🔹انتباه [مقدم بودن تجربه بر قياس]
✅ بر طبيب واجب است كه پيوسته متأمل حال و مزاج معده باشد و هر شخصى را حسب #عادت وى تدبير نمايد و اينجا #تجربه را بر #قياس مقدم دارد، چه بعض ابدان و بعض امزجه را خواص مقرر شده كه قياس عقلى را در آن دخل نيست كما لا يخفى على المجرّبين.
#تقدم_تجربه_بر_قیاس
📚#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص:313📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ قاعده در بيان آن كه بعض چيزها است كه تناول آن بعد بعض حالات منهى است
✅ بدان كه هرگاه رياضت متعبه كرده آيد يا غضب مفرط نموده يا هر چه مسخّن معده باشد جداً به عمل آورده، وى را از اغذيه هر چه سريع القبول است فساد را، چون ماهى و مانند آن نشايد داد، كه فساد يافته اخلاط را فاسد خواهد ساخت.
✅از اينجا است كه گفتهاند در اكل بطّيخ كه تناول او بايد كه بين الطعامين باشد، بهر آن كه اگر خرپزه در جوع شديد مستعمل گردد چون سريع الاستحاله است به فساد از قوت حرارت معده زود فاسد مىشود.
✅ و به دستور اگر معده بالطبع مفرط الحرارة بود آنجا هم تناول اين چنين اغذيه نشايد، همين سبب است كه در بعض امزجه حاره اغذيه غليظ زود گوارا مىباشد و اغذيه لطيفه به عكس، چنانچه عن قريب مفصل گفته آيد.
#مفرح القلوب
✅ صغری
ورزش خسته کننده و یا خشم ، مسخن معده است
✅ کبری
هر چیزی مسخن معده باشد بعد از ان نباید غذایی که سریعا فاسد میشوند استفاده نمود
✅ نتیجه
ورزش خسته کننده و خشم ؛ بعد از ان نباید غذایی که سریعا فاسد میشوند استفاده نمود
ادرس کانال
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅انتباه [در مرغوبيّت حلويات براى طبيعت]
اطبا در مرغوبيّت حلويات دليل آوردهاند به آن كه اگر كسى طعامى بخورد و عقب آن غذاى شيرين خورد و بعد اندك زمان قى كند لا محاله اين شيرين پس از غذاى سابق خواهد برآمد و اين نيست مگر بنا بر شوق طبيعت به سوى او
#دلیل_دوست_داشتن_شیرینی_جات
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 313📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#قاعده در بيان آنچه احداث سده مىكند
🔹بايد دانست كه محدثات سُدّه بسياراند چنانچه در مبحث اسباب ذكر شده است و ليكن در اينجا آنچه ارتكاب او اكثرى است نموده مىآيد:
🔹بدانند كه اگرچه استكثار حلويات بالذات سدّه مىآرد اما تعقيب او مسدّدتر است لما مر.
و قيد استكثار از آن شده كه تناول قليلى از حلو بعد طعام باعث جودت انهضام او است به سبب اشتمال معده بر وى به رغبت تمام و لهذا شرب شربت قندى بعد طعام مجوز بل بهتر دانستهاند، همچنان شرب شراب بالاى طعام سُدّهآور است، بهر آن كه چون سريع النفوذ است، بالطبع قبل از آن كه طعام به هضم رسد نافذ مىگردد به جگر و از آن كه در معده چيزى از اجزاى غذا با وى مختلط شده آن نيز همراه او مىرود بنا بر خامى احداث سدّه مىكند، پس مُسدّد فى الحقيقت غذاى غير منهضمه است، نه شراب، اما چون مُبَدرِق مُسدّد شده وى را نيز بالعرض مسدّد توان گفت.
بالجمله سرعت و نفوذ شراب بالذات و سرعت نفوذ حلو بالقسر و هو جذب الأعضا.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 312📚
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
دوم آن كه هر گاه طبيب حاذق حسب حدس صناعى خود تحقيق اسباب و نوع مرض نموده
شروع در علاج كرده باشد، به علّت تأخير ظهور نفع، دست از آن تدبير باز ندارد.
و كذا اگر تدبيرى احيانا غير مطابق قانون كرده شود و نفعى از آن به ظهور آيد، احتراز بدان بكنند و ترك آن لازم دانند كه آخر آن، ضرر دارد.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 437
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
✅قال أبقراط:
«الإقلال من الضار خير من الإكثار من النافع» .
کم مصرف کردن مواد ضرر دار ، بهتر از زیاد مصرف کردن مواد نافع است .
#بحر الجواهر (معجم الطب الطبيعي)، ص: 18
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
✅ و قال: الجسد يعالج على خمسة أضرب:
ما في الرأس بالغرغرة، و ما في المعدة بالقيء، و ما في البدن بالإسهال و ما في الجلد بالعرق و ما في العمق و داخل العروق بارسال الدم.
#بحر الجواهر (معجم الطب الطبيعي)، ص: 18
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
🔹 [احدها الاركان]
🔹قال المؤلف احدها الاركان و هى اربعة النار و هى حارة يابسة
✅ اقول الدليل على حرارة النار ان النار التى عندنا نحس شمس بحرارتها فالبسيطة اولى بالحرارة
✅و على يبوستها عسر قبولها الاشكال
لو كانت سهلة القبول سهل علينا ان نتخذ من النار شكلا مسدسا او مسبعا كما نتخذه من الهواء و الماء فى الاوانى المسدسة و المسبعة و الموجود بخلاف ذلك
🔹 فان النار لا تتشكل الا على هيأة صنوبرية و لذلك لا تملاء فضاء الاتون و لا يتشكل بشكله
#شرح_أقسرائي_ج1، ص: 10
🔷 اتش حرارتش محسوس است پس حرارتی که بسیط است به طریق اولی حار است .
❇️ صغری :
اتش ، به سختی قبول شکل می نماید .
✅کبری :
هر چیزی به سختی قبول شکل کند یابس است .
✅نتیجه :
اتش یابس است .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/1035
اشخاصى كه در ورزش بسيار #پيشرفته هستند، در وسط ورزش نيز به #حبس كردن نفس مىپردازند
🔹و گاهى نيز ماساژ آرامشدهنده را در وسط ورزش انجام مىدهند، يعنى ورزش را قطع مىكنند و به ماساژ مىپردازند. و اگر بخواهند ورزش را ادامه دهند باز بورزشگاه برميگردند و ورزش خود را از سر مىگيرند. چنين كسانى كه منظورشان از مالش دادن گرفتن نيرو است، به مالش درازمدت در چنين حالتى نياز زيادى ندارند. بديهى است كه ورزشكار با حالت خستگى و نيروى خود بسيار آشناست و نمىخواهد تمام حركات مالش پايانى را انجام دهد بلكه وقتى احساس نوعى خستگى كرد تن خود را بنرمى با روغن مالش مىدهد،
#ماساژ_ورزشکاران
#ترجمه_قانون
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#مالش و فشار آوردن با دست بر تن #قبل از #خواب مفيد است، زيرا بدن را خشكى مىبخشد و نمىگذارد رطوبت به سوى مفاصل جريان يابد
#ترجمه_قانون
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔶 فصل چهارم در تدبير حركت و سكون نفسانى ..
✅ بر حافظ صحت لازم است كه از اعراض نفسانى كه همّ و غضب و خوف و خجالت و فرح مفرط [مىباشد]، احتراز كند
✅ و هميشه نفس خود را به فرح و سرور مشغول بدارد
✅ و انبساط و بهجت و سرور را شيوه خود سازد
✅و به اندك عارضهاى خود را ملول و مكدر نگرداند
✅و اگر روزى يكى از اعراض نفسانى روى نمايد به #خوردن #مفرّحات مقوى دل و به #شنيدن حكايات فرحبخش و نشاط افزا خود را مشغول كند
🔹 چه جميع امزجه را اين اعراض مضرّ است
🔹خصوصا كسانى كه هميشه عمر خود را به انواع #خوشي ها و #لذات_روحانى و #جسمانى گذرانيده باشد و گرد و غبار به دامن خيال ايشان ننشسته باشد.
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 137
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است
امّا قوى صُلب:
كه به قوّت و استوارى و زور باشد صُلب و قوى مىگرداند عضو را؛
🔹 به جهت تحليل رطوبات مرخيه به افراط و جذب روح و خون به سوى آن.
#خلاصة_الحكمة، ج2، ص: 71
✅صغري
مالش دادن سخت ، رطوبات سست کننده را تحلیل میبرد و روح و خون را به سوی عضو جذب می نماید
✅کبری
هر چیزی که رطوبات سست کننده را تحلیل ببرد و روح و خون را به سوی عضو جذب نماید , عضو را سخت و قوی می گرداند
🔷 نتیجه :
مالش دادن سخت عضو را سخت و قوی می گرداند
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است
🔹 ضعيف لين:
🔹به سبب سستى و ملايمت و عدم تحليل رطوبات و انجذاب و انصباب رطوبات مرخيه به اعضاء، باعث ارخا و نرمى اعضاء مىگردد؛
🔹 به جهت آن كه دلك باعث تخلخل مسامّ ظاهر جلد و قبول مواد مىگردد و اگر ضعيف باشد و تحليل نتواند نمود، در آن جا مىمانند مواد و اگر قوى شديد باشد به تحليل مىروند.
#خلاصة_الحكمة، ج2، ص: 71
✅ صغری
مالش دادن نرم و ضعیف باعث باز شدن مسام و قبول نمودن مواد ی که به ان سمت سرازیر می شود و تحلیل نرفتن این مواد است
✅کبری
هر چیزی که باعث باز شدن مسام و قبول نمودن مواد ی که به ان سمت سرازیر می شود و تحلیل نرفتن این مواد باشد موجب سستی عضو و نرمی ان می گردد
✅نتیجه
مالش دادن نرم و ضعیف ، موجب سستی عضو و نرمی ان می گردد
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است
🔹 معتدل: باعث تسمين و فربهى مىگردد؛
🔹به سبب انجذاب و توجّه روح و حرارت و خون به حدّ اعتدال و عدم تحليلِ بسيار .
#خلاصة_الحكمة، ج2، ص: 71
✅ صغری :
مالش معتدل باعث توجه روح و حرارت و خون به سمت عضو می گردد و ان را تحلیل بیش از اندازه نمی برد
✅ کبری :
هر چیزی که باعث توجه روح و حرارت و خون به سمت عضو گردد و ان را تحلیل بیش از اندازه نبرد
باعث چاقی است .
🌺 نتیجه :
مالش معتدل باعث چاقی است .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است :
🔹كثير:
🔹 باعث لاغرى عضو مىگردد؛
🔹 به سبب تحليل بسيار؛ خصوصا كه طويل المدّت باشد هر يك از اينها.
#خلاصة_الحكمة، ج2، ص: 71
✅ صغری
مالش دادن زیاد باعث تحلیل بیش از حد می گردد
✅کبری
هر چیزی باعث تحلیل بیش از حئ گردد موجب لاغری می گردد
🌺نتیجه
مالش دادن زیاد موجب لاغری می گردد
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است :
🔹 خشن:
🔹 كه به خرقه خشنى و يا صوفى بدن را بمالند به زمانى طويل، باعث خشونت عضو ظاهر مىگردد؛
🔹 به سبب انجذاب خون بسيار و تحليل رطوبات و اجزاء لطيفه آن و تصلّب اجزاء غليظه آن .
