد
#لبیک_یا_حسین
#اربعین_حسینی
@ghalamnegaremonfared
📝 رهبر معظم انقلاب: «راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه مقاومت اسلامی است.» ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
➕ طراحی و تصویرسازی: استاد علیرضا ذاکری
#اربعین_حسینی
#عزت_حسینی
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فيلم | رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است
▪️ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴
@rahbari_plus
🏴🚩 سخنان ۵۱ سال پیش رهبر عزیز انقلاب در خصوص کنگره جهانی اربعین
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻پنجاه و یک سال پیش ، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین ، به شکوه امروز شکل نگرفته بود ، حضرت آیت الله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت ، به مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی ، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند . این بیانات را به شرح زیر میخوانیم :
🚩 میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است ؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است ، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام ، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق
و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود ؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد ، مؤیّد فراوانی دارد ؛
« زیارة الأربعین ».
🚩 شیعه یک جمع متفرقی بود . یک جامعهای بود که در یک جا ، در یک مکان زندگی نمیکردند . در مدینه بودند ، در کوفه بودند ، در بصره بودند ، در اهواز بودند ، در قم بودند ، در خراسان بودند ، اطراف و اکناف بلاد . اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود.
🚩 مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد . چه بود آن رشته ؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع ، از رهبری عالی تشیع یعنی ؛ امام . همه این رشتهها به آن جا متصل میشد . قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد . و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود . ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما ؛ بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند . اطاعت و فرمانبری آن ها به حساب بود ، فریاد زدنشان از روی دستور بود ، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🚩 همه چیزشان با حساب بود . فقط یک عیبی کار آن ها داشت و آن این که ؛ همدیگر را کمتر میدیدند . اهل یک شهر ، شیعیان یک منطقه ، البته یکدیگر را میدیدند اما ؛ یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🚩 این کنگره جهانی را معین کردند ، وقتش را هم معین کردند ، گفتند : در این موعد معین ، در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند ، آن موعد روز اربعین است و جای شرکت ، سرزمین کربلا است . چون روح شیعه روح کربلایی است ، روح عاشورایی است . در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است . شیعه هر جا که هست ، دنباله روی عاشورای حسین است . این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده ، از آن مرقدِ پاک ناشی شده . این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده . به جانها و روحها رسیده ، انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🚩 بنابراین مسأله اربعین ، یک مسأله مهمی است ، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی ، برای سرزمینی که خودش خاطره انگیز است آن سرزمین ، سرزمین خاطره ها است ، خاطره های باشکوه ، خاطرههای عزیز ، سرزمین شهدا ، مزار کشتهشدگان راه خدا ، این جا جمع بشوند تشیع ، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🚩🚩 اگر امروز هم بتوانند شیعیان ، آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند ، البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله گیری از راهی است که ؛ از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند .
🎙 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد مقدس _۲۴ اسفند ۱۳۵۲
#اربعین_حسینی
@ghalamnegaremonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #نماهنگ | تحلیل ۴۵ سال پیش آیتالله خامنهای درباره راهپیمایی اربعین
▪️بازنشر گزیدهای از سخنرانی و تحلیل چهلوپنج سال پیش حضرت آیتالله خامنهای از مراسم #اربعین در مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشهد مقدس در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
@rahbari_plus