المسألة 200:
🔹ينبغي الإقلال من شرب الماء الا عند الحاجة
🔹فعن أبي عبد اللّه (ع):من أقل شرب الماء صح بدنه، و عنه (ع): لا يشرب أحدكم الماء حتى يشتهيه فإذا اشتهاه فليقل منه،
🔹 و عنه (ع): لا تكثر من شرب الماء فإنه مادة كل داء، و
🔹 عن أحدهم (ع): لو ان الناس أقلوا من شرب الماء لاستقامت أبدانهم،
🔹و قال (ع): شرب الماء على أثر الدسم يهيج الداء.
#استحباب_کم_آب_خوردن
📚#كلمة التقوى، ج6، ص: 395
🔹نويسنده: بصرى بحرانى، زين الدين، محمد امين
🔹تاريخ وفات مؤلف: 1419 ه ق
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹نشاني هاى دست دوم كه از تجارب مردم به دست آمده و #آمدن_وبا را وسيله آنها پيشبينى مىكنند از قرار زيرند:
🔹1- اگر ديدند كه #قورباغه بسيارند و حشرات متولد از ماده عفونى و بدگوهر بيش از حد متوقع هستند، نشان از پيدايش وبا است.
🔹2- اگر ديدى كه #موشها و #جانورانى كه در سوراخهاى زيرزمينى زندگى مىكنند از سوراخهاى خود #فرار مىكنند و حالتى از #سرگردانى و #بهتزدگى در آنها پديدار است، دليل بر آن است كه وبا در راه است و بسيار نزديك شده.
🔹3- #لك_لك ها وبا را پيشبينى مىكنند؛ قبل از آمدن وبا از آشيانه مىگريزند و به دوردستها مسافرت مىكنند و اگر تخم در آشيانه داشته باشند باز اهميت نمىدهند و تخمها را ول مىكنند.
#شعور_حیوانات
#زمانی_که_حیوانات_بیشتر_از_انسانها_درک_دارند
📚#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج6، ص: 190
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#نشانيهاى_وبا
براى پيشبينى كردن پيدايش وبا علامتها دو دستهاند:
نشانيهاى مستقيم كه مىشود گفت نماينده سبب وبا هستند و نشانيهايى كه از تجربه به دست آمدهاند و تقريبا زنگ خبردارى براى آمدن وبايند. نشانيهاى مستقيم كه از حالت هواى محيط زيست به دست مىآيد و مىتوان از روى آنها آمدن وبا را پيشبينى كرد از قرار زيرند:
1- اگر در ماه سپتامبر (ايلول) و در اوايل پاييز نيازك زياد در آسمان ديده شد، آژير پيدايش وبا است و خبر از حالت آسمانى سبب به وجود آوردن هواى وباخيز مىدهد.
2- اگر در ماههاى دسامبر و ژانويه (كانون دوم و كانون اول «1») باد جنوب و باد شرقى بسيار وزيد و چندين روز ادامه يافت، نشان از نزديك شدن وبا دارد.
3- تا ديدى كه هوا ثابت و بىحركت و مهآلود است و پنداشتى كه باران مىآيد و هوا غبارآلود و خشك بود و باران نباريد، بدان! كه مزاج زمستان فاسد است و زمستان سالمى در پيش نيست و ممكن است وبا به دنبال داشته باشد.
4- اگر فصل بهار كمباران باشد و با اينكه كمباران است هوا سرد باشد، خبر از تابستانى پليد و بدصفت مىدهد.
5- اگر ديدى كه باد جنوب بسيار مىوزد، چند روزى هوا گرمآلود است و بعدا به مدت يك هفته و بيش از يك هفته صاف مىشود و بعد از آن شبهاى سرد و روزهاى بسيار گرم و نوعى حالت ابرمانند و ناصافى هوا هست و اين حالت چندين روز دوام يافت، بدان! كه وبا آمده است و منتظر باش كه تبهاى وبايى و آبله و امثال آن پيدا شوند.
6- اگر فصل تابستان زياد گرم نباشد اما هوا بسيار تيره و ناصاف باشد، صبحها دنيا را غبارآلود مىبينى و اگر در پاييز گذشته اجرام آسمانى ويلان و نيازك و اين قبيل چيزها زياد ديده شده بود، خطر وبا در پيش است.
7- اگر ديدى كه در مدت يك روز چندين بار هوا تغيير مىيابد. روزى هوا صاف است و خورشيد صاف و روشن طلوع مىكند، روز ديگر خورشيد در ميان پوشاكى از غبار خود را نشان مىدهد، بدون شك بدان! كه آمدن وبا حتمى است.
📚#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج6، ص: 190
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹#پرهيز از وبا
براى پرهيز از مبتلا شدن به وبا، اقدام اساسى آن است كه #مواد_رطوبى زياد از حد را از بدن #پاكسازى كنند و بدن را #متمايل_به_خشك بودن گردانند و در اين راه هر وسيلهاى را به كار برند.
مثلا #مقدار_خوراكشان را كم كنند،
🔹تنها ورزش را نبايد وسيله خشكيدن رطوبت بدن قرار دهند
🔹و #اصولا_ورزش_خوب نيست،
🔹به علاوه تا ممكن است از #حمام_رفتن خوددارى كنند،
🔹 هيچ نوع #شرابى نخورند و
🔹در خوردن شربتهاى ديگر نيز #احتياط كنند؛
🔹 اما نبايد زياد #تشنه شوند.
🔹هوا را به وسايلى كه ذكر كرديم اصلاح كنند.
🔹غذاها مايل به #ترشمزه باشند اما #كم بخورند،
🔹 #گوشتى را كه مىخورند با ترشمزهها بپزد، سوپها، شرحه و قطعه گوشتها و هرچه را كه از اين قبيل است، با سركه و امثال سركه مانند: سماق، آبغوره، آب ليمو و آب انار ترش بپزند و بخورند.
#ترشيهاى در سركه پروريده همگى خوبند، بويژه كبر ترشى شده، انگدان ترشى شده بسيار خوبند و جلوگيرى از عفونت مىكنند.
اگر معجون #مثروديطوس (ميترادات) بخورند و بعد از آن ترياق تناول كنند و
🔹 دستورات بهداشتى سابق را مراعات كنند، از وبا بيمه مىشوند و رهايى مىيابند.
🔹دارويى هست كه از الوا و زعفران و مر مىسازند، اگر از آن هر روز به وزن تقريبا يك درهم تناول شود بسيار مفيد است.
📚#قانون_(ترجمه شرفكندى)، ج6، ص: 193
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
فصل نهم #طاعون
- طاعون يعنى چه؟
اين كلمه از كجا پيدا شده است و چه حالتى را شامل است؟
تفصيل ماجرا اين است:
اطباى پيشينهتر از پيشينيان مشهور در يونان باستان، كلمهاى را كه عربها آن را به طاعون ترجمه كردهاند، بر حالتى از ورم اطلاق مىكردند كه در اندامان گوشتى غدهآلود و اندامان تهى از گوشت مىآيد.
🔹 اندامان گوشتى غدهآلود عبارتند از: بيضه، پستان، بيخ زبان- كه اينها حساسند-
🔹اندامان بدون حس گوشتى غدهآلود مانند: زير بغل، بيخ رانها و غيره- كه هر ورمى از هر نوع از اين اندامان سر برمىآورد- آن را نامى مىگفتند كه عرب آن را به طاعون ترجمه كردهاند.
🔹در زمانهاى بعدى واژه طاعون را از اين معنى عمومى به درآوردند و نوعى ويژگى به آن دادند و هر ورمى را كه گرم باشد، يعنى از گوشتهاى غدهآلود برآيد و در عين حال گرم باشد، اسمش را طاعون نهادند. سپس و بعد از مدتها، باز تغييراتى در مفهوم آن دادند و تنها ورم گرم و
كشنده را طاعون گفتند.
🔹و بعد از آن باز مفهوم طاعون تغيير يافت و بدون قيد گرمى و بدون قيد در گوشت غدهاى بودن، هر ورم كشنده و جانستان را طاعون گفتند و در تفسير اين تغيير دادن مفهوم طاعون چنين بيان كردند: #ورمى كه آن را طاعون مىناميم و #كشنده است، عبارت از نوعى ورم است كه ماده به وجودآورنده آن به گوهرى سمى تبديل مىشود و اندام ورمزده را فاسد مىگرداند و رنگ طرفهاى نزديك اندام ورم كرده را تغيير مىدهد. و ممكن است خون و خون چركالوده و امثالهم از آن بتراود، و از راه شريانها تأثير بد بر قلب بگذارد، قى كردن، تپش غير طبيعى قلب و غش كردن همراه داشته باشد. كه هرگاه روىآورهاى ناشى از ورم شدت يافتند، بيمار را به آن دنيا مىفرستد.
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج6، ص: 349
فصل ربو (نوعى #آسم، #نفس_نفس زدن)
در اين مرض تنفس بيمار مانند كسى است كه بتندى #دويده باشد و هرگاه كه #بپشت بخوابد شدت مىيابد، علتش پرى سرخرگهاى ريه از انواع #رطوبتهاى لزج و غليظ است كه از سر پائين آمده يا #ترشحات خود #ريه است كه از رطوبتهاى سينه و اندامهاى درونى بدان جذب شده
🔹زيرا #شش مانند #اسفنج متخلخل مىباشد و خداوند تعالى بقاء آن را در رطوبت قرار داده و زندگيش از آن است اما اگر رطوبت زياد شده و يا از حالت طبيعى تغيير كند ريه را بيمار مىكند. اگر ربو با #سرفه همراه باشد معمولا بيمار بهبود مىيابد
🔹 اما اگر سرفهاى نباشد ناگهان يا در هنگام خواب خفه مىشود و يا سرانجامش بيمارى استسقاء گوشتى و تب خواهد بود.
🔹گاه ربو از شدت حرارت قلب و نيازش بجذب هواى بيشتر پيدا مىشود، اگر اين هوا برايش آماده نشود بناچار ريه و سپس ساير اندامها ورم مىكند،
علامتش #تشنگى شديد و پيدا شدن آثار #حرارت در نبض است و براى چنين بيمارى دم از بازدم آسانتر است. گاه اين بيمارى در اثر #كلفت شدن طحال (اسپرز) پيدا مىشود در اين حال نفس بريده بريده و مانند حالت گريه بچهها مىشود اما گاهى از شل شدن ماهيچههاى سينه بوجود مىآيد كه علامتش اين است كه #بازدم #آسانتر از دم است و چهبسا كه اين هر دو نوع باهم همراه مىگردند گاهى نفس كسانى كه باين بيمارى گرفتارند قطع مىشود و كمتر بيمارى از آن مىرهد.
#دقائق العلاج، ج1، ص: 319
#ریه_شناسی
#شش
#تنگی_نفس
#بیماری_ریه
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
در #زاد المسافرين داروهائى را كه براى بيماريهاى سينه و اندامهاى تنفسى مناسب مىباشد چنين آورده است براى #حرارتي ها تخم مورد براى سرفه اسفناج براى سرفه و نرم كردن سينه انگبار (انجبار، گياهى شبيه بذر كتان)، پخته با قند براى دفع خون از سينه، باقلا براى سرفه كه اگر با روغن بادام خورده شود براى آمدن خون از سينه مفيد است، تخم اسفرزه براى خشونت سينه و حرارت، تخم خطمى براى سرفه و ضماد آن براى ذات الجنب تخم خرفه با گلاب براى سرفه تخم بارهنگ براى خون سينه شيره تخم خربوزه براى سرفه و درد ناشى از ورم و بستگى راههاى تنفسى خربوزه و هندوانه براى ذات الجنب بنفشه و ترنجبين براى سرفه و نرم كردن سينه، و پنج گرم مغز دانه به با نبات و روغن بادام براى سرفه تخم كدو براى سرفه و تشنگى ختمى خبازى براى سرفه خشك و خشونت سينه، خشخاش، براى سرفههاى نزلهاى و خون سينه لعاب خطمى با قند براى سرفه ضماد برگ خطمى براى ذات الجنب و ذات الريه گرد ريشه خطمى با نبات براى سرفه و همچنين است اگر با جلاب (در داروهاى مركب خواهد آمد. مترجم) گرم ممزوج شود. فلوس براى سرفه انار ترش براى سرفههاى صفرائى و بخصوص اگر انار ترش را لاى خمير بگذارند و بپزند و نيز اگر دانه آن را با آب باران بپزند براى خون سينه مفيد است، سپستان براى سرفه و خشونت، شيرابه به براى تنگى نفس و خون سينه صمغ عربى براى سرفه و گرفتگى صدا و خشونت سينه، عناب براى سرفه و درد سينه، سنجد براى سرفه، كدو براى خشونت، حرارت، سرفه و تشنگى، آرد سنجد براى سرفه و درد سينه، كتيرا براى سرفه و خشونت سينه و قرحههاى ريه شير گاو براى ربو و سل و شير بز براى سرفه و خون سينه، شير شتر براى قرحه و خون سينه شير مادهالاغ براى سرفه و خون سينه، بادام شيرين براى سرفه خشك و خون سينه