✅صغری
مالش خشن باعث جذب خون بسیار به سمت عضو و تحلیل رفتن اجزای لطیف خون و سخت شدن اجزای غلیظ خون می گردد
✅کبری
هر چیزی باعث جذب خون بسیار به سمت عضو و تحلیل رفتن اجزای لطیف خون و سخت شدن اجزای غلیظ خون گردد ؛ موجب خشن شدن عضو می گردد
🌺 نتیجه
مالش خشن ، موجب خشن شدن عضو می گردد
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
#قاعده در بيان آنچه احداث سده مىكند 🔹بايد دانست كه محدثات سُدّه بسياراند چنانچه در مبحث اسباب ذكر ش
✅صغری
خوردن مقدار کمی شیرینی بعد غذا موجب میشود معده غذا را خوب در بر گیرد و چیزی از ان شیرینی هم قبل هضم غذا جذب کبد نگردد .
✅ کبری
هر چیزی موجب میشود که معده غذا را خوب در بر گیرد و چیزی از ان شیرینی هم قبل هضم غذا جذب کبد نگردد، موجب می شود غذا به خوبی هضم گردد و ایجاد سده در کبد هم نمی شود
⛳️نتیجه :
خوردن مقدار کمی شیرینی بعد غذا ، موجب می شود غذا به خوبی هضم گردد و ایجاد سده در کبد هم نمی شود .
طب و منطق
#قاعده در بيان آنچه احداث سده مىكند 🔹بايد دانست كه محدثات سُدّه بسياراند چنانچه در مبحث اسباب ذكر ش
🥇 صغری
شراب. ، سریع النفوذ است
🥈کبری
هر سریع النفوذی ، خوردنش بعد از غذا موجب میشود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد .
💡نتیجه
شراب ، خوردنش بعد از غذا موجب می شود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد .
✅ صغری
شراب ، خوردنش بعد از غذا موجب می شود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد .
✅ کبری
هر چیزی خوردنش بعد از غذا موجب شود که غذای هضم نشده همراه با ان جذب کبد گردد ، خوردنش بعد غذا ایجاد سده کبدی می کند
🔹نتیجه
شراب ،خوردنش بعد غذا ایجاد سده کبدی می کند .
#سده_کبد
#شراب
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅بيان انواع فوايد دلك كه عبارت از مالش بدن است : 🔹كثير: 🔹 باعث لاغرى عضو مىگردد؛ 🔹 به سبب تحليل ب
✅صغری
مالش بسیار سبب گرمای زیاد است
✅کبری
گرمای بسیار سبب تحلیل بسیار است
✅نتیجه
مالش بسیار سبب تحلیل بسیار است
✅صغری
مالش بسیار ، سبب تحلیل بسیار است .
✅کبری
هر چیزی سبب تحلیل بسیار باشد سبب لاغری است .
✅نتیجه
مالش بسیار ، سبب لاغری است .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و يكثر فيه أمراض الزكام
🔹 و يبتدئ الزكام مع اختلاف الهواء الخريفي،
🔹ثم يتبعه ذات الجنب و ذات الرئة و البحوحة و أوجاع الحلق،
🔹ثم يحدث وجع_الجنب نفسه و الظهر و آفات_العصب و الصداع_المزمن، بل السكتة و الصرع كل ذلك لإحتقان المواد البلغمية و تكثّرها.
1⃣ امراض زکام در زمستان بیشتر است .
2⃣ زکام در هوای پاییزی که اختلاف هوا رخ می دهد آغاز می شود .
3⃣ پس از زکام ، بیماری های ذات الجنب و ذات الریه و گرفتگی صدا و درد های حلق و گلو رخ می دهد .
سپس درد پهلو و درد پشت (کمر) و آفات عصب و سردرد مزمن و سکته و صرع رخ می دهد .
🔹 همه این بیماری ها بخاطر جمع شدن مواد بلغمی و زیاد شدن ان است .
✅ با زکام شروع میشود و سپس بیماری های دیگر پیش می آید .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
🔹و يكثر فيه أمراض الزكام 🔹 و يبتدئ الزكام مع اختلاف الهواء الخريفي، 🔹ثم يتبعه ذات الجنب و ذات الرئة
✅ صغری :
در زمستان ، مواد بلغمی در بدن جمع و زیاد می شود
✅ کبری :
هر گاه مواد بلغمی در بدن جمع و زیاد شود ، بیماری های ذات الجنب و ذات الریه و درد پهلو و درد پشت و صرع و سکته و سردرد مزمن ، پدید می آید
✅ نتیجه :
در زمستان بیماری های ذات الجنب و ذات الریه و درد پهلو و درد پشت و صرع و سکته و سردرد مزمن ، پدید می آید .
#بیماری_های_فصول_سرد
#بلغم
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
🔹و يكثر فيه أمراض الزكام 🔹 و يبتدئ الزكام مع اختلاف الهواء الخريفي، 🔹ثم يتبعه ذات الجنب و ذات الرئة
✅ صغری :
در پاییز در بعضی بدن ها اختلاف هوا (سرد و گرم شدن هوا ) رخ می دهد .
✅ کبری :
هر گاه که اختلاف هوا در بدنی رخ دهد احتمال پیدا شدن زکام زیاد می شود .
✅ نتیجه :
در پاییز ، در بعضی بدن ها، احتمال پیدا شدن زکام زیاد می شود .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و بهترين #حمام ها آن است كه #قديم البناء باشد يعنى تازه نساخته باشند كه رايحه و بوى آهك و ابخره رديه از او استشمام شود زيرا كه بخار آهك و ابخره رديه مضر قلب و روح و مزيد حدّت و خشكى هواى حمام است.
و ديگر آنكه #وسيع الفضاء باشد كه نفس هاى مردم و بخار آبى كه متصاعد مىگردند محتبس و محتقن نشوند كه موجب #وحشت روح و عدم #انبساط نفس گردند.
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 145
📚نويسنده: گيلانى، محمد كاظم
⏰تاريخ وفات مؤلف: 1325 ه. ق
✅صغری :
اگر حمام فضایش وسیع نباشد نفس های مردم و بخار اب در ان حمام جمع می گردد .
✅کبری :
اگر نفس های مردم و بخار اب در مکانی جمع گردد برای اهل ان محل موجب وحشت روح و منبسط نشدن روح می گردد
✅ نتیجه :
اگر حمام فضایش وسیع نباشد برای اهل ان محل موجب وحشت روح و منبسط نشدن روح می گردد .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
فصل ششم از سته ضروريه در تدبير استفراغ و احتباس است
بدان كه در بدن بعضى از چيزها است كه اخراج و دفع آن ضرور است
و همچنين بعضى از چيزها است كه حبس و نگاه داشتن آن ضرور است براى ابقاء صحت بدن.
اما ضرورت استفراغ اين است كه هر غذائى كه وارد معده مىشود و در هضمى از چهار هضم از او فضلهاى مىماند كه اگر دفع و اخراج نشود و در بدن بماند و حرارت در آن تصرف نمايد و #متعفن و #فاسد سازد و فساد آن #سرايت به #غذاى جديد لاحق بدان نمايد و فاسد سازد به هرچه برخورد و منجر به #هلاكت شود.
✅پس واجب است كه استفراغ و اخراج نمايند آن را از بدن به هر نحو كه لايق و سزاوار دانند .
#اخراج_فضولات_چهار_هضم
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 143
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است
🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است
🔹پس محتاج است به سوى چيزى كه #بدل ما يتحلل آن شود
✅ و استعمال غذا بر سبيل دوام و #استمرار ممكن نيست پس محتاج به #احتباس است تا غذا قدرى در معده قرار گيرد و طبيعت در آن تصرف نموده آن را هضم و نضج نمايد و لطيف صاف آن را به اعضاء فرستد و كثيف غليظ آن را دفع نمايد تا معده و كبد و عروق خالى گردند از براى ورود غذاى جديد
✅و ديگر آنكه غذا بدون استحالاتى چند، شبيه به مغتذى نمىگردد پس بالضروره محتاج به امساك د ر زمان طويلى است براى اتمام انهضامات و انضاجات و استحالات .
#حفظ الصحة ناصرى، ص: 144
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
بدان كه بر حافظ صحت واجب است كه رعايت طبيعت نموده اگر #احتباس عارض او شود بايد كه متوجه رفع آن گردد به #تليين و يا به #اسهال تا آنكه مجتمع نشود كه باعث امراض از قبيل#قولنج و #سدّه و غيرها از امراض #عفونى گردند
✅ مثل #شورباى چربى كه #چغندر بسيار و #اسفناج داشته باشد يا به #آش ليمو يا #لبّ حب القرطم به سبب جلاء و تقطيع بلاغم غليظه و #تعديل قوام صفراء رقيق و يا #انجير مركب با مغز كافشه به مقدار يك گردكان بخورند كه ملين خوبى است به خصوص براى مزاج پيران.
اگر تليين از اينها حاصل نشد به تمر گجراتى و هندى و گلقند، تليين نمايند و اگر به اين تدابير هم لينتى در طبع حاصل نشود #حقنههاى نرم و فتايل به كار برند
🔹و اگر لينت طبع به افراط عارض شود به چيزهاى حابس مثل آش سماق و زرشك و غوره و انار دانه و يا به ادويه قابضه حابسه از جوارشات و حبوب و سفوف و معاجين و غير اينها حبس نمايند و از روغن و چربى اجتناب نمايند.
#حفظ الصحة ناصرى، ص 144
#رفع_یبوست
#رفع_اسهال
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است 🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است 🔹پس محتاج است
✅فضولات دو هضم ديگر (يعنى سوم و چهارم) از راههاى گوناگون از بدن
پاكسازى مىگردد.
1. به صورت #تحليل_نامرئى از بدن؛
2. از راه #عرق كردن؛
3. به شكل #چرك از منافذ پيدا، مانند: سوراخ بينى و گوش و از منافذ ناپيدا، مانند: #روزنههاى سطح پوست؛
4. از راههاى #غير عادى، مانند: ورمهاى (و دملهاى) باز شده؛
5. از راه رشد #زايدههاى بدن، مانند: مو و ناخن.
#قانون در طب (ترجمه)، ص: 358
📚محقق / مصحح: مسعودى، على رضا و با مقدمه سيد حسين حجازى
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و حكما گفتهاند اگر پدر و مادر در طلب #فرزند در حال جدا شدن آب #صورت شخصى كه ايشان را آرزو بود كه فرزندى ايشان بدو ماند در وهم آيند و از وى انديشند #ممكن بود كه فرزند به #چهره يا به خوبى بدان شخص ماند
#ذخيره خوارزمشاهى، ج2، ص: 922
پوشيده نماند كه به تجربه رسيده كه وقت #مجامعت خاصه عند #انزال هر گونه شكل حسن و ياد قبيح منظور باشد به تعمق نظر در اكثر فرزند كه از آن منى متكوّن گردد مشابه به همان شكل مىباشد در حسن و قبح، نه در نوعيّت، زيرا كه تصور نفسى در تغيّر نوع تصرف نمىتواند كرد كما لا يخفى.
#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 177
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اما احتياج به #احتباس ضرورى است 🔹زيرا كه بدن هميشه در #تبديل و تغيير و #تحليل است 🔹پس محتاج است
❇️ و# فضله_هضم_چهارم كه در اعضا حاصل است؛
🔹بعضى به #تحليل رود به طريق #بخار.
🔹و بعضى به #عرق و #چرك از راه مسام تن برآيد.
🔹و بعضى #مائيتى بود كه از خون جدا گشته به رجوع قهرى به عروق جگر بازآيد و از آنجا هم به كليه منجذب گردد و به مثانه رود و بول شود.
🔹و بعضى از منفذ #گوش و #بينى به #چرك و مخاط بيالايد.
🔹و بعضى غذاى #ناخن و #موى گردد.
🔹و بعضى ماده #منى گردد و قبول طبخى نيكو كند و به اوعيه آن منجذب گردد.
🔹و بعضى #شير شود و به راه پستان به بالا آيد.
🔹و بعضى #حيض شود و از راه رحم مندفع گردد.
🔹و بعضى در اعضا محتبس شود و به #آماس ظاهر گردد.
#خلاصة التجارب (طبع جديد)، ص: 42
https://eitaa.com/ghanoonfeteb