eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎. غدیرِ ۱۴۰۰ سال پیش، برای امروز ما چه نفعی دارد⁉️ 📼. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال ۱۴۳۱، دقیقه ۴۰:۵۰. علیه‌السلام @ghazi_ir
🔶 پیام غدیر، شناخت حق است! 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید «اِعرِفِ الحقَ تَعرِف اَهلَه: حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی!» حضرت همۀ معیارها را با این ملاک کنار می‌زنند و راه را نشان می‌دهند. یعنی به پسر پیغمبر بودن نگاه نکن؛ به خلیفهٔ مسلمین بودن هم نگاه نکن! با اینکه خود حضرت خلیفه و حاکم مسلمین بودند اما می‌فرماید: «خودِ من هم محکوم این قاعده هستم» 🔹ملاک، موقعیت افراد نیست؛ بلکه ملاک این است که چقدر به گفته‌های خود پایبند است. چون اگر بگویند به جایگاه «خلیفه بودنِ من» نگاه کن، فردا حضرت شهید می‌شود و یکی مثل معاویه در ظاهر، عنوان خلیفه پیدا می‌کند آنوقت باید نزد معاویه بروی!! 🔹به «داماد پیغمبر بودنِ من» هم نگاه نکن که شرافتی در این مسئله نیست! همانطور که عثمان هم داماد پیغمبر بود ولی دختر پیغمبر را زد و کشت. 🔹نه به عایشه که زن پیغمبر است نگاه کن و نه به منِ علی‌بن‌ابی‌طالب که خلیفه یا داماد پیغمبر هستم نگاه کن؛ بلکه «برو ملاک‌های حق و باطل را بدست بیاور، دیگر مطلب تمام است!» 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. برگرفته از جلسه 176. علیه‌السلام @ghazi_ir
🌸 کیست مولا آنکه آزادَت کند بند رِقّیَت ز پایت بَر کَنَد 🌸 ای گروه مؤمنان شادی کنید هم‌چو سَرْو و سوسَن آزادی کنید 💎. عید غدیر، جلوه‌گاه عبودیت و بندگی، حقیقت عقلانیت در زندگی، روز هدایتِ فطرتهای آزاده، تکامل قلوبِ آماده، بیداری عقلهای خُفته، زندگیِ دلهای مُرده، بر همه پویندگان راه طهارت و جویندگان مسیرِ صداقت با هر آیین و مرام و مسلکی تبریک و تهنیت باد. علیه السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
🌸 چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
💎 راز زنده بودن غدیر 🔹پیغمبر 1400 سال پیش امیرالمؤمنین - علیه‌السلام - را به خلافت نصب کرد و به مردم معرّفی نمود و تمام شد؛ این مسئله در امروز به ما چه ارتباطی دارد و امروز چه باید کرد؟..چرا امروز را باید جشن بگیریم و خوشحال باشیم و منبسط و مسرور و مبتهج و مشعوف باشیم!؟ 🔹عید غدیر در امروز بیعت با امام زمان - علیه‌السلام - است؛ این معنای عید غدیر است! که ما امروز باید با امام زمانِ خود، تجدید بیعت کنیم؛ که یک سال گذشت و امروز رسول خدا، امام زمان را به نام حجّة بن الحسن - علیه‌السلام - برای ما معرّفی می‌کند و دست او را بالا می‌برد و می‌فرماید: «مَن کُنتُ مَولاه فهذا ابنى حُجّةُ ابنِ الحَسَن مَولاه» معنایِ عید غدیر در امروز این است. 🔺اگر عید غدیر اینگونه باشد همیشه حیات دارد و زنده و پابرجاست. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. 1435 علیه السلام علیه السلام @ghazi_ir
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📗. جلد: دوم 📑. صفحه: ۱۸۰ 💾. حجم: ۳.MB 🌐 وب سایت کتابخانه : http://seireelallahbook.blog.ir
﷽ 📌. بیان اجمالی طریقۀ سلوک عقلانی 📚 در رساله " سلوک عقلانی، ج۱ ، ص ۸۹ " از عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ آورده اند: ✍🏻. سلوک در مکتب اهل بیت علیهم السّلام بر اساس، سلوک عقلانی می باشد. سلوک عقلانی، روش و طریقۀ مرحوم علامه طهرانی و مرحوم آخوند ملاحسینقلى همدانى ـ رضوان الله علیهما ـ بوده است؛ البته اگرچه سلوک سائر عرفاء الهی نیز بر همین طریقه بوده است، امّا این مسئله در مکتب علامه طهرانی و آخوند ملاحسینقلی همدانی خیلی ملموستر و روشن تر می باشد. ❖. سلوک عقلانی، یعنی عبور از جزئیّت و رسیدن به کلیّت؛ یعنی انسان بدون توجه به ظاهر، حقیقت و نفس و باطن خویش را به حقیقت و باطن و مبدأ هستى متّصل میکند. در سلوک عقلانی انسان بدون توجه به خصوصیّات فردیّه و مشخّصات خارجیّه، به دنبال ادراک معانى کلّیه میرود و به همان کلیّات پایبند می باشد. او پس از ادراک معنای حقیقی ولایت، دیگر امام را در قالب خاصیّ جستوجو ننموده و نزد او جنگ با صلح امام علیه السّلام یکسان است، همچنانکه غیبت با ظهور امام برای او تفاوتی ندارد. ❖. در سلوک عقلانی تمامی اعمال نزد سالک جنبۀ طریقیّت خود را نشان داده و سالک بیش از آنکه به ظاهر اعمال اهتمام ورزد در صدد دریافتن حقیقت و روح عمل می باشد که عبارت است از عبودیّت محض و ربط بیشائبه با پروردگار. او در ارتباط با مخلوقات پیش از آنکه به جنبۀ خلقی نگاه کند، به جنبۀ وجه الرّبی اشیاء نظر نموده و با زدودن حجاب جزئیّت در صدد تماشای کلیّت و توحید در همۀ عالم وجود می باشد. ❖. در طریقۀ سلوک عقلانی سالک به وسیلۀ جایگزینی عقل بر احساسات و توهّمات، با عقل منفصل و مقام ولایت اتّصال باطنی پیدا نموده و بدین وسیله خیال او تصحیح گشته و از تمامی کریوه های جزئیّات عالم اعتبار و حجب ظلمانی و همچنین حجب نورانیّه و مقامات معنوی نیز عبور مینماید. در طریقۀ سلوک عقلانی سالک با موت اختیاری، راه میانبر را پیش گرفته و خود را منتظر مواقف عالم برزخ و قیامت و حساب ننموده و در همین دنیا از جمیع مواقف قیامت صغریٰ و کبریٰ عبور مینماید. و قیامت خویش را به پا میدارد. ❖. آخرین مرحله در طریقۀ سلوک عقلانی که اساس آن عبور از جزئیّت و رسیدن به کلیّت است، مسئله عبور از نفس میباشد؛ چرا که سالک پس از عبور از همه حجب ظلمانی و نورانی در می یابد هنوز از نفس عبور ننموده است و اینجاست که خود را عاجز و درمانده و بیچاره می یابد چرا که محال است انسان خود بتواند از نفس خود بگذرد، بنابراین او برای عبور از نفس نیازمند توسّلات شدیده و تبتّل و انقطاع تامّ به مقام ولایت دارد تا اینکه به واسطۀ عنایت مقام ولایت و عقل منفصل عبور از نفس برای او حاصل خواهد شد. نتیجه عبور از نفس، همانا رسیدن به مقام مخلَصین و پیوستن به کلیّت و فناء در ذات الهی و وحدت با مقام ولایت می باشد. این است مقام ولیّ الهی و انسان کامل @ghazi_ir
