اولين كتاب سير مطالعاتي طرح تبيين منظومه فكري مقام معظم رهبري
#طرح_كلي_انديشه_اسلامي
#سيد_علي_خامنه_اي
#نائب_امام_زمان
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
02 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان 2.mp3
19.21M
🏷 جلسه دوم | ایمان (۲)
🎙 پای منبر استاد سید علی حسینی خامنه ای مدظله العالی
📻 صوت کامل سلسله جلسات #طرح_کلی_اندیشۀ_اسلامی در قرآن
🗓 جمعه ۲۹ شهریور۱۳۵۳ شمسی،
سوم رمضانالمبارک۱۳۹۴ قمری
📖 دسترسی به متن کامل جلسه
https://eitaa.com/ghararemotalee/2431
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
05_Jalase-2.mp3
7.09M
#صوت_خلاصه جلسه اول
🔸 ایمان (۲)
[ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن]
📻 استاد سید علی خامنهای
◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
1_494777181.pdf
195.5K
💠 فایل pdf جلسه دوم | ایمان۲
" دو بال نیرومند برای پرواز انسان در تلاشهای زندگی، یکی #صبر است یکی #توکل..! "
#امام_خامنه_ای مدظله العالی
🔺اگر مؤمن هستید این سه کار را انجام بدهید.
اولاً تقوای خدا پیشه کنید. " فَاتَّقـوا الله" پس از خدا پروا بدارید.
"وَ اَصلِحوا ذاتَ بَینِکُم" میان خود را اصلاح کنید. بر سر چیزهای جزئی به جان هم نیافتید. بهانه برای به جان یکدیگر افتادن نجویید. خاصیت یک عده مردمی که جنگشان میآید با دوستان نه با دشمنان! همین است که به دنبال بهانههای کوچک برای جنگیدن و دعوا کردن و ایجاد اختلاف میگردند! نصیحت خدا و رسول به اینگونه مردم این است که به جای اینکه برای جنگیدن با دوستان بهانه بجویید؛ برای جنگیدن با دشمنان بهانهها را پنهان نکنید! اگر اهل جنگی با دشمن بجنگ با برادر چرا؟! با دوست چرا؟! "
توصیهی سوم یک مطلبی است که کلی است و شامل همهی کارهای نیک و اجتناب از همهی کارهای بد میشود. "وَ اَطیعوا اللهَ وَ رَسولَهُ" و اطاعت کنید، فرمان ببرید خدا را و پیامبرش را، " إِن کُنتُم مومِنین" اگر شما مؤمنید.
◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۲۶ - جریان آب چشمه
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
چند نفر از سادات نجف آباد اصفهان به خدمت مرحوم بیدآبادی - اعلی اللّه مقامه آمده و گفتند چشمه آبی که از دامنه کوه جاری می شد و مورد بهره برداری اهالی بود، چندی است خشکیده و ما در زحمت هستیم. دعایی کنید تا فرجی شود.
آن بزرگوار آیه شریفه: ( لَوْ اَنْزَلْنا هذَا القُرْآنَ عَلی جَبَلٍ ) ( اواخر سوره حشر ) را بر رقعهای نوشته به آنها داده و فرمود اول شب آن را بر قله آن کوه 🗻 گذارده و برگردید. آنها چنین کردند و چون به خانه خود رسیدند، صدای مهیبی از کوه بلند شد که همه اهالی شنیدند و چون صبح بیرون آمدند، چشمه ⛲️ آب را جاری دیدند و شکر خدای را به جا آوردند.
نکته ای قابل توجه :
چند داستانی که از مرحوم بیدآبادی - اعلی اللّه مقامه - و نظایر آن که ذکر شد مبادا موجب تعجّب یا خدای نکرده انکار خواننده عزیز گردد؛ زیرا :
اولاً : اینگونه امور و بالاتر از آنها از مراتب دانایی و توانایی و مبارکی وجود اصحاب ائمه مانند جناب سلمان و میثم و رشید هجری و جابر جعفی و همچنین از روات اخبار و علمای اخیار مانند سید بحرالعلوم و سید باقر قزوینی و ملامهدی نجفی آنقدر نقل گردیده و در کتب معتبره ثبت شده که هیچ قابل انکار نیست ( برای زیادتی اطلاع از این موضوع به کتاب رجال مامقانی که مفصلا حالات اصحاب ائمه و روات اخبار را ذکر فرموده یا کتاب قصص العلماء که کرامات بعض علما را نقل کرده است مراجعه شود).
