#یادداشت
#خاطرهها
💠 ۱۰ سال پیش در چنین روزی!
🌙 دیدار با حضرت ماه!
📚 بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه آثار دارالحدیث
🏷 غرفه آثار علمی گروه روانشناسی اسلامی
🕌 حسینیه امام خمینی(ره)
🗓 ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
🔎 حضرت آقا نسبت به تحقیقات این بخش حساسیت خاص نشان دادند و به ویژه از نکتهای فنی درباره مطابقت فرهنگی تحقیقات و تمایزهای فرهنگی ما و غرب سؤال کردند که حکایت از دقت نظر و اشراف معظّم له داشت و برای بنده جالب بود.
🛑 حس کردم ایشان نگران بازی در زمین غرب هستند.
📋 از این رو بنده نیز توضیحاتی کوتاه پیرامون سبک پژوهش و رویکردمان «مبتنی بودن تحقیقات روانشناختی بر منابع اسلامی» و دستاوردهای آن ارائه نمودم که برای ایشان جالب بود.
🔰 به عنوان نمونه از پروژه زهد و تنظیم رغبت یاد کردم و عرض کردم که معتقدیم هم برای حل افسوس پس از فقدان و هم برای حلّ خوشگذرانیِ پس از رفاه، مؤثر است و لذا این مفهوم اسلامی برای روانشناسی مفهومپردازی شده و پروتکل آن نیز ساخته شده است.
🎙 ایشان در سخنرانی خود در جمع اساتید و پژوهشگران فرمودند:
من باید واقعا تشکر کنم؛ کارهای خیلی خوبی انجام شده، کارهای نویی انجام شده، مهم این است که ذهنها فعال شود برای شناختن نقاط خلأ. مجموعه شما در این باره آزمون خوبی داده، موارد خلأ را پیدا کرده و همت گماشته که خلأها را پر کند.
🏅 و این برای همه از جمله بنده، کلامی ماندگار و نگین افتخار به شمار میرود.
🌹 یاد و نام مرحوم آیت الله ریشهری رحمهالله گرامی و روحش شاد.
🌐 صفحات مجازی
#برشی_از_کتاب_قلمرورضلیت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(1)
📃 رضایت سیاسی-اجتماعی
«خیرِ ادراک شده»، پایۀ نظری رضامندی اسلامی است؛ یعنی .... اگر فرد زندگی خود را خوب ارزیابی کند (زندگی خوب)، احساس رضامندی برانگیخته میشود...
اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی ببینیم، باید ابعاد زندگیِ خیر(خوب) و خیر بودن زندگی را بررسی کنیم. در زندگی، باید به چند امر توجّه کرد: «معیشت»، «روابط» و «سیاست».
مراد از معیشت، بُعد اقتصادی زندگی، مراد از روابط، ارتباط و تعامل با دیگران، و مراد از سیاست، نظام سیاسی - اجتماعیِ حاکم بر جامعه است. بنا بر این، زندگی خوب، ترکیبی خاص از روابط خوب، معیشت خوب و نظام خوب است.. ..
مراد از رضایت سیاسی، رضایت از نظام سیاسی حاکم بر جامعه است که اگر خوب باشد، موجب رضامندی میشود. .. مهمترین ویژگیهای حکمرانی خوب، در چند بخش قابل بررسی اند:
«نوع حکومت»
«قانون خوب»
«مجریان خوب»
«مردم خوب».
در یادداشتهای آینده به مهمترین عناصر رضایتمندی در هر کدام از این چهار مقوله خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله
ادامه دارد....
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(2)
1. حکمرانی دینی (دینی بودن حکومت)
حکومت خوب، آن است که مقدّس و آسمانی باشد و با دین گره بخورد. در اندیشۀ سیاسی اسلام، «همراهیِ دین و دولت» یک اصل اساسی شمرده شده و «تفکیک» این دو از یکدیگر مردود است.
این بدان جهت است که سلامت و صلاح مکتب، به وجود حکمرانی است و صلاح و سلامت دستگاه حکمرانی، به وجود دین، و هیچ کدام بدون دیگری، ره به جایی نمی برد.
