طب و منطق
#قاعده در بيان آنچه احداث سده مىكند 🔹بايد دانست كه محدثات سُدّه بسياراند چنانچه در مبحث اسباب ذكر ش
🥇 صغری
شراب. ، سریع النفوذ است
🥈کبری
هر سریع النفوذی ، خوردنش بعد از غذا موجب میشود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد .
💡نتیجه
شراب ، خوردنش بعد از غذا موجب می شود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد .
✅ صغری
شراب ، خوردنش بعد از غذا موجب می شود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد .
✅ کبری
هر چیزی خوردنش بعد از غذا موجب شود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد ، خوردنش بعد غذا ایجاد سده کبدی می کند
🔹نتیجه
شراب ،خوردنش بعد غذا ایجاد سده کبدی می کند .
#سده_کبد
#شراب
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است : 🔹كثير: 🔹 باعث لاغرى عضو مىگردد؛ 🔹 به سبب تحليل ب
✅صغری
مالش بسیار سبب گرمای زیاد است
✅کبری
گرمای بسیار سبب تحلیل بسیار است
✅نتیجه
مالش بسیار سبب تحلیل بسیار است
✅صغری
مالش بسیار ، سبب تحلیل بسیار است .
✅کبری
هر چیزی سبب تحلیل بسیار باشد سبب لاغری است .
✅نتیجه
مالش بسیار ، سبب لاغری است .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و يكثر فيه أمراض الزكام
🔹 و يبتدئ الزكام مع اختلاف الهواء الخريفي،
🔹ثم يتبعه ذات الجنب و ذات الرئة و البحوحة و أوجاع الحلق،
🔹ثم يحدث وجع_الجنب نفسه و الظهر و آفات_العصب و الصداع_المزمن، بل السكتة و الصرع كل ذلك لإحتقان المواد البلغمية و تكثّرها.
1⃣ امراض زکام در زمستان بیشتر است .
2⃣ زکام در هوای پاییزی که اختلاف هوا رخ می دهد آغاز می شود .
3⃣ پس از زکام ، بیماری های ذات الجنب و ذات الریه و گرفتگی صدا و درد های حلق و گلو رخ می دهد .
سپس درد پهلو و درد پشت (کمر) و آفات عصب و سردرد مزمن و سکته و صرع رخ می دهد .
🔹 همه این بیماری ها بخاطر جمع شدن مواد بلغمی و زیاد شدن ان است .
✅ با زکام شروع میشود و سپس بیماری های دیگر پیش می آید .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
🔹و يكثر فيه أمراض الزكام 🔹 و يبتدئ الزكام مع اختلاف الهواء الخريفي، 🔹ثم يتبعه ذات الجنب و ذات الرئة
✅ صغری :
در زمستان ، مواد بلغمی در بدن جمع و زیاد می شود
✅ کبری :
هر گاه مواد بلغمی در بدن جمع و زیاد شود ، بیماری های ذات الجنب و ذات الریه و درد پهلو و درد پشت و صرع و سکته و سردرد مزمن ، پدید می آید
✅ نتیجه :
در زمستان بیماری های ذات الجنب و ذات الریه و درد پهلو و درد پشت و صرع و سکته و سردرد مزمن ، پدید می آید .
#بیماری_های_فصول_سرد
#بلغم
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
🔹و يكثر فيه أمراض الزكام 🔹 و يبتدئ الزكام مع اختلاف الهواء الخريفي، 🔹ثم يتبعه ذات الجنب و ذات الرئة
✅ صغری :
در پاییز در بعضی بدن ها اختلاف هوا (سرد و گرم شدن هوا ) رخ می دهد .
✅ کبری :
هر گاه که اختلاف هوا در بدنی رخ دهد احتمال پیدا شدن زکام زیاد می شود .
✅ نتیجه :
در پاییز ، در بعضی بدن ها، احتمال پیدا شدن زکام زیاد می شود .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و بهترين #حمام ها آن است كه #قديم البناء باشد يعنى تازه نساخته باشند كه رايحه و بوى آهك و ابخره رديه از او استشمام شود زيرا كه بخار آهك و ابخره رديه مضر قلب و روح و مزيد حدّت و خشكى هواى حمام است.
