eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹در پیشِ او رقصان شوم، در کیشِ او قربان شوم در خونِ خود غلطان شوم، سرمَست از جامِ اَلَست 🌸. عید سعید قربان، عید رهایی از قید و تعلّق و دلبستگی، و وصول به عشق و آزادی و وارستگی بر همه انسانهای آزادمنش مبارک باد. رحمه الله @ghazi_ir
🔹عيد قربان عيدى است براى همه افراد؛ نه فقط براى آنهايى كه به حج مشرّف می‌شوند و در مِنىٰ هستند و قربانى مى‏‌كنند و رَمْی و حَلْق می‌نمایند و از آن جَذَبات و نَفَحات و جَلَواتِ خاصه بهره‌‏مند مى‌‏شوند؛ كه آن خودْ داستان ديگرى دارد و خیلی عالَمِ عجیبی است. 🔹 حال و هواى عيد قربان با عيد فطر متفاوت است؛ گرچه نمازی که در هر دو عید می‌باشد یک نماز است. ديده مى‌‏شود نسبت به نماز عيد قربان قدرى تساهل مى‌‏شود؛ در حالتى كه نماز عيد قربان از نقطه نظر تأثير، اگر بيشتر از عيد فطر نباشد كمتر نيست. 🔹به طور كلى حال و هواى روز عيد قربان با روز عيد فطر متفاوت است و كيفيت نزول نَفَحات فرق مى‏‌كند. در عید فطر جنبۀ رحمت وسيع‌تر است ولی در عید قربان جنبۀ توحيد قوي‌تر است. 🔺همۀ اینها براى حركت انسان لازم است؛ هم حال‌و‌هوایی که در عید فطر است، و هم حال‌و‌هوایی که در عید قربان است. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. جلسه 227، با ویرایش @ghazi_ir
. | ۰۴ . دوست دارم حکمت ، اسرار و آداب عبادات را بفهمم، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب انوارالملکوت: کتاب " انوارالملکوت " از منظری توحیدی و عرفانی و... به اسرار روزه، نماز، مسجد، قرآن و دعا می‌پردازد. مرحوم علاّمه طهرانی رضوان اللَه علیه طیّ سخنرانی‌هایشان در ماه مبارک رمضان ۱۳۹۰ ه.ق در مسجد قائم طهران، این سلسله مباحث را ایراد فرموده و چکیدۀ آن را در جُنگ‌های خود ثبت نموده بودند که بعد از رحلت ایشان، این دست‌نوشته‌ها در دو جلد تنظیم، تحقیق، ترجمه و منتشر شد. ➕ برای مطالعه بیشتر: رساله سیره سالکان در ماه رمضان - رساله ماه رجب، جنة الماوای اولیاء __ @ghazi_ir
﷽ 📌. قربانی نفس، پیام حضرت ابراهیم علیه السلام 📚. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در جلسات " شرح عنوان بصری، جلسه ۲۲۳ " می فرمایند: ✍🏻 . داستان حضرت ابراهيم به هر دقيقه دقيقه ما كار دارد. در مواجهه با یک قضيه، آیا بايد كلام حق را بگويى يا كلام باطلی كه موافق نفس است؟ كلام حق را بگو و برو جلو، که يك ذبح كرده‌اى. شما چه نقشى در فلان قضیه بازى می‌کنید؟ حق را می‏گيرى يا اينكه آنچه را كه به نفعتان است؟ اگر آنچه را كه به نفع و مصلحت دنيوى شما هست انجام دهيد اين امتحان را باخته ايد، اگر انجام ندهيد، گرچه به ضرر باشد، شما نفس خویش را ذبح كرده‌ايد و سر بريده‌ايد. ❖. در قضاوتی که پيش می‌آید اگر انسان بخواهد حق را بگويد ممكن است بر ضرر او یا منتسبین به او باشد، درحالیکه حق با طرف مخالف است، انسان چه می‌کند؟ آيا يك جورى حرف را می ‏پيچاند که بالاخره هوای این طرف هم داشته باشد؟ يا اينكه نه، صريح می‌گوید كه آقا در اين مسئله حق با شماست و آن طرف (که منتسب به ما بود) اشتباه كرده است. اگر خيلى صريح گفتيم، نفس را ذبح كرده‌ايم، اگر نگفته‌ايم باخته‌ايم. در همه مطالب و وقایع به همین صورت است. ❖. لذا قضيه حضرت ابراهيم نسبت به رفتار و کردار انسان جنبه سمبليك دارد و باید انسان در هر جا اين مطلب را در نظر بگيرد. اين نكته، نكته‏ اى است كه انسان را جلو می‏برد. يعنى داستان حضرت ابراهيم پيامى است براى همه افراد كه: بسم الله! بفرماييد! اين گوى و اين ميدان، قضیه حضرت ابراهیم و ذبح فرزند برای ایشان بود و نمی گوییم این چنین کنید؛ الان اين حرف‏ها نيست. الان مسئله این است که در فلان قضيه چرا حق را نگفتى؟ الان در فلان قضيه چرا تهمت زدى؟ الان در فلان واقعه چرا خلاف آنچه را كه می‌دانستی عمل كردى و بر زبان آوردى؟ اين مطلب مطلبى است كه پيام روز عيد قربان‏ است. @ghazi_ir
🔹عارف، ولايتِ امام عليه‏ السّلام را در تمام ذرّاتِ عالمِ وجود مشاهده می‌کند، نه اينكه صرفاً تخيّل و يا به آن فكر می‌کند؛ 🔹بلكه همان‏طور كه آن ذرّه را تماشا می‌کند، ولايتِ امام عليه‏ السّلام را هم با او و بلكه پيش از او، و قبل از او، و در نقطهٔ بالاتر و علّتِ فاعلىِ او می‌بیند، 🔺و نه تنها می‌بیند بلكه آن را لمس می‌کند و احساس می‌کند؛ هم‏چنان‏كه وجودِ خود را احساس كرده‏ است. 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج‏ 2، ص247 @ghazi_ir
💎 گر تو نباشی یار من، گشت خراب کار من مونس و غمگسار من، بی‌تو به سر نمی‌شود علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» (من و علی دو پدر این امت هستیم)* 🔸مرحوم علامه طهرانی قدّس الله سرّه مى‏فرمودند: «كسى كه به مرتبۀ ولايت برسد افرادى كه با آنها ارتباط دارد مانند فرزندِ او مى‏شوند. امام عليه السّلام نسبت به همهٔ افراد، در بالاترین مراتبِ تعلّق قرار دارد.» 🔸لذا يك فرد عادی كه از بين برود، گویا فرزند و رفیقِ او از بين رفته است. اين مطلب را ابداً نخواهيم فهميد؛ اگر چه علّامهٔ دهر باشیم! 🔸وقتى که انسان در همان مجراى ولايتى قرار بگيرد كه امام عليه السّلام در رأس آن هِرَم قرار گرفته است، آن وقت مى‏فهمد در دلِ امام چه مى‏گذرد و الا نمى‏فهميم! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. ، جلسه 95؛ با ویرایش 📚. * ، ج36، ص5 و 275.  @ghazi_ir
. | ۰۵ . دوست دارم ویژگی های یک مجتهد حقیقی را بدانم و راه تشخیص مرجع تقلید را بفهمم ، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب فقاهت در تشیع: کتاب فقاهت در تشیع در باب شرایط مرجعیت و افتاء و وظائف مراجع تقلید تدوین گردیده است. این کتاب حاوی دیدگاه اهل معرفت در این باب است و خاتمه ای بر کتاب اجتهاد و تقلید علامه طهرانی رضوان الله علیه می باشد که به صورت مستقل با مقدمه ای مفصل به زیور طبع آراسته گردیده است ➕ برای مطالعه بیشتر : کتاب اجتهاد و تقلید ، کتاب سالک آگاه ________ @ghazi_ir
. | ۰۶ . دوست دارم استاد کامل در عرفان داشته باشم و ویژگی های عارف کامل را بدانم، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب اسرار ملکوت: این اثر شرحی است بر حدیث عنوان بصری از امام جعفر صادق علیه السلام که در سه مجلد تالیف شده است! این مجموعه بهترین مبین و معرف افکار و مبانی سلوکی علامه طهرانی رضوان الله علیه می باشد که در مباحثی جامع خصوصیات عارف واصل ، ملاک تشخیص عارف بالله و بامرالله، وظیفه سالک در صورت عدم وجود وصی ظاهر و... را بیان فرموده اند. ➕ برای مطالعه بیشتر : کتاب سیره صالحان ، کتاب روح مجرد ____ @ghazi_ir
