ادامه از پست بالا☝☝☝☝☝
مطهری هنوز هم تک است
مطهری نه فقط در کتابها که بیش از همه در یادداشتهایش نشان داده که چطور مسائل را حلاجی میکرده، چه مقدار بر افکاری جاری جامعه تسلط داشته و به رغم آن که در چهارچوب زندگی عادی اجتماعی و دانشگاهیش بوده، امّا از روند تفکر، جریانهای مهم فکری دنیا و از دیدگاههای رایج مطلع بوده است. مطهری دنبال جریانهای سیاسی فعال نرفت، چون اهل فکر و اندیشه بود. مگر همه باید انقلابی باشند و اگر نباشند مطرودند؟ مطهری انقلابی انقلابی نشد، چون، مجبور بود همه چیز را آن گونه تحلیل کند، مطهری یکسره دل به کسی نسپرد، چون برای هر کسی بهرهای از دانش میشناخت. مطهری یک کارگاه فکری بود که عناصر و موادش از هر جایی فراهم میآمد. افکار او رنگ اسلامی و قرآنی داشت، امّا نه اسلام اخباری و صوری. او درک میکرد که باید برای هر فکری، حرمت قائل شد. طبعاً برای صاحب آن فکر را هم باید حرمتش را داشت. از چنین آدمی، انتظار نمیرفت که به سادگی کسی را طرد کند. چنان که درباره کتابهایی هم که میدید، همین حرمت را قائل بود. آنها را با دقت میخواند، از آنها استفاده میکرد، یادداشت بر میداشت و به موقع، جای آنها را در نظام فکریش مشخص میکرد. انتقاد داشت، امّا نه هیچ گاه یکسره رد میکرد و نه دربست آن را میپذیرفت. جنس مطهری، جنس فکری بود، نه سیاسی. مطهری مردی دانشی بود، مردی که میکوشید با فکر و اندیشه دنیای خودش را بسازد. برای او عمل سیاسی اصالت نداشت، برای او تندروی جایی نداشت، برای او تفکر همه چیز بود. اگر با فکری و اندیشهای مخالفت میکرد، نوعی تندروی در آنها میدید. دوری از تفکر میدید. کودکی بی بته، تفسیر نوشته بود، و این برای او پدیدهای شگفت بود. او به دنبال تفکری اصیل بود و از آدمهای بیریشه که اهل تفکر نبودند، به خصوص وقتی درباره مهمترین مباحث اظهار نظر میکردند، نگران میشد. بخشی از نگرانیهای او را میدانیم. بدون شک، هیچ کس جای مطهری را نگرفته است و همچنان ما نیازمند اندیشههای او هستیم. باشد کسانی که متولی نشر افکارش هستند، بیش از پیش به این مهم بپردازند و به خصوص تازههای فکر او را به جامعه بشناسانند. (یادداشت سال 93)
منبع: t.me/jafarian1964@
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
▫️قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با مشارکت مؤسسات و مراکز کلامی مشهد مقدس و پایگاه کلام امامیه برگزار میکند:
🌙مدرسه رمضانی کلام و معارف
🌟درآمدی بر موضوع شرور
▫️از منظر قرآن، روایات امامیه، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی
🎙ارائه دهندگان:
👈🏻 اساتید معظم حوزه و دانشگاه، آقایان:
▫️ حجت الاسلام دکتر رضا #برنجکار
▫️حجت الاسلام دکتر سید علی #طالقانی
▫️آیت الله دکتر محمدهادی #عبدخدایی
▫️حجت الاسلام دکتر سید محمد #مرتضوی
▫️دکتر محمود #مروارید
📆زمان برگزاری: شب های ماه مبارک رمضان، ساعت 23:30 تا 1 بامداد به مدت 10 جلسه
⬇️دریافت جدول زمانبندی برنامه
ekalam.ir/seminars/12/time-table
📆زمان ثبت نام: 11 تا 15 اردیبهشت 1399
💥 25 درصد تخفیف برای ثبت نام تا پایان روز جمعه، 12 اردیبهشت
🌐اطلاعات بیشتر و نام نویسی
https://eklm.ir/VpjI5
📞پشتبانی ثبت نام
t.me/ekalam_ir
⭐️ پایگاه مطالعاتی کلام امامیه
ekalam.ir
👥 عضویت در کانال
eitaa.com/joinchat/1740177409C875a67e35b
@ekalam
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔆🔻مژده مژده مژده🔻🔆
💢ارائه 20 نوع خدمت ارزشمند به طلاب و دانشپژوهان در سال جهش تولید (از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان)
