eitaa logo
طب و منطق
307 دنبال‌کننده
21 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹: اصل در آن تحريك واو است. صاحب قاموس گفته: «فعلًا (به ضم فاء و سكون عين نيامده مگر قوباء و خشاء و اصلهما قُوَباء و خُشاء است) . و آن و درشتى است كه در ظاهر پوست بدن به هم مى‏رسد با بسيار و از آن، دائم جدا مى‏گردد تا صحت يابد و در ابتدا دانه اندك صلبى پيدا مى‏شود و يا داغى و خارش بسيار مى‏كند و بعد خارش بسيار اندك آب لزجى از آن تراوش مى‏كند، روز به روز منتشر و زياده مى‏گردد و از امراض است و دو نوع مى‏باشد: سرخ و سياه.» سرخ آن نازك‏تر و خارش آن كمتر و سياه آن ضخيم‏تر و خارش آن بيشتر و مادّه سرخ، خون فاسد رقيق مائى بورقى است و ماده سياه، سودايى غير طبيعى فاسد ردى؛ خواه از خون سوخته باشد و خواه از صفراى سوخته و خواه از سوداى سوخته كه به طرف جلد ريزد و گاه در عمق بدن به هم مى‏رسد و به دستور، خارش بسيار مى‏كند و از آن پوست جدا مى‏گردد و روز به روز منتشر مى‏شود و بسيار آن خصوصاً سياه ضخيم. و آنچه از آن رطوبت صديدى لزج عفن لذاع تراوش نمايد و زود منتشر و اطراف خود را متقرح و فاسد سازد، بسيار ردى و و بدان است. و قوباى منتشر را بر برص اسود اطلاق مى‏نمايند، و گاه قوبا در دماغ ظاهر مى‏شود. و علامت و سبب آن قريب به علامت و سبب حمره دماغ است و لازم آن، حكّه دماغ. 📚 الحكمة، ج‏3، ص: 75 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و تقشر جلد: يعنى و پوست و جدا شدن ‏هاى باريك از جلد. 📚 الحكمة، ج‏3، ص: 74 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
منظور حقير اين است كه پاره ‏اى و در بدن ظهور و بروز مى‏نمايد كه آن علايم مخبر به امراض چندى هستند كه بعد از اين خواهد آمد. 🔹همين‏كه آن علامت را در خود ديدند البته عالم عامل نمايند و در فكر معالجه آن شوند تا مبتلا بدان امراض نشوند. 🔹اگر در حفظ الصحه اهمال و اغفال نمودند در اين باب مساهله نكنند تا به امراض صعبه گرفتار نشوند. و به نظر آمدن و و مانند آن در چشم، هرگاه سبب آن بخار معده نباشد دليل آن است كه آب در چشم به هم خواهد رسيد. دائمى، منذر به است. 🔹و و دوار، منذر به صرع و سكته است. 🔹كثرت جميع بدن، منذر به است و يا استرخاء. 🔹 و بى‏حسى بدن، اغلب منذر به است. 🔹 و جستن رو هميشه دليل بر آن است كه به هم خواهد رسيد. 🔹كثرت و بدون سبب، دليل آن است كه به هم خواهد رسيد. 🔹بسيارى ‏ها و بدن و زيادتى و نفس دليل بر آن است كه به هم خواهد رسيد. 🔹 صورت به انضمام آمدن از چشم و تنفر از روشنى و صدا با سرخى صورت و چشم، منذر به است. 🔹 وجه و انتفاخ آن و گرفتگى آواز و بودن رنگ مايل به كمودت و دوام آن، دلالت مى‏كند كه خواهد به هم رسيد. 🔹 صورت و زير چشم دليل است. 🔹 اشتها و ناخوش آمدن از طعام، دليل آن است كه خواهد شد. 🔹ساقط شدن اشتهاى طعام با «2» قى و نفخ و وجع اطراف منذر به قولنج است. 🔹حرقت و سوزش دائمى در بول، دليل آن است كه قرحه در مثانه يا در قضيب به هم خواهد رسيد. 🔹براز سفيد بى‏رنگ، منذر به يرقان است. 🔹 بسيار، منذر بهق اسود است و بهق ابيض، منذر به برص ابيض است. 🔹خارش مقعده هنگامى كه از ديدان صغار نباشد، منذر بواسير است. 🔹خروج دماميل و سلعه ، منذر به دبيله است. 🔹 ( کشیدن اعضا ) خصوصا عقب خواب، دلالت بر مجتمعه در عضلات مى‏نمايد. 🔹كثرت ( خمیازه ) صحيح المزاج ، بدون سبب، منذر به دماغيه است و گاهى به سبب برد و تكاثف و قلت تحليل و بيدار شدن از خواب، قبل از استيفاء خواب، تمطّى و تثاؤب مى‏باشد. 🔹و شدن هر دو پستان در زن آبستن، دليل آن باشد كه 🔹و اگر زن به دو بچه يكى پسر و يكى دختر آبستن باشد و پستان راست او لاغر شود، دليل آن باشد كه پسر خواهد افتاد و اگر پستان چپ لاغر شود، دليل آن باشد كه دختر خواهد افتاد. 🔹و بسته شدن خون در پستان زن، دليل آن باشد كه به هم خواهد رسيد. 🔹هرگاه شود زن آبستن، دليل آن باشد كه در چشم او به هم خواهد رسيد يا در او. 🔹 گشتن زن حامله در اوقات مقرره حيض، منذر به است. 🔹و هرگاه از پستان زن آبستن روان شود دليل آن باشد كه را در شكم ضعفى عارض شده است و بيمار است. ✅و از اين قبيل علامات و منذرات در بدن زياد مى‏باشد كه اشعار و اخبار مى‏نمايند به امراض و حقير اين چند قسم را كه اغلب اتفاق مى‏افتد بيان نمود و لكن هيچ امرى بى‏قاعده صورت نمى‏بندد. مجملا تغيير هر چيزى از عادت مقرره خود، از شهوت يا براز يا نوم يا بول يا عرق يا خارش بدن و يا تغيير ذائقه، بسيار گردد و يا كم و همچنين هر تغييرى از عادات طبيعى، دليل آن است كه مريض خواهد شد و همچنين عادات غير طبيعى . 🔹 اين است مختصرى از منذرات و علامات كه برخى از آنها ذكر شد. 📚 الصحة ناصرى، ص: 275 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و آن علامتها آن است كه هرگاه به هم رسد در بدن و و در اعضاء و خميازه بسيار و غلبه و سر و فكر و در حواس و اشتها و دهان و علاوه ديده شود در خواب، چيزهاى سرخ و چيزهاى سنگين كه بر او حمل كرده باشند، دلالت مى‏كند اين علايم بر زيادتى خون در بدن و بر اينكه به هم خواهد رسيد مرضهاى دموى مثل مطبقه و ماشرا و خناق و رعاف و نفث الدم و درد چشم و حصبه و آبله. بايد از كردن غفلت نكنند. ✅و هرگاه به هم رسد در رنگ و و دهان و فم معده و و ب#ى‏تابى و و دهان و هم زرد باشد و ديده شود در خواب، چيزهاى زرد و يا آتشهاى افروخته، دلالت مى‏كند اينها بر زيادتى در بدن و بر اينكه به هم خواهد رسيد بعد از اين، مرضهاى صفراوى مثل غب و و و ساير امراض صفراوى. بايد كه تنقيه نمايند به استفراغ خلط صفراوى و اهمال نورزند. ✅و هرگاه به هم رسد تيرگى در رنگ و ترشى دهان و كمى خواب و بسيارى در فكر و ‏خلقى و ‏رويى و در فم معده و رقت قاروره و ديدن هولناك و ديدن چيزهاى سياه و تاريك در خواب، دلالت مى‏كند اينها بر زيادتى خلط در بدن و بر اينكه به هم خواهد رسيد بعد از اين، مرضهاى سوداوى مثل ربع و و سياه و و و درد سپرز و و و صلبه. بايد بعد از نضج كامل به استفراغ خلط سودا بكوشند. ✅و هرگاه به هم رسد در بدن و در فكر و شدن آب از دهان و خواب و سنگينى در سر و كمى در اشتها و ديرى و در رنگ و ديدن در خواب، نهرها و برفها و باران ها و مرض - كه گويند- بسيار واقع شود دلالت مى‏كند اينها بر زيادتى بلغم و بر اينكه به هم خواهد رسيد بعد از اين، مرض هاى بلغمى از نوبه و لثقه و مواظبه و ورمهاى نرم و فالج و لقوه و صرع و سكته و ساير امراض بلغمى. بايد صاحب آن در استفراغ بلغم بكوشند و غافل نباشند. 🔹اعيا و كه در بدن پيدا شود و سبب آن معلوم نباشد دليل بر اين است كه خواهد شد. 🔹و دردسر يا شقيقه مدام، دليل آن است كه كورى به هم خواهد رسيد. الصحة ناصرى، ص: 275 📚📚📚آدرس_کانال https://eitaa.com/ghanoonfeteb
در روایتی دیگر آمده:  ✅«وسأله سماعة بن مهران عن الرجل يكون في عينيه الماء فينتزع الماء منها فيستلقي على ظهره الأيام الكثيرة أربعين يوما أو أقل أو أكثر فيمتنع من الصلاة إلا إيماء وهو على حاله؟ 🔹 فقال : لا بأس بذلك» ✅یعنی «سماعه بن مهران از امام صادق (ع) پرسید درباره شخصی که آب آورده و آب چشم را خارج می‌کند و باید به پشت بخوابد مدت چهل روز کمتر یا بیشتر، نمی‌تواند نماز بخواند مگر با اشاره و با همان حال، امام فرمودند اشکالی ندارد.» 📚📚📚آدرس_کانال https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅كسى در موقع فرزندى را در خيال خود تصور مى‏كند و شكلش را در نظر مجسم مى‏سازد فرزندى كه بعدا بدنيا مى‏آيد با تصور آن روز مرد انطباق دارد و رنگ فرزند مشابه همان درمى‏آيد كه مرد در هنگام انزال منى تصور كرده بود. ✅شايد كسانى باشند كه اين نظريه را نپسندند و روى برگردانند. چنين كسانى بدون شك اسرار عالم هستى را درك نكرده‏اند. 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 219 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ گفتار عمومى درباره معاينه ادرار 🔶 براى تشخيص بيمارى از طريق معاينه ادرار، قبل از هر چيز شرايط زير بايد رعايت شود: 🔹ادرار بايد نخستين ادرار بامدادى باشد كه در طول شب حاصل شده است و مدت زيادى در مثانه بوده است. 🔹شخصى كه ادرارش معاينه مى‏شود، بايد از شب قبل از تناول آب و خوراك خوددارى كرده باشد 🔹 و چيزى كه ادرار را رنگى مى‏كند فرونداده باشد. 🔹مثلا اگر كسى زعفران، يا چنبر (فلوس) مى‏خورد، رنگ ادرارش به زردى و سرخى؛ كسى كه ميل كرده باشد رنگ ادرارش به سرخى و كبودى مى‏زند. 🔹 خوردن «مر» ادرار را بسياهى و خوردن مشروب سكرآور بهر رنگى كه باشد آن را برنگ خود گرايش مى‏دهد. 🔹همچنين پوست صاحب ادرار نبايد بوسيله رنگى ملون شده باشد، 🔹مثلا رنگ حنا بر پوست ادرار را تغيير رنگ مى‏دهد شخص نبايد چيزهائى خورده باشد كه خلط بوجود مى‏آورند، 🔶 مانند غذاهائى كه صفرا و بلغم را بيرون مى‏دهند؛ 🔹و نيز نشايد حركات و رفتارى از وى سر بزند و يا حالات روانى بر او وارد شده باشد كه سبب دگرگونى ادرار مى‏گردند، مثلا ‏دار نباشد، شب بيدارى نكشد، از كار خسته نشده باشد، گرسنه نمانده باشد و خشم بر او چيره نشده باشد، زيرا همه اين حالات و كردارها رنگ ادرار را به زرد مايل به سرخى درمى‏آورند. جماع آب ادرار را چرب مى‏كند. قى و استفراغ رنگ و حالت ادرار را از وضع طبيعى خارج مى‏سازند. ادرار مورد معاينه نبايد زياد مانده باشد، 🔹از اين نظر گفته‏اند ادرار شش ساعته را نبايد معاينه كرد، زيرا علائمى كه مى‏توان از آن بدست آورد ضعيف و زبون مى‏شوند. 🔹رنگ ادرار در چنين وضعى تغيير مى‏يابد، آن از بين مى‏رود و تغيير مى‏يابد و يا بيشتر مى‏شود. 🔹ولى من مى‏گويم: ادرار مورد معاينه حتى نبايد يك ساعت مانده باشد. 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 313 📚📚📚آدرس کانال : https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بولى كه در آن چيزهائى شبيه نخ‏هاى درهم آمده وجود دارد، نشانه تعلق آن به ادرار بعد از است. و تو اين را از روى تجربه مى‏دانى! 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 331 📚📚📚آدرس کانال : https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ اگر زن شيردهنده كند مى‏جنبد و وى مى‏گندد 🔹و كم مى‏شود و ممكن است كه تغيير يابد 🔹و در اين حالت بهر دو بچه يعنى جنين خودش و بچه‏اى كه شير دايه مى‏خورد زيان فراوان مى‏رسد، چه بچه شيرخوار بجاى شير لطيف، شيرى مى‏خورد كه در آن غذاى جنين وجود دارد و چون شيرخوار غذاى او را مى‏خورد روزى جنين از مقدار كفايت وى كمتر مى‏شود و به جنين زيان مى‏رسد. 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 355 📚📚📚آدرس کانال : https://eitaa.com/ghanoonfeteb
اگر قبل از هر شير دادن يك قاشق به بچه بليسانند مطلوب است‏ 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 355 📚📚📚آدرس کانال : https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ اگر طفل در طلب پستان پافشارى كرد و بر سر شير بناى لج كردن گذاشت و بگريه افتاد، چاره آن است كه درهمى از مر و درهمى از پونه را كوبيد و بهم آميخت و پستان را بدان اندود. 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 356 📚📚📚آدرس کانال : https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بطور كلى مى‏گوئيم: براى بدن بچه براى اينكه با مزاجش هم‏آهنگ باشد لازم است. در كار تغذيه و براى نشو و نما كردن به رطوبت و در رشد و نموش به زياد و در حد اعتدال نيازمند است، 🔹گوئى اين دستور طبيعت است و طبيعت آن را واجب شمرده است. 📚📚📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏1، ص: 356 📚📚📚آدرس کانال : https://eitaa.com/ghanoonfeteb