eitaa logo
طب و منطق
308 دنبال‌کننده
21 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حكايت گويند شخصى در بن درختى خفته بود. مارى🐍 سر از درخت 🌴فرو كرد و سر خفته بگزيد. مرد🧔 بيدار شد. مردى👱‍♂ گفت مار سر تو بگزيد. آهى بكرد و جان بداد. آنك اول بود، چون بترسيد وى بگشود و در و تن برفت و بمرد. طبى انتزاعى (فارسى) (عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات)، ج‏2، ص: 617 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
و عنه: عن الحسن بن محمد، عن أحمد بن محمد السياري، عن عبد الرحمن بن أبي نجران، عن سليمان بن جعفر، عن شيخ مديني، عمن رواه، عن زرارة «۱»، عن أبي جعفر (عليه السلام)، أنه وفد إلى هشام بن عبد الملك فأبطأ عليه الإذن حتى اغتم، و كان له حاجب كبير «۲» لا يولد له، فدنا منه أبو جعفر (عليه السلام) فقال له: «هل لك أن توصلني إلى هشام و أعلمك دعاء يولد لك؟ » قال: نعم، فأوصله إلى هشام، و قضى له جميع حوائجه. قال: فلما فرغ قال له الحاجب: جعلت فداك، الدعاء الذي قلت لي؟ قال له: 👈«نعم قل في كل يوم إذا أصبحت و أمسيت: سبحان الله، سبعين مرة، و تستغفر عشر مرات، و تسبح تسع مرات، و تختم العاشرة بالاستغفار👉 ، يقول الله اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً» فقالها الحاجب فرزق ذرية طيبة كثيرة، و كان بعد ذلك يصل أبا جعفر و أبا عبد الله (عليهما السلام). فقال سليمان: ففعلتها و قد تزوجت ابنة عم لي، فأبطأ علي الولد منها، فعلمتها أهلي فرزقت ولدا، و زعمت المرأة أنها متى تشاء أن تحمل حملت إذا قالتها و علمتها غير واحد من الهاشميين ممن لم يكن يولد لهم، فولد لهم ولد كثير و الحمد لله. 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و عمده‏ترين اشيا در محافظت صحت دو چيز است: 1️⃣يكى 2️⃣دوم از تحليل زائد بر مجراى طبيعى. ✅و كمال اين دو امر ركن الصحة موقوف بر سته ضروريه است، ✅ پس طبيب را واجب است مراعات وى. (شرح قانونچه)، ص: 300 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و از آن كه از جمله اسباب سته، به غايت مشكل است و عدم رعايت در آن باعث فساد، مى‏گويد: أما ✅ اما غذا، پس واجب است او و چون حال ابدان در اين امر مختلف است تعديل نسبت به هر شخص باشد ✅ و آن است نه از مقدار خورد و نه از آن، همچنان كه زيادتى از مقدار باعث و و ديگر است در آن نيز موجب و مى‏گردد، مخصوص در مردم و . و به كه آمده آن است كه بعد تناول نكند و را نكشد و نيارد و در بعد استفراغ غذا طعم باز ندهد و در نفس نيفگند و كذلك ديگر امور ناطبيعه هيچ ننمايد و و نيفزايد. (شرح قانونچه)، ص: 300 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
و بدانند كه در تناول غذا نشايد كرد، بلكه چون بماند دست از آن بايد كشيد كه بعد ساعتى آن اشتها زائل مى‏شود. و لِم در اين آن است كه معده تا سراسر پر نمى‏شود پديد نمى‏آيد و چون حجم و لازمه طبخ است و غذاى مأكول بنا بر تخلخل معده را پر مى‏كند بقيه شهوت زود زوال مى‏گيرد و هضم بى‏آفت مى‏پذيرد. و اگر معده را حسب تقاضاى مأكول بنا بر جوع پر كند ظاهر است كه عند هضم فضاى او گنجايش نخواهد كرد كه تخلخل غذا را دهد و بدان سبب تمدد و تخمه و امثال آن خواهد آورد. و آنچه تعلق به مقدار غذا دارد همين قدر است و رعايت و ترتيب جز آن كه نيز واجب المراعات است بيشتر گفته‏ شود. و بايد دانست كه هرچند بعد اطالت مدت، طعم طعام يافته همى شود ردى‏تر باشد. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅ و بدانند كه اشيا در تشويش هضم، است، ✅ اما بنا بر اعانت او بر انحدار يارى مى‏دهد هضم را، خصوص كسى را كه عادت دارد بر بعد طعام، ✅از اينجا است كه در تقدير تناول غذا به شب، دانسته‏اند، بهر آن كه قبل از استقرار غذا در قعر معده خوب نيست. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و معلوم شده كه اين همه جزئيات كه اطبا تحرير كرده‏اند نظر به كسى است كه تمام اوقات وى محصور به حفظ خويش باشد و معتاد بر اين بود ✅ و الا ظاهر است كه عوام مباشر اكثر اعمال كه نزد اطبا مذموم آمده مى‏شوند و ‏يابند در بيشتر حال، ✅ليكن مع ذلك احوط آن است كه اعتياد بر آن نموده آيد كه مضر نباشد، بهر آن كه به اعتبار سن و فصل و قوت و ضعف حكم عادت هميشه يكسان نمى‏باشد و تغير همى‏گيرد، ✅پس بدان نشايد كرد، ✅لهذا محققان گفته‏اند كه هر كه كرده واجب است كه به خود را از آن بازدارد تا در زمان حال مصون از اختلال بود. (شرح قانونچه)، ص: 301 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و يجب أن لا يماطل الشهوة فإنها توجب انصباب المواد الرديئة إلى المعدة ✅ و واجب است اين كه تا دير بر گرسنگى نكشد، ✅ يعنى هرگاه جوع غالب صادق پديد آيد آن را مدافعت نكند و زود طعام بخورد، بهر آن كه تا دير گرسنه ماندن با وجود اشتهاى صادق و بدون حاجت گرسنه ماندن باعث انصباب مواد فاسد است به سوى معده در اكثر و ريزش ماده بر معده موجب آفت كثير است. ✅و بايد دانست كه معده هرگاه خالى مى‏شود جذب مى‏كند رطوبات را از بدن و اكثر آنچه منجذب مى‏شود به سويش صفرا است. ✅و رطوبات مائيه كه به سبب لطافت به سهولت قبول مى‏كند انجذاب را چون مواد مذكور در معده خالى كه ذى اشتعال است مى‏آيند ممتد مى‏گردند همچون صديد مى‏شوند و ايجاب مفاسد مى‏نمايند، ✅ از اينجا است كه وقت صبح دفع ناشتا لازم دانسته‏اند اگر چه به اندك چيز باشد. ✅و كذا در روز و وقت شب خوردن طعام مقرر كرده‏اند. ✅طعام صبح را عرب فطور گويند و طعام روز را غذا و طعام شب را عشا. القلوب (شرح قانونچه)، ص: 306 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند آدمى بر يك طعام، بلكه مختلف مى‏خورده باشد، يعنى در اكلات، اگر مختلف الهضم باشند، كما ذكرنا و اگر متفق در هضم بودند به يك اكله نيز نمى‏توان خورد. ✅و پوشيده نماند كه مراد از مداومت بر يك طعام آن است كه باشد، ✅چه اگر يك طعام مختلف الطعوم ساخته شود داخل در اين حكم نبود و مداومت وى ضرر نكند. ✅ اما ضرر دوام استعمال متصف به طعم واحد دو گونه است: يكى عقلى دوم نقلى، ✅ عقلى آن است كه نفس انسانى است بر مذوقات و سائر محسوسات، پس وى را از آن بازداشتن و بر يك چيز گذاشتن موجب مى‏شود و مقرر است كه چون طبيعت به قبول و توجه ميل به طعام نكند نقصان فساد در وى پديد مى‏آيد و فساد طعام باعث فساد بدن مى‏گردد كما لا يخفى. ✅اما ضرر نقلى كه از مجربين منقول است و عقل نيز مقوى وى است آن است كه گفته‏اند: ✅ و است، بهر آن كه از اين چنين غذا رطوبت مرخيه بيشتر تولد مى‏كند و را مسترخى مى‏سازد و استرخاى وى بنا بر زوال تكاثف كه علت شهوت است مؤدى به فقدان شهوت مى‏گردد. ✅و ايضا چون از شأن رطوبات بلّ اعصاب است كسل نيز احداث مى‏نمايد ✅ و -حامض، و ضعف مى‏آرد و اعضا را مى‏سازد. ✅ و وجه از وى آن است كه ماده حامض جوهر لطيف است و فاعل وى برودت، پس وى هم به اعتبار ماده و هم به اعتبار فاعل مضاد خون باشد و ✅ هرچه مضاد خون است استكثار وى مُضعِف حرارت غريزى و موهن قوى است. ✅ و هويدا است كه اسباب پيرى غير از ضعف حرارت نيست. و وجه خشكى اعضا از وى آن است كه وى بالذات خشك است، يعنى در مزاج حامض، يبوست است اگر چه به اعتبار چيزى ديگر مستور باشد. و ايضا عصب را ضرر دارد و اين جمله سبب جفاف اعضا است. ✅و مداومت حرّيف در قلّت توليد خون و احداث پيرى و جفاف، حكم ملازمت حامض دارد. ✅و مداومت بارد، كسل و فتور مى‏آرد به واسطه اجماد حرارت كه علت‏ نشاط و تقويت است. ✅و مداومت حُلو، مُرخى معده و مُضعف شهوت و مُسخّن بدن است، ✅زيرا كه از شأن حلاوت است كه از حرارت معتدله خويش رطوبت را سيال مى‏سازد و تحليل مى‏كند و جمود را دور مى‏نمايد و اين معنى لا محاله باعث ارخا و ضعف است. ✅و چون حلو خون و صفرا بيشتر تولد مى‏كند بدن را نيز گرم مى‏سازد. ✅و مداومت و ملازمت مالح چشم را ضرر دارد و معده را نيز و بدن را خشك مى‏كند، بهر آن كه مجلّى و محلّل و قاطع رطوبات است و خون نيك خصب‏آور از وى متولد نمى‏شود. ✅و مداومت و استكثار اغذيه يابسه مُسقط قوت و مُفسد لون و مُجفّف طبع است. ✅و وجه سقوط قوت از او آن است كه ارضيت در يابس غالب مى‏باشد و بدان سبب روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅و ايضا استحاله او به رطوبات، طبيعت را در تعب مى‏افگند و بدل ما يتحلل به زمانى مطلوب مستحصل نمى‏شود ✅و اين اشيا لا محاله مُضعف و مُسقط قوت‏اند . ✅اما وجه فساد لون از وى آن است كه خون مستحصله از آن غليظ مى‏باشد ✅و بدان سبب بر ظاهر بدن نافذ نمى‏تواند شد على ما ينبغى. ✅و وجه خشكى طبع از غذاى خشك ظاهر است. ✅و عام است كه مراد از طبع در اينجا مزاج باشد، يا براز. ✅و مداومت دسم در احداث كسل و اذهاب شهوت طعام حكم تفه دارد، بنا بر توليد رطوبات مرخيه. ✅و ايضا از دسومت عفونت زودتر پديد مى‏آيد در خلط مستحصله از وى، ✅لهذا شيخ ميگويد كه: الغذاء الدسم الموافق إذا تنوول بعده غذاء ردي أفسده ✅ و شارح گفته: سبب از اين سهولت قبول دسميّت مر تغيّر را بنا بر وفور رطوبت است ✅ لأن الرطب أقبل في التأثر عن كلّ ما يرد عليه و هرگاه حال دسم موافق اين باشد غير موافق به طريق اولى از تعقّب طعام ردى افسد خواهد شد. ✅و ظاهر كلام شيخ موهم بر آن است كه اگر نخست غذاى ردى خورند و بعد آن طعام دسم موافق اغلب كه منجر به فساد نشود. القلوب (شرح قانونچه)، ص: 305 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری هر کس بر غذای واحد مداومت کند ، طبیعت بدنش ، از ان غذا منزجر می شود و علاقه ای به دریافت ان غذا ندارد ✅کبری هر کس طبیعت بدنش ، از غذایی منزجر شود و علاقه ای به دریافت ان غذا نداشته باشد ، جذب و هضم صحیحی بر ان غذا صورت نمیگیرد ✅نتیجه هر کس بر غذای واحد مداومت کندجذب و هضم صحیحی بر ان غذا صورت نمیگیرد ✅صغری هر کس بر غذا ی واحد مداومت کندجذب و هضم صحیحی بر ان غذا صورت نمیگیرد ✅کبری هر کس جذب و هضم صحیحی بر غذایش صورت نگیرد ، بیمار گردد . ✅نتیجه هر کس بر غذای واحد مداومت کند ،بیمار گردد . 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید رطوبت مرخیه ( سست کننده) در بدنش زیاد می شود ✅کبری هر کس رطوبت مرخیه در بدنش زیاد شود ، دهانه معده اش سست می گردد ✅نتیجه : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید، دهانه معده اش سست می گردد . ✅صغری هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید، دهانه معده اش سست می گردد . ✅کبری هرکس دهانه معده اش سست گردد ، اشتهای طعام را از دست می دهد . ✅نتیجه : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید، اشتهای طعام را از دست می دهد . ✅صغری هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید رطوبت مرخیه ( سست کننده) در بدنش زیاد می شود ✅ کبری هر کس رطوبت مرخیه ( سست کننده) در بدنش زیاد شود ، رطوبت بر اعصابش غالب می شود ✅ نتیجه هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید ، رطوبت بر اعصابش غالب می شود ✅صغری : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید ، رطوبت بر اعصابش غالب می شود ✅ کبری : هر کس رطوبت بر اعصابش غالب می شود کسل می گردد ✅نتیجه : هر کس مداومت برغذا های بی مزه نماید ، کسل می گردد 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati
طب و منطق
✅و الأولى أن لا يُدمن الإنسان على طعام واحد، بل يخالف الأطعمة ✅ و اولى لازم اين است كه مداومت نكند
✅صغری : اغذيه يابسه ، ارضيت در ان غالب مى‏باشد ✅کبری : هر غذایی ارضیت بر ان غالب باشد ، روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅نتیجه : اغذيه يابسه ، روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅صغری : اغذيه يابسه ، روح از وى متكوّن نمى‏گردد. ✅کبری : هر غذایی ، روح از وى متكوّن نگردد ، مداومت بر ان موجب سقوط قوت می گردد . ✅نتیجه : اغذیه یابسه ، مداومت بر ان موجب سقوط قوت می گردد . 📚آدرس کانال : https://t.me/noskheh_teb_sonnati