eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
320 عکس
91 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 ندای فرشته در شب جمعه امام رضا علیه‌السلام به نقل از پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه: إنّ اللّه تبارك وتعالى ينزل ملكاً إلى السماء الدنيا كلّ ليلة في الثلث الأخير، وليلة الجمعة في أوّل الليل فيأمره فينادي: هل من سائل فاُعطيه‌؟ هل من تائب فأتوب عليه‌؟ هل من مستغفر فأغفر له‌؟ يا طالب الخير أقبل، يا طالب الشر أقصر، فلا يزال ينادي بهذا حتّى يطلع الفجر، فإذا طلع الفجر عاد إلى محلّه من ملكوت السماء. خداوند در ثلث آخر هر شبى و هر شب جمعه از اوّل آن فرشته‌اى را به آسمان دنيا مى‌فرستد، و او را فرمان مى‌دهد تا ندا كند: آيا كسى هست از من چيزى بخواهد تا به او عطا كنم‌؟ آيا تائبى هست كه از گناهان خود توبه و انابه نمايد و من از اعمال ناشايست وى درگذرم‌؟ آيا كسى هست كه از من طلب آمرزش كند و من گناهان او را ببخشم و از وى درگذرم‌؟ آن فرشته فرياد مى‌زند: اى جويندۀ خير و بركت بطرف خداوند روى آور، و اى طالب شر از ظلم و ستم خود دست بكش، اين فرشته همواره به اين سخنان ادامه مى‌دهد تا صبح شود، در هنگام طلوع آفتاب به جايگاه خود در ملكوت آسمان‌ها برمى‌گردد. 📗 مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، ص ۲۰۰ و ۲۰۱. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
احیای امر و سبک زندگی.mp3
12.49M
📜 احیای امر و سبک زندگی 02:02 | جامعه و سبک زندگی ▪️اثرپذیری سبک زندگی از مسایل اجتماعی ▪️اثرگذاری مسئله امامت بر سبک زندگی 06:55 | مسئله امامت چیست؟ ▫️فقدان حیات اجتماعی ▫️جریان نداشتن منطق امامت در جامعه ▫️تفاوت حیات امام با حیات امامت 17:11 | راهکار چیست؟ ▪️احیای اجتماعی امامت ▪️مسئول: آحاد مردم ▪️کمک‌خواهی امام از مردم ▪️هل من ناصر غیرجنگی 21:54 | روش چیست؟ 🔹 تبیین علمی 🔸تبیین محاسن کلام 🔹 نشان دادن کارایی حدیث در زندگی 🔸برگزاری جلسات مذهبی و خانوادگی ▪️نتیجه: تبعیت و پیروی 🗓 ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
امام رضا علیه‌السلام: «رَأسُ العَقلِ بَعدَ الإيمانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إلَى‏ النّاسِ، وَاصطِناعُ الخَيرِ إلى‏ كُلِّ بَرٍّ وفاجِرٍ». «سرآمدِ خِرد، پس از ايمان به خدا، مهرورزى با مردم و نيكى كردن به هر شخص خوب و بدى است». 📙 عيون أخبار الرضا: ج‏ ٢، ص ٣٥، ح ٧٧. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 نامش رئیسی، مرامش مردمی امیرالمومنین علی علیه‌السلام: خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مُتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم، وَ إن عِشتُم حَنُّوا إلَیکُم. با مردم آن‌چنان معاشرت کنید که اگر مردید برای شما اشک بریزند، و اگر زنده ماندید با اشتیاق به سوی شما آیند. 📗 نهج البلاغه: حکمت ۱۰. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باید گذشت از این دنیا به آسانی باید مهیا شد، از بهر قربانی با صورتی خونی، سوی حسین رفتن زین سان بود زیبا، معراج انسانی 🎥 تصاویری از حضور در مراسم عزاداری هیئت ثارالله زنجان، شب هشتم محرم سال ۱۳۹۷. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📕 قلمرو رضایت یکی از موضوعات مهم در دانش روان‌شناسی و زندگی عموم مردم، "رضایت از زندگی" است که در منابع اسلامی جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شادکامی به شمار می رود. موضوع این کتاب گذشته از مباحث نظری، چالش مهم رضامندی است به اینکه رضامندی در چه قلمروی از مسائل زندگی جریان دارد. اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی جریان دهیم، باید ابعاد زندگی را از منظر «رضامندی» بررسی شود و این پرسش مهم مطرح می شود که رضامندی در صحنه عینی زندگی چگونه تجلی می‌یابد؟ چه بُعدهایی را شامل می‌شود؟ و هر بُعد، شامل چه مؤلفه‌هایی است؟ این اثر در نظر دارد آموزه‌های اسلامی درباره ابعاد عینی رضامندی در زندگی را در نظمی نو و بیانی جدید ارائه کند. پژوهش حاضر در شش فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد: فصل اول: مسئله این کتاب چیست؟ فصل دوم: ماهیت رضایتمندی فصل سوم: تقدیر خوب فصل چهارم: معیشت خوب فصل پنجم: روابط خوب فصل ششم: حکمرانی خوب 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
زیارت و سبک زندگی.mp3
44.09M
📜 زیارت و سبک زندگی 02:47 | زیارت و زندگی 🔸 زیارت جزئی از سبک زندگی مؤمنانه 06:42 | زیارت رضوی 🔹 اهمیت زیارت امام رضا(ع) ▫️ زندگی و شهادت در غربت ▫️ امام رضا(ع) نقطه ضمانت شیعه دوازده امامی 17:17 | چرا زیارت؟ 🔹 زیارت و تجدید حیات معنوی ▪️ زیارت و شارژ قدرت ▫️ زیارت و نقشه راه زندگی 27:07 | امام رضا(ع) و سنجه داشته‌ها 🔸 تمایل ذاتی انسان برای شناخت بهترین‌ها ▫️ تناسب سنجه‌ها با ماهیت پدیده‌ها ▫️ رابطه احساس تنعم با سنجه داشته‌ها ▪️ سنجه‌های کودکانه ▪️ سنجه‌های بالغانه 34:41 | روش رضوی برای سنجش داشته‌های زندگی ▫️ سنجه داشته‌های مادی ▫️ سنجه داشته‌های معنوی 🔸 داشته‌های معنوی چقدر می‌ارزند؟ ▪️ احساس محرومیت معلول سنجه‌های کودکانه 🗓 ۱۴۰۳/۰۳/۱۱ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 گفتار پسندیده
اهمیت زیارت امام رضا علیه‌السلام .mp3
10.48M
زیارت رضوی 🔹 اهمیت زیارت امام رضا(ع) ▫️ زندگی و شهادت در غربت ▫️ امام رضا(ع) نقطه ضمانت شیعه دوازده امامی گرامیداشت روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 گفتار پسندیده
روش رضوی در سنجش داشته‌ها.mp3
7.23M
📜 روش رضوی برای سنجش داشته‌های زندگی ▪️ سنجه‌های کودکانه ▪️ سنجه‌های بالغانه ▫️ سنجه داشته‌های مادی ▫️ سنجه داشته‌های معنوی 🔸 داشته‌های معنوی چقدر می‌ارزند؟ ▪️ احساس محرومیت معلول سنجه‌های کودکانه 🗓 ۱۴۰۳/۰۳/۱۱ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 گفتار پسندیده
چیستی حیا(7) 📃درک نظارت مسأله حضور و نظارت از مهم‏ترين و اساسى‏ ترين مفاهيم حيا است. حيا فقط هنگامى برانگيخته مى‏شود كه عنصر نظارت وجود داشته باشد. البته صرف وجود نظارت به عنوان واقعيتى خارجى ، براى برانگيختن حيا كافى نيست . حيا هنگامى برانگيخته مى ‏شود كه نظارت موجود از طرف شخص «درك» شود و حتّى ممكن است احساس وجود نظارت موجب برانگيخته شدن حيا شود بدون آنكه ناظرى وجود داشته باشد. پس «درك نظارت موجود» و يا دست كم «احساس وجود نظارت» شرط لازم براى حيا است نه صرف وجود ناظر . در حقیقت اگر «بدانيم» كسى ناظر است ، حيا نيز برانگيخته مى‏شود. امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: دانستم كه خداوند بر من مطلع است ، پس شرم كردم: وعلمت أنّ اللَّه عزوجل مطّلع علي فاستحييت. در اين حديث شريف به خوبى روشن است كه « آگاهى » از اطلاع خداوند ، مقدم بر حيا است. صرف وجود نظارت كافى نيست بايد شخص از وجود آن نظارت آگاهى داشته باشد. بر همين اساس مى‏توان نتيجه گرفت كه راه برانگيختن حيا در افراد ، توجه دادن آنان به نظارت است. 📃 تكريم ناظر مسأله ديگر اينكه براى برانگيختگى حيا ، گذشته از لزوم «وجود ناظر» و گذشته از لزوم «درك نظارت» ، نكته سومى كه لازم است ، محترم بودن ناظر است. اگر ناظرى وجود داشته باشد ولى داراى ارزش و احترامى نزد فرد نباشد ، حتّى اگر علم به حضور وى داشته باشد ، از او حيا نمى‏ كند. چون تكريم و احترام او را لازم نمى ‏داند و بى‏ حرمتى نسبت به او را روا مى ‏دارد . حرمت داشتن ناظر لازمه حياى از او است و هر چه درجه حرمت و احترام ناظر بالاتر برود ، ميزان حياى از وى نيز بيشتر مى ‏شود و از اين‏رو مقدار حيايى كه شخص از يك فرد غريبه دارد ، با حيايى كه از پدر ، مادر ، معلم ، عالم دينى و يا اولياى الهى دارد ، متفاوت است. از آن جا كه حرمت فرد ناظر نيز از عوامل اساسى در حياى از ناظر است ، در مواردى كه پيشوايان دينى صحبت از نظارت فرشتگان كرده و قصدشان بر اين بوده كه حياى مردم را نسبت به آنان برانگيزانند ، از آنان به «فرشتگان كرام» تعبير كرده‏ اند و از مردم خواسته ‏اند تا آنان را « تكريم » كنند. مسلّم است كسى كه كريم دانسته نشود ، شايسته تكريم نيز دانسته نمى‏شود و قطعاً از او شرم نيز نخواهد شد. همچنين از امام على ‏عليه السلام آمده كه هر كس از خودش حيا نكند ، براى خودش ارزش قايل نيست. اين نشان مى ‏دهد انسان از كسى حيا مى‏ كند كه براى او ارزش و احترام قايل باشد و اگر از او شرم نكرد ، معلوم مى‏ شود كه ارزشى براى وى قايل نبوده و بى ‏حرمتى نسبت به وى را جايز شمرده است. به همين جهت در پاره‏اى از روايات آمده كه هر كس بداند خداوند او را مى‏ بيند و با اين حال در محضر او معصيت كند ، در حقيقت خداوند را خوارترينِ ناظرها دانسته است. در اين دسته از روايات اولاً مسأله «درك نظارت» خدا آمده است و ثانياً تصريح شده كه نگه‏نداشتن حيا در برابر خداوند ، نشانه بى‏ ارزش دانستن خداوند است . 📚منبع: فرهنگ حيا ، ص51(با تلخیص) ادامه دارد... 👈 چیستی حیا(6) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چیستی حیا(8) 📃ویژگی های حیاکننده ركن ديگر حيا ، شخص حيا كننده است. براى اينكه حيا شكل بگيرد ، خود شخص نيز بايد ويژگى ‏هايى داشته باشد. يكى اين كه شخص حيا كننده ، حضور ناظر و نظارت او را «درك» كند و ديگرى اينكه براى ناظر «احترام و ارزش» قايل باشد. اين امور پيش از اين مورد بررسى و اشاره قرار گرفتند. شرط ديگر اين است كه شخص از زشتى كار اطلاع داشته باشد. كسى كه نداند فلان كار قبيح است ، دليلى هم ندارد كه از انجام آن شرم كند. اين قبيل افراد كار زشت را و حتّى زشت‏ ترين و شرم ‏آورترين كارها را ممكن است بسيار راحت انجام دهند به گونه ‏اى كه شگفتى ديگران را برانگيزد. ولى جاى شگفتى نيست چون از ديدگاه وى آن كار قبحى ندارد. و بر عكس ممكن است كارى واقعاً قبيح نباشد اما شخص تصور كند كه قبيح است. همين تصور كافى است كه شرم وى را برانگيزد. پس در مسأله قبيح بودن عمل ، ملاك واقعيت كار نيست بلكه تصور و ارزيابى فرد از آن در بروز حيا تعيين كننده است . و اما نكته چهارم مسأله «كرامت نفس» يا «خود ارزشمندى» فرد حيا كننده است. حيا در كسى بروز مى ‏كند كه كريم النفس باشد زيرا اولاً براى خود ارزش قايل است و هرگز حاضر نيست شخصيت خود را با كارهاى زشت و ناپسند آلوده سازد... ثانیاً شخص كريم براى آبرو و حيثيت خويش نزد ديگران ارزش قايل است و به وجهه اجتماعى خود اهميت مى‏ دهد و حاضر نيست تصوير ناخوشايندى از او در اذهان مردم به وجود آيد. اما شخص لئيم و پست ، براى آبروى خويش ارزش قايل نيست . به همين جهت نه از آنچه انجام مى ‏دهد باكى دارد و نه به آنچه درباره ‏اش مى‏ گويند اهميت مى‏ دهد. در فرهنگ روايات ، از اين دسته افراد با تعبير «لا يبالي ما قال ولا ما قيل فيه» ياد شده و تصريح شده است كه: اللئيم لا يستحيي؛ فرومايه حيا نمى ‏كند.... بنا بر اين يكى از ضرورت‏ هاى برانگيخته شدن حيا ، كرامت نفس و احساس خود ارزشمندى فرد است. به همين جهت آن گاه كه مى‌خواهند حياى خداوند را يادآور شوند ، نخست به كريم بودن او اشاره می‌كنند و سپس به حياى او. امام باقر عليه‌السلام مى ‏فرمايد: فإنّ اللَّه عزوجل كريم يستحيي و يحب أهل الحياء؛ خداوند عزيز و جليل، كريم است و حيا مى‏كند و اهل حيا را دوست مى‏‌دارد. 📘 فرهنگ حيا، ص ۵۹.(با تلخیص) ادامه دارد... 👈 چیستی حیا(7) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی