#بخوانید
#برشی_از_کتاب_حیا
چیستی حیا(۴)
پیشتر گذشت که حیا ترکیبی است از:
۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراکشده، نظارت ادراکشده، ناظر تکریمشده و کرامت ادراکشده.
پس یکی از مهمترین مسایل، قبح ادراک شده است.
و اینک ملاک قبیح شمردن
ملاك قبيح شمردن كارها
سؤال اين است كه اگر يكى از مفاهيم اصلى حيا ، وجود موقعيت فعل قبيح است ، ملاك قبيح شمردن كارها چيست و چگونه مىتوان قبيح بودن كارى را تشخيص داد؟ ... در بحث ما هم قبيح شرعى موضوع شرم قرار مىگيرد و هم قبيح عرفى . همان گونه كه انجام دادن امورى كه شارع قبيح دانسته ، مايه شرمسارى است ، انجام امورى هم كه فرهنگ جامعه نيز آنها را قبيح مىداند ، مايه شرمسارى است. به همين جهت همان گونه كه كار خلاف شرع را مايه شرمسارى مىدانيم ، كار خلاف ادب و خلاف عرف را نيز شرمآور مىدانيم. امام على عليه السلام درباره ملاك اول مىفرمايد:
إنّ المؤمن يستحيي إذا مضى له عمل في غير ما عقد عليه ايمانه؛
مؤمن هرگاه عملى بر خلاف ايمانش از او سر زند ، شرم مىكند.(غررالحكم ودررالكلم : ح ۳۴۶۳)
امام باقر عليه السلام به هر دو ملاك تصريح كردهاند. ايشان چهار چيز را مايه كمال مسلمانى مىدانند: وفا به عهد با خدا ، راستگويى ، حيا و خوش اخلاقى. و درباره حيا فرمودهاند:
والحياء ممّا يقبح عند اللَّه وعند الناس ؛
حيا از آنچه نزد خداوند و نزد مردم قبيح است.(امالى مفيد: ص ۱۶۷ ، ح ۱ ؛ امالى شيخ طوسى : ص ۱۸۹ ، ح ۲۱؛ الخصال : ج ۱ ، ص ۲۲۲ ، ح ۵۰)
... بنابراين ، قُبح ممكن است به دو طريق شناخته شود ؛ يكى شرع و ديگرى فرهنگ جامعه.
البته تعدد راههاى تشخيص قُبح ، موجب تضاد و اختلاف نمىشود ، زيرا قلمرو هر يك با ديگرى متفاوت است و اين تفاوت مانع تضاد مىگردد . شرع واجبات و محرمات را مشخص مىسازد و بر اساس آن ترك واجب و انجام حرام ، قبيح شمرده مىشود. اما فرهنگ به آداب و رسوم مىپردازد و در اين قلمرو ، حُسن و قبح را تعيين مىكند .
البته ممكن است فرهنگى ، آموزههاى غير شرعى هم داشته باشد ، اما سخن اين است كه هنجار و ناهنجار فرهنگى در جايى مورد قبول است كه مخالف هنجارها و ناهنجارهاى شرع نباشد . اگر يك هنجار شرعى در فرهنگى ناهنجار شمرده شود ، و يا يك ناهنجار شرعى در فرهنگى هنجار شمرده شود ، ملاك شرع مقدم است و نمىتوان به بهانه عرف ، بر خلاف شرع عمل كرد . در چنين مواردى بايد به تصحيح فرهنگ پرداخت و آن را با شرع هماهنگ ساخت.
📚 منبع: فرهنگ حيا ، ص ۴۱
ادامه دارد.....
👈 چیستی حیا(۳)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#بخوانيد
#برشی_از_کتاب_حيا
چيستی حيا(۵)
پیشتر گذشت که حیا ترکيبی است از:
۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراکشده، نظارت ادراکشده، ناظر تکریمشده و کرامت ادراکشده.
پس یکی از مهمترین مسایل، قبح ادراک شده است.