و ديگر آنكه #وسيع الفضاء باشد كه نفس هاى مردم و بخار آبى كه متصاعد مىگردند محتبس و محتقن نشوند كه موجب #وحشت روح و عدم #انبساط نفس گردند.
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 145
📚نويسنده: گيلانى، محمد كاظم
⏰تاريخ وفات مؤلف: 1325 ه. ق
✅صغری :
اگر حمام فضایش وسیع نباشد نفس های مردم و بخار اب در ان حمام جمع می گردد .
✅کبری :
اگر نفس های مردم و بخار اب در مکانی جمع گردد برای اهل ان محل موجب وحشت روح و منبسط نشدن روح می گردد
✅ نتیجه :
اگر حمام فضایش وسیع نباشد برای اهل ان محل موجب وحشت روح و منبسط نشدن روح می گردد .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
فصل ششم از سته ضروريه در تدبير استفراغ و احتباس است
بدان كه در بدن بعضى از چيزها است كه اخراج و دفع آن ضرور است
و همچنين بعضى از چيزها است كه حبس و نگاه داشتن آن ضرور است براى ابقاء صحت بدن.
اما ضرورت استفراغ اين است كه هر غذائى كه وارد معده مىشود و در هضمى از چهار هضم از او فضلهاى مىماند كه اگر دفع و اخراج نشود و در بدن بماند و حرارت در آن تصرف نمايد و #متعفن و #فاسد سازد و فساد آن #سرايت به #غذاى جديد لاحق بدان نمايد و فاسد سازد به هرچه برخورد و منجر به #هلاكت شود.
✅پس واجب است كه استفراغ و اخراج نمايند آن را از بدن به هر نحو كه لايق و سزاوار دانند .
#اخراج_فضولات_چهار_هضم
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 143
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است
🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است
🔹پس محتاج است به سوى چيزى كه #بدل ما يتحلل آن شود
✅ و استعمال غذا بر سبيل دوام و #استمرار ممكن نيست پس محتاج به #احتباس است تا غذا قدرى در معده قرار گيرد و طبيعت در آن تصرف نموده آن را هضم و نضج نمايد و لطيف صاف آن را به اعضاء فرستد و كثيف غليظ آن را دفع نمايد تا معده و كبد و عروق خالى گردند از براى ورود غذاى جديد
✅و ديگر آنكه غذا بدون استحالاتى چند، شبيه به مغتذى نمىگردد پس بالضروره محتاج به امساك د ر زمان طويلى است براى اتمام انهضامات و انضاجات و استحالات .
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 144
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بدان كه بر حافظ صحت واجب است كه رعايت طبيعت نموده اگر #احتباس عارض او شود بايد كه متوجه رفع آن گردد به #تليين و يا به #اسهال تا آنكه مجتمع نشود كه باعث امراض از قبيل#قولنج و #سدّه و غيرها از امراض #عفونى گردند
✅ مثل #شورباى چربى كه #چغندر بسيار و #اسفناج داشته باشد يا به #آش ليمو يا #لبّ حب القرطم به سبب جلاء و تقطيع بلاغم غليظه و #تعديل قوام صفراء رقيق و يا #انجير مركب با مغز كافشه به مقدار يك گردكان بخورند كه ملين خوبى است به خصوص براى مزاج پيران.
اگر تليين از اينها حاصل نشد به تمر گجراتى و هندى و گلقند، تليين نمايند و اگر به اين تدابير هم لينتى در طبع حاصل نشود #حقنههاى نرم و فتايل به كار برند
🔹و اگر لينت طبع به افراط عارض شود به چيزهاى حابس مثل آش سماق و زرشك و غوره و انار دانه و يا به ادويه قابضه حابسه از جوارشات و حبوب و سفوف و معاجين و غير اينها حبس نمايند و از روغن و چربى اجتناب نمايند.
#حفظ الصحة ناصرى، ص 144
#رفع_یبوست
#رفع_اسهال
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است 🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است 🔹پس محتاج است
✅فضولات دو هضم ديگر (يعنى سوم و چهارم) از راههاى گوناگون از بدن
پاكسازى مىگردد.
1. به صورت #تحليل_نامرئى از بدن؛
2. از راه #عرق كردن؛
3. به شكل #چرك از منافذ پيدا، مانند: سوراخ بينى و گوش و از منافذ ناپيدا، مانند: #روزنههاى سطح پوست؛
4. از راههاى #غير عادى، مانند: ورمهاى (و دملهاى) باز شده؛
5. از راه رشد #زايدههاى بدن، مانند: مو و ناخن.
#قانون در طب (ترجمه)، ص: 358
📚محقق / مصحح: مسعودى، على رضا و با مقدمه سيد حسين حجازى
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و حكما گفتهاند اگر پدر و مادر در طلب #فرزند در حال جدا شدن آب #صورت شخصى كه ايشان را آرزو بود كه فرزندى ايشان بدو ماند در وهم آيند و از وى انديشند #ممكن بود كه فرزند به #چهره يا به خوبى بدان شخص ماند
#ذخيره خوارزمشاهى، ج2، ص: 922
پوشيده نماند كه به تجربه رسيده كه وقت #مجامعت خاصه عند #انزال هر گونه شكل حسن و ياد قبيح منظور باشد به تعمق نظر در اكثر فرزند كه از آن منى متكوّن گردد مشابه به همان شكل مىباشد در حسن و قبح، نه در نوعيّت، زيرا كه تصور نفسى در تغيّر نوع تصرف نمىتواند كرد كما لا يخفى.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 177
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است 🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است 🔹پس محتاج است
❇️ و# فضله_هضم_چهارم كه در اعضا حاصل است؛
🔹بعضى به #تحليل رود به طريق #بخار.
🔹و بعضى به #عرق و #چرك از راه مسام تن برآيد.
🔹و بعضى #مائيتى بود كه از خون جدا گشته به رجوع قهرى به عروق جگر بازآيد و از آنجا هم به كليه منجذب گردد و به مثانه رود و بول شود.
🔹و بعضى از منفذ #گوش و #بينى به #چرك و مخاط بيالايد.
🔹و بعضى غذاى #ناخن و #موى گردد.
🔹و بعضى ماده #منى گردد و قبول طبخى نيكو كند و به اوعيه آن منجذب گردد.
🔹و بعضى #شير شود و به راه پستان به بالا آيد.
🔹و بعضى #حيض شود و از راه رحم مندفع گردد.
🔹و بعضى در اعضا محتبس شود و به #آماس ظاهر گردد.
#خلاصة التجارب (طبع جديد)، ص: 42
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است 🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است 🔹پس محتاج است
✅[وجه اضطرار و احتياج به استفراغ]
🔹وجه اضطرار و احتياج به استفراغ از آن جهت ست كه بقاى بدن بدون غذا محال است و وجود غذائى كه همه آن مستحيل به جوهر عضو شود نيز محال، در هر هضم فضله باقى مىماند بالضرور، 🔹پس اگر فضله مذكور در بدن بماند و برنيايد، البته فاسد مىشود
🔹و غذاى جديد را كه به آن لاحق گردد فاسد مىگرداند
🔹و به هلاكت مىانجامد، پس افتقار به استفراغ ثابت باشد.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 172
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅و #لواطت با آنكه در شرع منهى است در حكمت نيز مضر گفتهاند و
بتجربه دريافتهاند هر كه با زوجه يا جاريه خود لواطت كند خاصه در هنگام حمل اغلب است كه فرزند او به #علة_المشائخ مبتلا گردد.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 172
✅ فصل دهم : در #ابنه (علة المشايخ ) ؛ يعنى مرضى كه فرد، به سبب خارش #مقعدش طالب نزديكى كردن با او در #مقعدش مىشود .
🔹 مرضى است كه جماع كنانيدن در دبر آرزو شود و بدون ادخال چيزى در دبر او تسكين نيابد
و اين از چند وجه افتد:
🔹يكى آنكه شخصى از صغر سن به مصاحبت حيزان [يعنى بد چشمها] و نامردان، مبتلاى اين فعل ناشايسته گردد و عادتى شود.
🔹دوم، آنكه گاه باشد كه در بعضى مردم مزاج انوثى غالب آيد و بدان سبب آلات تناسل ميل به باطن نمايند چنانچه آلات اناث غاير است و هرگاه منى بسيار شود يا گرم گردد، در ناحيه معاء مستقيم دغدغه پديد آيد جهت نزديكى او با آلات منى [كه] «مايلة فى البطن» [هستند]. و جهت احتكاك، ادخال چيزى در او طبع بخواهد و از آنكه معاى مستقيم [در] مجاور آلات مايله است، از احتكاك او، در آلات [منى] نيز سكون روى نمايد و آدمى از اين فعل تا ابقاى اثر برآسايد. و دليل بر ميلان آلات به بطون آن است كه مأبون مذكور، [يعنى بيمار مبتلا به ابنه]، به غايت صغير القضيب و الخصيتين مىباشد.
🔹سوّم، آنكه در معاى مستقيم خارش عظيم افتد به سبب حصول خلطى در او. و اين خلط، بيشتر بلغم شور باشد.
🔹 تنبيه : جماع با زن در مقعد او، سبب ابتلاى فرزند به اين مرض مىشود.
#طب أكبرى، مقدماتج1، ص: 70
#آداب_ازدواج
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅و #لواطت با آنكه در شرع منهى است در حكمت نيز مضر گفتهاند و بتجربه دريافتهاند هر كه با زوجه يا جا
✅ علاج :
🔹آنچه بر سبيل عادت و غلبه مزاج #انوثيت باشد، به ضرب( زدن) و حبس و #استهانت و #محاكمات و #مخاصمات از آن فعل بازدارند و به انواع #غموم و #هموم و #افكار مبتلا سازند تا باشد كه از اين كار بازماند.
🔹و آنچه به سبب حصول ماده در #معاء و #خارش او پديد آيد و اين از ب#لغم شور بيشتر افتد، بايد كه در تنقيه ماده موجبه كوشند و به چيزهايى كه حكّه و خارش فرو نشاند چون #روغن_بنفشه و #لعابهاى_موافقه و جز آن #حقنه كنند.
🔹و اين قسم، #پيران را بيشتر افتد جهت غلبه #رطوبت_غريبه و زودتر علاج پذيرد؛
به خلاف قسم اوّل كه به نادر دور شود.
#طب أكبرى، مقدماتج1، ص: 70
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
فائده
محمد بن زكريا مىگويد :
هرگاه كه آب مرد بر آب زن غالب آيد فرزند نرينه زايد
🔹و اگر امر بالعكس باشد مادينه برايد
🔹پس اگر چنين اتفاق افتد كه آب مرد بر آب زن سخت غالب شود فرزند نرينه كه در نرينگى و مردانگى كامل و تام باشد تولد گردد و در صورت عكس فرزند مادينه كه بتمامى اوصاف زنان آراسته و بهمگى اخلاق ايشان پيراسته باشد متكون شود
🔹 و اگر بحسب اتفاق آب مرد اندك قويتر بود مولود نرينه بچندان مردانگى نباشد و در عكس اين مولود مادينه از اكثر اوصاف زنان معرى و به بيشتر اخلاق مردان محلى باشد ازينجاست كه از بعضى زنان كارهاى مردانه بمنصه ظهور مىرسند و بعضى ازين ها باشند كه موى رو برارند و بعضى را اصلا حيض نيايد يا كمتر آيد و بعضى مردان كارهاى زنانوار مىكنند و سخنان زنانه ازينها سر زد مىشوند 🔹و گاه باشد كه قوت آب مرد و زن برابر باشد و فرزند خنثى متولد شود و اين شخصى باشد كه بحليه آلات مرد و زن محلى باشد و باشد كه فرزند نرينه كه صغر القضيب و الانثين باشد و اوعيه منى آن ميل بباطن دارند پيدا گردد انتهى
🔹 و گاه باشد كه بنا بر وفور آب مرد و زن و تساوى قوت و استعداد رحم فرزند نرينه و مادينه توامان بمنصه ظهور رسيده باشد .
#پسرانی_که_شبیه_دختر_هستند
#دخترانی_که_شبیه_پسر_هستند
#پسرانی_که_عادات_شبیه_دختران_دارند
#دخترانی_که_حیض_ندارند
#فصول الأعراض (شرح كتاب حدود الأمراض حكيم ارزانى)، ص: 15
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 القسم السادس في الأحداث النفسانية
قسم ششم از سته ضرورى ثابت است در عوارض نفسانى
و اين ها #كيفياتاند كه #عارض مىشوند نفس را به تبع #انفعالات كه حادث مىگردند ب
نا بر آن كه مرتسم شود در بعض قواى وى كه فلان شى ملايم و نافع است مر نفس را يا منافر و منافى و مضرّ است
🔹پس طلب كند آن را كه ملايم است و بگريزد زانچه منافر است
🔹و اين عوارض را #حركات_نفسانى نيز گويند
🔹و اطلاق و اضافت حركت بر نفس #تجوّز(مجازگویی) است،
🔹 زيرا كه مراد به حركت نفس حركت قواى وى است و قوى نيز بنفسها حركت نمىكند، بلكه به واسطه ارواح كه حامل قوى است متحرك مىگردند و توجه نمىكند نفس به تحريك ارواح به هيچ جهت، مگر آنگاه كه باشد با وى چيزى كه بكشد و روان سازد آن را و آنچه بدين كار آيد #خون_رقيق صاف است، از اينجا است كه به هر سو روح حركت مىكند خون نيز متحرك مىشود و حُمْرت وجه در غضب و فرح و صُفْرت آن وقت فزع و خجالت مؤيّد اين قول است.
✅ و اقسام اعراض نفسانى شش است: غضب و فرح و فزع و غم و همّ و خجل، معنى هر يك گفته آيد.
🔹 و جميع عوارض نفسانى را حركت روح لازم است، خواه به #استصحاب باشد خواه به #استتباع.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 173
#حرکت_قوای_نفسانی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ [وجه نياز به حركت نفسانى]
❇️و #وجه اضطرار به سوى حركت نفسانى ، در امور معيشت ضروريه و ضروريّات بدنى امور نفسانى است كه تحصيل ضروريات بدن وابسته بدان است، زيرا كه باعث بر تحصيل ضروريات بدنى امور نفسانى است.
❇️و ايضا هر گاه ثابت شده كه حركات بدنى از جمله ضروريات است چنانچه گذشت و وجود اين حركات موقوف است بر عوارض نفسانى كه مستلزماند حركت روح را، مثل #شهوت و #غضب، پس اينها ضرورى باشند لكونها موقوفاً عليها وجود الضروري .
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)، ص: 174
🔹 اگر حرکات نفسانیه نباشند امور معیشت و زندگی مردم مختل می شود
🔹کسی به دنبال غذا و اب و ازدواج و سایر موارد نیاز زندگی نمی رود
🔹کسی از امور ضرر دار اجتناب نمی کند
🔹اگر کسی حرکت بدنیه می کند این نیز تابع حرکات نفسانی و شوق و اراده و انگیزه می باشد
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
❇️[وجه نياز به #سكون_نفسانى]
❇️و وجه اضطرار به سوى سكون نفسانى بنا بر آن است كه #روح_لطيف_حار سهل التحلّل است اگر دايم متحرك باشد بتمامه تحليل مىيابد،
🔹پس حاجت به سكون نيز ضرورى باشد تا روح آن قدر كه از حركت خرج شده ديگر پيدا آيد.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ انتباه [در مضرت #افراط حركت روح]
مبرهن شد كه حركت روح يا به طرف خارج مىشود يا به طرف داخل، بالا گذشت كه حركت خون نيز لازمه آن است،
🔹پس هر سو كه روح متحرك مىشود حرارت بدان سو وارد مىگردد و به طرف مخالف برودت لنقصان الدم و الروح و الحار الغريزي عنه بالجمله افراط حركت روح به داخل باشد يا به خارج قاتل است،
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[وجه هلاكت آدمى از حركت روح به خارج]
اما وجه هلاكت از حركت روح به خارج آن است كه هر گاه اكثر روح برون ميل نمايد و قدرى اندك درون بماند آن به اندك نيز براى ضرورت خلأ كه در باطن حاصل شده متخلّل مىگردد و منبسط نمىشود تا امتلا كند و بدين سبب قوت روح به ضعف مىگرايد و به تدبير باطن كفايت نمىيابد و بالضرور باطن سرد مىشود و آنچه به خارج ميل كرده بود بنا بر امتداد مزاج نيز تحليل مىيابد و چون از باطن بدو منقطع شده لا محاله به ظاهر هم برودت طارى مىشود و حادث مىگردد غشى و موت، چنانچه در فرح مُفرِط و غضب مُفرِط مشهود است،
ليكن موت در فرح بيشتر واقع مىشود نسبت به غضب مُفرِط و لِمّش آن است كه در غضب حركت روح نمىشود مگر با غليان خون دل و با حصول قوت به طلب انتقام، زيرا كه طلب انتقام با ضعف قوت صورت نهبندد و چون چنين باشد مستعد است كه غضب به غشى انجامد فضلًا عن الموت و إنما يقع نادرا.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[وجه هلاكت آدمى از حركت روح به باطن]
و وجه #هلاكت از حركت روح به باطن آن است كه چون روح و خون به باطن مىگرايند به افراط #احتناق در مجارى مىافتد بنا بر #شدت اجتماع و انحصار روح و خون و بالضرور #حرارت غريزى #منطفى مىگردد و #باطن سرد مىشود و #ظاهر نيز سرد مىگردد لانصراف الروح و الدم عنه.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 [مضرت افراط در حركت و سكون نفسى]
🔹پوشيده نماند همچنان كه #افراط حركت نفسى ضرر مىرساند #افراط_سكون_نفسى نيز ضرر مىدهد بنا بر #احداث برودت در بدن و #بلادت در ذهن، زيرا كه موجب سخونت و ذكا حركت و حرارت و لطافت روح است، لهذا صاحب خون غليظ شديد البلادة مىباشد.
بالجمله هر امرى كه حكيم مطلق مودع نموده آلاف حكمت در وى متضمّن شده از اين قبيل است كه مذكور مىشود.
#مفرح_القلوب_(شرح_قانونچه)،
🔹صغری :
افراط سکون نفسانی موجوب احداث برودت در بدن است
🔹کبری :
هر چیزی موجب برودت در بدن باشد مئوجب بلادت ذهن است
🔹نتیجه :
افراط سکون نفسانی مئوجب بلادت ذهن است
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بدانند كه نزد محققان به اثبات رسيده كه گاهى #منفعل مىگردد بدن از هيئات نفسانيه كه غير غضب و فرح و حزن و فزع و همّ و خجل است و نظير آن هيئات مؤثره #تصورات_نفسانى كه آثاره امور طبيعيه مىنمايد
و اين مقدمهاى است كه #فلاسفه امكان #خوارق_عادات بر آن منتفى ساختهاند
و مىگويند كه: #تصورات_وهميّه گاه باشد كه سبب #حدوث_حادث مىگردد و شك نيست در صدق مذكور لهذا #شيخ در قانون نوشته : و أما الذين لهم غوصٌ في المعرفة فلا ينكرونها إنكار ما لا يجوز وجوده.
و قرشى در اين باب حكايتها آورده چه از واقعات خويش و چه از واردات ديگران و ما برخى از آن مرقوم نمائيم تا بر مخالفان حجت باشد.
✅پوشيده نماند كه به تجربه رسيده كه وقت مجامعت خاصه عند #انزال هر گونه شكل حسن و ياد قبيح منظور باشد به تعمق نظر در اكثر فرزند كه از آن منى متكوّن گردد مشابه به همان شكل مىباشد در حسن و قبح، نه در نوعيّت، زيرا كه تصور نفسى در تغيّر نوع تصرف نمىتواند كرد كما لا يخفى.
#صورت_بچه_شبیه_به_کیست؟
#تاثیر_توهمات_در_احداث_حادث
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 177
🔹و كذلك مشهود است كه كسى چون چيزى حامض خورد آب در دهان بيننده پيدا مىشود و دندانش كُند مى گردند.
🔹و هم چنان كسى را كه رََمد باشد و ديگر بيشتر در وى نظر كند چشمش نيز به درد مى آيد در اكثر.
🔹و به دستور كسى را كه غلبه خون باشد و به جانب سر متوجه بود از ديدن چيزهاى سرخ زود ثوران مى كند لهذا مرعوفين.(خون دماغ) را منع كرده اند از نگريستن بر اشياى سرخ.
و اين جمله از تصورات نفسانى است.
🔹و از همين قبيل است #تبدل_مزاج به سبب تصور #مخوِّفات(ترساننده ها) و #مفرِّحات( خوشحال کننده ها)
و مثالى كه در وى احتمال شك نباشد و تغيّر عظيم دفعةً پديد آيد حال #عشّاق است كه از ظلم و جفاى معشوق به درجه #سقوط انجاميده باشد و مُشرف به #هلاكت گردانيده چون ناگهان رؤيت وى دست دهد دفعةً عود به صلاح نمايد و استقامت در مزاج پديد آيد.
🔹و از اين جمله است كه كسى #تصور_صحت كند يا #تصور_مرض، حتى كه اين تصور مستكمل شود، پس البته بر طبق آن صحت يا مرض حقيقى عارض گردد و قصه اطفال و ملا در مثنوى مولوى خوانده باشى.
🔹از اين جمله است كه مشى(راه رفتن) بر موضع ضيق عالى مؤدى به سقوط مىشود كسى را كه سقوط متصور باشد و گرنه معتادين بر ريسمان كه در هوا بندند مشى مى كنند چنانچه در بازيگران مرئى است.
✅بالجمله تأثير امور نفسى متيقن و متحقق است و تصورات را در احداث حوادث دخل تمام، غايت آن كه حسب محل و مقام صدور آثار متفاوت الدرجات مىباشد كما هو الظاهر عند الهمام.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 177
#تاثیر_تصورات
#تاثیر_توهمات_در_بدن
#تصور_مرض_مرض_میاورد
#تصور_سلامتی_سلامتی_میاورد
#تصور_سقوط_از_بلندی_موجب_سقوط_است
#دیدن_کسی_که_درد_چشم_دارد_موجب_چشم_درد_است
#دیدن_اب_ترش_دندان_ها_را_کُند_میکند
#تصور_امور_فرحناک_موجب_تبدیل_مزاج_است
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
🔹و كذلك مشهود است كه كسى چون چيزى حامض خورد آب در دهان بيننده پيدا مىشود و دندانش كُند مى گردند. 🔹
و از تصور چيزى كه بصورتى و هيئتى باشد اگر شخص #مجامع آن را تصور كند صورت #مولود بآن شكل برآيد
چنانكه زنى #مار زائيد از آنكه در وقت مجامعت او را صورت مار در نظر بوده است
و از مار مىترسيده بود و از ان بچه مىكشيد و اگر همچنين مجامع نظر در چيزى كند طفل را صورت بآن چيز مناسب باشد چنانكه اگر به #نرگس نگاه كنند چشم آن فرزند نيكو شود و اگر به #فرج زن كنند چشم آن فرزند #اعمى و برين قياس كن احوال اعراض نفسانى را-
#كليات قانون ابن سينا (ترجمه)، متنج1، ص: 115
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و نيز سبب آن است كه هر يك از بدن و نفس، منفعل مىگردند از احوالى كه عارض ديگرى مىگردد: امّا انفعال نفس از بدن، آن است كه هر گاه غلبه نمايد #سوداء در بدن، حادث مىگردد در نفس خوف و توحّش و فكر فاسد و چون غلبه نمايد خون، حادث مىگردد سرور و فرح و انبساط و بر اين قياس [است] غلبه صفراء و بلغم كه به مناسبات آن هر دو متأثر مىگردد.
#تاثیر_بدن_بر_نفس
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و امّا انفعال بدن از نفس، آن است كه چون عارض گردد خوف مفرطى، استحاله مىيابد به
مزاج سوداوى يك دفعه. و چون عارض گردد #عشق مفرطى، حادث مىگردد از آن جفاف مفرط و غلبه سودا؛ پس عَود مىنمايد مزاج به سوى صلاح به يك دفعه به وصال معشوق خود. و امثله اين بسيار است و علت اصل اين، همان كمال توجّه نفس عاشق به سوى معشوق و معشوق به سوى عاشق و اتّحاد و تقويت هر دو با هم ذكر يافت.
#خلاصة الحكمة، ج2، ص: 301
#تاثیر_نفس_بر_بدن
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
خوارق عادات و #معجزات انبياء و اولياء- عليهم السّلام- همه به سبب #توجّه نفس كامله قدسيه قويه اوشان است در #نفوس ضعيفه و تصرّف در صوَر كونيه و هر چند قوّت نفس شخص و اقتدار او در اكوان زياده و اكمل و اشمل باشد، انبساط و ظهور معجزات و خوارق عاداتِ او نيز اشمل و ابسط خواهد بود؛ چنان چه خلقى را به طوفان غرق نمودن حضرت نوح و غرق نمودن فرعون و لشكر او را در رود نيل حضرت موسى- عليه السلام- و ابرء أكمَه و ابرَص و احياء موتى از حضرت عيسى- عليه السّلام- و شقّ قمر و ردَّ شمس از جناب مقدّس نبوى و جناب مقدّس علوى- صلوات اللّه و سلامه عليهما اجمعين- و غير اينها از معجزات بسيار و شفاى اكثر عليلان به توجّه به ارواح مقدّسه و مَشاهِد مطهّره- خصوص در آن اماكن مشرّفه- بيش تر از آن است كه در بيان آيد.
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
[فايده جليله]: از معالجات جيده مشتركة النفع در اكثر امراض، فرح و سرور به لقاى محبوب و امر مرغوب است و ملازمت شخصى كه مريض حيا مىنمايد از او و از كمال اظهار مرض خود و ظهور آثار آن نزد او و شخصى كه محبت و انس بسيار به حضور او دارد تا به حدى كه بسا است مريض صاحبِ فراشِ عارى از قوت رفتار، به مجرد ديدن محبوب و معشوق خود تقويتى و قدرتى در خود مىيابد كه به استقبال او ميرود و آن را آورده نزد خود مىنشاند و مادام كه او نشسته با او تكلم مىنمايد، او به كمال شوق استماع مىنمايد و نشسته مىباشد و آه و ناله نمىكند و درد و وجع و #ضعف و #اضطراب را فراموش مىنمايد هر چند كه مريض قريب به موت باشد.
و هر چند محبوب و #معشوق او عزيز و بزرگ تر و محترمتر و #محبّت و #عشق اين زياده باشد، حالت تقويت و افاقه زياده مىباشد؛ به سبب كمال توجّه طبيعت و نفس و روحِ اين به او و اتّصال بر او و حصول تقويت از او؛
🔹مانند شخص ضعيف مضطرّى و خايف از عدوّى كه پناه به شخص قوى برد و دخيل آن گردد كه دست عدوى او به او نرسد چگونه او را آرام و اطمينان حاصل مىگردد هم چنين اين مريض. و امثله آن بسيار است:
🔹از آن جمله «#قرشى» حكايت نموده كه ديدم شخصى #مرض بسيار قوى داشت از امراض #حادّه و به حدّى رسيده بود به سبب ضعف كه قادر بر قيام و قعود نبود،
🔹پس هنگامى كه حاضر شد معشوق او، مفارقت نمود مرض او در ساعت و تقويت يافت و بر آمد از براى قضاى حوايج او در آن ساعت.
#خلاصة الحكمة، ج2، ص: 300
https://eitaa.com/ghanoonfeteb