✅، اما داروهائى كه براى مزاج سردها مناسب است عبارتند از:
ابريشم براى اندامهاى سينه بسيار مفيد است، اشق با ماء الشعير براى ربو (نوعى گرفتگى سينه) و سختى دم زدن ريشه شيرينبيان و رب آن براى# سرفه و #خشونت و #تشنگى، پرسياوشان براى پاكسازى و ربو، تخم كرفس براى درد پردههاى سينه مفيد و مقدار خوراكش پنج گرم است بزر كتان براى قرحههاى پرده سينه و درد آن و همراه با عسل مواد زائد را بيرون مىراند، تخم انجره (گزنه) با عسل براى سختى تنفس، تخم تره با تخم مورد باندازه مساوى براى خون سينه و بسباسه آنها را تقويت مىكند. فندق با عسل براى سرفه كهنه، زرده تخممرغ نيمپز براى سرفه و ربو (بيمارى تنگى نفس كه در اثر راه رفتن پيدا مىشود)، سير پخته يا خام براى سرفه كهنه ضماد گاوشير براى ذات، الجنب و نيز براى سرفه كهنه حبة الخضراء (ميوه بطم، چاتلانقوش يا بنه ف. م) گرم و ضماد آن براى سرفه و ذات الجنب، دانه اسپند و اسپند سفيد براى ربو و همراه با عسل براى سرفه تازهاى كه از خلط غليظ پيدا شده باشد و نيز درد پهلو، سركه عنصلى براى ربو و تنگى نفس، دارچينى براى پاكسازى و سرفه كهنه، شورباى خروس براى ربو، باديان براى درد سينه و پهلو كه از گرفتگى و باد پيدا شده باشد، كره و عسل براى سرفه خشك و اگر همراه با شكر و مغز بادام باشد مفيدتر است. زرنباد (جدوار) براى ربو، زعفران براى تقويت اندامهاى تنفسى، زلابيه (زلوبيا)
براى سرفه و رطوبت سينه، زنجبيل براى رطوبت سينه، گلو، سر و تسكين درد آنها. همچنين خوردن زنجبيل پرورده همراه با عسل باندازه روزى پنج گرم همراه با آب براى بسيارى از انواع سرفه مفيد است. سداب بتنهائى يا همراه با انجير و مغز بادام براى درد پهلو و سينه، سختى تنفس، سرفه و ورم ريه، انواع شكر با آب گرم براى سرفه، گرفتگى صدا، نزله، ناراحتىهاى سينه و ريه و خشونت آنها شيره كنجد و يا انگشتپيچ آن براى بيماريهاى سينه. روغن گاو نرمكننده و نضجدهنده است مخصوصا اگر صبح ناشتا همراه با عسل و بادام خورده شود ماليدن موم و روغن بنفشه و خوردن آن براى خشونت، عسل نيمهگرم با روغن گل سرخ براى سرفه و همراه با آب براى پاكسازى از مواد زائد، انگور براى سينه و ريه، برگ ترب پخته براى سرفه كهنه و خلط غليظ سينه، پونه نهرى براى گرفتگى نفس، قرطم براى پاكسازى و نيز صاف كردن صدا، كبابه براى صاف كردن صدا، كرفس براى ربو و تنگى نفس، شورباى كلم براى سرفه، گزانگبين براى سرفه و خشونت، انواع لوبيا خصوصا لوبياى قرمز براى سينه و ريه، مرّمكى هر شب به اندازه بيست سانتىگرم براى سرفه، پونه كوهى رطوبتهاى چسبنده را بيرون مىراند، مصطكى براى سرفه كهنه، خون سينه و درد پرده آن و بادها، موميا براى خون سينه، نشاسته همراه با شكر براى سرفه و خشونت ناى و تنگى سينه. مؤلف ا ع
#دقائق العلاج، ج1، ص: 319
#ریه_شناسی
#شش
#تنگی_نفس
#بیماری_ریه
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
فصل: در بيان آنكه #وهم يكى از اسباب سرايت وباست
بدان كه يكى از اسباب سرايت امراض ساريه مثل طاعون و غيره، #وهم است و #خوف و #ترس سرايت. و از اين است كه مردم #ترسناك #وهمناك در ايام وبا، زودتر به #طاعون #هلاك مىگردند. و سبب اين تأثير وهم آن است كه قوت واهمه، سلطان قوّتهاى باطنه است و بسيار تأثير از او در بدن ظاهر مىشود، چنانكه در #مثنوى به اين معنوى اشارت فرموده.
بيت لمثنوى
اى برادر! تو همين انديشهاى ما بقى تو استخوان و ريشهاى
گر بُوَد انديشه تو گُل، گلى ور بُوَد خارى، تو هيمه گلخنى
و از جمله امراضى كه از وهم پيدا مىشود، اين است كه چون كسى ترشى خورد، ديگرى را ضرس يعنى كندى دندان پيدا شود. و هم از تأثير وهم است اينكه در مثنوى بود.
بيت
ترسم اى فَصّاد! چون فصدم «1» كنى نيش را ناگاه بر ليلى زنى
و هم از تأثير وهم بوده اينكه مريدان سلطان بايزيد بسطامى در وقت سماع چون از او شنيدهاند كه «سبحانى ما أعظم شأنى و ليس فى جبّتى «2» سوى اللّه»، توهّم كفر او كردند. و هر كسى خنجرى به سلطان زده چون صباح شده، ديدهاند كه خنجرها در ايشان اثر كرده و از آن بدن ايشان جراحت گشته و بدن سلطان از اثر خنجر ايشان سالم است. و تفسير اين تأثير در اين مختصر بيان نمىتوان نمود.
چون معلوم شد كه يكى از اسباب سرايت طاعون، وهم است بايد كه آدمى در تقويت دل و دفع وهم كوشد.
رباعى
يا رب! كه مرا ز طعن طاعون برهان وز «1» شرّ وبا و كثرت خون برهان
اسباب رهاييم نكو مىدانى من چون گويم كه تو مرا چون برهان؟
🔹اگر كسى سؤال كند كه #حكما گفتهاند سبب طاعون #عفونت هوا است و اين سخن مخالف شرع است، چه در حديث آمده كه طاعون از طعن #جن بوده و از كثرت #فسق و #معصيت، خصوصا از كثرت #زنا پيدا شود، چنانكه در قوم بنى اسرائيل اوّل طاعون از زناى يك شخص پيدا شد.
🔹و جواب اين است كه پيش اهل تحقيق و تدقيق، اين دو سخن مخالفت با يكديگر ندارند. و ليكن توفيق ميان اين دو كلام موقوف بود بر دانستن معنى جن و طعن.
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و شيخ #محيى الدّين عربى رحمه اللّه- فرموده كه زوبعه يعنى #گردباد، #جنگ_جنيّان بود.
🔹 و شكّ نيست كه زوبعه ، جند باد است كه هريك از طرفى، مقابل يكديگر مىآيند و از مقابله و ملاقات اين چند باد مختلف به يكديگر، صورت گردباد پيدا مىشود.
🔹 و شيخ فرموده كه بسيار مشاهده كرديم كه بعد از #وزيدن_گردباد، چندين جنّى كشته گشتهاند.
🔹پس زوبعه كه گردباد است، #جنگ_جنيّان باشد و چون زوبعه غير بادى چند نيست، پس جن همين باد و هوا باشد كه محيط بدن ماست.
🔹 و چون جنّ همين باد و هواى محيط باشد، شك نيست كه هواى محيط چون #متعفن گشت و سبب طاعون شد، پس جن، سبب طاعون شده، چه هواى متعفن، جن بود كه به تركّب اقرب است از هواى بسيط
🔹. و چون هواى متعفن، جن بود يا جن در اوست چون به روح برسد و با روح ملاقات كند و از ملاقات او با روح، خلط متعفن گردد و طاعون پيدا شود. پس طاعون از طعن جن پيدا شده باشد، چه طعن نيزه «6» به بدن نيست بر وجهى كه نكايتى «7» در بدن بكند. و چون از ملاقات هواى متعفن به روح نكايت طاعون ظاهر مىشود، طاعون بلاشك و شبه از طعن جن بود.
و در حديث وارد است كه از قطرات آب غسل زنا، شياطين كه مرده جناند، پيدا مىشوند و از آن مخلوق مىگردند. و مقرّر كه شياطين و مرده جن، بيشتر با آدمى عداوت دارند و نكايت طاعون بيشتر از طعن ايشان است. پس حدوث طاعون از كثرت زنا، معقول باشد.
🔹و چون در كلام امير المؤمنين على- رضى اللّه عنه- آمده كه هر حركت و سكون مثل حركت تنفس و غيره، ملكى يا شيطانى مخلوق مىشود. چه از حركت و سكون موافق شرع، ملايكه موجود مىشوند و از حركت و سكون مخالف شرع، شياطين.
🔹و از اين سخن، عاقل غير غافل را معلوم باشد كه هر روز چند هزار هزار #شياطين بىعدد و بىحصر در مثل #اسطنبول از حركات جماعى #زناى مسلمانان و كافران مخلوق شوند.
🔹و چون شياطين مخلوقه از زنا و غيره بسيارند و به هواى محيط مخلوطند و چون به درون بدن و روح مىرسند و از ايشان #طاعون پيدا مىشود. پس طاعون آدميان از #افعال_آدميان باشد
✅و چون معلوم شد كه هواى متعفن كه سبب وباست، جنّ است، پس قول حكما كه طاعون از عفونت هواست، درست بود، چنانكه كه قول اهل شرع كه طاعون از طعن جنّ است، درست است و مخالفتى ميان ايشان نباشد.
📚 #گنجينه بهارستان (نصيحت نامه سليمانى)، ج1، ص: 514
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹فصل:
🔹در #حقيقت_شيطان و بيان آنكه چون #خون در بدن روان است
🔹چون معلوم شد كه #جنّ به شكل هواى محيط است، پس شيطان كه از جنس جنّ است، همشكل هواست و با #هوا به درون دل رود و با خون دل مخلوط گردد و با خون در همه #رگهاى بدن برود.
🔹چنانكه #پيغمبر- صلّى اللّه عليه و سلّم- فرموده كه شيطان در بدن آدميان چون خون در رگهاى ايشان روان است.
و از اين سخن چندين سؤال و اشكال ارباب كمال، حل گشت كه همه اهل كمال در حيرتند در معنى بعضى احاديث. مثل اين حديث كه چون آدمى بعد از طلوع صبح در خواب باشد، #شيطان در #گوش او #بشاشد تا بيدار نگردد.
و مثل اين حديث ديگر كه چون آدمى در وقت #جماع با زن خود بسم اللّه العظيم نگويد، شيطان در جماع زن او به او شريك باشد. زيرا كه معنى شيطان معلوم شد و مفهوم گشت كه در بدن، چون خون روان است، دور نيست كه اينچنين افعال از او در
بدن به وجود آيد كه آدمى را از آن خبر نباشد. و ليكن انبيا و اوليا كه چشم كشف ايشان گشاده است، از اين خبردار باشند.
و همچنين از اين كلام، معنى وسواس كه سبب وسوسه دل مىشود، معلوم شد، چه وسواس نيز جسمى هوايى است كه در دل مىرود و سبب وسوسه مىگردد و او را خنّاس نيز مىگويند. زيرا كه در وقت ذكر خداى- عزّ و علاء- از وسوسه بازمىگردد و در وقت غفلت از ياد حضرت عزّت، باز وسوسه مىدهد، چه معنى خنّاس بازگردنده بود.