▪️از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، دین، «امین» است و حکومت، «نگهبان». حکومت بدون «امانتدار»، به خیانت و نابودی میانجامد، و دینِ بدون «نگهبان»، از بین خواهد رفت.
▫️در برخی دیگر از روایات آمده است که دین، «پایه و اساس» است و حکومت، «نگهبان». هر آن چیزی که «پایه و اساس» نداشته باشد، ویران می شود و هر آنچه «نگهبان» نداشته باشد، از بین میرود.
🔸در برخی دیگر از روایات آمده که دین و زمامدارِ عادل، برادرانی هستند که صلاح هر یک به دیگری وابسته است. اسلام، «پایه» است و زمامدار عادل، «نگهبان». هر آنچه بیپایه باشد، ویران خواهد شد و هر آنچه بینگهبان باشد، از بین میرود.
❇️ از این بیان، روشن می شود که صلاح دنیای مردم، با دین و نظام دینی گره خورده است.
از این رو، نه تنها دینخواهی و دینمحوری، به زیانِ دنیای مردم نیست، بلکه تنها راه رسیدن به آن است و هر راه دیگری، محکوم به شکست است...
ادامه دارد.....
بخش اول 👈 کلیک کنید
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(3)
2. قانون خوب
از دیدگاه اسلام، قانون، یکی از عوامل مهم در حکومت خوب به شمار میرود. نادیده گرفتن این اصل، موجب نارسایی در تنظیم حقوق مردم و تأمین آن از جانب حکومت و صاحبان قدرت خواهد شد و کوتاهی در این امر و غفلت از آن، خسارتهای فراوانی را در پی خواهد داشت که جبران آنها مستلزم پرداخت هزینههای سنگین معنوی و مادّی است و چه بسیارند زیانهایی که هرگز قابل جبران نیستند.... در نظام اسلامی به «قانون» و «منشأ قانون» و ویژگیهای آن، توجّه ویژهای شده است. منشأ قانون، «خداوند» است و قانون خدا، هم «ثابت» است و هم «مبنا»ی همۀ امور دیگر.
قانونی ارزش دارد که «مصلحت» بشر را در نظر بگیرد، نه «خواست» او را. چه بسا مصلحت و خواست بشر، رو در روی هم قرار میگیرند و در این جا اگر مبنای ما خواست بشر باشد، مصلحت او را به پای لذّت امروزش فدا کردهایم؛ امّا اگر مبنای قانون مصلحت بشر باشد، سرنوشت او به خطر نمیافتد، پس قانون باید بر اساس «مصلحت» تدوین شود، نه «لذّت و شهوت»، و تدوین بر اساس مصلحت، تنها از عهدۀ «تدوینگرِ مصلحتشناس» بر میآید و این شخص کسی جز خداوند متعال نیست...
قوانین الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعیِ بشر تنظیم میشوند، نه سلیقهها و احساسات زودگذر و مخرّب و این، یکی از نقاط تفاوت میان مدنیّت دینی و مدنیّت غربی است که بر خواست مردم (اومانیسم) استوار است.
ادامه دارد.....
👈بخش دوم
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 درس زندگی از امام باقر(ع)
💠 شیوه مواجهه با پنج مسئله زندگی
⚠️ خطر مواجهه بد
🔻 رهایی از دام مواجهه منفی
🔴 خویشتنداریهای پنجگانه
👈 تو اینگونه نباش!
۱ـ هنگامه ستم
اگر کسی به تو ظلم کرد تو ظلم نکن؛
«إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ»
۲ـ هنگامه خیانت
اگر به تو تو خیانت کردند، تو خیانت نکن؛
«وَ إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ»
۳ـ هنگامه تکذیب
اگر تو را تکذیب کردند تو خشمگین نشو؛
«وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ»
۴ـ هنگامه ستایش
اگر تو را ستایش کردند، تو شاد نشو؛
«وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ»
۵ـ هنگامه نکوهش
اگر تو را نکوهش کردند، تو بیتابی نکن.
«وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ»
📙 تحف العقول، ص ۲۸۴.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
زیارت امین الله.mp3
6.68M
#بشنوید
📜 زیارت امین الله
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
💠 درس زندگی از امام باقر(ع)
▫️موقعیت: نکوهش اجتماعی
▫️اثر: هراس از دست دادن اعتبار اجتماعی
🔸شیوه مواجهه با نکوهش اجتماعی
۱. بیتاب نشو
(پرهیز از مواجهه هیجانی)
«وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ»
۲. بیندیش؛
(مواجهه خردمندانه)
در آنچه گفتهاند، فکر کن؛ داستان از دو حال خارج نیست:
▫️الف) اگر حقیقت دارد، مصیبت سقوط از چشم خدا، بزرگتر از سقوط در نظر مردم است
▫️ب) و اگر حقیقت ندارد، ثوابی بدون تلاش کسب کردهای
وَ فَکِّرْ فِیمَا قِیلَ فِیکَ؛
فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِکَ مَا قِیلَ فِیکَ فَسُقُوطُکَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عِنْدَ غَضَبِکَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَیْکَ مُصِیبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِکَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ
وَ إِنْ کُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِیلَ فِیکَ فَثَوَابٌ اکْتَسَبْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَتْعَبَ بَدَنُکَ؛!
📙 تحف العقول، ص ۲۸۴.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و حکمرانی(4)
پیشتر گذشت:
رضایت سیاسی-اجتماعی
1. ضرورت حکومت دینی
2- قانون خوب
و اینک:
3. مجریان خوب
سومین عامل مؤثّر در تأمین حکومت خوب، مجریان قانون اند. «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست.
برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواستههای نامشروع آنان تبدیل خواهد شد. این افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» میکنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» مینمایند و یا «بدعت» میگذارند و چیز جدیدی به آن میافزایند تا منافع خود و هممسلکانشان را تأمین کنند.
در تاریخ اسلام به راحتی میتوان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل میکردهاند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده اند؛ امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمیاندیشیده و نمی اندیشند.
این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن میسازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین کننده ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد.
در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل میشود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی»....
ادامه دارد...
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
👈 بخش سوم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و حکمرانی(5)
پیشتر گذشت:
1- حکومت دینی
2- قانون خوب
3- مجریان خوب
و اینک ادامه بحث مجریان:
در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل میشود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی». در رأس اجرا شخص «امام معصوم» قرار دارد و در بدنۀ اجرا کارگزاران منصوب از طرف او.
یک. رأس اجرا
در نظام اسلامی، رأس اجرا معصوم است. «عدالت اجرایی»، رکن دوم برقراری عدالت اجتماعی است. قانون عادلانه، هنگامی قادر است عدالت اجتماعی را بر قرار سازد که انسانهایی عادل و وارسته اجرای آن را بر عهده داشته باشند...
مجری اوّل باید «معصوم» باشد تا مردم به حقوق خود دست یابند و از شرّ ظالمان، یا در امان باشند و یا بتوانند حقّ پایمال شدۀ خود را از آنان باز گیرند.
دو. بدنۀ اجرایى
هر چند در بارۀ مدیران پس از معصوم به عصمت قائل نیستیم، امّا انتخاب مسئولان درجۀ دوم به بعد بر اساس «ملاکها» صورت مىگیرد نه «سلیقۀ افراد و گروهها». به عبارت دیگر، در انتخاب مدیران، اصل «شایستهسالارى»، یکى از اصول خدشهناپذیر نظام اسلامى است.
پیامبر خدا(ص) تصریح میکند:
هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد!
و خداوند، توبه و فِدیهاى از او نمىپذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد!
ادامه دارد...
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
👈 بخش چهارم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و حکمرانی(6)
پیشتر گذشت:
1- حکومت دینی
2- قانون خوب
3- مجریان خوب
و اینک ادامه بحث مجریان:
در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد».
به تصریح امام علی(ع) در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت».
نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» میانجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابهسامانى».
در تحلیل کارگزاران حکومت امام على(ع)، به سه دسته برخورد مىکنیم:
گروهى از آنان، متعهّدان غیر متخصّص بودند که هر چند انسانهاى سلیم النفسى بودند، امّا به دلیل بىتدبیرى، توان ساماندهى جامعه را نداشتند.
گروه دیگر، متخصّصان غیر متعهّدى بودند که هر چند توان ساماندهى جامعه را داشتند، امّا به دلیل فساد اخلاقى، حقّ امانت را پاس نداشتند.