◀️1. چاپ کتب علمی (صفر تا 100 امور چاپ، انتشار و فروش)؛
◀️2. ارائه مشاوره های پژوهشی رایگان جهت چاپ و نشر کتاب؛
◀️3. وام حمایتی چاپ کتاب و تولید آثار دیجیتالی تا 20 میلیون تومان؛ #وام_حمايتي_چاپ_كتاب
◀️4. چاپ و حمایت از پایاننامه های دفاع شده با معدل بالای 18؛
◀️5. انعقاد قرارداد با مؤلفین و پژوهشگران جهت تدوین متون آموزشی و...؛
◀️6. ارائه کتب درسی، معارف اسلامی و مطالعاتی با 20 تا 50% تخفیف؛ #انتشارات_حوزه_علمیه_خراسان
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (6-1) شماره تماس 32008165-051 ✾🌺
——————————————————————————-
◀️7. برگزاری کارگاه های مهارتی پژوهشی به صورت رایگان؛ #مهارت_پژوهشی #گام_به_گام_تا_مقاله_نویسی #شیوه_نقد_اثر
◀️8. شرکت در برنامههای هیئتهای اندیشهورز و گروههای پژوهشی؛ #هیئت_اندیشه_ورز #دوره_تربیت_پژوهشگر #گروه_پژوهشی
◀️9. جذب مسئول پژوهش در قالب سرباز طلبه در مدارس و مراکز علمی؛
◀️10. مشاوره های رایگان (مقاله و پایاننامه نویسی، تدوین کتاب و...)؛
◀️11. دریافت و توزیع کتب اهدایی به طلاب،دانشپژوهان و کتابخانهها؛ #اهدای_دانایی
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (11-7) شماره تماس 32008464-051 ✾🌺
———————————————————————————
◀️12. ارائه فصلنامههای علمی تخصصی با تخفیف 50 درصد؛ #فصلنامه_علمی_تخصصی
◀️ 13. چاپ مقالات علمی در فصلنامه های علمی تخصصی؛ #فراخوان_مقاله
◀️14. برگزاری فراخوان آثار پژوهشی؛ #فراخوان_آثار_پژوهشی
◀️15. حمایت از برگزیدگان فرخوان آثار پژوهشی؛
◀️16. حمایت از تولید نشریات داخلی مدارس علمیه؛
◀️17. حمایت از تولید نشریات علمی تخصصی؛
◀️18. چاپ آثار برگزیده فراخوان های و جشنوارههای آثار پژوهشی؛
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (18-12) شماره تماس 32008327-051 ✾🌺
———————————————————————————--
◀️19. بن خرید کتاب با 50% تخفیف از نمایشگاه کتاب حوزه علمیه خراسان؛
◀️20. معرفی آثار پژوهشگران حوزوی در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان.
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (20-19) شماره تماس 32008136-051 ✾🌺
———————————————————————————
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
نشانهگذاری (2)
ضرورت نشانهگذاری
پیدایی نشانهها و نمادهای نوشتاری، ناشی از ناتوانی و نارسایی خط، برای بازگویی احساس و شیوههای بیان است. وقتی سخن میگوییم و یا به سخن کسی گوش میدهیم، متوجه میشویم گوینده برای تعمیم یا القای نگرشها، عواطف، احساسات و معانی مقصود خود، علاوه بر درنگهای کوتاه و بلند، تغییر لحن کلام، تغییر آهنگ، تکیه بر پارهای هجاها، شدت ادای بعضی کلمات، گاه از حرکت دست و گردن و یا تغییر حالات اعضای صورت نیز یاری میگیرد.
به طور کلی، مزایای اساسی این نشانهها عبارت است از:
1. سهولت در ایجاد ارتباط با خواننده از نظر تفهیم معانی مقصود؛
۲. انتقال صحیح پیام؛
٣. انتقال پارهای عواطف، احساسات و نگرشهای نویسنده؛
۴. انتقال صحيح آهنگ، لحن و تکیه گفتار نویسنده؛
۵. جداسازی یا به هم پیوستگی اجزای کلام در نوشته؛
۶. برجستهسازی نکات مورد نظر نویسنده؟
۷. رفع ابهام از مقصود نویسنده؛
۸. کمک به تبیین و تفسیر مقاصد نویسنده؛
9. کمک به پیوستگی افکار و ساختاربندی نوشته؛
۱۰. کمک به ایجاز و اختصار و رعایت اقتصاد واژه در کلام (جانشینی پارهای کلمات و
عبارات در جمله)؛
۱۱. کمک به حذف، اسقاط و تعلیق در جمله؛
۱۲. افزودن زیبایی و جذابیت متن.
منبع: دانش نشانهگذاری در خط فارسی دکتر ناصر نیکوبخت
گزینش: سید ابوالقاسم ظریف
#زبان_فارسی
#نشانه_های_سجاوندی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
آسیبهای پژوهش (2)
دیدگاههای مقدس!
از دیگر آسیبهای نحقیق و پژوهش مقدس دانستن دیدگاهها است. باید از محتوای علمی، تقدسزدایی کرد. قرآن مقدس است اما تفسیر ما از قرآن، مقدس نیست. روش تفسیری ما مقدس نیست، قرآن مقدس هست، دین مقدس هست، اما فهم ما از دین مقدس نیست و میتواند در تضارب آراء قرار بگیرد ولی گاهی خلط میان این دو مانع پژوهش خواهد شد.
در سنت کهن حوزههای علمیه ما نیز به همین شکل بوده است. شیخ مفید کتابی به نام تصحیح الاعتقاد در رد کتاب اعتقادی شیخ صدوق مینویسد. با چه احترامی با شیخ صدوق برخورد میکند ولی درعینحال نظر خودش را نیز میگوید. ازجمله در مورد نازل شدن یکباره و دفعی قرآن در شب قدر روایات را بررسی میکند و میگوید نه مفید علم و نه مفید ظن معتبر است؛ و نظریه شیخ صدوق را در این مورد رد میکند؛ ولی گاه اگر فردی بخواهد سخنی چون سخن شیخ مفید را دررسالهاش بنویسد و چنین نتیجهای بگیرد، نمیدانم که آیا میگذارند که چنین کاری صورت پذیرد یا خیر؟ شیخ صدوق خیلی صریح 12 حدیث صحیح نقل میکند که پیامبر در رکعات نمازش اشتباه کرده بود و سهوالنبی را قائل میشود و بعدازآن شیخ مفید نیز آن را نقد میکند و بعدها نیز شیخ بهایی نیز خیلی جالب میگوید: اگر امر دایر باشد بین سهوالصدوق و سهوالنبی، سهوالصدوق اولیاست. ولی مسئله این هست که به هر حال شیخ صدوق میگوید پیامبر چیزهایی از یاد میبردهاست و میتواند حرفش را بیان کند. بنابراین نباید خلط میان دین و فهم از آن کرد. بایست بدون مقدس انگاشتن دیدگاهها، آزادانه و البته محققانه و دقیق سخن خود را بیان کرد.
👆👆👆👆👆👆👆
برگرفته از نشست علمی پژوهش و پژوهشگری در علوم اسلامی
مدرسه علمیه شهید شفیعی مهر 97
#برگزیده_نشست_علمی
#آسیب_های_پژوهش
#حس_استغناء
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
نتیجه نظرسنجی از دانش پژوهان مدرسه
از دیدگاه شما مناسب ترین مکان برای مطالعه کدام است؟
از 26 نفر شرکت کننده 18 نفر کتابخانه مدرسه را انتخاب کردهاند.
این نظرسنجی هنوز در کانال سروش پژوهش مدرسه باز است.
#نتیجه_نظرسنجی
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#کتابخانه_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
چگونه به کتابخوانی عادت کنیم؟
(توصیههای #مقام_معظم_رهبری در مورد کتابخوانی)
نیمساعتها!
کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی میخواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعهای هست که تفریح میکنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستانها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیلاند حتماً کتاب بخوانند. کتابهایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه میآیند، بخشی از زمان را گرچه نیمساعت برای کتاب خواندن بگذارند.چقدر کتابها را در همین نیمساعتها میشود خواند! بنده دورههای بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصلههای ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خواندهام. پشت این کتابها را هم یادداشت میکنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همینطور در این فاصلههای کوتاه ده دقیقهای خواندهام. بسیاری از افراد را هم میشناسم که این گونهاند.
#کتاب_بخوانیم.
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
سپاسگذار یا سپاسگزار؟ اینجا یا اینجا؟ 😐
بارها هنگام نوشتن سردرگم شدهایم که املای درست یک کلمه چگونه است؟
یک راهش آن است که به کتاب «فرهنگ املایی خط فارسی» نگاهی بیندازیم. این کتاب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است. از اینجا دریافت کنیدhttp://www.parsianjoman.org/wp-content/uploads/2016/09/FarhangeEmlaei.pdf
ولی ما راهی بهتر-بهتر! آسانتر-آسانتر! و کاملتر-کاملتر! پیشنهاد داریم.
دوست و استاد عزیزم جناب آقای سید حمید حیدری ثانی از طلاب حوزه علمیه خراسان و از سرویراستاران موسسه ویراستاران سامانه فرهنگ املایی ویراستاران را با سرمایه سالها تجربه برای استفاده ما سامان دادهاست.
تجربه کنید:emla.virastaran.net
#زبان_فارسی
#فرهنگ_املایی
#سید_حمید_حیدری_ثانی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
هدایت شده از پژوهش خوان
👇👇👇👇👇
#کمیک_داستان_مصور_بخش_اول
#مراحل_حل_یک_مسئله_به_روش_علمی
🖌بدلیل حفظ حقوق ناشرین و هنرمندان ،طراحی و ایده پردازی گرافیکی تماما توسط معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
🔷واحد رسانه و بخش تحقیقات
🔶معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
🕑 زمان بارگذاری ----- 14 اردیبهشت 99
🌐 لینک اختصاصی کانال معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان در ایتا:
@abbasgholikhanpajohesh
🌐 لینک اختصاصی کانال معاونت پژوهش مرکز مدیریت در ایتا:
@howzehpajohesh
#با_ما_همراه_باشید
🌸باتشکر😊🙏
به همت قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان و با مشارکت مؤسسات و مراکز کلامی مشهد مقدس و پایگاه کلام امامیه
مدرسه رمضانی کلام و معارف
درآمدی بر موضوع شرور
مسئلهی شرور یکی از پرسشهای کهن انسان است که به گونههای مختلف در تاریخ تفکر بشری مورد بحث قرار گرفته است. این مسئله حداقل با سه تقریر در کلام اسلامی، فلسفه سنتی و کلام جدید بررسی شده است. در کلام اسلامی، شرور به صورت چالشی در برابر صفت عدل الهی و گاه حکمت الهی مطرح شده است. از این رو، این بحث تحت عنوان «فی الالم و وجه حسنه» در ضمن مباحث عدل قرار گرفته است. در فلسفه سنتی، شرور مشکلی در برابر رابطهی خدا و جهان که با نظریهی صدور تفسیر می شده، تلقی شده است. در کلام جدید نیز، این مسئله چالشی در برابر اصل وجود خدا است.
مدرسه رمضانی کلام ومعارف قصد دارد طی 10 جلسه، موضوع شرور را از منظر قرآن کریم، روایات امامیه، فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی مورد بررسی قرار دهد.
تذکرات
جلسات طبق جدول زمانبندی، رأس ساعت 23:30 آغاز میشود.برای شرکت در برنامه ثبت نام الزامی است.هزینه شرکت در برنامه، 40 هزار تومان است. ثبت نام تا پایان روز جمعه، مشمول تخفیف خواهد بود.جلسات در پلتفرم اسکایروم برگزار میشود. کلام امامیه دربارهی اختلالات احتمالی این پلتفرم مسئولیتی نخواهد داشت.لینک شرکت در جلسات به همراه نام کاربری و رمز عبور روز سهشنبه 15 اردیبهشت برای ثبتنام کنندگان ارسال خواهد شد.هزینهی ثبت نام به افرادی که در تمام جلسات بهصورت کامل شرکت کنند بازگردانده میشود.به بهترین تقریرات از مباحث و پژوهشهای مرتبط، جوایز نفیسی از طرف حوزه علمیه خراسان اهداء میشود
آشنایی با ابزارهای کمک پژوهشی
من با قلم و کاغذ راحتترم! زودتر مینویسم. تایپکردن خیلی طول میکشه! حوصلشو ندارم. ولی استاد میگه تنها و تنها متن تایپشده رو میپذیرم! چگونه با صفحهکلید زودتر از قلم و کاغذ، متن رو بنویسم؟ پیشنهاد ما "تایپو" است.
تایپو کاملترین سامانه هوشمند آموزش تایپ ده انگشتی در ایران می باشد که دوست دارد شما را تبدیل به یک تایپیست حرفه ای نماید. این سامانه با استفاده از بهترین و موثرترین روش های آموزشی در کمترین زمان ممکن و با لذت خاصی تایپ ده انگشتی را به شما آموزش می دهد. تایپو پس از دو سال تلاش و با تحقیق و بررسی منابع داخلی و خارجی مختلف ساخته شد. این سامانه علاوه بر داشتن امکانات بسیار زیاد و متنوع آموزشی، پیوسته در حال افزودن قابلیت ها و ویژگی ها جدید نیز می باشد.
تجربه کنید👈typeo.top
در پست بعدی فیلم معرفی تایپو را ببینید👇👇👇👇
#تایپ_ده_انگشتی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم معرفی تایپو
#تایپ_ده_انگشتی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Berenjkar/Kalam/98
پیوند اینترنتی دریافت فایلهای صوتی خارج کلام استاد دکتر برنجکار با موضوع کرونا و شُرور
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#دوره_تخصصی_روش_شناسی_نظریه_پردازی
✅هفته دوازدهم از سلسله جلسات روش شناسی #نظریه_پردازی بصورت آنلاین و مجازی برگزار میشود
جهت ثبت نام و شرکت در نشست به لینک زیر مراجعه فرمائید
lms.hozehkh.com/panel/courses/view/757
🔹استاد: آقای دکتر سید علیرضا واسعی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸موضوع: آسیب شناسی نظریه پردازی در ساحت علوم دینی
🔹زمان برگزاری : پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ صبح
🔻نحوه برگزاری: به صورت ویدئو کنفرانس و در بستر سامانه LMS حوزه علمیه خراسان
💢برگزار کننده: #معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_خراسان/دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان
👥شرکت برای عموم طلاب آزاد می باشد
💎با توجه به استقبال پژوهشگران محترم ، امکان برگزاری عمومی جلسات به صورت مجازی فراهم شده و شرکت در جلسات روش شناسی نظریه پردازی برای پژوهشگران و مستعدین برتر علاقمند در حوزه نظریه پردازی رایگان و بلامانع می باشد.
☎️علاقه مندان جهت اطلاع بیشتر می توانند با شماره ۰۹۱۵۴۸۱۸۸۹۱ تماس بگیرند.
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
گام نخست پژوهش
ایدهپردازی (9)
طرح مسأله
ارزش «سوال» در علم
یادداشتی از استاد رسول جعفریان
در دانش، و همین طور در درس خواندن و درس دادن، مهم است که در هر زمینه و هر بحثی، بدانیم «مسأله» ما چیست. پیشرفت دانش، مدیون در آوردن «مسأله» است. مسأله از کجا در ذهن می آید؟ چطور امری تبدیل به مسأله می شود؟ این بسیار مهم است، چرا که نصف راه حل، در دانستن درست مسأله است. این امر در همه حوزه های علمی و دانشی مهم است. مثلا درتاریخ یا حتی ادبیات و یا مباحث فقه و حقوق، در هر زمینه ای باید دانست مسأله چیست؟ جالب است که رساله های عَملیه ما، مسأله به مسأله پیش می روند. این روش، بدین معناست که «مسأله» محور هستند. به نظر می رسد، این شکل، انتخاب بسیار درستی برای بیان مسائل بوده است. از مهم ترین نکات آموزشی، یعنی آنچه معلم باید برای دانش آموز و دانشجوی خود طرح کند، این است که به او یاد دهد، چطور مسأله یابی کند. این که در رساله دکتری یا پایان نامه ارشد، از دانشجو می خواهند که سوال اصلی خود را مشخص کند، برای همین است. گاهی در یک مقطع تاریخی در مورد موضوعات خاصی مسأله ای پدید می آید. مثلا در فقه سوالات تازه مطرح می شود که به آنها مسائل مستحدثه می گویند. برخی از این سوالات با تغییراتی که در زندگی پیش می آید، به مرور از بین می روند، به طوری که پس از چند سال یا صد سال، دیگر سوال های پیشین نیست، و طبعا جوابی هم در کار نخواهد بود. ادامه دارد...
#آشنایی_با_روش_پژوهش
#ایده_پردازی
#مسأله
#هنر_پرسشگری
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی