eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
225 دنبال‌کننده
95 عکس
31 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
در این کانال مطالب مربوط به دانش اجتماعی مسلمین، جامعه شناسی اسلامی، تبیین اجتماعی مسائل روز و ... را ملاحظه خواهید کرد.
اجتماعی شدن در کشاکش خانواده رسانه مدرسه.m4a
36.29M
سخنرانی حجت الاسلام ، در جمع مدیران انجمن‌های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان قم، خانه معلم، 18 دی ماه 1401. عنوان: محورهای سخنرانی: @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت تعاملات علمی با رشد علم تعاملات علمی همواره در طول تاریخ، رشد و رونق علم را به دنبال داشته است. دیگری علمی ما در گذشته، اهل سنت بوده‌اند، رابطه شاگردی/ استادی، مباحثه، مناظره، نقد و بررسی کتب و ردیه نویسی، از جمله مدل‌های تعاملی شیعه و سنی بوده است. رقابت علمی ناشی از این تعاملات، رشد و شکوفایی علوم را به ارمغان می‌آورد. اما به تدریج آثار شیعیان در علوم مختلف از اقوال اهل سنت خالی شد و سطح تعاملا به حداقل رسید. و اکنون نیز با غفلت از تقدم مواجهه اهل سنت با غرب، سرگرم انديشه هاي مدرن شده ایم. به عنوان نمونه همایش سالانه مذاهب و رویکردهای فقهی که از چند دهه پیش به صورت دوره‌ای در کشورهای مختلف تشکیل می‌شود، از ایران نیز مهمانان ثابتی دارد! و سوال دیگران همواره این است که چرا ایران تاکنون میزبان این همایش نبوده است؟ و حال این که سوال مهم‌تری وجود دارد و آن این که اصلا قم ظرفیت چنین تعاملی با اهل سنت و حضور آنها در قم را دارد؟ اما در عرصه‌های داخلی نیز اکنون تعاملات علمی نه در میان دانشگاهیان، نه در میان حوزویان و نه بین حوزه و دانشگاه، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. اخیرا شاهد اتفاقی مبارک هستیم؛ گپ و گفتی با عنوان سه شنبه‌های علوم انسانی، بهانه‌ای است برای گفت و گوی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پیرامون اسلامی سازی علوم انسانی. گردهمایی اساتید گروه‌های پانزده‌گانه با تخصص‌های مختلف و طرح و نقد آزاد مباحث مربوط به اسلامی سازی یا تاسیس علوم اسلامی. @ghebrahimipour
اندیشه اجتماعی علامه مصباح.m4a
28.68M
اندیشه اجتماعی علامه مصباح یزدی رحمت الله در دو سطح خرد و کلان کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی سخنران: حجت الاسلام تهران، سالن اجلاس سران، ۱۰ دی ۱۴۰۱. @ghebrahimipour
زنان در چالش من و تن ۱.m4a
28.6M
همایش زن در تراز تمدن اسلامی حجت الاسلام زن در کشاکش من و تن، تحلیل جايگاه اجتماعی زن معاصر ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ اهواز، حوزه علمیه خواهران. @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور پرشور و حداکثری اعضای محترم هیئت علمی در این گفت‌وگوهای علمی به هر دلیل که باشد،به رغم همه نقاط ضعف و اشکالات مطرح شده، برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت. و البته نیازمند تامل در نکات علمی اجرایی فراوانی است. مثلا این که؛ ۱. سالن مناسبی برای حضور همه اعضای هیئت علمی در موسسه وجود ندارد. ۲. تجهیزات سالن مثل میکروفون و ... دارای مشکلاتی است. ۳. مباحث ارائه شده لزوما برای همه مفید نیست. ۴. به نظر می رسد لازم است بر اساس سند اسلامی سازی و تقدم و تاخر مباحث، ارائه‌های اساتید زمان بندی شود و سلسله جلسات یک سیر منطقی داشته باشد. و ... @ghebrahimipour
تعاملات علمی همواره در طول تاریخ، رشد علم را به دنبال داشته است. به ویژه هنگامی که افراد با رویکردهای مختلف به گفت‌وگو می نشستند. ✅ ویژگی حضور حدود صد استاد صاحب نظر در یکی از رشته های پانزده گانه تخصصی مرتبط با علوم انسانی است. ✅ البته جلسه‌ای با این تنوع در عرصه تخصص و فراوانی در عرصه نیروی انسانی، نیازمند مدیریت قوی و الگوی تعاملی متفاوتی خواهد بود. ✅ با این حال بحث و انتقاد آزاد و صمیمی در موضوعات مربوط به تولید علوم انساني اسلامی، زمینه خلاقیت و تولید علم را فراهم می‌آورد. @ghebrahimipour
ظهور نسلی خودشیفته با عنوان در فرهنگی که به دلیل سابقه 2500 ساله استبدادی، خبری از تایید و نبوده، به یکباره عده‌ای از افراد با استعداد، تیزهوش یا نخبه نامیده شدند و در مدارسی مستقل و به صورتی جداگانه تعلیم و پرورش یافتند. هرچند پرورش استعدادهای برتر و سرمایه‌گذاری بر روی آنها کاری مطلوب و ضروری است اما حتی اگر بی‌اعتنایی به بسیاری از افراد با استعداد یا باهوش شمردن افرادی معمولی به دلیل سیستم غلط شناسایی و گزینش افراد را نادیده بگیریم، بی‌توجهی به و تربیت اخلاقی این گروه آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشته است. ظهور گروهی خوشیفته که خود را فراتر از عرصه‌هایی که آموزش دیده نیز برتر و صاحب نظر می‌پندارند و نظرهای غیر تخصصی و معمولا ضعیف و سخیف خود را صحیح و یقینی می شمارند یکی از این آسیب‌هاست. این گروه که می‌تواند به ظهور یک طبقه اجتماعی نیز بیانجامد، منزلتی بالا برای خود قائل است، حاضر به تعامل و همنشینی با خویشاوندان خود نیستند، حضور در مسجد و هیئات مذهبی را دون شان خود می شمارند و پای موعظه نشستن را اتلاف وقت می شمارند. نقطه آغاز ظهور این گروه در خانواده و رویکردهای افراطی والدین در و است، اما استمرار آن در نظام آموزشی تا سطوح عالی ادامه می‌یابد. امان از روزی که این نسل به مناصب رسمی و حکومتی دست یابند! @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی پیشرفت تکنولوژی و اشراف نسل جوان بر آن موجب گسست نسلی می‌شود، اما لزوما اهداف تعاملات اجتماعی تغییر نمی‌کند، بلکه همان اهداف با اسارت عقل و استفاده از سازوکارهای پیچیده‌تری دنبال می‌شود. بر اساس ، انسان نوع متوسط است. و بسته به میزان شکوفایی فطرت با انواعی از انسان مواجه خواهیم بود. ✅ انسان حیوان نما که بر اساس غریزه به استخدام دیگران در راستای اهداف حیوانی می‌پردازد. ✅ انسان اجتماعی که میزانی از عقل در او شکوفا شده اما عقلی که اسیر هواست و در راستای همان اهداف حیوانی به کار گرفته می‌شود. تعاملات این نوع از انسان بر اساس استخدام متقابل است. ✅ انسان متمدن بالفطره اما تعاملات خود را بر اساس محبت و احسان و ایثار سامان می‌دهد و اصلا به استخدام نمی‌اندیشد. ✳️ برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به نظریه انسان‌شناسی در ضمیمه کتاب شریعت در آئینه معرفت نوشته آیت‌الله جوادی آملی. @ghebrahimipour
تغییر جهان ایجاد تحول و تغییر در جهان، دغدغه بسیاری از اندیشمندان بوده است. اما تفاوت های بسیاری نیز میان مکاتب وجود دارد. تفاوت در هدف: علم مدرن، سیطره بر طبیعت را در سر می پروراند. چرا که طبیعت را مرده می داند و خود را مالک آن. اما علم اسلامی حقوقی برای طبیعت قائل است و به تبع آن رفاقت و همدلی با طبیعت را دنبال می کند. تفاوت در عمق: برخی تغییرات سطحی و برخی دیگر عمقی هستند. تغییرات عمقی پایدارتر و ماندگارترند.