eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
281 دنبال‌کننده
2هزار عکس
266 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
شاعرها اهل جنگ و دردسر نیستند خیلی که از دستت دلخور باشند روی یک کاغذ می نویسند " تو " و مچاله اش می کنند...
قسمت پایانی دورهٔ اول «سرزمین شعر» جمعه ساعت ۲۲:۳۰ شبکهٔ چهارم سیما @shahrestanadab
گفتی که مرا دوست نداری گـله‌ای نـیست بین من و عـشق تو ولی فاصـله‌ای نـیست گفتم که کمی صبر کن و گوش به من کن گفتی که نه! باید بروم حـوصله‌ای نـیست پرواز عجب عادت خوبی است ولی حـیف تو رفـتی و دیـگر اثـر از چـلچله‌ای نیست گفتی که کمی فکر خودم باشم و آن وقت جز عشق تو در خاطر من مشغله‌ای نیست رفتی تو، خدا پشت و پناهت، به سلامت بـگـذار بـسوزد دل مـن مـسئـله‌ای نـیست
✨به نام خداوند جان آفرین ✨ 🗓در آستانه سالروز بزرگداشت جناب سعدی، برای مخاطبان ارزشمند خانه شعر و ادبیات خاتم، چالش ادبی در نظر گرفتیم. تا با عطر سخن شیخ اجل طبع آزمایی کنید!🪄🌾 📝برای شرکت در چالش: با تضمین یک تا حداکثر سه بیت از اشعار سعدی،به موضوعی اجتماعی بپردازید. 🎁به برگزیدگان، هدایایی به رسم یادبود در جلسه روز دوشنبه، سوم اردیبهشت هزار و چهارصد و سه، تقدیم خواهد شد. 📩 آثار خود را تا پایان روز یکشنبه، ۱۴۰۳/۰۱/۰۲ اردیبهشت ماه، از طریق لینک زیر، بارگزاری نمایید: B2n.ir/Khatam_qalam 📲منتظر دریافت اشعار زیبای شما هستیم. | خانه شعر و ادبیات خاتم | @khatam_shz
قدیمی ترین عکس سعدیه شیراز
تَکامَد در اصطلاحِ زبان‌شناسیِ پیکره‌ای، «تکامد» یعنی واژه‌ای که فقط یک بار در یک متن یا پیکره به کار رفته‌است. به عبارتِ دیگر، یعنی «واژۀ یک‌بارمصرف». واژۀ «تکامد» (تک + آمد/ ‍امد)، که به قیاسِ «بسامد» (بس + آمد/ ‍امد) ساخته شده‌است، معادلِ اصطلاحِ یونانیِ hapax legomenon است که به همین صورت در انگلیسی و دیگر زبان‌های اروپایی به کار می‌رود. زبان‌شناسان می‌گویند که در پیکره‌های بزرگ، تکامدها حدودِ چهل تا شصت درصدِ واژه‌ها را تشکیل می‌دهند. تکامدها در قرآن در قرآن تعدادِ زیادی تکامد هست. مثلاً «زنجبیل» فقط یک بار در قرآن (سورۀ ۷۶، آیۀ ۱۷) آمده و بنا بر این تکامد است. چند تکامدِ دیگر در قرآن: إرَم استحیاء أمّارة بابِل تسنیم دراهم زمهریر سُرادِق سعید سلسبیل سلسلة فرع کوثر مستغفرین مکتوب هاروت یا مثلاً در دیوانِ حافظ، واژۀ «سنجاب» فقط یک بار به کار رفته‌ و تکامد است: خفته بر سنجابِ شاهی نازنینی را چه غم/ گر ز خار و خاره سازد بستر و بالین غریب چند تکامدِ دیگر در دیوانِ حافظ: بولَهَبی دجّال‌فعل روباه روزنامه زُجاجی طِنَبی مصطفوی مُلحِدشکل یا واژۀ عربیِ «مُغَربَل» (سوراخ‌سوراخ مثلِ غربال) در شاه‌نامه تکامد است: نشانه دوباره به یک تاختن/ مُغَربَل ببود اندر انداختن آرایه های ادبی