🔶 عمل بر اساس حق؛ نه مصلحت‌اندیشیِ پنداری! 🔹اسلام دينِ مصلحت‌انديشىِ پندارى و توهّماتِ فكرى نيست؛ بر أساس حقّ است. تمام مجاهداتِ أمير‌المؤمنين ـ عليه السّلام ـ بر أساس حقّ است. 🔹أمير‌المؤمنين ـ عليه السّلام ـ مى‌‏توانست به عنوان مصلحت‌انديشىِ پندارى، چند روزى موقّت، واليانِ خليفۀ پيشين را بر سر كار خود بگمارد و استمرار بدهد، و بعد يكى يكى آنها را از سر كار بردارد. 🔹و مى‌‏توانست به يك وعدۀ خلاف، بعضى از مُتمرّدين را آرام كند و بعد بر آنها حمله نمايد؛ كما اينكه اين طريق و رويّه، در بين سياسيّونِ عالم، متداول است. 🔹..امیرالمؤمنین علیه السلام تشنۀ سلام و صلوات نیست؛ او حاضر است در بالای منابر او را لعن و سبّ کنند ولی از وظیفۀ خود تخطّی نکند. 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ج 4 ص 226 و 228 علیه السلام @ghazi_ir
🔸دلِ هر که می‌نگرم در او، بُوَد اشتغالِ تو یاعلی! علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎. غدیرِ ۱۴۰۰ سال پیش، برای امروز ما چه نفعی دارد⁉️ 📼. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال ۱۴۳۱، دقیقه ۴۰:۵۰. علیه‌السلام @ghazi_ir
🔶 پیام غدیر، شناخت حق است! 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید «اِعرِفِ الحقَ تَعرِف اَهلَه: حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی!» حضرت همۀ معیارها را با این ملاک کنار می‌زنند و راه را نشان می‌دهند. یعنی به پسر پیغمبر بودن نگاه نکن؛ به خلیفهٔ مسلمین بودن هم نگاه نکن! با اینکه خود حضرت خلیفه و حاکم مسلمین بودند اما می‌فرماید: «خودِ من هم محکوم این قاعده هستم» 🔹ملاک، موقعیت افراد نیست؛ بلکه ملاک این است که چقدر به گفته‌های خود پایبند است. چون اگر بگویند به جایگاه «خلیفه بودنِ من» نگاه کن، فردا حضرت شهید می‌شود و یکی مثل معاویه در ظاهر، عنوان خلیفه پیدا می‌کند آنوقت باید نزد معاویه بروی!! 🔹به «داماد پیغمبر بودنِ من» هم نگاه نکن که شرافتی در این مسئله نیست! همانطور که عثمان هم داماد پیغمبر بود ولی دختر پیغمبر را زد و کشت. 🔹نه به عایشه که زن پیغمبر است نگاه کن و نه به منِ علی‌بن‌ابی‌طالب که خلیفه یا داماد پیغمبر هستم نگاه کن؛ بلکه «برو ملاک‌های حق و باطل را بدست بیاور، دیگر مطلب تمام است!» 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. برگرفته از جلسه 176. علیه‌السلام @ghazi_ir
🌸 کیست مولا آنکه آزادَت کند بند رِقّیَت ز پایت بَر کَنَد 🌸 ای گروه مؤمنان شادی کنید هم‌چو سَرْو و سوسَن آزادی کنید 💎. عید غدیر، جلوه‌گاه عبودیت و بندگی، حقیقت عقلانیت در زندگی، روز هدایتِ فطرتهای آزاده، تکامل قلوبِ آماده، بیداری عقلهای خُفته، زندگیِ دلهای مُرده، بر همه پویندگان راه طهارت و جویندگان مسیرِ صداقت با هر آیین و مرام و مسلکی تبریک و تهنیت باد. علیه السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
🌸 چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
💎 راز زنده بودن غدیر 🔹پیغمبر 1400 سال پیش امیرالمؤمنین - علیه‌السلام - را به خلافت نصب کرد و به مردم معرّفی نمود و تمام شد؛ این مسئله در امروز به ما چه ارتباطی دارد و امروز چه باید کرد؟..چرا امروز را باید جشن بگیریم و خوشحال باشیم و منبسط و مسرور و مبتهج و مشعوف باشیم!؟ 🔹عید غدیر در امروز بیعت با امام زمان - علیه‌السلام - است؛ این معنای عید غدیر است! که ما امروز باید با امام زمانِ خود، تجدید بیعت کنیم؛ که یک سال گذشت و امروز رسول خدا، امام زمان را به نام حجّة بن الحسن - علیه‌السلام - برای ما معرّفی می‌کند و دست او را بالا می‌برد و می‌فرماید: «مَن کُنتُ مَولاه فهذا ابنى حُجّةُ ابنِ الحَسَن مَولاه» معنایِ عید غدیر در امروز این است. 🔺اگر عید غدیر اینگونه باشد همیشه حیات دارد و زنده و پابرجاست. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. 1435 علیه السلام علیه السلام @ghazi_ir
