eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘. چراییِ واقعۀ عاشورا را دنبال کنیم! 🔹در مجالس اهل بیت اینکه فقط بگوییم: «آی این را کشتند، آی آن را کشتند» کافی نیست. یزید هم بدَش نمی‌آمد فقط از این مطالب صحبت شود. در تاریخ آمده که یزید گفته است که: «تقصیر من نبود و بی خود کردند و غلط کردند که این کار را انجام دادند.» خودم سیاه‌پوشی و عزاداری می‌کنم. اما وقتی گفتند: ”چرا این قضیه اتفاق افتاده است؟“ و صحبتِ از «چرایی» شد، قضیه فرق کرد. 🔹چرایش آن است که: ”تویِ یزید که در اینجا نشسته‌ای می‌بایست بعد از مُردنِ معاویه، طبق پیمانی که بین امام حسن و معاویه برقرار شد، کنار می‌رفتی و به آن پیمان پایبند می‌بودی!“ در اینجا دیگر همه چیز به هم می‌ریزد و قاطی می‌شود و می‌گویند: «نه، نه، صلاح نیست گفته شود!» 🔹اما تا وقتی سینه‌زنی هست از شب تا به صبح بر سرتان بزنید، که به هیچ عنوان اشکالی ندارد! خودمان هم تأییدتان می‌کنیم و پولش را هم می‌دهیم و چای‌ش را هم مهیّا می‌کنیم. از تیر و نیزه و سنگ و شهادت و اسارت بگویید که اینها هیچ مشکلی ندارد؛ ولی از چراییِ پشت قضیۀ کربلا نگویید؛ مصلحت نیست! 🔹در زمان شاه، حکومت که با عزاداری مخالف نبود و مشکل نداشت! مگر هر ساله خود دستگاه و دربار در مسجد سپهسالار، به مدّت سه روز عزاداری انجام نمی‌داد و خود شاه هم شرکت نمی‌کرد؟! مگر رضاشاه در مجالس عزاداری شرکت نمی‌کرد و گِل بر سرش نمی‌زد؟! اما اینها همه بر اساس بازی و خُدعه و فریبِ مردم و برای استمرار حکومت بود! صحبتهای مطرح در آن مجلس هم گزینشی بود که به آن طرف برنخورد. نباید از چراییِ قضایای سیّدالشهداء صحبت شود؛ که اگر صحبت می‌شد اول کسی که می‌بایست از مجلس خارج شود خودِ اعلی‌حضرت بود. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. جلسه 203 علیه السلام @ghazi_ir
۱۹ مرداد ۱۴۰۰
. | ۰۸ . دوست دارم اجمالی از دیدگاه های اخلاقی و تربیتی علامه طهرانی قدس سره را بدانم ، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب مبانی اخلاق: این اثر متن سخنرانی های علامه طهرانی رضوان الله علیه در طرح مبانی اخلاقی و تربیتی می باشد که در زمینه تفسیر آیات قرآن و همچنین سایر متون دینی در مناسبت های مختلف ایراد گردیده است. این کتاب در دو مجلد با مقدمه و تصحیح آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره منتشر شده است! ➕ برای مطالعه بیشتر: کتاب مطلع انوار، ج۱۲ و ج۱۳ - کتاب مهرتابان ______________ @ghazi_ir
۲۰ مرداد ۱۴۰۰
🔹صاحبِ‌ دل، شاهِ دلهاى شماست علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
⭕در جریان عاشورا باید به جانبازیِ سیّدالشهداء و حضرت ابالفضل و حضرت علی‌اکبر علیهم السلام و اصحاب رضوان الله علیه نگاه کنیم. به نیّات و حالات و وضعیتشان نگاه کنیم. و با این نگاه کردن و توجه نمودن، مرتّب جلو برویم تا خود را در آن محیط احساس کنیم. 🔹اگر مدام بیاییم یک نگاه به امام حسین کنیم و یک نگاه به شمر که او چه کرد و از آن طرف عمر سعد چه کرد و دیگری چه کرد و مدام توجهِ ما به این مسائل باشد، آنوقت نصیب ما کم خواهد بود. 🔹نمی‌خواهم بگویم که انسان نباید جنبۀ تبرّی داشته باشد. یکی از فروعات و لوازم و مبانی تشیع، جنبۀ تبری است و انسان با جنبۀ تبری می‌تواند راه را پیدا کند. شیعه هر دو جنبۀ تبری و تولی را دارد. 🔹اما آن جنبه تبری باید جنبۀ باطن باشد. لذا تبری دیگر در باطن ما هست ولی دیگر نفسِ انسان نباید به آن توجه کند. نباید مرتّب یکی یکی وقت بگذارد که این چه کرد و آن چه کرد و دیگری چه گفت و دیگری چه جواب داد؟! این جواب و سوال‌ها تا قیامت ادامه دارد! 🔺به سؤال و جوابِ سیدالشهداء و حضرت ابالفضل علیهما‌السلام باید نگاه کرد. اگر انسان این جنبه را در خودش تقویت کند، نصیب و نفعش بیشتر می‌شود. 🎙حضرت آیة‌‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 سنه 1422 جلسه 7 علیه السلام @ghazi_ir
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
سید الشهداء یعنی مرد حق در همه ی عرصه ها و در همه ی زمینه ها. آن کسی که یک حقی را می بیند و پا رویش می گذارد، دروغ می گوید که من دنبال سیدالشهداء هستم؛ گر چه بنشیند در مجالس امام حسین و گریه هم کند و صدای گریه او از همه بالاتر برود. ✍️ حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 📗 جلسات شرح حدیث عنوان بصری، مجلس ۱۱۳. @ghazi_ir
۲۲ مرداد ۱۴۰۰
🔳 وقتی حرّ با آن حالِ پشیمانی خدمت سیّدالشهداء علیه السلام می‌رسد، آن چنان حضرت با او برخورد می‌کنند که انگار نه انگار اتفاقی افتاده است! اصلاً حرّ یادش می‌رود که چه کرده و چه قضایایی را که زیر سرِ خودش بوده، بوجود آورده است. 🔹اگر ما بودیم چه می‌کردیم! می‌گفتیم: «غلط کردی که توبه کردی!! الان وقت توبه کردن است!؟ آمدی این بساط را درست کردی آنوقت توبه هم می‌کنی؟! برو پیِ کارَت! بی‌خود کردی توبه کردی!!» خب ما همین هستیم و درد ما هم همین است. ولی طوری حضرت با حرّ برخورد می‌کنند که اصلاً حرّ‌ یادش می‌رود که چنین کاری کرده و چنین جریانی برایش اتفاق افتاده است. 🔹این برخورد سیّدالشهداء علیه السلام با حرّ، همانی است که رسول خدا در فتح مکه انجام داد. این همان ظهور رحمتِ واسعۀ پروردگار است که در جریان فتح مکه، در نفسِ رسول خدا نیز تجلّی می‌کند که همۀ افراد را می‌بخشد و منزل ابوسفیان،‌ اوّل دشمن خود را،‌ محلّ أمن قرار می‌دهد که هر کس به این منزل بیاید، جان و مالش در امان است. یعنی رسول خدا اصلاً به فرد، چهرۀ او، ظاهرِ او، کاری که کرده و رفتاری که داشته،‌ نگاه نمی‌کند! 🔹رسول خدا نگاه می‌کند که این شخص، یک بنده‌ای از بندگان خداست که الان هیچ کاری از او برنمی‌آید؛ لذا آن رحمت می‌آید و حتی همین ابوسفیان را هم در برمی‌‌گیرد و منزلِ او را محلّ أمن و ملجأ قرار می‌دهد. آیا این مسئله بر حال‌و‌هوایِ ما و در رفتار ما با دیگران تأثیر نمی‌گذارد، که چگونه با افراد و با قضایا برخورد کنیم؟! قطعاً تأثیر دارد! 🔹حال یکبار می‌آییم فقط این جریان را نقل می‌کنیم و می‌گوییم: «رسول خدا چه اخلاق خوبی داشت که گذشت کرد و منزل ابوسفیان را مأمن قرار داد!» همین را می‌‌گوییم و خداحافظ تمام شد! یکبار هم می‌آییم و روی این قضیه فکر می‌کنیم و مطلب را در خود پیاده می‌‌کنیم. 🔺اینکه بزرگان می‌فرمودند که: «انسان نباید واقعۀ عاشورا را فقط از جهتِ مصیبت نگاه کند!» برای این جهت بوده است. 🎙حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 228؛ با ویرایش محتوایی علیه السلام @ghazi_ir
۲۲ مرداد ۱۴۰۰
⭕️ حضرت قاسم علیه‌السلام با احساسات و تحت تأثیر قرار گرفتن به میدان نرفت. 🔹او حقیقتِ مرگ و لذّت مرگ را با دل و جانش احساس می‌کرد و لذا در جواب سیّدالشهداء علیه‌السلام که فرمود: «ای نوردیده، پسرک من! مرگ در نزد تو چگونه است؟» عرض کرد: 🔹«اَحلَی مِنَ العسل!» یعنی «مرگ برای من از عسل شیرین تر است!» 🔹او حقیقت مرگ را می‌فهمید که می‌گفت: «اَحلَی مِنَ العسل!» 📝 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ج ۲، ص ۳۷ علیه‌السلام علیه‌السلام @ghazi_ir
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
🔹طفلِ تو گرچه که کودک‌خُو بُدَست 🔹 هر دو عالَم، خود طُفیلِ او بُدَست علیه‌السلام علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
۲۵ مرداد ۱۴۰۰
۲۶ مرداد ۱۴۰۰
⭕️ همان امام حسینی که در بالای سر حضرت علی‌اکبر می‌فرماید «عَلَی الدُّنیا بَعدَک العَفاء» [بعد از تو خاک بر سر دنیا]، و می‌نشیند و ناراحت است و اشک از چشمانش سرازیر می‌شود؛ همان امام دارد می‌بیند که حضرت علی‌اکبر در کجاهاست و در چه وضعیتی قرار دارد، و چه مسائلِ "لایُدرَک و لایُوصَفی" در میان است! 🔹به طوری که اگر به امام حسین بگویند: «اگر نمی‌خواهی و ناراحتی، روحِ علی اکبر را به بدن برمی‌گردانیم و دوباره همان جوان رعنا با وضعیت و موقعیت سابق خواهد بود» حضرت در پاسخ می‌گوید: «ابداً نمی‌خواهم؛ من عمری منتظرِ اینچنین لحظه‌ای بودم که عزیزترینِ خویش در دنیا را در این لحظه ببینم؛ آنوقت شما می‌خواهید این لحظه را برگردانید!» 🔹تمامِ دنیا را به سیّدالشهداء علیه‌السلام بدهند یک لحظه نمی‌خواهد که علی‌اکبرش برگردد. چون امام حسین دارد آن علی‌اکبرِ واقعی را می‌بیند؛ نه بدن او را! 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 (اسفار اربعه) جلسه 666، با ویرایش @ghazi_ir
۲۶ مرداد ۱۴۰۰