گروه سوم، کسانى بودند که تعهّد و تخصّص را در کنار هم داشتند. اینان، هم رسم امانتدارى را مىدانستند و هم شیوۀ حکومتدارى را، و دریغا که چه اندک بودند! از این دست افراد مىتوان به مالک اشتر اشاره کرد. ...
براى تحقّق این هدف، چند کار مهم باید انجام شود که عبارتاند از:
یک. «آزمودن پیش از انتصاب»؛
دو. «مراقبت حکومتى»؛
سه. «خودمراقبتى مدیران»؛
چهار. «برخورد شدید و متناسب با متخلّفان».
ادامه دارد...
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
👈 بخش پنجم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و حکمرانی(7)
پیشتر گذشت:
1- حکومت دینی
2- قانون خوب
3- مجریان خوب:
یک: رأس اجرا؛ دو: بدنه اجرایی
و اینک ادامه بحث مجریان:
سه. ویژگیهای حکمرانی خوب
حکومت، وظایفی دارد که اگر آنها را به خوبی انجام دهد، موجب ایجاد یک نظام سیاسی - اجتماعی خوب میشود. این جا مجال بحث مفصّل از آنها نیست و تنها به نمونههایی از آنچه در آیات و روایات آمده است، اشاره خواهیم کرد:
یک. دستور العمل پیامبر(ص) به امیر مؤمنان
پیامبر اکرم(ص) وقتی امیر مؤمنان(ع) را برای مأموریتی فرستادند، به وی نکاتی را گوشزد کردند که در پی میآید:
۱. «هیچ وظیفهاى و کارى را به فردا وا مگذار؛ زیرا در هر روز، کار و وظیفهاى هست».
از عوامل نارضایتی، تأخیر در کارها و از بین رفتن فرصتهاست. این دستور سبب میشود که امور مردم به موقع انجام شود و زمینۀ رضایتمندی را به وجود آورد.
۲. «براى مردم، نشست عمومى بگذار». ارتباط نزدیک با مردم، موجب احساس ارزشمندی در مردم میشود و محبّت و صمیمیّت با حاکمان را موجب میگردد و از این راه، احساس خوب رضایت به وجود میآید.
۳. «دونپایه را بر بلندپایه مقدّم بدار، و ناتوان را بر قدرتمند، و زنان را بر مردان».
۴. «با کسى که تو را در کارت سرگردان مىکند، مشورت مکن، و از قرآن، مشورت بخواه؛ چرا که قرآن، پیشواى توست».
ادامه دارد...
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
👈 بخش ششم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
فشار اقتصادی و سبکهای مقابله
فشار اقتصادی داستانی دیرینه دارد و قصه امروز نیست...
به عنوان نمونه، منصور دوانيقى (دومين خليفه عباسى) سیاست فشار اقتصادى را اتخاذ کرده بود.
او روزى در حضور جمعى از خواص درباريان درباره علت اتخاذ این سیاست گفت: عرب هاى باديه نشين در ضرب المثل خود، خوب گفته اند که: «سگ خود را گرسنه نگهدار تا به طمع نان دنبال تو بيايد!»
او این سیاست را برای کنترل مردم، انتخاب کرده بود.
چند نکته:
1️⃣ جلادان و سیاست بازان سیاه هماره برای کنترل مردم سیاست فشار اقتصادی را دنبال کردهاند؛ فرقی ندارد عهد قدیم باشد یا عهد جدید! سیاست سیاه قلدارن جهانی، امروز نیز همین امر را دنبال میکند.
2️⃣ در واکنش به این سیاست، دو مرام وجود دارد:
🔻 «مرام سگی» که تبعیت از ظالم به خاطر لقمهای نان و مشتی دلار است؛ و
🔹 «مرام آزادگی» که بر سر ارزشها «مقاومت» میکند و «شرافت» خویش را به پای شکم وشهوت ذبح نمیکند.
بیتردید آب و نان اهمیت دارد، اما کدامیک اولویت دارد؟ مسئله این است!
⭕️ و اکنون هنگامه انتخاب است؛
❓چه کسی چه مرامی را «انتخاب» میکند؟
👈 بیشتر بخوانید و بدانید
#انتخابات
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات