eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
204 دنبال‌کننده
92 عکس
30 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
در این کانال مطالب مربوط به دانش اجتماعی مسلمین، جامعه شناسی اسلامی، تبیین اجتماعی مسائل روز و ... را ملاحظه خواهید کرد.
اجتماعی شدن در کشاکش خانواده رسانه مدرسه.m4a
36.29M
سخنرانی حجت الاسلام ، در جمع مدیران انجمن‌های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان قم، خانه معلم، 18 دی ماه 1401. عنوان: محورهای سخنرانی: @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت تعاملات علمی با رشد علم تعاملات علمی همواره در طول تاریخ، رشد و رونق علم را به دنبال داشته است. دیگری علمی ما در گذشته، اهل سنت بوده‌اند، رابطه شاگردی/ استادی، مباحثه، مناظره، نقد و بررسی کتب و ردیه نویسی، از جمله مدل‌های تعاملی شیعه و سنی بوده است. رقابت علمی ناشی از این تعاملات، رشد و شکوفایی علوم را به ارمغان می‌آورد. اما به تدریج آثار شیعیان در علوم مختلف از اقوال اهل سنت خالی شد و سطح تعاملا به حداقل رسید. و اکنون نیز با غفلت از تقدم مواجهه اهل سنت با غرب، سرگرم انديشه هاي مدرن شده ایم. به عنوان نمونه همایش سالانه مذاهب و رویکردهای فقهی که از چند دهه پیش به صورت دوره‌ای در کشورهای مختلف تشکیل می‌شود، از ایران نیز مهمانان ثابتی دارد! و سوال دیگران همواره این است که چرا ایران تاکنون میزبان این همایش نبوده است؟ و حال این که سوال مهم‌تری وجود دارد و آن این که اصلا قم ظرفیت چنین تعاملی با اهل سنت و حضور آنها در قم را دارد؟ اما در عرصه‌های داخلی نیز اکنون تعاملات علمی نه در میان دانشگاهیان، نه در میان حوزویان و نه بین حوزه و دانشگاه، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. اخیرا شاهد اتفاقی مبارک هستیم؛ گپ و گفتی با عنوان سه شنبه‌های علوم انسانی، بهانه‌ای است برای گفت و گوی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پیرامون اسلامی سازی علوم انسانی. گردهمایی اساتید گروه‌های پانزده‌گانه با تخصص‌های مختلف و طرح و نقد آزاد مباحث مربوط به اسلامی سازی یا تاسیس علوم اسلامی. @ghebrahimipour
اندیشه اجتماعی علامه مصباح.m4a
28.68M
اندیشه اجتماعی علامه مصباح یزدی رحمت الله در دو سطح خرد و کلان کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی سخنران: حجت الاسلام تهران، سالن اجلاس سران، ۱۰ دی ۱۴۰۱. @ghebrahimipour
زنان در چالش من و تن ۱.m4a
28.6M
همایش زن در تراز تمدن اسلامی حجت الاسلام زن در کشاکش من و تن، تحلیل جايگاه اجتماعی زن معاصر ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ اهواز، حوزه علمیه خواهران. @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور پرشور و حداکثری اعضای محترم هیئت علمی در این گفت‌وگوهای علمی به هر دلیل که باشد،به رغم همه نقاط ضعف و اشکالات مطرح شده، برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت. و البته نیازمند تامل در نکات علمی اجرایی فراوانی است. مثلا این که؛ ۱. سالن مناسبی برای حضور همه اعضای هیئت علمی در موسسه وجود ندارد. ۲. تجهیزات سالن مثل میکروفون و ... دارای مشکلاتی است. ۳. مباحث ارائه شده لزوما برای همه مفید نیست. ۴. به نظر می رسد لازم است بر اساس سند اسلامی سازی و تقدم و تاخر مباحث، ارائه‌های اساتید زمان بندی شود و سلسله جلسات یک سیر منطقی داشته باشد. و ... @ghebrahimipour
تعاملات علمی همواره در طول تاریخ، رشد علم را به دنبال داشته است. به ویژه هنگامی که افراد با رویکردهای مختلف به گفت‌وگو می نشستند. ✅ ویژگی حضور حدود صد استاد صاحب نظر در یکی از رشته های پانزده گانه تخصصی مرتبط با علوم انسانی است. ✅ البته جلسه‌ای با این تنوع در عرصه تخصص و فراوانی در عرصه نیروی انسانی، نیازمند مدیریت قوی و الگوی تعاملی متفاوتی خواهد بود. ✅ با این حال بحث و انتقاد آزاد و صمیمی در موضوعات مربوط به تولید علوم انساني اسلامی، زمینه خلاقیت و تولید علم را فراهم می‌آورد. @ghebrahimipour
ظهور نسلی خودشیفته با عنوان در فرهنگی که به دلیل سابقه 2500 ساله استبدادی، خبری از تایید و نبوده، به یکباره عده‌ای از افراد با استعداد، تیزهوش یا نخبه نامیده شدند و در مدارسی مستقل و به صورتی جداگانه تعلیم و پرورش یافتند. هرچند پرورش استعدادهای برتر و سرمایه‌گذاری بر روی آنها کاری مطلوب و ضروری است اما حتی اگر بی‌اعتنایی به بسیاری از افراد با استعداد یا باهوش شمردن افرادی معمولی به دلیل سیستم غلط شناسایی و گزینش افراد را نادیده بگیریم، بی‌توجهی به و تربیت اخلاقی این گروه آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشته است. ظهور گروهی خوشیفته که خود را فراتر از عرصه‌هایی که آموزش دیده نیز برتر و صاحب نظر می‌پندارند و نظرهای غیر تخصصی و معمولا ضعیف و سخیف خود را صحیح و یقینی می شمارند یکی از این آسیب‌هاست. این گروه که می‌تواند به ظهور یک طبقه اجتماعی نیز بیانجامد، منزلتی بالا برای خود قائل است، حاضر به تعامل و همنشینی با خویشاوندان خود نیستند، حضور در مسجد و هیئات مذهبی را دون شان خود می شمارند و پای موعظه نشستن را اتلاف وقت می شمارند. نقطه آغاز ظهور این گروه در خانواده و رویکردهای افراطی والدین در و است، اما استمرار آن در نظام آموزشی تا سطوح عالی ادامه می‌یابد. امان از روزی که این نسل به مناصب رسمی و حکومتی دست یابند! @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی پیشرفت تکنولوژی و اشراف نسل جوان بر آن موجب گسست نسلی می‌شود، اما لزوما اهداف تعاملات اجتماعی تغییر نمی‌کند، بلکه همان اهداف با اسارت عقل و استفاده از سازوکارهای پیچیده‌تری دنبال می‌شود. بر اساس ، انسان نوع متوسط است. و بسته به میزان شکوفایی فطرت با انواعی از انسان مواجه خواهیم بود. ✅ انسان حیوان نما که بر اساس غریزه به استخدام دیگران در راستای اهداف حیوانی می‌پردازد. ✅ انسان اجتماعی که میزانی از عقل در او شکوفا شده اما عقلی که اسیر هواست و در راستای همان اهداف حیوانی به کار گرفته می‌شود. تعاملات این نوع از انسان بر اساس استخدام متقابل است. ✅ انسان متمدن بالفطره اما تعاملات خود را بر اساس محبت و احسان و ایثار سامان می‌دهد و اصلا به استخدام نمی‌اندیشد. ✳️ برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به نظریه انسان‌شناسی در ضمیمه کتاب شریعت در آئینه معرفت نوشته آیت‌الله جوادی آملی. @ghebrahimipour
تغییر جهان ایجاد تحول و تغییر در جهان، دغدغه بسیاری از اندیشمندان بوده است. اما تفاوت های بسیاری نیز میان مکاتب وجود دارد. تفاوت در هدف: علم مدرن، سیطره بر طبیعت را در سر می پروراند. چرا که طبیعت را مرده می داند و خود را مالک آن. اما علم اسلامی حقوقی برای طبیعت قائل است و به تبع آن رفاقت و همدلی با طبیعت را دنبال می کند. تفاوت در عمق: برخی تغییرات سطحی و برخی دیگر عمقی هستند. تغییرات عمقی پایدارتر و ماندگارترند.
ویل للمطففین
💔 از ماست که بر ماست. 💔 با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش، ، طراحی شد تا فضایی امن برای این امر باشد. کمی بعد بخش‌های مختلفی به این اپلیکیشن اضافه شد که یکی از آنها انیمیشن هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. شاید به بهانه سرگرمی یا هدایت دانش آموزان به یک فضای امن. نام یکی از آنهاست که به راحتی باور فرزندان ما را در مورد معاد تغییر می دهد و البته بیننده را به موسیقی نیز بسیار علاقمند می کند. شاید دیگر نیازی به دشمن و و ... نباشد تا زمانی که خائن داخلی کار دشمن را بهتر از او به انجام می رساند. رحمت الله علیه می فرمودند: نقطه آغاز اصلاح یا تباهی جامعه است. تلاش فراوان عده ای برای استمرار به بهانه های مختلف از جمله اخیر نیز در همین راستا قابل فهم است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
✅ فشارهای اجتماعی خواه محسوس باشند یا نامحسوس، در صورتی که با اقناع عمومی همراه نباشند، با مقاومت مواجه می شوند. اما در صورتی که زمینه برای مقاومت یا مخالفت وجود نداشته باشد، موجب انباشت و تراکم نیروهایی می شوند که در زمان و مکانی مناسب با انفجاری عظیم تحولی اجتماعی را رقم خواهند زد. البته گاهی این نیروی متراکم با یک حادثه تخلیه می شود و نتیجه چشم گیری نخواهد داشت. ✅ عده ای که هنجارهای مربوط به حجاب را درونی نکرده یا برعکس هنجارهای بی حجابی را جامعه پذیر شده بودند، در کنار گروهی از اقلیت های دینی و مذهبی (مسیحی، زردشتی، علی الهی و ...) که اصلا اعتقادی به حجاب نداشته اما در جامعه به عنوان غیر مسلمان شناخته نمی شوند، نیروی انباشته و متراکم خود را با فوت امینی، تخلیه کردند. ✅ اما اکنون با ظهور بی حجابی و حتی در مواردی نیمه برهنگی که البته درصد کمی از افراد جامعه را شامل می شود از یک سو و سهل انگاری و بی اعتنایی دستگاه های مربوطه و نظام کنترل رسمی از سوی دیگر، زمینه‌های انباشت انرژی قشر مذهبی و فراهم شده است. این قشر البته بالایی داشته و همواره در طول تاریخ خویشتنداری زیادی از خود نشان داده است، اما به هر حال این انرژی متراکم می تواند عظیم در پی داشته و تحولات مثبت و منفی فراوانی را رقم زند. https://eitaa.com/ghebrahimipour
38.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نشست فرهیختگان و صاحب نظران حوزوی با موضوع ارائه طرح حجاب و عفاف و هم اندیشی پیرامون آن 👤در این ویدیو به بخشی از نظرات اعضای جلسه پرداخته شده است. 💢 با ارائه اساتید محترم خیری، اقاجانی، ابراهیمی پور، کدخدایی، بابایی، طالبی، میرجعفری و... از اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ منظور از انسان‌هایی که از حیوان پست‌‌تر هستند، در آیه 179 از سوره اعراف چیست؟ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ✅ مرغ پرنده‌ای است بسیار ترسو. اما همین مرغ هنگامی که صاحب فرزند می‌شود دلیر و شجاع شده و در جنگ با مهاجمان به فرزندانش و لو بسیار قوی باشند، تردیدی به خود راه نمی‌دهد (درس تفسیر استاد جوادی آملی). حال انسان‌هایی که از لاف زدن امریکایی‌ها برای حمله به ایران می‌ترسند، کسانی که پشت به دشمن می‌کنند، حتما از این حیوان پست‌ترند، چه رسد به آنهایی که با دشمن همکاری هم می‌کنند. ✅ آن هنگامی که ما نه سلاح داشتیم و نه تجربه، امریکا هیچ غلطی نتوانست بکند حالا که ما به یاری خدا و همت انسان‌های شجاع و مخلص، سر تا پا مسلح هستیم و امریکا رو به افول است، چه غلطی می‌تواند بکند؟ https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان 🗂 موضوع: حیا و عفت از منظر جامعه‌شناختی 👤 سخنران: حجت‌الاسلام دکترقاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011923m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://aparat.com/v/I2bJD 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011923s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1414 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/48608336/ 🆔 @difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1401 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
(عکس بالا) ✅ ظهور رفتارهایی مثل کشف حجاب، روزه‌خواری، تظاهر به گناه، اختلاس، رشوه‌خواری، رباخواری، و بزرگنمایی آن از سوی رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی، این انگاره غیرعلمی () را بر ذهن برخی از افراد و حتی گاهی متخصصین علوم انسانی، حاکم می‌گرداند که دینداری در ایران معاصر رو به افول است. ✅ اما فزونی تجمعات دینی مثل رونق اعتکاف، حضور میلیونی در مراسمات شب‌های قدر و نماز عید فطر، راهپیمایی میلیونی زائران اربعین حسینی و ده‌ها تجمع سالانه دیگر با حضور اقشار مختلف جامعه در مناسک دینی، حاکی از رشد دینداری در ایران معاصر است. جالب این که بسیاری از فعالان در این تجمعات نوجوانان هستند. https://eitaa.com/ghebrahimipour
🌹اقامه نماز عید فطر توسط مهاجران افغانستانی، تهران، منطقه ۱۹، ۱۴۰۲🌹 ✍️ فزونی مهاجران افغانستانی در ایران فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی پیش روی نظام جمهوری اسلامی قرار خواهد داد. ✅ افزایش قابل توجه جمعیت مهاجران، اخذ شناسنامه ایرانی، وصلت با ایرانیان، تحصیل در رشته‌ها و سطوح مختلف علمی، اشتغال در عرصه‌های تخصصی متعدد، افزایش ثروت و تحول در پایگاه و منزلت اجتماعی، از جمله ویژگی‌های جدید این گروه از مهاجران در مقایسه با سایر مهاجرین حاضر در ایران است. ✅ و تأثیرپذیری از فلسفه و تفکر ایرانی اسلامی در مقابل مهاجرانی که در اروپا و آمریکا یا سایر کشورهای اسلامی تحصیل می‌کنند، فرصتی عظیم و البته تا حدی مورد غفلت است. همبستگی فراملی، تقویت جببه مقاومت، نیروی کار نسبتا ارازن‌تر، جبران بخشی از چالش‌های جمعیتی، از جمله کارکردهای این پدیده است. ✅ اما افزایش و در بازار کار ایران که خود با مشکل تورم و بیکاری مواجه است، به ویژه در شرایط امنیتی حاضر، زمینه‌ساز مسائل اجتماعی سیاسی فراوانی چون افزایش نرخ بیکاری، تشدید فقر و حاشیه‌نشینی و احتمال حمایت از تجمعات اعتراضی، خواهد شد. https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️ ، عمری به درازای تاریخ ادیان دارد. تهمت، تمسخر، شایعه‌پراکنی، تبعید، حبس، شکنجه و قتل از جمله شیوه‌های تهاجم به روحانیت بوده و هست. اما انگیزه از این همه تهاجم چیست؟ 1️⃣ برخی عملکرد منفی روحانیت و کاهش منزلت اجتماعی آنها را عامل این تهاجمات می‌دانند. البته تجمل‌گرایی و رفتارهای خلاف شرع، قانون و عرف در میان برخی از روحانیون قابل انکار نیست. اما ... 2️⃣ برخی دیگر قرار گرفتن روحانیت در مسئولیت‌های اجرایی، را عامل این تهاجمات می‌شمارند. اما برنده شدن روحانیون متعدد در انتخابات بعد از چهار دهه، نقض این ادعاست. 3️⃣ هجمه رسانه‌ای علیه روحانیت، به ویژه در دهه اخیر را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اما انتظار می‌رود این هجمه‌ها، تهاجمات مردمی را به دنبال داشته باشد، نه ترور سازمان یافته. 