"به بهانه‌ی زادروز سیدعلی موسوی گرمارودی" سیدعلی موسوی گرمارودی(متولد ۱۳۲۰ قم)، از ستون‌های شعر معناگرا در ادبیات پس از انقلاب اسلامی است که کمتر شاعری را از منظر وسعت دانش ادبی و تسلط همزمان بر ادبیات قبل و بعد از انقلاب(در جریان شعر انقلاب)، می‌توان با او مقایسه کرد. تاثیر او بر ادبیات معاصر فارسی از اواخر دهه‌ی چهل، بر اساس اسناد موجود در تاریخ نقد معاصر جلوه‌گر است؛ با این‌حال بیشترین نقش او را در کارنامه‌ی شعری‌اش در دهه‌های پنجاه و شصت خورشیدی، باید رهگیری کرد. او در کنار طاهره‌ی صفارزاده، دو نام شاخص جریان شعر منثور در دهه‌های نخست پس از انقلابند که اشعارشان در میان جریان‌ شعر روشنفکری نیز پذیرفته شده و در تحقیقات ادبی، بارها بر سبک ویژه‌شان تصریح شده است. از شاخص‌ترین دفترهای او می‌توان به "سرود رگبار" و "در سایه‌سار ولایت" اشاره کرد که سبک خاص گرمارودی را به مخاطبان شعر دینی معرفی کرده است. گرمارودی در شعر سپید، از طرفی متمایل به جریان شعر زبانگرای دهه‌های چهل و پنجاه است و از دیگرسو به سروده‌های شاملو نظر دارد و کوشیده، زبان تلفیقی این دو شیوه را با زبان شعر نوخراسانی و آثار ادبی کهن و متون دینی، در آمیزد. علاوه بر سپیدسروده‌هایش، او در مثنوی و قصیده نیز جایگاهی متمایز دارد؛ تا آنجا که کمتر شاعری از همنسلانش را می‌توان نام برد که در سرودن چکامه‌های استوار، هم‌تراز او باشد. از دیگر ویژگی‌های اشعار او علاوه بر تنوع معنایی و استواری زبانی، می‌توان به عمق معنا و رابطه‌ی بینامتنی برجسته در اشعارش اشاره کرد؛ هرچند برخی منتقدان، زبانورزی و جلوه‌های کوششی ترکیب‌سازانه در اشعارش را، بیش از نیاز و سلیقه‌ی مخاطب می‌دانند. https://eitaa.com/mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"به بهانه‌ی یادروز سعدی" سعدی شیرازی، آن‌چنان جایگاهی در فرهنگ و ادب پارسی دارد که هیچ‌کس را یارای هم‌نامی با او نیست؛ گرچه در سده‌های اخیر افرادی در این کره‌ی خاکی زندگی خود را با نام او مزین کرده‌اند. مشهورتر از همه رئیس جمهور فقید است یا افرادی که هم‌اینک در شیراز، نام فرزندان خود را سعدی می‌گذارند؛ هرچند این سنت پسندیده، بیشتر متعلق به پدران ما در این دیار بوده‌است. شاعرانی نیز با نام، تخلص یا شهرت او در قلمرو زبان فارسی زیسته‌اند؛ از آن‌جمله سعدی(سعدای) اردستانی، سعدی قره‌باغی(؟)، سعدی لکهنویی، سعدی مشهدی، سعدی زمان تبریزی و ... که کمتر کسی نامی از ایشان شنیده است. همنامی با سعدی دلیل شباهت با او نیست؛ چنانکه پس از شیخ، اشعاری به بهانه‌های مذهبی و غیرمذهبی یا از روی سهو و خطای کاتبان و گردآورندگان،  به او منسوب شده که در جوهره‌ی شعری؛ هیچ اشتراکی با جهان و زبان سعدی ندارد. برای مثال، غزلی را در ادامه می‌آوریم که در بیاضی موجود در کتابخانه‌ی کنگره‌ی شمالی (قرن ۱۱) به نام شیخ سعدی ثبت شده است. شعری شیعی که چون دیگر اشعار از این دست؛ احتمالا برای انتساب سعدی به مذهب تشیع به نام او ثبت شده و از نظر نسخه‌ و سبک؛ هیچ پیوندی با سعدی شیرازی ندارد. انتساب‌هایی مردود که در تذکره‌ها و جنگ‌های سده‌های دهم به بعد، به‌فراوانی دیده می‌شود و بعید نیست، این غزل، سروده‌ی یکی از دیگر سعدی‌های گمنام روزگار باشد: جلای آینه‌ی خاطرم ز مهر علی است محبتی که مرا هست با علی، ازلی است هزاربار تو را بیش گفتم ای عاقل که جانشین رسول خدا علیّ ِ ولی است دهان من چو صدف در سخن دُرافشان است دلم چو بحر پر از دُرّ مهر آل علی است کسی که در دل او مهر آل حیدر نیست مدام روی‌سیاه‌است و کار او دغلی است منوش می که ترش‌رو شوی ز تلخی او شراب مهر علی خور که طعم او عسلی است گمان مبر که من از باده‌ی عنب مستم که مستی می "سعدی" ز جام لم‌یزلی است https://eitaa.com/mmparvizan
سگ صهیون دوباره زِر زدی تو به جای انتقامت تِر😂 زدی تو! تمام قدرتت را اصفهان دید که چرخی با کوادکوپتر زدی تو!! 😂ک😂ا 😂ف😂 ی
📣 فراخوان سراسری «وعده صادق» منتشر شد جشنواره مردمی فیلم عمار با هدف گردآوری و بازتاب واکنش‌های مردم ایران در حمایت از تنبیه مقتدرانه رژیم صهیونیستی، فراخوان سراسری «وعده صادق» را در ۴ قالب برگزار می‌کند 🔻 قالب‌ها: 🔸 محتوای ویدیوئی: فیلم موبایلی (خاطره‌گویی، مصاحبه مردمی، واکنش‌های مردمی و…)، بازتولید محتوای ویدیوئی (پاسخ طنز به تهدید اسرائیل، گزارش از عملیات وعده صادق و…) 🔸 محتوای صوتی: خاطره‌گویی، مصاحبه مردمی، سرود، پادکست و… 🔸 محتوای تصویری و گرافیکی: نقاشی، عکس (واکنش‌های مردمی و…)، عکس نوشت، کاریکاتور، پوستر و… 🔸 محتوای متنی: دل‌نوشته، شعر، شعار (توییت، پلاکارد و…)، متن خبری و… 🔰 مهلت ارسال آثار ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ⬅️ ارسال آثار از طریق نام کاربری 🌐 @Ammarfilm_1389 در پیامرسان‌های روبیکا، بله، ایتا و شاد 🔻مطالعه کامل فراخوان: 🔗 ammarfilm.ir/?p=34742 🔻فراخوان هنر https://eitaa.com/joinchat/4088988143C1636bfdac0
«گفتم شب وصل وروز تعطیل آمد» هابیل به قصد جان قابیل آمد از بهر پاکن کردنت ای اسراییل این بار سپاه با ابابیل آمد کیوانی نقیضه ای بر شعر سعدی
«بمان» بمان کنار جهانم، برادرانه بمان بدون شاید و اما که بی‌بهانه بمان به رود رود غم انگیز رودِ مرثیه خوان قسم به آبیِ دریای بی‌کرانه بمان قسم به آینه‌های همیشه منتظرت قسم به موی پریشان برای شانه بمان به خاطر دل مادر، برای حسرت‌هاش برای بغض فروخورده‌ی شبانه بمان برای خاطر قلب شکسته‌ی همسر برای حال و هوا و سکوت خانه بمان به خاطر گلِ روی دو نوبهار دلت... بیا و محض گلی که زده جوانه بمان برای غربت و تشویش و بی‌قراریِ آن کبوتران یتیم درون لانه بمان برای خاطره‌های همیشه بی‌رحم‌ات برای کودکی مانده بی‌نشانه بمان من و تو همسفر کوچه‌های دیروزیم بمان کنار من آری، برادرانه بمان پروین جاویدنیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍یکم اردیبهشت ماه سالروز گرامیداشت سعدی شیرازی گرامی باد. گرامیداشت هفته فرهنگی هنری یکم الی هشتم اردیبهشت ماه فارس
اصلا عددی که نیستی ، ناچیزی هر لحظه تو آبروی خود می ریزی با ریزپرنده و بالستیک که هیچ با گاو خزنده هم بیایی ،ریزی کیوانی طنز ریزمیزه...
غرش موشک اگر چه خوب نیست هم به وقتش همچو شمشیر علیست جنگ خندق درب خیبر ذوالفقار بر یهود یاد آور ی آن روزگار رهبری بی باک ز نسل فاطمه می دهد بر کار صهیون خاتمه انشاءالله علی روستا عضو کانال
گزارش تصویری نشست شاعرانه انجمن ادبی شعر سعدی پاسداشت یادروز سعدی عصر جمعه ۳۱ فروردین شیراز ،فرهنگسرای طاووسیه