#سهشنبههای_علوم_انسانی_اسلامی
جلسه سیوهفتم: #نسبت_فقه_و_اجتهاد_با_اسلامی_سازی_علوم_انسانی.
اول اسفند 1402.
🔹سخنران:🎤 #آیتالله_محسن_اراکی
🔹نسبت علوم انسانی با فقه و اجتهاد در دو محور اصول و فقه قابل بررسی است.
🔹مکتب نجف (شهید صدر، مرحوم آیتالله خوئی، مرحوم نائینی و ...) رابطه علی و معلولی را در روابط اجتماعی و رفتار انسانی نمیپذیرد. و یکی از نقاط افتراق قم و نجف همین است.
🔹نظر من نظریه مرجح اخلاقی است که در آثار منتشره به آن پرداختهام.
#سند_تولید_علوم_انساني_اسلامی
#تعاملات_علمی.
#موسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خم
#سهشنبههای_علوم_انسانی_اسلامی
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#ابرقدرت_ایران
#امید_عامل_مشارکت_در_انتخابات
👈در حالی که همه شاخصهای علمی، آیندهای روشن را برای ایران نوید میدهد، عدهای با ترویج ناامیدی، تلاش میکنند #مشارکت در #انتخابات را کاهش دهند.
✅ وضعیت ایران بر اساس شاخصهای توسعه، رشد چشمگیری را نشان میدهد و همه جا صحبت از ظهور ابرقدرتی به نام ایران است.
🔻اما نظر عموم مردم، کمی با این واقعیت فاصله دارد. بر اساس یک نظرسنجی قدرت ایران در منطقه مورد سوال از مردم ایران قرار گرفته است که بر این اساس 37.5 درصد از مردم اعلام کرده اند قدرت ایران طی سال های آینده افزایش خواهد یافت، 24 درصد اعلام کردند فرقی نخواهد کرد، 25 درصد نیز اعلام کردند کمتر خواهد شد و بقیه اعلام کردند برآوردی ندارند.
🔻عامل اصلی فاصله تصور مردم از واقعیت، فضای مجازی بیسامان است.
✍️#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#کجای_تاریخ_ایستادهایم؟
✍️ بشر راه خوشبختی خود را نمیدانست اما دلش گواهی میداد که راهی هست. انبیاء یکی یکی آمدند و راه را نشان دادند. با حضور نبی اکرم دین جهانی ابلاغ شد و به منظور تبیین و پیادهسازی آن #دوازده_جانشین معرفی شدند.
🔸منحرفین اما یازده وصی را به #شهادت رساندند. #وصیآخر باید تا فرصتی مناسب، از دیدگان غائب میشد و در پس پرده غیبت ایفای نقش میکرد.
🔸قرنها گذشت و درست در لحظهای که جهان به سوی تاریکی کامل در حرکت بود، مردی از تبار ائمه #انقلاب کرد. نوری از این انقلاب در جهان ساطع شد و قلب همه اهل دقت از مسلمان، مسیحی و ... را روشن کرد.
🔸این انقلاب زمینهساز ظهور بود. بدیهی است، زمینههای ظهور برای شیعه، سنی، مسیحی و ... تفاوتهایی داشته باشد. همراهی مسیح با منجی امکان همسویی اسقفان و کشیشیان را فراهم ساخت و طرح تجمیع ادیان ابراهیمی را بر سر زبانها انداخت.
🔸مجری و فرمانده این طرح، امالقرای جهان معنوی، ایران بود. تمایل نخبگان آمریکای لاتین، روسیه و آسیای میانه به ایران، گرایش جوانان سنی به تشیع، شکلگیری #محور_مقاومت و اسرائیل در حال محو شدن، نشان از نزدیک شدن ایران به #قله داشت.
🔸این پروژه عظیم و تاریخی که در خارج از ایران کاملا قابل رویت، خیره کننده و نوید بخش رهایی از ظلم و تباهی بود، در داخل ایران تحتالشعاع قیمت گوشت و مرغ قرار گرفته بود.
✳️ حال که چشم جهان به ایران دوخته شده، مشارکت در انتخابات، پاس #گل_طلایی و #گامی_به_سوی_قله است. این #افتخار را از خود سلب نکنیم.
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#افزایش_مشارکت
❤️ مشارکت در حال افزایش است و تا کنون از مرز ۴۳ درصد عبور کرده است.
👈۲۸ درصد مردم برای مشارکت در انتخابات تردید دارند. و ۱۶ درصد این افراد احتمالا رای خواهند داد.
👏بر این اساس احتمالا عبور میزان مشارکت از ۵۰ درصد وجود دارد. و در این صورت فواید بیشماری نصیب جامعه خواهد شد. 💪
😍یکدیگر را به مشارکت دعوت کنیم و این افتخار بزرگ تاریخی را از خود سلب نکنیم.
✍#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#سهشنبههای_علوم_انسانی_اسلامی
جلسه سیونهم: #نسبت_عرفان_و_جامعهشناسی.
پانزدهم اسفند 1402.
🔹این جلسه با حضور اساتید گروه عرفان و جامعهشناسی در موسسه امام برگزار شد. دکتر شرفالدین محورهای مشترک میان دو علم جامعهشناسی و عرفان را در دو دسته اجتماعی و علمی فهرست و زمینههای همکاری دو گروه را تبیین نمودند. دکتر کرمانی و دکتر حسنزاده نیز از ظرفیتهای معرفتی و اجتماعی عرفان سخن گفتند.
🔹عرفان با نگاهی متفاوت به هستی، معرفت و انسان، مبانی معرفتی ویژهای را ترسیم میکند که بر اساس آن میتوان علم اجتماعی عرفانی تولید نمود.
🔹نظریه ادوار و اکوار تاریخی عرفایی مثل ابنعربی و جامی، تبیین بیماری امت اسلامی توسط مرحوم شاه آبادی در کتاب شذرات، نظریه انقلاب امام خمینی، تحلیل تاریخی مرحوم فردید و پیروان او، تحلیل انسان مدرن در کتاب هستی و هبوط، و آثار سنتگرایانی چون رنه گنون را میتوان نمونههایی از تحلیلهای اجتماعی عرفانی شمرد.
#تعاملات_علمی.
#موسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی.
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علم_اجتماعی_مسلمین
#نظریههای_اجتماعی_متفکران_مسلمان
#ابن_مسکویه
✳️ ابراهیمیپور،🎤 اسفند 1402، موسسه امام خمینی(ره).
🔹 مسکویه انسان را #حیوان_انسگیر تعریف و #نظریه_اجتماعی خود را بر اساس همین مبنای انسانشناختی ارائه نموده است.
🔹از منظر وی هدف از تعاملات اجتماعی، #لذت، #نفع، #خیر و یا #ترکیبی از این امور است که منجر به شکلگیری یکی از انواع چهارگانه محبت شده و هر نوع محبت دو گونه #اجتماع_پایدار یا #ناپایدار را موجب خواهد شد.
🔹او انواع جامعه را به جوامع مبتنی بر #محبت، #عدالت یا #ظلم تقسیم میکند و در ادبیاتی فاخر، از #مدینه_عماره (جامعه پیشرفته) سخن میگوید.
🔹نظریه وی در سطح خرد ظرفیت #تفسیر و در سطح کلان ظرفیت #تبیین وضعیت #ثبات یا #تحولات اجتماعی را داشته و به عنوان یک نظریه زنده همچنان مورد توجه اندیشمندان است.
🔹کتاب #تهذیب_الاخلاق مسکویه، در دسته کتب اخلاقی مبتنی بر فلسفه با رویکردی کاملا اجتماعی به نگارش درآمده است.
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#همایش_تحول
🔰دهمین پیشنشست همایش تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه با همکاری مدارس علمیه کوثر لنگه، فاطمه الزهرا (س) مرند و فاطمه بنت الرسول(س) جاسک برگزار میشود؛
🔰موضوع:«نسبتسنجی ظرفیتهای علوم حوزوی برای ایجاد تحول»
💢ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد قاسم ابراهیمی پور
▫️(عضو هیات علمی موسسه امام خمینی ره)
💢دبیر: سرکار خانم دورقی
🗓چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲
🕰ساعت۱۶
💠حضور مجازی:
http://dte.bz/ssoq
🌐کانال همایش:
@tahavolhozeh
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شعر_آئینی
🔹سالهاست #رهبر_انقلاب به شعر و ادب، توجه دارند و با برگزاری سنت #شب_شعر، به تشویق #شعرای_آئینی میپردازند. اما دلیل این توجه چیست؟
🔹برخی دلیل آن را ذوق ادبی رهبری میدانند؛ مثلا خانم #آذرمیدخت_صفوی از شعرای هندوستان در مراسم فروردین 1401 میگوید: امشب با چشم خودم دیدم که رهبر معظم چقدر نسبت به شعر و ادب ذوق دارند و واقعا یک شخصیت منفرد هستند. سیاستمداران و کشورداران مختلف به امور ادبی و شعری اینقدر توجه ندارند.
🔹اما این دلیل موجهی برای صرف وقت از سوی رهبر و امام مسلمانان جهان در چنین شرایطی نیست.
🔹مسئله این است که علوم تولید شده در #جهان_تشیع برای حضور در عرصه #فرهنگ_عمومی باید به #زبان_اقناع درآید. همانگونه که در قرون گذشته علما، با تولید متون ادبی، شعر و داستان، #مقامات، #فتوتنامه، #اندرزنامه، #سیاستنامه، #نصیحتالملوک، #اخلاق_ناصری، #اخلاق_منصوری و ... به ترویج علم در فرهنگ عمومی میپرداختند.
🔹گاهی یک شعر میتواند #غوغایی به پا کند که هزاران #استدلال از عهده آن بر نمیآید. به ویژه وقتی شعر به #سرود تبدیل شود و بر سر زبان ها افتد. نظر رهبری را در مورد #غزل زیر در کلیپ فوق ببینید.
اگر مکر خدا مکر است خواهی دید ای شیطان
یهودا میشود مصلوب و عیسی زنده میماند
فرو میپاشد آری هیبت پوشالی صهیون
کماکان غیرت #طوفان_الاقصی زنده میماند
شهادت را نمیفهمند کورند و نمیبینند
فلسطین دم به دم میمیرد اما زنده میماند
به قعر گور خواهد برد ابلیس آرزویش را
بر اوج قلهها انا فتحنا زنده میماند.
#شب_شعر
#متون_ترویجی
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour/172
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: رسانهها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر میگذارد
🔻رهبر انقلاب در دیدار شاعران: شعر رسانه است. امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است.
رسانهها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر میگذارند و دلها و ذهنها را تحت تاثیر قرار میدهند. هر کس رسانه قویتر داشته باشد در اهدافی که دارد موفقتر خواهد بود.
#رسانه
#شعر
#غزه
تولید شده توسط:
☄تشکل فرهنگی رسانهای سدید👇
https://eitaa.com/joinchat/3171221660Cfd01239902
✳️ کرسی ترویجی: اختلال هویت جنسیتی و تغییر جنسیت، واقعیتها و چالشها
سخنران: حجتالاسلام دکتر رضا مهکام، استاد روانشناسی و متخصص جنس و جنسیت.
ناقد اول: حجتالاسلام قاسم ابراهیمیپور.
ناقد دوم: حجتالاسلام رضا بنیانی.
دبیر کرسی: حجتالاسلام سیداسماعیل علوی.
لینک حضور:
@iki_ac_ir
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#تغییر_جنسیت_معنا_امکان_پیامدها
🔹#دکتر_مهکام:
۱. افرادی که مشکل جسمی ندارند اما به هر دلیلی از جنسیت خود ناراضی هستند، توسط برخی پزشکان به عمل تغییر جنسیت تشویق میشوند.
۲. اما تغییر جنسیت از منظر علم پزشکی ممکن نیست. این افراد فقط عقیم و با تزریق هورمون وضعیت موهای صورت آنها کمی شبیه جنس مخالف میشود. اما جنسیت آنها تغییر نمیکند.
۳. از نظر فقها نیز عمل جراحی به منظور تغییر یا تطبیق جنسیت شرعا جایز نیست.
۴. از نگاه روانشناختی، مشکل این افراد جسمی نیست که با عمل جراحی حل شود بلکه نیازمند مشاوره و درمان روانشناختی هستند.
🔹#ابراهیمی_پور:
۱. در ابتدا یک پرسش بنیادین مطرح است و آن این که ملاک تعیین جنسیت چیست؟ و با توجه به آن، تغییر جنسیت ممکن است یا نه؟ فکر میکنم تنها فلسفه شایستگی لازم برای پاسخ به این سوال را دارد و طب یا روانشناسی ظرفیت بررسی آن را ندارند.
۲. بدن در جامعه مدرن اصالت یافته و آثار فراوانی با عنوان جامعهشناسی بدن مطرح شده است. در این نگاه سیاست در تلاش است تا بدن را با «رژیم علوم انساني» یا گفتمانهای پزشکی به انقیاد در آورد و رام کند.
کتاب قلبهای مدیریت شده یا جامعهشناسی احساسات به این بحث میپردازند که چطور جامعه سرمایهداری افراد را به مدیریت بدن در راستای منافع جامعه وادار میکند.
۳. افرادی که عمل تعییر جنسیت را انجام میدهند باید فرایند بازاجتماعی شدن را به سرعت طی کنند و با هویت جدید خود کنار بیایند اما طرد اجتماعی آنها از سوی هر دو جنس موافق و مخالف، بحران هویت را برای آنها به ارمغان می آورد.
https://eitaa.com/ghebrahimipour