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📗. جلد: دوم 📑. صفحه: ۱۸۰ 💾. حجم: ۳.MB 🌐 وب سایت کتابخانه : http://seireelallahbook.blog.ir
﷽ 📌. بیان اجمالی طریقۀ سلوک عقلانی 📚 در رساله " سلوک عقلانی، ج۱ ، ص ۸۹ " از عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ آورده اند: ✍🏻. سلوک در مکتب اهل بیت علیهم السّلام بر اساس، سلوک عقلانی می باشد. سلوک عقلانی، روش و طریقۀ مرحوم علامه طهرانی و مرحوم آخوند ملاحسینقلى همدانى ـ رضوان الله علیهما ـ بوده است؛ البته اگرچه سلوک سائر عرفاء الهی نیز بر همین طریقه بوده است، امّا این مسئله در مکتب علامه طهرانی و آخوند ملاحسینقلی همدانی خیلی ملموستر و روشن تر می باشد. ❖. سلوک عقلانی، یعنی عبور از جزئیّت و رسیدن به کلیّت؛ یعنی انسان بدون توجه به ظاهر، حقیقت و نفس و باطن خویش را به حقیقت و باطن و مبدأ هستى متّصل میکند. در سلوک عقلانی انسان بدون توجه به خصوصیّات فردیّه و مشخّصات خارجیّه، به دنبال ادراک معانى کلّیه میرود و به همان کلیّات پایبند می باشد. او پس از ادراک معنای حقیقی ولایت، دیگر امام را در قالب خاصیّ جستوجو ننموده و نزد او جنگ با صلح امام علیه السّلام یکسان است، همچنانکه غیبت با ظهور امام برای او تفاوتی ندارد. ❖. در سلوک عقلانی تمامی اعمال نزد سالک جنبۀ طریقیّت خود را نشان داده و سالک بیش از آنکه به ظاهر اعمال اهتمام ورزد در صدد دریافتن حقیقت و روح عمل می باشد که عبارت است از عبودیّت محض و ربط بیشائبه با پروردگار. او در ارتباط با مخلوقات پیش از آنکه به جنبۀ خلقی نگاه کند، به جنبۀ وجه الرّبی اشیاء نظر نموده و با زدودن حجاب جزئیّت در صدد تماشای کلیّت و توحید در همۀ عالم وجود می باشد. ❖. در طریقۀ سلوک عقلانی سالک به وسیلۀ جایگزینی عقل بر احساسات و توهّمات، با عقل منفصل و مقام ولایت اتّصال باطنی پیدا نموده و بدین وسیله خیال او تصحیح گشته و از تمامی کریوه های جزئیّات عالم اعتبار و حجب ظلمانی و همچنین حجب نورانیّه و مقامات معنوی نیز عبور مینماید. در طریقۀ سلوک عقلانی سالک با موت اختیاری، راه میانبر را پیش گرفته و خود را منتظر مواقف عالم برزخ و قیامت و حساب ننموده و در همین دنیا از جمیع مواقف قیامت صغریٰ و کبریٰ عبور مینماید. و قیامت خویش را به پا میدارد. ❖. آخرین مرحله در طریقۀ سلوک عقلانی که اساس آن عبور از جزئیّت و رسیدن به کلیّت است، مسئله عبور از نفس میباشد؛ چرا که سالک پس از عبور از همه حجب ظلمانی و نورانی در می یابد هنوز از نفس عبور ننموده است و اینجاست که خود را عاجز و درمانده و بیچاره می یابد چرا که محال است انسان خود بتواند از نفس خود بگذرد، بنابراین او برای عبور از نفس نیازمند توسّلات شدیده و تبتّل و انقطاع تامّ به مقام ولایت دارد تا اینکه به واسطۀ عنایت مقام ولایت و عقل منفصل عبور از نفس برای او حاصل خواهد شد. نتیجه عبور از نفس، همانا رسیدن به مقام مخلَصین و پیوستن به کلیّت و فناء در ذات الهی و وحدت با مقام ولایت می باشد. این است مقام ولیّ الهی و انسان کامل @ghazi_ir