👈 به راستی ترور چون مطهری، مفتح، بهشتی، باهنر، مدنی، اشرفی، دستغیب و ... به دلایل فوق بوده است؟ قطعا پاسخ منفی است. تحلیل مسائل اجتماعی معاصر بدون در نظر گرفتن نیروی و لشکر آنها در داخل کشور، سطحی و غیر علمی خواهد بود. ✅ حق این است که عده ای از مدت‌ها پیش اجیر شده، آموزش دیده و تطمیع شده‌اند تا به عنوان بخشی از یک برنامه کلان و حساب شده‌ براندازی، نقش ایفا کنند. البته در این برنامه به منظور القای نفرت عمومی از روحانیت، از عوامل بالا نیز استفاده بهینه شده است. اما عامل اصلی بیرونی است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
42.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جلسه سیزدهم: نسبت سعادت حقیقی با قلمروی دین و علم دینی 🎤سخنران: حجت‌الاسلام 1️⃣ سعادت حقیقی یا ابدی به معنای دست‌یابی به لذات پایدار و مصداق اتم آن قرب الهی است. امور مربوط به سعادت از وحی، عقل یا هر منبع دیگری به دست آید در قلمروی دین قرار می‌گیرد. 2️⃣ اما سعادت حقیقی در گروی سعادت دنیوی است. چرا که شناخت و رفتار دنیوی که با سعادت نسبت دارد در قلمروی دین است. 3️⃣ حتی اصول معماری و صنعتی اگر به ارزش‌های دینی مثل حفاظت بهتر از جان مسلمانان مربوط شود داخل در قلمروی دین است. 4️⃣ مقصود از سعادت دنیوی نیز زندگی مطلوب و متناسب با کرامت و کمال انسان و نه رفاه صرف است. ❇️ برداشت: در اسلامی‌سازی علوم انساني باید سعادت دنیوی را نیز از منظر دین مورد توجه قرار داد. https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔰گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‎کند: 📚میزگرد فراسازمانی «جریان شناسی اعتزال نو» 💢ارائه دهنده: سرکار خانم براتی (دانش پژوه مقطع دکتری) 💢ناقد:حجت‎الاسلام‎و المسلمین‎دکتر ابراهیمی پور 🕌مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم ⏰زمان: پنجشنبه ۱۴اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح 🔗بستر مجازی: https://vce.miu.ac.ir/hoda5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ تکثر نظریه‌ها و تنوع تحلیل‌های اجتماعی ✅ توسعه آموزش در ایران؛ فزونی افراد تحصیل کرده در سطوح عالی حوزه و دانشگاه و ظهور پدیده را به دنبال داشته است. 😔 دانشجویان و طلابی که بدون حضور مرتب در کلاس درس، شاگردی کردن و خواندن و فهمیدن متن‌های دقیق علمی، پایه‌های تحصیلی را با سرعت پشت سر گذاشته و خود را فارغ‌التحصیل پنداشته‌اند. 👈 این گروه که در عرصه تحصیلی خود نیز سواد لازم و کافی را ندارند، در زمینه‌های دیگر با جسارت بیشتری اظهار نظر تخصصی می‌کنند. 👌مشاهده تحلیل‌های متکثر و غیر روشمند در مورد پدیده‌های اجتماعی مثل کشف حجاب و ارائه راه حل‌های غیرعلمی و از همه عجیب‌تر نسبت دادن آن به دین و سیره ائمه، شاهدی بر این مدعاست. https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از زاهدی
🌷بسمه تعالی🌷 گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‎کند: 🌍میزگرد فراسازمانی 📚 موضوع: سلفیه از گذشته تا حال 🎤ارائه دهنده: سرکار خانم زاهدی (دانش پژوه مقطع دکتری) 📝ناقد:حجت‎الاسلام‎و المسلمین‎دکتر ابراهیمی پور 🏢مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم، اتاق ۲۹(سالن جلسات علامه طباطبایی) ⏰زمان: پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح https://vce.miu.ac.ir/hoda5💻