💠 هدف شوم انگلیس، طرد مبانی قرآنی! 🔸لرد كرزن، وزير خارجه معروف انگلستان - كه از مستشرقين است - براى از بين رفتن مسلمين، خيلى زحمت كشيد! در زمان گلادستون، قرآن را در مجلس اعيان برداشت و گفت: «ما نمى‌‏توانيم حكومت كنيم مگر اينكه آن را از بين ببريم!» گفتند: «چگونه مى‌‏توانيم آن را از بين ببريم؟» در آنجا سالنى بزرگ بود، كه فرش يكپارچه‌اى در آنجا قرار داشت و در آخر سالن، ميزى بود و قرآن بر روى ميز بود، و رفتن پيشِ قرآن مقدور نبود مگر اينكه پا بر روى فرش بگذارند. 🔸لرد كرزن گفت: «چه كسى مى‌‏تواند آن قرآن را بردارد بدون اينكه پا بر روى فرش بگذارد؟» نمايندگان گفتند: «ممكن نيست!» او گفت: «بسيار آسان است!» و شروع كرد به كنار زدنِ گوشه‏‌اى از فرش، و همين‏طور كنار زد تا رفت و در كنار قرآن قرار گرفت و گفت: «همين‏طور كه من اين فرش را كنار زدم، بايد قرآن را از ميان مسلمين كنار زد و آن را از ميان برداشت!» اين حرفِ خيلى عجيبى است! اين حرف را حدود صد و بيست سال قبل گفت. از آن به بعد انگليسى‌‏هاى بى‌‏شرف و بى‌‏انصاف و بى‌‏حيا و بى‌‏شرم و پست و وقيح، بى‌‏شرمانه و وقيحانه دست به كار شدند، و به بدترين وجهى نظراتِ خودشان را اعمال كردند. 🔸اگر كسى تاريخ مشروطيّت را- كه خيلى روشن است- بخواند، مى‌‏داند كه: اينها چقدر رذل هستند! اينها آن‏قدر رذالت و پستى دارند كه اخيراً حكم لواط را قانونى كردند و از مجلس گذراندند! با اين درجه از پستى، به قانون اسلام و قرآن حمله كردند! به وسيله فراماسونرهايى مانند: جمال‏زاده، آخوندزاده، تقى‌‏زاده، سيّد ضياء و ... به اسلام و علما حمله‏‌ور شدند و گفتند: «اصولًا ايران به كمال خود نمى‌‏رسد، مگر اينكه از فرقِ سر تا كف پا فرنگى شود!» 🔸عدّه‏‌اى از اينها مانند: سيّد نصرالله تقوى و شيخ ابراهيم زنجانى و تقى‌‏زاده، مجلسى تشكيل دادند و در همان مجلس حكم اعدام شيخ فضل‏ الله نورى را دادند، و ديگر نمى‌‏دانستند كه اين صددرصد به دست انگلستان است. 📝 علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ، ص: 107. @ghazi_ir
💠 24 ذیحجه روز مبارک مباهله 🔹آيه مباركۂ مباهله‏، علىّ عليه السّلام را نفسِ رسول خدا می‌‏داند و روايات بسيارى -از شيعه و سنّى- آن حضرت را نفسِ رسول خدا شمرده است. و لازمهٔ اتحادِ نفس، اتّحادِ كمالات و معارف است. 🔹و علاوه بر اين، روايات بسيارى از شيعه و سنّى، اميرالمؤمنين را به حضرت آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و يحيى و يوسف تشبيه نموده است. و لازمه‌ی تشبيه، تحقّقِ صفتِ مُشبَّهٌ به (حضرت آدم و نوح ...) در مشبَّه(امیرالمؤمنین) است. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚 ج 4 ص26 @ghazi_ir
🔹فرق بین مرحوم قاضی با دیگران، 🔻فرق شخص بینا و بصیر است🔺 در شب تار و ظلمانی:  🔹 در دستِ شخص بینا چراغ قرار دارد و دقیقاً راه را از چاه بازمی‌شناسد و طریق مستقیم را از راه‌های انحرافی و خطرناک تشخیص می‌دهد و خود و دیگران را به‌سلامت و صحّت به منزلِ مقصود می‌رساند. 🔹 شخص اعمیٰ‌و کور با عصایی در دست می‌خواهد خود را از این مَهالِک و چاه‌ها و درّه‌ها و طوفان و صاعقه و گردبادها و گرداب‌ها نجات دهد، و با این وضع حرکت می‌کند و دیگران را به حرکت درمی‌آورد، و خدا می‌داند که نتیجۀ این قیام و اقدام به کجا خواهد رسید! ✅ فرق بین حضرت قاضی با دیگران، فرق بین خورشید با شب تار است، نه بین خورشید و ماه، یا بین ماه و ستارگان! ✅ قاضی می‌بیند و دیگران نمی‌بینند! ✅ قاضی لمس می‌کند و دیگران در تخیّل و وَهم به‌سر می‌برند! ✅ قاضی حقیقت را با جانِ خود مَسّ و با قلبِ خود مشاهده می‌کند، و دیگران تیری در شبِ تار می‌پَرانند! ✅ قاضی به حقْ متحقّق گشته و اصالت یافته است و بقیه در اعتباریّات و تصوّرات منغمرند. 🔹رحمةُ اللهِ علیهِ رحمةً واسعة. ✍🏻 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 اسرار ملکوت، ج ٢، ص ٣٧٧؛ مهر تاباک، ص ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۱۹، ۱۷۳، ۱۸۱، ۲۰۵، ۲۵۰، ۳۳۹؛ مهرتابان ص ۲۷ @ghazi_ir
. | ۰۷ . دوست دارم شناخت دقیق و جامعی به تاریخ و زندگی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیدا کنم ، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: این اثر حاصل مجالس مؤلّف محترم آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره علیه در بیان تاریخ اسلام با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخ پیامبر اکرم و تأثیر آن بر نگرش انسان به معارف شریعت می‌باشد، که در زمان حیات والد معظّمشان، حضرت علامه طهرانی رضوان اللَه علیه ایراد شده و در دو مجلّد تبویب گردیده است. ➕ برای مطالعه بیشتر : کتاب افق وحی ، کتاب نورملکوت قرآن __ @ghazi_ir
🏴 السّلام علیک یا اباعبدالله الحسین🏴 🔹همراهان گرامی! به مناسبت فرا رسیدن ایام و لیالیِ سوگواری سیّد و سالار شهیدان، پستهای کانال به تبیین مبانیِ عرفانی، اخلاقی و اجتماعیِ قیام عاشورا در بیان و بنانِ اولیای الهی اختصاص خواهد یافت. ان شاءالله تعالی ❗ لازم به تذكر می‌باشد: 🔸آنچه كه احيانا در ارتباط با فضيلت اقامۀ مجالس عزای حضرت سيدالشهداء عليه السلام انتشار می‌يابد، 🔻صرفا به منظور بيان مبانی اولياء خدا و بزرگان می‌باشد و نه به منظور توصيه و تشويق افراد به برگزاری مجالس در هر موقعيت و شرایطی و تشخيص اين مسأله به‌عهده خود افراد می‌باشد.🔺 🔹همچنين بايد به اين نكته توجه داشت كه بنابر مبانی اولياء الهی توسل به سيدالشهداء عليه السلام و بهره‌بردن از فيوضات آن حضرت، منحصر در حضور فيزيکی در مجالس امام عليه السلام نمی‌باشد. @ghazi_ir
⭕️. بزرگان نسبت به ماه محرم و صفر تذکراتی می‌دادند. یکی اینکه می‌فرمودند که: باید در این دو ماه، منازل و دفتر کارِ خویش یا مطبّ را از حالت طبیعی و یکنواختی که در گذشته بوده درآورده و حالت عزا به خود بگیرد. نمی‌گویم همه را سیاه‌پوش کنند؛ چون این غلط است! اما تا حدودی باشد که وقتی کسی وارد می‌شود، احساس کند که این مکان با روزها و ماه‌های گذشته تفاوت کرده است. بالأخره انسان باید به نحوی ارتباط خود با اهل بیت را نشان دهد! 🔹خودِ بزرگان، در این دو ماه، از مصرف کردن آجیل‌ و شیرینی‌ خودداری می‌کردند و حتی اگر کسی برای آنها هدیه می‌آورد ـ مثلاً گز برای ایشان می‌آوردند ـ پس می‌فرستادند و برخورد می‌کردند و می‌فرمودند: «اگر مادر و پدرتان از دنیا می‌رفت نیز هدیه می‌آوردید یا می‌پذیرفتید و به شما برنمی‌خورد؟!» اینها همه دستوراتی است که باید به آن ملتزم باشیم! 🔹بنابراین در یک عبارت می‌توان گفت: جریان کربلا و واقعۀ عاشورا نعمتی است الهی، که به این صورت، برای بیدار باش و هشیار باشِ ما پدید آمده و این جریان در طول تاریخ استمرار دارد، و به هر کیفیت که از این جریان استفاده شود خودمان بیشتر بهره می‌بریم. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. جلسه 203 علیه السلام @ghazi_ir
🔘 عزاداری و حفظ ارزشهای اخلاقی! 🔹عزاداری نباید مخلّ به آرامش ساکنین باشد. نباید دیر وقت در خیابان‌ها آمد و طبل زد و با بلند‌گو‌هایی با صدای بلند حرکت کرد و آرامش را از اجتماع و مردم گرفت. 🔹در بیمارستان‌ها و خانه‌های واقع در خیابانها مریض خوابیده است؛ بچۀ‌شیر‌خوار خوابیده است. به چه دلیل باید در محله‌ها تا ساعت یکِ بعد از نصف شب بگویند و بخندند و داد و بیداد راه بیاندازند؟! 🔺امام حسین علیه السلام برای احیای ارزشها آمده است؛ نیامده که مملکت را بهم بریزد!! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 184 علیه السلام @ghazi_ir
🔹 پيش يوسف نازِش و خوبى مكن جز نياز و آهِ يعقوبى مكن علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
﷽ 📜. اهمیت قرائت زیارت عاشورا ❂. عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه میفرمودند: " در ایام محرم بنده وقتی در کربلا بودم ، در منزل حضرت آقای حداد ، هر روز زیارت عاشورا خوانده می شد. حتی ایشان می فرمودند: " اگر صد لعن و سلام را بگویید بهتر است! " ولی خوب علی کل حال ، اگر کسی فرصت ندارد به همان یک لعن و یک سلامی که هست اکتفاء کند ، و بدانید که زیارت عاشورا تاثیر عمیقی بر اعماق وجود انسان قرار می دهد و مورد تاکید بزرگان و اولیاء بوده است. " ❇️. منبع: شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۲۰۳ #⃣. موضوع: @ghazi_ir
🔘. چراییِ واقعۀ عاشورا را دنبال کنیم! 🔹در مجالس اهل بیت اینکه فقط بگوییم: «آی این را کشتند، آی آن را کشتند» کافی نیست. یزید هم بدَش نمی‌آمد فقط از این مطالب صحبت شود. در تاریخ آمده که یزید گفته است که: «تقصیر من نبود و بی خود کردند و غلط کردند که این کار را انجام دادند.» خودم سیاه‌پوشی و عزاداری می‌کنم. اما وقتی گفتند: ”چرا این قضیه اتفاق افتاده است؟“ و صحبتِ از «چرایی» شد، قضیه فرق کرد. 🔹چرایش آن است که: ”تویِ یزید که در اینجا نشسته‌ای می‌بایست بعد از مُردنِ معاویه، طبق پیمانی که بین امام حسن و معاویه برقرار شد، کنار می‌رفتی و به آن پیمان پایبند می‌بودی!“ در اینجا دیگر همه چیز به هم می‌ریزد و قاطی می‌شود و می‌گویند: «نه، نه، صلاح نیست گفته شود!» 🔹اما تا وقتی سینه‌زنی هست از شب تا به صبح بر سرتان بزنید، که به هیچ عنوان اشکالی ندارد! خودمان هم تأییدتان می‌کنیم و پولش را هم می‌دهیم و چای‌ش را هم مهیّا می‌کنیم. از تیر و نیزه و سنگ و شهادت و اسارت بگویید که اینها هیچ مشکلی ندارد؛ ولی از چراییِ پشت قضیۀ کربلا نگویید؛ مصلحت نیست! 🔹در زمان شاه، حکومت که با عزاداری مخالف نبود و مشکل نداشت! مگر هر ساله خود دستگاه و دربار در مسجد سپهسالار، به مدّت سه روز عزاداری انجام نمی‌داد و خود شاه هم شرکت نمی‌کرد؟! مگر رضاشاه در مجالس عزاداری شرکت نمی‌کرد و گِل بر سرش نمی‌زد؟! اما اینها همه بر اساس بازی و خُدعه و فریبِ مردم و برای استمرار حکومت بود! صحبتهای مطرح در آن مجلس هم گزینشی بود که به آن طرف برنخورد. نباید از چراییِ قضایای سیّدالشهداء صحبت شود؛ که اگر صحبت می‌شد اول کسی که می‌بایست از مجلس خارج شود خودِ اعلی‌حضرت بود. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. جلسه 203 علیه السلام @ghazi_ir
. | ۰۸ . دوست دارم اجمالی از دیدگاه های اخلاقی و تربیتی علامه طهرانی قدس سره را بدانم ، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب مبانی اخلاق: این اثر متن سخنرانی های علامه طهرانی رضوان الله علیه در طرح مبانی اخلاقی و تربیتی می باشد که در زمینه تفسیر آیات قرآن و همچنین سایر متون دینی در مناسبت های مختلف ایراد گردیده است. این کتاب در دو مجلد با مقدمه و تصحیح آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره منتشر شده است! ➕ برای مطالعه بیشتر: کتاب مطلع انوار، ج۱۲ و ج۱۳ - کتاب مهرتابان ______________ @ghazi_ir
🔹صاحبِ‌ دل، شاهِ دلهاى شماست علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
⭕در جریان عاشورا باید به جانبازیِ سیّدالشهداء و حضرت ابالفضل و حضرت علی‌اکبر علیهم السلام و اصحاب رضوان الله علیه نگاه کنیم. به نیّات و حالات و وضعیتشان نگاه کنیم. و با این نگاه کردن و توجه نمودن، مرتّب جلو برویم تا خود را در آن محیط احساس کنیم. 🔹اگر مدام بیاییم یک نگاه به امام حسین کنیم و یک نگاه به شمر که او چه کرد و از آن طرف عمر سعد چه کرد و دیگری چه کرد و مدام توجهِ ما به این مسائل باشد، آنوقت نصیب ما کم خواهد بود. 🔹نمی‌خواهم بگویم که انسان نباید جنبۀ تبرّی داشته باشد. یکی از فروعات و لوازم و مبانی تشیع، جنبۀ تبری است و انسان با جنبۀ تبری می‌تواند راه را پیدا کند. شیعه هر دو جنبۀ تبری و تولی را دارد. 🔹اما آن جنبه تبری باید جنبۀ باطن باشد. لذا تبری دیگر در باطن ما هست ولی دیگر نفسِ انسان نباید به آن توجه کند. نباید مرتّب یکی یکی وقت بگذارد که این چه کرد و آن چه کرد و دیگری چه گفت و دیگری چه جواب داد؟! این جواب و سوال‌ها تا قیامت ادامه دارد! 🔺به سؤال و جوابِ سیدالشهداء و حضرت ابالفضل علیهما‌السلام باید نگاه کرد. اگر انسان این جنبه را در خودش تقویت کند، نصیب و نفعش بیشتر می‌شود. 🎙حضرت آیة‌‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 سنه 1422 جلسه 7 علیه السلام @ghazi_ir