eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
225 دنبال‌کننده
95 عکس
31 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
در این کانال مطالب مربوط به دانش اجتماعی مسلمین، جامعه شناسی اسلامی، تبیین اجتماعی مسائل روز و ... را ملاحظه خواهید کرد.
اجتماعی شدن در کشاکش خانواده رسانه مدرسه.m4a
36.29M
سخنرانی حجت الاسلام ، در جمع مدیران انجمن‌های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان قم، خانه معلم، 18 دی ماه 1401. عنوان: محورهای سخنرانی: @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت تعاملات علمی با رشد علم تعاملات علمی همواره در طول تاریخ، رشد و رونق علم را به دنبال داشته است. دیگری علمی ما در گذشته، اهل سنت بوده‌اند، رابطه شاگردی/ استادی، مباحثه، مناظره، نقد و بررسی کتب و ردیه نویسی، از جمله مدل‌های تعاملی شیعه و سنی بوده است. رقابت علمی ناشی از این تعاملات، رشد و شکوفایی علوم را به ارمغان می‌آورد. اما به تدریج آثار شیعیان در علوم مختلف از اقوال اهل سنت خالی شد و سطح تعاملا به حداقل رسید. و اکنون نیز با غفلت از تقدم مواجهه اهل سنت با غرب، سرگرم انديشه هاي مدرن شده ایم. به عنوان نمونه همایش سالانه مذاهب و رویکردهای فقهی که از چند دهه پیش به صورت دوره‌ای در کشورهای مختلف تشکیل می‌شود، از ایران نیز مهمانان ثابتی دارد! و سوال دیگران همواره این است که چرا ایران تاکنون میزبان این همایش نبوده است؟ و حال این که سوال مهم‌تری وجود دارد و آن این که اصلا قم ظرفیت چنین تعاملی با اهل سنت و حضور آنها در قم را دارد؟ اما در عرصه‌های داخلی نیز اکنون تعاملات علمی نه در میان دانشگاهیان، نه در میان حوزویان و نه بین حوزه و دانشگاه، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. اخیرا شاهد اتفاقی مبارک هستیم؛ گپ و گفتی با عنوان سه شنبه‌های علوم انسانی، بهانه‌ای است برای گفت و گوی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پیرامون اسلامی سازی علوم انسانی. گردهمایی اساتید گروه‌های پانزده‌گانه با تخصص‌های مختلف و طرح و نقد آزاد مباحث مربوط به اسلامی سازی یا تاسیس علوم اسلامی. @ghebrahimipour
اندیشه اجتماعی علامه مصباح.m4a
28.68M
اندیشه اجتماعی علامه مصباح یزدی رحمت الله در دو سطح خرد و کلان کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی سخنران: حجت الاسلام تهران، سالن اجلاس سران، ۱۰ دی ۱۴۰۱. @ghebrahimipour
زنان در چالش من و تن ۱.m4a
28.6M
همایش زن در تراز تمدن اسلامی حجت الاسلام زن در کشاکش من و تن، تحلیل جايگاه اجتماعی زن معاصر ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ اهواز، حوزه علمیه خواهران. @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور پرشور و حداکثری اعضای محترم هیئت علمی در این گفت‌وگوهای علمی به هر دلیل که باشد،به رغم همه نقاط ضعف و اشکالات مطرح شده، برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت. و البته نیازمند تامل در نکات علمی اجرایی فراوانی است. مثلا این که؛ ۱. سالن مناسبی برای حضور همه اعضای هیئت علمی در موسسه وجود ندارد. ۲. تجهیزات سالن مثل میکروفون و ... دارای مشکلاتی است. ۳. مباحث ارائه شده لزوما برای همه مفید نیست. ۴. به نظر می رسد لازم است بر اساس سند اسلامی سازی و تقدم و تاخر مباحث، ارائه‌های اساتید زمان بندی شود و سلسله جلسات یک سیر منطقی داشته باشد. و ... @ghebrahimipour
تعاملات علمی همواره در طول تاریخ، رشد علم را به دنبال داشته است. به ویژه هنگامی که افراد با رویکردهای مختلف به گفت‌وگو می نشستند. ✅ ویژگی حضور حدود صد استاد صاحب نظر در یکی از رشته های پانزده گانه تخصصی مرتبط با علوم انسانی است. ✅ البته جلسه‌ای با این تنوع در عرصه تخصص و فراوانی در عرصه نیروی انسانی، نیازمند مدیریت قوی و الگوی تعاملی متفاوتی خواهد بود. ✅ با این حال بحث و انتقاد آزاد و صمیمی در موضوعات مربوط به تولید علوم انساني اسلامی، زمینه خلاقیت و تولید علم را فراهم می‌آورد. @ghebrahimipour
ظهور نسلی خودشیفته با عنوان در فرهنگی که به دلیل سابقه 2500 ساله استبدادی، خبری از تایید و نبوده، به یکباره عده‌ای از افراد با استعداد، تیزهوش یا نخبه نامیده شدند و در مدارسی مستقل و به صورتی جداگانه تعلیم و پرورش یافتند. هرچند پرورش استعدادهای برتر و سرمایه‌گذاری بر روی آنها کاری مطلوب و ضروری است اما حتی اگر بی‌اعتنایی به بسیاری از افراد با استعداد یا باهوش شمردن افرادی معمولی به دلیل سیستم غلط شناسایی و گزینش افراد را نادیده بگیریم، بی‌توجهی به و تربیت اخلاقی این گروه آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشته است. ظهور گروهی خوشیفته که خود را فراتر از عرصه‌هایی که آموزش دیده نیز برتر و صاحب نظر می‌پندارند و نظرهای غیر تخصصی و معمولا ضعیف و سخیف خود را صحیح و یقینی می شمارند یکی از این آسیب‌هاست. این گروه که می‌تواند به ظهور یک طبقه اجتماعی نیز بیانجامد، منزلتی بالا برای خود قائل است، حاضر به تعامل و همنشینی با خویشاوندان خود نیستند، حضور در مسجد و هیئات مذهبی را دون شان خود می شمارند و پای موعظه نشستن را اتلاف وقت می شمارند. نقطه آغاز ظهور این گروه در خانواده و رویکردهای افراطی والدین در و است، اما استمرار آن در نظام آموزشی تا سطوح عالی ادامه می‌یابد. امان از روزی که این نسل به مناصب رسمی و حکومتی دست یابند! @ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی پیشرفت تکنولوژی و اشراف نسل جوان بر آن موجب گسست نسلی می‌شود، اما لزوما اهداف تعاملات اجتماعی تغییر نمی‌کند، بلکه همان اهداف با اسارت عقل و استفاده از سازوکارهای پیچیده‌تری دنبال می‌شود. بر اساس ، انسان نوع متوسط است. و بسته به میزان شکوفایی فطرت با انواعی از انسان مواجه خواهیم بود. ✅ انسان حیوان نما که بر اساس غریزه به استخدام دیگران در راستای اهداف حیوانی می‌پردازد. ✅ انسان اجتماعی که میزانی از عقل در او شکوفا شده اما عقلی که اسیر هواست و در راستای همان اهداف حیوانی به کار گرفته می‌شود. تعاملات این نوع از انسان بر اساس استخدام متقابل است. ✅ انسان متمدن بالفطره اما تعاملات خود را بر اساس محبت و احسان و ایثار سامان می‌دهد و اصلا به استخدام نمی‌اندیشد. ✳️ برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به نظریه انسان‌شناسی در ضمیمه کتاب شریعت در آئینه معرفت نوشته آیت‌الله جوادی آملی. @ghebrahimipour
تغییر جهان ایجاد تحول و تغییر در جهان، دغدغه بسیاری از اندیشمندان بوده است. اما تفاوت های بسیاری نیز میان مکاتب وجود دارد. تفاوت در هدف: علم مدرن، سیطره بر طبیعت را در سر می پروراند. چرا که طبیعت را مرده می داند و خود را مالک آن. اما علم اسلامی حقوقی برای طبیعت قائل است و به تبع آن رفاقت و همدلی با طبیعت را دنبال می کند. تفاوت در عمق: برخی تغییرات سطحی و برخی دیگر عمقی هستند. تغییرات عمقی پایدارتر و ماندگارترند.
ویل للمطففین
💔 از ماست که بر ماست. 💔 با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش، ، طراحی شد تا فضایی امن برای این امر باشد. کمی بعد بخش‌های مختلفی به این اپلیکیشن اضافه شد که یکی از آنها انیمیشن هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. شاید به بهانه سرگرمی یا هدایت دانش آموزان به یک فضای امن. نام یکی از آنهاست که به راحتی باور فرزندان ما را در مورد معاد تغییر می دهد و البته بیننده را به موسیقی نیز بسیار علاقمند می کند. شاید دیگر نیازی به دشمن و و ... نباشد تا زمانی که خائن داخلی کار دشمن را بهتر از او به انجام می رساند. رحمت الله علیه می فرمودند: نقطه آغاز اصلاح یا تباهی جامعه است. تلاش فراوان عده ای برای استمرار به بهانه های مختلف از جمله اخیر نیز در همین راستا قابل فهم است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
✅ فشارهای اجتماعی خواه محسوس باشند یا نامحسوس، در صورتی که با اقناع عمومی همراه نباشند، با مقاومت مواجه می شوند. اما در صورتی که زمینه برای مقاومت یا مخالفت وجود نداشته باشد، موجب انباشت و تراکم نیروهایی می شوند که در زمان و مکانی مناسب با انفجاری عظیم تحولی اجتماعی را رقم خواهند زد. البته گاهی این نیروی متراکم با یک حادثه تخلیه می شود و نتیجه چشم گیری نخواهد داشت. ✅ عده ای که هنجارهای مربوط به حجاب را درونی نکرده یا برعکس هنجارهای بی حجابی را جامعه پذیر شده بودند، در کنار گروهی از اقلیت های دینی و مذهبی (مسیحی، زردشتی، علی الهی و ...) که اصلا اعتقادی به حجاب نداشته اما در جامعه به عنوان غیر مسلمان شناخته نمی شوند، نیروی انباشته و متراکم خود را با فوت امینی، تخلیه کردند. ✅ اما اکنون با ظهور بی حجابی و حتی در مواردی نیمه برهنگی که البته درصد کمی از افراد جامعه را شامل می شود از یک سو و سهل انگاری و بی اعتنایی دستگاه های مربوطه و نظام کنترل رسمی از سوی دیگر، زمینه‌های انباشت انرژی قشر مذهبی و فراهم شده است. این قشر البته بالایی داشته و همواره در طول تاریخ خویشتنداری زیادی از خود نشان داده است، اما به هر حال این انرژی متراکم می تواند عظیم در پی داشته و تحولات مثبت و منفی فراوانی را رقم زند. https://eitaa.com/ghebrahimipour