و اینک:
نقش ارزيابى افراد در قبح كارها
مسأله ديگرى كه بايد به آن پرداخت ، نقش ارزيابىهاى متفاوت افراد در قبيح شمارى كارها است . به نظر مىرسد ارزيابى انسانها نسبت به همه كارهاى قبيح يكسان نيست....
حال اگر از بعد ديگرى توجه انسان به منبعى باشد كه انسان با آن مخالفت كرده و معصيت آن را مرتكب شده ممكن است ، مسأله متفاوت گردد . در ارزيابى قبح ، انسانها يا «فعل» محورند يا «ناظر» محور . مراد از «محوريت فعل» اين است كه براى ارزيابى ميزان قبح يك عمل ، فقط به خود عملها توجه شود و نسبت به هم سنجيده شوند و درجات قبح آنها تعيين گردد . و مراد از «محوريت ناظر» اين است كه قبح عمل نسبت به مكانت و شأن ناظر سنجيده و درجه گذارى شود .
در قسم اول ملاك اين بود كه چه عملى انجام شده است و در اين قسم، ملاك اين است كه در برابر چه كسى انجام شده و با چه كسى مخالفت شده است. در اينجا نوع مخالفت تعيين كننده ميزان قُبح نيست ، بلكه مقامى كه با آن مخالفت شده، تعيين كننده است. در نوع اول ، كارها با يكديگر مقايسه مىشدند و در اين قسم، مقامهاى مخالفت شده با يكديگر مقايسه مىشوند و درجه قبح كارها براساس رتبه مقام مخالفت شده تعيين مىشود. به همين جهت مخالفتهايى كه با خداوند صورت مىگيرد در يك رديف قرار مىگيرند و مخالفتهاى با مردم در رديف ديگر و...
شيوه دوم از ارزش بالاترى برخوردار است چون مهم نيست كه چه كارى انجام شده است بلكه مهم اين است كه اين كار مخالفت با چه كسى بوده است. رسول خداصلى الله عليه وآله در اين باره مىفرمايد :
يا اباذر لاتنظر إلى صغر الخطيئة ، ولكن انظر إلى من عصيت؛
اى فرزند آدم! به كوچكى خطا نگاه نكن، بلكه به كسى كه معصيت او را كردهاى نگاه كن .(امالى طوسى : ص ۵۲۸)
.... اگر سنگ بسيار بزرگى، شيشه نوشابهاى را بشكند نمىگويند اشتباه بسيار بزرگى رخ داده است. اگر وسيلهاى گران قيمت (مثل يك اثر مهم تاريخى) به وسله يك سنگ كوچك شكسته شود ، نمىگويند اشتباه كوچكى رخ داده است. كوچكى و بزرگى يك اشتباه را براساس شيء شكسته شده تعيين مىكنند
... همين مطلب دقيقاً درباره خداوند نيز صادق است . گناه يعنى شكستن حرمت خداوند . هر گناهى كه انجام شود ، حرمت خداوند شكسته شده است. در اينجا قبح عمل به خاطر نوع گناه نيست بلكه به خاطر حرمت شكنى آن است . اگر حرمت خداوند شكسته شود، چه فرقى مىكند كه با چه گناهى صورت گرفته باشد؟ بنابراين بهترين ملاك براى ارزيابى قبح يك عمل اين است كه ببينيم با اين كار چه حرمتى شكسته شده است. اگر اين را ملاك درجه بندى قبح كارها قرار دهيم، هر گناهى كه در برابر خداوند انجام شود ، بزرگترين قبيح است چون حرمت خداوند بزرگترين حرمتها است و اين بزرگترين حرمت، به وسيله گناه شكسته شده است. در اين صورت همه گناهان از درجه قبح يكسانى برخوردار هستند و لذا در شكل شرم از آنها هيچ تفاوتى وجود نخواهد داشت و شدت شرمندگى فرد از همه گناهان يكسان خواهد بود.
ادامه دارد...
👈 چیستی حیا (۴)
📚 منبع: فرهنگ حيا، ص۴۳
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#بخوانید
#برشی_از_کتاب_حیا
چیستی حیا(۶)
حيا؛ فطرى يا فرهنگى؟
يكى از مسايل دامنهدار اين است كه امورى همچون حيا آيا فطرى هستند يا فرهنگى؟ ... سؤال اين است كه آيا انسان چون انسان است، شرم دارد و يا چون تابع فلان فرهنگ است، شرم دارد؟ آيا علت حيا، انسانيت است يا تمدن و فرهنگ؟
برخى با نفى اصالت و فطرى بودن ارزشهاى انسانى و از جمله حيا بر اين باورند كه ارزشها ساخته فرهنگها هستند و اصالت انسانى و فطرى ندارند. ...
اينان براى اثبات ادعاى خود ممكن است به دو چيز استناد كنند يكى از آن دو تفاوت فرهنگها است. مىگويند تفاوت فرهنگها دليل غير فطرى بودن ارزشها است.... مسأله حجاب و حياى ميان زن و مرد و الگوى ارتباطى برخاسته از آن را نيز از اين دست مىدانند ...
بر همين اساس معتقدند كه براى يافتن اصالتهاى انسانى، بايد به جوامع بدوى و به دور از تمدن روى آورد. چرا كه دورى آنها از تمدن سبب شده كه از هيچ فرهنگى تأثير نپذيرند و لذا اصالت انسانى را حفظ كردهاند. از همين جا استدلال دوم شروع مىشود. مىگويند مطالعه جامعههاى بدوى و بدور از تمدن - مثل برخى قبيلههاى آفريقايى - نشان مىدهد كه در اين قبيلههاى به اصطلاح دست نخورده، مردم از عريانى عورت خود نزد ديگران حتّى جنس مخالف، ابايى ندارند و شرم نمىكنند. و يا زنانى آنان اختلاط با مردان را قبيح نمىدانند و يا از نداشتن حجاب احساس شرم و خجالت نمىكنند و... بنا بر اين نتيجه مىگيريم كه ارزشها و از جمله حيا و شرم، پديدههاى فرهنگى و محصول تمدن هستند و نه فطرى و ذاتى.
... پرسشى كه در برابر اين نظريه قرار دارد اين است كه متفاوت بودن فرهنگ و تمدن، در چه چيزى تأثير مىگذارد و به اصطلاح قلمرو تأثيرگذارى آن كدام يك از اركان حيا است؟ آيا تأثير آن در اصل حيا است يا موضوع حيا؟
دو چيز را بايد از يكديگر جدا نمود: يكى موجوديت حيا و ديگرى موضوع حيا. اگر تأثير فرهنگ و تمدن بر اصل و ريشه و ماهيت حيا باشد، در حقيقت موجوديت آن را تحت تأثير قرار مىدهد و در اين صورت هم مىتواند حيا را بيافريند و هم مىتواند آن را نابود سازد. اما اگر تأثير فرهنگ و تمدن بر موضوع حيا باشد، اصل موجوديت حيا تحت تأثير قرار نمىگيرد، بلكه امورى كه موضوع حيا هستند، متأثر شده و دچار تغيير مىشوند. در اين صورت ممكن است كارى در فرهنگى شرمآور باشد و همان كار در فرهنگ ديگر مايه مباهات. در اين فرض موجوديت روانى حيا تغيير نكرده و اين گونه نيست كه در فرهنگ دوم، ريشه حيا معدوم شود، بلكه آن چيزى كه در فرهنگ اول موضوع حيا بود در فرهنگ دوم از ليست موضوعات حيا خارج شده است و در عين حال امكان دارد و بلكه اين گونه است كه در فرهنگ دوم امور ديگرى موضوع حيا قرار مىگيرند.
در همان جوامع بدوى مىتوان مواردى را يافت كه همان مردم از آنها شرم مىكنند. پس ريشه حيا هرگز از جامعه انسانى رخت بر نمىبندد تا انسان هست حيا هم هست، آنچه تغيير مىكند مصداقها و موردهاى حيا است. به عبارت ديگر تفاوت فرهنگها، موجب تفاوت مصداقهاى حيا مىشود.
وانگهى براى اثبات فطرى بودن يا نبودن، نمىتوان جامعه معيار را جامعهاى دانست كه از فرهنگ و تمدن روز به دور است. چنين جامعهاى هر چند از تأثيرات تمدن روز به دور است، اما نمىتوان گفت نسبت به اصالت انسانى، بكر و دست نخورده بوده و تحت تأثير هيچ فرهنگ و تمدنى قرار نداشته است. در چنين مواردى جامعه معيار را بايد انسان نخستين قرار داد كه از تأثير هر فرهنگ و آئينى بدور بوده و داراى فطرتى بكر و دست نخورده است. خداوند متعال در جريان نقل داستان حضرت آدم و حوا و اخراج آن دو از بهشت، تصريح مىكند كه پس از خوردن از ميوه آن درخت ممنوعه، عورت آنها آشكار شد و آنها از اين آشكار شدن متأثر شدند و براى پوشاندن عورت خود تلاش كردند. قرآن كريم مىفرمايد:
فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَ تُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ؛(اعراف، آيه ۲۲. و ر. ك: طه، آيه ۱۲۲) چون از آن درخت خوردند، عورت آنها آشكار شد...
اين نشان مىدهد كه شرم از آشكار شدن عورت امرى فطرى است و به فرهنگ خاصى اختصاص ندارد.
از مجموع آنچه گفته شد، روشن مىشود كه حيا به عنوان يك قابليت و استعداد انسانى، فطرى است اما موارد و مصاديق حيا مىتواند تابع فرهنگ و تمدن باشد؛ هر چند مسأله مشروعيت هر تغيير بسته به هماهنگى آن با قوانين الهى است.
📚منبع: فرهنگ حيا ، ص۴۷
ادامه دارد...
👈 چیستی حیا(۵)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
🪴 برحسب ادب
دست برسینه می گذاریم
و می خوانیم
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📜 ندای فرشته در شب جمعه
امام رضا علیهالسلام به نقل از پیامبر اعظم صلواتاللهعلیه:
إنّ اللّه تبارك وتعالى ينزل ملكاً إلى السماء الدنيا كلّ ليلة في الثلث الأخير، وليلة الجمعة في أوّل الليل فيأمره فينادي:
هل من سائل فاُعطيه؟ هل من تائب فأتوب عليه؟ هل من مستغفر فأغفر له؟ يا طالب الخير أقبل، يا طالب الشر أقصر، فلا يزال ينادي بهذا حتّى يطلع الفجر، فإذا طلع الفجر عاد إلى محلّه من ملكوت السماء.
خداوند در ثلث آخر هر شبى و هر شب جمعه از اوّل آن فرشتهاى را به آسمان دنيا مىفرستد، و او را فرمان مىدهد تا ندا كند: آيا كسى هست از من چيزى بخواهد تا به او عطا كنم؟ آيا تائبى هست كه از گناهان خود توبه و انابه نمايد و من از اعمال ناشايست وى درگذرم؟ آيا كسى هست كه از من طلب آمرزش كند و من گناهان او را ببخشم و از وى درگذرم؟ آن فرشته فرياد مىزند: اى جويندۀ خير و بركت بطرف خداوند روى آور، و اى طالب شر از ظلم و ستم خود دست بكش، اين فرشته همواره به اين سخنان ادامه مىدهد تا صبح شود، در هنگام طلوع آفتاب به جايگاه خود در ملكوت آسمانها برمىگردد.
📗 مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام، ص ۲۰۰ و ۲۰۱.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
احیای امر و سبک زندگی.mp3
12.49M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 احیای امر و سبک زندگی
02:02 | جامعه و سبک زندگی
▪️اثرپذیری سبک زندگی از مسایل اجتماعی
▪️اثرگذاری مسئله امامت بر سبک زندگی
06:55 | مسئله امامت چیست؟
▫️فقدان حیات اجتماعی
▫️جریان نداشتن منطق امامت در جامعه
▫️تفاوت حیات امام با حیات امامت
17:11 | راهکار چیست؟
▪️احیای اجتماعی امامت
▪️مسئول: آحاد مردم
▪️کمکخواهی امام از مردم
▪️هل من ناصر غیرجنگی
21:54 | روش چیست؟
🔹 تبیین علمی
🔸تبیین محاسن کلام
🔹 نشان دادن کارایی حدیث در زندگی
🔸برگزاری جلسات مذهبی و خانوادگی
▪️نتیجه: تبعیت و پیروی
🗓 ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
امام رضا علیهالسلام:
«رَأسُ العَقلِ بَعدَ الإيمانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ، وَاصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ وفاجِرٍ».
«سرآمدِ خِرد، پس از ايمان به خدا، مهرورزى با مردم و نيكى كردن به هر شخص خوب و بدى است».
📙 عيون أخبار الرضا: ج ٢، ص ٣٥، ح ٧٧.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📜 نامش رئیسی، مرامش مردمی
امیرالمومنین علی علیهالسلام:
خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مُتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم، وَ إن عِشتُم حَنُّوا إلَیکُم.
با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر مردید برای شما اشک بریزند، و اگر زنده ماندید با اشتیاق به سوی شما آیند.
📗 نهج البلاغه: حکمت ۱۰.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
باید گذشت از این دنیا به آسانی
باید مهیا شد، از بهر قربانی
با صورتی خونی، سوی حسین رفتن
زین سان بود زیبا، معراج انسانی
🎥 تصاویری از حضور #شهید_جمهور در مراسم عزاداری هیئت ثارالله زنجان، شب هشتم محرم سال ۱۳۹۷.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#معرفی_کتاب
📕 قلمرو رضایت
یکی از موضوعات مهم در دانش روانشناسی و زندگی عموم مردم، "رضایت از زندگی" است که در منابع اسلامی جایگاه ویژهای داشته و یکی از مهمترین مؤلفههای شادکامی به شمار می رود.
موضوع این کتاب گذشته از مباحث نظری، چالش مهم رضامندی است به اینکه رضامندی در چه قلمروی از مسائل زندگی جریان دارد.
اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی جریان دهیم، باید ابعاد زندگی را از منظر «رضامندی» بررسی شود و این پرسش مهم مطرح می شود که رضامندی در صحنه عینی زندگی چگونه تجلی مییابد؟ چه بُعدهایی را شامل میشود؟ و هر بُعد، شامل چه مؤلفههایی است؟
این اثر در نظر دارد آموزههای اسلامی درباره ابعاد عینی رضامندی در زندگی را در نظمی نو و بیانی جدید ارائه کند.
پژوهش حاضر در شش فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:
فصل اول: مسئله این کتاب چیست؟
فصل دوم: ماهیت رضایتمندی
فصل سوم: تقدیر خوب
فصل چهارم: معیشت خوب
فصل پنجم: روابط خوب
فصل ششم: حکمرانی خوب
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
زیارت و سبک زندگی.mp3
44.09M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 زیارت و سبک زندگی
02:47 | زیارت و زندگی
🔸 زیارت جزئی از سبک زندگی مؤمنانه
06:42 | زیارت رضوی
🔹 اهمیت زیارت امام رضا(ع)
▫️ زندگی و شهادت در غربت
▫️ امام رضا(ع) نقطه ضمانت شیعه دوازده امامی
17:17 | چرا زیارت؟
🔹 زیارت و تجدید حیات معنوی
▪️ زیارت و شارژ قدرت
▫️ زیارت و نقشه راه زندگی
27:07 | امام رضا(ع) و سنجه داشتهها
🔸 تمایل ذاتی انسان برای شناخت بهترینها
▫️ تناسب سنجهها با ماهیت پدیدهها
▫️ رابطه احساس تنعم با سنجه داشتهها
▪️ سنجههای کودکانه
▪️ سنجههای بالغانه
34:41 | روش رضوی برای سنجش داشتههای زندگی
▫️ سنجه داشتههای مادی
▫️ سنجه داشتههای معنوی
🔸 داشتههای معنوی چقدر میارزند؟
▪️ احساس محرومیت معلول سنجههای کودکانه
🗓 ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 گفتار پسندیده