رباعى
وسواس كه در دل بُوَد، از وسواس است چون ذكر خدا كنى تو آن خنّاس است
آن كس كه به وسواس دلش غالب گشت پيش ملك الناس ز خير الناس است
رباعى
شيطان كه تواش به دل نمىدارى دوست چون خون به درون رگ و عضوت همه اوست
از بدهايش چگونه سالم مانى؟ گر نى ز كرم ترا كُند يارى دوست
#شیطان
📚 #گنجينه بهارستان (نصيحت نامه سليمانى)، ج1، ص516
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹فصل:
🔹در توفيقى ديگر ميان سخن اهل شرع و سخن حكما
❇️تحقيق اين است كه يك چيز را جايز است كه #اسباب_متعدده باشد،
🔹بلكه البته اكثر اشيا را اسباب متعدده مختلفه هست كه جميع آن اسباب متعدده، #علت_تامه آن چيز باشند.
🔹و هريك از آن اسباب، سبب ناقص آن چيز مثل طعام پختن كه آتش و هيمه و طباخ و ديگ و آب از اسباب ناقصه اوست و همه اسباب ناقصه، سبب تام او.
همچنين #طاعون را نيز اسباب مختلفهاى هست مثل #عفونت هوا و #طعن جن.
🔹و عفونت هوا حكم آتش دارد نسبت به طعام پختن، و طعن جن، حكم پختن طعام.
🔹و چنانكه نسبت طعام پختن به آتش جايز نيست و به طباخ «1» نيز جايز، چنانكه كه گويند كه طعام را آتش پخته يا طعام را طبّاخ پخته و ليكن نسبت به طبّاخ اولى است.
🔹همچنين نسبت طاعون به عفونت هوا دادن جايز است و به طعن جنّ نيز دادن جايز، بلكه نسبت او به طعن جنّ اولى است، چنانكه نسبت طعام به طبّاخ اولى است،
زيرا كه نسبت فعل به فاعل ظاهرى اولى بود از نسبت او به آلت، چه عفونت هوا حكم آلت دارد و طعن جنّ، حكم فاعل.
رباعى در توفيق سخن طبيب و شارع- صلّى اللّه عليه-
چون علّت ناقصهى همه موجودات بسيار بُوَد، وين بُوَد از محسوسات
پس مىشايد كه طعن جنّى چو هوا باشد علل ناقصه موجودات
📚 #گنجينه بهارستان (نصيحت نامه سليمانى)، ج1، ص517
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
گنجينه بهارستان (نصيحت نامه سليمانى)، ج1، ص: 521
افعال و صفات و ذات جز حق را نيست در ملك خدا نيست كسى را شركت
فصل: در #علامات_وبا
چون اسباب وبا معلوم شد، علامات آن نيز معلوم بايد كرد. بدان كه #حكما گفتهاند كه بسيارى شهب در فصل خزان، #دليل_نزديكى_وباست.
🔹و شهب جمع شهاب بود و شهاب ستارهاى است كه به شكل آتش در هوا حركت كند از طرفى به طرف ديگر.
🔹و بيشتر حركت او از فوق به تحت بود و اگر از طرف راست به طرف چپ حركت كند، در همين حركت نيز از جانب فوق به تحت حركت او محسوس باشد، چنانكه مردم تخيّل كنند كه ستارهاى از آسمان به زمين ريخت.
🔹و كثرت شهب، چنانكه علامت وباست، پيش عاقل علامت آن است كه طاعون از طعن جن بود، زيرا كه شهب به قول اهل شرع، جهت رجم و دفع شياطين و جنّيان است، غير هواى غليظ را نمىسوزد. و همين هواى غليظ است كه سبب وبا و طاعون است. پس اين هواى غليظ جن باشد و سبب طاعون نيز جن باشد.
🔹و هواى غليظ چون مركّب است از عناصر اربعه، چون بدن زيد كه مركّب است از عناصر اربعه، پس اگر نفس ناطقه جنّى به او متعلق باشد، چنانكه نفس ناطقه انسى متعلق به بدن زيد است، جاى تعجب نباشد، چنانكه نفس در تعلق نفس به بدن زيد جاى تعجب نيست.
📚 #گنجينه بهارستان (نصيحت نامه سليمانى)، ج1، ص517
📚📚📚آدرس کانال :
https://eitaa.com/ghanoonfeteb