ثانیاً : صدور کرامات از بزرگان دین سبب می شود که شخص از دانستن آنها به عظمت و مقام شامخ امام (علیه السلام) پی ببرد و بفهمد که مقامات آنها بزرگتر از این است که کسی بر آنها اطلاع یابد؛ زیرا جائی که اشخاص به واسطه تبعیت تامّ از ایشان از دانایی و توانایی و اجابت دعوات به چنین مقامی می رسند پس احاطه علمی و توانائی امام علیه السلام چگونه است؛ چون مسلّم است که هر صاحب مقامی از روحانیت، ریزه خور خوان احسان امام علیه السلام است که قطب عالم وجود و قلب عالم امکان و مَصدر جمیع امور است و از تصدیق به عجز از ادراک مقام امام علیه السلام یقین می شود به عجز از ادراک احاطه علمی و قدرت بی پایان حضرت رب الأرباب و مُجیب الدعوات جلّ جلالُه که خالق امام علیه السلام و عطا کننده مقام ولایت به او است .
خلاصه، دانستن این داستانها موجب زیادتی #معرفت و #بصیرت مقام امام علیه السلام و عظمت حضرت ربّ الأنام است .
ثالثاً : این داستانها و نظایر آنها موجب تصدیق و یقین به صدق فرمایش و وعده های خدا و رسول و ائمه(علیهمالسلام) درباره اهل تقواست و اینکه نفوس مستعد هرگاه در انجام تکالیف شرعی نهایت مواظبت را بنمایند و در آوردن جمیع واجبات و ترک کردن جمیع محرمات جدّی باشند، به مقاماتی می رسند که فوق ادراک عقول جزئی بشری است و ملائکه، خدمتگزار ایشان می شوند و هرچه از خدا بخواهند به آنها عنایت میفرماید و غیر اینها از آثاری که در کتب روایات رسیده - خصوصاً در ابواب کتاب الایمان و الکفر از اصول کافی - و نقل آنها منافی وضع این رساله است.
تنها حدیث معتبری که عامه و خاصه از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند برای مزید اطلاع خواننده عزیز نقل می گردد.
رسول خدا ( صلی الله علیه وآله ) فرمود که : خداوند عزّوجلّ فرموده است هرکَس دوستی از دوستان مرا اهانت کند هرآینه برای نبرد با من کمین کرده است و هیچ بنده با عملی به من نزدیک نشود که محبوبتر باشد نزد من از عمل بدانچه بر او واجب کرده ام و به راستی او با انجام نوافل (مستحبات) به من تقرّب جوید تا آنجا که او را دوست دارم و چون او را دوست داشتم گوش او شوم که با آن بشنود و چشم او شوم که با آن ببیند و زبان او شوم که با آن بگوید و دست او شوم که با آن کار کند و از خود دفاع نماید، اگر مرا بخواند اجابتش کنم و اگر از من خواهشی کند به او ببخشم.¹
در شرح این حدیث مبارک، علما وجوهی بیان کرده اند که علامه مجلسی ره در مرآتالعقول آنها را نقل فرموده و خلاصه مستفاد از حدیث آن است که ممکن است شخص به واسطه التزام به واجبات و مواظبت به مستحبّات، محبوب و مقرّب درگاه حضرت آفریدگار شود و چون چنین شود چشمش، چشم بینای خدا می شود پس آنچه را دیگران نمی بینند او از پشت هزاران پرده می بیند و آنچه را دیگران نمی شنوند او می شنود بلکه امور معنوی و صور ملکوتی و نغمه های غیبی که از حس دیگران پنهان است برای او آشکار است .
بالجمله خواننده عزیز بداند آنچه در این داستانها و نظایر آن را می خواند یا می شنود نسبت به آنچه خداوند وعده داده و ذخیره فرموده از مقامات عالی و درجات روحانیت برای بندگان نیکوکار و مقرّبین، مانند قطره است نسبت به دریا چنانچه مضمون حدیث قدسی است².
_____________________
1- قالَ رَسُولُ اللّه (صلی الله علیه و آله ) قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَنْ اَهانَ لی وَلِیّا فَقَدْ اَرْصَدَ لِمُحارِبَتی
https://eitaa.com/mabaheeth/75053
وَ ما تَقَرَّبَ اِلَیَّ عَبْدٌ بِشَیْءٍ اَحَبُّ اِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْه وَ اَنَّهُ لَیَتَقَّرَبُ اِلَیَّ بِالنّافِلَهِ حَتّی اُحِبَّهُ فَاِذا اَحْبَبتُهُ کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذی یَبْصُر بِهِ و لِسانَهُ الَّذی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّذی یَبْطِشُ بِها اِنْ دَعانی اَجَبْتُهُ وَ اِنْ سَئَلَنی اَعْطَیْتُهُ))،(اصول کافی ، باب من أذی المسلمین و إحتقرهم ، ج 2، ص 263 حدیث 7.
2- اَعْدَدْتُ لِعِبادِیَ الصّالِحینَ ما لا عَیْنٌ رَاءَتْ وَ لا اُذُنْ سَمِعَتْ وَ لا خَطَرَ عَلی قَلْبِ بَشَرٍ.
https://eitaa.com/mabaheeth/46231
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -